abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100911545
Vandaag maar eens wat stekjes gemaakt van de "Crassula Sarcocaulis" uit de tuin, wortelt erg snel en groeit ook nog eens redelijk snel volgensmij.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:06:27 #202
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100929139
@SIGNe, die naam is briljant. Wat is het eigenlijk?
@Martijn93. Kom maar op met foto's van de stekken!
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:09:38 #203
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100935580
Crean Mate is spul om je gereedschappen mee schoon te maken.
Briljante naam inderdaad en een typisch voorbeeld van Engrish :)

1 Jacaranda-kiempje is trouwens ook nét boven de aarde aan het komen, de lob-bladeren zien er nog wat gelig uit maar dat komt ook vast goed.
Als het goed is krijgt ie paarse blaadjes.
Pinus Aristrata doet het tot nu toe ook prima, zaadresten zijn er ook af dus vanaf nu gaat alle voeding via de wortel.

[ Bericht 42% gewijzigd door SiGNe op 19-08-2011 14:34:58 ]
pi_100970804
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:09 schreef SiGNe het volgende:
Crean Mate is spul om je gereedschappen mee schoon te maken.
Briljante naam inderdaad en een typisch voorbeeld van Engrish :)

1 Jacaranda-kiempje is trouwens ook nét boven de aarde aan het komen, de lob-bladeren zien er nog wat gelig uit maar dat komt ook vast goed.
Als het goed is krijgt ie paarse blaadjes.
Pinus Aristrata doet het tot nu toe ook prima, zaadresten zijn er ook af dus vanaf nu gaat alle voeding via de wortel.
Waar heb je deze zaden in gezaaid en waar heb je ze staan?
Heb je de zaden ook moeten stratificeren?
Misschien maar eens kijken of mijn junipernus chinesis zaden het ook doen als ik ze gewoon in de aarde doe.

De Crassula Sarcocaulis stekjes

zaterdag 20 augustus 2011 @ 17:29:32 #205
45 SiGNe
pi_100975777
Qua grond heb ik kiem- en stekaarde gebruikt, dat is gewone potgrond gemengd met scherp zand (om voldoende zuurstof bij de wortels te krijgen)
Ik heb het kant en klaar gekocht bij een tuincentrum maar je kan het ook zelf maken: 2 delen potgrond op 1 deel grof zand.

Ik heb bij datzelfde tuincentrum(pje) ook een plastic kasje gekocht met mediterane kruiden, grond, een schepje en een harkje erbij.
De aarde en de zaden heb ik niet gebruikt en het harkje heeft nu nog maar 1 "vinger" ipv 3, nu is het dus een wortelhark :)
Het kasje was er ook in een versie met rattatouille groenten.
Ik heb het kasje binnen bij een raam staan, gister nog op de vensterbank maar dat was ivm. verwarming misschien te warm. Nu weer op een speaker dus.

Stratificeren heb ik verder niet gedaan omdat dat volgens meegeleverde instructies niet hoefde bij de Pinus Aristrata en Cupressus Arizonica.
De Jacaranda heb ik ook gewoon in de grond gestopt.
Ik heb ook nog Pinus Cembra zaden en die moeten wel worden gestratificeerd en lang ook (3 tot 9 maanden koud)

Die Crasula's van je gaan best hard zo te zien, ik had via google nog een leuk voorbeeldje gezien.
Je hebt er genoeg dus het is nog een mogelijkheid ook:
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:31:25 #206
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101050936
Twee weken later staat de iep er alweer goed bij. Het groeit als een bezetene.

Op onderstaande haagbeuk ben ik aan het experimenteren, qua substraat voor 2012. Dit hoeft geen bonsai te worden, hoewel het een leuke, kleine boom kan worden. Deze boom staat in lava substraat met korrelgrootte 2 tot 3 mm met een kleine toevoeging van coco peat. Na een ruwe snoei,, oppotting en bemesting, is de boom na een week alweer knoppen aan het aanmaken.

“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:45:35 #207
45 SiGNe
pi_101051670
Die iep gaat flink hard inderdaad, snoeiwonden zijn op de foto al niet meer te zien, ging het met naaldbomen ook maar zo..
Al zitten m'n larixen nu wel in de zomergroei, komen redelijk wat knoppen en takken aan.
pi_101058736
Die iep gaat inderdaad hard.
  maandag 22 augustus 2011 @ 22:38:18 #209
45 SiGNe
pi_101060792
Het gaat na een snoei altijd wel hard met nieuwe groei.
Opzich ook logisch, als je een tuinslang afknipt is het water ook eerder bij het uiteinde en de boom kan je zien als een emmer, met minder takken is die ook sneller vol.
Of is dat een heel kromme vergelijking?

Ik merkte het ook met een van m'n larixen, die ene waar ik niks mee kan qua vorm.
Ik dacht, ik knip gewoon een paar takken aan de bovenkant af omdat ie daar te breed wordt, ziet er niet uit een boom zie boven en onder brede takken heeft maar in het midden niet.
Nu krijg ik dus op de afgeknipte takken nieuwe naalden en onderin de boom komen er ook naalden en takjes bij.
Dus misschien volgend jaar in de lente maar écht rigoreus snoeien, van 40-50 cm terugbrengen naar een centimeter of 10 en hopen dat ie het overleeft.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:42:28 #210
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101077965
Je tuinslang theorie klopt helemaal,haha.
Door flinke snoei gaat de boom idd als een bezetene weer aan het werk. Ook draagt de flinke bemesting er een steentje aan bij. Zolang het mooie weer in September aanhoudt, blijf ik ook door mesten met een standaard NPK mest in plaats van PK. Dit geldt ook voor de stumper haagbeuk.

Zou je de larix wel zo ver terug snoeien? Bij een pinus, zou ik zeggen nee. Of je larix het ook kan verwerken, ik weet het nog zo net niet. Maar goed, je kunt altijd de gok nemen. Wel leuk om te lezen, is dat je larix weer vol knoppen zit. De mijne houdt het dit jaar voor gezien.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:17:15 #211
45 SiGNe
pi_101081272
Die andere twee doen het ook prima, een kleintje heeft aan de top zo'n 10cm aan tak bijgekregen,.
De grotere doet het wat minder hard maar die krijgt nu kleine zijtakken op de hoofdtakken en onderaan de kruin beginnen ook weer takjes te vormen op de stam.. en heel makkelijk.. ook nog op de plek waar ik wel takken wilde hebben ^O^
Ik heb er tot nu toe eigenlijk nog niks aan hoeven doen qua snoei en bedrading omdat de grove vorm me wel bevalt.
Als ie wat ouder is en de zijtakken ook wat dikker worden komt de bedrading wel een keertje.

En bij die larix waar ik nog niks aan had gedaan, ik kan echt helemaal niks met deze vorm.
Hij moet in elk geval flinke tak aanzet onderin krijgen ebn bovenin moet de vorm totaal anders.
Misschien dat ik 'm komend e lente wel gewoon beneden in de gemeentegrond zet, hopelijk wordt ie niet weggehaald.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:25:38 #212
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101118086
Kijk aan, scheelt jou weer snoeiwerk als de boom het juist plaatsen van de takken al zelf doet. ;)

Je zou ,in plaats van het onbetrouwbare gemeenteperkje, ook een grote emmer kunnen nemen, of een vijvermand en specieton. In de emmer en ton moet je wel ff gaten boren natuurlijk.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 14:09:13 #213
45 SiGNe
pi_101126763
Ik heb opzich nog wel een keramische pot van een cm of 30 hoog, weet alleen niet of dat dan wel genoeg is.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 16:40:10 #214
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101132268
Denk het niet, zat eerder te denken aan een specieton van een meter doorsnede. Je kunt het uiteraard proberen.
pi_101286191
Het gaat goed met de stekjes, ze zijn al aardig aan het wortelen :D.
Wel jammer dat de bloemen van die plant niet bepaald lekker ruiken maarja, dat nemen we er dan maar bij.
pi_101311728
Een goede manier om nieuw materiaal te verkrijgen is air layering. De voordelen zijn dat je een vrij grote stam kan gebruiken, en dat de wortels groei (nebari) mooi is.
Op onbegeleid verlof...
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:56:01 #217
45 SiGNe
pi_101313020
Marcoteren is dat, op die manier kan je inderdaad wortels aanmaken op een tak of hoger op de stam zodat die later als er flink wortels gegroeid zijn afgeknipt kan worden.
Wel een mooie manier om mooi materiaal te verkrijgen maar heel makkelijk is het niet.

Ik heb bij iemand in de tuin een mooie conifeer gezien en bij een ander in een grote pot een mooie 2naalden den, ergens krijg ik de neiging om aan te bellen om te vragen of ik ze mag overkopen.
Beide bomen lenen zich volgens mij prima voor deze methode.

[ Bericht 1% gewijzigd door SiGNe op 29-08-2011 21:57:35 ]
pi_101350869
Persoonlijk vind ik het de gemakkelijkste manier met het minste werk. De airlayer maken vereist een vaardigheid die snel genoeg geleerd kan worden, maar als de airlayer eenmaal gemaakt is hoef je meestal alleen maar te wachten tot de wortels beginnen te groeien (de mos blijft meestal vochtig).

Ik gebruik het vooral met de volgende bomen:
Acer palmatum (1 maand)
Ulmus parvifolia (2 / 3 maanden)
Zelkova serrata (2 / 3 maanden)
Olea europaea (1 / 3 maanden)
Ficus (2 weken)

Maar bij bijna elke boom die goed "back bud" werkt het! Ik wil het volgend jaar ook met een baobab proberen, maar het probleem met de baobab is dat de bast van een baobab van binnen uit terug groeit.
Op onbegeleid verlof...
pi_101351238
Marcoteren is dus het Nederlandse woord!
Op onbegeleid verlof...
  maandag 29 augustus 2011 @ 23:24:23 #220
45 SiGNe
pi_101355026
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 22:19 schreef LaMaleta het volgende:
Marcoteren is dus het Nederlandse woord!
Had gister abstraheren geschreven maar kwam net pas achter m'n fout :@
Hier vind je trouwens nog een artikel over hoe het bij een geënte boom moet:
http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=197&Itemid=38
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:36:39 #221
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101372302
Vandaag kwam er 3 nieuwe potten binnen voor mijn shohin. De bomen zijn er meteen ingegaan, aangezien de wortels al uit de potten begonnen te groeien. Het resultaat mag er uit. De boom rechts word nog tot op de stam terug gesnoeid.

dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:41:50 #222
45 SiGNe
pi_101372510
Volgens de officiele schema's is het nu niet d juiste tijd om te verpotten, maar ik merk dat de drainage van een van m'n bomen niet goed is en het moet dus eigenlijk wel.
Maar kan het nou echt ook kwaad? het boompje is op het moment al niet heel erg sterk heb ik het idee.
Er hoeft in principe geen wortelsnoei plaats te vinden, alleen verversing van de akadama.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:14:06 #223
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101378340
De vuistregel om te verpotten is begin lente/ begin herfst, mits de temperaturen lang boven nul blijven om zo geen schade te veroorzaken aan de wortels. De enige tijd waarin ik niet verpot, is dus in de winter en bij temperaturen boven de 25 graden. Ook bemest ik meteen na elke verpotting.

Je zou dus nu eventueel een lichte wortelsnoei kunnen toepassen en akadama vervangen, je moet dan wel snel bijmesten en de boom reserves geven voor de komende herfst.
Akadama even uit zeven en daarna opnieuw gebruiken, het is zonde om het weg te gooien.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:48:10 #224
45 SiGNe
pi_101388724
En qua mest, wat zou je aanraden? Nu al beginnen met 0-10-10 om de boom winterhard te maken, vloeibare mest of gewoon met biogold?
Heb zelf tot nu toe nog niet echt met vloeibare mest gewerkt, heb ook maar een klein gietertje en moet je dan elke keer vloeibare mest toevoegen bij water geven?
Zo ja dan moet ik maar eens iets van een waterton regelen waar ik meteen een redelijke hoeveelheid in kan prepareren.

Wortelsnoei wilde ik niet perse toepassen, daar wacht ik dan liever mee tot het voorjaar.

Die tip van de akadama zeven is eigenlijk wel een supertip!
Het is toch harde klei dus dat neemt verder niks aan foute stoffen op tenslotte.

Ik ben nu trouwens ook alle naalden van Tinus de Pinus aan het verwijderen, ze zijn allemaal dood en laten erg makkelijk los. :'(
De onderkant is al helemaal kaal, morgen de bovenkant en daarna kijken of ik er mooie Jin en Shari op kan krijgen.
Misschien ziet het er mooi uit en ik kan die technieken dan ook meteen al een beetje oeffenen zonder dat ik er nóg een boom mee sloop.

[ Bericht 2% gewijzigd door SiGNe op 01-09-2011 00:28:15 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:57:40 #225
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101400638
Je moet nog niet beginnen met de PK mest, we hebben tenslotte nog een dikke zomer maand waarin alles nog mogelijk is. Koop gewoon een flesje Pokon voor groene planten bij je supermarkt of tuincentrum, hiermee kun je zeker nog 2 keer per 14 dagen bemesten voordat je overstapt op de PK mest. Deze geef je tot het moment echt zichtbaar is dat het groeiseizoen stopt.

Probeer idd wortelsnoei te vermijden. Als je er niet aan kunt ontkomen, pas dan een hele lichte toe. Bemest de boom wel meteen na de wortelsnoei of de oppotting, akadama heeft immers geen voedingsstoffen. Je zou aan je akadama een klein handje turf kunnen toevoegen. Turf bevat weinig voedingsstoffen, maar houd goed vocht vast en slaat de meststoffen op. Zo spoel je ook niet alles uit met elke keer dat je water geeft. Bedenk wel dat je nu vaker water moet geven. Zeker elke dag tot aan de herfst, ongeacht of de akadama droog lijkt of nat.

Ik ben benieuwd naar je jin en shari technieken op je arme pinis. Het blijft jammer...
  woensdag 31 augustus 2011 @ 20:20:16 #226
45 SiGNe
pi_101423135

En zo ziet ie er nu uit.. blijft zonde inderdaad, er kwamen juist erg veel nieuwe naalden in op het moment dat het gebeurde.
  donderdag 1 september 2011 @ 08:27:11 #227
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101439600
Het ziet er spookachtig uit, maar tegelijkertijd heeft het ook wel weer iets. Is het hout nu niet te zacht om jin en shari op te oefenen?
  donderdag 1 september 2011 @ 13:30:53 #228
45 SiGNe
pi_101446458
Ik neem aan van niet, normaal doe je het op levende bomen en daar is het het hout ook nog zacht van, toch?
Heb er in elk geval een artieltje over gevonden:
http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=202&Itemid=46

Ik vind het opzich ook wel wat hebben zo en je ziet bij steeds meer mensen dat ze een grote dode tak als deocratie in het vensterraam hebben liggen/hangen/staan dus het kan nog wel wat worden.
Zeker als ik er ook jinseal overheen doe zodat het hout bleker wordt.
Moet ik nog wel even bestellen ergens..

[ Bericht 20% gewijzigd door SiGNe op 01-09-2011 15:51:56 ]
  donderdag 1 september 2011 @ 18:07:01 #229
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101454673
Ik weet nog hoelang de boom al dood is. Meestal word het kernhout dan papperig en dan valt er niet echt meer mee te werken.
Voor je jin seal, bij deze shop heb ik gekocht. Ze leveren erg snel. Je kan het ook zelf maken, maar dat kost je zeker meer.

http://www.bonsaitoko.nl/(...)ging/jin_vloeistofd/
  donderdag 1 september 2011 @ 18:51:42 #230
45 SiGNe
pi_101456052
Bij Bonsai Empireshop heb je 100ml voor 2,40
http://www.bonsaishop.nl/overigen/diversen/jinvloeistof.html

En hoe het zal gaan met die boom.. geen idee, ik zie wel.
Lukt het niet is het jammer en anders een leuke leerschool.

Ik heb nog wat fotootjes van m'n zaailingen:

Met die Jacaranda's is het wel geinig dat ze nu al duidelijk verschillende groeivormen hebben, de ene heeft de zaadlobben hoog zitten en de andere juist laag.
Ben benieuwd of dat ook nog verschil in de verdere groei gaat opleveren, dat de ene meer stam aanmaakt en de andere meer de breedte ingaat bijvoorbeeld.
  donderdag 1 september 2011 @ 21:35:35 #231
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101464882
Het is inderdaad goedkoper, hoewel het wel zelfgemaakt spul is. Of het dan ook hetzelfde resultaat geeft, is vraag 2.

Zaailingen zien er goed uit, ik zit er over te denken om ook weer een poging te gaan wagen. Het worden zeker Zelkova Serrata zaden. Waar heb jij je zaden gekocht?
  donderdag 1 september 2011 @ 22:23:33 #232
45 SiGNe
pi_101468224
Misschien dat ie alvast voorgemixt is?

Ik heb de zaden bij www.bonsaishop.nl gekocht, de Jacaranda zaden had ik van een vriend gekregen die ze uit Nepal heeft meegenomen.
Soesla had in dit topic ook al eerder bij http://www.exogarden.nl zaden gekocht
  vrijdag 2 september 2011 @ 08:50:37 #233
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101478927
Ik weet niet of het voor gemixt is. Het lijkt me ook sterk dat je 500 ml nodig zou hebben voor één boom. :P

Op bonsaishop.nl stonden de zaden en ook nog eens voor een aardige prijs. Wat wil een mens nog meer? Ik heb ze maar meteen besteld. Het is ideaal dat de herfst en winter nu op de loer liggen ivm koudeperiode.
Exogarden is ook prachtige site, bedankt voor de links! :)
pi_101483027
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 22:23 schreef SiGNe het volgende:
Misschien dat ie alvast voorgemixt is?
Dat is meestal puur, stinkt naar rotte eieren, en is eigenlijk een bestrijding middel!
Op onbegeleid verlof...
  vrijdag 2 september 2011 @ 18:08:22 #235
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101496321
En of dat spul stinkt! Op het label staat idd dat het een bestrijdingsmiddel is, het resultaat is echter prachtig.
  vrijdag 2 september 2011 @ 22:44:32 #236
45 SiGNe
pi_101509459
Als het naar rotte eieren ruikt zal het wel op basis van zwavelzuur zijn, kan me ook voorstellen dat bacteriën en virussen zo'n badje niet echt fijn vinden.

Ik heb m'n zus trouwens ook op pad gestuurd met een boodschappenlijstje ivm. m'n verjaardag, ze woont in Vleuten dus ook vlakbij Lodder ^O^
Denk alleen dat ze geen boom van een paar honderd euro mee zal nemen, heeft ook helemaal níets voor me over :{w
Ik gok op een koperen gieter of mooie scharen en tangen *O*
Zal ook meteen vragen of ze wat Jin seal en Rainbow vitamines mee wil nemen.
  zaterdag 3 september 2011 @ 09:15:45 #237
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101520084
Vanwaar de koperen gieter?
pi_101520438
Ik zit wat te dubben over een Acer. Het is weliswaar geen Bonsai, maar omdat hier de deskundigen lijken te zitte als het over (wortel)groei, snoei en verpotting gaat wil ik het toch in dit topic voorleggen. Alvast excuses als er toch een geschikter topic voor is.

Mijn acer heeft een parasolmodel, is ongeveer 1.80m hoog, heeft een kroondoorsnede van ongeveer anderhalve meter en de hoofdstam is 15-20 cm dik. Deze boom wortelt al minstens 12 jaar op dezelfde plek, maar wordt nu te groot voor de plaats waar hij staat. Daarom wil ik 'm uitgraven en in een pot zetten. Het plan is als volgt: eind september wortels kappen en met turf bedekken. Eind Oktober de boom er uit halen en in een pot plaatsen. Om de wortelkap niet te belastend te laten zijn wil ik daar voor de takken terugsnoeien. En daar komt het probleem: hoe doe ik dat het beste zodat het uiterlijk van de boom er het minste onder lijdt? Waar zet ik de schaar er in en waar niet? Of moet ik twee jaar de tijd nemen voor herstel?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2011 10:01:55 ]
  zaterdag 3 september 2011 @ 13:35:20 #239
45 SiGNe
pi_101524099
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 09:15 schreef LordofLeaves het volgende:
Vanwaar de koperen gieter?
Niet persé een van koper maar 't zou me niets verbazen als m'n zus een bonsai gieter meeneemt.
  zaterdag 3 september 2011 @ 13:39:19 #240
45 SiGNe
pi_101524174
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2011 10:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik zit wat te dubben over een Acer. Het is weliswaar geen Bonsai, maar omdat hier de deskundigen lijken te zitte als het over (wortel)groei, snoei en verpotting gaat wil ik het toch in dit topic voorleggen. Alvast excuses als er toch een geschikter topic voor is.

Mijn acer heeft een parasolmodel, is ongeveer 1.80m hoog, heeft een kroondoorsnede van ongeveer anderhalve meter en de hoofdstam is 15-20 cm dik. Deze boom wortelt al minstens 12 jaar op dezelfde plek, maar wordt nu te groot voor de plaats waar hij staat. Daarom wil ik 'm uitgraven en in een pot zetten. Het plan is als volgt: eind september wortels kappen en met turf bedekken. Eind Oktober de boom er uit halen en in een pot plaatsen. Om de wortelkap niet te belastend te laten zijn wil ik daar voor de takken terugsnoeien. En daar komt het probleem: hoe doe ik dat het beste zodat het uiterlijk van de boom er het minste onder lijdt? Waar zet ik de schaar er in en waar niet? Of moet ik twee jaar de tijd nemen voor herstel?
Zelf heb ik geen goede ervaringen met acers, die waren al redelijk snel dood..
Maar op http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=211&Itemid=38 staat altijd redelijk veel info over acers, het onderhoud en de snoei ervan.
Even de zoekfunctie gebruiken en in de kennisbank kijken zal denk ik al veel nuttige informatie geven.

Het lijkt mij wel te vroeg om in september al met wortelkap te beginnen, dan is de boom nog niet helemaal winterhard en zal het dus later erg moeilijk kunnen krijgen.
Ik zou sowieso pas beginnen als alle bladeren zijn af gevallen.
  zaterdag 3 september 2011 @ 14:00:22 #241
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101524589
Ik sluit me aan bij SIGNe. Nu een grote wortelsnoei toepassen, zal je boom niet helpen tijdens de komende winter. Je zou wel eventueel een takken snoei kunnen toepassen in de winter, aangezien de sapstroom dan veel minder is. De meeste Japanse esdoorns staan bekend om het feit dat het zogenaamde "huilers" zijn. Een te zware snoei in de lente/ zomer gaat je zeker je boom kosten.

In de grond van de meeste Japanse esdoorns leeft een schimmel dat de verwelkingsziekte kan veroorzaken als de boom in de verkeerde grond staat. In het ene jaar sterft de totale top af. het volgende jaar kan je hele boom dood zijn. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar er is altijd een kans aanwezig dat deze schimmel zich ook in het wortelstelsel van jouw boom kan zitten. Post anders een foto van de boom. Dat maakt het oordelen makkelijker. :)
pi_101525206
Ik ben benieuwd wat je van zo een foto kan aflezen :)

De grond is tamelijk arm met vrij veel zand.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2011 14:33:29 ]
  zaterdag 3 september 2011 @ 18:04:56 #243
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101529998
Voor zover ik het kan bekijken, zeg ik nee. Misschien kun je in de winter nog een foto laten zien als de boom helemaal kaal is. Dan is de stam beter te controleren en eventuele takkenopbouw.

Als je er een bonsai van wilt maken, prima. Maar het zou zonde zijn van je tijd en het geld wat je er in wilt steken.
  zaterdag 3 september 2011 @ 18:55:06 #244
45 SiGNe
pi_101531267
Ik zou eerst van de winter taksnoei toepassen, misschien in de lente de wortels maar twe van die enorme ingrepen in een jaar.. wordt krap aan.
pi_101532638
Ik wil er geen bonsai van maken, maar hij staat op de verkeerde plek en naar de groenstort vind ik zonde. Ik wacht wel tot ie het blad verloren heeft. Bedankt voor de adviezen.
  zondag 4 september 2011 @ 09:07:51 #246
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101546139
Ah, okee. Nou, begin herfst dus uitgraven en planten in verse tuinaarde. Dan weet je zeker dat je esdoorn volgend jaar genoeg meststoffen heeft voor de komende 3 maanden. Succes!
pi_101548338
Nog een leuke link:
World Of Bonsai TV Series
Leuke en informatieve tv serie over bonsai en aanverwante zaken. Bezoeken aan kwekerijen, bonsai tentoonstellingen, poten makers, en interviews met beroemde bonsai masters en kwekers...

Ik heb er van genoten in ieder geval!
Op onbegeleid verlof...
  maandag 5 september 2011 @ 08:48:06 #248
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101582679
Site ziet er leuk uit. Vooral de beginners filmpjes zijn grappig om te bekijken. Misschien kan dit aan de links worden toegevoegd?
pi_101584877
Nog een leuke site gevonden over bonchi! Is inmiddels in de planning:

http://www.fatalii.net/gr(...)iew&id=95&Itemid=105
  maandag 5 september 2011 @ 13:23:42 #250
45 SiGNe
pi_101589181
Gaaf!
Opzich heb je al genoeg appelboompjes en kersenbomen die tot bonsai worden verbouwd dus jah, waarom een peper niet? ^O^

Overigens moet je er bij vruchtdragende bomen wel op letten dat het vormen van de vruchten enorm veel energie en voeding kost, dit gaat ten koste van de blad-/stam-/wortelgroei.
Het is dus in principe beter om de vruchten zoveel mogelijk te verwijderen.
Bij appelbomen laten ze meestal nog maar 1 appel hangen (soms zijn die ook zo groot dat er kans is op takbreuk)

De vruchten worden hoogstens ietsjes kleiner bij bonsaivorming maar niet heel veel, of je moet speciale rassen uitkiezen.
Als je dus zelf een peperplantje om wil vormen tot bonsai zou ik een soort nemen met kleine pepertjes.
pi_101591186
Weet je wat het is signe, ik heb hier ongeveer 40 peperplanten staan gewoon voor de gezelligheid en dat ik bezig ben. Dus ga het gewoon proberen, heb niks te verliezen.
  maandag 5 september 2011 @ 15:17:42 #252
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101592469
Het ziet er zeker bijzonder uit, maar horen die planten niet 's winters in een warme kas? Lijkt me lastig om te houden in bv een huiskamer.
  maandag 5 september 2011 @ 20:02:47 #253
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_101603754
ziet er tof uit, mn 2 ficus nerifolia hebben mijn zomervakantie niet overleefd :'(
2 dagen voor mijn vakantie viel al het blad uit en ondanks de lievevolle verzorging van mijn schoonmoeder zijn ze dood gegaan . mn Ginseng ficus heeft het overleefd en mn zaailing ook! :) dat dan weer wel.

toch maar weer wat leuks zoeken dan
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_101612885
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 15:17 schreef LordofLeaves het volgende:
Het ziet er zeker bijzonder uit, maar horen die planten niet 's winters in een warme kas? Lijkt me lastig om te houden in bv een huiskamer.
Ik weet het niet precies. Kijk je moet ze niet buiten houden dan hou je natuurlijk geen plant over. Ga het gewoon proberen en laat het weten.
  maandag 5 september 2011 @ 22:46:48 #255
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101614634
@BaraCupraCuda. Jammer dat er bomen zijn gesneuveld. Ficussen zijn niet de meest makkelijke planten. Je kunt je schoonmoeder niets verwijten. Succes met de zoektocht naar iets moois!
Hopelijk komt je zaailing straks goed uit de verf.

@davo1979. Kijk, dit zijn nou weer de leukste experimenten. Ik wist geeneens dat zulke peperplanten bestonden en al helemaal niet als bonsai. :P
pi_101627007
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 22:46 schreef LordofLeaves het volgende:
@davo1979. Kijk, dit zijn nou weer de leukste experimenten. Ik wist geeneens dat zulke peperplanten bestonden en al helemaal niet als bonsai. :P
Toevallig zag ik het, nooit zelf bij nagedacht. Maar het zou dus betekenen dat het dus ook mogelijk is met een paprika.
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:28:16 #257
45 SiGNe
pi_101633481
In principe kan het met elke meerjarige plant/boom..
In principe zou het zelfs met wiet kunnen, al groeien die wel erg hard en sterft de plant langzaam af als ie bevrucht is.
Je kan er in elk geval een wietboom van maken en bomen kan je weer klein houden.
pi_101635046
Wiet hou ik me niet mee bezig. Kreeg toevallig een brief van de woningbouw over dat je geen enkel wietplantje mocht houden.
  dinsdag 6 september 2011 @ 17:33:42 #259
45 SiGNe
pi_101637715
Die gaan meteen uit van instalaties met lichtbakken en luchtfilters.
Van de wet mag je tot 5 plantjes hebben maar woningbouwverenigingen zetten je er wel voor op straat (valt wel aan te vechten overigens)

Ik heb zelf ooit 3 plantjes gehad in de kelder met een 400 watt groeilamp erboven (stroom daar is voor rekening van de hele flat en niet voor de individuele bewoner), maar bonsai zijn veel leuker.
  dinsdag 6 september 2011 @ 18:00:24 #260
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101638633
Is paprika niet een gewone stengel plant en tevens éénjarig? Je zou van wiet misschien wel een leuke accentplant kunnen maken. Leuk als je van oer hollandse dingen houdt.
pi_101640525
Ik heb geprobeerd de OP nog wat aan te passen en ik heb het ook voor elkaar gekregen hem op de FOK wiki te krijgen.
Link naar de op: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Bonsai_boompje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 6 september 2011 @ 18:51:29 #262
45 SiGNe
pi_101640551
Of tussen je Acers zetten, valt het minder op aangezien de bladeren toch wel wat op elkaar lijken ;)
pi_101640642
Mooi topic zeg, mij lijkt het ook wel wat om een bonsai te kweken, maar na het inlezen besef ik me dat het niet ideaal is omdat ik enkel binnen een bonsai kan houden. Ik ga nog eens overleggen of ik wellicht bij mijn ouders thuis kan beginnen voor in de tuin, zodat ik over een aantal jaar hem mee kan nemen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:50:18 #264
45 SiGNe
pi_101643884
Opzich zijn er ook wel bonsai voor binnen maar je moet er dan wel op letten dat de lucht in je huis niet te warm en te droog is.
Bij mij hebben ze het daardoor nooit binnen overleefd en doen het buiten toch beter maar gewone binnenplanten gaanbij mij binnen ook dood.
Zolang je de boom elk dag water geeft moet het wel kunnen.
Een onderschaal met water erop scheelt ook, daardoor krijgt de boom ook wat vochtigere lucht en droogt minder snel uit.

Let er trouwens wel op dat sommige loofbomen "lekken", ze produceren een soort glucose.
Op de plek waar ik mijn Zelkova had staan zag ik allemaal kleine plakkerige vlekjes.

[ Bericht 2% gewijzigd door SiGNe op 06-09-2011 19:56:45 ]
  woensdag 7 september 2011 @ 09:36:45 #265
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101664423
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:53 schreef Seam het volgende:
Mooi topic zeg, mij lijkt het ook wel wat om een bonsai te kweken, maar na het inlezen besef ik me dat het niet ideaal is omdat ik enkel binnen een bonsai kan houden. Ik ga nog eens overleggen of ik wellicht bij mijn ouders thuis kan beginnen voor in de tuin, zodat ik over een aantal jaar hem mee kan nemen.
Je zou een binnen bonsai kunnen nemen. Er zijn overal wel "zogenaamde" binnen bonsai te koop. Hierbij moet je denken aan een Ficus, Chinese liguster, Carmona enz.
Vergeet echter niet dat het binnen houden van bonsai nog veel moeilijker is, dan het houden van een bonsai buiten. Je loopt een grote kans dat je hiermee je interesse in bonsai zal verliezen, mocht je eerste boom binnen 2 weken sterven. Ik weet het, een bonsai staat leuk in je huiskamer en dan vooral die mooie dennenboompjes en esdoorns. Doe dit in godsnaam niet! Je zou eerst eens kunnen bladeren in de links die staan in de OP of koop een goed boek over bonsai. Tip: koop geen boeken die zijn verschenen voor 2005. Deze zijn sterk verouderd en doen er niet meer toe. Succes! Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!
  woensdag 7 september 2011 @ 13:24:33 #266
45 SiGNe
pi_101670190
Tip die ik kreeg over boeken: De meeste zijn niet op het Nederlandse klimaat gericht en dus zal je wel vaker van hun schema af moeten wijken.
  woensdag 7 september 2011 @ 14:53:10 #267
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101673073
Precies, daar zit het venijn voornamelijk in. Toch wel heel erg jammer, aangezien de Japanse boeken zoveel inspiratie kunnen bieden qua vormgeving. Hoewel, ook de Japanse school begint snel te vervelen.
Voor boeken binnen Europa en gericht op ons klimaat, kun je beter de boeken gaan lezen van: Harry Tomlinson, Craig Coussins,Werner M Busch en bovenal Walter Pall. Veel boeken geschreven door Nederlanders zijn helaas alweer hopeloos verouderd.
pi_101673282
Bedankt voor de tips iedereen. Ik ga dit najaar goed inlezen zodat ik in de lente volgend jaar hopelijk kan beginnen. Ik ga waarschijnlijk gewoon buiten beginnen met wat hulp van mijn vader. Dit is toch geen kortdurig project dus voldoende tijd ;)
  woensdag 7 september 2011 @ 17:52:11 #269
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101680067
Mooi. Als ik je een bepaald boomsoort mag aanraden, zoek dan eens naar de Chinese iep. Deze is ook wel te vinden als de Ulmus Parvifolia, heel soms word hij te koop aangeboden als de Zelkova Serrata. De echte Zelkova is zeer zeldzaam te vinden bij een tuincentrum. Hiervoor moet je echt bij een bonsai kwekerij zijn.
De iep is zeer makkelijk te houden en vergeeft je vele beginnersfouten en die zul je genoeg maken.

Nogmaals: lees je goed in! En om je alvast veel geld te besparen, een volgende tip. Er bestaan GEEN dingen als: bonsaimest, bonsaigrond en kweeksetjes die je garanderen een bonsai te maken binnen een jaar uit een zaadje.
pi_101680477
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:52 schreef LordofLeaves het volgende:
Mooi. Als ik je een bepaald boomsoort mag aanraden, zoek dan eens naar de Chinese iep. Deze is ook wel te vinden als de Ulmus Parvifolia, heel soms word hij te koop aangeboden als de Zelkova Serrata. De echte Zelkova is zeer zeldzaam te vinden bij een tuincentrum. Hiervoor moet je echt bij een bonsai kwekerij zijn.
De iep is zeer makkelijk te houden en vergeeft je vele beginnersfouten en die zul je genoeg maken.

Nogmaals: lees je goed in! En om je alvast veel geld te besparen, een volgende tip. Er bestaan GEEN dingen als: bonsaimest, bonsaigrond en kweeksetjes die je garanderen een bonsai te maken binnen een jaar uit een zaadje.
Bedankt ^O^ Ik zal die bovenstaande boeken eens bestellen. Gelukkig heeft mijn vader heel erg groene vingers en verstand van planten en bomen dus die zal me ook nog wel een eind kunnen helpen. Ik vind het juist mooi dat een bonsai kweken zo'n langdurig project is waarbij veel zorg voor nodig is. Ik zal hier binnenkort nog eens rondkijken of er wat cursussen worden gegeven in de omgeving zodat ik alvast wat tips voor later heb.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:50:05 #271
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101684948
Niets te danken. Het is de bedoeling hier dat de beginner een goede start krijgt. Zomaar aanklooien betekend bomen sterfte en het verlies van interesse. Gelukkig maar dat je vader groene vingers heeft, dan moet het wel goed komen. Je kan van tuinders een hoop leren op het gebied van bomen in het algemeen.

Bestel eerst maar het boek van Harry Tomlinson. Dit is een goed basisboek en voor de leek een goede opstap in het bonsai wereldje. Plaatselijke bonsai verenigingen kunnen je ook veel duidelijkheid verschaffen, kijk wel uit dat je niet bij een club komt waarin men geen oog heeft voor de beginner. Dit werkt alleen maar dé motiverend. Enne, aarzel niet om hier te vragen hé? Iedereen hier heeft wel goede tips voor je.
pi_101701570
Iemand ervaringen met een boompje via marktplaats kopen?
  donderdag 8 september 2011 @ 16:05:54 #273
45 SiGNe
pi_101712459
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:17 schreef davo1979 het volgende:
Wel ervaringen met webshops, die verpakken hun bomen altijd erg goed.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:43:36 #274
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101713853
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:17 schreef davo1979 het volgende:
Helaas wel. Ik kocht via marktplaats een larix wat na afloop een pseudo larix bleek te zijn. Koop maar liever via de webshop of nog beter de lokale kweker.
pi_101715143
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:43 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Helaas wel. Ik kocht via marktplaats een larix wat na afloop een pseudo larix bleek te zijn. Koop maar liever via de webshop of nog beter de lokale kweker.
Wat moet ik me voorstellen bij een pseudo larix? Een larix die geen larix is?
  donderdag 8 september 2011 @ 17:28:48 #276
45 SiGNe
pi_101715435
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:18 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Wat moet ik me voorstellen bij een pseudo larix? Een larix die geen larix is?
Inderdaad, het lijkt er op maar is het niet.
Een normale Larix laat aan het einde van de herfst z'n naalden vallen, een Pseudolarix doet dat niet.
  donderdag 8 september 2011 @ 18:22:01 #277
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101716973
Een pseudo larix is meer verwant aan een conifeer dan aan de ware dennenfamilie. Ze lijken veel op elkaar, alleen worden de naalden van de pseudo larix enorm en blijven idd aan de boom.
Ik wilde een echte larix en dan krijg ik dit. Diepe teleurstelling en ik neem de boom ook niet meer op in de collectie. Misschien ga ik weer larix zoeken in het diepe bos.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudolarix_amabilis
pi_101722490
SiGNe, heb jij mee gedaan aan wie is de chef?
.
  vrijdag 9 september 2011 @ 01:46:03 #279
45 SiGNe
pi_101739287
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:30 schreef vinnus het volgende:
SiGNe, heb jij mee gedaan aan wie is de chef?
Nee, ik heb kort haar :P
Had het wel gezien, leuk balkonnetje vol bonsai inderdaad en hij had ook wel leuke messen in de keuken hangen (volgens mij Zwilling 5star, die heb ik ook), die overeenkomst is er wel.
Ik heb alleen een kat, geen koi ;)
pi_101741991
Hehe, het deed me heel veel aan jou denken..
.
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:42:09 #281
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_101743230
Van de zomer een olijf boompje gekregen van mn ouders. Hij komt uit Frankrijk hij moet veel zon hebben. (leuk met een balkon op N \ NW.) :P

Zal ik m al verpotten (want hij staat in klei) of zal ik dat pas komende lente doen?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_101744459
Als je hem gaat verpotten zou ik nog een maandje wachten todat de herft echt begint.
  vrijdag 9 september 2011 @ 11:32:40 #283
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_101744718
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:24 schreef davo1979 het volgende:
Als je hem gaat verpotten zou ik nog een maandje wachten todat de herft echt begint.
Thx ^O^
Verpotten wil ik sowieso want die kleigrond is mij niet water vasthoudend genoeg. Ook duurt de water opname me te lang.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 9 september 2011 @ 15:42:54 #284
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101751892
Tijdens de winter moet je je olijf juist wat droger zetten. Ik weet niet hoe hoog je woont, maar olijven staan er niet bekend om dat ze in de winter nat staan en zeker niet met vorst.
  zondag 11 september 2011 @ 11:42:29 #285
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101809878
Heeft er nog iemand interesse in een pseudolarix van 30 cm hoog en 20 cm breed? Momenteel staat de boom opgepot in een vijvermand in een substraat mengsel van seramis, akadama en turf.
pi_101818070
Heb wel intresse, stuur eens een pmtje voor een prijs.
  zondag 11 september 2011 @ 16:03:49 #287
45 SiGNe
pi_101819804
En een fotootje is altijd leuk :)
  zondag 11 september 2011 @ 16:25:13 #288
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_101820687
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:03 schreef SiGNe het volgende:
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_101821058
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:03 schreef SiGNe het volgende:
Ja idd!
  zondag 11 september 2011 @ 16:59:46 #290
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101821974
Dit is een foto uit April 2011. De takken zijn inmiddels weer ontdaan van draad en de jin top is bijgewerkt. In de schaal zat een scheur en is daarom weggegooid. Tevens is de boom veel voller dan om de oude foto. Morgen zal ik een betere foto posten.

pi_101825491
Iemand ervaring met deze winkel:

http://www.bonsaimoyogi.nl
pi_101832391
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:32 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Thx ^O^
Verpotten wil ik sowieso want die kleigrond is mij niet water vasthoudend genoeg. Ook duurt de water opname me te lang.
Hier in spanje verpotten we de olijf bonsai bomen in het begin van de lente, op het moment wanneer er nieuwe blad groei is. Maar de situatie is in nederland vaak anders...
Op onbegeleid verlof...
  zondag 11 september 2011 @ 20:58:50 #293
45 SiGNe
pi_101832467
Vlak voor de herfst kan opzich ook nog wel, kunnen de wortels daarna nog een beetje aansterken.
pi_101837311
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 20:58 schreef SiGNe het volgende:
Vlak voor de herfst kan opzich ook nog wel, kunnen de wortels daarna nog een beetje aansterken.
Waar ik woon is het in de zomer zo heet dat bijna alle planten stoppen met groeien, en alleen bezig zijn met overleven. Als het herfst is hebben de planten hun rust nodig. De enige planten die bij mij in de zomer groeien zijn de baobabs (prachtige en fascinerende bomen) en Brazilian Raintrees (die sluiten hun bladeren als ze teveel zon krijgen, of wanneer het donker wordt).
Op onbegeleid verlof...
  zondag 11 september 2011 @ 23:41:01 #295
45 SiGNe
pi_101841876
Nou.. dat klimaat hebben we in Nederland dit jaar in elk geval niet.
Ik moet eerder uitkijken dat m'n bomen niet te nat staan.

Ik zie trouwens dat het topic over 7 (incl deze) posts sluit, ik wil graag een suggestie doen voor een andere topic titel:
[Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 4

Door de [ ] haakjes komt Bonsai in een blokje te staan en is makkelijker te vinden tussen alle topics
pi_101843502
Lijkt mij een goede verandering!
Op onbegeleid verlof...
  maandag 12 september 2011 @ 00:37:11 #297
45 SiGNe
pi_101844164
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:59 schreef LordofLeaves het volgende:
Dit is een foto uit April 2011. De takken zijn inmiddels weer ontdaan van draad en de jin top is bijgewerkt. In de schaal zat een scheur en is daarom weggegooid. Tevens is de boom veel voller dan om de oude foto. Morgen zal ik een betere foto posten.

[ afbeelding ]
Mooi boompje wel trouwens, valt me alleen wel op dat je bij veel bomen die je gepost hebt dezelfde Jin aan de bovenkant maakt, of lijkt dat maar zo?
  maandag 12 september 2011 @ 08:20:36 #298
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101847507
Gelukkig niet. Het is dezelfde boom! :P
  maandag 12 september 2011 @ 10:46:35 #299
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101850277
Foto anno September 2011. Boom staat inmiddels ook op marktplaats.

pi_101855144
een tijdje geleden had ik wat zaad van een subtropische podocarpus (naaldboom) uit Japan en heb nu 10 zaailingen ervan, schijnt goed te gebruiken als bonsai, hoe te beginnen?

podocarpus macrophyllus als bonsai
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')