Waar heb je deze zaden in gezaaid en waar heb je ze staan?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:09 schreef SiGNe het volgende:
Crean Mate is spul om je gereedschappen mee schoon te maken.
Briljante naam inderdaad en een typisch voorbeeld van Engrish
1 Jacaranda-kiempje is trouwens ook nét boven de aarde aan het komen, de lob-bladeren zien er nog wat gelig uit maar dat komt ook vast goed.
Als het goed is krijgt ie paarse blaadjes.
Pinus Aristrata doet het tot nu toe ook prima, zaadresten zijn er ook af dus vanaf nu gaat alle voeding via de wortel.
Had gister abstraheren geschreven maar kwam net pas achter m'n foutquote:Op maandag 29 augustus 2011 22:19 schreef LaMaleta het volgende:
Marcoteren is dus het Nederlandse woord!
Dat is meestal puur, stinkt naar rotte eieren, en is eigenlijk een bestrijding middel!quote:Op donderdag 1 september 2011 22:23 schreef SiGNe het volgende:
Misschien dat ie alvast voorgemixt is?
Niet persé een van koper maar 't zou me niets verbazen als m'n zus een bonsai gieter meeneemt.quote:
Zelf heb ik geen goede ervaringen met acers, die waren al redelijk snel dood..quote:Op zaterdag 3 september 2011 10:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik zit wat te dubben over een Acer. Het is weliswaar geen Bonsai, maar omdat hier de deskundigen lijken te zitte als het over (wortel)groei, snoei en verpotting gaat wil ik het toch in dit topic voorleggen. Alvast excuses als er toch een geschikter topic voor is.
Mijn acer heeft een parasolmodel, is ongeveer 1.80m hoog, heeft een kroondoorsnede van ongeveer anderhalve meter en de hoofdstam is 15-20 cm dik. Deze boom wortelt al minstens 12 jaar op dezelfde plek, maar wordt nu te groot voor de plaats waar hij staat. Daarom wil ik 'm uitgraven en in een pot zetten. Het plan is als volgt: eind september wortels kappen en met turf bedekken. Eind Oktober de boom er uit halen en in een pot plaatsen. Om de wortelkap niet te belastend te laten zijn wil ik daar voor de takken terugsnoeien. En daar komt het probleem: hoe doe ik dat het beste zodat het uiterlijk van de boom er het minste onder lijdt? Waar zet ik de schaar er in en waar niet? Of moet ik twee jaar de tijd nemen voor herstel?
Ik weet het niet precies. Kijk je moet ze niet buiten houden dan hou je natuurlijk geen plant over. Ga het gewoon proberen en laat het weten.quote:Op maandag 5 september 2011 15:17 schreef LordofLeaves het volgende:
Het ziet er zeker bijzonder uit, maar horen die planten niet 's winters in een warme kas? Lijkt me lastig om te houden in bv een huiskamer.
Toevallig zag ik het, nooit zelf bij nagedacht. Maar het zou dus betekenen dat het dus ook mogelijk is met een paprika.quote:Op maandag 5 september 2011 22:46 schreef LordofLeaves het volgende:
@davo1979. Kijk, dit zijn nou weer de leukste experimenten. Ik wist geeneens dat zulke peperplanten bestonden en al helemaal niet als bonsai.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou een binnen bonsai kunnen nemen. Er zijn overal wel "zogenaamde" binnen bonsai te koop. Hierbij moet je denken aan een Ficus, Chinese liguster, Carmona enz.quote:Op dinsdag 6 september 2011 18:53 schreef Seam het volgende:
Mooi topic zeg, mij lijkt het ook wel wat om een bonsai te kweken, maar na het inlezen besef ik me dat het niet ideaal is omdat ik enkel binnen een bonsai kan houden. Ik ga nog eens overleggen of ik wellicht bij mijn ouders thuis kan beginnen voor in de tuin, zodat ik over een aantal jaar hem mee kan nemen.
Bedanktquote:Op woensdag 7 september 2011 17:52 schreef LordofLeaves het volgende:
Mooi. Als ik je een bepaald boomsoort mag aanraden, zoek dan eens naar de Chinese iep. Deze is ook wel te vinden als de Ulmus Parvifolia, heel soms word hij te koop aangeboden als de Zelkova Serrata. De echte Zelkova is zeer zeldzaam te vinden bij een tuincentrum. Hiervoor moet je echt bij een bonsai kwekerij zijn.
De iep is zeer makkelijk te houden en vergeeft je vele beginnersfouten en die zul je genoeg maken.
Nogmaals: lees je goed in! En om je alvast veel geld te besparen, een volgende tip. Er bestaan GEEN dingen als: bonsaimest, bonsaigrond en kweeksetjes die je garanderen een bonsai te maken binnen een jaar uit een zaadje.
Wel ervaringen met webshops, die verpakken hun bomen altijd erg goed.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:17 schreef davo1979 het volgende:
Iemand ervaringen met een boompje via marktplaats kopen?
Helaas wel. Ik kocht via marktplaats een larix wat na afloop een pseudo larix bleek te zijn. Koop maar liever via de webshop of nog beter de lokale kweker.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:17 schreef davo1979 het volgende:
Iemand ervaringen met een boompje via marktplaats kopen?
Wat moet ik me voorstellen bij een pseudo larix? Een larix die geen larix is?quote:Op donderdag 8 september 2011 16:43 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Helaas wel. Ik kocht via marktplaats een larix wat na afloop een pseudo larix bleek te zijn. Koop maar liever via de webshop of nog beter de lokale kweker.
Inderdaad, het lijkt er op maar is het niet.quote:Op donderdag 8 september 2011 17:18 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij een pseudo larix? Een larix die geen larix is?
Nee, ik heb kort haarquote:Op donderdag 8 september 2011 20:30 schreef vinnus het volgende:
SiGNe, heb jij mee gedaan aan wie is de chef?
Thxquote:Op vrijdag 9 september 2011 11:24 schreef davo1979 het volgende:
Als je hem gaat verpotten zou ik nog een maandje wachten todat de herft echt begint.
quote:
Hier in spanje verpotten we de olijf bonsai bomen in het begin van de lente, op het moment wanneer er nieuwe blad groei is. Maar de situatie is in nederland vaak anders...quote:Op vrijdag 9 september 2011 11:32 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Thx![]()
Verpotten wil ik sowieso want die kleigrond is mij niet water vasthoudend genoeg. Ook duurt de water opname me te lang.
Waar ik woon is het in de zomer zo heet dat bijna alle planten stoppen met groeien, en alleen bezig zijn met overleven. Als het herfst is hebben de planten hun rust nodig. De enige planten die bij mij in de zomer groeien zijn de baobabs (prachtige en fascinerende bomen) en Brazilian Raintrees (die sluiten hun bladeren als ze teveel zon krijgen, of wanneer het donker wordt).quote:Op zondag 11 september 2011 20:58 schreef SiGNe het volgende:
Vlak voor de herfst kan opzich ook nog wel, kunnen de wortels daarna nog een beetje aansterken.
Mooi boompje wel trouwens, valt me alleen wel op dat je bij veel bomen die je gepost hebt dezelfde Jin aan de bovenkant maakt, of lijkt dat maar zo?quote:Op zondag 11 september 2011 16:59 schreef LordofLeaves het volgende:
Dit is een foto uit April 2011. De takken zijn inmiddels weer ontdaan van draad en de jin top is bijgewerkt. In de schaal zat een scheur en is daarom weggegooid. Tevens is de boom veel voller dan om de oude foto. Morgen zal ik een betere foto posten.
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |