abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:19:05 #26
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_97270847
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 01:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik heb iets gevonden: http://blog.seniorennet.be/tim/archief.php?ID=507763
(sowieso een leuke site om door te lezen)

[..]

beter tot volgend jaar wachten dus en nu de zaden drogen.
Opzich zou ik ze nog wel kunnen laten ontkiemen zodra ze droog zijn maar dan heb je een te kleine plant om de winter door te komen en ik heb verder ook geen kas ofzo.
Oh top post! Thx. Ik dacht ze gewoon zoals een normale esdoorn in een pot met aarde te gooien en afwachten... Denk dat ik t 50 \ 50 ga proberen. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:39:05 #27
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97272307
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:19 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh top post! Thx. Ik dacht ze gewoon zoals een normale esdoorn in een pot met aarde te gooien en afwachten... Denk dat ik t 50 \ 50 ga proberen. :Y
Ik vond het zelf ook wel handig om te lezen, ik wist dat er iets met esdoornzaden was en dat is dus dit stratificeren.
Ik heb ook nog steeds zaden van een Jacaranda (boom uit Nepal met paarse bloemen), die waren eerst ook niet uitgekomen dus misschien dat die ook even in de vriezer moeten, die zijn in elk geval al gedroogd dus dat kan allemaal wat sneller.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:43:19 #28
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_97272599
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:39 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik vond het zelf ook wel handig om te lezen, ik wist dat er iets met esdoornzaden was en dat is dus dit stratificeren.
Ik heb ook nog steeds zaden van een Jacaranda (boom uit Nepal met paarse bloemen), die waren eerst ook niet uitgekomen dus misschien dat die ook even in de vriezer moeten, die zijn in elk geval al gedroogd dus dat kan allemaal wat sneller.
Zou zo maar kunnen idd. :Y Al snap ik t niet helemaal want we hebben toch 2 aardige winters gehad de laatste 2 jaar. Is dat dan niet koud genoeg voor die zaden?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:06:26 #29
45 SiGNe
pi_97274199
Misschien juist weer te koud? en misschien te lang?
En met stratificeren moet je kennelijk ook eerst de zaden weken, misschien dat ze buiten te droog waren.
Het zijn sowieso vrij lastige bomen vind ik, ook met takken buigen, binnen no time zegt de tak krak.
Maar goed, ik ben flexibele dennen gewend :)
pi_97412392
Voor zaden ken ik deze site:

http://www.backyardgardener.com/tm1.html
  zondag 29 mei 2011 @ 16:00:47 #31
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97458836
Heb net zaden van de Pinus thunbergii binnen :)
Mijn 2 Ficus Nerfolia beginnen na het blad verlies verhaal weer blad te krijgen.
De Ficus Ginseng is bedraad en gaat de goede kant op.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zondag 29 mei 2011 @ 19:57:14 #32
45 SiGNe
pi_97466992
Ik heb net ook maar weer een bestelling geplaatst voor een Pinus Mugo "Humpy"
Geen zin om te wachten tot ie een beetje groot is dus ik heb een starterkitje besteld:
http://www.bonsaishop.nl/(...)inus-mugo-humpy.html
  zondag 29 mei 2011 @ 21:17:20 #33
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97471559
ziet er top uit SiGNe
stay frosty
  zondag 29 mei 2011 @ 21:34:25 #34
45 SiGNe
pi_97472732
Als ik 'm binnen heb dan zal ik wel weer wat foto's plaatsen, voor en na behandeling :)

Komende maand moet ik ook weer naar de tandarts in Vleuten, da's leuk want dan kan ik daarna (met verdoofde bek) nog even langs Lodder.
Even kijken of ik daar nog wat mooie (ongeglazuurde) potten kan vinden (ze hebben véél potten!) en ze hebben vast ook nog wel wat leuke zaailingen/pre-bonsai.
Ik zal daar ook weer wat foto's nemen, altijd leuk om tussen duizenden bonsai te lopen. :D
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:09:36 #35
45 SiGNe
pi_97593843
Boompje is binnen, iets groter dan ik verwacht had maar da's niet erg, integendeel :)

Er zitten wel mooie vormen in, kan ik wel wat mee, stam is ook mooi dik en alles zit erbij: pot, grond, divers draad, biogold en een handleiding :)
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:22:50 #36
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97594426
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 20:09 schreef SiGNe het volgende:
Boompje is binnen, iets groter dan ik verwacht had maar da's niet erg, integendeel :)

[ afbeelding ]

Er zitten wel mooie vormen in, kan ik wel wat mee, stam is ook mooi dik en alles zit erbij: pot, grond, divers draad, biogold en een handleiding :)
cool ben benieuwd naar het resultaat
stay frosty
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:29:42 #37
45 SiGNe
pi_97594727
Anders ik wel ;)
gelukkig wordt het de komende dagen mooi weer, dat werkt wat lekkerder in de tuin :)
pi_97623449
na het ontdekken van dit topic, ben ik erachter gekomen dat bonsai boompjes gewoon geniaal zijn..
dus.. vandaag mezelf ook een boompje kado gedaan!

gekocht bij tuincentrum konijnenburg ofzo.

helaas stond er op het labeltje niet welke soort het nou precies is.. maar misschien kan één van jullie me dat vertellen?

EDIT: sorry voor de slechte foto's, tegen het licht in fotograferen werkt niet goed.

[ Bericht 8% gewijzigd door vinnus op 02-06-2011 16:31:07 ]
.
pi_97623622
Ik heb een esdoorn zaailing in een pot gestopt. Kan ik daar als bonsaimaagd iets mee of ben ik dan jaren aan het ploeteren?
pi_97623976
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb een esdoorn zaailing in een pot gestopt. Kan ik daar als bonsaimaagd iets mee of ben ik dan jaren aan het ploeteren?
Ik heb hetzelfde gedaan, die van mij is nu zo'n 15/20 cm hoog denk ik.
Heb wel geen idee wat voor soort esdoorn het is.
pi_97626414
quote:
Voor een groot deel is het wachten op een stam zo dik als je hem wilt hebben. Het eerste wat je wilt doen is wanneer de stam nog net bewegelijk is er beweging in maken met bedrading. En verder zorgen dat je geen Y-stam krijgt.
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:25:25 #42
45 SiGNe
pi_97631842
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:25 schreef vinnus het volgende:
na het ontdekken van dit topic, ben ik erachter gekomen dat bonsai boompjes gewoon geniaal zijn..
dus.. vandaag mezelf ook een boompje kado gedaan!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

gekocht bij tuincentrum konijnenburg ofzo.

helaas stond er op het labeltje niet welke soort het nou precies is.. maar misschien kan één van jullie me dat vertellen?

EDIT: sorry voor de slechte foto's, tegen het licht in fotograferen werkt niet goed.
Serissa (foetida) of een iepsoort gok ik..
Ben zelf niet zo heel thusi in de loofbomen, ik ga weer meer voor de naaldbomen :)
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:11:55 #43
45 SiGNe
pi_97633586
quote:
Je bent dan eigenlijk jaren aan het ploeteren.. een bonsai maken duurt lang, erg lang en eigenlijk is ie nooit echt af.
De eerste jaren zal je 'm gewoon in een grote pot moeten laten staan, wortels goed de ruimte geven zodat er een sterke boom onstaat met een dikke stam.

Daarna, als de stam inderdaad dik genoeg is dat ie nog een beetje kan buigen beginnen met de hoofdbedrading rond de stam en takken die je sowieso niet wil hebben snoeien.
Evt. dan ook al 1/3e van de wortels snoeien en in een kleinere pot zetten.
He seizoen daarop kan je de boom dan in z'n uiteindelijke pot zetten en verder gaan met takken buigen en snoeien.
Maar goed, dan ben je wel een jaar of 3 tot 5 verder.
Tip: Takken van de esdoorn kunenn snel breken, dus misschien kan je beter niet bedraden (om de tak wikkelen) maar kan je beter bespannen. (tak naar beneden trekken met een draad die vast gemaakt is aan de pot)

Dat boompje wat ik gister binnen kreeg is gelukkig al groot genoeg om meteen te beginnen met de hoofdsnoei en de eerste verpotting maar dan nog moet je voorzichtig zijn dat je niet teveel in een keer doet, anders is je boom snel dood.
Volgend jaar zal die ook pas z'n grote vormsnoei krijgen
pi_97633690
Ik heb een bonsaiboompje maar wegens enorm goed groeien (en anderen sneuvelden erg snel) durf ik em niet te snoeien waardoor hij dus nu tegen het plafond aan zit :D Eigenlijk is het dus geen bonsai meer :@
Maar hoe snoei je die dingen het beste tot weer normaal formaat? Ik wil niet dat ie doodgaat O+

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2011 21:16:52 ]
pi_97634069
Ik kan aan de bladeren niet zien wat voor soort het is (te onduidelijke foto en te weinig kennis aan mijn kant) en verder kan ik de takstructuur niet zien.

Je wilt hem zo snoeien zodat deze het mooist is. Trouwens gaan planten nooit dood aan terugsnoeien. Alles er af snoeien is wat anders maar kan bij veel soorten wel.
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:25:10 #46
45 SiGNe
pi_97634112
Da's best groot voor zo'n kleine pot :P

Als je niet teveel in een keer snoeit moet je boom het in principe gewoon overleven.
Bovenste gedeelte zou je bijvoorbeeld eraf kunnen halen zodat je nog een "halve" boom over hebt, volgend seizoen zou je 'm dan weer verder kunnen snoeien.

Zo te zien zit er onderin de meeste bladgroei, genoeg sapstroom dus.
Je kan daar in principe prima snoeien.
Bij sommige bomen moet je er alleen op letten dat je een stukje tak laat staan anders kan ie doodbloeden.
Je haalt dan de tak dus niet helemaal weg.

Op http://www.bonsaikunst.nl(...)view&id=16&Itemid=38 staat er vioor diverse bomen hoe je die het beste kan snoeien, pinus en esdoorn oa.
misschien dat je daar ook wat handige info kan vinden.

Misschien is het trouwens ook weer eens tijd om de wortels te snoeien, 1/3e kan er normaal zonder problemen af, let alleen wel op dat het een zware ingreep is, wortels snoeien + takken snoeien kan problemen geven.
pi_97666230
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 20:25 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Serissa (foetida) of een iepsoort gok ik..
Ben zelf niet zo heel thusi in de loofbomen, ik ga weer meer voor de naaldbomen :)
naaldbomen zijn ook schitterend.. die gaan er ook nog wel komen denk ik..

maar nu eerst ff oefenen, en lezen, veel lezen..

btw, bij mijn ouders staan twee mooie olijfbomen, en daar wil ik graag een paar stekken vandaan halen.
is er dan nog een bepaalde periode waarin je dat het beste kan doen?
lente/zomer lijkt mij geen slechte periode, aangezien de olijfbomen buiten staan en de stekken dan geleidelijk kunnen wennen aan het binnen staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door vinnus op 03-06-2011 19:24:26 ]
.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 22:13:31 #48
45 SiGNe
pi_97675773
Volgens http://www.neerlandstuin.nl/bomen/olijf.html kan je 'm beter 's winters stekken.
En volgens dezelfde site kunnen olijven beter 's winters binnen staan.
pi_97689212
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:25 schreef SiGNe het volgende:
Da's best groot voor zo'n kleine pot :P

Als je niet teveel in een keer snoeit moet je boom het in principe gewoon overleven.
Bovenste gedeelte zou je bijvoorbeeld eraf kunnen halen zodat je nog een "halve" boom over hebt, volgend seizoen zou je 'm dan weer verder kunnen snoeien.

Zo te zien zit er onderin de meeste bladgroei, genoeg sapstroom dus.
Je kan daar in principe prima snoeien.
Bij sommige bomen moet je er alleen op letten dat je een stukje tak laat staan anders kan ie doodbloeden.
Je haalt dan de tak dus niet helemaal weg.

Op http://www.bonsaikunst.nl(...)view&id=16&Itemid=38 staat er vioor diverse bomen hoe je die het beste kan snoeien, pinus en esdoorn oa.
misschien dat je daar ook wat handige info kan vinden.

Misschien is het trouwens ook weer eens tijd om de wortels te snoeien, 1/3e kan er normaal zonder problemen af, let alleen wel op dat het een zware ingreep is, wortels snoeien + takken snoeien kan problemen geven.
Dankje voor de tips!! Ik hoef geen hele mooie gevormde bonsai op zich, dat is me te moeilijk :P Maar dit loopt ook de spuigaten uit haha. Ik ga em vandaag verpotten! Wortels knippen vind ik zo eng, heb je tips in huis, tuin en keukentaal? Vind die website niet heel duidelijk :(

En snoeien, kan dat gewoon met een keukenschaar of is dat weer slecht?
  zaterdag 4 juni 2011 @ 12:48:04 #50
45 SiGNe
pi_97693033
Met wortelsnoei haal je eerst de wortels uit elkaar, met een stokje kan je de aarde goed tussen de wortels weg krijgen.
Vervolgens knip je de onderkant van de wortels eraf.
Mocht er nog een penwortel aanzitten (de dikste wortel in het midden) dan kanje die helemaal verwijderen.
Dit beïnvloed de groei waardoor je boom minder hard kan groeien.

En takkensnoei doe je met een zo scherp mogelijke schaar en voor de dikkere takken gebruik je een kniptang. (liefst speciaal voor bonsai, maar dat hoeft niet persé.)
Het moet allemaal zo scherp mogelijk zijn omdat de oppervlakte van de wond dan zo klein mogelijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')