abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95727733
Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!

Mijn broertje is twaalf jaar oud, is gek op voetbal en schaken en houdt bijv. heel erg van Voetbal International kijken op TV samen met opa (die aan de overkant woont) en schaakproblemen oplossen. Hij loopt motorisch nogal wat achter op zijn leeftijdsgenootjes. Zo schrijft hij heel lelijk, soms zelfs onleesbaar en heeft hij moeite met simpele dingen (zijn veters strikken of knoopjes snel vastmaken) van het leven. Misschien is hij een beetje verwend door mijn ouders (mijn moeder strikt nog altijd met liefde zijn veters...) maar die gedachte zal vast komen door ik als oudere broer twaalf jaar met heb heb doorgebracht. Verder is het een hele lieve jongen met het hart op de juiste plaats.

Hij heeft alleen één groot 'gebrek': Hij is klein. 1 meter 40 en is daarnaast heeft hij één of andere spieraandoening waardoor hij relatief zwak is. Zo kan hij niet een fles Cola of zo in z'n eetje opendraaien omdat hij zwakke handjes heeft. Ik hoop dat ik een duidelijk beeld geschept heb.
Ik zou het zelf overigens niet een gebrek willen noemen maar zo zien zijn leeftijdsgenootjes het nu eenmaal en hij wordt ook naar de hand van zijn uiterlijk op school behandeld.

Nu zit mijn broertje op voetbal. Hier wordt hij vaak gepest omdat hij zo klein is en niet zo veel kracht heeft in zijn benen, niet zo snel kan rennen etc. Ook op school noemen treiteraars hem vaak een lilliputter of doen ze vernederend tegen hem en het verscheurt echt mijn hart als hij dan om de zoveel dagen thuis komt en stilletjes in een hoekje op de bank gaat zitten. Soms huilt hij dan heel zachtjes en denkt dat wij het niet horen. Hij heeft ooit een keer een korte training gehad waarin hij leerde het gepest te negeren alleen soms zegt hij dat hij ''er zo verdrietig van wordt en dat hij niet begrijpt dat 'ze' met z'n allen zo gemeen tegen hem doen. Misschien doet hij wel iets fout?''.

Ik vroeg mij af of iemand mij kon helpen met het ''verzachten'' van het leed van mijn broertje. Kan ik iets tegen hem zeggen? Zo een broer-broer verhaal...? Of moet ik hem misschien proberen op te peppen? Hem meenemen naar een voetbalwedstrijd of zo, het circus?
De bovenstaande dingen kunnen natuurlijk helpen, alleen zijn het vooral symptoombestrijdingen. Ik ben meer op zoek naar iets dat ik zou kunnen doen om te helpen; opdat hij mentaal boven die treiteraars gaat staan.
Ik neem aan dat er vrij weinig te doen is en dat het ook bij de leeftijd hoort, iemand pesten om hoe hij eruit ziet,(ikzelf heb ook wel eens ''vetzak'' tegen een klasgenoot op school gezegd.) alleen vind ik het zo verschrikkelijk zielig om hem soms zo verdrietig te zien en krijg ik er ook soms tranen in mijn ogen van. Of dat hij dan als hij net is thuisgekomen zijn hoofdje in mijn buik duwt en zijn armpjes om mijn middel slaat. Dit is natuurlijk uitzonderlijk -een keer per twee weken of zo-, maar toch; het gebeurt.
Hopelijk hebben jullie als ouders hier wat meer ervaring mee.

Alvast bedankt voor je reactie!!

Abel

P.S. Tot de moderatoren: Het spijt mij, mocht deze topic niet juist geplaatst zijn. Ik weet dat jullie er altijd op gebrand zijn om alle topics netjes op plaats te houden (mods... it's a way of life harhar), wist alleen niet echt waar anders; lifestyle leek meer over materiële dingen te gaan en ga zo maar door.
pi_95727993
Een echte broer slaat die pestkoppen gewoon de tyfus in.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_95728016
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
kneus
pi_95728423
Als je zelf een beetje groot bent dan sla je die 12 jarige pestkoppen toch 14.gif
pi_95728463
Je eerste alinea is niet erg uitnodigend om verder te lezen. Als je zo geweldig bent op school, of jezelf zo wil voor doen, moet je wel eerst ff al je taalfouten verwijderen.
Ontopic: Pesten kun je weinig aan doen. Steun je broertje waar je kunt, misschien wordt hij er mentaal sterker door, of misschien blijft het hem altijd achtervolgen.
hy·po·criet (de; m,v; meervoud: hypocrieten)
1 schijnheilige, "sir" Lewis Hamilton
pi_95728592
Wees gewoon een grote broer voor je broertje. Leuke dingen met hem doen, samen voetballen, chillen etc. Zorg dat hij thuis aan iets anders kan denken.

Benadruk verder dat de enige rede waarom mensen pesten is omdat ze zelf onzeker zijn en dat het een manier is om dat te verdrukken.

Maakt je broertje zich zelf zorgen om zijn lengte en zijn spierkracht? Zegmaar zit hij daar zelf mee of vind hij het erger dat hij er mee gepest wordt?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_95728943
Heeft ie een spierziekte?
http://www.spierziekten.n(...)e.php?onderwerp_id=3

Lijkt mij iets om op de eerste plaats uit te zoeken. Als dat duidelijk is, of ook niet, sowieso even meegaan een keer naar ze klas en met zijn "vrienden" een heel serieus gesprek aangaan. Als ze brutaal gaan doen, moeten je ouders maar even met de leraren praten dat het in de gaten houden.

En voor hem zelf lijkt het mij goed om erachter te komen of het een ziekte is of niet. Wat het ook is, probeer hem erop te trainen om laconiek te reageren op zijn klasgenoten door mee te gaan in de grapjes, dan vinden ze het namelijk niet meer leuk om te pesten. Dus vraag wat ze tegen hem zeggen, en probeer goede verweerwoorden te vinden voor je broertje.
pi_95729104
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:59 schreef omdat_appel het volgende:
Als dat duidelijk is, of ook niet, sowieso even meegaan een keer naar ze klas en met zijn "vrienden" een heel serieus gesprek aangaan. Als ze brutaal gaan doen, moeten je ouders maar even met de leraren praten dat het in de gaten houden.
Dat
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_95729409
Oh ja, internet oO

- Ik ga geen twaalfjarigen slaan
- ''kneus'' hahahahahahah xDDD
- Diomedes, hoe kom je er bij dat ik geweldig ben op school, heb een drie gehaald voor een PTA economie, een vijf voor wiskunde en heb ook nog nooit in mijn leven mijzelf willen voordoen als een voorbeeldig leerling of zo oO(?) Het is gewoon mijn eerste post ooit op FOK dus had zoiets van laat ik mijzelf eens voorstellen maar bedankt voor je reactie!

Ah, thx Sattyagraha! Ja, hij maakt zich heel erg zorgen om zijn lengte en is er zegt ook vaak dat hij wou dat hij gewoon lang en sterk was (het is heel frustrerend om niet zelf je eigen vlees te kunnen snijden of zo, fles openmaken, simpele dingen). Hij zit er echt zelf mee ja =/... Dat pesten is idd een soort van druppel erbovenop; een gemene bevestiging.

Bedankt, Appel voor je reactie! Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo. Feit is dat hij slappe spieren heeft en dat hij er niet zo veel aan kan doen :(
pi_95729891
quote:
Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo.
Dit vind ik wel raar, je weel wel de naam van het syndroom maar je weet er helemaal niets over. Je doet je in elk geval erg intelligent overkomen in je post dus ik neem aan dat je ook kunt googlen! Begin daar eerst maar eens mee, zoek uit wat het is en wat de consequenties zijn, en toon op basis daarvan begrip voor je broertje. Dat iemand hem begrijpt zal hem al veel beter voelen. Hou je zoektocht samen met hem zodat hij er ook veel van af komt te weten. Geheid dat er ook een lotgenoten forum is, zoek daar ook naar.

Apart dat iemand die drie talen beheerst, de wereld wilt redden en weet ik veel wat allemaal, niet even op google heeft gezocht wat voor aandoening zijn broertje heeft. Maar goed wat het ook is, doet het!!
pi_95729992
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:06 schreef Aegryspes het volgende:
Oh ja, internet oO

- Diomedes, hoe kom je er bij dat ik geweldig ben op school, heb een drie gehaald voor een PTA economie, een vijf voor wiskunde en heb ook nog nooit in mijn leven mijzelf willen voordoen als een voorbeeldig leerling of zo oO(?) Het is gewoon mijn eerste post ooit op FOK dus had zoiets van laat ik mijzelf eens voorstellen maar bedankt voor je reactie!

Ah, thx Sattyagraha! Ja, hij maakt zich heel erg zorgen om zijn lengte en is er zegt ook vaak dat hij wou dat hij gewoon lang en sterk was (het is heel frustrerend om niet zelf je eigen vlees te kunnen snijden of zo, fles openmaken, simpele dingen). Hij zit er echt zelf mee ja =/... Dat pesten is idd een soort van druppel erbovenop; een gemene bevestiging.

Bedankt, Appel voor je reactie! Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo. Feit is dat hij slappe spieren heeft en dat hij er niet zo veel aan kan doen :(
quote:
Oh ja, internet oO

Niet percee slaan, maar als je zelf niet al te klein ben kan je ze afschrikken 14.gif
pi_95730628
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:44 schreef DuTank het volgende:
pi_95733152
quote:
Oh ja, internet oO
Indeed :|W Hoewel, een grote broer is zeker een perk in 12-jarigen land. Je hoeft die jongens niet perse te slaan oid.
quote:
Dan is het denk ik jouw taak als grote broer om je broertje er telkens aan te herinneren dat hij is zoals hij is, met sterke en zwakke punten zoals ieder mens. Zodra het hem lukt om zijn 'handicap' te accepteren en zich focust op waar hij wel goed in is neemt hij de munitie van de pesters uit handen.

Is je broertje wel goed in taal. Zegmaar, gevoel voor humor en dergelijke? Humor is echt het beste wapen tegen pesters in mijn optiek.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:11:53 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_95733906
Even een zetje richting R&P, wellicht dat er daar meer mensen met suggesties zijn.
pi_95735304
quote:
Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
Hier stopte ik met lezen! Gemiste kans sukkel!
S. 2014
J. 2016
pi_95735908
heeft je broertje dan ook schrik tegenover die anderen?

er iets van zeggen (ookal ben je zelf groter.. ) hoeft niet per direct wat op te lossen.

wat bij mijn broertje hielp toendertijd: ik bond een zakdoek om zijn hand en vertelde hem zodra hij weer gepest wordt gewoon slaan. (hij was bang dat hij zich zou bezeren als hij iemand zou slaan, dus die zakdoek gaf hem wat meer vertrouwen)

succes
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:42:09 #17
249648 Niefke
Today again was a totall waste
pi_95736005
Ik vind het een lief topic!!! Come on, give the kid some credits, hij is 16 !!!

Dus nu effe inhoudelijk ...

Ik weet niet zo goed wat de rol van je ouders hierin is, dat komt niet echt duidelijk naar voren in het verhaal vind ik. Maar ik vind dus dat je ouders hierin óók een grote verantwoordelijkheid hebben, in die zin dat zij bijvoorbeeld met je broertje naar "kanjertraining'kunnen gaan of hem op "rots& water" kunnen inschrijven. Hij heeft één keer een cursusje gedaan (zeg je zelf) ..misschien was dat niet het goeie moment of misschien was dat niet voldoende en heeft hij meer nodig. Zoals ik het lees is je broertje er zelf ook erg verdrietig onder en eigenlijk is het heel goed en positief dat hij het wel bij jou kan/ durft te uiten!! Ik denk dat het belangrijkste wat jij kunt doen is aan je ouders aangeven wat je ziet, en de vertrouwensband die je broertje met jou heeft zo sterk houden! Wees er voor hem, leg hem uit wat zijn kwaliteiten zijn..en eigenlijk is het misschien wat een raar advies maar...vind je broertje voetbal wel leuk dan?? ik kan me voorstellen dat dit m juist veel stress oplevert...zou ie niet veel liever bij een schaakclubje voor kids willen ozo? Die zijn er zat en dan zal hij meer in contact komen met kinderen die dezelfde intersse delen en die andere dingen belangrijk vinden dan fysiek presteren (want da's voebal toch wel he...en dat is nou net wat zijn grootste struikelblok is)

Volgens mij ben je een topbroer voor je broertje
en schijt aan al die mensen die niet verder lezen dan hun neus lang is en voor het gemak even vergeten dat je intenties belangrijker zijn dan je presentatie!
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:53:20 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95736855
Normaal zou ik zeggen: Jaag die 12-jarige pesters eens flink wat angst aan, laat ze geloven dat jij ze helemaal lens komt slaan. Het klinkt heel kansloos, maar geloof me op mijn woord, ik ben zelf flink gepest vroeger, dat fysiek geweld de ultieme oplossing tegen pesten is.
Je broertje is hier echter niet toe in staat wegens zijn ziektes. Dus moet iemand anders dit voor hem doen. Ik had geen grote broer die voor me op kwam, omdat ik zelf de oudste thuis ben. Maar ik heb mijn 8 jaar jongere broertje ook een paar keer geholpen met dit soort issues.
Oh en ga anders gewoon een keer met hem naar ajax ofzo ;). Vindt ie vast leuk!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:58:18 #19
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95737202
Je klinkt zelf een beetje arrogant en wereldvreemd. Je hebt nog een lange weg te gaan... Je bent niet beter of anders omdat je gymnasium doet (en ik kan het weten want ik heb het zelf ook gedaan).

Hopelijk kom je nog met echte mensen met echte problemen in contact die niet zo makkelijk een elitaire opleiding kunnen volgen. Veel mensen werken gewoon en oefenen een vak uit en dat is ook goed.

Hopelijk krijgt je broertje hulp.
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:59:39 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95737293
Kan je broertje trouwens niet met een psycholoog praten? Die kan wat langer hulp bieden om hem meer weerbaar te maken.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:03:35 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95737519
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:59 schreef Mishu het volgende:
Kan je broertje trouwens niet met een psycholoog praten? Die kan wat langer hulp bieden om hem meer weerbaar te maken.
Ik ben op m'n 13e ook naar het riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:05:43 #22
249648 Niefke
pi_95737658
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:03 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik ben op m'n 13e ook naar het Riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Misschien in Jóuw geval maanvis..Misschien had je de verkeerde persoon, misschien is het Riagg niet de goeie instelling, misschien was je eigen motivatie of inzet niet denderend, misschien was de locatie verkeerd, de omgeving niet goed, het tijdstip niet oke, duurde het te lang, of te kort of of of.....dat het voor éen iemand niet werkt, wil niet zeggen dat het nutteloos IS natuurlijk.
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:13:11 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95738120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:03 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik ben op m'n 13e ook naar het riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Bij mij heeft het destijds wel geholpen. Doordat er continue iemand met je meedenkt.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:14:18 #24
281927 mcf
The end is the beginning.
pi_95738190
Creëer een situatie/plek voor hem waar hij zijn gedachten kan verzetten, waar hij niet geconfronteerd wordt met zijn "gebreken" en zijn "demonen". Een soort plek waar hij helemaal zich zelf kan zijn en gelukkig is. Dit is natuurlijk ook tijdrovend voor jou en dat moet je er dan ook voor over hebben.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:14:47 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95738218
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:05 schreef Niefke het volgende:

[..]

Misschien in Jóuw geval maanvis..Misschien had je de verkeerde persoon, misschien is het Riagg niet de goeie instelling, misschien was je eigen motivatie of inzet niet denderend, misschien was de locatie verkeerd, de omgeving niet goed, het tijdstip niet oke, duurde het te lang, of te kort of of of.....dat het voor éen iemand niet werkt, wil niet zeggen dat het nutteloos IS natuurlijk.
Ik heb niet de indruk dat de andere kinderen het wel nuttig vonden ;). Het was meer iets waar je verplicht heen moest omdat de mentor/ouders het zeiden. Het werkte daardoor zelfs averechts. Op school hoorde je er niet bij en dan gaan ook nog je ouders/mentor zeggen dat je anders bent en naar zo'n cursus toe moet ;).

En weerbaarheidstraining? Laat me niet lachen. Als ze (bijv) over je gymspullen heen pissen of je dag in dag uit van je fiets af trappen helpt geen enkele weerbaarheidstraining waarin je hebt geleerd het te negeren of er om te lachen, dan is er maar 1 ding dat helpt en dat is zwaar fysiek geweld.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:16:37 #26
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95738346
Tja als het pesten echt zo ernstig is moeten docenten natuurlijk ingrijpen. Tegenwoordig kunnen de pesters een taakstraf krijgen bij bureau Halt als ze blijken te pesten.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:17:28 #27
281927 mcf
The end is the beginning.
pi_95738394
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:14 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik heb niet de indruk dat de andere kinderen het wel nuttig vonden ;). Het was meer iets waar je verplicht heen moest omdat de mentor/ouders het zeiden. Het werkte daardoor zelfs averechts. Op school hoorde je er niet bij en dan gaan ook nog je ouders/mentor zeggen dat je anders bent en naar zo'n cursus toe moet ;).

En weerbaarheidstraining? Laat me niet lachen. Als ze (bijv) over je gymspullen heen pissen of je dag in dag uit van je fiets af trappen helpt geen enkele weerbaarheidstraining waarin je hebt geleerd het te negeren of er om te lachen, dan is er maar 1 ding dat helpt en dat is zwaar fysiek geweld.
Vooral ook over iemands gymspullen heen pissen omdat hij een spierziekte heeft, dit maakte mij echt aan het lachen :')
pi_95738398
Ga met hem en je opa naar zijn favoriete voetbal club ;) .

Misschien kan je daarna een meet and greet regelen met de spelers. Clubs doen dat graag, positieve reclame is dat ook voor hen en kost hen weinig moeite. Of een keer een training bijwonen.

Denk dat hij dat wel kan waarderen :-) .
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:18:44 #29
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95738475
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:16 schreef Mishu het volgende:
Tja als het pesten echt zo ernstig is moeten docenten natuurlijk ingrijpen. Tegenwoordig kunnen de pesters een taakstraf krijgen bij bureau Halt als ze blijken te pesten.
Docenten grijpen niet in, ze werken vaak zelfs mee of pakken het totaal verkeerd aan. Er was ooit een klassegesprek over mij en enkele anderen die gepest werden, je wilt er gewoon bij horen als kind en dan gaat de leraar nog ff zeggen dat je anders bent en dat ze je met rust moeten laten. En dan weet je wel wat kinderen doen.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:19:21 #30
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95738513
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:17 schreef mcf het volgende:

[..]

Vooral ook over iemands gymspullen heen pissen omdat hij een spierziekte heeft, dit maakte mij echt aan het lachen :')
Het was een voorbeeld uit mijn jeugd, maar dat geeft niet :P
Een gedicht over Maanvis
  Licht Ontvlambaar dinsdag 19 april 2011 @ 22:23:56 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95738862
Zit je broertje nog op de basisschool?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:24:59 #32
342542 densha
Majin Densha
pi_95738943
quote:
:D _O- Goede troll.
Another participant in the Doctrina Jacobi nuper baptizati replies about Muhammad: "He is deceiving. For do prophets come with sword and chariot? You will discover nothing true from the said prophet except human bloodshed".
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:34:32 #33
249648 Niefke
pi_95739519
@ Maanvis, je projecteerd je eigen negatieve ervaring enorm op ts en zn broertje hun situatie. Niet terecht want zoals mishu al zei dat het haar/ hem wel geholpen had, zo zijn er erg veel kinderen wél gebaat bij kanjertraining of weeerbaarheidstraining.

Ik werk bijna elke dag op een groep met 9 lvg jongeren met ernstige gedragsproblematiek op een behandelgroep en inderdaad, een aantal van die jongeren kunnen hélemaal niks met weerbaarheidstraining oid (oh by the way, tip voor ts: Judo!!!!) maar veel jongeren zijn er echt wél bij gebaat. Alleen al omdat je ziet, ervaart, voelt en weet dat je niet de enige bent..

fysiek geweld..ja hoor, af en toe van je af kunnen bijten met je vuisten kán helpen...zelf een pester worden kan ook helpen, je boze Tokkie buurman met zn vechthond een middagje langsturen kan ook helpen ..of gewoon met een pistool door de school gaan lopen schreeuwen, intimideren, omkopen, chanteren of vriendjes worden met de pestkop kan ook allllemaal helpen..
of niet...
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:39:59 #34
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_95739914
quote:
:')!
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:44:23 #35
249648 Niefke
pi_95740183
projecteert
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:45:15 #36
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95740245
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:34 schreef Niefke het volgende:
@ Maanvis, je projecteerd je eigen negatieve ervaring enorm op ts en zn broertje hun situatie. Niet terecht want zoals mishu al zei dat het haar/ hem wel geholpen had, zo zijn er erg veel kinderen wél gebaat bij kanjertraining of weeerbaarheidstraining.

Ik werk bijna elke dag op een groep met 9 lvg jongeren met ernstige gedragsproblematiek op een behandelgroep en inderdaad, een aantal van die jongeren kunnen hélemaal niks met weerbaarheidstraining oid (oh by the way, tip voor ts: Judo!!!!) maar veel jongeren zijn er echt wél bij gebaat. Alleen al omdat je ziet, ervaart, voelt en weet dat je niet de enige bent..

fysiek geweld..ja hoor, af en toe van je af kunnen bijten met je vuisten kán helpen...zelf een pester worden kan ook helpen, je boze Tokkie buurman met zn vechthond een middagje langsturen kan ook helpen ..of gewoon met een pistool door de school gaan lopen schreeuwen, intimideren, omkopen, chanteren of vriendjes worden met de pestkop kan ook allllemaal helpen..
of niet...
Ik heb nooit de indruk gehad dat weten dat ik niet de enige was echt hielp. Bovendien had ik als kind ook ogen, ik zag dat andere kinderen ook gepest werden. Dat andere mensen hetzelfde leed ervoeren maakte mijn leed niet minder. Maar idd een vechtsport is een goed idee, dan ga je je ook weerbaarder voelen en kan je het in noodgevallen toepassen.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:47:35 #37
249648 Niefke
pi_95740391
@ maanvis...idd, dat was in jouw situatie zo. Zegt niet dat het zinloos is maar dat jij t zo ervaren hebt :)

Maar goed, judo is echt een goeie en er is ook vaak voor motorisch beperkte kinderen wel een clubje
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:49:43 #38
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95740560
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:47 schreef Niefke het volgende:
@ maanvis...idd, dat was in jouw situatie zo. Zegt niet dat het zinloos is maar dat jij t zo ervaren hebt :)
Wel samen met die andere kinderen die daar bij het riagg waren dan hè ;). Waarvan er overigens 2 op zo'n school voor moeilijk opvoedbare kinderen zaten.
Een gedicht over Maanvis
pi_95741522
Ik zou niet proberen de omgeving te veranderen door te praten met pesters of ouders van pesters, leraren. Pesten is een fenomeen wat al zolang bestaat maar niet op te lossen lijkt. Maak je broertje vooral duidelijk dat het niet aan hem ligt anders heeft hij misschien problemen voor de rest van zijn leven. Dat is niet iets wat je in een paar zinnen kan zeggen, dat kan alleen door structureel elke dag hem laten merken dat hij ok is als persoon. Geef hem de ruimte om te vertellen wat er met hem gebeurt, vraag waarom hij huilt gewoon zodat hij zijn verdriet kan uiten. Verwacht niet dat je iets moet zeggen zoals wijze raad geven, laat hem vertellen wat er in hem omgaat en daarna weer verder gaan met andere dingen.

Probeer ook jezelf aan te leren dat iemands lengte uiteindelijk niet uitmaakt of dat iemand een spierziekte heeft, het gaat erom dat je hart op de juiste plaats zit, hoe iemands karakter is en ga die delen van hem zeker niet als 'gebrek' zien, dan wordt je net zo als diegenen die hem pesten, die leggen juist de nadruk op zijn handicaps. Maar zie hem zelf als iemand zonder zijn handicaps. Verder afleiding zoeken zoals misschien samen gamen?
pi_95743141
Kleine jongens luisteren vaak niet naar rede. Zeg dat als ze jouw broertje nog één keer pesten je ze in elkaar slaat. Doen ze het toch? Dan wordt het tijd om daad bij woord te voegen.

Vechtsport is een vrij slecht idee. Voor vechtsport moet je ook gewoon sterk zijn en als hij zelfs geen cola fles kan openmaken zal hij niet opeens winnen in een gevecht als hij op vechtsport gaat.
  dinsdag 19 april 2011 @ 23:39:41 #41
249648 Niefke
pi_95743541
@ Johnspek..Bij judo leren kinderen vooral te vertrouwen op zichzelf. Ze leren zich te beheersen maar ook een assertieve houding aan te nemen. Het gaat niet zozeer om de handelingen zélf als wel om het vertrouwen wat een kind er mee kan krijgen in zichzelf. Judo'en met de spierziekte van ts zn broertje bij een 'gewone' judoclub heeft misschien hetzelfde effect als voetbal..maar er zijn landelijk overal judoclubjes voor 'speciale' kinderen.
Dus ergens heb je een punt dat hij niet supersterk zal worden of ineens zal winnen, maar hij kan er wél leren om weerbaar te worden
Pompiedompiedomm...
  dinsdag 19 april 2011 @ 23:40:06 #42
249648 Niefke
pi_95743567
p.s. niet dat ik nou zo'n judo expert ben :P
Pompiedompiedomm...
pi_95743653
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:39 schreef Niefke het volgende:
@ Johnspek..Bij judo leren kinderen vooral te vertrouwen op zichzelf. Ze leren zich te beheersen maar ook een assertieve houding aan te nemen. Het gaat niet zozeer om de handelingen zélf als wel om het vertrouwen wat een kind er mee kan krijgen in zichzelf. Judo'en met de spierziekte van ts zn broertje bij een 'gewone' judoclub heeft misschien hetzelfde effect als voetbal..maar er zijn landelijk overal judoclubjes voor 'speciale' kinderen.
Dus ergens heb je een punt dat hij niet supersterk zal worden of ineens zal winnen, maar hij kan er wél leren om weerbaar te worden
Je wordt, volgens mij, juist zelfverzekerder doordat je ziet dat je sterker wordt en in staat bent jezelf te verweren in nood situaties.
Het is niet zo dat het beoefenen van een vechtsport magie is of zoiets.
  dinsdag 19 april 2011 @ 23:48:17 #44
249648 Niefke
pi_95743926
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:41 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Je wordt, volgens mij, juist zelfverzekerder doordat je ziet dat je sterker wordt en in staat bent jezelf te verweren in nood situaties.
Het is niet zo dat het beoefenen van een vechtsport magie is of zoiets.
Dat niet nee, maar vechtsport (ho wacht, ik heb het over judo..niet over boksen oid, daar weet ik helemáal niks van) is toch ook voor een groot deel gericht op mentale kracht...
Pompiedompiedomm...
pi_95744037
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:48 schreef Niefke het volgende:

[..]

Dat niet nee, maar vechtsport (ho wacht, ik heb het over judo..niet over boksen oid, daar weet ik helemáal niks van) is toch ook voor een groot deel gericht op mentale kracht...
Dat valt flink tegen uit mijn ervaring. Wellicht krijg je wat wijze spreuken over het niet gebruiken van je vechtsport in het "echte leven" maar daar houdt het wel bij op.
Bedenk zelf maar eens wat je zou kunnen zeggen tegen iemand die gepest wordt, je kan weinig zeggen. "Ze zijn jaloers?" "Later komen ze zichzelf wel tegen"? :')

Mentaal wordt je sterker door de training (niet opgeven als het lijkt alsof je doodgaat).Maar zelfverzekerder, als de training weinig effect heeft zoals het waarschijnlijk het geval is bij zijn broertje, ...nee
  dinsdag 19 april 2011 @ 23:58:43 #46
249648 Niefke
pi_95744362
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:50 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Dat valt flink tegen uit mijn ervaring. Wellicht krijg je wat wijze spreuken over het niet gebruiken van je vechtsport in het "echte leven" maar daar houdt het wel bij op.
Bedenk zelf maar eens wat je zou kunnen zeggen tegen iemand die gepest wordt, je kan weinig zeggen. "Ze zijn jaloers?" "Later komen ze zichzelf wel tegen"? :')

Mentaal wordt je sterker door de training (niet opgeven als het lijkt alsof je doodgaat).Maar zelfverzekerder, als de training weinig effect heeft zoals het waarschijnlijk het geval is bij zijn broertje, ...nee
Dit is wél het uitgangspunt bij judo voor motorisch beperkte kinderen..wellicht is die insteek anders dan bij niet-beperkte kinderen.
Maar goed, we dwalen af :)
Pompiedompiedomm...
pi_95744462
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:58 schreef Niefke het volgende:

[..]

Dit is wél het uitgangspunt bij judo voor motorisch beperkte kinderen..wellicht is die insteek anders dan bij niet-beperkte kinderen.
Maar goed, we dwalen af :)
Er is gewoon vrij weinig wat je kan doen tegen pesten behalve angst in te jagen in de pesters.
Dit door middel van geweld of andere praktijken.

Je gaat echt niet zelfverzekerder worden als je een uurtje per week judo les krijgt, maar 20 uur per week wordt gepest en geslagen..
pi_95744582
quote:
En hier stopte ik met lezen.
:')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 20 april 2011 @ 00:05:32 #49
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95744674
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:00 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Er is gewoon vrij weinig wat je kan doen tegen pesten behalve angst in te jagen in de pesters.
Dit door middel van geweld of andere praktijken.

Je gaat echt niet zelfverzekerder worden als je een uurtje per week judo les krijgt, maar 20 uur per week wordt gepest en geslagen..
Maar als je zo'n pester vloert als ie weer eens loopt te treiteren geeft dat echt een geweldig gevoel, daar ga je zelfvertrouwen van uitstralen en dan ben je geen target meer :P.
Ik weet nog dat ik een pestkop van een kop groter vanaf 3 meter afstand tegen een boom aan smeet, waarna ie ineen zakte en begon te janken. Zelden zoiets meegemaakt :). Alsof ik neo was die voor het eerst kogels kon laten stoppen.
Een gedicht over Maanvis
pi_95745037
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar als je zo'n pester vloert als ie weer eens loopt te treiteren geeft dat echt een geweldig gevoel, daar ga je zelfvertrouwen van uitstralen en dan ben je geen target meer :P.
Ik weet nog dat ik een pestkop van een kop groter vanaf 3 meter afstand tegen een boom aan smeet, waarna ie ineen zakte en begon te janken. Zelden zoiets meegemaakt :). Alsof ik neo was die voor het eerst kogels kon laten stoppen.
Ja maar dan ga je er vanuit dat hij daadwerkelijk in staat is dat te doen, en dat betwijfel ik als hij nu nog (letterlijk) geen deuk kan slaan in een pakje boter.
  woensdag 20 april 2011 @ 00:23:10 #51
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95745469
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:04 schreef loop het volgende:
Ik zou niet proberen de omgeving te veranderen door te praten met pesters of ouders van pesters, leraren. Pesten is een fenomeen wat al zolang bestaat maar niet op te lossen lijkt. Maak je broertje vooral duidelijk dat het niet aan hem ligt anders heeft hij misschien problemen voor de rest van zijn leven. Dat is niet iets wat je in een paar zinnen kan zeggen, dat kan alleen door structureel elke dag hem laten merken dat hij ok is als persoon. Geef hem de ruimte om te vertellen wat er met hem gebeurt, vraag waarom hij huilt gewoon zodat hij zijn verdriet kan uiten. Verwacht niet dat je iets moet zeggen zoals wijze raad geven, laat hem vertellen wat er in hem omgaat en daarna weer verder gaan met andere dingen.

Probeer ook jezelf aan te leren dat iemands lengte uiteindelijk niet uitmaakt of dat iemand een spierziekte heeft, het gaat erom dat je hart op de juiste plaats zit, hoe iemands karakter is en ga die delen van hem zeker niet als 'gebrek' zien, dan wordt je net zo als diegenen die hem pesten, die leggen juist de nadruk op zijn handicaps. Maar zie hem zelf als iemand zonder zijn handicaps. Verder afleiding zoeken zoals misschien samen gamen?
Moorden bestaat ook al heel lang. Dat betekent niet dat als iemand in het hier en nu iemand vermoord dat je diegene dan daarop aanspreekt en verantwoordelijk houd voor zijn daden. Wat mensen in het verleden hebben gedaan telt niet voor mij. Wel vind ik het belangrijk dat docenten en juffen en meesters kinderen aanspreken die daar, op dat moment, leed veroorzaken bij een ander kind.
  woensdag 20 april 2011 @ 00:26:14 #52
249648 Niefke
pi_95745578
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:23 schreef Mishu het volgende:

[..]

Moorden bestaat ook..... leed veroorzaken bij een ander kind.
amen
Pompiedompiedomm...
  woensdag 20 april 2011 @ 00:26:56 #53
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95745599
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Of het mislukt en je voelt je zwak. Of jij wordt vervolgens als schuldige aangewezen. Tja, ik zeg niet dat terugvechten verkeerd is maar je kan ook op psychologisch en mentaal vlak terugvechten en als je dat kan (sociaal slim zijn) dan heb je nog een veel sterker middel in handen waar mensen je nog voor zullen respecteren ook.

Vechten is voor als je echt in de knel zit en er geen uitweg meer is. Vaak zijn dat van die driftige ventjes met rood hoofd en overgewicht die zo denken een verandering teweeg te brengen. Terwijl het eigenlijk gewoon 1 en al brok frustratie en onmacht uitstraalt. Het kan juist heel kneuzig overkomen.

Eigenlijk geef je dan toe hoe laag het allemaal gezonken is. Het gaat er vanuit dat er toch geen andere manier is. Daarbij vechten werkt vaak maar tijdelijk, het zakt even weg en ze duwen je 3 keer zo hard. En dan blijf je heen en weer schoppen en slaan ipv dat er echt wat aan wordt gedaan en dat de betreffende kinderen er een opvoedkundige les uit halen.

Je blijft gewoon van een ander af. Klaar. En dat zouden scholen meer uit moeten gaan dragen wat mij betreft.
  woensdag 20 april 2011 @ 00:33:49 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95745873
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:26 schreef Mishu het volgende:

[..]

Of het mislukt en je voelt je zwak. Of jij wordt vervolgens als schuldige aangewezen. Tja, ik zeg niet dat terugvechten verkeerd is maar je kan ook op psychologisch en mentaal vlak terugvechten en als je dat kan (sociaal slim zijn) dan heb je nog een veel sterker middel in handen waar mensen je nog voor zullen respecteren ook.

Vechten is voor als je echt in de knel zit en er geen uitweg meer is. Vaak zijn dat van die driftige ventjes met rood hoofd en overgewicht die zo denken een verandering teweeg te brengen. Terwijl het eigenlijk gewoon 1 en al brok frustratie en onmacht uitstraalt. Het kan juist heel kneuzig overkomen.

Eigenlijk geef je dan toe hoe laag het allemaal gezonken is. Het gaat er vanuit dat er toch geen andere manier is. Daarbij vechten werkt vaak maar tijdelijk, het zakt even weg en ze duwen je 3 keer zo hard. En dan blijf je heen en weer schoppen en slaan ipv dat er echt wat aan wordt gedaan en dat de betreffende kinderen er een opvoedkundige les uit halen.

Je blijft gewoon van een ander af. Klaar. En dat zouden scholen meer uit moeten gaan dragen wat mij betreft.
Leg mij eens uit hoe je mentaal terug moet vechten als je voor de 3e keer in het jaar uit moet leggen aan je moeder waarom je fiets naar de klote is getrapt of waarom er over je gymspullen gepist is? Kom op zeg, dat mentaal weerbaar maken werkt misschien als je een keertje buitengesloten of uitgelachen wordt, maar bij zwaar pesten werkt dat echt niet.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 20 april 2011 @ 00:45:44 #55
249648 Niefke
pi_95746343
@ maanvis, als kind alléén niet nee..daarom is het juist zo belangrijk dat de omgeving hieraan meewerkt en oog voor heeft.
Ik zou als juf zijnde dan echt zo'n gymtas pakken en lekker spiegelen..hoppa gymtas van pestkop onder de douche, en m vevrolgens jouw gymtas uit laten spoelen..in het bijzijn van zn stoere vriendjes..

(of is dat grootspraak van me?? Volgens mij werkt spiegelen érg goed!!!)
Pompiedompiedomm...
  † In Memoriam † woensdag 20 april 2011 @ 00:46:18 #56
25682 2cv
Niet subtiel
pi_95746361
Ik ben zelf ook extreem veel gepest, tot het punt dat ik begon te overwegen mezelf maar op te knopen. Mijn ervaring is dat pesters alleen de zwaksten pakken. Of in elk geval diegenen die ze zonder (veel) risico op represaiiles kunnen pesten. Dat houdt niet op tenzij ze diegene die ze pesten niet meer DURVEN pesten. Praten, straffen van de leraar en meer van dat soort softe dingen helpen hooguit en dag, hardere maatregelen helpen anderhalve dag (dus als die maatregelen op vrijdag plaatsvinden heb je er maandag al geen bal meer aan). Enige oplossing: met je broertje mee gaan naar z'n school en hem aan laten wijzen wie hem die dag (of de dag er voor) gepest heeft. Vervolgens geef je iedereen die je broertje aanwijst een zo hard mogelijke klap met een honkbalknuppel. Dit ritueel herhaal je dagelijks tot het pesten stopt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 20 april 2011 @ 00:50:38 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95746527
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:45 schreef Niefke het volgende:
@ maanvis, als kind alléén niet nee..daarom is het juist zo belangrijk dat de omgeving hieraan meewerkt en oog voor heeft.
Ik zou als juf zijnde dan echt zo'n gymtas pakken en lekker spiegelen..hoppa gymtas van pestkop onder de douche, en m vevrolgens jouw gymtas uit laten spoelen..in het bijzijn van zn stoere vriendjes..

Dat is dus als je weet wie het gedaan heeft, maar dat was niet het geval.
Het probleem als je structureel gepest wordt als kind dat je dat dan als een 'fact of life' gaat zien. Je voelt je dan niet meer als iemand die onrecht aangedaan wordt, maar als iemand die niets waard is en voor wie het onrecht dat aangedaan wordt dus terecht is. Uiteindelijk vervagen bij zo'n kind dan ook alle normen en waarden voor wat bij anderen normaal is. Immers als een kind zijn eigen leven niets waard vindt, vindt ie dat van anderen ook niets waard.
En wat je dan krijgt hebben we laatst in alphen a/d rijn kunnen zien. Ik kan ej zeggen dat wat Tristan gedaan heeft niet zo ver ligt van mijng edachtengang van toendertijd. Als je nergens meer iets om geeft dan is niets te gek. Ik fietste toendertijd met een zelfgemaakte metalen knuppel naar het huis van een raddraaier om te kijken of ik hem zo kon pakken. Gelukkig voor mij en hem kwam hij niet naar buiten.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 20 april 2011 @ 00:53:56 #58
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95746634
@Maanvis: ik snap het helemaal. Ik heb zelf het ook zo ervaren en weet dat je als kind niet anders kan dan het op een gegeven moment zo ervaren.

Wel heb ik door therapie en levenservaring geleerd dat je wel invloed hebt op wat er gebeurt maar dat in het geval van kinderen onderling vooral volwassenen een grote rol moeten spelen in hoe kinderen met elkaar omgaan. Kinderen kunnen zelf ook wat doen maar volwassenen kunnen beter al het grote plaatje zien. En als gepest kind moet je de dader gewoon aangeven bij je ouders of de docent.

En met mijn verleden zou ik als docent inderdaad de tas van de dader onder het oog van de klas onder de douche zetten. Mag zijn moeder het allemaal lekker gaan drogen thuis en kan die ook eens het gedrag van haar zoon of dochter onder ogen zien.

Gepeste kinderen hebben baat bij volwassenen als ons die WEL ingrijpen.
  woensdag 20 april 2011 @ 00:56:26 #59
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95746694
En ingregrepen wordt er. In de lokale krant hier stond dat er een man is opgepakt die verhaal kwam halen bij een 13-jarige jongen die zijn zoon pestte. Hij vroeg deze jongen mee naar huis om te praten, deze jongen wilde dat niet, hij wilde alleen maar praten en dan op straat, en toen heeft die vader (waarschijnlijk in zijn woede en het verdriet over het leed wat zijn zoon was aangedaan) de jongen een paar flinke stompen in zijn maag gegeven.

Tja, begrijpelijk vind ik. Maarja toch dan het beter houden bij dreigen misschien.
pi_95746708
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:53 schreef Mishu het volgende:
@Maanvis: ik snap het helemaal. Ik heb zelf het ook zo ervaren en weet dat je als kind niet anders kan dan het op een gegeven moment zo ervaren.

Wel heb ik door therapie en levenservaring geleerd dat je wel invloed hebt op wat er gebeurt maar dat in het geval van kinderen onderling vooral volwassenen een grote rol moeten spelen in hoe kinderen met elkaar omgaan. Kinderen kunnen zelf ook wat doen maar volwassenen kunnen beter al het grote plaatje zien. En als gepest kind moet je de dader gewoon aangeven bij je ouders of de docent.

En met mijn verleden zou ik als docent inderdaad de tas van de dader onder het oog van de klas onder de douche zetten. Mag zijn moeder het allemaal lekker gaan drogen thuis en kan die ook eens het gedrag van haar zoon of dochter onder ogen zien.

Gepeste kinderen hebben baat bij volwassenen als ons die WEL ingrijpen.
En wat dan?
Dat kind is boos omdat zijn spullen nat is. De juf kan hij niet slaan of pesten en hey raad nou is...
de persoon die de oorzaak van dit alles is (in zijn ogen het broertje) ziet hij 20 uur per week.
Op wie gaat de pester nu zijn woede richten?
  woensdag 20 april 2011 @ 01:01:04 #61
189963 nubreektmijnklomp
vindt klompen eigenlijk kut
pi_95746810
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:51 schreef diomedes het volgende:
Je eerste alinea is niet erg uitnodigend om verder te lezen. Als je zo geweldig bent op school, of jezelf zo wil voor doen, moet je wel eerst ff al je taalfouten verwijderen.
Ontopic: Pesten kun je weinig aan doen. Steun je broertje waar je kunt, misschien wordt hij er mentaal sterker door, of misschien blijft het hem altijd achtervolgen.
Wat een bullshit post. Ga gewoon normaal op zo'n verhaal in of post kritiek op een normale manier, niet als zo'n debiel :')

Overigens zijn tegenwoordig al die twaalfjarige 1 meter 40? :+. Maar ik zou er gewoon een gesprek met z'n mentor over hebben, uitleggen wat er aan de hand is en dat de mentor er misschien een keer met de klas over kan praten. Het zal voor je broertje wel even kut zijn dat ie dan zo in het middelpunt staat, maar in het algemeen zijn mensen dan wel een stuk begripvoller.
mijn klomp is gebroken.
JAALLAAALLAAA Ajax!
  woensdag 20 april 2011 @ 01:03:25 #62
189963 nubreektmijnklomp
vindt klompen eigenlijk kut
pi_95746891
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:45 schreef Niefke het volgende:

Dat lijkt me een redelijk slecht idee als je je baan wilt houden. Sowieso zien kinderen van die leeftijd de gevolgen er vaak niet goed van in. Die willen gewoon even simpel stoer doen over de rug van iemand anders, oog om oog tand om tand werkt daar echt niet, of niet als de docent het doet dan. Dan voelen ze zich alleen maar stoerder.
mijn klomp is gebroken.
JAALLAAALLAAA Ajax!
  woensdag 20 april 2011 @ 01:05:29 #63
249648 Niefke
pi_95746936
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 01:03 schreef nubreektmijnklomp het volgende:

[..]

Dat lijkt me een redelijk slecht idee als je je baan wilt houden. Sowieso zien kinderen van die leeftijd de gevolgen er vaak niet goed van in. Die willen gewoon even simpel stoer doen over de rug van iemand anders, oog om oog tand om tand werkt daar echt niet, of niet als de docent het doet dan. Dan voelen ze zich alleen maar stoerder.
Of ze voelen zich enorm voor lul staan..
Het is geen oog om oog tand om tand kwestie..het is de pester laten voelen wat er gebeurd als je zoiets doet.

Ik zou t denk ik ook niet echt doen, als docent zijnde, maar het zeker wel als consequentie stellen voor een volgende keer..en dan ook de daad bij het woord voegen:)

Gelukkig ben ik geen docent.. :P
Pompiedompiedomm...
  woensdag 20 april 2011 @ 01:11:21 #64
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95747063
om eerlijk te zijn heb ik geen enkele docent gehad die er goed mee om kon gaan :).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 20 april 2011 @ 01:16:45 #65
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95747162
Maar het feit dat mensen psycho worden als ze gepest worden is wel bekend lijkt me.

http://www.nu.nl/binnenla(...)mag-weer-school.html

Wat moet je met zo'n kind doen? Weerbaarheidstraining? Lijkt me niet.
Een gedicht over Maanvis
pi_95749985
Ok Niefke, stel voor dat hij mentaal sterker wordt, wat dan? Hij zal nog steeds pesterijen moeten incasseren. Omdat hij mentaal sterker is zou hij er misschien iets beter tegen kunnen. Als ze dat doorkrijgen, wat denk je dat ze gaan doen? Spontaan ophouden met pesten? lijkt mij niet. Ze gaan ergere dingen doen zodat hij wel over de zeik gaat.

Voor lul zetten heeft geen zin. Dan pakt de pester(s) je wel buiten schooltijd. Dan kunnen ze daar niets tegen doen.

Tijd voor grote broer om mee te gaan om te laten zien dat zijn jongere broertje onder zijn bescherming staat. Zeer zeker aangezien hij een spierziekte heeft.
  woensdag 20 april 2011 @ 09:12:58 #67
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95750249
Mentaal sterker als in een andere houding aannemen waardoor je als kind beter en effectiever het pesten tegen kan gaan (zonder te trillen kunnen aangeven dat ze moeten kappen). Je leert zegmaar de pesters te bereiken. Dat is ook een waardevol instrument.

Maar laten zien dat je broertje gesteund en beschermd door jou wordt is altijd goed. Je kan beter en en doen.
pi_95750637
quote:

Wat lul je dan, je broertje is een luipaard, hoe fucking vet is dat! Hij kan ze zelf dan wel aan, niemand fuckt met luipaarden!

pi_95750900
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 09:01 schreef dikke_donder het volgende:
Ok Niefke, stel voor dat hij mentaal sterker wordt, wat dan? Hij zal nog steeds pesterijen moeten incasseren. Omdat hij mentaal sterker is zou hij er misschien iets beter tegen kunnen. Als ze dat doorkrijgen, wat denk je dat ze gaan doen? Spontaan ophouden met pesten? lijkt mij niet. Ze gaan ergere dingen doen zodat hij wel over de zeik gaat.

Voor lul zetten heeft geen zin. Dan pakt de pester(s) je wel buiten schooltijd. Dan kunnen ze daar niets tegen doen.

Tijd voor grote broer om mee te gaan om te laten zien dat zijn jongere broertje onder zijn bescherming staat. Zeer zeker aangezien hij een spierziekte heeft.
Je moet als gepeste ook je eigen regels stellen, in plaats van het spelletje (gedwongen) mee te spelen volgens de regels van de pester. Enige oplossing die er uiteindelijk overblijft is een frontale alles omvattende aanval naar die pesters, zegmaar "shock and awe" op zijn Amerikaans. Ik ben mordicus tegen geweld, maar op een gegeven moment zijn alle rationele en zachte oplossingen een gepasseerd station. en is een keiharde frontale aanval de enige oplossing om die pesters het te laten snappen.

Laat hem die pesters meermaals in hun ballen schoppen, "per ongeluk" van de laatste paar treden van de trap flikkeren, met een stuk hout van de fiets meppen als ze het niet aan zien komen, iets wat ze in ieder geval niet weer vergeten. (nog wel met enige mate, levenslange verminking etc is dan weer te ver)

Een tussenstap kan interventie van grote broer zijn, en als ze het dan niet snappen, moeten ze het maar voelen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_95751240
Goed bedoelde reactie om 'medelijden' met je broertje te krijgen, maar de vraag is of je hem helpt door een vorm van 'medelijden te gaan tonen én speciaal lief voor hem te zijn enkel 'omdat hij gepest wordt...

Natuurlijk zou je wel gewoon een goede relatie als broer met hem zou moeten hebben, maar dat staat verder juist los van de vraag óf hij gepest wordt en zou zeker niet moeten voortkomen uit 'medelijden'... Daarmee lop je juist het risico hem verder in een situatie van 'zieligert' te drukken.

Mogelijk kan dat óók met zn sociale problemen deels samenhangen (wat in de tweede alinea beschreven staat over het een beetje 'verwend' zijn door een érg zorgzame moeder die nog steeds àlles voor hem doet, iets dat juist bv een motorische stoornis kan verergeren).

Wat je imho zeker moet doen is altijd zo'n kleiner broertje een 'veilige haven' bieden... als hij gepest wordt dat hij altijd zijn hart bij je kan luchten en hem proberen op te monteren, maar ook zn klachten serieus nemen.
Anderszijds is hij de enige die in staat zal zijn een weerwoord te bieden tegen dat gepest, op het moment dat hij er juist zelf 'sterker' van wordt, kan hij het nadeel van gepest zijn, in een karakter-voordeel omkeren (er zijn in het latere leven wel vaker mensen die meer succesvol zijn, die in hun jeugd het erg moeilijk hadden of erg gepest werden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_95753427
Ik ken het met m'n eigen broertje. Mijn broertje zit nu in de eerste en is nogal een eigenheimer, zit veel achter de computer en veel mensen zouden 'm omschrijven als nerdje. In z'n klas zitten een paar van die 'stoere' mannetjes met nektasjes en dito voornamen. Die pesten m'n broertje.

Diep van binnen zou ik ze helemaal de tiefes in willen slaan, mede omdat ik vroeger (op de basisschool) ook heel erg ben gepest en ik weet wat dat met je doet. En ja, dat is echt een verschrikking. Maar ik denk dat je als broer niks anders kunt doen dan er voor je broertje zijn, leuke dingen met 'm doen en laten merken dat 'ie wel waardevol is. Zorg ervoor dat thuis een plek is waar 'ie zichzelf kan zijn en waar 'ie gewaardeerd wordt en bovenal waar hij niet gepest wordt.

Overigens zouden je ouders eens contact op moeten nemen met school, mijn ouders hebben ook contact met schoolleiding en docenten om zo een beetje op de hoogte te blijven van de situatie en informatie uit te wisselen.

Oh en als het echt uit de klauwen loopt sla die pesters dan maar gewoon de tiefes in want dat ga ik ook doen als die mannetjes uit mijn broertjes klas te ver gaan, als ze fysiek geweld gaan gebruiken. Ik weet het, het mag niet, het hoort niet, het is pedagogisch niet verantwoord, maar dan kan het me geen fuck meer schelen.
pi_95754008
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:57 schreef no1uknow het volgende:
Eigen verhaal
Waarom pas achteraf reageren? Het is beter om te voorkomen dat hij klappen krijgt ipv zijn wonden te genezen. Spreek ze aan en geef ze eventueel een duwtje om te benadrukken dat ze niet meer jou broertje lastig vallen.
pi_95754226
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:16 schreef dikke_donder het volgende:

[..]

Waarom pas achteraf reageren? Het is beter om te voorkomen dat hij klappen krijgt ipv zijn wonden te genezen. Spreek ze aan en geef ze eventueel een duwtje om te benadrukken dat ze niet meer jou broertje lastig vallen.
Nee, dat werkt niet. Die mannetjes worden op de school zelf al in de gaten gehouden en hebben volgens mij al meermaals een blokrooster (vollledig rooster, van 1e tot 9e uur nablijven) gehad n.a.v. vervelend gedrag. Het risico op averechtse werking is heel groot als ik als 'grote broer' nu die mannetjes aan ga spreken. Plus dat ik ze op moet zoeken op die school of vlak daarbuiten en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen zin heb in een paar Marokkaanse (ja helaas, ik verzin het niet) broers hier thuis op de stoep, wat me dan weer minder uitmaakt als die mannetjes m'n broertje fysiek bejegenen.
pi_95754484
quote:
het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
:')
pi_95755336
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:23 schreef Mishu het volgende:
Moorden bestaat ook al heel lang. Dat betekent niet dat als iemand in het hier en nu iemand vermoord dat je diegene dan daarop aanspreekt en verantwoordelijk houd voor zijn daden. Wat mensen in het verleden hebben gedaan telt niet voor mij. Wel vind ik het belangrijk dat docenten en juffen en meesters kinderen aanspreken die daar, op dat moment, leed veroorzaken bij een ander kind.
Moord en pesten is niet hetzelfde, ook al wil je dat graag gebruiken om je standpunt kracht bij te zetten. Ik ben er niet voor dat leraren en docenten opkomen voor iemand die gepest is. Diegene moet zelf inzien dat het maar woorden zijn die je zelf wel of niet betekenis kunt geven, je kunt de pesters geloven of ergens anders in geloven en daarmee immuun worden voor pesterijen. Je kunt "sukkel" nog wel voor jezelf wegdenken, een mes in je ribben niet.

Niet dat ik het effect van pesten wil bagatelliseren, het kan leiden tot allerlei mentale stoornissen die afbreuk doen op iemands levensgeluk en indirect daarmee de mensen om zo iemand heen, in de ergste gevallen zelfmoord. Maar dat wil niet zeggen dat de pesters iemand vermoord hebben, dat heeft de persoon zichzelf aangedaan.

Straffen van pesters is ook prima om ze duidelijk te maken dat ze ongewenst gedrag vertonen maar eigenlijk zouden ze zelf in therapie moeten gaan om te zoeken naar de oorzaak van hun pestgedrag. Zij mankeren iets, niet diegene die gepest wordt, toch komt die laatste eerder bij een psycholoog dan de pesters.
pi_95755705
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:53 schreef loop het volgende:

[..]

Moord en pesten is niet hetzelfde, ook al wil je dat graag gebruiken om je standpunt kracht bij te zetten. Ik ben er niet voor dat leraren en docenten opkomen voor iemand die gepest is. Diegene moet zelf inzien dat het maar woorden zijn die je zelf wel of niet betekenis kunt geven, je kunt de pesters geloven of ergens anders in geloven en daarmee immuun worden voor pesterijen. Je kunt "sukkel" nog wel voor jezelf wegdenken, een mes in je ribben niet.

Niet dat ik het effect van pesten wil bagatelliseren, het kan leiden tot allerlei mentale stoornissen die afbreuk doen op iemands levensgeluk en indirect daarmee de mensen om zo iemand heen, in de ergste gevallen zelfmoord. Maar dat wil niet zeggen dat de pesters iemand vermoord hebben, dat heeft de persoon zichzelf aangedaan.

Straffen van pesters is ook prima om ze duidelijk te maken dat ze ongewenst gedrag vertonen maar eigenlijk zouden ze zelf in therapie moeten gaan om te zoeken naar de oorzaak van hun pestgedrag. Zij mankeren iets, niet diegene die gepest wordt, toch komt die laatste eerder bij een psycholoog dan de pesters.
Met je laatste stukje ben ik het eens, maar wat je daarvoor zegt slaat kan noch wal. Zelf gepest geweest? Ik denk van niet, maar als ik fout zit verbeter me maar. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet uitmaakt hoe je er zelf over denkt of hoe je de woorden (in het begin) opvangt en dus afdoet als onzin. Als mensen je over een langere periode constant het gevoel geven dat je niks waard bent, dat je slecht en fout bent, dat je niks toevoegt dan ga je dat vanzelf wel voelen, hoe weerbaar je ook bent. Daarbij komt nog dat pesten vooral voorkomt onder de leeftijd van 16, ikzelf ben gepest toen ik 10 was, hoe weerbaar denk je dat een kind is?
  woensdag 20 april 2011 @ 12:21:18 #77
249648 Niefke
pi_95756256
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:53 schreef loop het volgende:

[..]

Reactie op het vetgedrukte gedeelte"zeker wel!! Volwassenen zijn de volwassenen en zij horen kinderen bij te sturen, aan te spreken op hun gedrag en in het geval van docenten ook 'straf' te geven. Consequenties geven, inzicht geven, opvoeden..da's niet alleen een taak van ouders.
Wat moeten die volwassenen doen dan volgens jou? De andere kant op kijken?
No way, élke volwassene zou zich er tegenaan moeten bemoeien.
Waar gebeuren dit soort dingen, allemaal achter het schoolhokje? Of ook gewoon op straat?
Geloof mij, dit pesten gebeurd ook op straat, in het park, in de sporthal enz enz...en zolang alle volwassenen voorbij lopen en doen alsof ze niks zien weet je iig zéker dat het door zal gaan.

Tegen pesters moet je volgens mij een front vormen. Niet in je eentje als grote broer..ook niet in je eentje als slachtoffer weerbaar worden..maar het hele totaalpakket moet overhoop gegooid worden.
Een gesprek met ouders, leraren die er strenger op toezien, een grote broer die zich opwerpt als beschermer, én het slachtoffer weerbaar/ mentaal sterker maken en in contact brengen met vriendjes. De volwassen buurman die op straat voorbij fietst en ziet dat het ventje gepest wordt, moet rechtsomkeerts gaan en de groep pesters aanspreken en wegsturen. De onderwijzeres moet de pesters een dag schorsen, de trainer van voetbal moet ze 20 rondjes om het veld laten lopen..laten voelen dat iedereen het pesten afkeurt..da's een gedachteverandering in de maatschappij die eerst moet plaatsvinden vóórdat we gaan roepen dat de grote broer maar met een knuppel of zn vuisten die 12 jarige ventjes in elkaar moet rossen.
Natuurlijk is het probleem daarmee niet meteen opgelost..maar met ene klap geven ook niet hoor (want inderdaad, dan hebben die twaalfjarige ventjes wel weer broers, of neven, of ooms en dan lopen dat soort dingen zéker uit de hand)
Pompiedompiedomm...
  woensdag 20 april 2011 @ 13:34:16 #78
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_95758898
Als je zelf niet kan bedenken wat je aan 12-jarigen moet doen die je broertje pesten is er wat mis met je.
pi_95759627
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 13:34 schreef Verbodsbord het volgende:
Als je zelf niet kan bedenken wat je aan 12-jarigen moet doen die je broertje pesten is er wat mis met je.
Vertel de ideale oplossing dan maar.
  woensdag 20 april 2011 @ 14:18:34 #80
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_95760591
Helaas is de enige remedie -voor zover ik weet- dat je broertje laat merken dat er niet zonder consequenties met hem te sollen valt. Broers, ouders of leraren ten spijt, zodra die weg zijn zullen ze je broertje weer te grazen nemen. Hij zal het zelf moeten doen.

Het voordeel is dat de fysieke situatie van je broertje op zich geen belemmering hoeft te zijn. Als gepeste ben je sowieso altijd in de underdog en het gaat meer om het psychologische effect dat je teweeg moet brengen.

Dat wil zeggen, dat hij -waarschijnlijk letterlijk, want zo escalleren die situaties vaak- terug moet slaan. Het vervelende is dat hij op voorhand weet dat hij dat niet gaat winnen, dat kan ook nooit en dat hoeft ook niet. Waar het om gaat is dat hij zijn pesters zo ontmoedigd dat die geen zin hebben om elke keer krassen op te lopen. Nu is het pesten voor hen zonder risico, die situatie moet veranderen.

De uitdaging is om je broertje mentaal sterk genoeg te maken om een aantal keer op die manier de confrontatie aan te gaan.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_95760792
quote:
5s.gif Op woensdag 20 april 2011 14:18 schreef AgLarrr het volgende:
Helaas is de enige remedie -voor zover ik weet- dat je broertje laat merken dat er niet zonder consequenties met hem te sollen valt. Broers, ouders of leraren ten spijt, zodra die weg zijn zullen ze je broertje weer te grazen nemen. Hij zal het zelf moeten doen.

Het voordeel is dat de fysieke situatie van je broertje op zich geen belemmering hoeft te zijn. Als gepeste ben je sowieso altijd in de underdog en het gaat meer om het psychologische effect dat je teweeg moet brengen.

Dat wil zeggen, dat hij -waarschijnlijk letterlijk, want zo escalleren die situaties vaak- terug moet slaan. Het vervelende is dat hij op voorhand weet dat hij dat niet gaat winnen, dat kan ook nooit en dat hoeft ook niet. Waar het om gaat is dat hij zijn pesters zo ontmoedigd dat die geen zin hebben om elke keer krassen op te lopen. Nu is het pesten voor hen zonder risico, die situatie moet veranderen.

De uitdaging is om je broertje mentaal sterk genoeg te maken om een aantal keer op die manier de confrontatie aan te gaan.
Ook mee eens, ik zit mijn ouders aan te moedigen om mijn broertje op een vechtsport te doen, zoals judo, een verdedigingssport. Niet zodat hij die mannetje bewusteloos kan meppen maar zodat hij zich af kan weren, fysiek sterker wordt en daardoor ook mentaal sterker wordt en zelfvertrouwen krijgt. En mocht het nodig zijn, een tik uitdelen ja. Want helaas is geweld vaak nog steeds de oplossing. Het jammere van deze oplossing is dat de pesters weer een ander slachtoffer uitkiezen.
pi_95761471
quote:
[knip= pestverhaal]

knul het beste antwoord met oplossing vind je hieronder.

Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  woensdag 20 april 2011 @ 14:53:08 #83
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_95761778
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 13:53 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Vertel de ideale oplossing dan maar.
Die pestkoppen laten zien dat ze niet stoer moeten doen tegen je broertje.
pi_95762216
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 14:53 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Die pestkoppen laten zien dat ze niet stoer moeten doen tegen je broertje.
En als ik weg ben gaan ze gerust weer verder.
M.a.w. vaak werkt dat averechts als mijn broertje zelf niet tegen ze op kan, mentaal danwel fysiek.
pi_95762254
Pesters kiezen toch vaak mensen die fysiek minder weerbaar zijn. Vroeger werd ik ook wel eens gepest. Was klein mannetje en ik had echt uberdomme klasgenoten op de basisschool, dus ik zat ook niet echt op dezelfde golflengte. Na basisschool nooit meer gepest trouwens. Op mijn 12e was ik relatief groot qua lengte en was het pesten afgelopen. Zal toch wel wat met formaat te maken hebben. Nu helemaal, als mn maten 'stoeien' doe ik niet zo vaak mee, puur omdat niemand me uitdaagt om te sparren :')
Dus beter gaat je broertje en vechtsport doen. Krav Maga ofzo. Kun je smerige trucjes leren om mensen die je aanpakken te laten boeten. Je hoeft het maar 1 keer te doen. Als je iemands een keer goed pijn doet werkt dat goed. Is ook niet mijn tactiek maar ik denk dé oplossing..
  woensdag 20 april 2011 @ 15:09:29 #86
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_95762308
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 15:06 schreef no1uknow het volgende:

[..]

En als ik weg ben gaan ze gerust weer verder.
M.a.w. vaak werkt dat averechts als mijn broertje zelf niet tegen ze op kan, mentaal danwel fysiek.
Als je het goed doet niet lijkt me.
  woensdag 20 april 2011 @ 16:06:29 #87
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_95764393
quote:
4s.gif Op woensdag 20 april 2011 14:24 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Ook mee eens, ik zit mijn ouders aan te moedigen om mijn broertje op een vechtsport te doen, zoals judo, een verdedigingssport. Niet zodat hij die mannetje bewusteloos kan meppen maar zodat hij zich af kan weren, fysiek sterker wordt en daardoor ook mentaal sterker wordt en zelfvertrouwen krijgt. En mocht het nodig zijn, een tik uitdelen ja. Want helaas is geweld vaak nog steeds de oplossing. Het jammere van deze oplossing is dat de pesters weer een ander slachtoffer uitkiezen.
Helaas wel, maar gelukkig niet altijd. Vechtsport is wat dat betreft wel een goede. Het gaat ook daar niet primair om het meppen, maar het zelfvertrouwen dat iemand kan krijgen door de wetenschap dat hij kán meppen. Dat een klap krijgen niet zo zeer doet als hij denkt. Dat hij niet bang hoeft te zijn. Vaak is de verandering in houding al genoeg. Als angst afneemt wordt het weerwoord vaak ook scherper, dat kan al voldoende ontmoedigend werken. In het ergste geval is er een trap of een bloedneus voor nodig.

Los daarvan is het 'secundairé proces' ook wel belangrijk. Ouders, school zelf, maar vooral vanuit pedagogisch perspectief richting de pester. Ik ben er echter van overtuigd dat het probleem oplossen hen echt niet lukt.

pi_95765469
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Docenten grijpen niet in, ze werken vaak zelfs mee of pakken het totaal verkeerd aan. Er was ooit een klassegesprek over mij en enkele anderen die gepest werden, je wilt er gewoon bij horen als kind en dan gaat de leraar nog ff zeggen dat je anders bent en dat ze je met rust moeten laten. En dan weet je wel wat kinderen doen.
Eigenlijk hadden docenten het pesten al niet eens zo ver moeten laten komen...zoiets zíe je toch.
pi_95765538
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 00:33 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Leg mij eens uit hoe je mentaal terug moet vechten als je voor de 3e keer in het jaar uit moet leggen aan je moeder waarom je fiets naar de klote is getrapt of waarom er over je gymspullen gepist is? Kom op zeg, dat mentaal weerbaar maken werkt misschien als je een keertje buitengesloten of uitgelachen wordt, maar bij zwaar pesten werkt dat echt niet.
Wat mij betreft worden dat soort kinderen meteen van school getrapt, maar ja. :)
pi_95796606
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 16:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Eigenlijk hadden docenten het pesten al niet eens zo ver moeten laten komen...zoiets zíe je toch.
Nee dat zien docenten niet.

Maanvis heeft grotendeels gelijk. Fysiek geweld is vaak het enige wat je tegen pestkoppen kunt doen. Tot 10 tellen, negeren, een serieus gesprek aangaan en waarschuwingen van een docent hebben vaak geen zin. Daarnaast wordt jezelf ook gauw het buitenbeetje als je gaat "klikken" tegen de docent.

In het geval van TS is het lastig, want zijn broertje kan zich niet verdedigen. Als die pestkoppen na een goed gesprek nog niet willen luisteren, is intimidatie en daarbij (licht)fysiek geweld geen gekke oplossing. Die pestkoppen moeten begrijpen dat aan hun pesterijen consequenties zitten.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  donderdag 21 april 2011 @ 10:27:58 #91
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_95796704
Misschien is een individuele sport beter voor hem? Zeker iets als een krijgskunst, waar er extra aandacht is voor zijn motoriek, zou veel helpen denk ik.

Maar dat moet ie wel willen natuurlijk.

Wat Aglarr zegt dus eigenlijk, alleen is de juiste term wat mij betreft krijgskunst, niet vechtsport ;)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_95796924
uhm, ts: dat syndroom is erfelijk enzo. ben je zelf al getest? http://en.wikipedia.org/wiki/LEOPARD_syndrome

er wordt dringend aangeraden om iig eerst te laten testen voor je met voortplanten begint. ik zou me meer zorgen maken om zijn (en jouw) gezondheid dan om dat pesten
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95799908
quote:
Wat moeten die volwassenen doen dan volgens jou? De andere kant op kijken?
Kant kiezen voor diegene die gepest wordt. Verder ben ik gewoon van mening dat als je telkens de problemen van het kind oplost door ze zelf weg te nemen, het kind klein blijft en nooit de kans zal krijgen om voor zichzelf op te komen. Dat is wat een kind geestelijk sterker maakt, 1 van de dingen waardoor zelfvertrouwen groeit.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 16:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Wat mij betreft worden dat soort kinderen meteen van school getrapt, maar ja. :)
Probleemverschuiving, maakt het erger. Pesters hebben zelf problemen, die los je niet op met veranderen van school, maakt het erger want pesters worden dan nog vijandiger. Een pester gaat echt niet denken "Oh ik ben te ver gegaan en nu moet ik daarom naar een andere school, laat ik maar lief doen!".
  donderdag 21 april 2011 @ 15:32:24 #94
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_95808092
Volwassenen moeten het kind duidelijk maken dat het niet zijn/haar fout is, meer zelfvertrouwen geven, etc.
Waar mogelijk de pestkoppen straffen, en zorgen dat het zootje niet escaleert.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  donderdag 21 april 2011 @ 15:43:49 #95
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_95808572
quote:

hier stopte ik met lezen. Deze ongepaste arrogantie werd mij te veel. Voor jij 'onze pensioenen' gaat betalen heb jij nog een lange weg te gaan en voorlopig betalen 'wij' jouw opleiding.

En gezien je hobbies en opvoeding kan ik me wel voorstellen dat je broertje gepest wordt. Ik denk dat jij de oorzaak bent, met je 'vrije-school' hobbies.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_95809530
Niet alle reacties gelezen, maar:
Waar zijn je ouders in dit verhaal?
Schoolleiding?

En verder; jaag die pesters goed angst in. Stomp er één neer als het moet. Pesten stop je naar mijn mening alleen met geweld. (Hoewel dat een geheel persoonlijke ervaring is)
Arr
pi_95816634
als ik die intro van je post lees verbaast het me eigenlijk dat je zelf niet gepest wordt met je toontje, maar goed

het zou vast schelen als er de komende keren een grappige gespierde ultracoole broer/oom/vaderfiguur aan de lijn staat terwijl hij voetbalt - iemand die makkelijker het respect van die anderen wint bij de nazit in de kantine. niet voor een enkele training maar bv de komende 6 keer en dan om en om, tot je broertje zich vermand heeft/beter in de groep ligt

andere ouders staan daar nl ook en kinderen die altijd alleen komen worden nou eenmaal meer gepest

[ Bericht 2% gewijzigd door Manono op 21-04-2011 20:22:40 ]
Jusqu'ici tout va bien...
  donderdag 21 april 2011 @ 19:14:34 #98
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_95817177
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 10:27 schreef Tanin het volgende:
Misschien is een individuele sport beter voor hem? Zeker iets als een krijgskunst, waar er extra aandacht is voor zijn motoriek, zou veel helpen denk ik.

Maar dat moet ie wel willen natuurlijk.

Wat Aglarr zegt dus eigenlijk, alleen is de juiste term wat mij betreft krijgskunst, niet vechtsport ;)
Het nadeel van de sporten die (bij mij) vallen onder de categorie "krijgskunst", is dat je je er eerst minstens vijf jaar op toe moet leggen voordat het een beetje straatwaarde krijgt. Wat motoriek betreft ben ik het met je eens.

pi_96571092
hallo
Weet iemand wat ik kan doen mijn kind wordt gepest, ze is 8 jaar, en heeft nu al een hekel aan school.
De ispectie is er geweest, en heeft geconstateerd dat de school zorgelijk en zwak is.
En dat merk ik ook ze krijgt veel te weinig de tafels enz.
Ze heeft ook weinig vrienden in de buurt, en dat komt omdat deze school ver weg zit, ik heb zelf ook weinig tijd door het halen en brengen 59 kilometer per dag.
Ik heb alles geprobeerd om mijn kind op een andere school te krijgen, maar de school werkt het tegen met een bijna leeg leerlingen dossier.
De scholen spelen onder een hoedje, de school waar ze op zit een S.B.O maakt mijn dochter zwart bij de scholen die er contact mee op nemen.
Mijn dochter kan goed leren volgens een onderzoek kan ze later havo nivo halen, maar het gaat mij daar niet om.
Het enige wat ik wil is dat ze gelukkig is, maar dat is ze niet op deze school.
  maandag 9 mei 2011 @ 21:57:04 #100
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96571357
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 21:53 schreef madre1 het volgende:
hallo
Weet iemand wat ik kan doen mijn kind wordt gepest, ze is 8 jaar, en heeft nu al een hekel aan school.
De ispectie is er geweest, en heeft geconstateerd dat de school zorgelijk en zwak is.
En dat merk ik ook ze krijgt veel te weinig de tafels enz.
Ze heeft ook weinig vrienden in de buurt, en dat komt omdat deze school ver weg zit, ik heb zelf ook weinig tijd door het halen en brengen 59 kilometer per dag.
Ik heb alles geprobeerd om mijn kind op een andere school te krijgen, maar de school werkt het tegen met een bijna leeg leerlingen dossier.
De scholen spelen onder een hoedje, de school waar ze op zit een S.B.O maakt mijn dochter zwart bij de scholen die er contact mee op nemen.
Mijn dochter kan goed leren volgens een onderzoek kan ze later havo nivo halen, maar het gaat mij daar niet om.
Het enige wat ik wil is dat ze gelukkig is, maar dat is ze niet op deze school.
Geen idee wat je kunt doen buiten naar een andere school gaan, maar dat levert dus problemen op. Eventueel een derde partij een onafhankelijk verslag op laten maken van je kind?
pi_96572833
Zet je broertje op een vechtsport.
Schrijf jezelf ook maar gelijk in.
pi_96577940
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:44 schreef DuTank het volgende:
Op zondag 25 september 2011 16:29 schreef Dimens het volgende:
Je bent een voorbeeld voor de meeste onder ons.
Op dinsdag 4 oktober 2011 01:23 schreef Zenato het volgende:
Jij bent 1 van de FOK!kers die aanbeden moet worden
pi_96578147
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:16 schreef Nadia. het volgende:
Zet je broertje op een vechtsport.
Schrijf jezelf ook maar gelijk in.
Dat heeft us geen nut als je een spierziekte hebt. Ik doe zelf Krav Maga, en je hebt behoorlijk wat spierkracht nodig wil je echt effectief zijn. Als je niet eens een colafles open kunt draaien, hoe wil je iemand dan in armklem nemen? (en vasthouden)
  maandag 9 mei 2011 @ 23:47:59 #104
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96578943
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:32 schreef FreakyStyley het volgende:

[..]

Dat heeft us geen nut als je een spierziekte hebt. Ik doe zelf Krav Maga, en je hebt behoorlijk wat spierkracht nodig wil je echt effectief zijn. Als je niet eens een colafles open kunt draaien, hoe wil je iemand dan in armklem nemen? (en vasthouden)
Dan ga je op een krijgskunst, daar heb je geen spierkracht voor nodig. Bovendien gaat het om het zelfvertrouwen wat je er door krijgt, en daarmee de andere houding, niet de kracht ofzo.
pi_96585453
lieve schatten, die spierziekte van het broertje is

a) vrij serieus (doch niet levensbedreigen iha)
b) erfelijk

een vechtsport of krijgskunst ietsje zit er niet in, daar ts zn broertje ernstig fysio nodig heeft/had om normale bewegingen goed te kunnen.

ts kan zich beter zorgen maken over zijn eigen potentiele nageslacht en wat meer begrip tonen voor zijn broertjes fysieke 'tekortkomingen' ipv dat 'verwend door moeder' noemen.
pi_96607394
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:23 schreef simmu het volgende:
lieve schatten, die spierziekte van het broertje is

a) vrij serieus (doch niet levensbedreigen iha)
b) erfelijk

een vechtsport of krijgskunst ietsje zit er niet in, daar ts zn broertje ernstig fysio nodig heeft/had om normale bewegingen goed te kunnen.

ts kan zich beter zorgen maken over zijn eigen potentiele nageslacht en wat meer begrip tonen voor zijn broertjes fysieke 'tekortkomingen' ipv dat 'verwend door moeder' noemen.
Maar als zn moeder iedere dag z'n veters strikt, en hem blijft verwennen, leert hij nooit hoe het is om zelf iets te doen, hoe hard het ook klinkt.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 18:29:57 #107
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96608332
Ik ken een blinde man, vrouw met een dwarslaesie en een jongen met een ernstige spieraandoening (weet niet welke, maar hij moet de helft van de tijd aan de kant zitten omdat zijn spieren spastisch zijn en niet mee werken) die alledrie krijgskunsten doen. Die vrouw heeft inmiddels meerdere zwarte banden op naam, dus kom niet met "kan niet".
De vraag is "haalt hij er het zelfvertrouwen voordeel uit, ondanks zijn spieraandoening en niet voor 100% mee kunnen doen?" en "wil hij het graag genoeg om het te doen?" want er is natuurlijk wel ontzettend veel inzet voor nodig.

Verder ben ik het eens met hierboven. Daar waar mogelijk alles zelf laten doen, geduld tonen, des noods 10 minuten van te voren aankondigen dat je weggaat, maar niet zijn veters gaan strikken.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:56:17 #108
344029 HellsMaw
Eten is lekker
pi_96612871
Ik zou ze bedreigen en als ze te ver gaan: wie niet horen wil moet voelen. Wel echt boos worden anders krijg je medelijden met die pestkoppen. Ook weer niet té boos anders vermoordt je ze.
Succes!
pi_96638186
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 18:06 schreef FreakyStyley het volgende:

[..]

Maar als zn moeder iedere dag z'n veters strikt, en hem blijft verwennen, leert hij nooit hoe het is om zelf iets te doen, hoe hard het ook klinkt.
knap dat je dat vanaf je toetsenbord zo kan beslissen. ik voor mij zou zoiets met een professional overleggen bij een dergelijke ziekte.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:15:08 #110
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_96638852
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:47 schreef Tanin het volgende:

[..]

Dan ga je op een krijgskunst, daar heb je geen spierkracht voor nodig. Bovendien gaat het om het zelfvertrouwen wat je er door krijgt, en daarmee de andere houding, niet de kracht ofzo.
Naja, zoals ik al zei: de directe straatwaarde van de gemiddelde krijgskunst is in mijn ogen nagenoeg 0. Dat zal zich ook niet doorvertalen in een enorme berg zelfvertrouwen. Daarbij, een polsklem in de dojo is anders dan op straat.

woensdag 11 mei 2011 @ 10:43:15 #111
33189 RM-rf
1/998001
pi_96639735
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:55 schreef simmu het volgende:

[..]

knap dat je dat vanaf je toetsenbord zo kan beslissen. ik voor mij zou zoiets met een professional overleggen bij een dergelijke ziekte.
Dat gegeven, dat het continue 'helpen' van iemand met zwakke spieren voor iets waarbij fijn-motoriek nodig is, juist erg nadelig kan zijn; geld voor alle mensen met een zware ziekte (en ook bv voor mensen die ouder worden)... juist ook de zorgzaamheid van ouders of familie kan hen een nadeel geven als deze teveel uit de handen nemen 'omdat de persoon dat toch niet kan'.

Mijn vrouw _is_ overigens therapeute die veelal met mensen met zware handicaps werkt (grotendeels ook geestelijke) die juist een wat oudere leeftijd hebben, veelal vanaf 18 jaar en dat is één van de meest voorkomende problemen die ze ook zelf ervaart.
Gehandicapten die een zware beperking van hun fijnmotoriek hebben die _niet_ verklaarbaar door hun handicap is maar veelal juist komt omdat er veel handelingen hun 'uit handen genomen worden'.

In veel instellingen moeten juist bv physiotherapeuten specifiek aan de gang om zulke gehandicapten extra te trainen die achterstand in fijnmotoriek-ontwikkeling in te halen die anders kan verworden tot een éxtra handicap, naast hun handicap die hun grove motorische vaardigheid en bv kracht hindert.

Of dat wérkelijk het geval is in de situatie van de TS zijn broertje weten we niet, ook een 'expert' kàn dat niet zomaar van buitenaf beoordelen (maar zal vermoedelijk wel exact herhalen wat hier gesteld is over het belang van gehandicapten zoveel mogelijk zélf laten uitvoeren, en het motiveren van zulke 'oefening').
wél heeft ook de TS zélf aangehaald dat de moeder het broertje 'een beetje verwend'. o.m. door nog steeds de veters te strikken (wat iets is dat met fijnmotoriek samenhangt en niet met spierkracht en juist te oefenen is, sterker nog , vaak juist deel uitmaakt van de therapie bij spierziektes)

Wat betreft de vraag welke sportkeuze goed is voor iemand die door een spierzeikte minder kracht heeft ....
eerlijk gezegd denk ik ook dat je best kunt concluderen dat voetbal een probleem zal kunnen zijn, omdat die jongen altijd tot de zwakste in zn team met leeftijdgsenoten zal behoren en zodoende vaak ook niet goed mee kan komen op sociaal vlak.. de speler die soms kan veroorzaken dat het team verliest is meestal niet de populairste.

Of een vechtsport handig is, mogelijk kan het wel goed zijn om bv dingen als motoriek te oefenen én hierbij is er een andere omgang ten opzichte van je tegenstanders.
Ik denk echter niet dat je kunt stellen dat een qua kracht wat zwakker persoon opeens zich beter kan verweren doordat hij vechten zou leren... hooguit is het wel mogelijk om bv aan zelfvertrouwen te winnen een een betere sociale omgang met andere teamgenoten te krijgen, maar ik betwijfel ook of iemand een 'succes-ervaring zal hebben bij een vechtsport als hij een duidelijke ontwikelingsachterstand is en het gaat om 'man-tegen-man-vechtwedstrijden... ik vermoed dat de kans groot is dat die jongen nog steeds vaak de 'verliezer' zal zijn tenzij het een vechtsport is die meer zich richt op bepaalde motorische vaardigheden en niet het twee-gevecht zélf...

zelf zou ik eerder het idee hebben dat een solosport die zich vooral richt op 'vaardigheden', als bv badminton of turnen/gymnastiek mischien meer zin kan hebben, bij iemand met een spierziekte..
Overigens heb je zeker gelijk dat het wél nuttig kan zijn bv zoiets als en sportkeuze ook met een arts te bespreken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_96659211
Dude!

Ik heb echt een hekel aan pestkoppen! En waar ik mij nog meer aan irriteer is dat ze iemand eruit pikken die bepaalde lichamelijke of fysieke beperkingen heeft. Bij mij op de basisschool kwam ik altijd voor kinderen op die gepest werden en omdat ik tot de 'stoersten' van de klas behoorde, werden zij ook met rust gelaten.

Anyways, ik woon/studeer zelf ook in Amsterdam en als ik je ergens bij kan helpen moet je mij maar een PM'etje sturen. Wil die jongens gerust een streng keer aanspreken.

En voordat iemand gaat zeuren 'durf je wel tegen kleintjes' die gasten mogen mij ook een PM'etje sturen en gerust een keer langskomen!

Cheers!
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:18:24 #113
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_96659772
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 18:04 schreef rafaelVANDOREN het volgende:
Dude!

En voordat iemand gaat zeuren 'durf je wel tegen kleintjes' die gasten mogen mij ook een PM'etje sturen en gerust een keer langskomen!

Cheers!
Zodat je ze middels een overtuigend debat op andere gedachten kan brengen? Daar jij gezien je gave het goddelijk recht aan je zijde blijkt te hebben kan het haast niets anders zijn, toch?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')