kneusquote:Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
Datquote:Op dinsdag 19 april 2011 19:59 schreef omdat_appel het volgende:
Als dat duidelijk is, of ook niet, sowieso even meegaan een keer naar ze klas en met zijn "vrienden" een heel serieus gesprek aangaan. Als ze brutaal gaan doen, moeten je ouders maar even met de leraren praten dat het in de gaten houden.
Dit vind ik wel raar, je weel wel de naam van het syndroom maar je weet er helemaal niets over. Je doet je in elk geval erg intelligent overkomen in je post dus ik neem aan dat je ook kunt googlen! Begin daar eerst maar eens mee, zoek uit wat het is en wat de consequenties zijn, en toon op basis daarvan begrip voor je broertje. Dat iemand hem begrijpt zal hem al veel beter voelen. Hou je zoektocht samen met hem zodat hij er ook veel van af komt te weten. Geheid dat er ook een lotgenoten forum is, zoek daar ook naar.quote:Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo.
quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:06 schreef Aegryspes het volgende:
Oh ja, internet oO
- Ik ga geen twaalfjarigen slaan
- ''kneus'' hahahahahahah xDDD
- Diomedes, hoe kom je er bij dat ik geweldig ben op school, heb een drie gehaald voor een PTA economie, een vijf voor wiskunde en heb ook nog nooit in mijn leven mijzelf willen voordoen als een voorbeeldig leerling of zo oO(?) Het is gewoon mijn eerste post ooit op FOK dus had zoiets van laat ik mijzelf eens voorstellen maar bedankt voor je reactie!
Ah, thx Sattyagraha! Ja, hij maakt zich heel erg zorgen om zijn lengte en is er zegt ook vaak dat hij wou dat hij gewoon lang en sterk was (het is heel frustrerend om niet zelf je eigen vlees te kunnen snijden of zo, fles openmaken, simpele dingen). Hij zit er echt zelf mee ja =/... Dat pesten is idd een soort van druppel erbovenop; een gemene bevestiging.
Bedankt, Appel voor je reactie! Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo. Feit is dat hij slappe spieren heeft en dat hij er niet zo veel aan kan doen
Niet percee slaan, maar als je zelf niet al te klein ben kan je ze afschrikkenquote:Op dinsdag 19 april 2011 20:06 schreef Aegryspes het volgende:
Oh ja, internet oO
- Ik ga geen twaalfjarigen slaan
- ''kneus'' hahahahahahah xDDD
- Diomedes, hoe kom je er bij dat ik geweldig ben op school, heb een drie gehaald voor een PTA economie, een vijf voor wiskunde en heb ook nog nooit in mijn leven mijzelf willen voordoen als een voorbeeldig leerling of zo oO(?) Het is gewoon mijn eerste post ooit op FOK dus had zoiets van laat ik mijzelf eens voorstellen maar bedankt voor je reactie!
Ah, thx Sattyagraha! Ja, hij maakt zich heel erg zorgen om zijn lengte en is er zegt ook vaak dat hij wou dat hij gewoon lang en sterk was (het is heel frustrerend om niet zelf je eigen vlees te kunnen snijden of zo, fles openmaken, simpele dingen). Hij zit er echt zelf mee ja =/... Dat pesten is idd een soort van druppel erbovenop; een gemene bevestiging.
Bedankt, Appel voor je reactie! Hij heeft een lichte vorm van het Leopaard Syndroom. Ik weet hier echt helemaal niets van dus zou niet weten of het daadwerkelijk een ''ziekte'' is of een ''aandoening'' of zo. Feit is dat hij slappe spieren heeft en dat hij er niet zo veel aan kan doen
quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:44 schreef DuTank het volgende:
Een echte broer slaat die pestkoppen gewoon de tyfus in.
Indeedquote:
Dan is het denk ik jouw taak als grote broer om je broertje er telkens aan te herinneren dat hij is zoals hij is, met sterke en zwakke punten zoals ieder mens. Zodra het hem lukt om zijn 'handicap' te accepteren en zich focust op waar hij wel goed in is neemt hij de munitie van de pesters uit handen.quote:Ah, thx Sattyagraha! Ja, hij maakt zich heel erg zorgen om zijn lengte en is er zegt ook vaak dat hij wou dat hij gewoon lang en sterk was (het is heel frustrerend om niet zelf je eigen vlees te kunnen snijden of zo, fles openmaken, simpele dingen). Hij zit er echt zelf mee ja =/... Dat pesten is idd een soort van druppel erbovenop; een gemene bevestiging.
Hier stopte ik met lezen! Gemiste kans sukkel!quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
Ik ben op m'n 13e ook naar het riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:59 schreef Mishu het volgende:
Kan je broertje trouwens niet met een psycholoog praten? Die kan wat langer hulp bieden om hem meer weerbaar te maken.
Misschien in Jóuw geval maanvis..Misschien had je de verkeerde persoon, misschien is het Riagg niet de goeie instelling, misschien was je eigen motivatie of inzet niet denderend, misschien was de locatie verkeerd, de omgeving niet goed, het tijdstip niet oke, duurde het te lang, of te kort of of of.....dat het voor éen iemand niet werkt, wil niet zeggen dat het nutteloos IS natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ben op m'n 13e ook naar het Riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Bij mij heeft het destijds wel geholpen. Doordat er continue iemand met je meedenkt.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ben op m'n 13e ook naar het riagg geweest voor zoiets. Totaal nutteloos.
Ik heb niet de indruk dat de andere kinderen het wel nuttig vondenquote:Op dinsdag 19 april 2011 22:05 schreef Niefke het volgende:
[..]
Misschien in Jóuw geval maanvis..Misschien had je de verkeerde persoon, misschien is het Riagg niet de goeie instelling, misschien was je eigen motivatie of inzet niet denderend, misschien was de locatie verkeerd, de omgeving niet goed, het tijdstip niet oke, duurde het te lang, of te kort of of of.....dat het voor éen iemand niet werkt, wil niet zeggen dat het nutteloos IS natuurlijk.
Vooral ook over iemands gymspullen heen pissen omdat hij een spierziekte heeft, dit maakte mij echt aan het lachenquote:Op dinsdag 19 april 2011 22:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat de andere kinderen het wel nuttig vonden. Het was meer iets waar je verplicht heen moest omdat de mentor/ouders het zeiden. Het werkte daardoor zelfs averechts. Op school hoorde je er niet bij en dan gaan ook nog je ouders/mentor zeggen dat je anders bent en naar zo'n cursus toe moet
.
En weerbaarheidstraining? Laat me niet lachen. Als ze (bijv) over je gymspullen heen pissen of je dag in dag uit van je fiets af trappen helpt geen enkele weerbaarheidstraining waarin je hebt geleerd het te negeren of er om te lachen, dan is er maar 1 ding dat helpt en dat is zwaar fysiek geweld.
Docenten grijpen niet in, ze werken vaak zelfs mee of pakken het totaal verkeerd aan. Er was ooit een klassegesprek over mij en enkele anderen die gepest werden, je wilt er gewoon bij horen als kind en dan gaat de leraar nog ff zeggen dat je anders bent en dat ze je met rust moeten laten. En dan weet je wel wat kinderen doen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:16 schreef Mishu het volgende:
Tja als het pesten echt zo ernstig is moeten docenten natuurlijk ingrijpen. Tegenwoordig kunnen de pesters een taakstraf krijgen bij bureau Halt als ze blijken te pesten.
Het was een voorbeeld uit mijn jeugd, maar dat geeft nietquote:Op dinsdag 19 april 2011 22:17 schreef mcf het volgende:
[..]
Vooral ook over iemands gymspullen heen pissen omdat hij een spierziekte heeft, dit maakte mij echt aan het lachen
quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
quote:Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
Ik heb nooit de indruk gehad dat weten dat ik niet de enige was echt hielp. Bovendien had ik als kind ook ogen, ik zag dat andere kinderen ook gepest werden. Dat andere mensen hetzelfde leed ervoeren maakte mijn leed niet minder. Maar idd een vechtsport is een goed idee, dan ga je je ook weerbaarder voelen en kan je het in noodgevallen toepassen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:34 schreef Niefke het volgende:
@ Maanvis, je projecteerd je eigen negatieve ervaring enorm op ts en zn broertje hun situatie. Niet terecht want zoals mishu al zei dat het haar/ hem wel geholpen had, zo zijn er erg veel kinderen wél gebaat bij kanjertraining of weeerbaarheidstraining.
Ik werk bijna elke dag op een groep met 9 lvg jongeren met ernstige gedragsproblematiek op een behandelgroep en inderdaad, een aantal van die jongeren kunnen hélemaal niks met weerbaarheidstraining oid (oh by the way, tip voor ts: Judo!!!!) maar veel jongeren zijn er echt wél bij gebaat. Alleen al omdat je ziet, ervaart, voelt en weet dat je niet de enige bent..
fysiek geweld..ja hoor, af en toe van je af kunnen bijten met je vuisten kán helpen...zelf een pester worden kan ook helpen, je boze Tokkie buurman met zn vechthond een middagje langsturen kan ook helpen ..of gewoon met een pistool door de school gaan lopen schreeuwen, intimideren, omkopen, chanteren of vriendjes worden met de pestkop kan ook allllemaal helpen..
of niet...
Wel samen met die andere kinderen die daar bij het riagg waren dan hèquote:Op dinsdag 19 april 2011 22:47 schreef Niefke het volgende:
@ maanvis...idd, dat was in jouw situatie zo. Zegt niet dat het zinloos is maar dat jij t zo ervaren hebt
Je wordt, volgens mij, juist zelfverzekerder doordat je ziet dat je sterker wordt en in staat bent jezelf te verweren in nood situaties.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:39 schreef Niefke het volgende:
@ Johnspek..Bij judo leren kinderen vooral te vertrouwen op zichzelf. Ze leren zich te beheersen maar ook een assertieve houding aan te nemen. Het gaat niet zozeer om de handelingen zélf als wel om het vertrouwen wat een kind er mee kan krijgen in zichzelf. Judo'en met de spierziekte van ts zn broertje bij een 'gewone' judoclub heeft misschien hetzelfde effect als voetbal..maar er zijn landelijk overal judoclubjes voor 'speciale' kinderen.
Dus ergens heb je een punt dat hij niet supersterk zal worden of ineens zal winnen, maar hij kan er wél leren om weerbaar te worden
Dat niet nee, maar vechtsport (ho wacht, ik heb het over judo..niet over boksen oid, daar weet ik helemáal niks van) is toch ook voor een groot deel gericht op mentale kracht...quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:41 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Je wordt, volgens mij, juist zelfverzekerder doordat je ziet dat je sterker wordt en in staat bent jezelf te verweren in nood situaties.
Het is niet zo dat het beoefenen van een vechtsport magie is of zoiets.
Dat valt flink tegen uit mijn ervaring. Wellicht krijg je wat wijze spreuken over het niet gebruiken van je vechtsport in het "echte leven" maar daar houdt het wel bij op.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:48 schreef Niefke het volgende:
[..]
Dat niet nee, maar vechtsport (ho wacht, ik heb het over judo..niet over boksen oid, daar weet ik helemáal niks van) is toch ook voor een groot deel gericht op mentale kracht...
Dit is wél het uitgangspunt bij judo voor motorisch beperkte kinderen..wellicht is die insteek anders dan bij niet-beperkte kinderen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:50 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Dat valt flink tegen uit mijn ervaring. Wellicht krijg je wat wijze spreuken over het niet gebruiken van je vechtsport in het "echte leven" maar daar houdt het wel bij op.
Bedenk zelf maar eens wat je zou kunnen zeggen tegen iemand die gepest wordt, je kan weinig zeggen. "Ze zijn jaloers?" "Later komen ze zichzelf wel tegen"?![]()
Mentaal wordt je sterker door de training (niet opgeven als het lijkt alsof je doodgaat).Maar zelfverzekerder, als de training weinig effect heeft zoals het waarschijnlijk het geval is bij zijn broertje, ...nee
Er is gewoon vrij weinig wat je kan doen tegen pesten behalve angst in te jagen in de pesters.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:58 schreef Niefke het volgende:
[..]
Dit is wél het uitgangspunt bij judo voor motorisch beperkte kinderen..wellicht is die insteek anders dan bij niet-beperkte kinderen.
Maar goed, we dwalen af
En hier stopte ik met lezen.quote:Ik ben Abel. Ben zestien jaar oud, woon in Amsterdam, zit op een gymnasium (Grieks én Latijn), speel contrabas, ben drietalig opgevoed, geen lichamelijke/mentale aandoeningen, heb veel vrienden en vriendinnen; het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar als je zo'n pester vloert als ie weer eens loopt te treiteren geeft dat echt een geweldig gevoel, daar ga je zelfvertrouwen van uitstralen en dan ben je geen target meerquote:Op woensdag 20 april 2011 00:00 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Er is gewoon vrij weinig wat je kan doen tegen pesten behalve angst in te jagen in de pesters.
Dit door middel van geweld of andere praktijken.
Je gaat echt niet zelfverzekerder worden als je een uurtje per week judo les krijgt, maar 20 uur per week wordt gepest en geslagen..
Ja maar dan ga je er vanuit dat hij daadwerkelijk in staat is dat te doen, en dat betwijfel ik als hij nu nog (letterlijk) geen deuk kan slaan in een pakje boter.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar als je zo'n pester vloert als ie weer eens loopt te treiteren geeft dat echt een geweldig gevoel, daar ga je zelfvertrouwen van uitstralen en dan ben je geen target meer.
Ik weet nog dat ik een pestkop van een kop groter vanaf 3 meter afstand tegen een boom aan smeet, waarna ie ineen zakte en begon te janken. Zelden zoiets meegemaakt. Alsof ik neo was die voor het eerst kogels kon laten stoppen.
Moorden bestaat ook al heel lang. Dat betekent niet dat als iemand in het hier en nu iemand vermoord dat je diegene dan daarop aanspreekt en verantwoordelijk houd voor zijn daden. Wat mensen in het verleden hebben gedaan telt niet voor mij. Wel vind ik het belangrijk dat docenten en juffen en meesters kinderen aanspreken die daar, op dat moment, leed veroorzaken bij een ander kind.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:04 schreef loop het volgende:
Ik zou niet proberen de omgeving te veranderen door te praten met pesters of ouders van pesters, leraren. Pesten is een fenomeen wat al zolang bestaat maar niet op te lossen lijkt. Maak je broertje vooral duidelijk dat het niet aan hem ligt anders heeft hij misschien problemen voor de rest van zijn leven. Dat is niet iets wat je in een paar zinnen kan zeggen, dat kan alleen door structureel elke dag hem laten merken dat hij ok is als persoon. Geef hem de ruimte om te vertellen wat er met hem gebeurt, vraag waarom hij huilt gewoon zodat hij zijn verdriet kan uiten. Verwacht niet dat je iets moet zeggen zoals wijze raad geven, laat hem vertellen wat er in hem omgaat en daarna weer verder gaan met andere dingen.
Probeer ook jezelf aan te leren dat iemands lengte uiteindelijk niet uitmaakt of dat iemand een spierziekte heeft, het gaat erom dat je hart op de juiste plaats zit, hoe iemands karakter is en ga die delen van hem zeker niet als 'gebrek' zien, dan wordt je net zo als diegenen die hem pesten, die leggen juist de nadruk op zijn handicaps. Maar zie hem zelf als iemand zonder zijn handicaps. Verder afleiding zoeken zoals misschien samen gamen?
amenquote:Op woensdag 20 april 2011 00:23 schreef Mishu het volgende:
[..]
Moorden bestaat ook..... leed veroorzaken bij een ander kind.
Of het mislukt en je voelt je zwak. Of jij wordt vervolgens als schuldige aangewezen. Tja, ik zeg niet dat terugvechten verkeerd is maar je kan ook op psychologisch en mentaal vlak terugvechten en als je dat kan (sociaal slim zijn) dan heb je nog een veel sterker middel in handen waar mensen je nog voor zullen respecteren ook.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar als je zo'n pester vloert als ie weer eens loopt te treiteren geeft dat echt een geweldig gevoel, daar ga je zelfvertrouwen van uitstralen en dan ben je geen target meer.
Ik weet nog dat ik een pestkop van een kop groter vanaf 3 meter afstand tegen een boom aan smeet, waarna ie ineen zakte en begon te janken. Zelden zoiets meegemaakt. Alsof ik neo was die voor het eerst kogels kon laten stoppen.
Leg mij eens uit hoe je mentaal terug moet vechten als je voor de 3e keer in het jaar uit moet leggen aan je moeder waarom je fiets naar de klote is getrapt of waarom er over je gymspullen gepist is? Kom op zeg, dat mentaal weerbaar maken werkt misschien als je een keertje buitengesloten of uitgelachen wordt, maar bij zwaar pesten werkt dat echt niet.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:26 schreef Mishu het volgende:
[..]
Of het mislukt en je voelt je zwak. Of jij wordt vervolgens als schuldige aangewezen. Tja, ik zeg niet dat terugvechten verkeerd is maar je kan ook op psychologisch en mentaal vlak terugvechten en als je dat kan (sociaal slim zijn) dan heb je nog een veel sterker middel in handen waar mensen je nog voor zullen respecteren ook.
Vechten is voor als je echt in de knel zit en er geen uitweg meer is. Vaak zijn dat van die driftige ventjes met rood hoofd en overgewicht die zo denken een verandering teweeg te brengen. Terwijl het eigenlijk gewoon 1 en al brok frustratie en onmacht uitstraalt. Het kan juist heel kneuzig overkomen.
Eigenlijk geef je dan toe hoe laag het allemaal gezonken is. Het gaat er vanuit dat er toch geen andere manier is. Daarbij vechten werkt vaak maar tijdelijk, het zakt even weg en ze duwen je 3 keer zo hard. En dan blijf je heen en weer schoppen en slaan ipv dat er echt wat aan wordt gedaan en dat de betreffende kinderen er een opvoedkundige les uit halen.
Je blijft gewoon van een ander af. Klaar. En dat zouden scholen meer uit moeten gaan dragen wat mij betreft.
Dat is dus als je weet wie het gedaan heeft, maar dat was niet het geval.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:45 schreef Niefke het volgende:
@ maanvis, als kind alléén niet nee..daarom is het juist zo belangrijk dat de omgeving hieraan meewerkt en oog voor heeft.
Ik zou als juf zijnde dan echt zo'n gymtas pakken en lekker spiegelen..hoppa gymtas van pestkop onder de douche, en m vevrolgens jouw gymtas uit laten spoelen..in het bijzijn van zn stoere vriendjes..
(of is dat grootspraak van me?? Volgens mij werkt spiegelen érg goed!!!)
En wat dan?quote:Op woensdag 20 april 2011 00:53 schreef Mishu het volgende:
@Maanvis: ik snap het helemaal. Ik heb zelf het ook zo ervaren en weet dat je als kind niet anders kan dan het op een gegeven moment zo ervaren.
Wel heb ik door therapie en levenservaring geleerd dat je wel invloed hebt op wat er gebeurt maar dat in het geval van kinderen onderling vooral volwassenen een grote rol moeten spelen in hoe kinderen met elkaar omgaan. Kinderen kunnen zelf ook wat doen maar volwassenen kunnen beter al het grote plaatje zien. En als gepest kind moet je de dader gewoon aangeven bij je ouders of de docent.
En met mijn verleden zou ik als docent inderdaad de tas van de dader onder het oog van de klas onder de douche zetten. Mag zijn moeder het allemaal lekker gaan drogen thuis en kan die ook eens het gedrag van haar zoon of dochter onder ogen zien.
Gepeste kinderen hebben baat bij volwassenen als ons die WEL ingrijpen.
Wat een bullshit post. Ga gewoon normaal op zo'n verhaal in of post kritiek op een normale manier, niet als zo'n debielquote:Op dinsdag 19 april 2011 19:51 schreef diomedes het volgende:
Je eerste alinea is niet erg uitnodigend om verder te lezen. Als je zo geweldig bent op school, of jezelf zo wil voor doen, moet je wel eerst ff al je taalfouten verwijderen.
Ontopic: Pesten kun je weinig aan doen. Steun je broertje waar je kunt, misschien wordt hij er mentaal sterker door, of misschien blijft het hem altijd achtervolgen.
Dat lijkt me een redelijk slecht idee als je je baan wilt houden. Sowieso zien kinderen van die leeftijd de gevolgen er vaak niet goed van in. Die willen gewoon even simpel stoer doen over de rug van iemand anders, oog om oog tand om tand werkt daar echt niet, of niet als de docent het doet dan. Dan voelen ze zich alleen maar stoerder.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:45 schreef Niefke het volgende:
@ maanvis, als kind alléén niet nee..daarom is het juist zo belangrijk dat de omgeving hieraan meewerkt en oog voor heeft.
Ik zou als juf zijnde dan echt zo'n gymtas pakken en lekker spiegelen..hoppa gymtas van pestkop onder de douche, en m vevrolgens jouw gymtas uit laten spoelen..in het bijzijn van zn stoere vriendjes..
(of is dat grootspraak van me?? Volgens mij werkt spiegelen érg goed!!!)
Of ze voelen zich enorm voor lul staan..quote:Op woensdag 20 april 2011 01:03 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Dat lijkt me een redelijk slecht idee als je je baan wilt houden. Sowieso zien kinderen van die leeftijd de gevolgen er vaak niet goed van in. Die willen gewoon even simpel stoer doen over de rug van iemand anders, oog om oog tand om tand werkt daar echt niet, of niet als de docent het doet dan. Dan voelen ze zich alleen maar stoerder.
Wat lul je dan, je broertje is een luipaard, hoe fucking vet is dat! Hij kan ze zelf dan wel aan, niemand fuckt met luipaarden!quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:06 schreef Aegryspes het volgende:
Je moet als gepeste ook je eigen regels stellen, in plaats van het spelletje (gedwongen) mee te spelen volgens de regels van de pester. Enige oplossing die er uiteindelijk overblijft is een frontale alles omvattende aanval naar die pesters, zegmaar "shock and awe" op zijn Amerikaans. Ik ben mordicus tegen geweld, maar op een gegeven moment zijn alle rationele en zachte oplossingen een gepasseerd station. en is een keiharde frontale aanval de enige oplossing om die pesters het te laten snappen.quote:Op woensdag 20 april 2011 09:01 schreef dikke_donder het volgende:
Ok Niefke, stel voor dat hij mentaal sterker wordt, wat dan? Hij zal nog steeds pesterijen moeten incasseren. Omdat hij mentaal sterker is zou hij er misschien iets beter tegen kunnen. Als ze dat doorkrijgen, wat denk je dat ze gaan doen? Spontaan ophouden met pesten? lijkt mij niet. Ze gaan ergere dingen doen zodat hij wel over de zeik gaat.
Voor lul zetten heeft geen zin. Dan pakt de pester(s) je wel buiten schooltijd. Dan kunnen ze daar niets tegen doen.
Tijd voor grote broer om mee te gaan om te laten zien dat zijn jongere broertje onder zijn bescherming staat. Zeer zeker aangezien hij een spierziekte heeft.
Waarom pas achteraf reageren? Het is beter om te voorkomen dat hij klappen krijgt ipv zijn wonden te genezen. Spreek ze aan en geef ze eventueel een duwtje om te benadrukken dat ze niet meer jou broertje lastig vallen.quote:
Nee, dat werkt niet. Die mannetjes worden op de school zelf al in de gaten gehouden en hebben volgens mij al meermaals een blokrooster (vollledig rooster, van 1e tot 9e uur nablijven) gehad n.a.v. vervelend gedrag. Het risico op averechtse werking is heel groot als ik als 'grote broer' nu die mannetjes aan ga spreken. Plus dat ik ze op moet zoeken op die school of vlak daarbuiten en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen zin heb in een paar Marokkaanse (ja helaas, ik verzin het niet) broers hier thuis op de stoep, wat me dan weer minder uitmaakt als die mannetjes m'n broertje fysiek bejegenen.quote:Op woensdag 20 april 2011 11:16 schreef dikke_donder het volgende:
[..]
Waarom pas achteraf reageren? Het is beter om te voorkomen dat hij klappen krijgt ipv zijn wonden te genezen. Spreek ze aan en geef ze eventueel een duwtje om te benadrukken dat ze niet meer jou broertje lastig vallen.
quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
het type blanke jongen dat later jullie pensioenen moeten gaan betalen x)!
Moord en pesten is niet hetzelfde, ook al wil je dat graag gebruiken om je standpunt kracht bij te zetten. Ik ben er niet voor dat leraren en docenten opkomen voor iemand die gepest is. Diegene moet zelf inzien dat het maar woorden zijn die je zelf wel of niet betekenis kunt geven, je kunt de pesters geloven of ergens anders in geloven en daarmee immuun worden voor pesterijen. Je kunt "sukkel" nog wel voor jezelf wegdenken, een mes in je ribben niet.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:23 schreef Mishu het volgende:
Moorden bestaat ook al heel lang. Dat betekent niet dat als iemand in het hier en nu iemand vermoord dat je diegene dan daarop aanspreekt en verantwoordelijk houd voor zijn daden. Wat mensen in het verleden hebben gedaan telt niet voor mij. Wel vind ik het belangrijk dat docenten en juffen en meesters kinderen aanspreken die daar, op dat moment, leed veroorzaken bij een ander kind.
Met je laatste stukje ben ik het eens, maar wat je daarvoor zegt slaat kan noch wal. Zelf gepest geweest? Ik denk van niet, maar als ik fout zit verbeter me maar. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet uitmaakt hoe je er zelf over denkt of hoe je de woorden (in het begin) opvangt en dus afdoet als onzin. Als mensen je over een langere periode constant het gevoel geven dat je niks waard bent, dat je slecht en fout bent, dat je niks toevoegt dan ga je dat vanzelf wel voelen, hoe weerbaar je ook bent. Daarbij komt nog dat pesten vooral voorkomt onder de leeftijd van 16, ikzelf ben gepest toen ik 10 was, hoe weerbaar denk je dat een kind is?quote:Op woensdag 20 april 2011 11:53 schreef loop het volgende:
[..]
Moord en pesten is niet hetzelfde, ook al wil je dat graag gebruiken om je standpunt kracht bij te zetten. Ik ben er niet voor dat leraren en docenten opkomen voor iemand die gepest is. Diegene moet zelf inzien dat het maar woorden zijn die je zelf wel of niet betekenis kunt geven, je kunt de pesters geloven of ergens anders in geloven en daarmee immuun worden voor pesterijen. Je kunt "sukkel" nog wel voor jezelf wegdenken, een mes in je ribben niet.
Niet dat ik het effect van pesten wil bagatelliseren, het kan leiden tot allerlei mentale stoornissen die afbreuk doen op iemands levensgeluk en indirect daarmee de mensen om zo iemand heen, in de ergste gevallen zelfmoord. Maar dat wil niet zeggen dat de pesters iemand vermoord hebben, dat heeft de persoon zichzelf aangedaan.
Straffen van pesters is ook prima om ze duidelijk te maken dat ze ongewenst gedrag vertonen maar eigenlijk zouden ze zelf in therapie moeten gaan om te zoeken naar de oorzaak van hun pestgedrag. Zij mankeren iets, niet diegene die gepest wordt, toch komt die laatste eerder bij een psycholoog dan de pesters.
Reactie op het vetgedrukte gedeelte"zeker wel!! Volwassenen zijn de volwassenen en zij horen kinderen bij te sturen, aan te spreken op hun gedrag en in het geval van docenten ook 'straf' te geven. Consequenties geven, inzicht geven, opvoeden..da's niet alleen een taak van ouders.quote:Op woensdag 20 april 2011 11:53 schreef loop het volgende:
[..]
Moord en pesten is niet hetzelfde, ook al wil je dat graag gebruiken om je standpunt kracht bij te zetten. Ik ben er niet voor dat leraren en docenten opkomen voor iemand die gepest is. Diegene moet zelf inzien dat het maar woorden zijn die je zelf wel of niet betekenis kunt geven, je kunt de pesters geloven of ergens anders in geloven en daarmee immuun worden voor pesterijen. Je kunt "sukkel" nog wel voor jezelf wegdenken, een mes in je ribben niet.
Niet dat ik het effect van pesten wil bagatelliseren, het kan leiden tot allerlei mentale stoornissen die afbreuk doen op iemands levensgeluk en indirect daarmee de mensen om zo iemand heen, in de ergste gevallen zelfmoord. Maar dat wil niet zeggen dat de pesters iemand vermoord hebben, dat heeft de persoon zichzelf aangedaan.
Straffen van pesters is ook prima om ze duidelijk te maken dat ze ongewenst gedrag vertonen maar eigenlijk zouden ze zelf in therapie moeten gaan om te zoeken naar de oorzaak van hun pestgedrag. Zij mankeren iets, niet diegene die gepest wordt, toch komt die laatste eerder bij een psycholoog dan de pesters.
Vertel de ideale oplossing dan maar.quote:Op woensdag 20 april 2011 13:34 schreef Verbodsbord het volgende:
Als je zelf niet kan bedenken wat je aan 12-jarigen moet doen die je broertje pesten is er wat mis met je.
Ook mee eens, ik zit mijn ouders aan te moedigen om mijn broertje op een vechtsport te doen, zoals judo, een verdedigingssport. Niet zodat hij die mannetje bewusteloos kan meppen maar zodat hij zich af kan weren, fysiek sterker wordt en daardoor ook mentaal sterker wordt en zelfvertrouwen krijgt. En mocht het nodig zijn, een tik uitdelen ja. Want helaas is geweld vaak nog steeds de oplossing. Het jammere van deze oplossing is dat de pesters weer een ander slachtoffer uitkiezen.quote:Op woensdag 20 april 2011 14:18 schreef AgLarrr het volgende:
Helaas is de enige remedie -voor zover ik weet- dat je broertje laat merken dat er niet zonder consequenties met hem te sollen valt. Broers, ouders of leraren ten spijt, zodra die weg zijn zullen ze je broertje weer te grazen nemen. Hij zal het zelf moeten doen.
Het voordeel is dat de fysieke situatie van je broertje op zich geen belemmering hoeft te zijn. Als gepeste ben je sowieso altijd in de underdog en het gaat meer om het psychologische effect dat je teweeg moet brengen.
Dat wil zeggen, dat hij -waarschijnlijk letterlijk, want zo escalleren die situaties vaak- terug moet slaan. Het vervelende is dat hij op voorhand weet dat hij dat niet gaat winnen, dat kan ook nooit en dat hoeft ook niet. Waar het om gaat is dat hij zijn pesters zo ontmoedigd dat die geen zin hebben om elke keer krassen op te lopen. Nu is het pesten voor hen zonder risico, die situatie moet veranderen.
De uitdaging is om je broertje mentaal sterk genoeg te maken om een aantal keer op die manier de confrontatie aan te gaan.
knul het beste antwoord met oplossing vind je hieronder.quote:
Die pestkoppen laten zien dat ze niet stoer moeten doen tegen je broertje.quote:Op woensdag 20 april 2011 13:53 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Vertel de ideale oplossing dan maar.
En als ik weg ben gaan ze gerust weer verder.quote:Op woensdag 20 april 2011 14:53 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Die pestkoppen laten zien dat ze niet stoer moeten doen tegen je broertje.
Als je het goed doet niet lijkt me.quote:Op woensdag 20 april 2011 15:06 schreef no1uknow het volgende:
[..]
En als ik weg ben gaan ze gerust weer verder.
M.a.w. vaak werkt dat averechts als mijn broertje zelf niet tegen ze op kan, mentaal danwel fysiek.
Helaas wel, maar gelukkig niet altijd. Vechtsport is wat dat betreft wel een goede. Het gaat ook daar niet primair om het meppen, maar het zelfvertrouwen dat iemand kan krijgen door de wetenschap dat hij kán meppen. Dat een klap krijgen niet zo zeer doet als hij denkt. Dat hij niet bang hoeft te zijn. Vaak is de verandering in houding al genoeg. Als angst afneemt wordt het weerwoord vaak ook scherper, dat kan al voldoende ontmoedigend werken. In het ergste geval is er een trap of een bloedneus voor nodig.quote:Op woensdag 20 april 2011 14:24 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Ook mee eens, ik zit mijn ouders aan te moedigen om mijn broertje op een vechtsport te doen, zoals judo, een verdedigingssport. Niet zodat hij die mannetje bewusteloos kan meppen maar zodat hij zich af kan weren, fysiek sterker wordt en daardoor ook mentaal sterker wordt en zelfvertrouwen krijgt. En mocht het nodig zijn, een tik uitdelen ja. Want helaas is geweld vaak nog steeds de oplossing. Het jammere van deze oplossing is dat de pesters weer een ander slachtoffer uitkiezen.
Eigenlijk hadden docenten het pesten al niet eens zo ver moeten laten komen...zoiets zíe je toch.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Docenten grijpen niet in, ze werken vaak zelfs mee of pakken het totaal verkeerd aan. Er was ooit een klassegesprek over mij en enkele anderen die gepest werden, je wilt er gewoon bij horen als kind en dan gaat de leraar nog ff zeggen dat je anders bent en dat ze je met rust moeten laten. En dan weet je wel wat kinderen doen.
Wat mij betreft worden dat soort kinderen meteen van school getrapt, maar ja.quote:Op woensdag 20 april 2011 00:33 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe je mentaal terug moet vechten als je voor de 3e keer in het jaar uit moet leggen aan je moeder waarom je fiets naar de klote is getrapt of waarom er over je gymspullen gepist is? Kom op zeg, dat mentaal weerbaar maken werkt misschien als je een keertje buitengesloten of uitgelachen wordt, maar bij zwaar pesten werkt dat echt niet.
Nee dat zien docenten niet.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Eigenlijk hadden docenten het pesten al niet eens zo ver moeten laten komen...zoiets zíe je toch.
Kant kiezen voor diegene die gepest wordt. Verder ben ik gewoon van mening dat als je telkens de problemen van het kind oplost door ze zelf weg te nemen, het kind klein blijft en nooit de kans zal krijgen om voor zichzelf op te komen. Dat is wat een kind geestelijk sterker maakt, 1 van de dingen waardoor zelfvertrouwen groeit.quote:Wat moeten die volwassenen doen dan volgens jou? De andere kant op kijken?
Probleemverschuiving, maakt het erger. Pesters hebben zelf problemen, die los je niet op met veranderen van school, maakt het erger want pesters worden dan nog vijandiger. Een pester gaat echt niet denken "Oh ik ben te ver gegaan en nu moet ik daarom naar een andere school, laat ik maar lief doen!".quote:Op woensdag 20 april 2011 16:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Wat mij betreft worden dat soort kinderen meteen van school getrapt, maar ja.
hier stopte ik met lezen. Deze ongepaste arrogantie werd mij te veel. Voor jij 'onze pensioenen' gaat betalen heb jij nog een lange weg te gaan en voorlopig betalen 'wij' jouw opleiding.quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:41 schreef Aegryspes het volgende:
Het nadeel van de sporten die (bij mij) vallen onder de categorie "krijgskunst", is dat je je er eerst minstens vijf jaar op toe moet leggen voordat het een beetje straatwaarde krijgt. Wat motoriek betreft ben ik het met je eens.quote:Op donderdag 21 april 2011 10:27 schreef Tanin het volgende:
Misschien is een individuele sport beter voor hem? Zeker iets als een krijgskunst, waar er extra aandacht is voor zijn motoriek, zou veel helpen denk ik.
Maar dat moet ie wel willen natuurlijk.
Wat Aglarr zegt dus eigenlijk, alleen is de juiste term wat mij betreft krijgskunst, niet vechtsport![]()
Geen idee wat je kunt doen buiten naar een andere school gaan, maar dat levert dus problemen op. Eventueel een derde partij een onafhankelijk verslag op laten maken van je kind?quote:Op maandag 9 mei 2011 21:53 schreef madre1 het volgende:
hallo
Weet iemand wat ik kan doen mijn kind wordt gepest, ze is 8 jaar, en heeft nu al een hekel aan school.
De ispectie is er geweest, en heeft geconstateerd dat de school zorgelijk en zwak is.
En dat merk ik ook ze krijgt veel te weinig de tafels enz.
Ze heeft ook weinig vrienden in de buurt, en dat komt omdat deze school ver weg zit, ik heb zelf ook weinig tijd door het halen en brengen 59 kilometer per dag.
Ik heb alles geprobeerd om mijn kind op een andere school te krijgen, maar de school werkt het tegen met een bijna leeg leerlingen dossier.
De scholen spelen onder een hoedje, de school waar ze op zit een S.B.O maakt mijn dochter zwart bij de scholen die er contact mee op nemen.
Mijn dochter kan goed leren volgens een onderzoek kan ze later havo nivo halen, maar het gaat mij daar niet om.
Het enige wat ik wil is dat ze gelukkig is, maar dat is ze niet op deze school.
quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:44 schreef DuTank het volgende:
Een echte broer slaat die pestkoppen gewoon de tyfus in.
Dat heeft us geen nut als je een spierziekte hebt. Ik doe zelf Krav Maga, en je hebt behoorlijk wat spierkracht nodig wil je echt effectief zijn. Als je niet eens een colafles open kunt draaien, hoe wil je iemand dan in armklem nemen? (en vasthouden)quote:Op maandag 9 mei 2011 22:16 schreef Nadia. het volgende:
Zet je broertje op een vechtsport.
Schrijf jezelf ook maar gelijk in.
Dan ga je op een krijgskunst, daar heb je geen spierkracht voor nodig. Bovendien gaat het om het zelfvertrouwen wat je er door krijgt, en daarmee de andere houding, niet de kracht ofzo.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:32 schreef FreakyStyley het volgende:
[..]
Dat heeft us geen nut als je een spierziekte hebt. Ik doe zelf Krav Maga, en je hebt behoorlijk wat spierkracht nodig wil je echt effectief zijn. Als je niet eens een colafles open kunt draaien, hoe wil je iemand dan in armklem nemen? (en vasthouden)
Maar als zn moeder iedere dag z'n veters strikt, en hem blijft verwennen, leert hij nooit hoe het is om zelf iets te doen, hoe hard het ook klinkt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 09:23 schreef simmu het volgende:
lieve schatten, die spierziekte van het broertje is
a) vrij serieus (doch niet levensbedreigen iha)
b) erfelijk
een vechtsport of krijgskunst ietsje zit er niet in, daar ts zn broertje ernstig fysio nodig heeft/had om normale bewegingen goed te kunnen.
ts kan zich beter zorgen maken over zijn eigen potentiele nageslacht en wat meer begrip tonen voor zijn broertjes fysieke 'tekortkomingen' ipv dat 'verwend door moeder' noemen.
knap dat je dat vanaf je toetsenbord zo kan beslissen. ik voor mij zou zoiets met een professional overleggen bij een dergelijke ziekte.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 18:06 schreef FreakyStyley het volgende:
[..]
Maar als zn moeder iedere dag z'n veters strikt, en hem blijft verwennen, leert hij nooit hoe het is om zelf iets te doen, hoe hard het ook klinkt.
Naja, zoals ik al zei: de directe straatwaarde van de gemiddelde krijgskunst is in mijn ogen nagenoeg 0. Dat zal zich ook niet doorvertalen in een enorme berg zelfvertrouwen. Daarbij, een polsklem in de dojo is anders dan op straat.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:47 schreef Tanin het volgende:
[..]
Dan ga je op een krijgskunst, daar heb je geen spierkracht voor nodig. Bovendien gaat het om het zelfvertrouwen wat je er door krijgt, en daarmee de andere houding, niet de kracht ofzo.
Dat gegeven, dat het continue 'helpen' van iemand met zwakke spieren voor iets waarbij fijn-motoriek nodig is, juist erg nadelig kan zijn; geld voor alle mensen met een zware ziekte (en ook bv voor mensen die ouder worden)... juist ook de zorgzaamheid van ouders of familie kan hen een nadeel geven als deze teveel uit de handen nemen 'omdat de persoon dat toch niet kan'.quote:Op woensdag 11 mei 2011 09:55 schreef simmu het volgende:
[..]
knap dat je dat vanaf je toetsenbord zo kan beslissen. ik voor mij zou zoiets met een professional overleggen bij een dergelijke ziekte.
Zodat je ze middels een overtuigend debat op andere gedachten kan brengen? Daar jij gezien je gave het goddelijk recht aan je zijde blijkt te hebben kan het haast niets anders zijn, toch?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:04 schreef rafaelVANDOREN het volgende:
Dude!
En voordat iemand gaat zeuren 'durf je wel tegen kleintjes' die gasten mogen mij ook een PM'etje sturen en gerust een keer langskomen!
Cheers!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |