maak maar een lijstjequote:Op maandag 4 april 2011 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
De politici die zich schuldig hebben gemaakt aan te lang studeren!
Te beginnen met meneer Zijlstra zelf, die toch ook behoorlijk lang gestudeerd heeft.quote:Op maandag 4 april 2011 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
De politici die zich schuldig hebben gemaakt aan te lang studeren!
Het gaat helemaal niet om babyboomers of wat dan ook.quote:Op maandag 4 april 2011 19:35 schreef GlowMouse het volgende:
Je bent in de war met de Halbe Zijlstra's. Babyboomers staan hier helemaal los van, die konden echt niet zo makkelijk studeren, en de familie moest flink bijdragen in de kosten.
Haal die generatie er dan ook niet bij; de dure huizen zijn van de babyboomers.quote:Op maandag 4 april 2011 19:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om babyboomers of wat dan ook.
Hij was hbo'er en hoorde dus op zijn 22ste klaar te zijn.quote:Op maandag 4 april 2011 19:41 schreef Ewelina het volgende:
Wel sluw dat Zijlstra niet op zijn cv vermeldt wanneer hij met studeren begon.
http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen/halbe-zijlstra/cv
http://www.powned.tv/nieu(...)e_in_strijd_met.htmlquote:De 3000 euro boete die langstudeerders mogelijk moeten gaan betalen is in strijd met het recht op onderwijs en het rechtszekerheidbeginsel. Dat is de uitkomst van een onderzoek door advocatenkantoor Stibbe.
Op verzoek van studentenorganisaties en vakbond LSVb, ISO en LKvV hebben zij het wetsvoorstel onderzocht. Ze stellen dat de boete de toegankelijkheid van het onderwijs belemmert. Ook staat de maatregel haaks op een internationaal verdrag dat de Nederlandse regering heeft ondertekend. Daarin is afgesproken dat er langzaam wordt toegewerkt naar kosteloos hoger onderwijs voor iedereen.
Een ander 'probleem' is het plan om de langstudeerdersboete volgend studiejaar al in te voeren, ook studenten die al studievertraging hebben opgelopen. Omdat zij voordat ze vertraging opliepen nog niet op de hoogte waren van de boete en er nu niets meer aan kunnen doen, is de wet in strijd met het het zogenaamde rechtszekerheidsbeginsel.
De advocaten adviseerden de studentenorganisaties om hun rapport naar de leden van de Tweede Kamer te sturen. Dat is inmiddels gebeurd en de organisaties hopen dat er nu tegen invoering van het plan gestemd wordt. Mocht dat niet gebeuren dan gaan zij naar de rechter.
Hij heeft ook sociologie gestudeerd en afgerond (hij heeft ook een drs.-titel). Ik ga er gemakshalve van uit dat hij in 1987 begon toen hij klaar was met zijn vwo (dat denk ik tenminste, ervan uitgaand dat hij niet is blijven zitten). In 1996 haalde hij zijn bul. Negen jaar dus.quote:Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Haal die generatie er dan ook niet bij; de dure huizen zijn van de babyboomers.
[..]
Hij was hbo'er en hoorde dus op zijn 22ste klaar te zijn.
Jíj haalde die generatie erbij. Ik had het over een bestuursmaatregel.quote:Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Haal die generatie er dan ook niet bij; de dure huizen zijn van de babyboomers.
Ja, dat vind ik nog het ergste. Dat je als halve crimineel wordt neergezet en een 'boete' verdient volgens mensen die nota bene exact hetzelfde hebben gedaan. En dan krijg je natuurlijk het geklets van 'jaaaaaa, maar als ik die maatregel had gehad dan had ik heus doorgestudeerd, bladiebla' maar ik vind het gewoon zo idioot, dat zo'n vent het uberhaupt zijn strot uit krijgt....quote:Op maandag 4 april 2011 19:38 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Te beginnen met meneer Zijlstra zelf, die toch ook behoorlijk lang gestudeerd heeft.
Sowieso mag je dan 3 jaar over je master doen zonder langstudeerboete, ja.quote:Op maandag 4 april 2011 20:14 schreef Merkie het volgende:
Waarschijnlijk schrijf ik me in 2011 pas voor het eerst officieel in voor mijn master (ik volg hem al sinds dit jaar, maar daar sta ik niet officieel voor ingeschreven). Dan heb ik 5 jaar over mijn bachelor gedaan en begin ik aan mijn master (nominale duur van 2 jaar). Begrijp ik dan goed dat ik dan in principe tot 2014 (nominaal + 1 jaar uitloop) kan studeren zonder dat het mij extra geld gaat kosten? Vind het maar een vreemde constructie.
Eh, nee. Dat is wishful thinking.quote:Op maandag 4 april 2011 20:45 schreef Thormodo het volgende:
Maar jij hoeft je daar in ieder geval niet druk om te maken, aangezien het nooit met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. (Wat iedereen al wist, maar dat is nu dus aangetoond. Dan moet de rechter ze nog wel gelijk geven, maar die kans is heel groot.)
Welke wetten dan? Ik zie alleen strijd met zoiets vaags en ontoetsbaars als 'de toegankelijkheid van het onderwijs', een niet voor alle burgers bindend internationaal verdrag van 50 jaar oud, en het gelijkheidsbeginsel, waaraan de rechter waarschijnlijk niet zal toetsen. Geen wetten.quote:Het is namelijk simpelweg in strijd met een aantal wetten.
Je hebt nog de tijd...quote:Op maandag 4 april 2011 21:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Die mogelijke wet is het enige wat me nog tegenhoudt om me in te schrijven op de uni....Heb een HBO P. Ik heb dus nog maar 2 jaar recht op stufi dan en mag geen dag vertraging oplopen. En ik leen al maximaal bij, meer schuld dan dit kan ik gewoon niet opbouwen.
Ik pieker me suf. Kutwet
Er was een heel verhaal over op de radio. Al deze nieuwsberichten zijn inderdaad nogal vaag en onderbouwen het niet fatsoenlijk nee. Dat legertje advocaten heeft echt niet uit hun neus lopen eten, om vervolgens met een niet onderbouwd advies te komen. Ze waren er zeker van dat de studentenbonden een hele goede kans maken als deze wet ooit naar de rechter gaat.quote:Op maandag 4 april 2011 21:06 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Eh, nee. Dat is wishful thinking.
[..]
Welke wetten dan? Ik zie alleen strijd met zoiets vaags en ontoetsbaars als 'de toegankelijkheid van het onderwijs', een niet voor alle burgers bindend internationaal verdrag van 50 jaar oud, en het gelijkheidsbeginsel, waaraan de rechter waarschijnlijk niet zal toetsen. Geen wetten.
Vertel eens.quote:Op maandag 4 april 2011 20:45 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Maar jij hoeft je daar in ieder geval niet druk om te maken, aangezien het nooit met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. (Wat iedereen al wist, maar dat is nu dus aangetoond. Dan moet de rechter ze nog wel gelijk geven, maar die kans is heel groot.)
Het is namelijk simpelweg in strijd met een aantal wetten.
Je hebt nog bijna een half jaar, dat scheeltquote:Op maandag 4 april 2011 21:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Die mogelijke wet is het enige wat me nog tegenhoudt om me in te schrijven op de uni....Heb een HBO P. Ik heb dus nog maar 2 jaar recht op stufi dan en mag geen dag vertraging oplopen. En ik leen al maximaal bij, meer schuld dan dit kan ik gewoon niet opbouwen.
Ik pieker me suf. Kutwet
Ja nogal logisch, ze schrijven het rapport in opdracht van de LSVB c.s. Die moeten ze munitie in handen geven. Maar eerst het document maar even doorlezen voordat ik met mijn oordeel klaarstaquote:Op maandag 4 april 2011 21:59 schreef Thormodo het volgende:
Ze waren er zeker van dat de studentenbonden een hele goede kans maken als deze wet ooit naar de rechter gaat.
En beginselen van behoorlijke wetgeving. En dat het er niet hoopvol uitziet ben ik met je eens.quote:Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Vertel eens.
En Glowmouse, doel jij op beginselen van behoorlijk bestuur? Als ik nl. naar het harmonisatiewetarrest kijk ziet dat er niet hoopgevend uit voor de studenten. En dan druk ik het nog eufemistisch uit.
Dat als klinkt toch niet lekker. Toch neig ik ernaar dat het goed is. Wat zo'n rapport allemaal wel niet teweeg kan brengenquote:Met het wetsvoorstel zullen studenten, althans langstudeerders, veel meer voor dezelfde studie als voorheen moeten gaan betalen.
Oke, dan was mijn eerdere opmerking te absoluut geformuleerdquote:Op maandag 4 april 2011 22:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
En beginselen van behoorlijke wetgeving. En dat het er niet hoopvol uitziet ben ik met je eens.
Even tussen neus en lippen.quote:In het vervolg van dit advies wordt bekeken of deze
knelpunten al dan niet ertoe leiden dat het wetsvoorstel op deze punten als onrechtmatig
moet worden gekwalificeerd in het licht van het (inter)nationale en (on)geschreven recht.
Dit overigens los van de vraag of de rechter, mocht dat nog nodig zijn, aan deze rechtsnormen kan toetsen
Daar komt het inderdaad vrij vaak voor. Best complexe materie dit.quote:Op maandag 4 april 2011 22:15 schreef GlowMouse het volgende:
Ze hadden fiscale experts in moeten huren, die zijn veel meer bekend met terugwerkende kracht in het bestuursrecht.
Niet. En zo wel, dan kunnen we de hypotheekrenteaftrek per direct afschaffen, tenslotte is al sinds jaren voorzienbaar dat deze onder druk staatquote:Op maandag 4 april 2011 22:28 schreef Gaspedaal het volgende:
Wat ik wel een interessante vraag vind, is in hoeverre voorlichting van de wetgever (Zijlstra) met de boodschap dat er een wetsvoorstel 'aan zit te komen' op het moment dat er redelijkerwijs nog twijfel kan bestaan of de wet door beide Kamers zal komen een maatregel voorzienbaar maakt.
Nee, dat is harde, formele terugwerkende kracht. Dat is niet het geval als de wet in augustus in het Staatsblad staat en in september ingaat. Je hebt dan, ervan uitgaande dat wij pas van de wet horen als die in het Staatsblad staat, een paar weken om 3000 euro bij elkaar te zoeken, wat natuurlijk absurd is. Maar biedt dat ook aanknopingspunten voor een rechtszaak?quote:Op maandag 4 april 2011 22:32 schreef GlowMouse het volgende:
Wetgeven per persbericht heet dat. Daarmee zouden ze de wetgeving ook pas in december door de kamers kunnen loodsen.
'Voorzienbaarheid' is waarschijnlijk niet de goede term hiervoorquote:Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef GlowMouse het volgende:
Voorzienbaarheid speelt alleen een rol bij formeel terugwerkende kracht, dus ik snap je vraag niet.
Opzich vind ik het wel een goed idee om iets minder soepel om te gaan met langstudeerders. Door deze maatregel merk ik persoonlijk dat ik beter en meer ben gaan leren om zo de ¤3000 te ontwijken. Maar ik had het liever vanaf dag 1 geweten...quote:Op maandag 4 april 2011 23:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik vind het mooi dat er eindelijk wat van studenten wordt geëist. Dat vrijblijvende rondhangen, daar wordt niemand gelukkiger van, ook de student niet. Er zijn al honderden levensjaren verspild aan het een beetje vrijblijvend aankloten 'omdat dit het niet helemaal is' 'maar ik weet ook niet wat ik wel wil'. Daar is straks geen ruimte meer voor. En dat is een goede ontwikkeling.
Maar: Als je dingen gaat eisen van studenten, moet je ze aanspreken op hun enthousiasme en motivatie. Laat zien dat je het waardeert als ze keihard werken.
Wat dit kabinet doet is studenten nog steeds behandelen als luie uitvreters. Ook topstudenten worden met terugwerkende kracht genaaid, aio's mogen straks voor 900 euro per maand aan de slag en ambitieuze HBO-ers mogen straks een fortuin neerleggen voor de premaster. Want oh oh het kost die hardwerkende Nederlander zoveel.
En 'die studentjes' dan?. Werken die dan niet hard? En als ze het over 3 jaar allemaal wel doen, komt dan pas de waardering?
Ze zegt het al een jaar, maar ze pakt ook studenten die 9 jaar geleden vertraging opgelopen hebben.quote:Op maandag 4 april 2011 23:27 schreef GlowMouse het volgende:
De bevolking wordt inderdaad ook voorbereid op afschaffing van de hra.
En "beste studenten, 3000 euro is vervelend, maar jullie hebben een jaar gehad om je erop voor te bereiden, want ik zeg de hele tijd al dat die wet eraan zit te komen" is gewoon waar; het hoeft niet op individueel niveau te gelden.
iddquote:Op maandag 4 april 2011 23:36 schreef Merkie het volgende:
[..]
Opzich vind ik het wel een goed idee om iets minder soepel om te gaan met langstudeerders. Door deze maatregel merk ik persoonlijk dat ik beter en meer ben gaan leren om zo de ¤3000 te ontwijken. Maar ik had het liever vanaf dag 1 geweten...
SGPquote:SGP tegen boete huidige studenten
Toegevoegd: dinsdag 5 apr 2011, 00:11
Het kabinet krijgt het moeilijk om de boete voor langstudeerders door de senaat te krijgen. De SGP wil niet dat ook huidige studenten 3000 euro extra collegegeld moeten betalen als ze meer dan een jaar te lang studeren. De steun van de SGP is waarschijnlijk nodig in de Eerste Kamer.
Het kabinet wil dat de boete voor trage studenten komend studiejaar ingaat. De SGP vindt het niet in de haak als dit ook huidige studenten treft, zoals het kabinet wil. Zij kunnen namelijk niets meer doen om eraan te ontkomen.
De SGP wil een overgangsregeling. Het kabinet voelt daar niet voor.
ja, zo mag ik 't graag zien!quote:Op dinsdag 5 april 2011 06:31 schreef Renesite het volgende:
http://nos.nl/artikel/230(...)idige-studenten.html
[..]
SGP
Ja, dat.quote:Op dinsdag 5 april 2011 07:15 schreef dotCommunism het volgende:
Dat ik ooit de SGP mogelijk nog ergens dankbaar voor ga wezen.
quote:Op dinsdag 5 april 2011 07:15 schreef dotCommunism het volgende:
Dat ik ooit de SGP mogelijk nog ergens dankbaar voor ga wezen.
Daar dacht ik van de week ook nog aan.. En om die partij mee te krijgen is natuurlijk niet moeilijk.quote:Op dinsdag 5 april 2011 10:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Mooi gebaar inderdaad van de SGP. Maar ze kunnen de meerderheid toch ook krijgen via die 50+?
Zou inderdaad mogelijk zijn, immers één zwaluw maakt nog geen zomer. Jammer genoegquote:Op dinsdag 5 april 2011 10:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Mooi gebaar inderdaad van de SGP. Maar ze kunnen de meerderheid toch ook krijgen via die 50+?
Dat laatste mag niet eens, en het lijkt me dat het 't redelijkst zou zijn als ze het proportioneel doen. Dus als jij 3 maanden verspild hebt en daardoor 3 maanden uitloopt, dat je dan 3/12x3000 euro mag betalen. Maar wie weet rekenen ze wel hetzelfde voor 3 maanden uitloop als voor een heel jaarquote:Op dinsdag 5 april 2011 12:37 schreef Sosha het volgende:
Ik hoop zo ontzettend dat dit voorstel geen doorgang vindt. Ik ben zelf bijna klaar en kom er ondanks mijn fikse vertraging (mijn eigen schuld) onderuit, maar mijn vriend heeft helaas pas bij zijn vierde studiekeus de juiste studie gevonden, en omdat hij drie keer met de verkeerde studie is gestart (telkens voor 1 februari gestopt, maar dat telt niet mee lees ik), moet hij waarschijnlijk dus minstens 6000 euro extra gaan betalen. Bah
Hij heeft overigens een brief gehad dat hij al VIJF jaar studeert, tellen ze de tussenliggende jaren waarbij je nergens ingeschreven staat soms ook mee?!
zie de OP.quote:Op dinsdag 5 april 2011 12:48 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dat laatste mag niet eens, en het lijkt me dat het 't redelijkst zou zijn als ze het proportioneel doen. Dus als jij 3 maanden verspild hebt en daardoor 3 maanden uitloopt, dat je dan 3/12x3000 euro mag betalen. Maar wie weet rekenen ze wel hetzelfde voor 3 maanden uitloop als voor een heel jaar
Ik ben van plan om over te stappen naar de universiteit, maar zit inmiddels al in mijn tweede jaar Hbo. Dan zou ik dus nog maar recht hebben op 1 jaar basisbeurs? Of ook op 2 jaar? Want ik ga toch ook echt NA m'n propedeuse (Die ik gewoon heb behaald in het 1e jaar van het Hbo)quote:Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
Want twijfelen en jezelf ontdekken / ontplooien is iets wat niet aan de jonge mens is besteedt? wat een onzinquote:Op maandag 4 april 2011 23:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik vind het mooi dat er eindelijk wat van studenten wordt geëist. Dat vrijblijvende rondhangen, daar wordt niemand gelukkiger van, ook de student niet. Er zijn al honderden levensjaren verspild aan het een beetje vrijblijvend aankloten 'omdat dit het niet helemaal is' 'maar ik weet ook niet wat ik wel wil'. Daar is straks geen ruimte meer voor. En dat is een goede ontwikkeling.
Er wordt gekeken naar wat voor diploma je haalt. Als je naar de universiteit gaat, doe je een 3 jarige bachelor. Dat geeft recht op 3 jaar stufi, dat is dan ook wat je krijgt. Als je al een paar jaar van je stufi tijdens hbo hebt gebruikt, krijg je nog steeds maar 3 jaar stufi.quote:Op dinsdag 5 april 2011 13:45 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Ik ben van plan om over te stappen naar de universiteit, maar zit inmiddels al in mijn tweede jaar Hbo. Dan zou ik dus nog maar recht hebben op 1 jaar basisbeurs? Of ook op 2 jaar? Want ik ga toch ook echt NA m'n propedeuse (Die ik gewoon heb behaald in het 1e jaar van het Hbo)
En als ik m'n propedeuse ongeldig/niet behaald zou laten verklaren? Ik wordt toch gewoon toegelaten op de universiteit op basis van m'n Vwo diploma. Dan zou ik dus recht hebben op nog gewoon 2 jaar basisbeurs?
Ok, bedankt. Ik was van mening dat ik ook gewoon 4 jaar (waarvan ik er nu bijna 2 heb verbruikt) zou kunnen gebruiken voor m'n bachelor op de uni. (Waarvan je dan, als je geen master besluit te doen 1 jaar moet terugbetalen)quote:Op dinsdag 5 april 2011 13:51 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Er wordt gekeken naar wat voor diploma je haalt. Als je naar de universiteit gaat, doe je een 3 jarige bachelor. Dat geeft recht op 3 jaar stufi, dat is dan ook wat je krijgt. Als je al een paar jaar van je stufi tijdens hbo hebt gebruikt, krijg je nog steeds maar 3 jaar stufi.
Daar verandert niets aan met nieuwe regelingen, dat was al zo. Het enige dat verandert is dat je voor een master straks geen stufi meer krijgt.
Dat is op dit moment idd zo. Bachelor + 1 jarige master geeft recht op 4 jaar stufi, die kan je ook gewoon tijdens je bachelor ontvangen. Als je toch besluit om die master niet te doen, moet je idd een jaar daarvan terug betalen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 13:58 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Ok, bedankt. Ik was van mening dat ik ook gewoon 4 jaar (waarvan ik er nu bijna 2 heb verbruikt) zou kunnen gebruiken voor m'n bachelor op de uni. (Waarvan je dan, als je geen master besluit te doen 1 jaar moet terugbetalen)
Check. Ik geloof dat dat in 2012 ingaat, uit m'n hoofd.quote:Maar dat verandert dus ook, omdat je straks geen recht meer hebt op een basisbeurs voor je master en je dus maar 3 jaar in totaal hebt. Nu wordt er niet gekeken of je die 4 jaar basisbeurs voor alleen je 3 jarige bachelor gebruikt(vanwege vertraging) of ook voor je master.
Dat dacht ik dus ook al. Het zal krap worden, maar ik geloof dat ze hem net gaan halen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 10:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ach, minderwaardig mens.. hij is gewoon een politicus van een partij die niet altijd even goed nadenkt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik slik voorlopig nog niet mijn woorden in dat Halbe Zijlstra in mijn ogen een minderwaardig mens is zolang hij gehandicapten en deeltijdstudenten laat creperen.
Correctie: Zijlstra denkt gewoon niet goed na. Zijn meerdere ook niet.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach, minderwaardig mens.. hij is gewoon een politicus van een partij die niet altijd even goed nadenkt.
4x een studiekeuze?quote:Op dinsdag 5 april 2011 12:37 schreef Sosha het volgende:
Ik hoop zo ontzettend dat dit voorstel geen doorgang vindt. Ik ben zelf bijna klaar en kom er ondanks mijn fikse vertraging (mijn eigen schuld) onderuit, maar mijn vriend heeft helaas pas bij zijn vierde studiekeus de juiste studie gevonden, en omdat hij drie keer met de verkeerde studie is gestart (telkens voor 1 februari gestopt, maar dat telt niet mee lees ik), moet hij waarschijnlijk dus minstens 6000 euro extra gaan betalen. Bah
Hij heeft overigens een brief gehad dat hij al VIJF jaar studeert, tellen ze de tussenliggende jaren waarbij je nergens ingeschreven staat soms ook mee?!
Oh, fijn dat je dat ons verteld. We zaten al in spanning.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik slik voorlopig nog niet mijn woorden in dat Halbe Zijlstra in mijn ogen een minderwaardig mens is zolang hij gehandicapten en deeltijdstudenten laat creperen.
al heeftie er 10, zonder diploma levert hij mindert op als met diploma.quote:
Juist. En bovendien gedaan zonder van te voren te weten wat de consequenties zouden zijn nu.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:55 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
al heeftie er 10, zonder diploma levert hij mindert op als met diploma.
Ik vind het best dat je bijdehand doet maar doe dat alsjeblieft wel in correct Nederlands, zo moeilijk is het vervoegen in de tegenwoordige tijd niet.quote:Oh, fijn dat je dat ons verteld. We zaten al in spanning.
Misschien maar misschien is dat wel nog erger. We horen geregeerd te worden door de slimsten en verstandigsten onder ons, niet door waar we sinds Balkenende I genoegen mee hebben moeten nemen. Ronald Plasterk was wel een intelligent en verstandig iemand maar hij had dan weer totaal geen politieke ervaring waardoor hij zijn werk niet goed kon uitvoeren.quote:Ach, minderwaardig mens.. hij is gewoon een politicus van een partij die niet altijd even goed nadenkt.
Minder als nog wel.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:55 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
al heeftie er 10, zonder diploma levert hij mindert op als met diploma.
Touché, i'll grant you thatquote:Op dinsdag 5 april 2011 17:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind het best dat je bijdehand doet maar doe dat alsjeblieft wel in correct Nederlands, zo moeilijk is het vervoegen in de tegenwoordige tijd niet.
Daarmee kan niet blijven studeren tegen ongeveer 1800 per jaar.quote:
Waarom denk jij dat het soort opleiding van enige belang is?quote:Op dinsdag 5 april 2011 21:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
Minder als nog wel.
Ook als hij na 10x tot de conclusie komt dat het vrijetijdsmanagement moet worden?
Waarom zou het niet van belang zijn? Alsof een hogere opleiding per definitie winst voor de samenleving/overheid/belastingbetaler betekent.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:09 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat het soort opleiding van enige belang is?
Eén ding is zeker, de studies die de meeste winst opleveren (lees: de moeilijke studies), worden het hardst gestraft met zo'n langstudeerboete. Het stimuleert om een pretpakket te kiezen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom zou het niet van belang zijn? Alsof een hogere opleiding per definitie winst voor de samenleving/overheid/belastingbetaler betekent.
De meeste winst opleveren?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:24 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Eén ding is zeker, de studies die de meeste winst opleveren (lees: de moeilijke studies), worden het hardst gestraft met zo'n langstudeerboete. Het stimuleert om een pretpakket te kiezen.
Die studies hebben alleen bestaansrecht als er een florerende industrie achter zit.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:25 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De meeste winst opleveren?
In termen van belastinginkomsten zijn denk ik studies als economie / bedrijfskunde / rechten het meeste winstgevend, in die hoek worden de hoogste salarissen verdiend.
We spreken hier niet over achterliggende krachten, maar beredeneren "winst" puur uit het perspectief van de belastinginkomsten van de overheid.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:30 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Die studies hebben alleen bestaansrecht als er een florerende industrie achter zit.
En waar is de laatste tijd het grootste gebrek aan?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:32 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
We spreken hier niet over achterliggende krachten, maar beredeneren "winst" puur uit het perspectief van de belastinginkomsten van de overheid.
De tendens is duidelijk.
En voordat alle beta's weer enorm beginnen te janken, we hebben elkaar allemaal nodig. Zonder advocaten ga je juridisch op je bek, zonder bedrijfskundigen raak je je producten niet kwijt, en zonder beta's geen innovatie.
Nu kan ik niet voor Nederland spreken, maar een recentelijk gesprek met een oud professor (Chemie, zeg maar scheikunde) van een Duitse universiteit heeft mijn beeld toch behoorlijk bijgesteld. Ondanks dat je vanuit het Duitse bedrijfsleven hoort dat er een gebrek aan beta's is stelde zij dat ze een heel stel beta's kent die geen baan kunnen krijgen omdat er domweg niet zoveel behoefte aan is.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:36 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
En waar is de laatste tijd het grootste gebrek aan?
Juist, beta's.
Precies, en dat is ook de reden waarom Chinesen hun kinderen bij voorkeur naar Europese business-schools sturen, want daar hebben ze geen behoefte aan.quote:Straks zitten we met een land vol bedrijfskundigen en economen, en dan komen we er ineens achter dat ze in China ook kunnen innoveren, en dat ze daar die bedrijfskundigen en economen helemaal niet nodig hebben.
No offends, maar juist de beta's heb je niet meer nodig als je het vanuit dit perspectief bekijkt. Je ziet nu ook al dat IT projecten en chemie naar China en India worden geoutsourced(spellingquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:36 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
En waar is de laatste tijd het grootste gebrek aan?
Juist, beta's.
Straks zitten we met een land vol bedrijfskundigen en economen, en dan komen we er ineens achter dat ze in China ook kunnen innoveren, en dat ze daar die bedrijfskundigen en economen helemaal niet nodig hebben.
De productie ja, het ongeschoolde werk. Niet de ontwikkeling.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:57 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
No offends, maar juist de beta's heb je niet meer nodig als je het vanuit dit perspectief bekijkt. Je ziet nu ook al dat IT projecten en chemie naar China en India worden geoutsourced(spelling).
De enige reden dat mensen het niet outsourcen is omdat de communicatie vaak nogal stroef loopt en je als klant het menselijk contact mist. (En de kwaliteit is/was niet altijd even sterk, maar dat is sterk verbetert de laatste jaren.)
Waarom niet de ontwikkeling? Een Chinese beta student is tenslotte niet minder innovatief als een Nederlandse..quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:00 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
De productie ja, het ongeschoolde werk. Niet de ontwikkeling.
Als je het vanuit puur bedrijfskundig perspectief bekijkt zouden daar in de toekomst juist kansen liggen. Beta's in Azie zijn immers goedkoper, dus kan R&D daar goedkoper worden gedaan dan hier in Europa. En daar zitten ze ook met enorm goed opgeleide mensen die momenteel veel technologie getransfereerd krijgen vanuit westerse bedrijven die daar zitten.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:00 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
De productie ja, het ongeschoolde werk. Niet de ontwikkeling.
Ja en hoe zou dat niet kloppen? hoger opgeleide mensen zijn slimmer, leven langer, zijn minder ziek, zijn rijker, maken hun kinderen slimmer etc.etc.etc. hoezo is dat niet goed voor een maatschappij?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom zou het niet van belang zijn? Alsof een hogere opleiding per definitie winst voor de samenleving/overheid/belastingbetaler betekent.
En precies daarom is het van zo een groot belang dat hier een grote focus ligt op toegankelijk onderwijs voor de burgers, om concurrerend te kunnen blijven, nu en vooral in de toekomst.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat let Airbus om over 10 / 15 jaar niet onderdelen van hun vliegtuigen daar te laten ontwerpen, tegen lagere kosten dan hier?
Ik denk aan de volgende truucjes:quote:Ik zit ondertussen toch eens een constructie te bedenken waardoor je dit hele gebeuren kan laten vastlopen/vertragen. Ben er alleen nog niet uit
Ik denk dat 23 mei bepaald wordt ofdat het wetsvoorstel ofwel bij voorbaat kansloos is ofwel al dan niet geamendeerd wordt aangenomen. Als de kleine partijtjes het verschil kunnen maken dan zal het laatste het geval zijn, anders het eerste. Een interessante vraag is nog voor mij ofdat er bij de gedoogcoalitiepartijen voldoende dissidenten zijn, met name bij het CDA zou het mij niet verbazen als een deel van die senatoren tegen zo'n wetsvoorstel zou stemmen aangezien veel CDA'ers van mening zijn dat het CDA stemmen heeft verloren doordat het te rechts is geworden (naar de smaak van de achterban).quote:Vooralsnog zie ik het afhangen van 23 mei, met name als het gaat om een overgangsregeling. Uiteindelijk zal het er wel doorkomen.
Dat is precies mijn punt. Tot nu toe is het vooral de productie wat naar China gaat, maar als hier de beta-studies met zo'n botte bijl omzeep geholpen gaan worden (wat ze worden, het college van bestuur van de TU Delft heeft al aangegeven alle normen drastisch te gaan verlagen zodra de langstudeerboete een feit wordt), dan gaat dat inderdaad wel gebeuren, en raakt Nederland een heel waardevol stuk industrie kwijt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:03 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Waarom niet de ontwikkeling? Een Chinese beta student is tenslotte niet minder innovatief als een Nederlandse..
Jouw visie heerste vroeger ook over Japan, ze bleken echter juist een bron van innovatie te zijn. (Toyota bijvoorbeeld, just-in-time delivery).
Naarmate China welvarender wordt stijgen de loonkosten daar, uiteindelijk zullen we weer op een equilibrium uitkomen maar dat kan natuurlijk wel enkele decennia duren.quote:Als je het vanuit puur bedrijfskundig perspectief bekijkt zouden daar in de toekomst juist kansen liggen. Beta's in Azie zijn immers goedkoper, dus kan R&D daar goedkoper worden gedaan dan hier in Europa. En daar zitten ze ook met enorm goed opgeleide mensen die momenteel veel technologie getransfereerd krijgen vanuit westerse bedrijven die daar zitten.
Airbus bouwt momenteel al vliegtuigen in China en de Chinezen daar worden gaandeweg bekend met de technologie. Wat let Airbus om over 10 / 15 jaar niet onderdelen van hun vliegtuigen daar te laten ontwerpen, tegen lagere kosten dan hier?
Een belangrijk aspect van MBA-opleidingen, waarschijnlijk zelfs de belangrijkste motivatie om die ergens te volgen, is het netwerken. Daarom stuurde IMEC (grootste nanotechnologie-R&D-bedrijf in Europa) bijv. haar ingenieurs die in het managementtraject zaten naar Stanford University voor een MBA-opleiding.quote:Precies, en dat is ook de reden waarom Chinesen hun kinderen bij voorkeur naar Europese business-schools sturen, want daar hebben ze geen behoefte aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |