En beginselen van behoorlijke wetgeving. En dat het er niet hoopvol uitziet ben ik met je eens.quote:Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Vertel eens.
En Glowmouse, doel jij op beginselen van behoorlijk bestuur? Als ik nl. naar het harmonisatiewetarrest kijk ziet dat er niet hoopgevend uit voor de studenten. En dan druk ik het nog eufemistisch uit.
Dat als klinkt toch niet lekker. Toch neig ik ernaar dat het goed is. Wat zo'n rapport allemaal wel niet teweeg kan brengenquote:Met het wetsvoorstel zullen studenten, althans langstudeerders, veel meer voor dezelfde studie als voorheen moeten gaan betalen.
Oke, dan was mijn eerdere opmerking te absoluut geformuleerdquote:Op maandag 4 april 2011 22:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
En beginselen van behoorlijke wetgeving. En dat het er niet hoopvol uitziet ben ik met je eens.
Even tussen neus en lippen.quote:In het vervolg van dit advies wordt bekeken of deze
knelpunten al dan niet ertoe leiden dat het wetsvoorstel op deze punten als onrechtmatig
moet worden gekwalificeerd in het licht van het (inter)nationale en (on)geschreven recht.
Dit overigens los van de vraag of de rechter, mocht dat nog nodig zijn, aan deze rechtsnormen kan toetsen
Daar komt het inderdaad vrij vaak voor. Best complexe materie dit.quote:Op maandag 4 april 2011 22:15 schreef GlowMouse het volgende:
Ze hadden fiscale experts in moeten huren, die zijn veel meer bekend met terugwerkende kracht in het bestuursrecht.
Niet. En zo wel, dan kunnen we de hypotheekrenteaftrek per direct afschaffen, tenslotte is al sinds jaren voorzienbaar dat deze onder druk staatquote:Op maandag 4 april 2011 22:28 schreef Gaspedaal het volgende:
Wat ik wel een interessante vraag vind, is in hoeverre voorlichting van de wetgever (Zijlstra) met de boodschap dat er een wetsvoorstel 'aan zit te komen' op het moment dat er redelijkerwijs nog twijfel kan bestaan of de wet door beide Kamers zal komen een maatregel voorzienbaar maakt.
Nee, dat is harde, formele terugwerkende kracht. Dat is niet het geval als de wet in augustus in het Staatsblad staat en in september ingaat. Je hebt dan, ervan uitgaande dat wij pas van de wet horen als die in het Staatsblad staat, een paar weken om 3000 euro bij elkaar te zoeken, wat natuurlijk absurd is. Maar biedt dat ook aanknopingspunten voor een rechtszaak?quote:Op maandag 4 april 2011 22:32 schreef GlowMouse het volgende:
Wetgeven per persbericht heet dat. Daarmee zouden ze de wetgeving ook pas in december door de kamers kunnen loodsen.
'Voorzienbaarheid' is waarschijnlijk niet de goede term hiervoorquote:Op maandag 4 april 2011 23:12 schreef GlowMouse het volgende:
Voorzienbaarheid speelt alleen een rol bij formeel terugwerkende kracht, dus ik snap je vraag niet.
Opzich vind ik het wel een goed idee om iets minder soepel om te gaan met langstudeerders. Door deze maatregel merk ik persoonlijk dat ik beter en meer ben gaan leren om zo de ¤3000 te ontwijken. Maar ik had het liever vanaf dag 1 geweten...quote:Op maandag 4 april 2011 23:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik vind het mooi dat er eindelijk wat van studenten wordt geëist. Dat vrijblijvende rondhangen, daar wordt niemand gelukkiger van, ook de student niet. Er zijn al honderden levensjaren verspild aan het een beetje vrijblijvend aankloten 'omdat dit het niet helemaal is' 'maar ik weet ook niet wat ik wel wil'. Daar is straks geen ruimte meer voor. En dat is een goede ontwikkeling.
Maar: Als je dingen gaat eisen van studenten, moet je ze aanspreken op hun enthousiasme en motivatie. Laat zien dat je het waardeert als ze keihard werken.
Wat dit kabinet doet is studenten nog steeds behandelen als luie uitvreters. Ook topstudenten worden met terugwerkende kracht genaaid, aio's mogen straks voor 900 euro per maand aan de slag en ambitieuze HBO-ers mogen straks een fortuin neerleggen voor de premaster. Want oh oh het kost die hardwerkende Nederlander zoveel.
En 'die studentjes' dan?. Werken die dan niet hard? En als ze het over 3 jaar allemaal wel doen, komt dan pas de waardering?
Ze zegt het al een jaar, maar ze pakt ook studenten die 9 jaar geleden vertraging opgelopen hebben.quote:Op maandag 4 april 2011 23:27 schreef GlowMouse het volgende:
De bevolking wordt inderdaad ook voorbereid op afschaffing van de hra.
En "beste studenten, 3000 euro is vervelend, maar jullie hebben een jaar gehad om je erop voor te bereiden, want ik zeg de hele tijd al dat die wet eraan zit te komen" is gewoon waar; het hoeft niet op individueel niveau te gelden.
iddquote:Op maandag 4 april 2011 23:36 schreef Merkie het volgende:
[..]
Opzich vind ik het wel een goed idee om iets minder soepel om te gaan met langstudeerders. Door deze maatregel merk ik persoonlijk dat ik beter en meer ben gaan leren om zo de ¤3000 te ontwijken. Maar ik had het liever vanaf dag 1 geweten...
SGPquote:SGP tegen boete huidige studenten
Toegevoegd: dinsdag 5 apr 2011, 00:11
Het kabinet krijgt het moeilijk om de boete voor langstudeerders door de senaat te krijgen. De SGP wil niet dat ook huidige studenten 3000 euro extra collegegeld moeten betalen als ze meer dan een jaar te lang studeren. De steun van de SGP is waarschijnlijk nodig in de Eerste Kamer.
Het kabinet wil dat de boete voor trage studenten komend studiejaar ingaat. De SGP vindt het niet in de haak als dit ook huidige studenten treft, zoals het kabinet wil. Zij kunnen namelijk niets meer doen om eraan te ontkomen.
De SGP wil een overgangsregeling. Het kabinet voelt daar niet voor.
ja, zo mag ik 't graag zien!quote:Op dinsdag 5 april 2011 06:31 schreef Renesite het volgende:
http://nos.nl/artikel/230(...)idige-studenten.html
[..]
SGP
Ja, dat.quote:Op dinsdag 5 april 2011 07:15 schreef dotCommunism het volgende:
Dat ik ooit de SGP mogelijk nog ergens dankbaar voor ga wezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |