abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 mei 2011 @ 13:24:39 #251
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_96502725
quote:
‘Ierland herstructureert schuld in drie jaar’

AMSTERDAM – Ierland verwacht de schuld te moeten herstructureren in de komende drie jaar. Dit meldt de Ierse krant Irish Mail on Sunday op basis van uitspraken van een anonieme minister van de regerende partij Fine Gael.

http://www.nu.nl/economie(...)ld-in-drie-jaar.html
Zo dat geld zijn we dus kwijt.
  zondag 8 mei 2011 @ 13:30:16 #252
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_96502951
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 13:24 schreef Sigma22 het volgende:

[..]

Dat wordt weer aardappelen rooien.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  zondag 8 mei 2011 @ 13:33:21 #253
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96503064
quote:

[..]

Daar gaat de ING.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 8 mei 2011 @ 14:05:54 #254
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96504174
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 13:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Daar gaat de ING.
Was toch al een kutbank. :W
:P
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 8 mei 2011 @ 14:07:30 #255
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_96504244
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 14:05 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Was toch al een kutbank. :W
:P
Jij hebt er ook gewerkt?
  zondag 8 mei 2011 @ 14:10:06 #256
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96504336
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 14:07 schreef Sigma22 het volgende:

[..]

Jij hebt er ook gewerkt?
Uh, ik denk niet dat mijn talenten volledig tot hun recht komen bij een bank. Maar gezien je "ook" begrijp ik dat jij er wel hebt gewerkt? Wees blij dat je er weg bent! :D
  zondag 8 mei 2011 @ 14:13:43 #257
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_96504441
Ben ik ook. Nog gewerkt ten tijde van Ewald "Geld" Kist. ING=Is Nooit Genoeg.

Was toen al een graaiersclub.
pi_96512822
quote:

[..]

'Ierland betaalt schuld niet terug'

Van een kale kip kunnen we niet plukken :D.
pi_96531321
Headlines tussen aanhalingstekens kun je gevoegelijk negeren. Helemaal als het een headline is van zo'n fijne krant als de Mail.
pi_96531681

Met dank aan HaJee :P
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 9 mei 2011 @ 00:21:36 #261
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_96532088
Ik vraag mij af of hij ook de neiging heeft die microfoons in de mond te nemen.
Bedankt Hans.
pi_96533937
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 02:08 schreef fedsingularity het volgende:
Korte post voor jouw doen :)
(had een hele analyse verwacht toen ik zag dat dvr reageerde) ;)
Sorry, tijdgebrek :)

En ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de PIGS-problematiek gaat uitpakken. Enerzijds is er politici alles aan gelegen om het Groot Europees Experiment te laten slagen, en dus in ieder geval de EU en liefst ook de EMU bij elkaar te houden; anderzijds groeit er steeds meer weerstand bij de bevolking van niet-PIGS landen om, zoals elders treffend gezegd werd, Griekse belastingen te moeten betalen.

En die weerstand zal alleen maar verder groeien naarmate ook in de 'gezonde' landen de problemen toenemen en er meer bezuinigd en hervormd moet worden, waaar de meeste landen nog serieus mee moeten beginnen. Vandaar dat nu zelfs overwogen wordt om van Griekenland te eisen dat leningen bv. door grond of andere nationale eigendommen gedekt worden; de PIGS-volken moet het vuur aan de schenen gelegd worden, anders zullen ze niet de benodigde hervormingen en bezuinigingen doorvoeren en dat zou tot gevolg hebben dat de solidariteit vanuit de rest van Europa afkalft.

De grote beslissingen zullen wel weer pappend en nathoudend uitgesteld worden, totdat er een crisissituatie optreedt waarin de leiders accuut knopen moeten doorhakken. Er hoeft maar ergens in de wereld een grote bank of verzekeraar om te vallen of een munt onderuit te gaan (kan bv de Braziliaanse real zijn) en het is zover. Op zo'n moment kan een getroffen land besluiten dat het de muntunie verlaat -als de ECB te streng is- of Duitsland zelf stapt uit de euro -als de ECB te soepel is- en de hele muntunie is voorbij (al blijft de euro dan voortleven als intracommunautaire munt en EU-rekeneenheid).

Hierboven genoemde bezwaren zoals de onmogelijkheid om capital controls in te stellen zijn onzin; zodra een land afkondigt dat het de muntunie verlaat, gaan zijn banken dicht en wanneer ze een paar dagen later weer openen zijn alle tegoeden 1:1 in drachmes of escudo's omgezet, die dan in de wereldhandel misschien nog een halve euro waard zijn zodat er niets meer te vluchten valt. Zo'n land zou binnen de EU politiek en financieel gewoon gaan functioneren zoals Zweden, Polen, Denemarken en andere niet-Euro landen dat al jaren doen.
pi_96536470
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 01:59 schreef dvr het volgende:
Hierboven genoemde bezwaren zoals de onmogelijkheid om capital controls in te stellen zijn onzin; zodra een land afkondigt dat het de muntunie verlaat, gaan zijn banken dicht en wanneer ze een paar dagen later weer openen zijn alle tegoeden 1:1 in drachmes of escudo's omgezet, die dan in de wereldhandel misschien nog een halve euro waard zijn zodat er niets meer te vluchten valt. Zo'n land zou binnen de EU politiek en financieel gewoon gaan functioneren zoals Zweden, Polen, Denemarken en andere niet-Euro landen dat al jaren doen.
Die drachmes zijn natuurlijk nog maar een halve euro waard omdat er een kapitaalsvlucht tot stand komt. De angst voor een illiquide bankwezen/ failliete overheid (schuld verdubbeld dan ook) en de angst voor een verdere daling van de drachme zal leiden tot een nog grotere vlucht. Tel daarbij de angst op voor mogelijke (hyper-)inflatie door schulden die zijn aangegaan in buitenlandse munt en een forse devaluatie. Men laat niet alleen de drachme in de steek als die toch al fors minder gewaardeerd word, maar ook het bankwezen en de overheid.

De Griekse overheid kan dan geen capital controls instellen om die vlucht tegen te gaan zonder ook de EU te verlaten en het daarmee afstand doen van allerlei subsidies. Capital controls in deze vorm zijn niet mogelijk onder de huidige europese wetgeving en de wijziging van verdragen of toevoeging van clausules hebben overeenstemming van alle lidstaten nodig.

Het verlaten van de euro is dus helemaal niet zo positief voor de Grieken en het zal helemaal niet blijven functioneren als ieder ander Europees land. Sterker nog het zou het direct faillisement van zowel het land als het bankwezen betreffen. Enige voordeel is de verbeterde expostpositie, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de nadelen. Vooral als die snel teniet word gedaan door de verhoogde looneisen.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 09-05-2011 09:50:15 ]
pi_96536557
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 00:11 schreef fedsingularity het volgende:
[ afbeelding ]
Met dank aan HaJee :P
_O-.
  maandag 9 mei 2011 @ 09:50:31 #265
324665 meth77
to do or not to do
pi_96536638
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:43 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]Het verlaten van de euro is dus helemaal niet zo positief voor de Grieken en het zal helemaal niet blijven functioneren als ieder ander Europees land. Sterker nog het zou het direct faillisement van zowel het land als het bankwezen betreffen. Enige voordeel is de verbeterde expostpositie, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de nadelen. Vooral als die snel teniet word gedaan voor de verhoogde looneisen door de inflatie die volgt.
Denk je eens in in de positie van de bevolking, in plaats van de fin positie van al die europaese banken, als zij op een partij stemmen die los wil van de EU en de Euro wil omwisselen voor een nieuwe drachme een op een?

De exportpositie zou inderdaad zeeer fors verbeteren, en de lonen zouden ten opzichte van de Euro verlaagd worden zonder dat de grieken protesteren, de Vis, olijven en de Feta blijft even duur, alleen de upperclass zal fors meer moeten betalen voor de Mercedes en de BMW
De kapitaalvlucht doe je niets aan, geldstromen zijn van alledag
Als ik voor de grieken kon beslissen dan zou ik zeggen jongens, eruit asap

[ Bericht 18% gewijzigd door meth77 op 09-05-2011 09:56:49 ]
pi_96537046
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:50 schreef meth77 het volgende:
Denk je eens in in de positie van de bevolking, in plaats van de fin positie van al die europaese banken, als zij op een partij stemmen die los wil van de EU en de Euro wil omwisselen voor een nieuwe drachme een op een?

De exportpositie zou inderdaad zeeer fors verbeteren, en de lonen zouden ten opzichte van de Euro verlaagd worden zonder dat de grieken protesteren, de Vis, olijven en de Feta blijft even duur, alleen de upperclass zal fors meer moeten betalen voor de Mercedes en de BMW
De kapitaalvlucht doe je niets aan, geldstromen zijn van alledag
Als ik voor de grieken kon beslissen dan zou ik zeggen jongens, eruit asap
In een daad van populisme is het ook niet uit te sluiten, maar het is geen rationeel besluit gezien de gevolgen die het met zich mee brengt. Dat beseft een eventueel populistisch gekozen politici ook en het is dan de vraag of hij of zij daad bij woord zet. Immers, vroeg of laat word hij of zij afgestraft voor de gevolgen die het met zich meebrengt.

Persoonlijk vind ik het naief om te denken dat de Grieken wel lagere lonen zullen accepteren, maar weigeren een bijdrage te leveren in de schuldenproblematiek door middel van belastingen en hervormingen. Die looneisen zie ik dan al snel komen na de devaluatie, wat het enige voordeel al snel teniet doet.

Ik hoop trouwens dat de Grieken eruit stappen, omdat dat het mogelijke einde van de bubble zou inluiden en de euro op termijn sterker maakt. Maar als Griek zijnde zou ik er anders over denken en mijn hand blijven ophouden, vooral met de gevolgen in het achterhoofd.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 09-05-2011 10:15:27 ]
  maandag 9 mei 2011 @ 10:32:42 #267
324665 meth77
to do or not to do
pi_96537682
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 10:07 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

In een daad van populisme is het ook niet uit te sluiten, maar het is geen rationeel besluit gezien de gevolgen die het met zich mee brengt. Dat beseft een eventueel populistisch gekozen politici ook en het is dan de vraag of hij of zij daad bij woord zet. Immers, vroeg of laat word hij of zij afgestraft voor de gevolgen die het met zich meebrengt.
Als ik een Griek was en leefde van een kleine salaris of uitkering en die iedere maand omzette in Vis, Olijven, Feta en verse tomaten, water en een glaasje ouzo per dag, dan stemde ik 100% voor uittreding uit de euro.

De Upperclass die nu geen belasting betalen, moeten dan het dubbele betalen voor hun mercedes, maar dat zou mij worst zijn
pi_96538780
Capital controls niet legaal... bankgaranties zijn ook niet legaal volgens de EU regels.
  maandag 9 mei 2011 @ 11:58:37 #269
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96540373
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 10:32 schreef meth77 het volgende:

[..]

Als ik een Griek was...
Dan had je ongeveer 50% kans om bij de overheid te werken en 100% kans om vóór je 60e met pensioen te gaan. Dan wist je dat alles behalve krapachtig aan de status quo vasthouden hoe dan ook een achteruitgang voor je betekende.
  maandag 9 mei 2011 @ 12:14:43 #270
324665 meth77
to do or not to do
pi_96540946
quote:
ma 09 mei 2011, 08:14
Grieken stevenen af op tweede greep uit noodfonds
http://www.telegraaf.nl/d(...)uit_noodfonds__.html
AMSTERDAM/BRUSSEL - Griekenland stevent af op een tweede greep uit het noodfonds voor kwakkelende eurolanden.
De situatie voor Athene is inmiddels zo dramatisch geworden dat er geen andere weg mogelijk lijkt.
De EU-lidstaten eisen echter eerst extra onderpand.
Dat blijkt na het onverwachte crisisberaad over de Griekse schuldenlast vrijdagavond in het geheim in Luxemburg.

[ Bericht 1% gewijzigd door meth77 op 09-05-2011 12:31:59 ]
  maandag 9 mei 2011 @ 12:32:51 #271
324665 meth77
to do or not to do
pi_96541583
komt Italie ook bij de club van zwakke landen??
http://www.telegraaf.nl/d(...)omie_zwakt_af__.html

quote:
ma 09 mei 2011, 12:08 OESO: groei Europese economie zwakt af

PARIJS (AFN) - De groei van de meeste grote Europese economieën zwakt de komende maanden af.
Dat concludeerde de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) maandag op basis van haar eigen index van leidende economische indicatoren.

De OESO voorziet voor bijna alle grote Europese economieën een terugval van de economische groei. Alleen in Duitsland trekt de economie in de komende zes maanden waarschijnlijk nog verder aan.
De sterkste terugval wordt verwacht in Italië.
pi_96544635

[ Bericht 50% gewijzigd door Bart884 op 09-05-2011 13:52:53 ]
pi_96544693
Toch niet nog mee geld in deze bodemloze put gooien he? Pappen en nathouden gaat volgens mij helemaal niet helpen....

Europa maakt werk van extra Griekse steun

Griekenland krijgt extra geld en soepeler kredietvoorwaarden, in ruil voor nog maar eens een 'herstelplan'. Dat is de conclusie na een chaotisch weekend, waarbij de Europese beleidslui bij nacht en ontbij bijeenkwamen en Griekenland ontkende aan een euro-exit te werken.

'We denken dat Griekenland inderdaad een nieuw economisch programma nodig heeft', erkende de Luxemburgse minister van Financiën Jean-Claude Juncker. Juncker was vrijdagavond de gastheer van een spoedberaad van de top van de Europese beleidslui, met onder meer de Duitse en Franse minister van Financiën en EU-commissielid voor Monetaire Zaken Olli Rehn.

Dat spoedberaad zorgde voor flink wat speculatieve koorts dit weekend over een exit van de Grieken uit de eurozone. Geruchten die Athene met klem ontkende en een woeste reactie ontlokte van de Griekse premier George Papandreou(1).

Het nieuwe 'Grieks plan' moet er tegen de bijeenkomst van de eurogroep, de 17 ministers van Financiën van de eurozone, op 16 mei zijn. De grote lijnen worden stilaan duidelijk: zo zou Athene in ruil voor nieuwe saneringen extra geld krijgen boven op de 110 miljard euro noodkredieten die vorig jaar onderhandeld werden.

Die noodkredieten voorzagen dat Athene vanaf 2012 voor drie kwart van zijn financieringsnood - zo'n 25 à 30 miljard euro - bij de financiële markten aanklopte. Juncker & co lijken nu te realiseren dat zo'n terugkeer onmogelijk is bij de huidige rentetarieven: de steeds maar dramatischer toestand van de Griekse overheidsfinanciën - de schuld bedraagt nu 143 procent van het bruto binnenlands product (bbp) en Athene rateerde over 2010 met een begrotingstekort van meer dan 10 procent zijn doelstelling - wakkeren de speculatie over een schuldherschikking aan.

De Griekse tienjaarsrente beloopt intussen meer dan 15 procent, de tweejaarsrente bedraagt meer dan 20 procent. De facto zijn de financiële markten dus geen optie voor Griekenland en dat gaven Europese beleidslui dit weekend voor het eerst publiekelijk toe.

George Papaconstantinou, de Griekse minister van Financiën, suggereerde dat de steun er kan komen in de vormen van extra steun uit het Europese noodfonds van 440 miljard euro of extra uitstel voor Griekse schuldaflossingen. 'We moeten nu de procedures voor kredieten van het Europese schuldmechanisme in 2012 en 2013 vervolledigen, aangezien de markten ons nog steeds wantrouwen', erkende Papaconstantinou.

Ook de Griekse minister van Financiën was op het Luxemburgse spoedoverleg. Daar kreeg hij van zijn Europese collega's te horen dat Athene de extra fondsen maar krijgt als het meer en sneller werk maakt van een privatiseringsplan en de aanpak van de belastingsontwijking.

www.tijd.be
pi_96547114
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:43 schreef piepeloi55 het volgende:

Die drachmes zijn natuurlijk nog maar een halve euro waard omdat er een kapitaalsvlucht tot stand komt.
Nee, die drachme is al een halve euro waard zodra hij zijn rentree in de valutahandel maakt. Meer wordt er simpelweg niet voor geboden; het internationale bankwezen weet heel goed wat een munt waard is. De schade is dus al gedaan voordat iemand ook maar de kans heeft zijn kapitaal elders in een andere munt te stallen (overigens schijnt het grote geld Griekenland al in 2008 verlaten te hebben).

Ik heb wel meer van dit soort onzin-argumenten gehoord, bijvoorbeeld dat men massaal zijn geld contant zal opnemen, liefst in eurobiljetten die door andere naties zijn uitgegeven, maar ook dat zal niet gebeuren. De banken zijn dicht, en wanneer ze weer opengaan wordt er alleen eigen noodgeld verstrekt. Alleen wie toevallig een hoop contanten in zijn matras heeft zitten heeft geluk.

quote:
De angst voor een illiquide bankwezen/ failliete overheid (schuld verdubbeld dan ook)
Niet perse. In principe kan een land unilateraal uit de EMU stappen en daarbij verklaren dat zijn euro-schulden voortaan in drachme voldaan zullen worden. Maar om repercursies (uitzetting uit EU, blokkering van miljardenreserves bij ECB, etc) te voorkomen zullen ze daar in de praktijk over moeten onderhandelen.

quote:
De Griekse overheid kan dan geen capital controls instellen om die vlucht tegen te gaan zonder ook de EU te verlaten en het daarmee afstand doen van allerlei subsidies.
Wie heeft dat hele non-argument van capital controls bedacht? Is er een enigszins geleerde bron voor? Ik kan wel grotere beletselen bedenken voor het verlaten van de EMU..

Een paar daarvan worden bv. besproken in een working paper van de EU zelf, zoals gebruikelijk vol hete lucht en self-serving wishful thinking, maar op zich wel interessant: http://www.ecb.int/pub/pdf/scplps/ecblwp10.pdf

quote:
Het verlaten van de euro is dus helemaal niet zo positief voor de Grieken en het zal helemaal niet blijven functioneren als ieder ander Europees land.
Integendeel, het zal na een korte tijd van sterke prijsinflatie (import wordt bijna onbetaalbaar) razendsnel de weg omhoog vinden; wie na die uittreding in Griekenland investeert, krijgt immers voor de helft van het geld arbeid en producten die vergelijkbaar zijn met die van Italië en Spanje. Binnen een paar jaar zwemmen ze in Griekenland in de yuans, euro's en dollars. (Denk alleen maar aan de oververhitte Nederlandse economie van 1999-2002, toen we zo'n 8% te goedkoop in de euro gestapt waren. Dat kleine verschil bezorgde ons meteen volledige werkgelegenheid en er werd hier als een gek geinvesteerd door o.a. buitenlandse telecombedrijven).

Voor hyperinflatie zou ik niet bang zijn, wanneer de nood zo hoog is dat een land de EMU (en mogelijk EU) verlaat, is het beteugelen van lonen nog maar een kleine stap en begrijpt het volk ook wel dat het een tijdje flinke offers zal moeten brengen, in ruil waarvoor ze het op middellange termijn weer een stuk beter zullen krijgen; er is weer perspectief. Bovendien is er nog zat werkloosheid in Griekenland.
  maandag 9 mei 2011 @ 15:01:58 #275
324665 meth77
to do or not to do
pi_96547599
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 14:49 schreef dvr het volgende:

Integendeel, het zal na een korte tijd van sterke prijsinflatie (import wordt bijna onbetaalbaar) razendsnel de weg omhoog vinden; wie na die uittreding in Griekenland investeert, krijgt immers voor de helft van het geld arbeid en producten die vergelijkbaar zijn met die van Italië en Spanje.

Binnen een paar jaar zwemmen ze in Griekenland in de yuans, euro's en dollars.
Dat dus.
Griekenland wordt in een oogwenk super concurrerend
De haven van Piraeus wordt een directe grote concurrent van Rotterdam met haven-tarieven tegen 50%

[ Bericht 3% gewijzigd door meth77 op 09-05-2011 15:09:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')