Zijn dat allemaal zelfmoord commando's dan die rond de Fukushima reactor lopen in hun rubberenpakjes?quote:Op zondag 27 maart 2011 14:53 schreef eleusis het volgende:
[..]
Neuh. Een rubber pakje helpt niet tegen (beta/gamma/neutronen)straling, alleen tegen inwendige opname van radioactieve stoffen zodat ze niet in je lichaam blijven en nog langer straling afgeven. En jezelf afschrijven is ook niet nodig als je zeer kort onbeschermd door een stralingsveld zou rennen.
Het hangt allemaal gewoon af van getalletjes die je kunt meten. Totale stralingsdosis is afhankelijk van stralingsniveau maal tijd. Zoals alles in de geneeskunde is het niet zwart/wit, maar een continum.
Niet dusquote:Op zondag 27 maart 2011 15:17 schreef vergezocht het volgende:
Zijn dat allemaal zelfmoord commando's dan die rond de Fukushima reactor lopen in hun rubberenpakjes?
Gelukkig.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:23 schreef gebrokenglas het volgende:
't blijkt niet waar te zijn, die hoge straling was een valse melding.
bron: NOS
volgens mij staat er 'potential releases'quote:Op zondag 27 maart 2011 15:22 schreef Resonancer het volgende:
Laten ze dit ook bij de NOS zien ?
[ afbeelding ]
ja,maar er komt steeds meer aan omdat de bron blijft bestaan!quote:Op zondag 27 maart 2011 14:51 schreef again1928 het volgende:
[..]
En met deze informatie dus al meteen antwoord op de vraag of de stralingsbron uberhaupt te ontlopen is? Nou nee. De straling zit al in Nederland..
nee, we worden hier als schapen mak gehouden, ze zullen nooit zeggen dat de straling dusdanig is,dat er een verhoogd risico is, je kunt niet hele landen gaan evacueren.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:22 schreef Resonancer het volgende:
Laten ze dit ook bij de NOS zien ?
[ afbeelding ]
http://www.nu.nl/buitenla(...)iveau-fukushima.htmlquote:TOKIO - Het Japanse elektriciteitsbedrijf Tepco heeft verwarring gezaaid over het stralingsniveau dat zondag is gemeten in de turbineruimte van reactor 2 van de kerncentrale Fukushima I.
ANP
Het bedrijf meldde aanvankelijk dat tien miljoen keer zo veel straling was gemeten als normaal, maar trok die mededeling later weer in, aldus het persbureau Jiji.
Volgens Tepco zijn fouten gemaakt bij de interpretatie van de meetgegevens, die aanleiding waren om het personeel uit het reactorgebouw te evacueren. Het bedrijf kwam echter niet met verbeterde cijfers.
Maar als dan niet de correcte gegevens worden aangereikt, mag je dus zelf gaan gissen. Er was dus niet een 10 miljoen keer hogere waarde gemeten. Wat dan wel? 9 miljoen keer hoger? Of 11 miljoen keer hoger? We weten het niet. Dat de meting onjuist bleek te zijn, hoeft niet te betekenen dat die meting hoger was dan wat werkelijk het geval was. Omgekeerd, kan net zo goed.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:26 schreef eleusis het volgende:
Tja, je kan 't ook niet snel goed doen natuurlijk...
In de eerste week kregen ze kritiek, omdat ze vrijwel vaststaande feiten (een explosie bijvoorbeeld) nog niet als 100% zeker zagen, en lange tijd niet wilden bevestigen. Die kritiek was terecht vond ik.
Nu er al een tijd elke scheet direct naar buiten komt, zal het inderdaad wel eens gebeuren dat soms een voorlopig resultaat achteraf onjuist blijkt... Goed nieuws voor de paniekzaaiers, maar ik heb het toch liever zoals het nu gaat. Liever snel info, inclusief vermoedens en voorlopige metingen, en dan achteraf corrigeren.
Klopt, maar je kan ook zelf even rekenen.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:33 schreef Banjerkanjer het volgende:
Maar als dan niet de correcte gegevens worden aangereikt, mag je dus zelf gaan gissen. Er was dus niet een 10 miljoen keer hogere waarde gemeten. Wat dan wel? 9 miljoen keer hoger? Of 11 miljoen keer hoger? We weten het niet. Dat de meting onjuist bleek te zijn, hoeft niet te betekenen dat die meting hoger was dan wat werkelijk het geval was. Omgekeerd, kan net zo goed.
Ook dat, weten we niet.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:43 schreef eleusis het volgende:
[..]
Klopt, maar je kan ook zelf even rekenen.
"10 miljoen keer zo hoog" vind ik altijd een irritante manier van presenteren. Terwijl het niet eens zo'n heel raar getal is. 10 miljoen keer zo hoog zou dan kunnen gaan om 0.0002mSv/h * 10000000 = 2000mSv/h.
Als je je reddingswerkers totaal onder de 100mSv wil laten oplopen, kunnen ze dus maximaal 3 minuten daar in de buurt zijn. Dat is overigens een prima reden om snel de benen te nemen, en niet eerst nog een extra controlemeting te doen
Wanneer de werknemers weer op hun plek mogen terugkeren, kun je dus al weten dat het stralingsveld niet zo sterk kan zijn. Na 30 minuten zouden ze acute symptomen krijgen van stralingsziekte. Na enkele uren zouden ze allemaal de pijp uit zijn. Dat gebeurt niet... dus kunnen we er wel op vertrouwen dat het bericht niet klopte
Over wie heb je het dan? Volgens mij is er niemand die dat beweert? Of wil je gewoon ff een leuke grap maken?quote:Op zondag 27 maart 2011 16:53 schreef kitao het volgende:
ieder weldenkend mens kan beseffen dat - of die radioactiviteit nu wel of niet tig miljoen keer zo hoog is - met de tonnen bluswater er ook veel gif de zee in is gestroomd.
degenen die dat niet inzien zou ik willen voorstellen om met een strandlaken daar even te gaan picknicken en snorkelen om het tegendeel te bewijzen.
bewustwording voor sommige naevelingen,hierquote:Op zondag 27 maart 2011 16:54 schreef eleusis het volgende:
[..]
Over wie heb je het dan? Volgens mij is er niemand die dat beweert? Of wil je gewoon ff een leuke grap maken?
Vreemd genoeg was deze reactie niet zichtbaar toen ik de laatste keer klikte op de pagina.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:22 schreef eleusis het volgende:
[..]
Niet dusDe straling is op de meeste momenten dermate dat je er wel even kan rondlopen.
Soms komt er meer vrij, en dan moeten ze allemaal weer even op afstand blijven tot het is verwaaid.
ik ga er niet en enkel iemand er uitpikken om aan te tonen dat er ontzettend veel hier rondlopen die, zeker in het begin, niets anders doen dan de boel te minimaliseren.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:54 schreef eleusis het volgende:
[..]
Over wie heb je het dan? Volgens mij is er niemand die dat beweert? Of wil je gewoon ff een leuke grap maken?
Zijn dat even oude foto's van bijna 1,5 week geleden. En wat dan nog miljoenen doden tegen 200 +/-quote:Op zondag 27 maart 2011 17:15 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Vreemd genoeg was deze reactie niet zichtbaar toen ik de laatste keer klikte op de pagina.Vandaar dat ik niet heb gereageerd. Maar nu doe ik dat wel.
Dit is een foutiefe redenering dat er geen radioactiviteit te meten is in de lucht en daarom kunnen ze die pakjes dragen. Ik had ook zo'n reactie van jou verwacht, weet niet waarom. Wel ben je in ieder geval erg misgeinformeerd. Want die helden werken ook in en om de reactor, kijk eens naar volgende plaatjes:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat tweede is niet eens buitenaf, het is namelijk binnen de reactorruimte en die geeft ten alle tijde straling af volgens alle deskundige.
Dat zegt ook niemand.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:15 schreef vergezocht het volgende:
Dit is een foutiefe redenering dat er geen radioactiviteit te meten is in de lucht
Omdat je niet goed leest? Ik zou voorzichtiger zijn met je ad hominemmekes.quote:Ik had ook zo'n reactie van jou verwacht, weet niet waarom. Wel ben je in ieder geval erg misgeinformeerd.
Ik kan bijzonder goed lezen ik denk eerder dat jij niet kan schrijven. Jouw argument was dat die rubberen pakjes niet voldoende bescherming bieden tegen betastraling en wanneer ik jou vroeg waarom die medewerkers Fukushima die pakjes dragen zeg je omdat ze altijd buiten staan en er geen groot gevaar in de lucht is. Toen ik jou liet zien dat ze ook dichtbij de reactorruimtes werken, zeg je dat er toch wel radioactiviteit in de lucht is...quote:Op zondag 27 maart 2011 18:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand.
[..]
Omdat je niet goed leest? Ik zou voorzichtiger zijn met je ad hominemmekes.
dan kan je blijven hopen,maar niemand kan in de buurt komen van die centrale en dat energie bedrijf is niet te vertrouwen!quote:Op zondag 27 maart 2011 19:27 schreef deedeetee het volgende:
Ik kom net thuis en lees me ff in en zie dat de paniekbrigade weer errug druk bezig is geweest.![]()
Ik zie liever een goed verslag van de situaties in de verschillende reactoren, daar heb ik meer aan.
iedereen die in een kerncentrale werkt krijgt in principe een dosimeter mee. deze waarschuwt als de straling te hoog wordt, en kan achteraf bekeken worden om je totale dosis te bekijken.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:46 schreef vergezocht het volgende:
Dus?
Lopen ze wel of niet gevaar wanneer ze aan de reactor gaan sleutelen? Op een paar meter afstand?
Ja.. ik vind het ook allemaal weinig zeggend.quote:Op zondag 27 maart 2011 19:49 schreef Asphias het volgende:
ik wordt de "tig keer zo hoog" reports ook zo zat.
de achtergrond straling is zo laag, dat er weinig zinnigs over te vertellen is
"er is 1000 keer zoveel vuur als normaal in dat huis" hoor je toch ook niemand zeggen als ze het hebben over de kachel die aangezet is in vergelijking met het waakvlammetje van de boiler. laat die gasten het gewoon over sievert/uur hebben en zet er een grafiekje naast met hoeveel hoe schadelijk is...
Ik weet niet wat jouw probleem is, maar je moet je niet zo druk maken als iemand je niet meteen gelijk geeft. Je loopt al uren allerlei dingen te verzinnen die ik gezegd zou hebben. Op die manier ga ik er natuurlijk niet op in. Je gedraagt je als een kleuter die zijn zin niet krijgt. Jammer, ik had gehoopt dat je wat zou opsteken van je ban.quote:
quote:Contaminated pools to the drained (World Nuclear News, 27 March 2011)
Pools of water with significant contamination are slowing down repair work in units 1, 2 and 3 at Fukushima Daiichi. It was in unit 3 that three workers recently suffered burns.
The origin of the water remains unknown, but readings by Tokyo Electric Power Company (Tepco) have shown very significant radiation dose rates near the pools in the lower levels of the turbine buildings. In unit 2 doses from the water's surface are 1000 millisieverts per hour, in unit 3 this is 750 millisieverts per hour while unit 1 shows 60 millisieverts per hour.
Reconnection work to bring normal cooling systems back into operation requires access to the areas, forcing Tepco to immediately begin pumping the water for storage in the large condenser units higher up in the building. This is already happening at unit 1 while preparations are made to do the same at units 2 and 3.
It was at unit 3 that three workers were inadvertantly exposed to radiation from the pools, suffering radiation burns to the skin of their legs. They were exposed to over 170 millisieverts, compared to the current temporary limit set by regulators of 250 millisieverts.
The high doses from the water come from the rapid decay of radionuclides with short half lives. This leads officials to presume the water comes from the reactor system rather than the used fuel pond where this decay would have taken place some time ago. At the same time, however, pressures in the reactors have not dropped, indicating no large-scale pipe break. The primary containments of unit 1 and 3 are thought intact, although damage is suspected at unit 2.
Media coverage of the pools has been complicated by a mistake in Tepco's reporting which put the level of radioactivity in the water at 'ten million times' the normal level for recator coolant. The company has retracted this, explaining that the level it reported for iodine-134 was actually for another radionuclide with a longer half-life and therefore a lower activity rate.
Inderdaad. Wat een ravage daar binnen. 't Niet alleen de straling die de zaak bemoeilijkt, maar ze kunnen daar ook amper meer ergens komen. It's a war zone.quote:
juist omdat het moeilijk is, zou je verwachten dat ze wereldhulp/advies in roepen.quote:Op zondag 27 maart 2011 21:59 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Inderdaad. Wat een ravage daar binnen. 't Niet alleen de straling die de zaak bemoeilijkt, maar ze kunnen daar ook amper meer ergens komen. It's a war zone.
Dat wat je ziet zo vlak voor de 4:00 minuten, dat lijkt wel dat bassin voor de spent fuel... Een flinke diepe ruimte. Zonder water.
Zal ik je een geheimpje vertellen?quote:Op zondag 27 maart 2011 22:22 schreef again1928 het volgende:
Ok nou zie ik tussen al die zooi aan informatie staan dat er dus inderdaad DEELTJES zijn vrijgekomen in de zee.
Waarom dan die term "diluted"?
Wat is dat voor een geruststelling..
Het is namelijk gewoon nog steeds zo dat ik ergens heb gehoord dat 1 radioactief deeltje al dodelijk kan zijn. En dat het ook maanden en jaren duurt voordat radioactieve deeltjes (allemaal) uitgestraald zijn..
Dus wtf? Ik vraag me in ieder geval af wie die zooi uit de zee gaat halen..
Ik wil het niet in mijn eten hebben, en als dit spulen jaren lang door blijft stralen en het ligt nu vrijuit in het zeewater te dobberen dan snap ik niet.. hoe dat NIET gevaarlijk zou zijn?
Weet ik veel waar mijn vis vandaan komt die ik eet. En weet ik veel waar al die deeltjes naartoe gaan. In principe kunnen ze nu al overal zijn wat mij betreft want niemand houdt ze tegen.
Jawel, het scheelt de consument wat geld, maar de effecten op het milieu en energie verbruik blijft gewoon hetzelfde.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:37 schreef niels0 het volgende:
'S-nachts wassen met een dubbeltariefmeter scheelt wel een hele berg heb ik gemerkt
Het verdunt.quote:Op zondag 27 maart 2011 22:28 schreef Hoogheid het volgende:
Juist, beetje beton erbij zodat het zinkt en hupsakee!
Mede daarom heeft 1 op de 3 in NL K op enig moment.quote:Op zondag 27 maart 2011 22:25 schreef Hoogheid het volgende:
Zal ik je een geheimpje vertellen?
Men heeft bijna 50 jaar lang radioactief afval gedumpt in zee.
Kom ik laatst bij een benzinepomp met mensen die voor je tanken, heel luxe, vraag ik wat een druppel benzine kost, hij zegt "uuhhhhh, niks"quote:
Mede waarom? Het werd in de Atalantische Oceaan gedrumpt, minimaal 2000 meter diep. Het aantal mensen met kanker in Nederland heeft er niets mee te maken, los van het feit dat de meest voorkomende soorten kanker in Nederland niet direct met radioactiviteit te maken hebben, longkanker, huidkanker, borstkanker e.d.quote:Op zondag 27 maart 2011 22:36 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Mede daarom heeft 1 op de 3 in NL K op enig moment.
En met radioactief afval?quote:Op zondag 27 maart 2011 22:44 schreef Hoogheid het volgende:
[..]
Waar je mee opgroeit word je mee besmet.
Toen meneer dit eenmaal mocht verkopen begon ie zeker helemaal te stralen.quote:Op zondag 27 maart 2011 22:53 schreef vergezocht het volgende:
Zouden jullie van deze gast kopen? :
khalifahchemicals
Mr. khalifa chem
alibaba.com
plutonium-239
[ afbeelding ]
Product Details:
CAS No. 18jh61
Other Names plutonium-239
Place of Origin Venezuela
Application chemical element
ASH brown
Payment & Shipping Terms:
Price: Get Latest Price
Minimum Order Quantity: 50 Gram/Grams
Packaging Details: air freight
Delivery Time: 24/48hours
Payment Terms: Western Union,MoneyGram,CASH
"Zalig zijn de onwetenden van geest", of zoiets.quote:Op zondag 27 maart 2011 22:44 schreef Hoogheid het volgende:
[..]
Mede waarom? Het werd in de Atalantische Oceaan gedrumpt, minimaal 2000 meter diep. Het aantal mensen met kanker in Nederland heeft er niets mee te maken, los van het feit dat de meest voorkomende soorten kanker in Nederland niet direct met radioactiviteit te maken hebben, longkanker, huidkanker, borstkanker e.d.
En je ouders eten om die reden geen vis meer? Dan kunnen ze maar beter gelijk helemaal stoppen met eten. Verklaart trouwens ook waarom jij zo hysterisch bent over de situatie in JapanWaar je mee opgroeit word je mee besmet.
Echt wel hoor ! Mijn moeder verzamelde ook graag dat soort info. Daar lig ik al heel lang niet meer wakker van.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:00 schreef fokthesystem het volgende:
Ik weet nog wel meer m.b.t. voedsel en bepaalde dranken, maar dan kan half fok niet meer slapen.
En dat is maar goed ook. Anders slaap je te weinig en ga je daar weer dood aan. Eten is tegenwoordig ook vergif, dus kun je het je maar beter lekker laten smaken!quote:Op zondag 27 maart 2011 23:08 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Echt wel hoor ! Mijn moeder verzamelde ook graag dat soort info. Daar lig ik al heel lang niet meer wakker van.
Japanners eten vis en rijst!quote:Op zondag 27 maart 2011 22:22 schreef again1928 het volgende:
Ok nou zie ik tussen al die zooi aan informatie staan dat er dus inderdaad DEELTJES zijn vrijgekomen in de zee.
Waarom dan die term "diluted"?
Wat is dat voor een geruststelling..
Het is namelijk gewoon nog steeds zo dat ik ergens heb gehoord dat 1 radioactief deeltje al dodelijk kan zijn. En dat het ook maanden en jaren duurt voordat radioactieve deeltjes (allemaal) uitgestraald zijn..
Dus wtf? Ik vraag me in ieder geval af wie die zooi uit de zee gaat halen..
Ik wil het niet in mijn eten hebben, en als dit spulen jaren lang door blijft stralen en het ligt nu vrijuit in het zeewater te dobberen dan snap ik niet.. hoe dat NIET gevaarlijk zou zijn?
Weet ik veel waar mijn vis vandaan komt die ik eet. En weet ik veel waar al die deeltjes naartoe gaan. In principe kunnen ze nu al overal zijn wat mij betreft want niemand houdt ze tegen.
Juist en eet daarom maar alleen vegetarisch en super gezond.. onthou jezelf alle leuke en lekkere dingen in het leven en sterf alsnog aan kanker (zie Linda McCartney bijv)quote:Op zondag 27 maart 2011 23:00 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
"Zalig zijn de onwetenden van geest", of zoiets.
Neem nu eens zoiets, uit de tijd van voor internet en 'lekkers' 'klokkenluiders' 'overheden die zelf shhhhht dingen fout deden'.
Algemeen wordt aangenomen dat vanaf 1960 radioactief afval uit Nederland onregelmatig in zee
gedumpt is. Waarschijnlijker is echter dat dat al eerder gebeurde, in elk geval is n dumping
bekend in 1958. Uit een IAEA-document uit 2007 zou men kunnen afleiden dat Nederland in al
1950 met het dumpen van radioactief afval in zee begint. Duidelijk is dat Nederland incidenteel
radioactief afval dumpt in zee, waarschijnlijk tot dat in 1963 de RCN wordt aangewezen als
erkende ophaaldienst en het afval centraal opgeslagen wordt op het RCN-terrein.
Ik weet nog wel meer m.b.t. voedsel en bepaalde dranken, maar dan kan half fok niet meer slapen.
Waarom denk ik toch dat die gast een terrorist is?quote:Op zondag 27 maart 2011 22:59 schreef again1928 het volgende:
[..]
Toen meneer dit eenmaal mocht verkopen begon ie zeker helemaal te stralen.
Vroeger zat er in Franse wijnen anti-vries.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:00 schreef fokthesystem het volgende:
Ah, vandaar dat Franse vrouwen haar in hun oksels hebben.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:28 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Vroeger zat er in Franse wijnen anti-vries.
Daarbij moeten wij niet vergeten dat allerlei andere etenswaren, vruchtesappen bijvoorbeeld, veel meer sulfiet bevatten dan wijn. In gedroogd fruit zelfs 1.000mg/l sulfiet, ongeveer tien keer zoveel als in wijn!quote:Op zondag 27 maart 2011 23:38 schreef Dance99Vv het volgende:
en vergeet die italiaanse sulfiet wijntjes niet , of de mooi rode biefstuk (ook sulfiet)
miljoenen mensen overlijden aan deze ramp, alleen niet in 1x,maar in de jaren.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:26 schreef anboni het volgende:
pffft.. wat een onzinnige bangmakerij weer hier. Ik denk dat er de komende 6 maanden meer mensen in Japan gaan overlijden aan Harakiri (of andere vormen van zelfmoord) dan wereldwijd de komende 100 jaar aan deze ramp.
Jawel, misschien had Erwin Kroll het kunnen meenemen.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:24 schreef vergezocht het volgende:
[..]
volgens mij staat er 'potential releases'
of heb je dat niet gelezen?
quote:Op zondag 27 maart 2011 10:59 schreef Boze_Appel het volgende:
Als alle paniekzaaiers dit even zouden willen lezen, graag. (gelinked, omdat er allemaal referenties in zitten)
This is beyond ignorance now.
Ik vind die 0.02 % niet terug in het artikel waarnaar ze linken.quote:Radio-iodine, though, did have measurable (though very small) health effects after Chernobyl: if children and young people drank milk containing large amounts of it - thousands of times the levels seen in Japan to this point - their chances of getting cancer increased by approximately 0.02 per cent.
nu.nlquote:TOKIO - In de Japanse kerncentrale Fukushima I zijn splijtstofstaven waarschijnlijk gedeeltelijk gesmolten. De kernsmelting zou in reactor 2 van de geplaagde nucleaire installatie zijn geweest.
Dat heeft regeringswoordvoerder Yukio Edano maandag bekendgemaakt, aldus het Japanse persbureau Kyodo.
Er werd al langer gevreesd voor een kernsmelting in reactor 2. In het gebouw staat een laag water van anderhalve meter hoog die radioactief besmet is, vermoedelijk als een gevolg van de smelting.
Dat belemmert de reparaties aan het koelsysteem.
Kijk maar eens op labels, en zie hoeveel producten Glucose-fructosestroop bevat, van de fruitmelk, tot speculaas en frisdrank, echt rommel.quote:Op zondag 27 maart 2011 23:00 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
"Zalig zijn de onwetenden van geest", of zoiets.
Neem nu eens zoiets, uit de tijd van voor internet en 'lekkers' 'klokkenluiders' 'overheden die zelf shhhhht dingen fout deden'.
Algemeen wordt aangenomen dat vanaf 1960 radioactief afval uit Nederland onregelmatig in zee
gedumpt is. Waarschijnlijker is echter dat dat al eerder gebeurde, in elk geval is n dumping
bekend in 1958. Uit een IAEA-document uit 2007 zou men kunnen afleiden dat Nederland in al
1950 met het dumpen van radioactief afval in zee begint. Duidelijk is dat Nederland incidenteel
radioactief afval dumpt in zee, waarschijnlijk tot dat in 1963 de RCN wordt aangewezen als
erkende ophaaldienst en het afval centraal opgeslagen wordt op het RCN-terrein.
Radioactieve regen in de VSquote:En wat dacht u hiervan? Een andere anonieme Tepcowerknemer vertelde Reuters dat er de Japanse premier Kan nog niet op bezoek gegaan is in de regio omdat het stralingsgevaar gevaarlijk hoog is. Een bron in regeringskringen zou dat bevestigd hebben.
Voor de afwezigheid van een andere hooggeplaatste, de CEO van Tepco, Masakata Shimuzu, is er ondertussen ook een uitleg. "Hij werd ziek en moest vrij nemen" heet het. Hoe ziek en wat de CEO juist heeft, daar wou de Tepco-woordvoerder niet op ingaan.
Regeringswoordvoerder Edano had ook nog nieuws voor iedereen die al gevacueerd is in een straal van 20 kilometer rond de rampcentrale. Terwijl het tot nu luidde dat "er weliswaar geen gevaar is voor de gezondheid" en "de evacuatie uit praktische redenen gebeurde", is er nu sprake van "groot stralingsgevaar".
De overheidspolitiek om voortdurend het gevaar te minimaliseren en tegelijkertijd met mondjesmaat (en tussen de regels dan nog vaak) toch informatie te lossen waaruit blijkt hoe ernstig en gevaarlijk de situatie is, begint veel Japanners op hun zenuwen te werken. Slechts 3 op 10 Japanners hecht nog geloof aan de manier waarop de Japanse overheid de nucleaire crisis aanpakt. (mvl)
Zoeken naar plutoniumquote:Ondertussen komen uit steeds meer plekken op de wereld meldingen van de gevolgen van Fukushima. In het regenwater in Massachusetts, aan de oostkust van de VS is nu zelfs verhoogde radioactiviteit gemeten in het regenwater.
De vraag stelt zich overigens of er eigenlijk iemand weet of tenminste vertelt in Japan hoe het nu echt zit. Afgelopen weekend was er "verwarring" over cijfers. Zo werd bekendgemaakt door Tepco dat er 10 miljoen keer meer radioactiviteit was gemeten in het water in de kelders van het turbinegebouw van reactor 2 op zaterdag. Dat werd dan herleid naar "slechts 100.000 keer" op een persconferentie. De New York Times sprak met een Tepcowerknemer die zei dat "niemand het echt weet omdat de dosimeter tilt sloeg en gewoon tegen de hoogste graad op te machine ging staan". Met andere woorden: radioactiever dan het toestel kon meten.
Radioactieve zeequote:Er is nog slecht nieuws. Tepco bevestigt dat "het aan het onderzoeken is" dat er hoogradioactief plutonium gelekt is. Dat zou dan van reactor nummer drie moeten komen, die draait op een mox-brandstofmengsel. Dat kan alleen als er ook een meltdown is geweest in reactor drie, of in het bad met gebruikte splijtstofstaven van die reactor.
"De situatie in Fukushima is veel erger dan ons is verteld de afgelopen twee weken", zegt ook Najmedin Meshkati van de University of Southern California. Hij is n van 's werelds topexperts aangaande nucleaire veiligheid. Volgens Meshkati is het hoog tijd dat de Verenigde Naties tussenkomen. "Dit is volledig uit de hand aan het lopen", zei hij tegen Reuters, "en Japan krijgt het niet opgelost. De VN moet tussenkomen. Dit is wel even belangrijker dan de no fly-zone in Libi volgens mij."
Dood binnen 30 dagenquote:De Japanners zeggen dat de prioriteit nu ligt bij het verwijderen van al dat hoogradioactief water. Vraag is maar hoe. En ding is wel zeker: als het water verwijderd kan worden, zal het in zee gedumpt worden. Het zeewater in de buurt van de rampcentrale is nu al 2.000 keer radioactiever dan wettelijk toegelaten. En het verhaaltje van de Japanse overheid dat er geen gevaar is want dat de radioactiviteit verdunt tot "bijna niets" in de zee, moeten we met een korreltje zout nemen.
"Het is erg belangrijk dat we het zeewater in de gaten houden", zegt professor Kimberley Kearfott (Radiological Sciences aan de unief van Michigan), "want de realiteit is dat zeevruchten en vissen radioactief jodium, cesium en strontium opstapelen in hun organismen."
De Japanse overheid heeft al toegegeven vanochtend dat "ze niet de mogelijkheid kan ontkennen dat er meer radioactief materiaal in zee gaat belanden".
In de Japanse kerncentrale Fukushima I zijn splijtstofstaven "gedeeltelijk" gesmolten. Dat heeft de Japanse overheid nu voor het eerst daadwerkelijk toegegeven bij monde van regeringswoordvoerder Yukio Edano. De meltdown zou in reactor 2 van de geplaagde nucleaire installatie zijn geweest.quote:Rond de reactorgebouwen 1, 2 en 3 staat water met een radioactiviteit van 1.000 milliesievert per uur. Dat is een niveau waarvan zelfs Hidehiko Nishiyama van het Japanse Atoomagentschap (dat samen met Tepco al sinds het begin van de crisis voortdurend heeft gelogen over de ware toestand) moet toegeven dat blootstelling van vier uur leidt tot de dood binnen 30 dagen. Een half uur in die omgeving betekent lymfeklierkanker.
Het betekent dat er momenteel niemand in de buurt kan komen van de reactoren. En dat betekent dat er niet gewerkt kan worden aan het herstellen van de koeling, en dat de situatie in Fukushima dus gewoon blijft verslechteren. En dat er radioactief materiaal blijft lekken.
Tsjernobyl2 als ik het zo lees. Nu dumpen ze het nog gewoon in open zeequote:Op maandag 28 maart 2011 08:57 schreef Scrummie het volgende:
Nou, lijkt me vrij duidelijk: hopeloze zaak. Tsjernobyl #2.
Precies. De aarde zou de mensheid nog erger moeten straffen voor het bouwen van zoveel vernietigende troep, die we alleen maar bouwen zodat we nog meer kunnen consumeren.quote:Op maandag 28 maart 2011 08:59 schreef Pheno het volgende:
[..]
Tsjernobyl2 als ik het zo lees. Nu dumpen ze het nog gewoon in open zeeHopelijk blijft Japan niet zo eigenwijs en roepen ze hulp in, voordat van kwaad naar erger gaat. Die angst voor gezichtsverlies moeten ze maar eens opzij zetten, anders verliezen ze (en wij) nog een heleboel meer.
Hulp van wie? een half uur in de buurt van de centrale komen en je hebt lymfeklierkanker ...quote:Op maandag 28 maart 2011 08:59 schreef Pheno het volgende:
[..]
Tsjernobyl2 als ik het zo lees. Nu dumpen ze het nog gewoon in open zeeHopelijk blijft Japan niet zo eigenwijs en roepen ze hulp in, voordat van kwaad naar erger gaat. Die angst voor gezichtsverlies moeten ze maar eens opzij zetten, anders verliezen ze (en wij) nog een heleboel meer.
Alleen kunnen ze het ook niet. Laat andere knappe koppen meekijken in de cijfers, in plaats van alles zelf maar achterhouden. Misschien komen ze tot een oplossing. ZO gebeurt er in ieder geval niets goeds.quote:Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
Hulp van wie? een half uur in de buurt van de centrale komen en je hebt lymfeklierkanker ...
ik vrees dat er nog 1000 koppen kunnen mee kijken maar als iemand een oplossing had was het al lang toegepast hoor ... heel de wereld kijkt toe, de volledige industrie, de pers, de mensen ... iedereen kijkt toe ... en dat is naar mijn gevoel puur omdat niemand een oplossing heeft.quote:Op maandag 28 maart 2011 09:10 schreef Pheno het volgende:
[..]
Alleen kunnen ze het ook niet. Laat andere knappe koppen meekijken in de cijfers, in plaats van alles zelf maar achterhouden. Misschien komen ze tot een oplossing. ZO gebeurt er in ieder geval niets goeds.
Vind je het erg als ik niet constant er bovenop zit, ik heb nog iets van een baan en een overig leven, als de Maya's tenminste niet gelijk krijgenquote:Op maandag 28 maart 2011 09:25 schreef HaerdenC het volgende:
men heeft met robots geprobeerden zelfs die hebben last van de straling ... er zijn Toyota robots gebruikt zie ergens vorige topics
het gepeupel is tegenquote:Op maandag 28 maart 2011 09:42 schreef Dance99Vv het volgende:
in de telegraaf :
'Houd referendum over nieuwe kerncentrales' DEN HAAG - Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) vindt dat er een referendum moet worden gehouden over de vergunningverlening voor nieuwe kerncentrales.
ben benieuwd naar de uitkomst
zou echt dan tijd worden voor een revolutie in Nederlandquote:Op maandag 28 maart 2011 09:44 schreef zeeeend het volgende:
[..]
het gepeupel is tegen
Maxime Verhagen is voor
dus ze komen er
28 maart:quote:Op maandag 28 maart 2011 08:59 schreef Pheno het volgende:
[..]
quote:In de Japanse kerncentrale Fukushima I zijn splijtstofstaven waarschijnlijk gedeeltelijk gesmolten. De kernsmelting zou in reactor 2 plaatsgevonden hebben.
Dat heeft regeringswoordvoerder Yukio Edano maandag bekendgemaakt, aldus het Japanse persbureau Kyodo. Er werd al langer gevreesd voor een kernsmelting in reactor 2. In het gebouw staat een laag water van anderhalve meter hoog die radioactief besmet is, vermoedelijk als een gevolg van de smelting.
Werk hervat
Technici hebben vanmorgen opnieuw het werk in de centrale van Fukushima hervat. Ze proberen het radioactieve water in de verschillende gebouwen van de kerncentrale weg te pompen. Het besmette water moet veilig worden opgeslagen vooraleer verdergewerkt kan worden aan het opnieuw operationeel maken van het koelsysteem van de verschillende reactoren.
In de kerncentrale van Fukushima zijn zo'n zeshonderd mensen aan de slag in een shiftensysteem. Donderdag werden twee werknemers gehospitaliseerd nadat ze ernstige brandwonden hadden opgelopen omdat ze in radioactief besmet water hadden gestapt.
Zeewater
Uit nieuwe metingen blijkt maandagmorgen dat de radioactieve besmetting in zee zich verder verspreid heeft over een zone van 1,6 kilometer ten noorden van de centrale. De radioactiviteit in zee is waarschijnlijk afkomstig van weggelekt water uit de kerncentrale, bevestigt een woordvoerder van het Japanse Kernagentschap vanmorgen.
Totnogtoe ontkende het Japanse Kernagentschap dat de besmetting in zee afkomstig was van radioactief besmet water uit de kerncentrale.
quote:
Masataka Shimizu afp
De topman van Tokyo Electric Power (Tepco), de eigenaar van de beschadigde kerncentrale van Fukushima, kwam kort na de aardbeving en tsunami een week niet op het werk vanwege ziekte. Dat meldden Japanse media maandag.
President Masataka Shimizu werd op 16 maart ziek, vijf dagen na de aardbeving en de tsunami, aldus de krant Mainichi Shimbun. Hij zou vervolgens een week afwezig zijn geweest van de taskforce die Tepco en de overheid hebben opgezet om de nucleaire crisis te lijf te gaan. De 66-jarige Shimizu gaf op 13 maart een persconferentie en is sindsdien niet meer in het openbaar verschenen.
Tepco ontkent dat Shimizu ziek was. Volgens het bedrijf gaf hij leiding aan de taskforce vanaf het hoofdkwartier in Tokio. Een andere werknemer zei echter tegen de krant dat hij vooral ziek op bed lag in een apart kamertje naast de ruimte waar de taskforce vergaderde.
Inmiddels zwelt de kritiek op het functioneren van Shimizu steeds verder aan. Hij zou onverantwoordelijk hebben gehandeld bij de aanpak van de nucleaire crisis.
Ook de aandeelhouders van Tepco zijn niet blij met Shimizu. Het aandeel Tepco is sinds de aardbeving en tsunami op 11 maart circa 70 procent gedaald, waardoor 26 miljard dollar (18,5 miljard euro) aan beurswaarde in rook opging. Maandag verloor het aandeel Tepco nog eens 17 procent. (anp/mvdb)
Zucht, ik vrees het ook.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:21 schreef Darklight het volgende:
Expert on CNN: Fukushima will end very, very badly No one knows how to stop it
http://enenews.com/expert(...)how-to-stop-it-video
quote:10:52 FLASH: Nuclear operator Tokyo electric says high radiation water found outside no.2 reactor
11:01 FLASH: Nuclear operator Tokyo electric says radiation outside no.2 reactor was measured on Sunday
11:10 FLASH: Nuclear operator: Can't rule out possibility of radioactive water seeping out of channels into ground
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |