abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94608836
Het lijkt haast wel een kopie van de Tweede Kamerverkiezingen, maar dan niet met de PVV, maar in plaats daarvan de ChristenUnie en SGP.

quote:
Provinciale Staten hebben op 10 maart in haar vergadering een drietal moties aangenomen waarin aan de CDA-fractie, als grootste partij in de Staten, werd verzocht het initiatief te nemen om in overleg met betrokken fracties drie mogelijke coalities te laten verkennen.

De heer J.A.M. Hendrikx, Eerste kamerlid voor het CDA en oud commissaris van de Koningin in Overijssel, is verzocht deze verkenning als informateur op zich te nemen. Het resultaat van deze verkenning is de aanbeveling de coalitiemogelijkheden tussen CDA, VVD, CU en SGP, verder te onderzoeken.

Provinciale Staten van Overijssel hebben de heer Hendrikx verzocht een verkenning uit te voeren naar drie mogelijke coalitiemodellen. Deze modellen zijn hieronder in willekeurige volgorde vermeld, met de mogelijke samenstelling, de naam van de indiener van de motie en het corresponderende aantal zetels in de Staten:

- Model A (CDA,PvdA,VVD- motie Buursink PvdA, 28 zetels)
- Model B (CDA,VVD,CU,SGP - motie Rietkerk CDA, 24 zetels)
- Model C (CDA,VVD,PVV,SGP - motie Klaasen VVD, 25 zetels)
Bron en meer info: http://www.overijsselkiest.nl/nieuws/cda-vvd-cu-sgp-gaan/

Voor de goede orde: deze partijen hebben dus 24 van de 47 zetels; de kleinst mogelijke meerderheid. De uitslag van de Statenverkiezingen in Overijssel toont aan dat we hebben te maken met vier partijen die samen slechts 47,7 procent haalden.

Overijssel gaat straks mede bestuurd worden door de christenfundi's van de SGP, die slechts 3,3 procent van de stemmen haalden, wat dan ook nog eens is te danken aan een paar religieuze bolwerken in de provincie (Rijssen, gemeente Zwartewaterland, Staphorst) en beslist niet aan brede populariteit in de gehele provincie.

Ik vind het werkelijk van de zotte dat het tegenwoordig acceptabel is dat coalities met de kleinst mogelijke zetelmeerderheid en met een minderheid van stemmen gaan regeren. Hebben ze dan echt compleet schijt aan het signaal dat de kiezer afgeeft?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 18:41:37 #2
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_94609145
Ik vind het ook eng dat die kut SGP zoveel macht KRIJGT. Op een presenteerblaadje aangeboden.

Wat is dat toch voor schertsvertoning dat de VVD opeens zo geilt op de zwartekousen? Ik vond de combinatie PvdA, CDA en GRISTENUNIE destijds al totaal van de pot gerukt.
pi_94609264
Ach het scheelt dat de provincie vrij weinig met ideologisch te tinten beleid te maken heeft. Het is wat jammer voor culturele activiteiten in Overijssel maar verder is dit niet zo spannend.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_94609285
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind het ook eng dat die kut SGP zoveel macht KRIJGT. Op een presenteerblaadje aangeboden.

Wat is dat toch voor schertsvertoning dat de VVD opeens zo geilt op de zwartekousen? Ik vond de combinatie PvdA, CDA en GRISTENUNIE destijds al totaal van de pot gerukt.
Dat komt omdat het de VVD er blijkbaar alles aan is gelegen om maar op het pluche te blijven zitten.

ofzo....
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_94609392
De VVD is allang geen liberale partij meer, maar een conservatief-rechtse beweging. Als het aan de VVD had gelegen, was optie C eruit gerold, met de PVV in plaats van de ChristenUnie. Kortom nog rechtser en nog minder sociaal (want dat is de CU enigszins nog wel).

De coalitie was hiervoor CDA-PvdA-VVD. De kiezer heeft die coalitie opnieuw een mandaat gegeven, ondanks groot verlies voor het CDA. De PvdA bleef stabiel, VVD won. SGP heeft geen zetelwinst geboekt, CU heeft zelfs zetels verloren.

Ik vind het verbijsterend dat CDA-VVD-CU-SGP menen dat ze een mandaat hebben met hun 47,2 procent van de stemmen. En ik vind het ook bizar hoe rechtse partijen in dit land tegenwoordig bezig zijn om de mening van de kiezer te negeren en om zo rechts mogelijke regeringen te smeden, in plaats van recht te doen aan de verkiezingsuitslag.
pi_94609448
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:45 schreef du_ke het volgende:
Ach het scheelt dat de provincie vrij weinig met ideologisch te tinten beleid te maken heeft. Het is wat jammer voor culturele activiteiten in Overijssel maar verder is dit niet zo spannend.
Laat ik nou net veel belang hebben bij culturele activiteiten in Overijssel... - Dat de SGP wil dat het zondag stil op straat is, vind ik niet eens het ergste. Ik vind het erg dat partijen het lef hebben om de verkiezingsuitslag op deze manier te vertalen. Een aanfluiting voor de democratie is dat. Ik schaam me als Overijsselaar diep hiervoor en mijn vertrouwen in de politiek wordt verder beschadigd.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 18:54:07 #7
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_94609562
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:50 schreef Boldface het volgende:

[..]

Laat ik nou net veel belang hebben bij culturele activiteiten in Overijssel... - Dat de SGP wil dat het zondag stil op straat is, vind ik niet eens het ergste. Ik vind het erg dat partijen het lef hebben om de verkiezingsuitslag op deze manier te vertalen. Een aanfluiting voor de democratie is dat. Ik schaam me als Overijsselaar diep hiervoor en mijn vertrouwen in de politiek wordt verder beschadigd.
Hoezo vertalen? Meerderheid = meerderheid.

Ik heb ook liever een bestuur met een groter draagvlak, maar het moet gewoon kunnen vind ik.
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
pi_94609636
Het kan natuurlijk prima maar het is volgens mij wel vrij gebruikelijk dat men in de PS zoekt naar vrij grote meerderheden. Hier in Drenthe kunnen PvdA en VVD in principe net als voor de verkiezingen samen hun meerderheid gebruiken maar zowel toen als nu werden er partijen bij gezocht om een groter draagvlak te verkrijgen.
pi_94609874
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:54 schreef Zeeland het volgende:
Hoezo vertalen? Meerderheid = meerderheid. Ik heb ook liever een bestuur met een groter draagvlak, maar het moet gewoon kunnen vind ik.
Ik ben het beslist NIET eens met je stelling "meerderheid = meerderheid". Als je samen 47,2 procent van de stemmen hebt, heb je namelijk geen meerderheid. Dat aspect zou echt wel eens wat zwaarder mogen wegen. Ook landelijk speelt dit, want VVD, PVV en CDA haalden ook slechts 49,55 procent.

Als je er echt helemaal niet meer uitkomt zouden dit soort scenario's in beeld moeten komen; niet eerder. Er zou eerst gezocht moeten worden naar coalities met een breder draagvlak, die meer recht doen aan de uitslag.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 20:16:00 #10
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94612732
Ik had direct na de PS-verkiezingen al gewezen op de tsunami van reformatisering in NL. Rutte doet werkelijk alles voor het pluche, hij laat zich gedogen door een neofascist, maar omdat hij ook in de senaat een meerderheid nodig heeft moet hij nog meer van het liberale gedachtengoed overboord gooien.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_94620243
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 20:16 schreef ouderejongere het volgende:
Ik had direct na de PS-verkiezingen al gewezen op de tsunami van reformatisering in NL. Rutte doet werkelijk alles voor het pluche, hij laat zich gedogen door een neofascist, maar omdat hij ook in de senaat een meerderheid nodig heeft moet hij nog meer van het liberale gedachtengoed overboord gooien.
Rutte is inderdaad pluche-geil. Daarom voert hij kosten wat kost bezuinigingen door die miljoenen Nederlanders gaan raken, dan is hij immers verzekerd van een stem bij de volgende verkiezingen.

Want daarom.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 23:52:09 #12
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94624499
Ik zie het probleem niet zo. :?

Geen PvdA is dan wel weer lekker. ^O^
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_94632569
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 23:52 schreef Morendo het volgende:
Jij ziet ook weinig problemen in de PVV :+
pi_94635551
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 23:52 schreef Morendo het volgende:
Geen PvdA is dan wel weer lekker. ^O^
Coalities vormen buiten de PvdA om is kennelijk hip tegenwoordig. De rancune zit kennelijk zo diep dat rechtse partijen menen dat ze geen recht hoeven te doen aan verkiezingsuitslagen. De PvdA is de tweede partij van Overijssel; 4 zetels groter dan SGP en ChristenUnie samen. Maar dat telt natuurlijk niet mee. We moeten en we zullen een krappe meerderheidsregering op basis van een minderheid van de stemmen vormen, over rechts.

Ik had hetzelfde trouwens net zo verwerpelijk gevonden als het over links was gebeurd.
pi_94637686
Je kan het rancune noemen maar je zou je kunnen afvragen of het niet een oorzaak heeft. Je kan veel vinden van de SGP, betrouwbaar en constructief zijn ze in ieder geval wel. Noem het maar Realpolitik in de polder.
pi_94638470
Zou nu ook in provinciale rapporten over archeologie vermeld moeten gaan worden dat een aanzienlijk deel van de inwoners van Overijssel in een jonge aarde geloofd die geschapen is door god?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:00:18 #17
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_94639929
In de jaren '90 was coalities vormen buiten de CDA hip. Geen paniek, de PvdA kennende komen ze wel weer terug, als er voldoende allochtonen binnengehaald worden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:03:00 #18
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94640016
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 10:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jij ziet ook weinig problemen in de PVV :+
Ik zie wat jij hier aan het doen bent. Maar nee, ik heb altijd vastgehouden dat een minderheidscoalitie gesteund door de PVV de laatst overgebleven optie was wat mij betreft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Morendo op 26-03-2011 15:09:56 ]
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:05:27 #19
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94640097
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:43 schreef Boldface het volgende:

[..]

Coalities vormen buiten de PvdA om is kennelijk hip tegenwoordig. De rancune zit kennelijk zo diep dat rechtse partijen menen dat ze geen recht hoeven te doen aan verkiezingsuitslagen.
Er is toch geen VVD'er of CDA'er die zit te wachten op de PvdA? Een dergelijke coalitie zou pas een aanfluiting zijn en geen recht doen aan de verkiezingsuitslag.
pi_94640151
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:00 schreef GSbrder het volgende:
In de jaren '90 was coalities vormen buiten de CDA hip. Geen paniek, de PvdA kennende komen ze wel weer terug, als er voldoende allochtonen binnengehaald worden.
:'). Maar dan ook voor jou, hoeveel zetels heeft de PvdA dan ongeveer te danken aan de door hen binnengehaalde allochtonen? En hoe en wanneer heeft de PvdA die allochtonen dan precies binnengehaald?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:11:13 #21
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_94640276
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Dit is mijn grootste nachtmerrie na de PVV. Ik woon in een stad met een SGP-burgemeester, maar ik moet zeggen dat die redelijk progressief is voor een SGP'er. Helaas vormen in mijn gemeente VVD, CDA en ChristenUnie een meerderheid in de gemeenteraad. Onder impuls van de ChristenUnie wordt de koopzondag tegengehouden in mijn stad.

De VVD zal eenmaal alles doen om aan de macht te blijven, ook al gaat het ten koste van hun eigen principes. Ze zijn inderdaad niet beroerd om hulp te aanvaarden van de zwartekousenkliek die vrouwen discrimineert en een partij die alle moslims in een hoek wegzet.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:11:57 #22
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94640301
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:07 schreef du_ke het volgende:
En hoe en wanneer heeft de PvdA die allochtonen dan precies binnengehaald?
Binnen de partij zal GSborder waarschijnlijk bedoelen. Bijvoorbeeld door een Marcouch die van Amsterdam-West een islamtisch ghetto wou maken. En kijk eens naar de corruptie en nepotisme in De Bijlmer.
pi_94640367
Wat bedoel je? Wegen die op zondag gesloten zijn? Nee, dat gaat niet gebeuren. De SGP is een prima partner op provinciegebied en op waterschapsgebied. Respect voor het eigendom van boeren, een goede afweging voor wat betreft de waterstand tussen belangen van boeren en de natuur en gedegen financieel beleid.
pi_94640391
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:05 schreef Morendo het volgende:

[..]

Er is toch geen VVD'er of CDA'er die zit te wachten op de PvdA? Een dergelijke coalitie zou pas een aanfluiting zijn en geen recht doen aan de verkiezingsuitslag.
In Overijssel? Het CDA is er hard afgestraft (-6 zetels naar 11), PvdA bleef stabiel op 9, VVD won 2 en ging naar 8, CU verloor er 2 en kwam op 3 uit. De grote winnaars waren D66 (+3) en PVV (+4).

Dus vertel eens hoe deze voorgestelde coalitie recht doet aan de verkiezingsuitslag? Van de 4 partners verloren er 3 stemmen waarvan 1 dramatisch en won er 1 vrij bescheiden. De grote winnaars blijven buiten beeld. Ik ben benieuwd :D
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:15:57 #25
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94640423
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:14 schreef du_ke het volgende:
Dus vertel eens hoe deze voorgestelde coalitie recht doet aan de verkiezingsuitslag? Van de 4 partners verloren er 3 stemmen waarvan 1 dramatisch en won er 1 vrij bescheiden. De grote winnaars blijven buiten beeld. Ik ben benieuwd :D
Dat claim ik toch ook nergens? Wel blijven lezen he, en dat gaat jou niet altijd even goed af. :')
pi_94640470
Het bier uit de Grolsch Veste bannen.
pi_94640481
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:15 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat claim ik toch ook nergens? Wel blijven lezen he, en dat gaat jou niet altijd even goed af. :')
Leg dan eens uit hoe het betrekken van de PvdA geen recht zou doen aan de verkiezingsuitslag? Daar ben ik nog steeds benieuwd naar.
pi_94640497
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Leg dan eens uit hoe het betrekken van de PvdA geen recht zou doen aan de verkiezingsuitslag? Daar ben ik nog steeds benieuwd naar.
Er is geen een uitslag die het betrekken van de PvdA rechtvaardigt.
pi_94640613
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

ONZ is een paar deuren verderop.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:26:30 #30
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94640711
Het is toch echt de schuld van de PvdA zelf: ze hebben zichzelf inhoudelijk te ver buiten de mainstream gepositioneerd, verder staan ze in het algemeen niet bekend als een prettige partner om mee samen te werken. Ik zou denken dat een lesje van vier jaar in nederigheid en bescheidenheid ze in ieder geval in Overijssel goed zou doen.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:35:21 #31
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_94640970
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

:'). Maar dan ook voor jou, hoeveel zetels heeft de PvdA dan ongeveer te danken aan de door hen binnengehaalde allochtonen? En hoe en wanneer heeft de PvdA die allochtonen dan precies binnengehaald?
Wie zegt dat de PvdA allochtonen binnen heeft gehaald?
pi_94641307
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wie zegt dat de PvdA allochtonen binnen heeft gehaald?
Waar doelde je dan op met deze zin?

"Geen paniek, de PvdA kennende komen ze wel weer terug, als er voldoende allochtonen binnengehaald worden."
pi_94641320
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:
Het is toch echt de schuld van de PvdA zelf: ze hebben zichzelf inhoudelijk te ver buiten de mainstream gepositioneerd, verder staan ze in het algemeen niet bekend als een prettige partner om mee samen te werken. Ik zou denken dat een lesje van vier jaar in nederigheid en bescheidenheid ze in ieder geval in Overijssel goed zou doen.
Dan nog ben ik benieuwd naar het recht aan de uitslag doen verhaal van je :).
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:49:34 #34
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_94641347
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waar doelde je dan op met deze zin?

"Geen paniek, de PvdA kennende komen ze wel weer terug, als er voldoende allochtonen binnengehaald worden."
Als er voldoende allochtonen binnengehaald worden (eender welke politieke partij daar ook op zou komen) krijgt de PvdA weer draagvlak. Momenteel zijn ze echter niet meer een partij van de arbeiders, eerder intellectueel links en allochtonen. De traditionele achterban en de Henk en Ingrids zijn straks dood of naar de populisten toe.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:54:55 #35
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94641546
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan nog ben ik benieuwd naar het recht aan de uitslag doen verhaal van je :).
Sowieso is deze hele discussie een tikkeltje onzinnig daar wij het College van Gedeputeerde Staten niet kiezen. Eigenlijk doet elke meerderheidsvariant recht aan de uitslag. Dat is een manke binnen ons electorale systeem.
pi_94641965
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:54 schreef Morendo het volgende:

[..]

Sowieso is deze hele discussie een tikkeltje onzinnig daar wij het College van Gedeputeerde Staten niet kiezen. Eigenlijk doet elke meerderheidsvariant recht aan de uitslag. Dat is een manke binnen ons electorale systeem.
Ok geaccepteerd, je zat gewoon wat te lullen :P.
pi_94641973
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:49 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als er voldoende allochtonen binnengehaald worden (eender welke politieke partij daar ook op zou komen) krijgt de PvdA weer draagvlak. Momenteel zijn ze echter niet meer een partij van de arbeiders, eerder intellectueel links en allochtonen. De traditionele achterban en de Henk en Ingrids zijn straks dood of naar de populisten toe.
Dan toch de vraag voor hoeveel zetels zijn die allochtonen dan verantwoordelijk?
pi_94642036
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan toch de vraag voor hoeveel zetels zijn die allochtonen dan verantwoordelijk?
Dat is afhankelijk van de verkiezingen. Landelijk zal het maar om enkele zetels gaan. In Overijssel voor de PS mag je aannemen dat het nihil is ( :') ). Maar bij de gemeenteraad zal het in de grote steden om aanzienlijke aantallen gaan.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 16:16:22 #39
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_94642131
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik had ergens een onderzoek van het Instituut voor Migratie en Etnische van de UvA gelezen en meen dat ze drie keer vaker dan gemiddeld op de PvdA stemmen. Gemiddeld stemt 21,2% op de PvdA, onder Marokkanen zou dit liggen op 74%, bij Turken op 59% en onder Surinamers/Antillianen op 53%. Significante verschillen, laten we het daarop houden.
pi_94642584
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik had ergens een onderzoek van het Instituut voor Migratie en Etnische van de UvA gelezen en meen dat ze drie keer vaker dan gemiddeld op de PvdA stemmen. Gemiddeld stemt 21,2% op de PvdA, onder Marokkanen zou dit liggen op 74%, bij Turken op 59% en onder Surinamers/Antillianen op 53%. Significante verschillen, laten we het daarop houden.
Maar ook in de opkomst, dat mag je niet vergeten ;).
  zaterdag 26 maart 2011 @ 16:40:34 #41
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_94642906
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar ook in de opkomst, dat mag je niet vergeten ;).
En aan de stedelijkheid van Overijssel :+
pi_94644042
^O^
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:17:23 #43
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_94644050
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:49 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Gelukkig dat de PvdA er niet meer alleen is voor de arbeiders. We wonen in Nederland met allerlei verschillende groepen en met al die groepen moeten de politieke partijen rekening houden. Als ik ergens een hekel aan heb is de koers veranderen om een bepaalde groep mensen binnen te harken.
De PvdA zich niet gaan verzetten tegen alles wat de arbeider raakt. Er spelen zoveel meer belangen waar een partij rekening mee moet houden. Ik zit niet te wachten op een belangenpartij of een populistische koers.
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
pi_94645788
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:49 schreef nikk het volgende:
Je kan het rancune noemen maar je zou je kunnen afvragen of het niet een oorzaak heeft. Je kan veel vinden van de SGP, betrouwbaar en constructief zijn ze in ieder geval wel. Noem het maar Realpolitik in de polder.
Vooral de vraag rondom de oorzaak is interessant ja. Het is niet zozeer dat de SGP onbetrouwbaar is, wat ik bizar vind, is dat de partij slechts 3,3 procent van de stemmen heeft gehaald. En dat ook nog niet verspreid over de hele provincie, maar het is slechts te danken aan een paar religieuze bolwerken. Feitelijk kun je zeggen dat Rijssen en Staphorst de rest van Overijssel gaan regeren...
pi_94645898
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:05 schreef Morendo het volgende:
De VVD is in Overijssel de derde partij. De PvdA is de tweede partij. Een relevante vraag zou dus zijn waar CDA en PvdA op zitten te wachten. Overigens had Overijssel een coalitie van CDA, PvdA en VVD. Net als in veel andere provincies het geval was.

En leg mij eens uit waarom een combinatie van CDA en PvdA - aangevuld met een derde of vierde partij - een aanfluiting zou zijn?
pi_94646041
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het betrekken van de PvdA is dubbelop gerechtvaardigd. De partij bleef stabiel (sterker nog: won zelfs licht in percentage), ondanks het dragen van regeringsverantwoordelijkheid. De kiezer heeft de PvdA dus allesbehalve afgestraft. Verder heeft de kiezer ook groen licht gegeven aan de vorige coalitie (CDA, PvdA en VVD) om hun beleid voort te zetten, want 28 van de 47 zetels is een ruime meerderheid.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:19:20 #47
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94646098
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:12 schreef Boldface het volgende:
Feitelijk kun je zeggen dat Rijssen en Staphorst de rest van Overijssel gaan regeren...
Overdrijf niet zo. :')
pi_94646203
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:54 schreef Morendo het volgende:
In principe heb je gelijk, ware het niet dat - net als landelijk het geval is - de 'meerderheid' slechts in zetels een feit is en niet qua percentage behaalde stemmen. Met 47,2 procent van de stemmen kun je beslist niet zeggen dat de Overijsselse kiezer deze partijen een mandaat heeft verstrekt om samen te gaan regeren.

Wat mij verbijstert in de gang van zaken (zowel landelijk als nu in mijn provincie) is het grote gemak waarmee politieke partijen een 'meerderheid' claimen op basis van een paar afrondingsverschillen die gunstig uitvallen. Zouden ze samen 50,1 procent van de stemmen hebben, dan hadden ze werkelijk een meerderheid.

Feit is nu dat zowel Nederland als de provincie Overijssel een bestuur heeft dat door de meerderheid van de kiezers NIET is gekozen. Misschien kan Mark Rutte of gedeputeerde Theo Rietkerk mij uitleggen in hoeverre dit democratisch is en waarom ik nog de moeite moet nemen om bij verkiezingen een stem uit te brengen?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:28:44 #49
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94646445
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:22 schreef Boldface het volgende:
In principe heb je gelijk, ware het niet dat - net als landelijk het geval is - de 'meerderheid' slechts in zetels een feit is en niet qua percentage behaalde stemmen. Met 47,2 procent van de stemmen kun je beslist niet zeggen dat de Overijsselse kiezer deze partijen een mandaat heeft verstrekt om samen te gaan regeren.
Tja, in Groot Brittannie heb je soms de situatie dat je met 35% van de stemmen 60% van de zetels veroverd. Ik vind dat allemaal niet zo relevant. Een parlementaire, Provinciale Staten, meerderheid is een meerderheid.
pi_94646537
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:28 schreef Morendo het volgende:
Tja, in Groot Brittannie heb je soms de situatie dat je met 35% van de stemmen 60% van de zetels veroverd. Ik vind dat allemaal niet zo relevant. Een parlementaire, Provinciale Staten, meerderheid is een meerderheid.
Het systeem in GB is inderdaad nog veel slechter, maar ik deel beslist niet je mening dat een meerderheid een meerderheid is. Dat is pas echt het geval als de coalitie meer dan 50 procent van de stemmen heeft.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:42:16 #51
198365 Morendo
The Real Deal
pi_94646932
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:31 schreef Boldface het volgende:

[..]

Het systeem in GB is inderdaad nog veel slechter, maar ik deel beslist niet je mening dat een meerderheid een meerderheid is. Dat is pas echt het geval als de coalitie meer dan 50 procent van de stemmen heeft.
Ik denk dat de vrijheid van meningsuiting die opvatting wel dekt. Verder zijn aan die notie van jou in ieder geval geen politieke gevolgen gebonden.
pi_94647100
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:12 schreef Boldface het volgende:

[..]

Vooral de vraag rondom de oorzaak is interessant ja. Het is niet zozeer dat de SGP onbetrouwbaar is, wat ik bizar vind, is dat de partij slechts 3,3 procent van de stemmen heeft gehaald. En dat ook nog niet verspreid over de hele provincie, maar het is slechts te danken aan een paar religieuze bolwerken. Feitelijk kun je zeggen dat Rijssen en Staphorst de rest van Overijssel gaan regeren...
Dan overdrijf je m.i. behoorlijk. Ze hebben slechts enige invloed op het beleid. Erg veel zal het niet zijn gezien het zetelaantal. En hoeveel moreel-ethische vraagstukken liggen er nu werkelijk bij de provincie?
pi_94647256
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:22 schreef Boldface het volgende:

[..]

Wat mij verbijstert in de gang van zaken (zowel landelijk als nu in mijn provincie) is het grote gemak waarmee politieke partijen een 'meerderheid' claimen op basis van een paar afrondingsverschillen die gunstig uitvallen. Zouden ze samen 50,1 procent van de stemmen hebben, dan hadden ze werkelijk een meerderheid.

Feit is nu dat zowel Nederland als de provincie Overijssel een bestuur heeft dat door de meerderheid van de kiezers NIET is gekozen. Misschien kan Mark Rutte of gedeputeerde Theo Rietkerk mij uitleggen in hoeverre dit democratisch is en waarom ik nog de moeite moet nemen om bij verkiezingen een stem uit te brengen?
Dat komt omdat een coalitie minder partijen telt dan de oppositie, en dus minder "rest"stemmen heeft. Zo zal het altijd zijn wanneer er sprake is van een minimale meerderheid.
pi_95487570
quote:
Presentatie coalitieakkoord en kandidaten GS Overijssel
Op donderdag 14 april hebben de onderhandelaars van de CDA, VVD, CU en SGP het hoofdlijnenakkoord 2011-2015 gepresenteerd. Met dit coalitieakkoord op hoofdlijnen, met de titel ‘De kracht van Overijssel - Inspireren, innoveren en investeren' hebben de vier coalitiepartijen hun ambities bekend gemaakt voor de komende vier jaar. Onderhandelaars Theo Rietkerk (CDA), Job Klaasen (VVD), Jan Westert (CU) en Dirk van Dijk (SGP) lichtten het akkoord toe. Het akkoord is tot stand gekomen onder leiding van informateur Jan Hendrikx, waarvoor de onderhandelaars zeer veel waardering uitspraken.

"Dit hoofdlijnenakkoord is een open uitnodiging aan de Overijsselse samenleving, andere overheden en alle partijen in de Staten om samen aan de slag te gaan met het vasthouden en ontwikkelen van de kracht van Overijssel: de regionale economie, de ruimtelijke kwaliteit, de sociale kwaliteit en het leefklimaat. Dat maakt Overijssel niet alleen een bruisende plek om te wonen en te werken, maar ook om te ondernemen. Vanuit de bestaande kwaliteiten van onze provincie willen we bouwen. We verbinden ons aan een sterke en ondernemende samenleving waarin vrijheid, verantwoordelijkheid en rentmeesterschap basiswaarden zijn." Zo luidt de eerste alinea uit het akkoord.

Commissaris van de Koningin Ank Bijleveld-Schouten heeft de beoogde kandidaten voor Gedeputeerde Staten van Overijssel voorgesteld. Een college van vijf gedeputeerden, waarvan drie nieuwe gezichten in het provinciebestuur.

Deze kandidaat-gedeputeerden zijn:
• De heer T.W. Rietkerk (Theo) en mevrouw W.H. Maij (Hester) voor het CDA.
• De heer J.W. Klaasen (Job) en mevrouw I.A. Bakker (Ineke) voor de VVD.
• De heer E. Boerman (Bert) voor de ChristenUnie en SGP gezamenlijk.
Drie nieuwkomers in het college van Gedeputeerde Staten.

Het coalitieakkoord op hoofdlijnen en het beoogd college van GS worden besproken in de vergadering van Provinciale Staten van Overijssel van 20 april 2011. Daar vindt de definitieve besluitvorming plaats.
Het gaat dus door. :{
  donderdag 14 april 2011 @ 13:26:26 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_95488202
quote:
15s.gif Op donderdag 14 april 2011 13:11 schreef Boldface het volgende:

[..]

Hee, Hester Maij heeft een nieuwe baan.
pi_95504202
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:45 schreef du_ke het volgende:
welke culturele activiteiten gaan hieronder lijden dan in Overijssel?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_95504342
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:29 schreef kawotski het volgende:

[..]

welke culturele activiteiten gaan hieronder lijden dan in Overijssel?
Kan me voorstellen dat diverse festivals die subsidie krijgen van de provincie (bv kunst of muziek) een probleem krijgen.
pi_95504409
quote:
7s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Kan me voorstellen dat diverse festivals die subsidie krijgen van de provincie (bv kunst of muziek) een probleem krijgen.
Als ze hun eigen broek niet op kunnen houden wel inderdaad. Goede zaak. :Y
  donderdag 14 april 2011 @ 19:35:41 #59
198365 Morendo
The Real Deal
pi_95504622
quote:
15s.gif Op donderdag 14 april 2011 13:11 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik kan er wel blij mee zijn. Wat gaat er eigenlijk gebeuren met dat vliegveld in Twente?
pi_95504625
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het kan een keuze zijn :).
pi_95504662
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:35 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ik kan er wel blij mee zijn. Wat gaat er eigenlijk gebeuren met dat vliegveld in Twente?
Zo onrendabel als maar zijn kan, daar gaan ze dus vast mee door :+
  donderdag 14 april 2011 @ 19:47:14 #62
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_95505338
quote:
7s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet aan SGP & CU gaat liggen. Die partijen zijn realistisch genoeg om te beseffen dat alle pogingen een streep door dat soort subsidies te halen om godsdienstige redenen het niet gaan redden. Wel kan ik me voorstellen dat GS zich aan gaat sluiten bij de bezuinigingen op cultuur vanuit het Rijk.
  donderdag 14 april 2011 @ 19:50:22 #63
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_95505497
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zo onrendabel als maar zijn kan, daar gaan ze dus vast mee door :+
Ik heb het coalitieprogramma even snel doorgelezen. em daar werd alleen in een bijzin naar de luchthaven verwezen, als lopende gebiedsontwikkieling. Ik heb trouwens zelden een visielozer document gezien als dit ding. Maar goed, wat kun je van een provinciebestuur anders verwachten.

De bewuste zin:

quote:
De volgende lopende gebiedsontwikkelingen vragen om deze aanpak: Innovatiedriehoek (gebiedsontwikkeling luchthaven Twente e.o., Kennispark en Hart van Zuid), IJsseldelta Zuid, Ruimte voor de Vecht en Spoorzone Zwolle. Daar voegen we Noordoost Twente (NOT), waar de stapeling van de opgaven (Nationaal Landschap, Natura 2000, EHS, landbouw, droogte, kwalitatieve groei, mobiliteit en werken) onze aandacht vergt, als gebiedsontwikkeling toe.
  donderdag 14 april 2011 @ 19:59:20 #64
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_95506055
Het leukste van het document vind ik nog dat een van de coalitiepartners blijkbaar ineens ChristieUnie heet: :)

donderdag 14 april 2011 @ 20:05:10 #65
198365 Morendo
The Real Deal
pi_95506406
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:59 schreef freako het volgende:
Het leukste van het document vind ik nog dat een van de coalitiepartners blijkbaar ineens ChristieUnie heet: :)

[ afbeelding ]
Blasfemie. :N
  donderdag 14 april 2011 @ 20:13:44 #66
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_95506937
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 22:29 schreef waht het volgende:

[..]

Rutte is inderdaad pluche-geil. Daarom voert hij kosten wat kost bezuinigingen door die miljoenen Nederlanders gaan raken, dan is hij immers verzekerd van een stem bij de volgende verkiezingen.

Want daarom.
Ja, want de gemiddelde Nederlander denkt toch minstens een fikse middenklasser te zijn. Die subsidieslurpende linkse geitenwollensokkenneukers en hun werkloze gevolg zijn in die gedachtenwereld de rovers die door Robin Rutte op heldhaftige wijze bestolen worden ten gunste van de hard werkende Nederlander.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_95509443
quote:
2s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:50 schreef freako het volgende:

[..]

Ik heb het coalitieprogramma even snel doorgelezen. em daar werd alleen in een bijzin naar de luchthaven verwezen, als lopende gebiedsontwikkieling. Ik heb trouwens zelden een visielozer document gezien als dit ding. Maar goed, wat kun je van een provinciebestuur anders verwachten.

De bewuste zin:

[..]

Lekkere bestuurlijke blabla weer inderdaad :')
pi_95527108
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:32 schreef Halcon het volgende:
De kortzichtigheid die achter deze opmerking schuilgaat, is amper in woorden te vatten...

Overigens denk ik dat het nog wel meevalt met de bezuinigingen op cultuur, maar dat terzijde.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:08:46 #69
322645 Voorschrift
See if I care
pi_95529542
Model B, please laat het model B zijn.

Alles behalve de PVV of PvdA, als er een God is, laat hij zijn partijen in model B zegevieren.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_95569145
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 14:13 schreef du_ke het volgende:
Zou nu ook in provinciale rapporten over archeologie vermeld moeten gaan worden dat een aanzienlijk deel van de inwoners van Overijssel in een jonge aarde geloofd die geschapen is door god?
Vast niet, daar de SGP daar ook weer niet zo groot is. Maar op wat aparte punten na is de SGP (en ook de CU) best een nette partij. Eerlijk gezegd vind ik de SGP betrouwbaarder dan menig ander partij. Ik verwacht sneller een frauderende PvdA'er of VVD'er dan een SGP'er. Misschien juist doordat ze zo vaak negatief benaderd worden, let de doorsnee SGP'er enorm op wat hij doet.

Ik heb er nog nooit op gestemd en weet ook niet zo gauw of ik dat zou doen, maar mensen die niet snappen waarom de VVD samenwerkt met zo'n partij, snappen de hedendaagse VVD gewoon niet. Knoop het gewoon 'ns in je oren: de VVD is geen jaren '60 partij. Liberaal zoals het in de negentiende eeuw was, met wat rare uitstapjes hier en daar. Geen vrijheidblijheidpartij, maar een 'de overheid heeft weinig plichten tov jou' partij.

Al met al denk ik dat dit idd niet zorgwekkend is en dat de meeste chriselijke partijen best aardige politici leveren. In elk geval betere dan bijv. de PVDA of de PVV.
pi_95573675
Hier is de SGP al lang aan de macht :'(
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95578392
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat bedoel je? Wegen die op zondag gesloten zijn? Nee, dat gaat niet gebeuren. De SGP is een prima partner op provinciegebied en op waterschapsgebied. Respect voor het eigendom van boeren, een goede afweging voor wat betreft de waterstand tussen belangen van boeren en de natuur en gedegen financieel beleid.
Inderdaad, ik zie het probleem in die provincie ook niet zo eerlijk gezegd. Op nationaal niveau is het wel andere koek moet ik toegeven.
pi_95583379
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:08 schreef Voorschrift het volgende:
Model B, please laat het model B zijn.

Alles behalve de PVV of PvdA, als er een God is, laat hij zijn partijen in model B zegevieren.
Uhmm... heb je de rest van dit topic gelezen, of ben je niet verder gekomen dan een paar regels van de openingspost?
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:00:26 #74
198365 Morendo
The Real Deal
pi_95583427
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 09:31 schreef Ascendancy het volgende:
Hier is de SGP al lang aan de macht :'(
Amsterdam?
  † In Memoriam † zaterdag 16 april 2011 @ 16:13:25 #75
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_95583822
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:50 schreef Boldface het volgende:

[..]

Lol.
Denk je nou werkelijk dat als de SGP schreeuwt dat het zondag wat stiller op straat moet, dat de bevolking dan wat zachter gaat praten en fietsen ipv. autootje rijden?

Ik zie voorlopig weinig veranderen.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_95584670
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:13 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Lol.
Denk je nou werkelijk dat als de SGP schreeuwt dat het zondag wat stiller op straat moet, dat de bevolking dan wat zachter gaat praten en fietsen ipv. autootje rijden?
Ja.
  † In Memoriam † zaterdag 16 april 2011 @ 17:38:40 #77
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_95586470
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ja.
Niet dus.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_95789787
Never a dull moment in de Overijsselse politiek:

quote:
CV-aangedikt, gedeputeerde weg
ZWOLLE - Overijssels gedeputeerde Job Klaasen (VVD) is onverwacht uit de politiek gestapt, kort nadat bekend was geworden dat hij zijn cv ten onrechte heeft aangedikt. Hij zou juist voor een derde termijn als gedeputeerde geïnstalleerd worden met de zware portefeuille Infrastructuur.

Klaasen heeft, zo bleek uit een verklaring van fractievoorzitter Albert Smits, op zijn cv de indruk gewekt twee hbo-opleidingen te hebben afgerond. In werkelijkheid bleek het om twee bedrijfscursussen te zijn die hij volgde bij zijn werkgever. Dat was overigens voordat hij in 2003 aantrad als provinciebestuurder.

De VVD-fractie ontdekte de ‘schijnbare tegenstelling’ pas gistermiddag, toen de geloofsbrieven nog eens gecheckt werden. Smits kon gisteravond geen uitleg geven over het feit dat de onjuistheden in Klaasens cv pas nu, voor zijn derde termijn als gedeputeerde, werden ontdekt. Het is nog onduidelijk wie de vrijgekomen plek als VVD-gedeputeerde nu inneemt.

Job Klaasens plotselinge vertrek leidde woensdagavond tot een vreemde situatie ten provinciehuize. Terwijl alle kandidaat- gedeputeerden -met familie op de tribunes- klaar zaten voor de feestelijke installatie, besloot commissaris van de Koningin Ank Bijleveld tot een schorsing, op verzoek van de VVD. Ze verdween met de voltallige fractie in een vergaderkamer; ze bleven bijna twee uur weg.

Toen ze terugkwamen bleek Klaasen er niet meer bij: hij was al met zijn vrouw in de auto gesprongen en vertrokken. Hij was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. Smits stelt dat het besluit om op te stappen door Klaasen zelf is genomen. Hij rept van een ‘emotionele dag’ en stelt dat de fractie is aangeslagen. Smits stelt dat het checken van feiten leidde tot de vondst van de tegenstelling tussen Klaasens cv en de realiteit.
Bron: http://www.destentor.nl/i(...)gedeputeerde-weg.ece

Hoewel ik het niet wil goedpraten, vind ik het wel jammer. Ik ken Klaasen een beetje en heb 'm wel eens persoonlijk gesproken. Erg sympathieke man en volgens mij ook wel een capabel bestuurder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')