Leg dan eens uit hoe het betrekken van de PvdA geen recht zou doen aan de verkiezingsuitslag? Daar ben ik nog steeds benieuwd naar.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:15 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat claim ik toch ook nergens? Wel blijven lezen he, en dat gaat jou niet altijd even goed af.
Er is geen een uitslag die het betrekken van de PvdA rechtvaardigt.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Leg dan eens uit hoe het betrekken van de PvdA geen recht zou doen aan de verkiezingsuitslag? Daar ben ik nog steeds benieuwd naar.
ONZ is een paar deuren verderop.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er is geen een uitslag die het betrekken van de PvdA rechtvaardigt.
Wie zegt dat de PvdA allochtonen binnen heeft gehaald?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
. Maar dan ook voor jou, hoeveel zetels heeft de PvdA dan ongeveer te danken aan de door hen binnengehaalde allochtonen? En hoe en wanneer heeft de PvdA die allochtonen dan precies binnengehaald?
Waar doelde je dan op met deze zin?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wie zegt dat de PvdA allochtonen binnen heeft gehaald?
Dan nog ben ik benieuwd naar het recht aan de uitslag doen verhaal van jequote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:26 schreef Morendo het volgende:
Het is toch echt de schuld van de PvdA zelf: ze hebben zichzelf inhoudelijk te ver buiten de mainstream gepositioneerd, verder staan ze in het algemeen niet bekend als een prettige partner om mee samen te werken. Ik zou denken dat een lesje van vier jaar in nederigheid en bescheidenheid ze in ieder geval in Overijssel goed zou doen.
Als er voldoende allochtonen binnengehaald worden (eender welke politieke partij daar ook op zou komen) krijgt de PvdA weer draagvlak. Momenteel zijn ze echter niet meer een partij van de arbeiders, eerder intellectueel links en allochtonen. De traditionele achterban en de Henk en Ingrids zijn straks dood of naar de populisten toe.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Waar doelde je dan op met deze zin?
"Geen paniek, de PvdA kennende komen ze wel weer terug, als er voldoende allochtonen binnengehaald worden."
Sowieso is deze hele discussie een tikkeltje onzinnig daar wij het College van Gedeputeerde Staten niet kiezen. Eigenlijk doet elke meerderheidsvariant recht aan de uitslag. Dat is een manke binnen ons electorale systeem.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan nog ben ik benieuwd naar het recht aan de uitslag doen verhaal van je.
Ok geaccepteerd, je zat gewoon wat te lullenquote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:54 schreef Morendo het volgende:
[..]
Sowieso is deze hele discussie een tikkeltje onzinnig daar wij het College van Gedeputeerde Staten niet kiezen. Eigenlijk doet elke meerderheidsvariant recht aan de uitslag. Dat is een manke binnen ons electorale systeem.
Dan toch de vraag voor hoeveel zetels zijn die allochtonen dan verantwoordelijk?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als er voldoende allochtonen binnengehaald worden (eender welke politieke partij daar ook op zou komen) krijgt de PvdA weer draagvlak. Momenteel zijn ze echter niet meer een partij van de arbeiders, eerder intellectueel links en allochtonen. De traditionele achterban en de Henk en Ingrids zijn straks dood of naar de populisten toe.
Dat is afhankelijk van de verkiezingen. Landelijk zal het maar om enkele zetels gaan. In Overijssel voor de PS mag je aannemen dat het nihil is (quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan toch de vraag voor hoeveel zetels zijn die allochtonen dan verantwoordelijk?
Ik had ergens een onderzoek van het Instituut voor Migratie en Etnische van de UvA gelezen en meen dat ze drie keer vaker dan gemiddeld op de PvdA stemmen. Gemiddeld stemt 21,2% op de PvdA, onder Marokkanen zou dit liggen op 74%, bij Turken op 59% en onder Surinamers/Antillianen op 53%. Significante verschillen, laten we het daarop houden.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan toch de vraag voor hoeveel zetels zijn die allochtonen dan verantwoordelijk?
Maar ook in de opkomst, dat mag je niet vergetenquote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik had ergens een onderzoek van het Instituut voor Migratie en Etnische van de UvA gelezen en meen dat ze drie keer vaker dan gemiddeld op de PvdA stemmen. Gemiddeld stemt 21,2% op de PvdA, onder Marokkanen zou dit liggen op 74%, bij Turken op 59% en onder Surinamers/Antillianen op 53%. Significante verschillen, laten we het daarop houden.
En aan de stedelijkheid van Overijsselquote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar ook in de opkomst, dat mag je niet vergeten.
Gelukkig dat de PvdA er niet meer alleen is voor de arbeiders. We wonen in Nederland met allerlei verschillende groepen en met al die groepen moeten de politieke partijen rekening houden. Als ik ergens een hekel aan heb is de koers veranderen om een bepaalde groep mensen binnen te harken.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als er voldoende allochtonen binnengehaald worden (eender welke politieke partij daar ook op zou komen) krijgt de PvdA weer draagvlak. Momenteel zijn ze echter niet meer een partij van de arbeiders, eerder intellectueel links en allochtonen. De traditionele achterban en de Henk en Ingrids zijn straks dood of naar de populisten toe.
Vooral de vraag rondom de oorzaak is interessant ja. Het is niet zozeer dat de SGP onbetrouwbaar is, wat ik bizar vind, is dat de partij slechts 3,3 procent van de stemmen heeft gehaald. En dat ook nog niet verspreid over de hele provincie, maar het is slechts te danken aan een paar religieuze bolwerken. Feitelijk kun je zeggen dat Rijssen en Staphorst de rest van Overijssel gaan regeren...quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:49 schreef nikk het volgende:
Je kan het rancune noemen maar je zou je kunnen afvragen of het niet een oorzaak heeft. Je kan veel vinden van de SGP, betrouwbaar en constructief zijn ze in ieder geval wel. Noem het maar Realpolitik in de polder.
De VVD is in Overijssel de derde partij. De PvdA is de tweede partij. Een relevante vraag zou dus zijn waar CDA en PvdA op zitten te wachten. Overigens had Overijssel een coalitie van CDA, PvdA en VVD. Net als in veel andere provincies het geval was.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:05 schreef Morendo het volgende:
Er is toch geen VVD'er of CDA'er die zit te wachten op de PvdA? Een dergelijke coalitie zou pas een aanfluiting zijn en geen recht doen aan de verkiezingsuitslag.
Het betrekken van de PvdA is dubbelop gerechtvaardigd. De partij bleef stabiel (sterker nog: won zelfs licht in percentage), ondanks het dragen van regeringsverantwoordelijkheid. De kiezer heeft de PvdA dus allesbehalve afgestraft. Verder heeft de kiezer ook groen licht gegeven aan de vorige coalitie (CDA, PvdA en VVD) om hun beleid voort te zetten, want 28 van de 47 zetels is een ruime meerderheid.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is geen een uitslag die het betrekken van de PvdA rechtvaardigt.
Overdrijf niet zo.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:12 schreef Boldface het volgende:
Feitelijk kun je zeggen dat Rijssen en Staphorst de rest van Overijssel gaan regeren...
In principe heb je gelijk, ware het niet dat - net als landelijk het geval is - de 'meerderheid' slechts in zetels een feit is en niet qua percentage behaalde stemmen. Met 47,2 procent van de stemmen kun je beslist niet zeggen dat de Overijsselse kiezer deze partijen een mandaat heeft verstrekt om samen te gaan regeren.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:54 schreef Morendo het volgende:
Sowieso is deze hele discussie een tikkeltje onzinnig daar wij het College van Gedeputeerde Staten niet kiezen. Eigenlijk doet elke meerderheidsvariant recht aan de uitslag. Dat is een manke binnen ons electorale systeem.
Tja, in Groot Brittannie heb je soms de situatie dat je met 35% van de stemmen 60% van de zetels veroverd. Ik vind dat allemaal niet zo relevant. Een parlementaire, Provinciale Staten, meerderheid is een meerderheid.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:22 schreef Boldface het volgende:
In principe heb je gelijk, ware het niet dat - net als landelijk het geval is - de 'meerderheid' slechts in zetels een feit is en niet qua percentage behaalde stemmen. Met 47,2 procent van de stemmen kun je beslist niet zeggen dat de Overijsselse kiezer deze partijen een mandaat heeft verstrekt om samen te gaan regeren.
Het systeem in GB is inderdaad nog veel slechter, maar ik deel beslist niet je mening dat een meerderheid een meerderheid is. Dat is pas echt het geval als de coalitie meer dan 50 procent van de stemmen heeft.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:28 schreef Morendo het volgende:
Tja, in Groot Brittannie heb je soms de situatie dat je met 35% van de stemmen 60% van de zetels veroverd. Ik vind dat allemaal niet zo relevant. Een parlementaire, Provinciale Staten, meerderheid is een meerderheid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |