Bron en meer info: http://www.overijsselkiest.nl/nieuws/cda-vvd-cu-sgp-gaan/quote:Provinciale Staten hebben op 10 maart in haar vergadering een drietal moties aangenomen waarin aan de CDA-fractie, als grootste partij in de Staten, werd verzocht het initiatief te nemen om in overleg met betrokken fracties drie mogelijke coalities te laten verkennen.
De heer J.A.M. Hendrikx, Eerste kamerlid voor het CDA en oud commissaris van de Koningin in Overijssel, is verzocht deze verkenning als informateur op zich te nemen. Het resultaat van deze verkenning is de aanbeveling de coalitiemogelijkheden tussen CDA, VVD, CU en SGP, verder te onderzoeken.
Provinciale Staten van Overijssel hebben de heer Hendrikx verzocht een verkenning uit te voeren naar drie mogelijke coalitiemodellen. Deze modellen zijn hieronder in willekeurige volgorde vermeld, met de mogelijke samenstelling, de naam van de indiener van de motie en het corresponderende aantal zetels in de Staten:
- Model A (CDA,PvdA,VVD- motie Buursink PvdA, 28 zetels)
- Model B (CDA,VVD,CU,SGP - motie Rietkerk CDA, 24 zetels)
- Model C (CDA,VVD,PVV,SGP - motie Klaasen VVD, 25 zetels)
Dat komt omdat het de VVD er blijkbaar alles aan is gelegen om maar op het pluche te blijven zitten.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind het ook eng dat die kut SGP zoveel macht KRIJGT. Op een presenteerblaadje aangeboden.
Wat is dat toch voor schertsvertoning dat de VVD opeens zo geilt op de zwartekousen? Ik vond de combinatie PvdA, CDA en GRISTENUNIE destijds al totaal van de pot gerukt.
Laat ik nou net veel belang hebben bij culturele activiteiten in Overijssel... - Dat de SGP wil dat het zondag stil op straat is, vind ik niet eens het ergste. Ik vind het erg dat partijen het lef hebben om de verkiezingsuitslag op deze manier te vertalen. Een aanfluiting voor de democratie is dat. Ik schaam me als Overijsselaar diep hiervoor en mijn vertrouwen in de politiek wordt verder beschadigd.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:45 schreef du_ke het volgende:
Ach het scheelt dat de provincie vrij weinig met ideologisch te tinten beleid te maken heeft. Het is wat jammer voor culturele activiteiten in Overijssel maar verder is dit niet zo spannend.
Hoezo vertalen? Meerderheid = meerderheid.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:50 schreef Boldface het volgende:
[..]
Laat ik nou net veel belang hebben bij culturele activiteiten in Overijssel... - Dat de SGP wil dat het zondag stil op straat is, vind ik niet eens het ergste. Ik vind het erg dat partijen het lef hebben om de verkiezingsuitslag op deze manier te vertalen. Een aanfluiting voor de democratie is dat. Ik schaam me als Overijsselaar diep hiervoor en mijn vertrouwen in de politiek wordt verder beschadigd.
Ik ben het beslist NIET eens met je stelling "meerderheid = meerderheid". Als je samen 47,2 procent van de stemmen hebt, heb je namelijk geen meerderheid. Dat aspect zou echt wel eens wat zwaarder mogen wegen. Ook landelijk speelt dit, want VVD, PVV en CDA haalden ook slechts 49,55 procent.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:54 schreef Zeeland het volgende:
Hoezo vertalen? Meerderheid = meerderheid. Ik heb ook liever een bestuur met een groter draagvlak, maar het moet gewoon kunnen vind ik.
Rutte is inderdaad pluche-geil. Daarom voert hij kosten wat kost bezuinigingen door die miljoenen Nederlanders gaan raken, dan is hij immers verzekerd van een stem bij de volgende verkiezingen.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 20:16 schreef ouderejongere het volgende:
Ik had direct na de PS-verkiezingen al gewezen op de tsunami van reformatisering in NL. Rutte doet werkelijk alles voor het pluche, hij laat zich gedogen door een neofascist, maar omdat hij ook in de senaat een meerderheid nodig heeft moet hij nog meer van het liberale gedachtengoed overboord gooien.
Coalities vormen buiten de PvdA om is kennelijk hip tegenwoordig. De rancune zit kennelijk zo diep dat rechtse partijen menen dat ze geen recht hoeven te doen aan verkiezingsuitslagen. De PvdA is de tweede partij van Overijssel; 4 zetels groter dan SGP en ChristenUnie samen. Maar dat telt natuurlijk niet mee. We moeten en we zullen een krappe meerderheidsregering op basis van een minderheid van de stemmen vormen, over rechts.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 23:52 schreef Morendo het volgende:
Ik zie het probleem niet zo.![]()
Geen PvdA is dan wel weer lekker.![]()
Ik zie wat jij hier aan het doen bent. Maar nee, ik heb altijd vastgehouden dat een minderheidscoalitie gesteund door de PVV de laatst overgebleven optie was wat mij betreft.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 10:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij ziet ook weinig problemen in de PVV
Er is toch geen VVD'er of CDA'er die zit te wachten op de PvdA? Een dergelijke coalitie zou pas een aanfluiting zijn en geen recht doen aan de verkiezingsuitslag.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:43 schreef Boldface het volgende:
[..]
Coalities vormen buiten de PvdA om is kennelijk hip tegenwoordig. De rancune zit kennelijk zo diep dat rechtse partijen menen dat ze geen recht hoeven te doen aan verkiezingsuitslagen.
quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:00 schreef GSbrder het volgende:
In de jaren '90 was coalities vormen buiten de CDA hip. Geen paniek, de PvdA kennende komen ze wel weer terug, als er voldoende allochtonen binnengehaald worden.
Dit is mijn grootste nachtmerrie na de PVV. Ik woon in een stad met een SGP-burgemeester, maar ik moet zeggen dat die redelijk progressief is voor een SGP'er. Helaas vormen in mijn gemeente VVD, CDA en ChristenUnie een meerderheid in de gemeenteraad. Onder impuls van de ChristenUnie wordt de koopzondag tegengehouden in mijn stad.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind het ook eng dat die kut SGP zoveel macht KRIJGT. Op een presenteerblaadje aangeboden.
Wat is dat toch voor schertsvertoning dat de VVD opeens zo geilt op de zwartekousen? Ik vond de combinatie PvdA, CDA en GRISTENUNIE destijds al totaal van de pot gerukt.
Binnen de partij zal GSborder waarschijnlijk bedoelen. Bijvoorbeeld door een Marcouch die van Amsterdam-West een islamtisch ghetto wou maken. En kijk eens naar de corruptie en nepotisme in De Bijlmer.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:07 schreef du_ke het volgende:
En hoe en wanneer heeft de PvdA die allochtonen dan precies binnengehaald?
In Overijssel? Het CDA is er hard afgestraft (-6 zetels naar 11), PvdA bleef stabiel op 9, VVD won 2 en ging naar 8, CU verloor er 2 en kwam op 3 uit. De grote winnaars waren D66 (+3) en PVV (+4).quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:05 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er is toch geen VVD'er of CDA'er die zit te wachten op de PvdA? Een dergelijke coalitie zou pas een aanfluiting zijn en geen recht doen aan de verkiezingsuitslag.
Dat claim ik toch ook nergens? Wel blijven lezen he, en dat gaat jou niet altijd even goed af.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:14 schreef du_ke het volgende:
Dus vertel eens hoe deze voorgestelde coalitie recht doet aan de verkiezingsuitslag? Van de 4 partners verloren er 3 stemmen waarvan 1 dramatisch en won er 1 vrij bescheiden. De grote winnaars blijven buiten beeld. Ik ben benieuwd
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |