Zonder bewijs dat hij niet bestaat, kán hij wel bestaanquote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zonder definitie kan ie idd niet bestaan.
Die evolutionair biologen zien een rol van religie in de ontwikkeling van de mens, ze zien godsbesef niet als noodzakelijk genetische afwijking.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:59 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En al die evolutie-biologen die dat denken, zijn die ook allemaal gelovig?
[..]
Dat kunnen mensen ook zonder geloof.quote:Iedereen heeft evenveel te bieden, het gaat er om hoeveel daarvan je omzet in daden. En, o wonder, de mensen die geloven dat het hun Goddelijke plicht is om naastenlievend en vergevingsgezind te zijn, doen dat een stuk meer.
Alle bekende samenlevingen, van de Inca's tot nu, hebben onverklaarbare aspecten van het leven en de wereld, toegeschreven aan goden. Er waren ook evolutionaire voordelen aan, maar die zijn nu niet meer relevant. In de interviewserie "God bestaat niet" was het Andries van Dantzig (meen ik) die hier een interessante verhandeling over gaf.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:56 schreef Disana het volgende:
Zolang je gelooft dat geloof evolutionair in ons zit, heb je het niet losgelaten
Lul er maar weer om heen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:01 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Zonder bewijs dat hij niet bestaat, kán hij wel bestaan
Zonder bewijs dat hij wel bestaat, kán hij wel bestaan.
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:59 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Jij beweert dat god niet kán bestaan. Jij weet dus iets wat wetenschappers niet weten
Juist.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:02 schreef eleusis het volgende:
[..]
Alle bekende samenlevingen, van de Inca's tot nu, hebben onverklaarbare aspecten van het leven en de wereld, toegeschreven aan goden. Er waren ook evolutionaire voordelen aan, maar die zijn nu niet meer relevant. In de interviewserie "God bestaat niet" was het Andries van Dantzig (meen ik) die hier een interessante verhandeling over gaf.
Omdat je de definitie van God niet in woorden kan uitdrukken bestaat hij niet?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lul er maar weer om heen.![]()
Zonder definitie kan het niet.
Zonder definitie blijft het zweverig gelul.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:06 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Omdat je de definitie van God niet in woorden kan uitdrukken bestaat hij niet?
Zonder een eenduidige vraag te stellen, kan hij ook niet beantwoord worden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:06 schreef Herp.A.Derp het volgende:
Omdat je de definitie van God niet in woorden kan uitdrukken bestaat hij niet?
Ik denk dat het godsbesef als evolutionaire noodzaak achterhaald is.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:59 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En al die evolutie-biologen die dat denken, zijn die ook allemaal gelovig?
[..]
Iedereen heeft evenveel te bieden, het gaat er om hoeveel daarvan je omzet in daden. En, o wonder, de mensen die geloven dat het hun Goddelijke plicht is om naastenlievend en vergevingsgezind te zijn, doen dat een stuk meer.
Geloven is geloven, geloven is niet weten. Daarom doe ik er ook geen uitspraken over. Geloof is iets privé. Je doet het wel of niet. Er is 1 ding in dit hele onderwerp dat ik zeker weet en dat is dat je niet kan weten of god wel of niet bestaat.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:03 schreef Disana het volgende:
[..]
![]()
Joh, wees eens zo flink je eigen visie te geven i.p.v. op een ander die gewoon eerlijk is te gaan zitten dumpen.
Helaas laat de gemiddelde christen ook niet duidelijk blijken níet achter de hardliners te staan en lijken ze met hun (stem)gedrag deze opvattingen juist te steunen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:52 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je denkt nu aan de bekende hardliners in (met name) de Evangelische bewegingen. Totaal niet aan de gemiddelde christen.
En aan je laatste zin te zien had jij wel een portie naastenliefde kunnen gebruiken.
Als gelovigen zich dáár eens aan zouden houden zouden ze een stuk minder "haat" van rationalisten ondervinden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:08 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Geloven is geloven, geloven is niet weten. Daarom doe ik er ook geen uitspraken over. Geloof is iets privé. Je doet het wel of niet. Er is 1 ding in dit hele onderwerp dat ik zeker weet en dat is dat je niet kan weten of god wel of niet bestaat.
Die haat komt van beide kanten, het is onzin om die haat aan de gelovigen toe te wijzen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:10 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Als gelovigen zich dáár eens aan zouden houden zouden ze een stuk minder "haat" van rationalisten ondervinden.
Dat zal logisch gezien waar zijn, maar zo leidt niemand zijn leven. Je kan ook niet weten of morgen de zon nog wel op gaat, of je morgen niet vijf armen hebt, of je misschien opeens ¤50 miljoen op je rekening hebt staan. Het is niet gerechtvaardigd om je hele leven in te stellen op al die buitengewoon onwaarschijnlijke kansen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:08 schreef Herp.A.Derp het volgende:
Geloven is geloven, geloven is niet weten. Daarom doe ik er ook geen uitspraken over. Geloof is iets privé. Je doet het wel of niet. Er is 1 ding in dit hele onderwerp dat ik zeker weet en dat is dat je niet kan weten of god wel of niet bestaat.
Jij bepaalt dus voor een ander dat die iets niet mag weten. En je zegt dat je er geen uitspraken over doet, maar je zat wel te sneren zodra je meende een ongelovige op een inconsistentie te betrappen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:08 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Als je goed leest zie je dat ik dat ook niet doe.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:12 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Die haat komt van beide kanten, het is onzin om die haat aan de gelovigen toe te wijzen.
Ik bepaal niet wat jij wel of niet mag weten. Ik zeg alleen dat je iets niet kan weten met of zonder bewijs.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij bepaalt dus voor een ander dat die iets niet mag weten. En je zegt dat je er geen uitspraken over doet, maar je zat wel te sneren zodra je meende een ongelovige op een inconsistentie te betrappen.
Wat een nieuw account heb je trouwens.
Het bewijs voor het bestaan van een god ligt ook niet bij de ongelovigen. Het ligt bij de gelovigen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:15 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik bepaal niet wat jij wel of niet mag weten. Ik zeg alleen dat je iets niet kan weten met of zonder bewijs.
Als je jouw redeneerstijl netjes volgt, kun jij die uitspraak over haar helemaal niet doen. Voor hetzelfde geld is Disana namelijk een alwetende godheid. En jij kunt niet bewijzen dat dat niet zo is.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:15 schreef Herp.A.Derp het volgende:
Ik bepaal niet wat jij wel of niet mag weten. Ik zeg alleen dat je iets niet kan weten met of zonder bewijs.
Niet waar. De haat komt van gelovigen. De Atheďsten zeggen alleen maar "nee, ik maak zelf wel uit wat ik doe. "quote:
Ik wou het niet zeggenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:16 schreef eleusis het volgende:
Voor hetzelfde geld is Disana namelijk een alwetende godheid.
Als Disana zegt dat ze een alwetende god is, leg ik dat naast me neer. Ik zal nooit roepen dat ze niet een alwetende god is. (Ik zal overigens ook niet roepen dat ze het wél is)quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Als je jouw redeneerstijl netjes volgt, kun jij die uitspraak over haar helemaal niet doen. Voor hetzelfde geld is Disana namelijk een alwetende godheid. En jij kunt niet bewijzen dat dat niet zo is.
okquote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Niet waar. De haat komt van gelovigen. De Atheďsten zeggen alleen maar "nee, ik maak zelf wel uit wat ik doe. "
Het verschil is dat Godsbesef is ontstaan in een tijd dat de vroege mens in feite massaal schizofreen was. Dat is tegenwoordig anders.quote:
Die God van jou komt anders ook niet met bewijzen, waarom moet Disana dat wel? Dat is meten met 2 maten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:17 schreef Herp.A.Derp het volgende:
Als Disana die alwetende god zou zijn, zou ze ook het bewijs hebben. In haar posts zegt ze alleen dat het niet kan. Op het moment dat Disana alles kan bewijzen ben ik bereid mijn standpunten te wijzigen.
Je blijft me woorden in de mond leggen. Ik zeg slechts dat als god bestaat, het aan de gelovigen is dat te bewijzen en niet aan de ongelovigen. Daar heb jij geen weerwoord op, je bewijs blijft uit.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:17 schreef Herp.A.Derp het volgende:
Als Disana die alwetende god zou zijn, zou ze ook het bewijs hebben. In haar posts zegt ze alleen dat het niet kan.
Ik dwing niemand tot het bewijzen. Ik vraag alleen wel om bewijs als met flinke uitspraken komt als "god kan niet bestaan". Als je zegt dat het niet kan dat god bestaat wil ik ook je bewijs zien want anders zijn je uitspraken niks waardquote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die God van jou komt anders ook niet met bewijzen, waarom moet Disana dat wel? Dat is meten met 2 maten.
Net zo min als uitspraken dat Hij wel bestaat, niets waard zijn toch?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:24 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik dwing niemand tot het bewijzen. Ik vraag alleen wel om bewijs als met flinke uitspraken komt als "god kan niet bestaan". Als je zegt dat het niet kan dat god bestaat wil ik ook je bewijs zien want anders zijn je uitspraken niks waard
Als ik god kon bewijzen had ik jou allang een gelovige gemaakt (Immers als het bewijs er is dat god bestaat wat zou je dan weerhouden van een plek in de hemel?) . Zoals ik al eerder heb aangegeven: Geloven is geloven, niet wetenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:23 schreef Disana het volgende:
[..]
Je blijft me woorden in de mond leggen. Ik zeg slechts dat als god bestaat, het aan de gelovigen is dat te bewijzen en niet aan de ongelovigen. Daar heb jij geen weerwoord op, je bewijs blijft uit.
Dat heb ik eerder gelezen. Jij hebt niet voor niets een vers account aangemaakt om in dit topic te kunnen posten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:24 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik dwing niemand tot het bewijzen. Ik vraag alleen wel om bewijs als met flinke uitspraken komt als "god kan niet bestaan". Als je zegt dat het niet kan dat god bestaat wil ik ook je bewijs zien want anders zijn je uitspraken niks waard
Juist. Je kan niet weten of god wel of niet bestaat. Dat is mijn enige puntquote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:24 schreef 2dope het volgende:
[..]
Net zo min als uitspraken dat Hij wel bestaat, niets waard zijn toch?
Je wilt eigenlijk gewoon komen melden dat je agnost bent?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:25 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Juist. Je kan niet weten of god wel of niet bestaat. Dat is mijn enige punt
Dat is meten met twee maten: de ongelovigen moeten zich verantwoorden, de gelovigen hoeven helemaal niets.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:25 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Als ik god kon bewijzen had ik jou allang een gelovige gemaakt (Immers als het bewijs er is dat god bestaat wat zou je dan weerhouden van een plek in de hemel?) . Zoals ik al eerder heb aangegeven: Geloven is geloven, niet weten
De echte gelovige zal niet zeggen dat god bestaat. De echte gelovige gelooft.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is meten met twee maten: de ongelovigen moeten zich verantwoorden, de gelovigen hoeven helemaal niets.
Misschien wel, misschien niet. Ik zou niet weten hoe het "agnost"-zijn in mijn gelovige wereld zou moeten bestaanquote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:26 schreef 2dope het volgende:
[..]
Je wilt eigenlijk gewoon komen melden dat je agnost bent?
Gelovigen claimen dat er een God is, de bewijslast ligt bij hen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:24 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik heb het niet over wat andere gelovigen denken, ik zeg dat jij met twee maten meet.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:28 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
De echte gelovige zal niet zeggen dat god bestaat. De echte gelovige gelooft.
Immers als je weet, geloof je niet.
Omdat wij contact kunnen hebben met Disana.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelovigen claimen dat er een God is, de bewijslast ligt bij hen.
Waarom moet Disana wel haar goddelijke bestaan bewijzen , maar God niet?
Met betrekking tot wat meet ik dan met twee maten?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:32 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik heb het niet over wat andere gelovigen denken, ik zeg dat jij met twee maten meet.
Dat zeggen gelovigen ook over God.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:34 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Omdat wij contact kunnen hebben met Disana.
Jij moet van mij wel God bewijzen, anders ben je met een nutteloze discussie bezig.quote:Maar uiteindelijk hoef je niks te bewijzen van mij,
Jij meet met 2 maten, ik wil weten waarom? Jij houd er zo maar rekening mee dat er een God kan zijn, maar jou houd er niet zo maar rekening mee dat Disana Goddelijk is.quote:maar verwacht dan ook niet dat ik weet dat Disana een god zou zijn.
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:35 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Met betrekking tot wat meet ik dan met twee maten?
Jij hoeft niets te bewijzen maar je verwacht van de ongelovige wel bewijzen voor het niet bestaan van een god.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:25 schreef Herp.A.Derp het volgende:
Als ik god kon bewijzen had ik jou allang een gelovige gemaakt (Immers als het bewijs er is dat god bestaat wat zou je dan weerhouden van een plek in de hemel?) . Zoals ik al eerder heb aangegeven: Geloven is geloven, niet weten
Ik GELOOF dat er een god is. Ik GELOOF niet dat Disana goddelijk is. Ik WEET NIET of er een god is. Ik WEET NIET of Disana goddelijk is.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeggen gelovigen ook over God.
[..]
Jij moet van mij wel God bewijzen, anders ben je met een nutteloze discussie bezig.
[..]
Jij meet met 2 maten, ik wil weten waarom? Jij houd er zo maar rekening mee dat er een God kan zijn, maar jou houd er niet zo maar rekening mee dat Disana Goddelijk is.
Je weet dus helemaal niets. Dan moet je ook niet sneren naar ongelovigen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:38 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik GELOOF dat er een god is. Ik GELOOF niet dat Disana goddelijk is. Ik WEET NIET of er een god is. Ik WEET NIET of Disana goddelijk is.
Ik heb voor beide geen bewijs. Ik zeg dan ook niet dat Disana NIET goddelijk is.
Jij hoeft ook niks te bewijzen maar je moet niet van mij verwachten dat ik er in ga geloven.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:37 schreef Disana het volgende:
[..]
[..]
Jij hoeft niets te bewijzen maar je verwacht van de ongelovige wel bewijzen voor het niet bestaan van een god.
Uitgesproken niet-religieus is wat anders dan niet meer actief religieus denk ik zo.quote:
Ik weet niks. Jij zegt wel iets te weten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Je weet dus helemaal niets. Dan moet je ook niet sneren naar ongelovigen.
Lees je eerste post aan mijn adres nog eens. Dat was een regelrechte sneer en een eisende roep om bewijs.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:39 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Jij hoeft ook niks te bewijzen maar je moet niet van mij verwachten dat ik er in ga geloven.
Ja dat was een eisende roep om bewijs omdat jij zei dat god niet kon bestaan.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Lees je eerste post aan mijn adres nog eens. Dat was een regelrechte sneer en een eisende roep om bewijs.
Ik vraag me af of dat onderzoek ook is gedaan op Islamistische jongeren.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:42 schreef Vandaag... het volgende:
Leuk onderzoek maar zegt niets. Die paar mensen die nog wel geloven zijn namelijk wel in toenemende mate jongeren! EO-jongerendagen barsten uit hun voegen en studentenkerken en op de pinksterkerk gestoelde, informele jonge kerken groeien in aantal.
Zal kijken of ik de bron nog kan vinden.
Ik vind dat je maar even moet gaan quoten waar ik dat heb gezegd.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:40 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik weet niks. Jij zegt wel iets te weten.
Namelijk dat god niet KAN bestaan incl. het bewijs ervoor...of toch niet?
Je verwacht wel van haar bewijs en van je God niet. Dan meet je met 2 maten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:38 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik GELOOF dat er een god is. Ik GELOOF niet dat Disana goddelijk is. Ik WEET NIET of er een god is. Ik WEET NIET of Disana goddelijk is.
Ik heb voor beide geen bewijs. Ik zeg dan ook niet dat Disana NIET goddelijk is.
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind dat je maar even moet gaan quoten waar ik dat heb gezegd.
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:42 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik heb in mijn opvoeding zonder geloof geen enkele neiging naar iets hogers gevoeld. En toen ik er later over ging nadenken, kwam ik tot de conclusie dat het niet kan bestaan.
Als ze "de nederlander" hebben gevraagd naar "een" geloofsovertuiging mag je aannemen van wel.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:43 schreef Herp.A.Derp het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat onderzoek ook is gedaan op Islamistische jongeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |