quote:Fuel pond work at Fukushima (World Nuclear News, za 19 maart 12:38)
Recent work at Fukushima Daiichi has included making holes to vent hydrogen in units 5 and 6, while unit 3's fuel pond is said to have stabilised.
An announcement of stability at unit 3's pond came from chief cabinet secretary Yukiyo Edano. This follows the deployment of Hyper Rescue, a truck featuring a 22 metre arm that pumps some 3000 litres of water per minute, in combination with Super Pump Truck. Together the machines sprayed seawater through the holes left in the sides of the reactor building.
Police riot trucks and army fire engines had already been working on the job. Helicopters were tried two days ago, but this approach was not effective.
Edano made clear that unit 3 remains a concern and that spraying may continue.
Units 5 and 6
Elsewhere on site, two diesel generators at unit 6 are now providing power to units 5 and 6 to circulate water in the fuel ponds.
Engineers have also brought back the residual heat removal system of unit 5 allowing heat from its fuel pond to be removed to the sea, which is the ultimate source of cooling for any thermal power plant on the coast.
Holes have been bored through the roofs of reactor buildings 5 and 6 in an 11-hour operation to ensure that hydrogen can vent naturally. Each unit has three holes measuring 3.5-7 centimetres.
Tokyo Electric Power Company said the temperature of fuel ponds in units 5 and 6 was about 60 degrees, noting that the move was a precaution.
Vind dat altijd wel mooi aan die Japanners, zelfs de directeur loopt dus in zo'n soort overal.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 11:40 schreef eleusis het volgende:
Als de directeur van het energiebedrijf in tranen uitbarst op een persconferentie, geeft dat niet veel vertrouwen.
[ afbeelding ]
In ander nieuws, de bijvulactie met waterkanonnen lijkt enig effect te hebben gehad op het meest urgente probleem, de spent fuel pit van unit 3, dit koopt tijd. Stroom is één uur geleden aangesloten naar unit 2.
Ik heb wel medelijden met hem aan de ene kant, ik vermoed dat ie namelijk opdrachten krijgt, anders ga je als directeur niet zo om met je gevoel lijkt me..quote:Op zaterdag 19 maart 2011 13:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Vind dat altijd wel mooi aan die Japanners, zelfs de directeur loopt dus in zo'n soort overal.
Misschien heeft het wel gewoon met schaamte te maken, dat schijnt vrije gebruikelijk te zijn in die contreien, ook al heeft hij misschien wel zijn best gedaan.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 13:39 schreef ThaNetRunner het volgende:
[..]
Ik heb wel medelijden met hem aan de ene kant, ik vermoed dat ie namelijk opdrachten krijgt, anders ga je als directeur niet zo om met je gevoel lijkt me..
Weet iemand of hij "eigenaar" is of op loondienst staat?
Ja, hoor, een strategisch object aan een particulier afstaan, ja, dat gaan de Jappen doen, die zijn immers even intelligent dan een doorsnee Somaliërquote:Op zaterdag 19 maart 2011 13:39 schreef ThaNetRunner het volgende:
[..]
Tepco is beursgenoteerd, maar hij zal vast wel wat aandelen hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 13:39 schreef ThaNetRunner het volgende:
liever een nuclieare zelfmoord dan, hij vult die baden bij met een gietertjequote:Op zaterdag 19 maart 2011 14:36 schreef simmu het volgende:
i guess dat we blij mogen zijn dat hij geen rituele zelfmoord deed
Ik heb 2 maanden op Pernis gezeten, en daar hadden ze op een gegeven moment een oefening, maar toen ging wel iedereen braaf naar de verzamelplek. Maar dat had er waarschijnlijk meer mee te maken dat mensen het wel prettig vonden, even zo'n werk-onderbreking. En het was ook heel mooi weerquote:Daar was trouwens ook chloorgas vrijgekomen. Met m'n veiligheidstraining net achter de rug, was ik één van de weinigen die bij het gasalarm de moeite nam om werk te onderbreken en naar de verzamelplek te gaan zoals ik had geleerd. Meeste mensen bleven gewoon zitten. Want het was meestal toch vals alarm.![]()
BHV oefening. Dat is toch bij ieder chemisch bedrijf? Heb ik ook vaak meegemaakt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:38 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Ik heb 2 maanden op Pernis gezeten, en daar hadden ze op een gegeven moment een oefening, maar toen ging wel iedereen braaf naar de verzamelplek. Maar dat had er waarschijnlijk meer mee te maken dat mensen het wel prettig vonden, even zo'n werk-onderbreking. En het was ook heel mooi weer
quote:Fukushima nuclear accident: Saturday 19 March summary
Last Saturday the the crisis level at the Fukushima Daiichi nuclear power station was rapidly on the rise. Hydrogen explosions, cracks in the wetwell torus and fires in a shutdown units building it seemed the sequence of new problems would never end. A week later, the situation remains troubling, but, over the last few days, it has not got any worse. Indeed, one could make a reasonable argument that its actually got better.
Yes, the IAEA has now formally listed the overall accident at an INES level 5 (see here for a description of the scales), up from the original estimate of 4. This is right and proper but it doesnt mean the situation has escalated further, as some have inferred. Here is a summary of the main site activities for today, followed by the latest JAIF and FEPC reports. You also might be interested in the following site map:
Another large cohort of 100 Tokyo fire fighters joined the spraying operation to cool down the reactors and keep the water in the spent fuel ponds. They have set up a special vehicle called Hyper Rescue for firing a water cannon from 22 m high (in combination with a super pump truck), and today have been targeting the SNF pond in unit 3. About 60 tons of sea water successfully penetrated the building in the vicinity of the pool, at a flow rate of 3,000 litres per minute. Spraying with standard unmanned vehicles was also undertaken for 7 hours into other parts of the the unit 3 building (delivering more than 1,200 tons), to keep the general containment area cool. The temperature around the fuel rods is now reported by TEPCO (via NHK news) to be below 100C.
Conditions in unit 3 are stabilising but will need attention for many days to come. Promisingly, TEPCO has now connected AC cables to the unit 1 and 2 reactor buildings, with hopes that powered systems can be restored to these building by as early as tomorrow (including, it is hoped, the AC core cooling systems), once various safety and equipment condition checks are made.
Holes were made in the secondary containment buildings of Units 5 and 6 as a precautionary measure, to vent any hydrogen that might accumulate and so prevent explosions in these otherwise undamaged structures. The residual heat removal system for these units has now been brought back on line and these pools maintain a tolerable steady temperature of 60C. More here. These buildings were operating on a single emergency diesel generator, but now have a second electricity supply via the external AC power cable.
Why are they concentrating on these activities? Lets revisit a bit of the history of last week. The spent fuel pool still has decay heat (probably of the order of few MW in each pool) that requires active cooling. When power went out on Friday, the cooling stopped and the pool temperature has been rising slowly over the weekend, and probably started boiling off (and a large volume may have also been lost due to sloshing during the seismic event). The pool is located on the 4th floor above the reactor vessel level. It remains unclear why they could not arrange fire trucks to deliver the sea water before the fuel rods got damaged and started releasing radioactivity. Now the effort is hampered by the high radiation level (primarily penetrating gamma rays). This is the inventory of those spent fuel ponds that have been causing so many headaches:
In order to remove the decay heat after the reactor shutdown, the cooling system should be operating. Following the loss of offsite power, the on-site diesel generators came on but the tsunami arrived an hour or so later and wiped out the diesel generators. Then the battery provided the power for 8 hours or so, during which time they brought in portable generators. However, the connectors were incompatible. As the steam pressure built up inside the pressure vessel, the relief valve was open and dumped the steam to the pressure suppression chamber, which in turn was filtered out to the confinement building and the hydrogen explosion took out the slabs.
The sea water was then pumped in by fire trucks and the reactor pressure vessels are now cooled down to near atmospheric pressure but the fuel assemblies are uncovered at the top quarter or third (the FEPC updates give the actual pressure and water levels). It appears that the pressure vessels and the reactor containment structures are intact, except the Unit 2, where the hydrogen explosion took place inside the containment and hence damaging the lower wetwell torus structure (but almost certainly not the reactor vessel, although the exact status is unclear). It appears that the radioactivity releases are mostly coming from the spent fuel storages than the reactor cores.
World Nuclear News has a really excellent extended article here entitled Insight to Fukushima engineering challenges. Read it! Further, you must watch this 8 minute reconstruction of the timeline of the accident done by NHK brilliant, and really highlights the enormous stresses this poor station faced against a record-breaking force of nature. As Id noted earlier, just about everything that could have went wrong, did. But valuable lessons must also be learned.
The IAEA and Japanese government has reported the potential contamination of food products from the local Fukushima area via radioactive iodine (mostly vented as part of the pressure relief operations of units 1 to 3). This is a short-term risk due to the 8-day half-life of radioactive iodine (and a small risk, given the trace amounts recorded), but precautions are warranted, as discussed here. What does this mean?
In the case of the milk samples, even if consumed for one year, the radiation dose would be equivalent to that a person would receive in a single CT scan. The levels found in the spinach were much lower, equivalent to one-fifth of a single CT scan.
and to further put this in context:
The UK governments chief independent scientific advisor has told the British Embassy in Tokyo that radiation fears from the stricken Fukushima nuclear power plant are a sideshow compared with the general devastation caused by the massive earthquake and tsunami that struck on 11 March. Speaking from London in a teleconference on 15 March to the embassy, chief scientific officer John Beddington said that the only people likely to receive doses of radiation that could damage their health are the on-site workers at the Fukushima Daiichi plant. He said that the general population outside of the 20 kilometre evacuation zone should not be concerned about contamination.
As to the possibility of a zirconium fire in the SNF ponds, this seems unlikely. Zr has a very high combustion point, as illustrated in video produced by UC Berkeley nuclear engineers. They applied a blowtorch to a zirconium rod and it did not catch on fire. The demonstration is shown about 50 seconds into this video. The temperature was said to reach 2000C [incidentally, I visited that lab last year!].
The Japan Atomic Industrial Forum has provided their 12th reactor-by-reactor status update (16:00 March 19).
[...]
Heb je er iets hoopgevends uit kunnen halen?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:13 schreef eleusis het volgende:
Update van de dag op BraveNewClimate:
[..]
Het is in ieder geval positief te noemen dat het bijvullen van het koelbad zin heeft gehad, want dat is het meest urgente probleem nu alle reactoren zelf min/meer 'bedwongen' zijn met zeewater.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:29 schreef MaGNeT het volgende:
Heb je er iets hoopgevends uit kunnen halen?
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:53 schreef gebrokenglas het volgende:
Even als tussendoortje
Met al die rampen de laatste tijd en met al die fora, kom je aardig wat te weten over totaal verschillende de vakgebieden.
Met die BP olieramp was ik vaste gast op The Oil Drum, en wist/weet bijna alle technische zaken van hoe het boren naar olie werkt.
Met Moerdijk al weer wat geleerd over het bestrijden van chemische branden....
En nu met deze Fukishima ramp weet ik inmiddels al weer heel wat over de werking van nucleaire centrales, de stroomopwekking ervan en wat er allemaal wel niet bij komt kijken.
En met die subprime ellende in 2008 ook weer heel wat van het bankwezen en de werking van de financiele beurs geleerd. En vooral nooit gesnapt.![]()
Geeft maar weer aan hoe de wereld verandert is de afgelopen jaren.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:53 schreef gebrokenglas het volgende:
Even als tussendoortje
Met al die rampen de laatste tijd en met al die fora, kom je aardig wat te weten over totaal verschillende de vakgebieden.
Met die BP olieramp was ik vaste gast op The Oil Drum, en wist/weet bijna alle technische zaken van hoe het boren naar olie werkt.
Met Moerdijk al weer wat geleerd over het bestrijden van chemische branden....
En nu met deze Fukishima ramp weet ik inmiddels al weer heel wat over de werking van nucleaire centrales, de stroomopwekking ervan en wat er allemaal wel niet bij komt kijken.
En met die subprime ellende in 2008 ook weer heel wat van het bankwezen en de werking van de financiele beurs geleerd. En vooral nooit gesnapt.![]()
En de hoeveelheid informatie en onzin, bagger en complot theorieen is zo groot dat zin en onzin steeds lastiger te scheiden zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Geeft maar weer aan hoe de wereld verandert is de afgelopen jaren.
Information is free.
dat ligt aan je eigen filter,je zou kunnen kijken naar de geschiedenis en die lijn dan doortrekken naar het heden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de hoeveelheid informatie en onzin, bagger en complot theorieen is zo groot dat zin en onzin steeds lastiger te scheiden zijn.
Klopt, maar die moet je wel bijhouden en kritisch blijven.quote:
Dat is onzin.quote:je zou kunnen kijken naar de geschiedenis en die lijn dan doortrekken naar het heden.
In de krant stond vanmorgen een artikel dat de geigertellers in Nederland inmiddels ook uitverkocht zijn. Heeft Piet Paulusma daar soms toe opgeroepen of hebben de boeren in 'Boer zoekt vrouw' ook allemaal zo'n apparaat in de varkensstal hangen? Gaat SBS6 de mensen ook nog oproepen jodium-tabletten te slikken?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier in Duitsland is een run ontstaan op Geigertellers. Wat je daarmee nu ineens moet is me een raadsel, maar de prijs die ervoor betaald wordt op ebay is verdubbeld.
Uit directe bronnen bij de apotheek zijn er mensen die hier in Nederland jodium pillen willen kopen .....quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In de krant stond vanmorgen een artikel dat de geigertellers in Nederland inmiddels ook uitverkocht zijn. Heeft Piet Paulusma daar soms toe opgeroepen of hebben de boeren in 'Boer zoekt vrouw' ook allemaal zo'n apparaat in de varkensstal hangen? Gaat SBS6 de mensen ook nog oproepen jodium-tabletten te slikken?
Prima samenvatting door NHK overigens!
Er zijn altijd mensen die bang zijn om dood te gaan en bij ieder nieuwsbericht een noodpakket inslaan.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:26 schreef ThaNetRunner het volgende:
[..]
Uit directe bronnen bij de apotheek zijn er mensen die hier in Nederland jodium pillen willen kopen .....
Ja en dan vreten ze direct zo'n heel pak jodium dingen op, en moeten vervolgens wegens vergiftiging naar het ziekenhuis.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen die bang zijn om dood te gaan en bij ieder nieuwsbericht een noodpakket inslaan.
Het zijn inderdaad zeer druke weken wat tv nieuws betreftquote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:18 schreef gebrokenglas het volgende:
Nu Japan even stil is met amper nieuws, kunnen we ons storten op de ellende in Libie...
CNN staat weer volop aan hier.
Klopt, maar de oceaan is zo gigantisch dat alles wel enorm verdunt raakt. Zoals je leest zijn de metingen in Californie niet gigantisch spectaculair..quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:28 schreef Zwieperdepiep het volgende:
Één stelling uit een gepost krantenartikel hier vind ik wel zorgelijk. Het feit dat al deze lekkende reactoren aan de oceaan liggen en de natuur dus besmet water overal ter wereld gaat koerieren. Tsjernobyl was misschien een graadje erger qua vrijkomende straling, maar datgene wat vrijkwam werd slechts vervoerd door de wind en bleefvderhalve beperkt. Nu heb je wind + water als verspreider. Dat maakt het potentieel een veel grotere actieradiusramp.
Ook stoort het me dat er totaal niet gesproken wordt over al die miljoenen liters die rechtstreeks op de reactors en pools gestort worden momenteel allemaal de grond of de zee in terugstromen. Dat is na contact met alles rondom die reactor meteen hoogradioactief water. Als ik nu al lees over lichte verhogingen in het kraanwater van Tokio dan is dat zeker iets om bij stil te staan.
waarom?, history always repeats itselfquote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, maar die moet je wel bijhouden en kritisch blijven.
[..]
Dat is onzin.
ja, die status van 5 op de schaal van 7 is nogal misleidend, dit zou nr 8 moeten hebben,omdat het meerdere reactors betreft + oude fuelrods + plutonium/uranium mix!quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:28 schreef Zwieperdepiep het volgende:
Één stelling uit een gepost krantenartikel hier vind ik wel zorgelijk. Het feit dat al deze lekkende reactoren aan de oceaan liggen en de natuur dus besmet water overal ter wereld gaat koerieren. Tsjernobyl was misschien een graadje erger qua vrijkomende straling, maar datgene wat vrijkwam werd slechts vervoerd door de wind en bleefvderhalve beperkt. Nu heb je wind + water als verspreider. Dat maakt het potentieel een veel grotere actieradiusramp.
Ook stoort het me dat er totaal niet gesproken wordt over al die miljoenen liters die rechtstreeks op de reactors en pools gestort worden momenteel allemaal de grond of de zee in terugstromen. Dat is na contact met alles rondom die reactor meteen hoogradioactief water. Als ik nu al lees over lichte verhogingen in het kraanwater van Tokio dan is dat zeker iets om bij stil te staan.
Eigenlijk wel vreemd dat Japan nu o.a. Amerikaanse (Irobot) en Nederlandse (Aerialtake) hulp in wil schakelen voor onbemande verkenning en rampenbestrijding bij de beschadigde reactoren, terwijl ze bij mijn weten op het gebied van robotica juist zelf voorop lopen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:26 schreef eleusis het volgende:
iRobot Warrior 710s getting prepared for deployment to Japan (IEEE Spectrum)
die straling heeft ook invloed op de camera en andere elektronica?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Eigenlijk wel vreemd dat Japan nu o.a. Amerikaanse (Irobot) en Nederlandse (Aerialtake) hulp in wil schakelen voor onbemande verkenning en rampenbestrijding bij de beschadigde reactoren, terwijl ze bij mijn weten op het gebied van robotica juist zelf voorop lopen.
Ik denk dat dat meer met de hele vertrouwenskwestie te maken heeft. USA heeft eerder op eigen houtje drones gestuurd, omdat ze duidelijk de informatie die ze van Japan kregen niet vertrouwden. Misschien dat dit een soort gebaar van goede wil is? Of dat de US dit verzoek min of meer heeft afgedwongen?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Eigenlijk wel vreemd dat Japan nu o.a. Amerikaanse (Irobot) en Nederlandse (Aerialtake) hulp in wil schakelen voor onbemande verkenning en rampenbestrijding bij de beschadigde reactoren, terwijl ze bij mijn weten op het gebied van robotica juist zelf voorop lopen.
Als ik united states robot ingeef op youtube zie ik op de eerste pagina ondermeer "the us military new warriors", "farming with robots", "robot soldiers taking over?", "Army Crusher robot in action", "wired for war", "us robot soldier exoskeleton suit".quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
ze hebben veel personeel in Japan.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:13 schreef phileine het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meer met de hele vertrouwenskwestie te maken heeft. USA heeft eerder op eigen houtje drones gestuurd, omdat ze duidelijk de informatie die ze van Japan kregen niet vertrouwden. Misschien dat dit een soort gebaar van goede wil is? Of dat de US dit verzoek min of meer heeft afgedwongen?
quote:The boss of the company behind the devastated Japanese nuclear reactor today broke down in tears - as his country finally acknowledged the radiation spewing from the over-heating reactors and fuel rods was enough to kill some citizens
Japan's Nuclear and Industrial Safety Agency admitted that the disaster was a level 5, which is classified as a crisis causing 'several radiation deaths' by the UN International Atomic Energy.
Inderdaad, al die tientallen tonnen water die ze erop sproeien raakt enigszins radioactief als dat gewoon via het gebouw terug naar beneden druppelt en spoelt, de grond in (-> grondwater -> drinkwater) en uiteindelijk waarschijnlijk in zee.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:28 schreef Zwieperdepiep het volgende:
Nou de centrale staat op het grootste eiland, dus of we blij moeten zijn dat het mogelijk beperkt blijft tot 1 eiland ...quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:23 schreef deedeetee het volgende:
Laten we maar hopen dat de ellende tot een bepaald gebied beperkt blijft, tenslotte bestaat Japan uit verschillende eilanden.
volgens de berichten is het nog veel erger :quote:
- http://www.dailymail.co.u(...)eak-kill-people.htmlquote:De baas van het bedrijf wat de kerncentrale in Fukushima exploiteert is in tranen uitgebarsten terwijl zijn land eindelijk toegeeft dat de straling uit de oververhitte reactoren en splijtstofstaven zeer gevaarlijk is voor burgers.
Nadat de directeur van TEPCO Akio Komiri huilend een persconferentie verliet gaf een Japanse minister toe dat men is overweldigd door de schaal waarop de ramp zich in het land voltrekt.
Hij zei dat woordvoerders al eerder hadden moeten toegeven hoe ernstig de situatie is. Kabinetsvoorzitter Yukio Edano geeft toe: "De omvang van de aardbeving en de tsunami vormde slechts één van de aspecten waar de rampenplannen niet op berekend waren. Terugkijkend hadden we de situatie beter kunnen inschatten en sneller kunnen coördineren om zo meer informatie te geven.
Nucleaire experts zeggen al dagen dat Japan informatie achterhoudt. Onderdirecteur van het Nucleaire Informatie en Onderzoekscentrum (NISA), Hideohiko Nishiyama, gaf toe dat men niet weet of de reactoren nog onder controle te krijgen zijn. Met behulp van de waterkannonen bestrijden we een vuur wat we niet kunnen zien, zo zei hij.
Straling van gebruikte splijtstofstaven in reactor 4 wordt de atmosfeer in gestuwd nadat ze geheel droog kwamen te staan. In het zuiden van Californië is al een laag stralingsniveau gemeten. Er is ook een stralingswolk op weg naar Europa, maar experts benadrukken dat het stralingsniveau van deze wolk geen gevolgen zal hebben voor de volksgezondheid.
In de nieuwste fotos is te zien dat in de behuizing van reactor 4 een gehele muur mist. In het gebouw is een groene kraan te zien die normaal dient om gebruikte splijtstofstaven in het opslagbad te plaatsen. Onder de kraan bevindt zich het betreffende bad wat naar verluid inmiddels drooggekookt is.
De exploitant van de kerncentrale heeft nu het plan geopperd om het 40 jaar oude complex te begraven in cement. Dit is mogelijk een teken dat de andere pogingen om een volledige meltdown te voorkomen, zoals het dumpen van water of het aansluiten van stroomkabels, niet het beoogde effect hebben. Sommige experts waarschuwen dat de beton-optie niet zonder risicos is.
Alle zes reactoren bevatten plutonium
Het was reeds bekend dat in reactor 3 een combinatie van plutonium en uranium wordt gebruikt. Inmiddels is duidelijk geworden dat alle zes de reactoren van het Fukushima Dai-Ichi complex plutonium bevatten. Met behulp van plutonium worden nucleaire wapens gemaakt en het is vele malen giftiger dan uranium.
Zes procent van de splijtstofstaven in reactor 3 bestaan uit een combinatie van plutonium-239 en uranium-235. De reactorbrandstof in de andere reactoren bestaat enkel uit uranium, maar zelfs daar wordt plutonium gecreëerd tijdens het splijtproces.
Dit houdt in dat de brandstof in alle reactoren en alle gebruikte splijtstofstaven plutonium bevatten. Plutonium is minder stabiel dan uranium en kan gemakkelijk een nucleaire kettingreactie veroorzaken. Het brengt direct schade toe aan longen en nieren.
De Fukushima centrale heeft een behoorlijk aantal splijtstofstaven in opslag. Volgens exploitant TEPCO is meer dan 3.400 ton reactorbrandstof opgeslagen in zeven opslagbaden, waaronder een gedeeld bad waarin zeer oude staven van reactoren 3 en 4 liggen opgeslagen.
Plutonium-239 heeft een halfwaardetijd van 24.000 jaar, wat betekent dat het materiaal nog lang radioactief blijft. Uranium-235 en cesium hebben een halfwaardetijd van respectievelijk 700 miljoen en 30 jaar.
Recentelijk heeft Japan een complex gebouwd om plutonium en uranium opnieuw te gebruiken. Hiertoe wordt de substantie mengoxide (MOX) gevormd. Het complex bevindt zich in Rokkasho, een dorp op 500 kilometer ten noorden van Fukushima, en is pas geleden opgestart. MOX heeft een hogere verbrandingsgraad dan uraniumoxide en is tot twee miljoen keer gevaarlijker dan uranium.
Intussen lijkt het volk ondanks de barre omstandigheden optimistisch te blijven. De minister-president van het land blijft zijn volk moed inpraten.
Wat kunnen we nu verder verwachten? Vanwege het extreem hoge stralingsniveau is het niet eenvoudig in de reactoren zelf te kijken, waardoor de situatie onzeker blijft. Als de reactorbrandstof geheel droog komt te staan kan deze volledig smelten waarna een chemische explosie kan volgen.
Gebied hoeft niet het hele eiland te zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:26 schreef tijs_a het volgende:
[..]
Nou de centrale staat op het grootste eiland, dus of we blij moeten zijn dat het mogelijk beperkt blijft tot 1 eiland ...
Is volgens mij al een paar x langs geweest vandaag.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:45 schreef inperu het volgende:
[..]
volgens de berichten is het nog veel erger :
[..]
- http://www.dailymail.co.u(...)eak-kill-people.html
- http://niburu.nl/index.ph(...)buitenland&Itemid=23
zit hier met 6 uur achterstand, kom net weer kijken..quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Is volgens mij al een paar x langs geweest vandaag.
Kan gebeuren, ik kwam onlangs met een vreselijk achterhaald nieuwtje van de NOS aanzettenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:53 schreef inperu het volgende:
[..]
zit hier met 6 uur achterstand, kom net weer kijken..
Uhu.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:07 schreef THEFXR het volgende:
[..]
als je het topic gevolgd hebt, weet je dat hij dit voorspelt had!
Coming weather in Japan this weekquote:Reactor building No. 4 is now the source of the biggest concern at the site because it contains spent fuel rods that may have boiled dry and are releasing large amounts of radiation into the environment.
The spent-fuel pool does not have a containment vessel, so if the fuel rods heat up and start burning, the radioactive ash will be released directly into the environment.
Workers made a second series of attempts Friday to cool the fuel rods, dumping water from helicopters and using water cannons operated by Japan's Self-Defense Forces to spray water into the pool, which sits in the upper level of the building housing reactor No. 4. The reactor itself had been shut down for maintenance before the earthquake, so it does not pose a problem.
But photographs taken by helicopters and a Global Hawk drone operated by the U.S. Air Force indicate the water is not lasting very long in the pool, suggesting that there is a major breach in the walls of the vessel holding the fuel rods, according to the U.S. Nuclear Regulatory Commission.
bron :http://www.latimes.com/ne(...)%2C0%2C6146639.storyquote:On Sunday, meteorologists predict a heavy rainstorm for the Fukushima area, with the prevailing winds changing toward the direction of Tokyo.
bron : http://www.newser.com/sto(...)in-reactor-pool.htmlquote:The situation at Japan's stricken Fukushima Dai-ichi nuclear complex may be even more dire than realized, according to American nuclear experts. Authorities at the Nuclear Regulatory Commission suspect that a crack or hole has developed in the floor or wall of a spent fuel pool at the complex, which will thwart efforts to refill the pool with water and prevent dangerous levels of radiation from escaping. The Los Angeles Times explains that unlike the reactor itself, the reactor pool does not have a containment vessel, meaning radioactive gases and particles can more easily escape into the environment if the pool's 130 tons of uranium fuel start to burn.
The assessment is based on information provided by US contractors who were inside the plant at the time of last week's earthquake. If the No. 4 reactor pool is cracked, engineers will face a problem that has no precedent and no obvious solution, according to a physicist with the Union of Concerned Scientists. "My intuition is that this is a terrible situation and it is only going to get worse," he said.
is dat wel echt live?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:05 schreef MaGNeT het volgende:
Webcam van 4 minuten geleden:
[ afbeelding ]
Nee 4 minuten geleden. (Ondertussen langer)quote:
ik doelde meer op, dat het beelden van vorige week waren uitgezonden op last van de regering,om te downplayen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:09 schreef W1ckeDxt het volgende:
[..]
Nee 4 minuten geleden. (Ondertussen langer)
Vind het echt zielig om te zien dat die man daar huilend loopt.
Ik ben benieuwd.
Ik heb m'n twijfels bij de betrouwbaarheid van die bronquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:45 schreef inperu het volgende:
[..]
volgens de berichten is het nog veel erger :
[..]
- http://www.dailymail.co.u(...)eak-kill-people.html
- http://niburu.nl/index.ph(...)buitenland&Itemid=23
Het verhaal van Fukushima staat net onder Jo van Buuren is op reis geweest naar de planeet Venus.quote:Bewustmakend nieuws, waarbij de bekendmaking van buitenaards leven en de transformatie van de mens en haar planeet centraal staan.
bron is nederlandse vertaling en dan is het wel zo netjes om de bron erbij te vermelden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:17 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik heb m'n twijfels bij de betrouwbaarheid van die bron
[..]
Het verhaal van Fukushima staat net onder Jo van Buuren is op reis geweest naar de planeet Venus.
Het lijkt er wel op dat ze echt zijn, ze verversen ieder uur en tot nu toe heb ik allemaal unieke screenshots.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:15 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik doelde meer op, dat het beelden van vorige week waren uitgezonden op last van de regering,om te downplayen.
Het verhaal over plutonium is misleidend imo. Het suggereert dat de brandstof gevaarlijker is dan men dacht. Terwijl de vorming van een beperkte hoeveelheid plutonium in elke reactor gebeurt. Dat was net zo goed het geval in Chernobyl.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:20 schreef inperu het volgende:
[..]
bron is nederlandse vertaling en dan is het wel zo netjes om de bron erbij te vermelden.
tevens omdat dit nieuws feitje op deze site staat wil toch niet zeggen dat het niet klopt ?
wel even blijven nadenken....
informatie gaat over hetzelfde van de engelse link.
nieuws post gaat over iets feitelijks niet over fictie..
Dit zijn nou de echte helden van onze wereldquote:For those of you that haven't heard:
http://news.sky.com/skyne(...)t_Meltdown_In_Japan_
A number of Japanese firefighters have essentially volunteered for a suicide corps to save Japan. These men have volunteered to stay at the reactor site to continually douse it with water to keep it cool and stable. The radiation levels are so high that these poor men are expected to start dropping dead within the next few weeks, despite any radiation suits. Some have started losing their hair already.
These men called their families today and told them that they loved them, and that this was their final goodbye to their wives and children.
My heart goes out to these brave, brave men. Men that are giving their lives in order to save Japan. I can only imagine the trauma and despair that the families are going through.
ik zie die quote van jou niet terug in de link die je geeft, is dat een ander artikel?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:51 schreef Stuurver het volgende:
[..]
Dit zijn nou de echte helden van onze wereld
Ik zeg niet dat MOX niet gevaarlijker zijn, ik zeg dat je niet eerst kan zeggen dat MOX gevaarlijker zijn dan gewone brandstof, en dan wijzen op het plutonium in de gewone brandstof met het argument dat die dus ook gevaarlijker zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:50 schreef phileine het volgende:
Toch is het wel anders, want normaal gesproken is plutonium afvalproduct, bij MOX wordt het juist gebruikt als fuel. Deze brandstof is dus echt gevaarlijker dan "gewoon" uranium. Kan de link even niet terugvinden, maar ik postte een paar dagen geleden al een link naar een rapport van Greenpeace dat indertijd heftig heeft geprotesteerd dat er MOX gebruikt ging worden in deze centrales.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:15 schreef THEFXR het volgende:
ik doelde meer op, dat het beelden van vorige week waren uitgezonden op last van de regering,om te downplayen.
quote:Op zondag 20 maart 2011 00:05 schreef phileine het volgende:
Op het journaal hadden ze het net over "een monster dat uit het kraanwater van fukushima kwam" en toen dacht ik even heel suf: waaaht? als er al monsters uit de kraan komen kruipen dan is het wel goed mis qua besmetting. Maar dat bedoelden ze waarschijnlijk niet he?
Mooi plaatje.quote:Op zondag 20 maart 2011 03:08 schreef eleusis het volgende:
Leuke radiation chart van xkcd:
[ afbeelding ]
Lijkt mij ook wel een interessant hebbedingetje straks. Probleem is, die dosimeters moet je regelmatig laten kalibreren willen ze betrouwbaar blijven. Vraag mij af of dat met een tweede hands kan.quote:Op zondag 20 maart 2011 03:35 schreef tjoptjop het volgende:
Al die paranoide Amerikanen zitten nu dosimeters te bestellen, mooie kans om over een paar maanden zo'n ding goedkoop op eBay te scoren
Ik dacht van hij meet gewoon het aantal binnenkomende ionen per seconde. Nee 't is gaat iets anders, je hebt gelijk.quote:Op zondag 20 maart 2011 08:14 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Lijkt mij ook wel een interessant hebbedingetje straks. Probleem is, die dosimeters moet je regelmatig laten kalibreren willen ze betrouwbaar blijven. Vraag mij af of dat met een tweede hands kan.
Ik weet zo niet wat de norm voor drinkwater is japan, maar ik weet dat afhankelijk van welk land je in europa woont de norm voor radioactiviteit van koelwater van kerncentrales tussen de 4 en 10 keer zo streng is dan die van mineraalwater.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:39 schreef banaantjeEE het volgende:
Radioactiviteit in drinkwater Fukushima overschrijdt wettelijke limiet
En even voor de duidelijkheid, AL het water is radioactief, overal, altijd, eigenlijk is zon beetje alles op de wereld radioactief.quote:Op zondag 20 maart 2011 07:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Mooi plaatje.
Al die meldingen van wel radioactiviteit gevonden maar niet gevaarlijk voor de volksgezondheid enzo... nee, de radioactiviteit per stuk natuurlijk niet, maar ze bekijken de radioactiviteit niet alles bij elkaar. Een slok radioactief water zal wel niet gevaarlijk zijn, en de besmette spruitjes uit je tuintje ook niet, maar al die slokken water die je drinkt, en je groente etcetc,
dan zit je toch een stel complete x-rays per dag extra te nemen? Buiten de normale background stralingsdosis om? Volgens mij wordt daar niet bij stilgestaan.
tsja 't is een beetje overdreven.quote:Op zondag 20 maart 2011 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk, die paniek
http://www.nu.nl/economie(...)ontainers-japan.html
Volgens mij lijkt het daar wel op, en we hebben oorlog met Libie dus de media kan lekker verder gaan met Hypen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |