quote:The boss of the company behind the devastated Japanese nuclear reactor today broke down in tears - as his country finally acknowledged the radiation spewing from the over-heating reactors and fuel rods was enough to kill some citizens
Japan's Nuclear and Industrial Safety Agency admitted that the disaster was a level 5, which is classified as a crisis causing 'several radiation deaths' by the UN International Atomic Energy.
Inderdaad, al die tientallen tonnen water die ze erop sproeien raakt enigszins radioactief als dat gewoon via het gebouw terug naar beneden druppelt en spoelt, de grond in (-> grondwater -> drinkwater) en uiteindelijk waarschijnlijk in zee.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:28 schreef Zwieperdepiep het volgende:
Ook stoort het me dat er totaal niet gesproken wordt over al die miljoenen liters die rechtstreeks op de reactors en pools gestort worden momenteel allemaal de grond of de zee in terugstromen. Dat is na contact met alles rondom die reactor meteen hoogradioactief water. Als ik nu al lees over lichte verhogingen in het kraanwater van Tokio dan is dat zeker iets om bij stil te staan.
Nou de centrale staat op het grootste eiland, dus of we blij moeten zijn dat het mogelijk beperkt blijft tot 1 eiland ...quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:23 schreef deedeetee het volgende:
Laten we maar hopen dat de ellende tot een bepaald gebied beperkt blijft, tenslotte bestaat Japan uit verschillende eilanden.
volgens de berichten is het nog veel erger :quote:
- http://www.dailymail.co.u(...)eak-kill-people.htmlquote:De baas van het bedrijf wat de kerncentrale in Fukushima exploiteert is in tranen uitgebarsten terwijl zijn land eindelijk toegeeft dat de straling uit de oververhitte reactoren en splijtstofstaven zeer gevaarlijk is voor burgers.
Nadat de directeur van TEPCO Akio Komiri huilend een persconferentie verliet gaf een Japanse minister toe dat men is overweldigd door de schaal waarop de ramp zich in het land voltrekt.
Hij zei dat woordvoerders al eerder hadden moeten toegeven hoe ernstig de situatie is. Kabinetsvoorzitter Yukio Edano geeft toe: "De omvang van de aardbeving en de tsunami vormde slechts één van de aspecten waar de rampenplannen niet op berekend waren. Terugkijkend hadden we de situatie beter kunnen inschatten en sneller kunnen coördineren om zo meer informatie te geven.
Nucleaire experts zeggen al dagen dat Japan informatie achterhoudt. Onderdirecteur van het Nucleaire Informatie en Onderzoekscentrum (NISA), Hideohiko Nishiyama, gaf toe dat men niet weet of de reactoren nog onder controle te krijgen zijn. Met behulp van de waterkannonen bestrijden we een vuur wat we niet kunnen zien, zo zei hij.
Straling van gebruikte splijtstofstaven in reactor 4 wordt de atmosfeer in gestuwd nadat ze geheel droog kwamen te staan. In het zuiden van Californië is al een laag stralingsniveau gemeten. Er is ook een stralingswolk op weg naar Europa, maar experts benadrukken dat het stralingsniveau van deze wolk geen gevolgen zal hebben voor de volksgezondheid.
In de nieuwste fotos is te zien dat in de behuizing van reactor 4 een gehele muur mist. In het gebouw is een groene kraan te zien die normaal dient om gebruikte splijtstofstaven in het opslagbad te plaatsen. Onder de kraan bevindt zich het betreffende bad wat naar verluid inmiddels drooggekookt is.
De exploitant van de kerncentrale heeft nu het plan geopperd om het 40 jaar oude complex te begraven in cement. Dit is mogelijk een teken dat de andere pogingen om een volledige meltdown te voorkomen, zoals het dumpen van water of het aansluiten van stroomkabels, niet het beoogde effect hebben. Sommige experts waarschuwen dat de beton-optie niet zonder risicos is.
Alle zes reactoren bevatten plutonium
Het was reeds bekend dat in reactor 3 een combinatie van plutonium en uranium wordt gebruikt. Inmiddels is duidelijk geworden dat alle zes de reactoren van het Fukushima Dai-Ichi complex plutonium bevatten. Met behulp van plutonium worden nucleaire wapens gemaakt en het is vele malen giftiger dan uranium.
Zes procent van de splijtstofstaven in reactor 3 bestaan uit een combinatie van plutonium-239 en uranium-235. De reactorbrandstof in de andere reactoren bestaat enkel uit uranium, maar zelfs daar wordt plutonium gecreëerd tijdens het splijtproces.
Dit houdt in dat de brandstof in alle reactoren en alle gebruikte splijtstofstaven plutonium bevatten. Plutonium is minder stabiel dan uranium en kan gemakkelijk een nucleaire kettingreactie veroorzaken. Het brengt direct schade toe aan longen en nieren.
De Fukushima centrale heeft een behoorlijk aantal splijtstofstaven in opslag. Volgens exploitant TEPCO is meer dan 3.400 ton reactorbrandstof opgeslagen in zeven opslagbaden, waaronder een gedeeld bad waarin zeer oude staven van reactoren 3 en 4 liggen opgeslagen.
Plutonium-239 heeft een halfwaardetijd van 24.000 jaar, wat betekent dat het materiaal nog lang radioactief blijft. Uranium-235 en cesium hebben een halfwaardetijd van respectievelijk 700 miljoen en 30 jaar.
Recentelijk heeft Japan een complex gebouwd om plutonium en uranium opnieuw te gebruiken. Hiertoe wordt de substantie mengoxide (MOX) gevormd. Het complex bevindt zich in Rokkasho, een dorp op 500 kilometer ten noorden van Fukushima, en is pas geleden opgestart. MOX heeft een hogere verbrandingsgraad dan uraniumoxide en is tot twee miljoen keer gevaarlijker dan uranium.
Intussen lijkt het volk ondanks de barre omstandigheden optimistisch te blijven. De minister-president van het land blijft zijn volk moed inpraten.
Wat kunnen we nu verder verwachten? Vanwege het extreem hoge stralingsniveau is het niet eenvoudig in de reactoren zelf te kijken, waardoor de situatie onzeker blijft. Als de reactorbrandstof geheel droog komt te staan kan deze volledig smelten waarna een chemische explosie kan volgen.
Gebied hoeft niet het hele eiland te zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:26 schreef tijs_a het volgende:
[..]
Nou de centrale staat op het grootste eiland, dus of we blij moeten zijn dat het mogelijk beperkt blijft tot 1 eiland ...
Is volgens mij al een paar x langs geweest vandaag.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:45 schreef inperu het volgende:
[..]
volgens de berichten is het nog veel erger :
[..]
- http://www.dailymail.co.u(...)eak-kill-people.html
- http://niburu.nl/index.ph(...)buitenland&Itemid=23
zit hier met 6 uur achterstand, kom net weer kijken..quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Is volgens mij al een paar x langs geweest vandaag.
Kan gebeuren, ik kwam onlangs met een vreselijk achterhaald nieuwtje van de NOS aanzettenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:53 schreef inperu het volgende:
[..]
zit hier met 6 uur achterstand, kom net weer kijken..
Uhu.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:07 schreef THEFXR het volgende:
[..]
als je het topic gevolgd hebt, weet je dat hij dit voorspelt had!
Coming weather in Japan this weekquote:Reactor building No. 4 is now the source of the biggest concern at the site because it contains spent fuel rods that may have boiled dry and are releasing large amounts of radiation into the environment.
The spent-fuel pool does not have a containment vessel, so if the fuel rods heat up and start burning, the radioactive ash will be released directly into the environment.
Workers made a second series of attempts Friday to cool the fuel rods, dumping water from helicopters and using water cannons operated by Japan's Self-Defense Forces to spray water into the pool, which sits in the upper level of the building housing reactor No. 4. The reactor itself had been shut down for maintenance before the earthquake, so it does not pose a problem.
But photographs taken by helicopters and a Global Hawk drone operated by the U.S. Air Force indicate the water is not lasting very long in the pool, suggesting that there is a major breach in the walls of the vessel holding the fuel rods, according to the U.S. Nuclear Regulatory Commission.
bron :http://www.latimes.com/ne(...)%2C0%2C6146639.storyquote:On Sunday, meteorologists predict a heavy rainstorm for the Fukushima area, with the prevailing winds changing toward the direction of Tokyo.
bron : http://www.newser.com/sto(...)in-reactor-pool.htmlquote:The situation at Japan's stricken Fukushima Dai-ichi nuclear complex may be even more dire than realized, according to American nuclear experts. Authorities at the Nuclear Regulatory Commission suspect that a crack or hole has developed in the floor or wall of a spent fuel pool at the complex, which will thwart efforts to refill the pool with water and prevent dangerous levels of radiation from escaping. The Los Angeles Times explains that unlike the reactor itself, the reactor pool does not have a containment vessel, meaning radioactive gases and particles can more easily escape into the environment if the pool's 130 tons of uranium fuel start to burn.
The assessment is based on information provided by US contractors who were inside the plant at the time of last week's earthquake. If the No. 4 reactor pool is cracked, engineers will face a problem that has no precedent and no obvious solution, according to a physicist with the Union of Concerned Scientists. "My intuition is that this is a terrible situation and it is only going to get worse," he said.
is dat wel echt live?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:05 schreef MaGNeT het volgende:
Webcam van 4 minuten geleden:
[ afbeelding ]
Nee 4 minuten geleden. (Ondertussen langer)quote:
ik doelde meer op, dat het beelden van vorige week waren uitgezonden op last van de regering,om te downplayen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:09 schreef W1ckeDxt het volgende:
[..]
Nee 4 minuten geleden. (Ondertussen langer)
Vind het echt zielig om te zien dat die man daar huilend loopt.
Ik ben benieuwd.
Ik heb m'n twijfels bij de betrouwbaarheid van die bronquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:45 schreef inperu het volgende:
[..]
volgens de berichten is het nog veel erger :
[..]
- http://www.dailymail.co.u(...)eak-kill-people.html
- http://niburu.nl/index.ph(...)buitenland&Itemid=23
Het verhaal van Fukushima staat net onder Jo van Buuren is op reis geweest naar de planeet Venus.quote:Bewustmakend nieuws, waarbij de bekendmaking van buitenaards leven en de transformatie van de mens en haar planeet centraal staan.
bron is nederlandse vertaling en dan is het wel zo netjes om de bron erbij te vermelden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:17 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik heb m'n twijfels bij de betrouwbaarheid van die bron
[..]
Het verhaal van Fukushima staat net onder Jo van Buuren is op reis geweest naar de planeet Venus.
Het lijkt er wel op dat ze echt zijn, ze verversen ieder uur en tot nu toe heb ik allemaal unieke screenshots.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:15 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik doelde meer op, dat het beelden van vorige week waren uitgezonden op last van de regering,om te downplayen.
Het verhaal over plutonium is misleidend imo. Het suggereert dat de brandstof gevaarlijker is dan men dacht. Terwijl de vorming van een beperkte hoeveelheid plutonium in elke reactor gebeurt. Dat was net zo goed het geval in Chernobyl.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:20 schreef inperu het volgende:
[..]
bron is nederlandse vertaling en dan is het wel zo netjes om de bron erbij te vermelden.
tevens omdat dit nieuws feitje op deze site staat wil toch niet zeggen dat het niet klopt ?
wel even blijven nadenken....
informatie gaat over hetzelfde van de engelse link.
nieuws post gaat over iets feitelijks niet over fictie..
Dit zijn nou de echte helden van onze wereldquote:For those of you that haven't heard:
http://news.sky.com/skyne(...)t_Meltdown_In_Japan_
A number of Japanese firefighters have essentially volunteered for a suicide corps to save Japan. These men have volunteered to stay at the reactor site to continually douse it with water to keep it cool and stable. The radiation levels are so high that these poor men are expected to start dropping dead within the next few weeks, despite any radiation suits. Some have started losing their hair already.
These men called their families today and told them that they loved them, and that this was their final goodbye to their wives and children.
My heart goes out to these brave, brave men. Men that are giving their lives in order to save Japan. I can only imagine the trauma and despair that the families are going through.
ik zie die quote van jou niet terug in de link die je geeft, is dat een ander artikel?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:51 schreef Stuurver het volgende:
[..]
Dit zijn nou de echte helden van onze wereld
Ik zeg niet dat MOX niet gevaarlijker zijn, ik zeg dat je niet eerst kan zeggen dat MOX gevaarlijker zijn dan gewone brandstof, en dan wijzen op het plutonium in de gewone brandstof met het argument dat die dus ook gevaarlijker zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:50 schreef phileine het volgende:
Toch is het wel anders, want normaal gesproken is plutonium afvalproduct, bij MOX wordt het juist gebruikt als fuel. Deze brandstof is dus echt gevaarlijker dan "gewoon" uranium. Kan de link even niet terugvinden, maar ik postte een paar dagen geleden al een link naar een rapport van Greenpeace dat indertijd heftig heeft geprotesteerd dat er MOX gebruikt ging worden in deze centrales.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:15 schreef THEFXR het volgende:
ik doelde meer op, dat het beelden van vorige week waren uitgezonden op last van de regering,om te downplayen.
quote:Op zondag 20 maart 2011 00:05 schreef phileine het volgende:
Op het journaal hadden ze het net over "een monster dat uit het kraanwater van fukushima kwam" en toen dacht ik even heel suf: waaaht? als er al monsters uit de kraan komen kruipen dan is het wel goed mis qua besmetting. Maar dat bedoelden ze waarschijnlijk niet he?
Mooi plaatje.quote:Op zondag 20 maart 2011 03:08 schreef eleusis het volgende:
Leuke radiation chart van xkcd:
[ afbeelding ]
Lijkt mij ook wel een interessant hebbedingetje straks. Probleem is, die dosimeters moet je regelmatig laten kalibreren willen ze betrouwbaar blijven. Vraag mij af of dat met een tweede hands kan.quote:Op zondag 20 maart 2011 03:35 schreef tjoptjop het volgende:
Al die paranoide Amerikanen zitten nu dosimeters te bestellen, mooie kans om over een paar maanden zo'n ding goedkoop op eBay te scoren
Ik dacht van hij meet gewoon het aantal binnenkomende ionen per seconde. Nee 't is gaat iets anders, je hebt gelijk.quote:Op zondag 20 maart 2011 08:14 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Lijkt mij ook wel een interessant hebbedingetje straks. Probleem is, die dosimeters moet je regelmatig laten kalibreren willen ze betrouwbaar blijven. Vraag mij af of dat met een tweede hands kan.
Ik weet zo niet wat de norm voor drinkwater is japan, maar ik weet dat afhankelijk van welk land je in europa woont de norm voor radioactiviteit van koelwater van kerncentrales tussen de 4 en 10 keer zo streng is dan die van mineraalwater.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:39 schreef banaantjeEE het volgende:
Radioactiviteit in drinkwater Fukushima overschrijdt wettelijke limiet
En even voor de duidelijkheid, AL het water is radioactief, overal, altijd, eigenlijk is zon beetje alles op de wereld radioactief.quote:Op zondag 20 maart 2011 07:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Mooi plaatje.
Al die meldingen van wel radioactiviteit gevonden maar niet gevaarlijk voor de volksgezondheid enzo... nee, de radioactiviteit per stuk natuurlijk niet, maar ze bekijken de radioactiviteit niet alles bij elkaar. Een slok radioactief water zal wel niet gevaarlijk zijn, en de besmette spruitjes uit je tuintje ook niet, maar al die slokken water die je drinkt, en je groente etcetc,
dan zit je toch een stel complete x-rays per dag extra te nemen? Buiten de normale background stralingsdosis om? Volgens mij wordt daar niet bij stilgestaan.
tsja 't is een beetje overdreven.quote:Op zondag 20 maart 2011 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk, die paniek
http://www.nu.nl/economie(...)ontainers-japan.html
Volgens mij lijkt het daar wel op, en we hebben oorlog met Libie dus de media kan lekker verder gaan met Hypen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |