abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:37:02 #201
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_94238593
Ik vond het zo stil op FP over Japan vandaag. Stilte voor de storm? :/
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 14:38:00 #202
145738 superworm
is erbij
pi_94238638
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:37 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Er komt ook niet bijzonder veel nieuws naar buiten.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_94238730
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:04 schreef LSD.tv het volgende:
Zo loopt de brandweer er bij, die het boeltje 2 min heeft proberen te blussen

[ afbeelding ]
Dat is langer aankleden dan blussen :{
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94238759
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:40 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Dat is langer aankleden dan blussen :{
Je zal maar moeten pissen nadat je net alle kleding aan hebt :+
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 14:43:27 #205
145738 superworm
is erbij
pi_94238824
Na 4 is ook bij 3 nu de spent fuel pool bijna leeg:

Guardian 1.38pm: The Japan Atomic Industrial Forum is posting regular updates on the state of the reactors at Fukushima Daiich, my colleague Simon Rogers says, as well as information on the success of the operations to pump more water into those that are stricken.

"Water level is low at the spent fuel pools of unit-3," Jaif said. Considering possibility of
damage to fuel rods in the pool outside the containment vessel, operation for filling the pool with water were conducted three times.

1st operation
Japan Self-Defense Forces dropped 4 huge buckets of seawater from helicopters in this morning. Lead plates were installed at the bottom of the helicopters to shield radiation and crew members wore radiation protection suits.

2nd operation
The National Police Agency tried to pour water from the ground with pumper truck in the evening. However, they were not able to come close because of high radiation and water did not reach the pool.

3rd operation
Japan Self-Defense Forces poured 30 tons of water from the ground with 5 special pumper trucks from 19:45 to 20:09. Because these trucks are special, they were able to do this operation without getting off the trucks. Effect of this operation is under evaluation.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_94238914
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:41 schreef Co_OL het volgende:

[..]

Gewoon in je broek, weer een beschermlaag erbij.
life goes by...
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:47:12 #207
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94238982
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:29 schreef Toad het volgende:
Is bekend hoe de IAEA deze ramp classificeert op de INES-schaal? Ik hoor daar zo weinig over. Het klinkt misschien een beetje triviaal, maar het is toch interessant om te weten hoe het IAEA de ramp op dit moment duidt.
Ik plaats ''em nog maar een keer, de INES scale:

Three Mile Island accident was door de IAEA ingeschaald als INES level 5 en Tjernobyl als level 7, het hoogste niveau. De Japanse regering heeft Fukushima ingeschaald als INES level 4, maar de meeste experts zijn het er toch wel over eens dat het eigenlijk level 6 is, met een aannemelijkheid om een INES level 7 te worden.

P.S.: je moet voor de gein 'ns alleen INES intikken op de Google Afbeeldingen :P
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_94239013
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:41 schreef Co_OL het volgende:

[..]

hoe denk je dat wielrenners dat doen :P
en om de horror af te maken: hoe denk je dat vrouwelijke wielrensters dat doen?
en de finishing touch: als die vrouwelijke wielrensters ongesteld zijn?
~O>
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94239038
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:45 schreef Wing het volgende:

[..]

Gewoon in je broek, weer een beschermlaag erbij.
Zit wel zout in je pis. Als je dan een handstand doet heb je er weer wat jodium bij.
pi_94239052
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:37 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Ik herinner me een quote laatst hier ook in 1 van de draadjes over de kerncentrales in Japan, en daarin zeiden ze dat de experts en deskundige bij de kerncentrale in een crisissituatie misschien niet eens de tijd hebben om nieuws bekend te maken aan mensen.

Dus ja ik vind die stilte ook maar niks eerlijk gezegd.
pi_94239055
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:47 schreef simmu het volgende:

[..]

hoe denk je dat wielrenners dat doen :P
en om de horror af te maken: hoe denk je dat vrouwelijke wielrensters dat doen?
en de finishing touch: als die vrouwelijke wielrensters ongesteld zijn?
~O>
de mannelijke staan gewoon langs de kant te pissen hoor...
pi_94239124
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:47 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ik plaats ''em nog maar een keer, de INES scale:

[ afbeelding ]

Three Mile Island accident was door de IAEA ingeschaald als INES level 5 en Tjernobyl als level 7, het hoogste niveau. De Japanse regering heeft Fukushima ingeschaald als INES level 4, maar de meeste experts zijn het er toch wel over eens dat het eigenlijk level 6 is, met een aannemelijkheid om een INES level 7 te worden.

P.S.: je moet voor de gein 'ns alleen INES intikken op de Google Afbeeldingen :P
Ik hoop niet dat ze een nieuw level aan die schaal toevoegen. :X
life goes by...
pi_94239157
Het probleem met dat "blussen" is volgens mij ook dat het op zon speficieke plek terecht moet komen, namelijk in die bakken waar die staven staan af te koelen. Daar moet je dus heel goed voor mikken. Er moeten tonnen water in, en bij elke poging met kanon, brandweerwagen of helicopter komt er van de lading die wordt aangeleverd steeds maar een héél klein beetje terecht op de plek waar het moet zijn.
mooi he, alles
pi_94239167
Ik heb trouwens bij CNN "live japan tv" aan staan en ik zit nu al een half uur te luisteren naar een debat over NPR of zo.

"National Public Radio", en het klink heel Amerikaans dus sowieso niks over Japan.

Edit:

Juist, nu heb ik iets aangeklikt waardoor ik nu ineens bij Japan ben gekomen. Laat maar dus.
pi_94239180
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:48 schreef OmniRocket het volgende:

[..]

vandaar dat die dan verliest ;)
pi_94239228
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:48 schreef OmniRocket het volgende:

[..]

ze hebben niet voor niets een zeemleren broek aan. Die marathonlopers doen het ook zo, was er nog eens eentje met diaree. Hij won geloof ik wel, maar het zag er niet uit....
mooi he, alles
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:52:14 #217
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_94239249
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:51 schreef phileine het volgende:

[..]

ze hebben niet voor niets een zeemleren broek aan. Die marathonlopers doen het ook zo, was er nog eens eentje met diaree. Hij won geloof ik wel, maar het zag er niet uit....
Ruikt ook niet zo fris :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_94239291
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:50 schreef simmu het volgende:

[..]

vandaar dat die dan verliest ;)
Nee hoor, meestal fietsen ze op dat moment niet zo hard ;)
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:57:43 #219
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94239440
Ze nemen iedere keer rigoureusere maatregelen, zoals helicopters met zakken water, trucks met waterkanonnen... maareh... als ze die al klaar hadden staan, dus iedere keer 2 schalen vooruit hadden gedacht, had wat nu al is, niet al lang voorkomen kunnen zijn?
M.a.w: kunnen er nu nog stappen vooruit gedacht worden om te redden wat er te redden valt?
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 14:58:14 #220
145738 superworm
is erbij
pi_94239467
#
1351: Andrew Dickinson, in Hiroshima, writes: "Today a shopkeeper who overcharged me for some fruit cycled to the bus station on the off chance of finding me to pay me back. Japanese spirit and kindness remains strong." Have Your Say
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_94239518
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:58 schreef superworm het volgende:
#
1351: Andrew Dickinson, in Hiroshima, writes: "Today a shopkeeper who overcharged me for some fruit cycled to the bus station on the off chance of finding me to pay me back. Japanese spirit and kindness remains strong." Have Your Say
Daar ligt de moraal bij sommige mensen nog steeds hoog :)
life goes by...
pi_94239522
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:57 schreef bokaal het volgende:
Ze nemen iedere keer rigoureusere maatregelen, zoals helicopters met zakken water, trucks met waterkanonnen... maareh... als ze die al klaar hadden staan, dus iedere keer 2 schalen vooruit hadden gedacht, had wat nu al is, niet al lang voorkomen kunnen zijn?
M.a.w: kunnen er nu nog stappen vooruit gedacht worden om te redden wat er te redden valt?
Elke stap zal een extra aanslag op de gezondheid van de mensen ter plekke zijn. Die stappen worden niet snel genomen, pas als de stap ervoor niet het verwachte resultaat levert.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_94239560
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:57 schreef bokaal het volgende:
Volgens mij is het antwoord daarop de tsunami.
Het is even ingewikkeld om alle feiten erbij te houden maar natuurlijk wordt eerst alles weggespoeld en vervolgens is de overheid ineens gedwongen om allerlei werkend materiaal naar die kernreactor te brengen, tja dat is een moeilijke zaak!

Vanaf dat moment lopen ze al achter de feiten aan.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:01:24 #224
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94239596
NOS journaal begint niet meer met de nucleaire crisis in Japan! :')
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_94239644
het is daar zonder die problemen bij de kerncentrale al een humanitaire en logistieke ramp op enorme schaal. Er zijn waanzinnige problemen om al die mensen onder te brengen, ze te voorzien van eten, water en warmte doordat de hele infrastructuur verwoest is. Om dus nog maar niet te spreken over ingewikkeld technisch materieel voor de centrale. Natuurlijk zou er onder ideale omstandigheden veel meer mogelijk zijn, maar onder ideale omstandigheden was dit ook nooit gebeurd. (dat kregen ze alleen in tjernobyl voor elkaar)
mooi he, alles
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:03:08 #226
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94239660
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:59 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Elke stap zal een extra aanslag op de gezondheid van de mensen ter plekke zijn. Die stappen worden niet snel genomen, pas als de stap ervoor niet het verwachte resultaat levert.
De straling zal alleen maar hoger worden, dus een groter risico voor diegene die er iets aan kunnen gaan doen.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:04:31 #227
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_94239711
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:01 schreef SemperSenseo het volgende:
er gebeurt ook te weinig,
pas als er weer iets helemaal faudt gaat zal het wel weer voorop in het nieuws zijn
mee bekant vangde gin haas.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:05:20 #228
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94239745
Looped beelden van een flyover over de Fukushima-site:

http://www.ustream.tv/channel/iwj7

bron: http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_94239758
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:03 schreef bokaal het volgende:

[..]

De straling zal alleen maar hoger worden, dus een groter risico voor diegene die er iets aan kunnen gaan doen.
Als optie B werkt, dan is het niet nodig om mensen met optie C naar binnen sturen, voor het geval dat. Je brengt mensen dan onnodig in een nog grotere levensbedreigende situatie.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:05:46 #230
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94239763
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:02 schreef phileine het volgende:
het is daar zonder die problemen bij de kerncentrale al een humanitaire en logistieke ramp op enorme schaal. Er zijn waanzinnige problemen om al die mensen onder te brengen, ze te voorzien van eten, water en warmte doordat de hele infrastructuur verwoest is. Om dus nog maar niet te spreken over ingewikkeld technisch materieel voor de centrale. Natuurlijk zou er onder ideale omstandigheden veel meer mogelijk zijn, maar onder ideale omstandigheden was dit ook nooit gebeurd. (dat kregen ze alleen in tjernobyl voor elkaar)
Een aantal dagen geleden werd er iedere keer gezegd: "neuh, dit wordt geen Tjernobyl II, écht niet!" Zoals het er nu uit ziet, lijkt het er behoorlijk op en biedt iedere poging om het onder controle te houden, geen soelaars.
pi_94239789
Hier staat een heldere (wel engelse) update, van de hudige situatie.

Het lijkt dus allemaal wel wat mee te vallen, volgens de beste info zijn de reactoren gewoon intakt, en de primaire "containment vessels" daarom heen ook. (dat had een Tsjernobyl niet) De gebouwen die beschadigd zijn door de waterstof explosies zijn de secundaire "containment vessels", en de straling die daar uit komt, wordt veroorzaakt door actinides met een halfwaardetijd van minunten.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:07:03 #232
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94239800
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:05 schreef bokaal het volgende:
Een aantal dagen geleden werd er iedere keer gezegd: "neuh, dit wordt geen Tjernobyl II, écht niet!" Zoals het er nu uit ziet, lijkt het er behoorlijk op en biedt iedere poging om het onder controle te houden, geen soelaars.
Wordt het ook niet, want het explodeert niet met grote kracht de hoge atmosfeer in. De worst case is dat het blijft stralen, en dat je daar niets aan kan doen. Dat heeft meer impact op een klein gebied.

Wat ook al zeer ernstig is, dus dit is niet om het te bagatelliseren.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:07:43 #233
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94239820
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:05 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Als optie B werkt, dan is het niet nodig om mensen met optie C naar binnen sturen, voor het geval dat. Je brengt mensen dan onnodig in een nog grotere levensbedreigende situatie.
Ik had het over: "er alvast rekening mee houden" dus mensen/materieel klaar hebben staan/organiseren. (zoals je nu ziet, die waterkanonnen die te laat in werden gezet en weer retour moeten omdat de straling te hoog is)
pi_94239846
Sky: high levels of radiation found 30 km from Fukushima 1

Hoeveel zeggen ze op het momen niet.
pi_94239884
-edit: nevermind, al ge-edit - :P
pi_94239903
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:06 schreef fruityloop het volgende:

Het lijkt dus allemaal wel wat mee te vallen, volgens de beste info zijn de reactoren gewoon intakt, en de primaire "containment vessels" daarom heen ook. (dat had een Tsjernobyl niet) De gebouwen die beschadigd zijn door de waterstof explosies zijn de secundaire "containment vessels", en de straling die daar uit komt, wordt veroorzaakt door actinides met een halfwaardetijd van minunten.
uhm, zelfs de beheerder van het ding geeft toe dat ze het niet weten?
pi_94239915
Ninja edit 8)
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:11:30 #238
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94239949
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:07 schreef eleusis het volgende:

[..]

Wordt het ook niet, want het explodeert niet met grote kracht de hoge atmosfeer in. De worst case is dat het blijft stralen, en dat je daar niets aan kan doen. Dat heeft meer impact op een klein gebied.

Wat ook al zeer ernstig is, dus dit is niet om het te bagatelliseren.
Ik wilde het er al die tijd niet mee vergelijken, maar als ik deze radarbeelden zo zien, en de wind draait, dan kan ik me voorstellen dat heel het vaste land naar het westen toe, nog jaren lang "gloeit".

donderdag 17 maart 2011 @ 15:15:05 #239
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94240072
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:05 schreef Perrin het volgende:
Looped beelden van een flyover over de Fukushima-site:

http://www.ustream.tv/channel/iwj7

bron: http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2
Fascinerend, inderdaad. Wat een teringzooi.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_94240116
Wel jammer dat er zo wordt ingezoomed op het begin, nu is er weinig overzicht te krijgen,
maar dat zal wel komen omdat de camera-bediener dikke handschoenen + pak aan heeft oid.

-edit: oh, nu zie ik ook andere beelden :P -
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 15:18:42 #241
145738 superworm
is erbij
pi_94240215
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:19:14 #242
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94240239
quote:
11s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:15 schreef NJ het volgende:

[..]

Fascinerend, inderdaad. Wat een teringzooi.
Wat ik alleen niet goed snap, is die Tsunami daar nou wel ook geweest?
Want als dat zo is vind ik de puinhoop op de grond eig. nog wel meevallen tov wat de verdere beelden uit de getroffen gebieden...
pi_94240254
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:01 schreef SemperSenseo het volgende:
Waar openden ze dan mee? Ik mag hopen dat het Libië was, want ik vind het wel zielig voor die rebellen daar dat dat nu zo wordt ondergesneeuwd door de problemen in Japan. Die verdienen ook veel meer aandacht.
mooi he, alles
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:20:30 #244
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94240282
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:19 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Want als dat zo is vind ik de puinhoop op de grond eig. nog wel meevallen tov wat de verdere beelden uit de getroffen gebieden...
De centrale zit direct aan de oostkust van Japan, dus ja.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:20:59 #245
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94240300
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:19 schreef phileine het volgende:

[..]

Waar openden ze dan mee? Ik mag hopen dat het Libië was, want ik vind het wel zielig voor die rebellen daar dat dat nu zo wordt ondergesneeuwd door de problemen in Japan. Die verdienen ook veel meer aandacht.
Ik neem aan met de überpedo van Amsterdam die heeft bekend 83 kinderen te hebben misbruikt / verkracht.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:21:30 #246
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94240319
quote:
3s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:20 schreef NJ het volgende:

[..]

Ik neem aan met de überpedo van Amsterdam die heeft bekend 83 kinderen te hebben misbruikt / verkracht.
klopt :')
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:22:24 #247
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94240364
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:20 schreef NJ het volgende:

[..]

De centrale zit direct aan de oostkust van Japan, dus ja.
Ja, dat dacht ik ook, maar dan verbaas ik me dus over de relatief leve parkeerplaatsen waar auto's nog op hun plaats lijken te staan, of kijk ik nou verkeerd. :?
Vergeleken met de ongelofelijke puinhopen die je verder ziet.

[aanvulling] Oh wacht even... dit is pal aan zee, dus er is nog geen puin meegesleurd uit andere delen natuurlijk. |:( Dit is 'schoon' zeewater...
Never mind me... :')
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:23:51 #248
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94240413
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:22 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook, maar dan verbaas ik me dus over de relatief leve parkeerplaatsen waar auto's nog op hun plaats lijken te staan, of kijk ik nou verkeerd. :?
Ik weet niet waar je kijkt, maar kunnen he tniet gewoon nieuw aangevoerde autos zijn? Van personeel enzo...
Nieuw! nu met vleugje Finland.
Sinds 2011 ook met 50% extra Turkije!
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:27:23 #249
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94240557
quote:
Ja, je zag de eerste dagen ook dat 'tsunami-bruin' overal over de oppervlakte :{
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:27:42 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_94240567
Hoeveel slachtoffers heeft Tsjernobyl veroorzaakt? Dat was een zeer incompetent gehandelde kernramp en wat ik aan schattingen gezien heb een 5000 slachtoffers van mensen die statistisch gezien kanker hebben gekregen door die ramp.
Ieder jaar gaan er in Nederland alleen al per jaar 2000 mensen dood door de achtergrondstraling
De ophoping van Radon in woningen door slecht luchten (waarschijnlijk een 800 doden per jaar alleen al daardoor)
Ja, een meltdown van een kerncentrale is ernstig, maar laten we het wel even in verhouding blijven zien. We winden ons ook verschrikkelijk op over terrorisme, maar stappen wel elke dag in de auto en het aantal verkeersslachtoffers is verschrikkelijk veel hoger dan terrorisme slachtoffers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_94240629
quote:

[..]

De reactors staan wat hoger en achter andere gebouwen die de tsunami mogelijk hebben tegen gehouden,
delen van de koelings systemen stonden aan de zee (om water rond te pompen), deze hebben dus het meest last gehad van de tsunami.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:28:57 #252
45206 Pietverdriet
pi_94240635
Vraag me af wat er zou gebeuren als je zo een nuchter statement op het NOS journaal zou maken....
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:29:57 #253
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94240677
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel slachtoffers heeft Tsjernobyl veroorzaakt? Dat was een zeer incompetent gehandelde kernramp en wat ik aan schattingen gezien heb een 5000 slachtoffers van mensen die statistisch gezien kanker hebben gekregen door die ramp.
Ieder jaar gaan er in Nederland alleen al per jaar 2000 mensen dood door de achtergrondstraling
De ophoping van Radon in woningen door slecht luchten (waarschijnlijk een 800 doden per jaar alleen al daardoor)
Ja, een meltdown van een kerncentrale is ernstig, maar laten we het wel even in verhouding blijven zien. We winden ons ook verschrikkelijk op over terrorisme, maar stappen wel elke dag in de auto en het aantal verkeersslachtoffers is verschrikkelijk veel hoger dan terrorisme slachtoffers.
Hear hear. Ik heb een paar dagen geleden al eens betoogd dat het gaat om de illusie van controle.

Iemand reageerde over die verkeersdoden met iets als, "Ja, maar ik kijk wel goed uit mijn doppen". Zolang mensen het idee hebben dat ze de controle hebben, zijn ze bereid veel doden te accepteren. Die slachtoffers waren blijkbaar dom, hadden ze maar moeten uitkijken.

Als het mysterieus en ongrijpbaars is, zoals kernenergie of terrorisme, dan opeens is elke dode een zaak van de grootste ernst.
pi_94240727
de rapportages daarover lopen enorm uiteen piet. De ene bron zegt niet meer dan 500, een ander rapport dat vorig jaar is gepubliceerd (en waarbij alle medische rapporten zijn meegenomen die geheim waren gehouden door de USSR) heeft het over bijna een miljoen doden toe te schrijven aan tsjernobyl. Het is heel moeilijk om precies vast te stellen omdat het soms tientallen jaren duurt voordat het effect van straling zichtbaar wordt, en ook omdat je dan andere omgevingsfactoren moet gaan meerekenen die wel of niet een rol hebben gespeeld bij die sterfgevallen.
mooi he, alles
pi_94240736
we winden ons liever op over dingen die anderen gebeuren dan over dingen die ons elke dag zelf kunnen gebeuren.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:32:36 #256
45206 Pietverdriet
pi_94240780
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:29 schreef eleusis het volgende:

[..]

Hear hear. Ik heb een paar dagen geleden al eens betoogd dat het gaat om de illusie van controle.

Iemand reageerde over die verkeersdoden met iets als, "Ja, maar ik kijk wel goed uit mijn doppen". Zolang mensen het idee hebben dat ze de controle hebben, zijn ze bereid veel doden te accepteren. Die slachtoffers waren blijkbaar dom, hadden ze maar moeten uitkijken.

Als het mysterieus en ongrijpbaars is, zoals kernenergie of terrorisme, dan opeens is elke dode een zaak van de grootste ernst.
Jep
En daarbij is het niet goed kunnen luchten en alle spleten potdicht maken het overheidsbeleid.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:33:03 #257
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94240800
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Ieder jaar gaan er in Nederland alleen al per jaar 2000 mensen dood door de achtergrondstralingDe ophoping van Radon in woningen door slecht luchten (waarschijnlijk een 800 doden per jaar alleen al daardoor)
Da's best wel veel, heb je daar bronnen voor? Ik weet in ieder geval dat er de 800 extra gevallen van longkanker zijn door radon volgens de Nederlandse Gezondheidsraad.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:33:40 #258
45206 Pietverdriet
pi_94240827
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:31 schreef simmu het volgende:
we winden ons liever op over dingen die anderen gebeuren dan over dingen die ons elke dag zelf kunnen gebeuren.
Hoe kleiner de kans is dat je er aan dood gaat hoe groter de opwinding er over.
Haaien, terrorisme, Gil Paniek
hygiene, verkeer, huis luchten, Booooring
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:33:48 #259
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94240834
quote:

[..]

En over de gespreidheid van de gevallen en daarmee de kleine getallen tegenover de grote getallen.
Als een boeing uit de lucht valt is het wereldnieuws. Terwijl er elke dag een paar Boeings uit de lucht vallen aan doden door roken. Of door auto-ongelukken.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:35:02 #260
45206 Pietverdriet
pi_94240882
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:33 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Da's best wel veel, heb je daar bronnen voor? Ik weet in ieder geval dat er de 800 extra gevallen van longkanker zijn door radon volgens de Nederlandse Gezondheidsraad.
http://www.rivm.nl/milieu(...)oniserende-straling/

quote:
Risicos van blootstelling
Risicoschattingen zijn vooral gebaseerd op hoge doses (atoombomslachtoffers in Japan). De stralingsbescherming veronderstelt dat er bij lage doses een lineair verband is tussen stralingsdosis en kanker, zonder een drempelwaarde. Dan levert een blootstelling van 200 mSv volgens de ICRP een extra risico op sterfte door kanker van 1%. De gemiddelde stralingsdosis van 2,5 mSv in Nederland leidt op een bevolking van 16 miljoen, tot ongeveer 2000 sterfgevallen door kanker. Het RIVM doet onderzoek naar de precieze dosis-effect relatie bij lage doses.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:35:16 #261
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94240893
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:38:05 #262
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94240993
quote:
Ik kan het linkje hier niet openen, maar op basis van de titel is het logisch.
Die warmte verdwijnt niet, die moet ergens heen. Die wordt afgevoerd door het water wat verdampt. Dat verdampte water is radioactief en daarom komt er dus meer radio-activiteit in de lucht.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:39:51 #263
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94241064
quote:
Ah okee, eigenlijk wel logisch, iedereen staat bloot aan straling. Maar dat betekent dat er in landen als Zwitserland meer gevallen van kanker zijn door straling?

Verbaast mij dat het er nog zo veel zijn :{
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:41:15 #264
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_94241122

Reactor 4 Daiichi
Ziet er goed uit moet ik zeggen.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:41:59 #265
45206 Pietverdriet
pi_94241158
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:39 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ah okee, eigenlijk wel logisch, iedereen staat bloot aan straling. Maar dat betekent dat er in landen als Zwitserland meer gevallen van kanker hebben door straling?

Verbaast mij dat het er nog zo veel zijn :{
Het blijft natuurlijk statistiek.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:42:15 #266
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94241174
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:39 schreef SemperSenseo het volgende:
Ah okee, eigenlijk wel logisch, iedereen staat bloot aan straling. Maar dat betekent dat er in landen als Zwitserland meer gevallen van kanker hebben door straling?
Het grappige is dus dat (voor zover ik weet) we helemaal niet merken dat mensen in gebieden met hoge achtergrondstraling meer kanker krijgen.

Het begint er m.i. op te lijken, dat een lineaire relatie waarbij een kleine besmetting al effecten heeft (het "linear no threshold"-model) niet opgaat.

Volgens mij weten de wetenschappers dit ook wel, maar het is vloeken in de kerk. Uit voorzorg wordt toch maar met dat model gerekend. Want je kan beter iets té voorzichtig zijn. Het biedt dus een soort bovengrens aan de te verwachten kankergevallen.
pi_94241210
quote:

[..]

Ik vind dit altijd een beetje een domme zaak.

Je hebt normale risico's van het dagelijks leven en in 1 keer kan heel Japan weg zijn bij wijze van spreken?

Als er iets NIET mysterieus en ongrijpbaar is is het 1 enkele beslissing om een kerncentrale daar neer te zetten. Die kan je als volk aanvechten en dan had dit nooit kunnen gebeuren?

Wil jij moeite doen om iedereen uit zijn doppen te laten kijken, of wil je moeite doen om te voorkomen dat er nog meer kerncentrales komen. Je kan mensen immers niet leren uit te kijken in het verkeer. Dat is hetzelfde als zeggen dat er nog steeds wereldwijd honderden mensen per jaar omkomen omdat ze van bruggen afspringen? Ja sorry daar kan ik niks meer aan doen.
Eigen verantwoordelijkheid.

Maar als iemand anders gaat bepalen dat er een kernreactor in jou stad komt te staan dan ga je er alles aan doen om hem ergens anders te krijgen, of alternatieve energie, of op mijn manier gewoon ook energie bezuinigen. Techniek om energie te besparen, niet om NOG meer op te wekken!

Vraag en aanbod problemen kun je aan 2 kanten aanpakken.
Maar moet je ook aan 2 kanten aanpakken. En dat gebeurd nu niet.
Zelfde principe als dat je 2 keer zoveel cola light kan drinken als cola.
Zo gaat de wereld op dit moment met technologische ontwikkelingen om.

Of 400 km/h in een auto ipv 100.
Tja waar het voor nodig is weet niemand maar het is allemaal onder het motto "als je het een keer nodig hebt kan het in ieder geval". Zelfde als die pick up trucks in Amerika.
Als je een keer iets wil vervoeren kan het ook. Meeste hebben alleen een shotgun achterin liggen.
Nou die kan je ook vervoeren in een Prius (of niet he toyota, laten we hopen op het beste).
pi_94241281
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:41 schreef raistlin6 het volgende:
[ afbeelding ]
Reactor 4 Daiichi
Ziet er goed uit moet ik zeggen.
Ja niks mis mee :)
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:45:39 #269
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94241315
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:43 schreef again1928 het volgende:
Je hebt normale risico's van het dagelijks leven en in 1 keer kan heel Japan weg zijn bij wijze van spreken?
Elke paar jaar overlijdt een sloot mensen ten grootte van de Japanse bevolking vroegtijdig door vet eten en te weinig bewegen. Waar is de paniek?

En heel Japan gaat niet weg met zo'n ramp. Worst case zal een gebied afgesloten worden, en een aantal werknemers lopen kans op kanker. Erg genoeg.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:45:43 #270
69315 raistlin6
pi_94241318
Foto is weer verwijderd van de blog, dus misschien klopt er iets niet aan, hoewel ik niet zou weten wat precies.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:48:21 #271
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94241430
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef raistlin6 het volgende:
Foto is weer verwijderd van de blog, dus misschien klopt er iets niet aan, hoewel ik niet zou weten wat precies.
Ik ga er voor het gemak van uit dat het in ieder geval een foto van 'na' de ongelukken was. En niet van zeg een maand of drie geleden.
pi_94241436
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef eleusis het volgende:

[..]

Elke paar jaar overlijdt een sloot mensen ten grootte van de Japanse bevolking vroegtijdig door vet eten en te weinig bewegen. Waar is de paniek?

En heel Japan gaat niet weg met zo'n ramp. Worst case zal een gebied afgesloten worden, en een aantal werknemers lopen kans op kanker. Erg genoeg.
Hoe wil je het dan oplossen?
Waar blijft de paniek nou ik zal je zeggen, de paniek zit hem in dat ik uitkijk dat ik niet teveel naar de McDonals ga klaar..
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:48:32 #273
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94241442
In het kader van: een paar stappen vooruitkijken, eerder dit topic;
Men is nu aan het proberen noodstroomvoorzieningen te maken om de koelsystemen weer aan de praat te krijgen.
Het is duidelijk dat de info die beschikbaar gegeven wordt door regeringen erg fluctueerd.
Ik hoor Dhr. Turkenburg, professor op het gebied van energie zeggen dat dat een kleine kans van slagen heeft, omdat die erg beschadigd en smerig zal zijn door de tsunami, dus eerst gerepareerd moeten worden.
Als dat lukt zou dat natuurlijk érg goed nieuws zijn... maaarrrr, waarom zijn ze hier niet meteen na de tsunami mee begonnen?!
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:50:09 #274
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94241512
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:48 schreef again1928 het volgende:
Hoe wil je het dan oplossen gast?
De obesitas-epidemie? Geen idee. Deze kernramp? Geen idee. Ik probeer gewoon mijn leven te leiden zonder gek te worden :) Maar ik weet wel, dat ik zal overlijden aan mijn vette pens en 8 uur p/d achter de compu zitten. En niet aan straling.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:50:51 #275
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94241552
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:48 schreef bokaal het volgende:
waarom zijn ze hier niet meteen na de tsunami mee begonnen?!
Omdat Dhr. Turkenburg ook geen flauw idee heeft wat er kapot is en wat er gedaan moet worden om dat te repareren. En als je dat niet weet kan je er geen tijdschema op zetten. Of misschien zijn ze er al wel mee bezig geweest.

Maar er was ook nog een meltdown aan de gang. Dat zal ongetwijfeld ook wel een klein beetje prioriteit gehad hebben.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:50:54 #276
69315 raistlin6
pi_94241553
Weet iemand van jullie trouwens of de naschokken nog enig effect hebben op de Daiichi-centrale? Aardbeving zelf had dat niet, dat weet ik, maar door de waterstofexplosies kan dat mogelijk veranderd zijn.

Vraag 2: Gisteren werd bekendgemaakt dat er cesium in 'tapwater' (ik neem aan dat dat grondwater is) is aangetroffen. Betekent dat automatisch dat er dan een meltdown is geweest in een reactor waar containment-schade was, of hoeft dat niet per se?
pi_94241617
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ik denk dat het dan dit is, ik leef mee met die mensen omdat hun verantwoordelijkheid hierin zo ver te zoeken is en ze toch in levensgevaar zijn..
Onmacht!

Ik zou er nooit in willen zitten. Maar daarom is er paniek voor die mensen.
Zij kunnen dit niet oplossen. Iemand die te dik is moet gewoon kappen met eten en ja als je er ooit mee begonnen bent en je kunt niet ophouden tja dat is heel vervelend.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:52:28 #278
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94241631
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het blijft natuurlijk statistiek.
Maar ik geloof wel wat je zegt. er is vollop onderzoek gedaan naar de gevolgen door straling en het krijgen van kanker, bijv. door de Japanners met de atoombommen, de Russen, Amerikanen, etc. Ik denk dat je een sterkt lineair verband kunt trekken.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:42 schreef eleusis het volgende:

[..]

Het grappige is dus dat (voor zover ik weet) we helemaal niet merken dat mensen in gebieden met hoge achtergrondstraling meer kanker krijgen.

Tja, het zal natuurlijk in de boeken gaan als dood door kanker, niet dood door achetrgrondstraling.

Maar als je erover nadenkt, het is natuurlijk een waarheid als een open deur: iedereen staat dageljks bloot aan straling. In de meeste gevallen repareert het lichaam de celschade prima, maar in een klein geval leidt dit tot een mutatie met kanker tot gevolg. En een percentage overlijdt hier aan. Bij sommige mensen wijten we dit aan roken, een ongezond leven, of een genetische afwijking, maar vele mensen leven compleet gezond, hebben geen erfelijk defect, en gaan toch dood aan kanker.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:52:33 #279
69315 raistlin6
pi_94241636
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110317-2.pdf (PDF)
Statusrapport Daiichi. Vrij duidelijk maar te uitgebreid om hier te quoten.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:53:01 #280
45206 Pietverdriet
pi_94241666
quote:
5s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:50 schreef raistlin6 het volgende:
Weet iemand van jullie trouwens of de naschokken nog enig effect hebben op de Daiichi-centrale? Aardbeving zelf had dat niet, dat weet ik, maar door de waterstofexplosies kan dat mogelijk veranderd zijn.

Vraag 2: Gisteren werd bekendgemaakt dat er cesium in 'tapwater' (ik neem aan dat dat grondwater is) is aangetroffen. Betekent dat automatisch dat er dan een meltdown is geweest in een reactor waar containment-schade was, of hoeft dat niet per se?
Tapwater is leidingwater
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:54:21 #281
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94241735
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:50 schreef NJ het volgende:

[..]

Omdat Dhr. Turkenburg ook geen flauw idee heeft wat er kapot is en wat er gedaan moet worden om dat te repareren. En als je dat niet weet kan je er geen tijdschema op zetten. Of misschien zijn ze er al wel mee bezig geweest.

Maar er was ook nog een meltdown aan de gang. Dat zal ongetwijfeld ook wel een klein beetje prioriteit gehad hebben.
Gelukkig was de volledige crew tóen nog aanwezig @centrale. Nu moeten ze met 80 man zien te redden wat er te redden valt onder hoge doses straling. Vooruit denken, taken verdelen, daar zou t personeel toch op voorbereid moeten zijn met zo'n verantwoordelijk proces.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:54:28 #282
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94241740
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:52 schreef SemperSenseo het volgende:
Tja, het zal natuurlijk in de boeken gaan als dood door kanker, niet dood door achetrgrondstraling.
Tuurlijk en daarom moet je vergelijken: bij die mensen die wonen onder 20x zo grote achtergrondstraling (dat soort verschillen hebben we het over!) zou je meer kankers moeten zien. Ik verwacht wel een klein verschil hoor, maar als 't een factor 20 zou zijn, hadden we dat geweten! Dus kleine hoeveelheden straling maakt, denk ik, minder uit. Maar goed! Wetenschappers zijn er nog niet over uit :) Ik kan gruwelijk ongelijk hebben. (It happens)
quote:
Maar als je erover nadenkt, het is natuurlijk een waarheid als een open deur: iedereen staat dageljks bloot aan straling. In de meeste gevallen repareert het lichaam de celschade prima, maar in een klein geval leidt dit tot een mutatie met kanker tot gevolg.
Dat klinkt logisch, maar dit klinkt ook logisch: Het lichaam en het immuunsysteem hebben een bepaalde capaciteit om kanker te voorkomen. Alleen wanneer deze capaciteit verzadigd raakt, dus boven een bepaalde grens, krijgt kanker vrij spel.

Dit soort dingen kan je niet met het gezond verstand oplossen :P Meten is weten!
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:56:20 #283
45206 Pietverdriet
pi_94241841
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:52 schreef again1928 het volgende:

[..]

Ik denk dat het dan dit is, ik leef mee met die mensen omdat hun verantwoordelijkheid hierin zo ver te zoeken is en ze toch in levensgevaar zijn..
Onmacht!

Ik zou er nooit in willen zitten. Maar daarom is er paniek voor die mensen.
Zij kunnen dit niet oplossen. Iemand die te dik is moet gewoon kappen met eten en ja als je er ooit mee begonnen bent en je kunt niet ophouden tja dat is heel vervelend.
Stel, er vallen straks net zoveel stralingsslachtoffers als door Tjernobyl, wat heel erg is, echter zijn er volgens mij meer slachtoffers te betreuren door de aardbeving, de vloedgolf en de nasleep dan door de kerncentrale.
pi_94241974
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stel, er vallen straks net zoveel stralingsslachtoffers als door Tjernobyl, wat heel erg is, echter zijn er volgens mij meer slachtoffers te betreuren door de aardbeving, de vloedgolf en de nasleep dan door de kerncentrale.
maar dit kunnen we allemaal live volgen. sensationeel!
:X

tiepte ze al reagerend ;) ach ja; tis iig een leuk draadje zo hier. ik poets mijn fysica zo nog wat op
pi_94242043
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja klopt!

Ik heb ook in een eerder draadje over dit onderwerp een artikel gelinkt waarin men waarschuwde dat het gevaar van een kernramp heel veel angst zaait maar afleid van het echte probleem.
Zoals jij zei de aardbeving, vloedgolf en afgesloten zijn van de buitenwereld. De vraag naar schoon drinkwater en voedsel.

Maar ja daar heb je dus een punt.

Het is wat je het meest interesseert, beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd.
Maar daarom interesseer ik me altijd meer in voorkomen wat er misschien nog staat te gebeuren.
En dan pas kan je hulp sturen.

Anders is het dweilen met de kraan open als het ware als je nu richt op het helpen van mensen terwijl heel de boel nog verder kan escaleren ook..
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:03:53 #286
45206 Pietverdriet
pi_94242208
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:59 schreef simmu het volgende:

[..]

maar dit kunnen we allemaal live volgen. sensationeel!

als je ziet hoe de mensen en de politiek er op reageren en wat eigenlijk de cijfers zijn van slachtoffers dan vraag je je af waar beleid nu eigenlijk op gebaseerd wordt.
Er vallen 800 doden per jaar aan kanker veroorzaakt door radon in woningen, wat met goed luchten duidelijk omlaag kan worden gebracht, maar het overheids beleid is woningen potdicht te maken.
Aan de andere kant heeft de zwaarste kernramp die we tot nu toe gehad hebben een 5000 slachtoffers gehad, waarschijnlijk...
Ik vraag me dan af hoeveel mensen er dood gaan aan de uitstoot van (bruin)kolencentrales. Daar komt namelijk bv nogal wat kwik bij vrij.
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:03:57 #287
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94242211
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:00 schreef again1928 het volgende:
Ja klopt!

Ik heb ook in een eerder draadje over dit onderwerp een artikel gelinkt waarin men waarschuwde dat het gevaar van een kernramp heel veel angst zaait maar afleid van het echte probleem.
Zoals jij zei de aardbeving, vloedgolf en afgesloten zijn van de buitenwereld. De vraag naar schoon drinkwater en voedsel.

Maar ja daar heb je dus een punt.
Dat is waar inderdaad. De verhoudingen in de aandacht zijn ook een beetje scheef. De tsunami is 'geweest', een 'done deal', terwijl dat natuurlijk onzin is. Er is nog een enorm menselijk drama aan de gang. Gisteren waren er hartverscheurende beelden op de NHK van een paar oude mensen die weer in hun dorp terugkwamen en heel hun familie kwijt waren. Ik trok het vrij slecht.

Ik had eigenlijk gehoopt dat die hele kerncentrale-issue binnen toch 48 uur de kop in gedrukt kon worden. Helaas is het elke dag weer een verslechtering. Ik vind het wetenschappelijk erg interessant (hoewel ik niet zelf in de sector werk) en vind het belangrijk om info te delen in tijden van paniek (eerste topics stonden echt vol met misinformatie). Maar het wordt wel erg naargeestig, zeker als je nadenkt over de ingenieurs die er werken.
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:07:14 #288
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94242395
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:54 schreef eleusis het volgende:

[..]

Tuurlijk en daarom moet je vergelijken: bij die mensen die wonen onder 20x zo grote achtergrondstraling (dat soort verschillen hebben we het over!) zou je meer kankers moeten zien. Ik verwacht wel een klein verschil hoor, maar als 't een factor 20 zou zijn, hadden we dat geweten! Dus kleine hoeveelheden straling maakt, denk ik, minder uit. Maar goed! Wetenschappers zijn er nog niet over uit :) Ik kan gruwelijk ongelijk hebben. (It happens)

[..]

Dat klinkt logisch, maar dit klinkt ook logisch: Het lichaam en het immuunsysteem hebben een bepaalde capaciteit om kanker te voorkomen. Alleen wanneer deze capaciteit verzadigd raakt, dus boven een bepaalde grens, krijgt kanker vrij spel.

Dit soort dingen kan je niet met het gezond verstand oplossen :P Meten is weten!
je bedoelt waarschijnlijk gezond verstand en meten ;)

Nogmaals ik geloof je wel en je beoogde lineaire verband; de cijfers zijn namelijk van de Wereldgezondheidsorganisatie, onderstreept door de Nederlandse Gezondheidsraad.
Maar het is meer zoiets van als je aan zoveel straling wordt blootgesteld dan heb je zoveel % kans op kanker.

Bij Radon zijn de verbanden nog sterker. Ik herinner mij nog dat mijn broer als een bijbaantje potjes uit kruipruimtes moest halen en registreren voor een Radon-onderzoek :P
pi_94242638
Het wordt tijd dat persorganisaties zoals Reuters en AP weer iemand in dienst nemen die de zin van de onzin kan scheiden zodra er iets fysisch of chemisch speelt.

Je hebt er gewoonweg een dagtaak aan om het nieuws te controleren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:12:19 #290
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_94242704
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:11 schreef Lyrebird het volgende:
Het wordt tijd dat persorganisaties zoals Reuters en AP weer iemand in dienst nemen die de zin van de onzin kan scheiden zodra er iets fysisch of chemisch speelt.

Je hebt er gewoonweg een dagtaak aan om het nieuws te controleren.
Ook voor Libie en Egypte had/heeft Reuters het moeilijk om de roddels van de feiten te onderscheiden.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:15:24 #292
69315 raistlin6
pi_94242856
Kyodo samenvatting + recente info.

-- Reactor No. 1 - Operation suspended after quake, cooling failure, partial melting of core, vapor vented, building housing reactor damaged Saturday by hydrogen explosion, seawater being pumped in.

-- Reactor No. 2 - Operation suspended after quake, cooling failure, seawater being pumped in, fuel rods fully exposed temporarily, vapor vented, building housing reactor damaged Monday by blast at reactor No. 3, damage to containment vessel feared, potential meltdown feared.

-- Reactor No. 3 - Operation suspended after quake, cooling failure, partial melting of core feared, vapor vented, seawater being pumped in, building housing reactor damaged Monday by hydrogen explosion, high-level radiation measured nearby on Tuesday, plume of smoke observed Wednesday and presumed to have come from spent-fuel storage pool, severe damage to containment vessel unlikely, seawater dumped over pool by helicopter on Thursday, water sprayed at it from ground.

-- Reactor No. 4 - Under maintenance when quake struck, fire Tuesday possibly caused by hydrogen explosion at pool holding spent fuel rods, abnormal temperature rise in spent-fuel storage pool, fire observed Wednesday at building housing reactor, pool water level feared receding, renewed nuclear chain reaction feared.

-- Reactors No. 5, 6 - Under maintenance when quake struck, water temperatures in spent-fuel storage pools increased to about 64 C on Thursday.

-- Spent-fuel storage pools at all reactors -- Cooling functions lost, water temperatures or levels unobservable at reactors No. 1 to 4.

http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/79046.html
pi_94243080
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:06 schreef fruityloop het volgende:

Hadden ze zaterdag niet moeten zeggen: dat enkele ontploffingen, gedeeltelijke meltdowns en reactoren die niet meer gebruikt kunnen worden een aanvaardbare uitkomst zou zijn.
pi_94243155
Amerika is evacuatie van hun burgers in Japan begonnen

pi_94243195
heren/dames,
Zou het geen idee zijn om het stuk land rondom die kerncentrales in fukishima bevinden met een straal van 10 km dusdanig te bewerken dat dit hele gebied onder zee komt?
Geen idee of dit uberhaupt mogelijk is, het lijkt mij dat het wel mogelijk moet zijn met een paar slimme mensen?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:24:04 #296
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94243265
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:22 schreef setiahati het volgende:
heren/dames,
Zou het geen idee zijn om het stuk land rondom die kerncentrales in fukishima bevinden met een straal van 10 km dusdanig te bewerken dat dit hele gebied onder zee komt?
Geen idee of dit uberhaupt mogelijk is, het lijkt mij dat het wel mogelijk moet zijn met een paar slimme mensen?

Een slotgracht? En dan de centrale af laten fikken?
Of onder water zetten en de zee rond Japan mooi blauw laten oplichten?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2011 @ 16:24:51 #297
145738 superworm
is erbij
pi_94243319
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:22 schreef setiahati het volgende:
heren/dames,

Omgekeerd polderen dus, dijk eromheen en water erin. Lijkt me bizar slecht plan.
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:24:54 #298
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_94243321
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een slotgracht? En dan de centrale af laten fikken?
Of onder water zetten en de zee rond Japan mooi blauw laten oplichten?
lichtgevende visjes :Y

:')
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_94243374
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:24 schreef superworm het volgende:

[..]

Omgekeerd polderen dus, dijk eromheen en water erin. Lijkt me bizar slecht plan.
Ik wil je graag geloven dat het een slecht plan is, kun je uitleggen waarom je dat denkt?
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:25:54 #300
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94243379
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:24 schreef deedeetee het volgende:

[..]

lichtgevende visjes :Y

:')
bij de visboer mag wat mSv meer zijn?
There is only one religion
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo