quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:19 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Wat ik alleen niet goed snap, is die Tsunami daar nou wel ook geweest?
Want als dat zo is vind ik de puinhoop op de grond eig. nog wel meevallen tov wat de verdere beelden uit de getroffen gebieden...
Hear hear. Ik heb een paar dagen geleden al eens betoogd dat het gaat om de illusie van controle.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel slachtoffers heeft Tsjernobyl veroorzaakt? Dat was een zeer incompetent gehandelde kernramp en wat ik aan schattingen gezien heb een 5000 slachtoffers van mensen die statistisch gezien kanker hebben gekregen door die ramp.
Ieder jaar gaan er in Nederland alleen al per jaar 2000 mensen dood door de achtergrondstraling
De ophoping van Radon in woningen door slecht luchten (waarschijnlijk een 800 doden per jaar alleen al daardoor)
Ja, een meltdown van een kerncentrale is ernstig, maar laten we het wel even in verhouding blijven zien. We winden ons ook verschrikkelijk op over terrorisme, maar stappen wel elke dag in de auto en het aantal verkeersslachtoffers is verschrikkelijk veel hoger dan terrorisme slachtoffers.
Jepquote:Op donderdag 17 maart 2011 15:29 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hear hear. Ik heb een paar dagen geleden al eens betoogd dat het gaat om de illusie van controle.
Iemand reageerde over die verkeersdoden met iets als, "Ja, maar ik kijk wel goed uit mijn doppen". Zolang mensen het idee hebben dat ze de controle hebben, zijn ze bereid veel doden te accepteren. Die slachtoffers waren blijkbaar dom, hadden ze maar moeten uitkijken.
Als het mysterieus en ongrijpbaars is, zoals kernenergie of terrorisme, dan opeens is elke dode een zaak van de grootste ernst.
Da's best wel veel, heb je daar bronnen voor? Ik weet in ieder geval dat er de 800 extra gevallen van longkanker zijn door radon volgens de Nederlandse Gezondheidsraad.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel slachtoffers heeft Tsjernobyl veroorzaakt? Dat was een zeer incompetent gehandelde kernramp en wat ik aan schattingen gezien heb een 5000 slachtoffers van mensen die statistisch gezien kanker hebben gekregen door die ramp.
Ieder jaar gaan er in Nederland alleen al per jaar 2000 mensen dood door de achtergrondstralingDe ophoping van Radon in woningen door slecht luchten (waarschijnlijk een 800 doden per jaar alleen al daardoor)
Ja, een meltdown van een kerncentrale is ernstig, maar laten we het wel even in verhouding blijven zien. We winden ons ook verschrikkelijk op over terrorisme, maar stappen wel elke dag in de auto en het aantal verkeersslachtoffers is verschrikkelijk veel hoger dan terrorisme slachtoffers.
Hoe kleiner de kans is dat je er aan dood gaat hoe groter de opwinding er over.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:31 schreef simmu het volgende:
we winden ons liever op over dingen die anderen gebeuren dan over dingen die ons elke dag zelf kunnen gebeuren.
En over de gespreidheid van de gevallen en daarmee de kleine getallen tegenover de grote getallen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:29 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hear hear. Ik heb een paar dagen geleden al eens betoogd dat het gaat om de illusie van controle.
Iemand reageerde over die verkeersdoden met iets als, "Ja, maar ik kijk wel goed uit mijn doppen". Zolang mensen het idee hebben dat ze de controle hebben, zijn ze bereid veel doden te accepteren. Die slachtoffers waren blijkbaar dom, hadden ze maar moeten uitkijken.
Als het mysterieus en ongrijpbaars is, zoals kernenergie of terrorisme, dan opeens is elke dode een zaak van de grootste ernst.
http://www.rivm.nl/milieu(...)oniserende-straling/quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:33 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Da's best wel veel, heb je daar bronnen voor? Ik weet in ieder geval dat er de 800 extra gevallen van longkanker zijn door radon volgens de Nederlandse Gezondheidsraad.
quote:Risicos van blootstelling
Risicoschattingen zijn vooral gebaseerd op hoge doses (atoombomslachtoffers in Japan). De stralingsbescherming veronderstelt dat er bij lage doses een lineair verband is tussen stralingsdosis en kanker, zonder een drempelwaarde. Dan levert een blootstelling van 200 mSv volgens de ICRP een extra risico op sterfte door kanker van 1%. De gemiddelde stralingsdosis van 2,5 mSv in Nederland leidt op een bevolking van 16 miljoen, tot ongeveer 2000 sterfgevallen door kanker. Het RIVM doet onderzoek naar de precieze dosis-effect relatie bij lage doses.
Ik kan het linkje hier niet openen, maar op basis van de titel is het logisch.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:35 schreef SemperSenseo het volgende:
Volkskrant Liveblog: reactor Fukushima gekoeld, stralingsniveau stijgt
Da's vreemd
Ah okee, eigenlijk wel logisch, iedereen staat bloot aan straling. Maar dat betekent dat er in landen als Zwitserland meer gevallen van kanker zijn door straling?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.rivm.nl/milieu(...)oniserende-straling/
[..]
Het blijft natuurlijk statistiek.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:39 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ah okee, eigenlijk wel logisch, iedereen staat bloot aan straling. Maar dat betekent dat er in landen als Zwitserland meer gevallen van kanker hebben door straling?
Verbaast mij dat het er nog zo veel zijn
Het grappige is dus dat (voor zover ik weet) we helemaal niet merken dat mensen in gebieden met hoge achtergrondstraling meer kanker krijgen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:39 schreef SemperSenseo het volgende:
Ah okee, eigenlijk wel logisch, iedereen staat bloot aan straling. Maar dat betekent dat er in landen als Zwitserland meer gevallen van kanker hebben door straling?
Ik vind dit altijd een beetje een domme zaak.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:29 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ja niks mis meequote:Op donderdag 17 maart 2011 15:41 schreef raistlin6 het volgende:
[ afbeelding ]
Reactor 4 Daiichi
Ziet er goed uit moet ik zeggen.
Elke paar jaar overlijdt een sloot mensen ten grootte van de Japanse bevolking vroegtijdig door vet eten en te weinig bewegen. Waar is de paniek?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:43 schreef again1928 het volgende:
Je hebt normale risico's van het dagelijks leven en in 1 keer kan heel Japan weg zijn bij wijze van spreken?
Ik ga er voor het gemak van uit dat het in ieder geval een foto van 'na' de ongelukken was. En niet van zeg een maand of drie geleden.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef raistlin6 het volgende:
Foto is weer verwijderd van de blog, dus misschien klopt er iets niet aan, hoewel ik niet zou weten wat precies.
Hoe wil je het dan oplossen?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef eleusis het volgende:
[..]
Elke paar jaar overlijdt een sloot mensen ten grootte van de Japanse bevolking vroegtijdig door vet eten en te weinig bewegen. Waar is de paniek?
En heel Japan gaat niet weg met zo'n ramp. Worst case zal een gebied afgesloten worden, en een aantal werknemers lopen kans op kanker. Erg genoeg.
De obesitas-epidemie? Geen idee. Deze kernramp? Geen idee. Ik probeer gewoon mijn leven te leiden zonder gek te wordenquote:
Omdat Dhr. Turkenburg ook geen flauw idee heeft wat er kapot is en wat er gedaan moet worden om dat te repareren. En als je dat niet weet kan je er geen tijdschema op zetten. Of misschien zijn ze er al wel mee bezig geweest.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:48 schreef bokaal het volgende:
waarom zijn ze hier niet meteen na de tsunami mee begonnen?!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |