abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94219825
quote:
Voor mij is er geen reden meer om hier te blijven. Ik zie het aan huisgenoten, die na een jaar of 2-3 werken nog steeds in een studentenhuis moeten wonen. De ingenieurssalarissen liggen hier niet erg hoog en na belasting blijft er zeker geen vetpot over.
Het ligt eraan wat voor ´ingenieur` je bent, de term ingenieur is nogal breed in Nederland en zegt niets. Maar ja, ik ben niet van plan om in Nederland te blijven na mijn afstuderen. Eerste gedachte: West-Duitsland.
Zogauw je werk hebt hoef je ook in Nederland niet om een financiële reden in een studentenhuis te blijven wonen, een appartement of een rijtjeshuisje is altijd mogelijk maar velen willen eerst nog wat sparen en gezien de woningnood in Nederland is het niet gemakkelijk om zomaar even een huis te vinden wat aan je eisen voldoet. Ik zou echter liever in het buitenland gaan werken aangezien je vlak over de grens al veel ruimer kan wonen voor hetzelfde geld, aangezien de grens voor mij toevallig vlakbij is is dit een nobrainer wanneer ik in het westen van Duitsland een baan kan krijgen (Aken bijvoorbeeld)...

[ Bericht 17% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-03-2011 23:26:10 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_94220574
quote:
Laat ik de kwestie omdraaien: jij mag vandaag een universiteit oprichten, puur gericht op onderwijs, dus geen onderzoek (even voor de discussie). Ga maar eens na wat je allemaal moet regelen en hebben en wat dat kost. Dat gaat toch echt wat verder dan wat college's en een secretaresse hier en daar.
Je kan voor de huidige universiteit redelijk goed schatten wat de onderwijskosten zijn en wat de onderzoekskosten en bestuurskosten zijn, bij twijfel geef je het voordeel van de twijfel aan de student.
Ja, doordat onderzoek en onderwijs samengaan zijn er ook wat voordelen voor het onderwijs maar het financiële nadeel zal heel wat groter zijn wanneer studenten mee zouden moeten betalen voor het onderzoek, als ze dat nu niet al doen (instellingsgeld bijv.).
quote:
Ik neem de Radboud even bij de hand (als totaal dus niet alleen onderwijs), daar werkten in 2009 4359 mensen en er studeerden 18624 mensen. Even grof geschut: bijdrage student is 1700 euro dus levert op een kleine 32 miljoen euro. Per medewerker is dat per jaar (!) circa 7500 euro. Karig brood eten als je daar werkt en alleen door de studenten zou worden betaald.

Zeker, daar zitten ook mensen bij die niet direct het onderwijs ondersteunen, maar ik tel ook alleen met een lage collegebijdrage.
Het zou best wel eens kunnen dat slechts een kleine minderheid van alle kosten daar aan het onderwijs wordt besteed.
Ik ken toevallig iemand die daar psychologie studeert. Die studenten hebben nog geen 10 contacturen per week gemiddeld (het niveau zou ook nog erg laag liggen in de bachelor maar dat terzijde). Hoeveel kan dat maximaal kosten? Geen ¤4700 in ieder geval.
Reken er maar op dat een groot deel van de kosten die die universiteit maakt niets met het onderwijs te maken hebben. Een voorbeeld hiervan kwam laatst in het nieuws, de laatste nobelprijswinnaar heeft nog eventjes in Nijmegen gewerkt, hij had daar een of ander apparaat tot zijn beschikking (een elektromagneet als ik het mij goed herinner) wat alleen al aan stroom een kapitaal vreet. Voor zoiets moeten de studenten toch niet meebetalen?
#NoDAPL
pi_94220813
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het ligt eraan wat voor ´ingenieur` je bent, de term ingenieur is nogal breed in Nederland en zegt niets. Maar ja, ik ben niet van plan om in Nederland te blijven na mijn afstuderen. Eerste gedachte: West-Duitsland.
Zogauw je werk hebt hoef je ook in Nederland niet om een financiële reden in een studentenhuis te blijven wonen, een appartement of een rijtjeshuisje is altijd mogelijk maar velen willen eerst nog wat sparen en gezien de woningnood in Nederland is het niet gemakkelijk om zomaar even een huis te vinden wat aan je eisen voldoet. Ik zou echter liever in het buitenland gaan werken aangezien je vlak over de grens al veel ruimer kan wonen voor hetzelfde geld, aangezien de grens voor mij toevallig vlakbij is is dit een nobrainer wanneer ik in het westen van Duitsland een baan kan krijgen (Aken bijvoorbeeld)...
Over dat ingenieur vroeg je in een ander topic ook al. Ik studeer lucht- en ruimtevaarttechniek, gewoon een echte ingenieurs studie dus.

Financieel kan je wel ergens anders gaan wonen, maar er is vrijwel niets. Je komt toch al snel niet meer in aanmerking voor sociale huur, particulier is er wel, maar erg duur en kopen lukt ook niet zomaar als alleenstaande starter. Het kan, maar als je baan toevallig in de randstad is, is het niet zomaar geregeld.
  donderdag 17 maart 2011 @ 00:03:12 #104
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94221859
Ik had De IB groep gebeld over de beleidsnotitie betreffende de studiefinanciering. Uiteindelijk moesten we samen door het document spitten om tot antwoorden te komen. De IB groep was er zelf ook nog niet echt van op de hoogte.

Maar zoals het er nu naar uitziet is het als volgt:
Momenteel is het zo dat je 4 jaar stufi krijgt (als gift) Na die 4 jaar stufi mag je nog 3 jaar lenen. Volgens de nieuwe beleidsnotitie krijgt je voor je bachelor nominaal:
1. basisbeurs
2. aanvullende beurs
3. ov
4. laag collegegeld
5. mogelijkheid tot lenen.

Voor je master nominaal valt punt 1 af. Tot en met je 1e jaar vertraging valt punt 1 en 2 weg. Tot en met 2e jaar vertraging vallen de eerste 3 punten af. En bij je 3e jaar vertraging heb je nog alleen punt 5.

Mijn situatie: na 2 jaar van studie verandert. Ik haal binnen 4 jaar mijn bachelor en premaster. Maar ik heb dus 1 jaar vertraging voor mijn bachelor, door die premaster. Dit betekend dus 3 jaar vertraging (2 van verkeerde studie en 1 jaar bij bachelor) Je kunt alleen tot je 3e jaar vertraging lenen (wat ik nu maximaal doe) Dat betekend dat aankomend studiejaar (het jaar waarin ik mijn bachelor haal) mijn laatste jaar is waarin ik kan lenen.
M.a.w. ik kan niet meer lenen voor mijn master. Dit terwijl de huidige regeling mij nog wel de mogelijkheid biedt om dat 3e jaar te lenen. Want zou ik volgend jaar nog lenen, dan is dat mijn 2e jaar lenen, maar 3e jaar vertraging. En dat geeft mij onder de huidige regeling nog 1 jaar om te lenen voor mijn master.
Mocht deze wet met terugwerkende kracht werken (wat in de beleidsnotitie staat blz. 7) Dan ben ik daadwerkelijk de L*L! Ik zou daardoor financieel gezien niet meer kunnen afstuderen.
After all, tomorrow is another day.
pi_94223582
maar 7 jaar lenen totaal? wat een ellende!
pi_94224691
quote:
Je komt toch al snel niet meer in aanmerking voor sociale huur, particulier is er wel, maar erg duur en kopen lukt ook niet zomaar als alleenstaande starter. Het kan, maar als je baan toevallig in de randstad is, is het niet zomaar geregeld.
Leg eens uit waarom dat kopen een probleem is voor de starter? Omdat het salaris dan nog lager ligt dan een paar jaar later?
Zijn de huizen in dorpen die in de Randstad op fietsafstand van het werk liggen (max. 20 km) ook zo onbetaalbaar? Gelukkig ga ik studeren in de rand van de Randstad (no pun intended), Eindhoven. Hopelijk valt het in die regio nog mee met de huizenprijzen.

Maar goed, als ik de kans zou krijgen om direct na mijn afstuderen in West-Duitsland te werken dan zou ik dat een aantrekkelijke optie vinden. Ik heb Duitse familie en Duitse schoonfamilie, net over de grens kan je zoveel ruimer wonen voor hetzelfde geld, niet zo op elkaar als sardientjes in een blikje wat in Nederland praktisch obligaat is tenzij je een villa kan betalen. Blijkbaar laten veel Nederlanders zich toch nog tegenhouden om daar te gaan wonen terwijl ze wel massaal naar België trokken. :s
Des te beter voor diegenen die hier geen moeite mee hebben.
België trekt mij minder, de Vlaamse mentaliteit past slechter bij mij. Ik heb de indruk dat gek genoeg de Duitse mentaliteit misschien nog wel wat beter bij mij past dan de Nederlandse mentaliteit maar ik kom dan ook uit de periferie van Nederland.
Het is toch prachtig dat wij zelf het land kunnen uitkiezen waarin wij willen wonen.

Jij gaat overigens prima aan het werk kunnen geraken in Duitsland en Frankrijk, nietwaar? Ik weet dat daar meer geschikte bedrijven zitten dan in Nederland (bijv. de Airbus en de Ariane-raketten) voor aerospace-engineers en dat Delft voldoende goed staat aangeschreven om daar aan de bak te kunnen geraken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-03-2011 01:39:27 ]
#NoDAPL
pi_94227464
quote:
Voor je master nominaal valt punt 1 af. Tot en met je 1e jaar vertraging valt punt 1 en 2 weg. Tot en met 2e jaar vertraging vallen de eerste 3 punten af. En bij je 3e jaar vertraging heb je nog alleen punt 5.
In mijn 2e jaar van mn bachelor treedt voor mij de vertraging al op. Het is dan wel pas mijn 2e jaar stufi. Geldt dit dan ook? Dat zou betekenen dat ik helemaal niet meer kan studeren.
Misschien moet ik ze zelf maar even bellen, snap er steeds minder van.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:21:04 #108
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94231548
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 08:50 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

In mijn 2e jaar van mn bachelor treedt voor mij de vertraging al op. Het is dan wel pas mijn 2e jaar stufi. Geldt dit dan ook? Dat zou betekenen dat ik helemaal niet meer kan studeren.
Ik vind het ook een bizar schema. Maar zoals het in je schema staat heb je alleen een basisbeurs als je nominaal loopt in je bachelor. Dus het lijkt erop dat je gewoon vanaf het begin moet lenen ook al heb je het niet nodig, apart zetten en mocht je het nodig hebben je studie ermee financieren.

Alleen snap ik jouw situatie niet helemaal. Je vertraging begint te tellen als je niet binnen die 3 jaar een bachelor hebt. Het is ook je 2e jaar stufi. Of heb je voordat je stufi kreeg al gestudeerd? Jaren van inschrijving tellen namelijk.
pi_94234201
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:21 schreef CyCly het volgende:

[..]

Ik vind het ook een bizar schema. Maar zoals het in je schema staat heb je alleen een basisbeurs als je nominaal loopt in je bachelor. Dus het lijkt erop dat je gewoon vanaf het begin moet lenen ook al heb je het niet nodig, apart zetten en mocht je het nodig hebben je studie ermee financieren.

Alleen snap ik jouw situatie niet helemaal. Je vertraging begint te tellen als je niet binnen die 3 jaar een bachelor hebt. Het is ook je 2e jaar stufi. Of heb je voordat je stufi kreeg al gestudeerd? Jaren van inschrijving tellen namelijk.
Ik heb HBO in deltijd gedaan. Geen stufi daarvoor ontvangen. Wel 4 jaar ingeschreven gestaan, want wist nog niet precies wat ik daarna wilde doen. Begin aan mn 5e jaar bachelor dus op de uni. Daarom vanaf het 2e jaar studievertraging. En dat zou dus betekenen dat ik en moet lenen en de boete moet betalen. Dus met een torenhoge schuld eindig (was nml niet van plan te gaan lenen...nu word ik eigenlijk gedwongen..)

Vind het nog steeds heel erg krom dat bachelor HBO en Uni gelijkwaardig zijn. Maar ondertussen wordt er wel gesproken over dat de instellingen zelf moeten gaan bepalen of je met een HBO-P naar de uni kan. Omdat het niveau verschil te groot zou zijn...
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:57:15 #110
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94234807
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:38 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Ik heb HBO in deltijd gedaan. Geen stufi daarvoor ontvangen. Wel 4 jaar ingeschreven gestaan, want wist nog niet precies wat ik daarna wilde doen. Begin aan mn 5e jaar bachelor dus op de uni. Daarom vanaf het 2e jaar studievertraging. En dat zou dus betekenen dat ik en moet lenen en de boete moet betalen. Dus met een torenhoge schuld eindig (was nml niet van plan te gaan lenen...nu word ik eigenlijk gedwongen..)

Vind het nog steeds heel erg krom dat bachelor HBO en Uni gelijkwaardig zijn. Maar ondertussen wordt er wel gesproken over dat de instellingen zelf moeten gaan bepalen of je met een HBO-P naar de uni kan. Omdat het niveau verschil te groot zou zijn...
Nou als je nu aan de uni begin en je begint dan aan je 5e jaar bachelor. Dan moet je al over dat 5e jaar boete betalen lijkt me. Want er staat toch maximaal 4 jaar voor je bachelor? (wellicht ligt dit bij jou anders omdat je van het hbo doorstroomt, maar dat weet ik niet precies) En dan zou het inderdaad je 2e jaar vertraging zijn. Na dat 2e jaar zou je dan nog 1 jaar hebben om te lenen.
Ik weet dan niet hoe ver je in je studie zit? Zou je dan al in bezit kunnen zijn van wo bachelor?

Hou er wel rekening mee dat de regeling pas in zou gaan in sept 2012. En het enige wat we kunnen hopen is dat het niet met terugwerkende kracht werkt. Als het gaat gelden voor zittende studenten zullen meer studenten de sjaak zijn.
Ik heb op basis van de toenmalige regeling beslissingen genomen (en een andere studie gekozen) omdat ik wist dat ik nog 3 jaar kan lenen. Op basis daarvan een studieplan gemaakt. Mocht die regeling doorgaan voor zittende studenten heb ik geen idee hoe ik aan dat geld moet komen om mijn master te halen.

Overigens lijkt me dit helemaal tegen het rechtszekerheidsbeginsel in te gaan. Die boete is wellicht geen belemmering om af te studeren volgens Zijlstra, maar deze nieuwe regeleing in mijn geval (en wellicht meerdere gevallen) wel!
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:58:07 #111
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94234837
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 08:50 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Je hebt drie jaar recht op een basisbeurs. Je krijgt die in de eerste drie jaar dat je studeert, ook als je dan al vertraging oploopt.
Voor het collegegeld het volgde: je hebt je al wel eerder ingeschreven. Nu kunnen er twee dingen zijn:
- Je hebt al een hbo-bachelor. In dat geval betaal je (nu al) instellingscollegegeld om een tweede bachelor te volgen.
- Je hebt nog geen hbo-bachelor. Je hebt al vier jaren ingeschreven gestaan voor een bacheloropleiding en geldt voor je driejarige bachelor als langstudeerder.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_94235073
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:57 schreef CyCly het volgende:

[..]

Nou als je nu aan de uni begin en je begint dan aan je 5e jaar bachelor. Dan moet je al over dat 5e jaar boete betalen lijkt me. Want er staat toch maximaal 4 jaar voor je bachelor? (wellicht ligt dit bij jou anders omdat je van het hbo doorstroomt, maar dat weet ik niet precies) En dan zou het inderdaad je 2e jaar vertraging zijn. Na dat 2e jaar zou je dan nog 1 jaar hebben om te lenen.
Ik weet dan niet hoe ver je in je studie zit? Zou je dan al in bezit kunnen zijn van wo bachelor?

Hou er wel rekening mee dat de regeling pas in zou gaan in sept 2012. En het enige wat we kunnen hopen is dat het niet met terugwerkende kracht werkt. Als het gaat gelden voor zittende studenten zullen meer studenten de sjaak zijn.
Ik heb op basis van de toenmalige regeling beslissingen genomen (en een andere studie gekozen) omdat ik wist dat ik nog 3 jaar kan lenen. Op basis daarvan een studieplan gemaakt. Mocht die regeling doorgaan voor zittende studenten heb ik geen idee hoe ik aan dat geld moet komen om mijn master te halen.

Overigens lijkt me dit helemaal tegen het rechtszekerheidsbeginsel in te gaan. Die boete is wellicht geen belemmering om af te studeren volgens Zijlstra, maar deze nieuwe regeleing in mijn geval (en wellicht meerdere gevallen) wel!
Ik dacht dat je 4 jaar over je bachelor mocht doen, HBO bachelor staat nml 4 jaar voor. 5e jaar is uitloopjaar en vanaf het 6e jaar is boete betalen. Al dat zo is dan zou het 6e jaar voor mij gelijk staan aan mijn 2e jaar uni bachelor. De uni bachelor duurt 3 jaar. Daarna nog 1 jaar master.

Ik zie het allemaal niet meer zo goed volgens mij :-S

Waar ik idd alleen nog maar op hoop is dat het niet ingevoerd wordt met terugwerkende kracht. En dat mijn HBO jaren dus niet worden meegerekend. Echt rot ook voor jou, hoe ga je dat inderdaad doen? Ik vraag me af of we tegen die tijd ergens persoonlijk bezwaar kunnen maken op de regeling.
pi_94235204
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:58 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je hebt drie jaar recht op een basisbeurs. Je krijgt die in de eerste drie jaar dat je studeert, ook als je dan al vertraging oploopt.
Voor het collegegeld het volgde: je hebt je al wel eerder ingeschreven. Nu kunnen er twee dingen zijn:
- Je hebt al een hbo-bachelor. In dat geval betaal je (nu al) instellingscollegegeld om een tweede bachelor te volgen.
- Je hebt nog geen hbo-bachelor. Je hebt al vier jaren ingeschreven gestaan voor een bacheloropleiding en geldt voor je driejarige bachelor als langstudeerder.
Nou ik hoop dus dat ik die drie jaar recht op een basisbeurs, ook al ben ik dan al een langstudeerder. Want uit de eerdere post van CyCly blijkt wat anders.
En voor mij geldt het laatste. Ik dacht dat het nog altijd voordeliger zou zijn om dan maar voor die boete te gaan. Maar ik denk nu dat het op hetzelfde neerkomt..
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:13:07 #114
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94235373
CyCly heeft het fout.

Er wordt nog gekeken naar deeltijders, als je geluk hebt dan gaan deeltijdjaren niet meetellen.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:19:14 #115
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235579
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:04 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Ik dacht dat je 4 jaar over je bachelor mocht doen, HBO bachelor staat nml 4 jaar voor. 5e jaar is uitloopjaar en vanaf het 6e jaar is boete betalen. Al dat zo is dan zou het 6e jaar voor mij gelijk staan aan mijn 2e jaar uni bachelor. De uni bachelor duurt 3 jaar. Daarna nog 1 jaar master.

Ik zie het allemaal niet meer zo goed volgens mij :-S

Waar ik idd alleen nog maar op hoop is dat het niet ingevoerd wordt met terugwerkende kracht. En dat mijn HBO jaren dus niet worden meegerekend. Echt rot ook voor jou, hoe ga je dat inderdaad doen? Ik vraag me af of we tegen die tijd ergens persoonlijk bezwaar kunnen maken op de regeling.
Ja, volgens mij heb je op hbo dus 4 jaar voor je bachelor met dat ene jaar uitloop boetevrij. Maar ik weet dus niet helemaal hoe het zit omdat je nu dus over gaat naar het wo. Als je daar dan weer aan je bachelor begint dan heb je dus vertraging lijkt me. (?)

Mocht die regeling daadwerkelijk doorgaan zoals ik het gisteren besproken heb met de ib-groep ga ik bij mijn mama wonen. Ik zit veel liever op kamers, maar ik heb dan geen geld daarvoor. Met mijn bijbaantjes kan ik mijn eigen kosten dekken en geld om van te leven, maar huur zit er dan echt niet meer in. Hopelijk woon ik tegen die tijd samen met mijn vriend. Maargoed, dat is dus ongeveer het plan.

Maar ik heb er ook aan gedacht om dan een stap naar de rechter te doen. :P
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:20:59 #116
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235647
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:13 schreef GlowMouse het volgende:
CyCly heeft het fout.

Er wordt nog gekeken naar deeltijders, als je geluk hebt dan gaan deeltijdjaren niet meetellen.
Maar er wordt nu toch ook geen onderscheid gemaakt tussen voltijd en deeltijd studenten? beide moeten de boete betalen als ze buiten de nominale regeling vallen.
pi_94235706
quote:
Bron: Nu.nl

Langstudeerders kunnen langer lenen
Uitgegeven: 17 maart 2011 13:13
Laatst gewijzigd: 17 maart 2011 13:12
DEN HAAG - Langstudeerders kunnen tijdelijk drie jaar langer geld lenen om zo beter in staat te zijn het verhoogde collegegeld te kunnen dragen.

© ANP
De maatregel is vooral een tegemoetkoming aan studenten die vanaf september dit jaar langer dan de bedoeling is over hun studie doen.
Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) kondigde donderdag in een brief aan de Tweede Kamer aan dat hij binnenkort met een aanpassing van de voorstellen voor het hoger onderwijs komt.

Studenten moeten vanaf komend studiejaar 3000 euro bovenop het collegegeld betalen wanneer ze meer dan een jaar vertraging oplopen bij het afronden van hun bachelor- of masteropleiding.
pi_94235729
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:13 schreef GlowMouse het volgende:
CyCly heeft het fout.

In de nota van toelichting heb ik gelezen dat er duidelijk geen onderscheid gemaakt gaat worden tussen deeltijders en voltijders. Maar laten we hopen van wel. Laten we gewoon hopen dat die regeling gewoon niet ingaat met terugwerkende kracht.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:23:57 #119
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94235747
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:20 schreef CyCly het volgende:

[..]

Maar er wordt nu toch ook geen onderscheid gemaakt tussen voltijd en deeltijd studenten? beide moeten de boete betalen als ze buiten de nominale regeling vallen.
Nu nog niet, maar er wordt nog naar gekeken; zie Nieuwe wet omtrent langstudeerders #6

Leesvoer over terugwerkende kracht
pi_94235798
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:19 schreef CyCly het volgende:

[..]

Ja, volgens mij heb je op hbo dus 4 jaar voor je bachelor met dat ene jaar uitloop boetevrij. Maar ik weet dus niet helemaal hoe het zit omdat je nu dus over gaat naar het wo. Als je daar dan weer aan je bachelor begint dan heb je dus vertraging lijkt me. (?)

Mocht die regeling daadwerkelijk doorgaan zoals ik het gisteren besproken heb met de ib-groep ga ik bij mijn mama wonen. Ik zit veel liever op kamers, maar ik heb dan geen geld daarvoor. Met mijn bijbaantjes kan ik mijn eigen kosten dekken en geld om van te leven, maar huur zit er dan echt niet meer in. Hopelijk woon ik tegen die tijd samen met mijn vriend. Maargoed, dat is dus ongeveer het plan.

Is toch erg dat dan moet!
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:25:49 #121
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235805
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:23 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

In de nota van toelichting heb ik gelezen dat er duidelijk geen onderscheid gemaakt gaat worden tussen deeltijders en voltijders. Maar laten we hopen van wel. Laten we gewoon hopen dat die regeling gewoon niet ingaat met terugwerkende kracht.
Dat had ik ook zo begrepen. Naja, laten we hopen dat ze er rekening mee houden.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:26:43 #122
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235839
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:25 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Is toch erg dat dan moet!
Samenwonen met mijn vriend niet!! :P Met mijn moeder stel ik ook liever uit! Haha.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:28:46 #123
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235917
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:22 schreef Mind_State het volgende:

[..]

Tijdelijk 3 jaar langer lenen? Dus 3 jaar langer lenen of tijdelijk? Enig idee hoeveel we kunnen lenen?
pi_94235930
quote:
Overgangsregeling

Ondanks kritiek van de oppostie en vanuit het onderwijsveld voelt het kabinet niet voor een overgangsregeling die huidige studenten met vertraging buiten schot zou laten.

Volgens Zijlstra zou dat een financiële aderlating betekenen en bovendien zouden alle lasten dan bij toekomstige studenten komen te liggen.
Bron: Nu.nl

Kan hier zo kwaad om worden! Ja natuurlijk wil hij het doordrukken, omdat wij er niet op voorbereid waren, zal hij het meeste geld van ons ontvangen. Toekomstige studenten kunnen nu rekening houden met die boete.

En fijn, langer lenen. Maar ben zo bang voor die torenhoge studieschuld :-S
pi_94235959
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:26 schreef CyCly het volgende:

[..]

Samenwonen met mijn vriend niet!! :P Met mijn moeder stel ik ook liever uit! Haha.
Hahahahaha, kan ik me voorstellen :-)
pi_94236019
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:28 schreef CyCly het volgende:

[..]

Tijdelijk 3 jaar langer lenen? Dus 3 jaar langer lenen of tijdelijk? Enig idee hoeveel we kunnen lenen?
3 jaar langer lenen. Maar dat zullen ze dus tijdelijk doen, denk dat toekomstige studenten die optie niet hebben. En hoeveel staat niet in het artikel.

Maandag weer een debat met Tweede Kamer en Kabinet over de plannen in het onderwijs.
pi_94236046
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:28 schreef CyCly het volgende:

[..]

3 jaar langer lenen en dat tijdelijk zal wel slaan op de studenten die nu al een opleiding volgen of nu al vertraging hebben(dus een overgangsregeling) en de hoeveelheid zal denk ik gelijk blijven aan de jaren daarvoor.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:35:41 #128
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94236189
Halbe Zijlstra was op zijn 27ste pas klaar met zijn opleiding. Omdat hij eerst hbo heeft gedaan, neem ik aan dat hij op zijn 17de begonnen is.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:36:51 #129
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94236218
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:31 schreef Mind_State het volgende:

[..]

3 jaar langer lenen en dat tijdelijk zal wel slaan op de studenten die nu al een opleiding volgen of nu al vertraging hebben(dus een overgangsregeling) en de hoeveelheid zal denk ik gelijk blijven aan de jaren daarvoor.
Denk je dat aan het collegegeldkrediet? Het bedrag wat je nog maximaal kan lenen naast je stufi of aan het bedrag wat je kan lenen in je leenfase?
Maar ik ben momenteel helemaal in de war! In die beleidsnotitie staat dat je maximaal 3 vertragingsjaren kan lenen. Nu krijgen we weer extra ruimte om te lenen. Het is gewoon een grote zooi. Er komen allemaal beleidsnotities en wetsvoorstellen en bepaald eenduidig is het niet. Ik maak me constant druk terwijl het om de haverklap verandert. :?
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:38:44 #130
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94236287
'Verandert'.

Maandag debatteert de Tweede Kamer weer met het kabinet over de plannen voor het onderwijs en naar aanleiding daarvan zullen ook weer de nodige veranderingen komen.
pi_94236323
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:36 schreef CyCly het volgende:

[..]

Denk je dat aan het collegegeldkrediet? Het bedrag wat je nog maximaal kan lenen naast je stufi of aan het bedrag wat je kan lenen in je leenfase?
Maar ik ben momenteel helemaal in de war! In die beleidsnotitie staat dat je maximaal 3 vertragingsjaren kan lenen. Nu krijgen we weer extra ruimte om te lenen. Het is gewoon een grote zooi. Er komen allemaal beleidsnotities en wetsvoorstellen en bepaald eenduidig is het niet. Ik maak me constant druk terwijl het om de haverklap veranderd. :?
Ja dat heb ik dus ook! Kan er zelfs slecht van slapen. Heb nml wel een huis die straks betaald moet worden en ik geef mijn fulltime baan op om te gaan studeren. Heb wel wat gespaard, maar echt niet genoeg voor zoveel jaar. En nu zit ik constant in de onzekerheid of ik uberhaupt wel kan gaan studeren..
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:42:08 #132
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94236411
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:38 schreef GlowMouse het volgende:
'Verandert'.

Maandag debatteert de Tweede Kamer weer met het kabinet over de plannen voor het onderwijs en naar aanleiding daarvan zullen ook weer de nodige veranderingen komen.
Sorry voor de typfouten! :D

Ik vraag me af wat er maandag uitkomt.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:43:38 #133
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94236466
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:39 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Ja dat heb ik dus ook! Kan er zelfs slecht van slapen. Heb nml wel een huis die straks betaald moet worden en ik geef mijn fulltime baan op om te gaan studeren. Heb wel wat gespaard, maar echt niet genoeg voor zoveel jaar. En nu zit ik constant in de onzekerheid of ik uberhaupt wel kan gaan studeren..
Als je nog niet begonnen bent met je studie op de uni zou ik het mooi even afwachten.
pi_94236468
Het is erg vervelend dat er zoveel verschillende (en tegenstrijdige) berichten verschijnen iedere dag. Voor mij zal het allemaal weinig veranderen, aangezien ik een opleiding ga doen die gewoon binnen de tijd die ervoor staat valt te halen, maar voor de mensen die al vertraging hebben en mensen die een bèta-studie willen volgen is dit ronduit klote. Daarbij heb ik de mazzel dat ik voor mijn vaste lasten niet afhankelijk ben van de stufi etc.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:48:19 #135
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94236649
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:43 schreef Mind_State het volgende:
Het is erg vervelend dat er zoveel verschillende (en tegenstrijdige) berichten verschijnen iedere dag. Voor mij zal het allemaal weinig veranderen, aangezien ik een opleiding ga doen die gewoon binnen de tijd die ervoor staat valt te halen, maar voor de mensen die al vertraging hebben en mensen die een bèta-studie willen volgen is dit ronduit klote. Daarbij heb ik de mazzel dat ik voor mijn vaste lasten niet afhankelijk ben van de stufi etc.
Das inderdaad fijn dat je er dan geen last van zal krijgen. Als ik dit allemaal had geweten was ik nooit met rechten gestopt. Alhoewel ik communicatiewetenschap en mijn premaster bedrijfskunde stukken leuker vindt.
Ook al zal ik straks voor mijn master niet meer kunnen lenen ik zal die diploma halen. Dan maar terug naar je ouders op een kamer. ;(
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:51:18 #136
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94236760
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:38 schreef GlowMouse het volgende:
'Verandert'.

Voorspelling; er zullen wat details veranderen, maar de plannen blijven ongewijzigd. Er is namelijk geen enkele reden voor Zijlstra om iets te veranderen aangezien cda/vvd/pvv/sgp voor zijn.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_94236788
Hoe zit het eigenlijk als je een schakeljaar moet doen van hbo naar wo ? telt dat als bachelor-jaar (dus 4 + 1 uitloop) of is dat al het eerste jaar van je masterfase ?
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:55:57 #138
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94236934
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:51 schreef Mind_State het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je een schakeljaar moet doen van hbo naar wo ? telt dat als bachelor-jaar (dus 4 + 1 uitloop) of is dat al het eerste jaar van je masterfase ?
zie de OP.
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:04:41 #139
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94237224
quote:
13s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:44 schreef luckass het volgende:
Ik ben bijna m'n bachelor aan het afronden, maar ik begin steeds meer te twijfelen over mijn master.
Belachelijk om te korten op nominale studenten.
Waar heb jij dan exact last van?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:15:19 #140
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94237672
quote:
Langstudeerders kunnen langer lenen
Uitgegeven: 17 maart 2011 13:13
Laatst gewijzigd: 17 maart 2011 13:48
DEN HAAG - Langstudeerders kunnen tijdelijk drie jaar langer geld lenen om zo beter in staat te zijn het verhoogde collegegeld te kunnen dragen.

© ANP
De maatregel is vooral een tegemoetkoming aan studenten die vanaf september dit jaar langer dan de bedoeling is over hun studie doen.
Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) kondigde donderdag in een brief aan de Tweede Kamer aan dat hij binnenkort met een aanpassing van de voorstellen voor het hoger onderwijs komt.

Studenten moeten vanaf komend studiejaar 3000 euro bovenop het collegegeld betalen wanneer ze meer dan een jaar vertraging oplopen bij het afronden van hun bachelor- of masteropleiding.
Overgangsregeling
Ondanks kritiek van de oppostie en vanuit het onderwijsveld voelt het kabinet niet voor een overgangsregeling die huidige studenten met vertraging buiten schot zou laten.
Volgens Zijlstra zou dat een financiële aderlating betekenen en bovendien zouden alle lasten dan bij toekomstige studenten komen te liggen.

Noodzakelijk
In de brief verdedigt Zijlstra opnieuw de ingrepen in het hoger onderwijs, die volgens hem noodzakelijk zijn om uiteindelijk het onderwijs te kunnen verbeteren. Bovendien moet het studierendement in zijn ogen omhoog.
De staatssecretaris keert zich tegen een voorstel van de VVD om studenten die een bestuursfunctie willen vervullen vrij te stellen van collegegeld.
Zijlstra vindt het onwenselijk om voor een kleine groep een uitzondering te maken. Volgens hem kunnen studenten een jaar uitlopen en is er dus tijd voor extra vakken of een bestuursfunctie.
Maandag debatteert de Tweede Kamer weer met het kabinet over de plannen voor het onderwijs.
Als die boete dan bij mijn studieschuld komt zou het me een rotzorg zijn, die is toch al te hoog om ooit af te kunnen lossen. :')
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:23:17 #141
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94238018
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:15 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Als die boete dan bij mijn studieschuld komt zou het me een rotzorg zijn, die is toch al te hoog om ooit af te kunnen lossen. :')
Haha, ik zit in een soortgelijke situatie. Alhoewel de mijne nog wel enigzins af te betalen is. Haha. :P
pi_94238089
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:23 schreef CyCly het volgende:

[..]

Haha, ik zit in een soortgelijke situatie. Alhoewel de mijne nog wel enigzins af te betalen is. Haha. :P
Maar maken jullie je geen zorgen dan om die schuld?
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:25:34 #143
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94238114
Onze communiste uiteraard niet. Die heeft niet zoveel moeite met het leven op andermans kosten ;)
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:30:25 #144
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94238323
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:24 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Je kunt zo'n berekening maken of je verantwoord aan het lenen bent. Ik heb die berekening toen gemaakt. Daaruit bleek dat ik niet te veel leen. Als ik afgestudeerd ben zou ik in staat zijn om de schuld af te lossen in 15 jaar. En daarbij hebben ze nog niet de 2 jaar meegerekend waarin je niet terug hoeft te betalen. Ik wil dan ook al aflossen. Zodra ik werk begin ik met aflossen.
En ja, ik baal dat ik moet lenen, maar ik ben wel van plan het netjes terug te betalen. :)
pi_94238653
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:30 schreef CyCly het volgende:

[..]

Je kunt zo'n berekening maken of je verantwoord aan het lenen bent. Ik heb die berekening toen gemaakt. Daaruit bleek dat ik niet te veel leen. Als ik afgestudeerd ben zou ik in staat zijn om de schuld af te lossen in 15 jaar. En daarbij hebben ze nog niet de 2 jaar meegerekend waarin je niet terug hoeft te betalen. Ik wil dan ook al aflossen. Zodra ik werk begin ik met aflossen.
En ja, ik baal dat ik moet lenen, maar ik ben wel van plan het netjes terug te betalen. :)
Waar kan je die berekening maken?
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:38:56 #146
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94238666
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:23 schreef CyCly het volgende:

[..]

quote:

[..]

Ach joh, dan ga je toch lekker de schuldsanering in? FF drie jaartjes zuinig aan doen onder begeleiding van (uit overheidsgeld betaalde) hulpverleners, en daarna wordt alles kwijtgescholden!

Ow wacht, deze regeling is alleen bedoeld voor Tokkies die teveel op afbetaling kopen, niet voor mensen die in hun toekomst willen investeren. :')
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:06:49 #147
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94239796
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

[..]

Ach joh, dan ga je toch lekker de schuldsanering in? FF drie jaartjes zuinig aan doen onder begeleiding van (uit overheidsgeld betaalde) hulpverleners, en daarna wordt alles kwijtgescholden!

Ow wacht, deze regeling is alleen bedoeld voor Tokkies die teveel op afbetaling kopen, niet voor mensen die in hun toekomst willen investeren. :')
Ik moet wel lenen omdat mijn ouders niet meebetalen. En het is nogal kinderachtig om mensen belachelijk te maken omdat ze meebetalen in hun eigen studie. Ik beschouw deze lening dan ook als een inverstering en heb al eerder gezegd dat hij terug te betalen is.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:38 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Waar kan je die berekening maken?
Allereerst had ik op de site van Ib-groep een berekening gemaakt hoeveel schuld je dan oploopt. Vervolgens kun je op de site van de nibud naar studieleenwijzer gaan. Daar krijg je dan een berekening. :)
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:10:08 #148
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94239911
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:06 schreef CyCly het volgende:

[..]

Ik moet wel lenen omdat mijn ouders niet meebetalen. En het is nogal kinderachtig om mensen belachelijk te maken omdat ze meebetalen in hun eigen studie. Ik beschouw deze lening dan ook als een inverstering en heb al eerder gezegd dat hij terug te betalen is.

[..]

Allereerst had ik op de site van Ib-groep een berekening gemaakt hoeveel schuld je dan oploopt. Vervolgens kun je op de site van de nibud naar studieleenwijzer gaan. Daar krijg je dan een berekening. :)
Snap ik. Ik heb zelf ook vrij veel geleend om alles te kunnen betalen.

Ik vind het juist belachelijk dat als je leent om 'domme' redenen er allerlei hulptrajecten zijn, maar dat studenten die voor hun toekomst lenen en door dit soort grappen een hoge schuld krijgen het zelf maar moeten oplossen. Gelukkig wordt de schuld na 20 jaar krom liggen wel kwijtgescholden.
pi_94243419
quote:

[..]

Oh jawel. Maar meer om de mogelijkheid of ik mijn studie af kan ronden.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:35:02 #150
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94243848
heh, ja, zonder die studie gaat de schuld aflossen al helemaal niet lukken natuurlijk.
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:52:36 #151
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94244717
Maak je studie dan eens af, zou ik zeggen :P
Bis bis bis
pi_94244835
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:15 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

True, ik verdwijn gewoon na het buitenland met een grote "fuck you" naar de Nederlandse overheid, kunnen ze op mij lekker enkele tienduizenden euro's gaan afschrijven.
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:56:17 #153
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94244870
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:52 schreef eriksd het volgende:
Maak je studie dan eens af, zou ik zeggen :P
Moet de overheid geen financiele hobbels gaan opwerpen op basis van onzinnige redenen.
pi_94245018
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:55 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

True, ik verdwijn gewoon na het buitenland met een grote "fuck you" naar de Nederlandse overheid, kunnen ze op mij lekker enkele tienduizenden euro's gaan afschrijven.
Zou ik niet in de EU blijven en als je heel veel later AOW (mits dat nog bestaat) wil krijgen dan kijk je ook zuur.
pi_94245445
quote:

[..]

Gewoon even naar het buitenland. Succes jongen. :')
pi_94245484
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 17:09 schreef Justinn het volgende:

[..]

Gewoon even naar het buitenland. Succes jongen. :')
Ben al een groter deel van het jaar in het buitenland dan in Nederland, dus zo een vreselijk grote stap is dat nu ook weer niet.
pi_94247073
quote:
Jij naait de overheid niet, de overheid naait jou. ;)
Toeval of niet, er zijn nu tevens plannen om het veel moeilijker te maken voor mensen (lees: niet rijke mensen) om naar de rechter te stappen. Ze willen de kosten die je aan de rechtbank moet betalen om een civielrechtelijke zaak te laten voorkomen met meer dan een factor tien vermenigvuldigen.
#NoDAPL
  donderdag 17 maart 2011 @ 17:52:58 #158
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94247098
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 17:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Toeval of niet, er zijn nu tevens plannen om het veel moeilijker te maken voor mensen (lees: niet rijke mensen) om naar de rechter te stappen. Ze willen de kosten die je aan de rechtbank moet betalen om een civielrechtelijke zaak te laten voorkomen met meer dan een factor tien vermenigvuldigen. ;)
Verbazingwekkend. :')
pi_94247417
Stelletje haaien. :')
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_94247970
quote:

[..]

Toeval of niet, er zijn nu tevens plannen om het veel moeilijker te maken voor mensen (lees: niet rijke mensen) om naar de rechter te stappen. Ze willen de kosten die je aan de rechtbank moet betalen om een civielrechtelijke zaak te laten voorkomen met meer dan een factor tien vermenigvuldigen.
In dit geval zou het een bestuursrechtelijke zaak zijn, waarvoor volgens mij inderdaad dezelfde stijging geldt helaas.
pi_94270277
quote:
Voorspelling; er zullen wat details veranderen, maar de plannen blijven ongewijzigd. Er is namelijk geen enkele reden voor Zijlstra om iets te veranderen aangezien cda/vvd/pvv/sgp voor zijn.
No offence maar dit is onzin. We weten nog helemaal niet hoe de verhouding in de Eerste Kamer over ruim twee maanden gaat zijn. Zowel links + midden als rechts (ik reken het CDA en de SGP hier ook toe) kunnen een meerderheid krijgen in de Eerste Kamer en zelfs als rechts een meerderheid heeft dan zouden senatoren van het CDA, de VVD en de PVV best wel eens tegen het wetsvoorstel kunnen stemmen.
Ik zal zelf nu ook eventjes speculeren: deze verkiezingen was het net als de laatste verkiezingen zo dat links in het begin van de avond een paar zetels meer had dan aan het einde van de avond, net als de laatste verkiezingen gaat links + midden nog pak hem beet 5 zetels bonus krijgen t.g.v. strategisch stemmen en onderhandelingen en krijgt links + midden dus een meerderheid in de Eerste kamer.
Laten we maar eventjes rustig afwachten in plaats van te speculeren.
#NoDAPL
pi_94270421
Rechts rekent zich graag al rijk op basis van de stemverhouding voor de PS maar dit is louter demagogie t.o.v. de achterban omdat rechts niet wil toegeven dat het resultaat voor rechts ietwat teleurstellend was. Over ruim twee maanden weten we het pas wat de verhouding in de Eerste Kamer gaat zijn. Zelf hoop ik dat Links + midden nog zo'n 5 zetels wint zodat het kabinet geen enkel wetsvoorstel erdoor kan drukken zonder de oppositie te overtuigen, dat lijkt mij de beste garantie voor goed doordachte wetsvoorstellen.
#NoDAPL
pi_94270573
quote:
Onze communiste uiteraard niet. Die heeft niet zoveel moeite met het leven op andermans kosten ;)
Het is duidelijk dat jij weinig verstand hebt van communisme en dat jij het onderscheid tussen communisme en socialisme niet begrijpt. ;)
In ieder geval zijn communisten en socialisten niet asociaal en hardvochtig, VVD'ers, PVV'ers en CDA'ers zijn dat helaas wel.
Tot zo ver de zendtijd voor politieke partijen, hopelijk voor beide kampen.
#NoDAPL
pi_94270668
quote:
In dit geval zou het een bestuursrechtelijke zaak zijn, waarvoor volgens mij inderdaad dezelfde stijging geldt helaas.
Right, ik was het bestuursrecht nog even vergeten. Dank je voor de correctie.
#NoDAPL
  vrijdag 18 maart 2011 @ 00:03:42 #165
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94271545
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

No offence maar dit is onzin. We weten nog helemaal niet hoe de verhouding in de Eerste Kamer over ruim twee maanden gaat zijn. Zowel links + midden als rechts (ik reken het CDA en de SGP hier ook toe) kunnen een meerderheid krijgen in de Eerste Kamer en zelfs als rechts een meerderheid heeft dan zouden senatoren van het CDA, de VVD en de PVV best wel eens tegen het wetsvoorstel kunnen stemmen.
Ik zal zelf nu ook eventjes speculeren: deze verkiezingen was het net als de laatste verkiezingen zo dat links in het begin van de avond een paar zetels meer had dan aan het einde van de avond, net als de laatste verkiezingen gaat links + midden nog pak hem beet 5 zetels bonus krijgen t.g.v. strategisch stemmen en onderhandelingen en krijgt links + midden dus een meerderheid in de Eerste kamer.
Klopt, maar dat is pas nadat het voorstel naar de Eerste Kamer is geweest. ik had het over het debat in de tweede kamer.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 00:17:53 #166
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_94272355
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:56 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Moet de overheid geen financiele hobbels gaan opwerpen op basis van onzinnige redenen.
Ja, inderdaad. Dat is gewoon de clue van het hele verhaaltje hier. Op stel en sprong iets willen invoeren wat tegen elke notie van redelijkheid gaat en dat zou dan moeten kunnen 'omdat we moeten bezuinigen'. Dat de bezuinigingen zijn gericht op de staatsschuld en ook met de HRA en eerder naar 67 gaan werken kan worden opgevangen wordt dan opeens niet meer meegedeeld.

Een ding weet ik zeker: Autochtoon of niet, als dit werkelijk is hoe het moet gaan met "ons" land, dan ga ik toch in alle ernst overwegen om bij onze zuiderburen te bivakkeren (of elders). Gaat mijn Algemeen Beschaafd Nederlands er nog eens op vooruit ook.
Jarenlange Tien voor Taal terreur heeft dat immers wel duidelijk gemaakt.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 01:43:25 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94275720
quote:
Klopt, maar dat is pas nadat het voorstel naar de Eerste Kamer is geweest. ik had het over het debat in de tweede kamer.
Ik had je inderdaad verkeerd begrepen vanuit de gedachte dat een kabinet ook rekening moet houden met hoe de Eerste Kamer gaat stemmen. Het heeft weinig zin om een wetsvoorstel in te dienen waarvan je redelijkerwijze kan verwachten dat de Eerste Kamer het gaat afwijzen, dan is het strategischer om eerst het wetsvoorstel dusdanig aan te passen dat je wat mensen van de oppositie overtuig om toch voor te stemmen. Maar nu doe ik iets wat ik eigenlijk niet zou moeten doen, ik wil rechts niet wijzer maken dan dat zij is. :)
#NoDAPL
pi_94278480
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 01:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik had je inderdaad verkeerd begrepen vanuit de gedachte dat een kabinet ook rekening moet houden met hoe de Eerste Kamer gaat stemmen. Het heeft weinig zin om een wetsvoorstel in te dienen waarvan je redelijkerwijze kan verwachten dat de Eerste Kamer het gaat afwijzen, dan is het strategischer om eerst het wetsvoorstel dusdanig aan te passen dat je wat mensen van de oppositie overtuig om toch voor te stemmen. Maar nu doe ik iets wat ik eigenlijk niet zou moeten doen, ik wil rechts niet wijzer maken dan dat zij is. :)
Je praat echt op een hele irritante manier over rechts, daar wek je zeker geen sympathie mee. Ik stem rechts, toch ben ik zeker niet voor al deze onderwijsplannen. Mensen zoals jij dragen dan zeker niet bij aan mijn gevoel om tegen te zijn.

In een van de eerdere topics heb ik al een voorspellen gemaakt van wat er gaat gebeuren. Er is een grote kans dat dit voorstel het niet gaat halen. Veel partijen hadden in hun verkiezingsprogramma de afschaffing van de basisbeurs als punt. De VVD, maar ook jouw geliefde linksen partijen als de PvdA en GL, ook D66 is hiervoor. Als het CDA haar plannen er niet doorkrijgt, zie ik ze hier ook nog wel in mee gaan. Ik ben hier zelf een voorstander van. Hoe denk jij hierover?
  vrijdag 18 maart 2011 @ 10:03:33 #169
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94280547
Vraag me ook af door welke Eerste Kamer het kabinet het voorstel wil laten behandelen. In de huidige Eerste Kamer zitten cda/vvd/sgp op 37 zetels, dus dat gaat lastig worden, tenzij ze OSF nog snel weten te overtuigen (en de OSF-senator komt uit het onderwijs). Als ze wachten tot juni tot de nieuwe Eerste Kamer er zit wordt het wel heel krap om het nog per september in te voeren, en dan is er nog niet de zekerheid dat het kabinet wél een meerderheid gaat halen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 08:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Je praat echt op een hele irritante manier over rechts, daar wek je zeker geen sympathie mee. Ik stem rechts, toch ben ik zeker niet voor al deze onderwijsplannen. Mensen zoals jij dragen dan zeker niet bij aan mijn gevoel om tegen te zijn.

In een van de eerdere topics heb ik al een voorspellen gemaakt van wat er gaat gebeuren. Er is een grote kans dat dit voorstel het niet gaat halen. Veel partijen hadden in hun verkiezingsprogramma de afschaffing van de basisbeurs als punt. De VVD, maar ook jouw geliefde linksen partijen als de PvdA en GL, ook D66 is hiervoor. Als het CDA haar plannen er niet doorkrijgt, zie ik ze hier ook nog wel in mee gaan. Ik ben hier zelf een voorstander van. Hoe denk jij hierover?
De basisbeurs gaat toch al nergens meer over, dus als er dan persé toch moet worden bezuinigd, dan maar dat vervangen door een lening. Dat zie ik er ook wel snel doorheen gaan, levert juridisch veel minder problemen op omdat je niet met terugwerkende kracht mensen gaat pakken en het zou, als ik de VVD-jongeren mag geloven, evenveel bezuinigen als die langstudeerboete.

Zou dan ook wel eigenlijk een aanpassing aan de rente op studieschuld willen zien, waardoor die gelijk wordt gesteld aan de inflatie. Zie niet in waarom de overheid moet verdienen aan praktisch verplicht gestelde leningen.
pi_94280736
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 08:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

QFT
Ja doei.
pi_94282425
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ga gewoon van het ergste uit, dan kan het altijd nog meevallen.
pi_94282629
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 10:03 schreef dotCommunism het volgende:
De basisbeurs gaat toch al nergens meer over, dus als er dan persé toch moet worden bezuinigd, dan maar dat vervangen door een lening. Dat zie ik er ook wel snel doorheen gaan, levert juridisch veel minder problemen op omdat je niet met terugwerkende kracht mensen gaat pakken en het zou, als ik de VVD-jongeren mag geloven, evenveel bezuinigen als die langstudeerboete.

Zou dan ook wel eigenlijk een aanpassing aan de rente op studieschuld willen zien, waardoor die gelijk wordt gesteld aan de inflatie. Zie niet in waarom de overheid moet verdienen aan praktisch verplicht gestelde leningen.
Volgens de JOVD zou een 30% korting op de basisbeurs voor iedereen evenveel opleveren als de langstudeerregeling, als ik me goed herinner. Het lijkt me zo'n veel betere oplossing om het zonder basisbeurs te doen.

Als je al naar het plaatje in de OP kijkt en de onduidelijkheid, dan moeten de huidige plannen wel tot enorme bureaucratie leiden. Er is al een pressiemiddel tegen langstuderen, de prestatiebeurs. Nu valt er zo'n beetje elk jaar iets anders af, het kan gewoon niet anders of het gaat een enorme bureaucratische rompslomp geven. DUO heeft er al twee maanden over gedaan om het goede OV abonnement klaar te zetten voor me, nadat ik het tijdelijk ingeleverd had. Ik heb geen reden om te denken dat ze al deze plannen wel soepel kunnen uitvoeren.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 11:17:17 #173
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94283016
quote:

[..]

Fijn is dat! ;(
Nouja, ik kan er gewoon niet over uit dat die beleidsnotitie het onmogelijk zou maken om te lenen voor mijn master. Ik ben ervan uitgegaan dat ik 4 jaar stufi krijg en daarna nog 3 jaar kan lenen. Maar omdat ik na mijn 1e 2 jaar een andere studie heb gekozen heb ik opeens 2 jaar vertraging voor mijn bachelor. + 1 jaar vertraging vanwege de premaster = 3 jaar vertraging. Dus in studiejaar 2012-2013 zou ik niet meer kunnen lenen volgens die beleidsnotitie.
Dat is toch te vaag voor woorden. Ik heb een studieplan gemaakt op basis van het feit dat ik 3 jaar kan lenen. En nu wordt er ergens een regel verandert waardoor ik nog maar 2 jaar kan lenen, omdat je maar 3 vertragingsjaren mag lenen. En omdat ik na studiejaar 2011-2012 3 jaar vertraging heb zou ik niet meer kunnen lenen, terwijl ik maar 2 jaar geleent heb! Terwijl ik in eerste instantie 3 jaar kan lenen.
Is er wellicht iemand die inmiddels wat meer weet van die beleidsnotitie? Of het wellicht anders begrijpt dan ik op dit moment doe, want toen ik laatst de ib-groep sprak waren die niet bepaald op de hoogte. Hij bedankte mij voor het attenderen op de nota! :?

http://www.rijksoverheid.(...)n-is-investeren.html
pi_94283138
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 11:17 schreef CyCly het volgende:

[..]

Fijn is dat! ;(
Nouja, ik kan er gewoon niet over uit dat die beleidsnotitie het onmogelijk zou maken om te lenen voor mijn master. Ik ben ervan uitgegaan dat ik 4 jaar stufi krijg en daarna nog 3 jaar kan lenen. Maar omdat ik na mijn 1e 2 jaar een andere studie heb gekozen heb ik opeens 2 jaar vertraging voor mijn bachelor. + 1 jaar vertraging vanwege de premaster = 3 jaar vertraging. Dus in studiejaar 2012-2013 zou ik niet meer kunnen lenen volgens die beleidsnotitie.
Dat is toch te vaag voor woorden. Ik heb een studieplan gemaakt op basis van het feit dat ik 3 jaar kan lenen. En nu wordt er ergens een regel verandert waardoor ik nog maar 2 jaar kan lenen, omdat je maar 3 vertragingsjaren mag lenen. En omdat ik na studiejaar 2011-2012 3 jaar vertraging heb zou ik niet meer kunnen lenen, terwijl ik maar 2 jaar geleent heb! Terwijl ik in eerste instantie 3 jaar kan lenen.
Is er wellicht iemand die inmiddels wat meer weet van die beleidsnotitie? Of het wellicht anders begrijpt dan ik op dit moment doe, want toen ik laatst de ib-groep sprak waren die niet bepaald op de hoogte. Hij bedankte mij voor het attenderen op de nota! :?

http://www.rijksoverheid.(...)n-is-investeren.html
Gister stond toch op nu.nl dat we waarschijnlijk extra jaren mogen lenen. Dus dan zou je niet in de problemen komen. Op de DUO site staat algemene informatie en eronder een regel dat ze er verder ook niet veel vanaf weten en het niet zoveel zin heeft om te bellen. Ik wacht maar af dus.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 11:24:14 #175
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94283250
DUO kan ook nog niks weten, omdat het plan nog niet eens door de Tweede Kamer is. Tot het definitief is zal DUO ook blijven zeggen dat ze niks weten. Er valt dan ook weinig meer te doen op het moment dan afwachten wat er gaat gebeuren. Misschien dat volgende week wat meer dingen duidelijk worden, dan wordt het plan weer behandeld in de Tweede Kamer.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 11:29:48 #176
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94283468
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 11:20 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Gister stond toch op nu.nl dat we waarschijnlijk extra jaren mogen lenen. Dus dan zou je niet in de problemen komen. Op de DUO site staat algemene informatie en eronder een regel dat ze er verder ook niet veel vanaf weten en het niet zoveel zin heeft om te bellen. Ik wacht maar af dus.
Ja, maar dat gaat over het collegegeldkrediet. Dus die 1700+3000 kun je dan lenen. En dat zou dan 3 jaar kunnen. Maar mag je dat dan ook lenen ook al hoef je die boete niet te betalen? Want dan zou dat natuurlijk al een beetje helpen mocht ik in mijn masterjaar niet kunnen lenen.

Het is toch wel tegenstrijdig. De ene nota ontneemt je de mogelijkheid om te lenen voor een 4e vertragingsjaar en vervolgens zouden langstudeerders 3 jaar extra mogen lenen. |:(
pi_94285600
quote:
Op donderdag 17 maart 2011 13:35 schreef GlowMouse het volgende:
Halbe Zijlstra was op zijn 27ste pas klaar met zijn opleiding. Omdat hij eerst hbo heeft gedaan, neem ik aan dat hij op zijn 17de begonnen is.
Dat had pas geld opgeleverd! ;(
  vrijdag 18 maart 2011 @ 12:28:30 #178
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94285787
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 12:23 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat had pas geld opgeleverd! ;(
Hij is er in ieder geval eerlijk over waarom hij er langer over heeft gedaan.
pi_94286007
quote:
Op donderdag 17 maart 2011 16:55 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik zit hier ook wel eens aan te denken. Gewoon poef, ineens weg naar Noord-, Midden- of Zuid-Amerika. Puur om ze even eens terug te naaien.

Overigens vind ik Bram_van_Loon z'n toon over rechts nog bijzonder meevallen. Zelf ben ik liberaal in sociale en economische zin (klassiek dus), maar als ik naar het Nederlandse politieke landschap kijk kan ik niets anders concluderen dat rechts van D66 de toendra begint.
pi_94287224
quote:

[..]

Baas! ^O^ De kans op een goede betaalde baan is in het buitenland groter dan in Nederland. En de belastingen en het weer zijn ook nog beter. ^O^ Dat zijn 3 goede redenen om Nederland te verlaten.

Ik heb het ook gedaan alleen is bij mij het weer nog niet veel beter :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 17:42:13 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94299003
quote:
Ik heb geen probleem met rechts, ik heb een probleem met hardvochtig en ondoordacht beleid. Wanneer er pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden dan moeten niet overwegend de zwaksten in onze samenleving worden gepakt en dan moet het beleid zeer doordacht zijn wat bijvoorbeeld tot uiting komt in genuanceerde wetgeving die rekening houdt met individuele omstandigheden. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld de HRA te limiteren tot een half miljoen Euro, om minder te investeren in defensie of inderdaad, als ze toch zo nodig op het onderwijs willen bezuinigen de pijn te verdelen over veel meer mensen.
Naar mijn indruk, ik hoop dat ik mij hierin vergis, kiest het kabinet er bewust voor om de bezuinigingen bij een relatief kleine en zwakke groep te leggen die toch al geen best maatschappelijk imago heeft (de ´luie` langstudeerder) omdat het dan gemakkelijker is om die bezuiniging doorgedrukt te krijgen.

quote:
Je voorspelt of je maakt een voorspelling. ;)
Ik vind dat voorstel veel eerlijker maar blijkbaar, ik ga nu af op wat iemand anders hier beweert, zou zelfs een korting van pak hem beet 20% op de basisbeurs voor iedereen al volstaan om dezelfde bezuiniging te bewerkstelligen. Indien dat bedrag dan wel geleend kan worden dan zal wellicht wat meer gekort moeten worden op de basisbeurs aangezien niet 100% van die lening terugbetaald wordt maar ja, als de overheid toch zo nodig wil bezuinigen op het onderwijs en de wetenschap dan vind ik dit een veel beter, eerlijker en rechtvaardiger voorstel. Er wordt te gemakkelijk vanuit gegaan dat langstuderen synoniem is voor lui studeren, dat geldt voor een deel van de langstudeerders maar voor heel veel ook niet. Zie maar eens het onderscheid te maken.

Niet iedereen zal het mij in dank afnemen maar ik zou het nog wat verstandiger vinden om eerst de beurs voor studenten wiens ouders een zeer hoog inkomen en/of vermogen hebben meer inkomensafhankelijk te maken. Idem voor kinderslag die wat mij betreft sowieso zou moeten worden beperkt t/m maximaal drie kinderen (overpopulatie wereld). Als er pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt dan is het m.i. socialer om eerst te kijken naar wat de sterkste schouders meer kunnen dragen alvorens we aan de onderkant snijden. Interpreteer dit niet al te extreem, ik ben er zeker geen voorstander van dat vrijwel niemand boven de ¤2000 uitkomt. Ik ben een socialist, geen communist. Verschil mag en moet er wezen (is nodig om mensen te stimuleren) maar ik geloof wel dat boven een bepaald inkomen een paar honderd meer of minder niet hoeft te worden gevoeld, alleen durf ik hiervoor geen exacte grens aan te geven.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-03-2011 17:49:11 ]
#NoDAPL
  vrijdag 18 maart 2011 @ 17:47:26 #182
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94299241

[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-03-2011 17:48:10 ]
#NoDAPL
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:01:46 #183
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94299796
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

om minder te investeren in defensie
Even dit punt eruit pakken.

Defensie wordt al keihard geraakt en moet veel inleveren, en i.t.t. andere sectoren heeft defensie de afgelopen 15 jaar bezuiniging na bezuiniging te pakken gehad en is er al enorm veel afgegaan.

Bij defensie zijn ze inmiddels ook op het punt aangekomen dat er gewoonweg niets meer af kan, de substantie wordt al sinds jaren geraakt. De vraag is alleen, waar zijn die miljarden gebleven die bij defensie zijn weggehaald?
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:19:21 #184
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94300428
Was de overheid niet van plan om wat JSF's te bestellen?
Nu ja, er zijn vast wel terreinen te vinden waar je beter op kan bezuinigen, buiten de voorbeelden die ik al genoemd heb (ik denk bijvoorbeeld aan salarissen van bestuurders in het onderwijs en de gezondheidszorg, wachtgeldregelingen en multiculprojecten (deze week was er nog een mooi voorbeeld in het nieuws) maar ik vermoed dat er nog veel betere voorbeelden zijn). Het probleem met bezuinigingen op onderwijs, wetenschap en R&D is dat die al snel op de lange termijn geld kosten.
#NoDAPL
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:43:09 #185
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_94301463
Holy fuck. Ik heb mijn P van het HBO en ga naar de Uni. Dus nog maar 2 jaar recht op stufi? Dat wist ik niet.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_94302415
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb geen probleem met rechts, ik heb een probleem met hardvochtig en ondoordacht beleid. Wanneer er pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden dan moeten niet overwegend de zwaksten in onze samenleving worden gepakt en dan moet het beleid zeer doordacht zijn wat bijvoorbeeld tot uiting komt in genuanceerde wetgeving die rekening houdt met individuele omstandigheden. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld de HRA te limiteren tot een half miljoen Euro, om minder te investeren in defensie of inderdaad, als ze toch zo nodig op het onderwijs willen bezuinigen de pijn te verdelen over veel meer mensen.
Naar mijn indruk, ik hoop dat ik mij hierin vergis, kiest het kabinet er bewust voor om de bezuinigingen bij een relatief kleine en zwakke groep te leggen die toch al geen best maatschappelijk imago heeft (de ´luie` langstudeerder) omdat het dan gemakkelijker is om die bezuiniging doorgedrukt te krijgen.
Ik heb ook wel het idee dat er is gekozen om een bepaalde term te kiezen om het makkelijk te verdedigen naar de gemiddelde kiezer. Bij veel mensen bestaat het beeld van de luie student nog steeds. Ik moet me ook regelmatig verantwoorden bij kennissen, die denken dat je met 10 uur per week klaar bent.
quote:
Je voorspelt of je maakt een voorspelling. ;)
Oh noes, je hebt een typ fout gevonden. Uitgebreid nalezen doe ik wel bij verslagen.
quote:
Ik vind dat voorstel veel eerlijker maar blijkbaar, ik ga nu af op wat iemand anders hier beweert, zou zelfs een korting van pak hem beet 20% op de basisbeurs voor iedereen al volstaan om dezelfde bezuiniging te bewerkstelligen.
30% volgens een JOVD berekening
quote:
Indien dat bedrag dan wel geleend kan worden dan zal wellicht wat meer gekort moeten worden op de basisbeurs aangezien niet 100% van die lening terugbetaald wordt maar ja, als de overheid toch zo nodig wil bezuinigen op het onderwijs en de wetenschap dan vind ik dit een veel beter, eerlijker en rechtvaardiger voorstel. Er wordt te gemakkelijk vanuit gegaan dat langstuderen synoniem is voor lui studeren, dat geldt voor een deel van de langstudeerders maar voor heel veel ook niet. Zie maar eens het onderscheid te maken.

Niet iedereen zal het mij in dank afnemen maar ik zou het nog wat verstandiger vinden om eerst de beurs voor studenten wiens ouders een zeer hoog inkomen en/of vermogen hebben meer inkomensafhankelijk te maken.
Ben ik zwaar op tegen. Ik ken genoeg mensen van wie de ouders relatief veel verdienen, maar die echt niet buitensporig veel van hun ouders krijgen en er ook gewoon zelf bij moeten werken. Waarschijnlijk zou ik met zo'n regeling ook extra gekort worden, terwijl ik nu ook gewoon m'n geld deels zelf bij elkaar moet verdienen.
quote:
Idem voor kinderslag die wat mij betreft sowieso zou moeten worden beperkt t/m maximaal drie kinderen (overpopulatie wereld).
Dat vind ik inderdaad een prima voorstel.
quote:
Als er pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt dan is het m.i. socialer om eerst te kijken naar wat de sterkste schouders meer kunnen dragen alvorens we aan de onderkant snijden.
Met een vlaktaxs bereik je een evenredige verdeling tussen lasten en inkomsten. Het is al ongelooflijk genivelleerd. De rijkste 10% betalen al de helft van alle belastingen, de rijkste helft betaalt 92% van alle belastingen, dat wil je nog meer maken?
quote:
Interpreteer dit niet al te extreem, ik ben er zeker geen voorstander van dat vrijwel niemand boven de ¤2000 uitkomt. Ik ben een socialist, geen communist. Verschil mag en moet er wezen (is nodig om mensen te stimuleren) maar ik geloof wel dat boven een bepaald inkomen een paar honderd meer of minder niet hoeft te worden gevoeld, alleen durf ik hiervoor geen exacte grens aan te geven.
Dat ligt echt bij een behoorlijk hoog inkomen, wat maar voor een paar mensen is weggelegd. Voor mensen die bijvoorbeeld 2-3x modaal verdienen is dat nog steeds veel geld. Ik vind de verschillen in Nederland veel te klein. Dan kijk ik niet alleen naar salaris, maar hoe mensen wonen. Er zijn naar mijn mening veel te veel subsidies aan de onderkant. Je moet echt heel behoorlijk verdienen, wil je uit je appartement of rijtjeshuis kunnen komen, dezelfde type huizen als de allerarmsten wonen (die veelal ook luxe goederen hebben, zoals sigaretten, een grote tv etc)
pi_94302918
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 18:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Was de overheid niet van plan om wat JSF's te bestellen?
Op defensie is keihard bezuinigd de laatste 15 jaar, en dat gaat onverminderd door. Deze regering koopt geen F-35's, alleen één testtoestel. We hebben nu geld gestoken door mee te doen met de ontwikkeling, wat zich later, als we ze bestellen, terug betaalt in de vorm van een lagere aanschafprijs. Op het einde stoppen is niet slim. Daarnaast is de luchtmacht een van de weinige onderdelen waar Nederland internationaal gezien goed in kan mee komen. De laatste tanks worden bijvoorbeeld al afgestoten. We hebben ook gewoon verplichten aan de NAVO e.d. Zie bijvoorbeeld de huidige situatie in Libië. Ik denk dat die mensen daar nog wel een stukje zwakker staan, dan de zwaksten in Nederland, over sociaal gesproken. ;)
quote:
Nu ja, er zijn vast wel terreinen te vinden waar je beter op kan bezuinigen, buiten de voorbeelden die ik al genoemd heb (ik denk bijvoorbeeld aan salarissen van bestuurders in het onderwijs en de gezondheidszorg, wachtgeldregelingen en multiculprojecten (deze week was er nog een mooi voorbeeld in het nieuws) maar ik vermoed dat er nog veel betere voorbeelden zijn). Het probleem met bezuinigingen op onderwijs, wetenschap en R&D is dat die al snel op de lange termijn geld kosten.
Bezuinigen op salarissen van bestuurders etc moet ook zeker gebeuren, maar dat gaat geen significant verschil maken. Dat heeft vooral symbolische waarde. Ik denk dat je geen betere regering kan hebben voor het bezuinigen op multiculprojecten.

Van mij mag er best bezuinigd worden op onderwijs, maar het moet niet ten kosten gaan van toegankelijkheid en kwaliteit. Zonder stufi kan nog steeds iedereen studeren, de studieschuld zal wel iets hoger zijn, maar dat is niet anders. De langstudeerregeling maakt het voor de zwakken minder toegankelijk en aan de andere kant kunnen de besten zich ook niet verder profileren. Dat laatste vind ik nog het ergst. Je moet niet alleen maar middelmatige studenten willen hebben. Ik vind dat mensen een bestuursfunctie moeten kunnen doen, stage in het buitenland, een extra honours track etc.
pi_94303457
Interessante kwestie dit. Kreeg gister een brief in huis dat ik tot de categorie behoor.
Twee jaar een hbo-studie gevolgd 2003-2005, mee gestopt. Was niet mijn ding. Sinds 2007 studie in deeltijd gevolgd naast mijn werk (niet vergoed door werkgever, betaal het uit eigen tuk!). Zit nu in laatste jaar (en op mijn plek), maar doordat ik uiteraard mijn lasten heb moet ik werken naast mijn studie en kan ik dus mijn stage en afstuderen niet volledig volgen. Loop dus een half jaar vertraging op waardoor ik dus (naar waarschijnlijk blijkt) net in de regeling val van langstudeerders. Hallo 3000 euro extra!

Ik was in eerste instantie in de gedachte dat het om een nieuwe studie ging die je moest afronden binnen 5 jaar. Lekker is dat. Nemen ze de 2 jaren van mijn eerste studie ook mee.
Hadden ze me eerder mogen melden. Dan had ik wat meer centjes gespaard en dit laatste jaar volledig gaan volgen.

Lekker demotiverend allemaal. Studie op eigen kosten om jezelf beter op de arbeidsmarkt te kunnen profileren en nog een boete krijgen ook. Alsof we allemaal zo goed weten waar onze kracht/interesses liggen op 17/18 jarige leeftijd en daarbij een juiste keuze maken voor een studie.
Ik wacht de ontwikkelingen in ieder geval af.
  zondag 20 maart 2011 @ 18:31:20 #189
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94384712
Haha, VNO-NCW wil het collegegeld van alle studenten verhogen om zo betastudenten 1 jaar studiefinanciering te kunnen geven in de masterfase, om zo het wegvallen van studiefinanciering in de masterfase gelijk te trekken met eenjarige masters. :')
  zondag 20 maart 2011 @ 18:54:09 #190
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94385575
Het wordt nu een grote chaos hé :')
Bis bis bis
pi_94385850
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 18:54 schreef eriksd het volgende:
Het wordt nu een grote chaos hé :')
Inderdaad :') . Lang leve Nederland :') Die toffe jongens in Den Haag hebben wel ten volste mogen genieten en hebben er allemaal te lang over gedaan en nu mogen wij dat niet meer doen omdat zij zelf fouten hebben gemaakt.

En alle regeltjes die nou komen maken het er niet beter op :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 20 maart 2011 @ 19:04:41 #192
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94386037
VNO-NCW heeft het alleen over betamasters. Maar wat nou als je een researchmaster bij een alfa- of gammastudie gaat doen? Die zijn ook tweejarig. Krijgen die dan weer geen extra studiefinanciering, terwijl dat nu weer wel de excellente studenten zijn waar zo op gehamerd wordt?
  zondag 20 maart 2011 @ 19:31:47 #193
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94387226
Daarom moet je dus geen complexe mits-maar bepalingen gaan maken. Oververjuridisering van dit land, ik word er doodmoe van.
Bis bis bis
  † In Memoriam † zondag 20 maart 2011 @ 19:34:24 #194
43556 miss_dynastie
pi_94387316
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 19:25 schreef Koe_Boy het volgende:
Hadden ze me eerder mogen melden. Dan had ik wat meer centjes gespaard en dit laatste jaar volledig gaan volgen.
Dat is ook waar dit plan waarschijnlijk op stuk gaat lopen. Ze konden het je niet eerder melden, omdat ze het pas net verzonnen hebben. En tijdens het spel de regels veranderen, werkt nooit zo goed....
  zondag 20 maart 2011 @ 19:47:22 #195
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94387931
quote:
Haha, VNO-NCW wil het collegegeld van alle studenten verhogen om zo betastudenten 1 jaar studiefinanciering te kunnen geven in de masterfase, om zo het wegvallen van studiefinanciering in de masterfase gelijk te trekken met eenjarige masters. ;)
Koop een JSF minder en je hebt voor meer dan een decennium die extra studiefinanciering al te pakken. ;)
Hoeveel meer ga ik niet uitrekenen maar zoveel blijkt nog wel uit een servetberekening.

Of bezuinig wat op politie door de korpsen te fuseren. We hebben meer dan voldoende politieagenten, veel te weinig van hen lopen op straat waar de meesten van hen thuishoren.
Op wachtgeldregelingen, bestuurders en multicultisubsidies kan bezuinigd worden.
Van hogescholen kan geld worden teruggevord, bijvoorbeeld van de HVA die god weet hoeveel geld heeft verspild aan een communicatiekundige (imam die vrouwen discrimineert) en van InHolland die veel valse diploma's heeft uitgereikt, er is dan ook nog die hogeschool die enorm veel geld heeft misbruikt om in het buitenland scholen te stichten.
Er zijn veel kleine potjes waar je wel wat geld uit kan halen wanneer je het wil, de klappen hoeven niet allemaal bij de studenten terecht te komen wanneer we dat willen. Slechts zo'n 6% van ons bnp wordt besteed aan onderwijs, wetenschap en R&D.

Ander voorstel voor bezuinigingen binnen het onderwijs:
- quota voor tal van gammarichtingen (rechten, economie, bedrijfskunde)
- minder promovendi in alpha- en gammarichtingen

Wanneer ik moet kiezen tussen collegegeldverhoging en studiefinancieringsverlaging dan kies ik voor het laatste aangezien niet iedereen die studeert studiefinanciering krijgt. Er zijn ook veel deeltijdstudenten, met name in de masterfase, die alles uit eigen zak betalen.
#NoDAPL
  zondag 20 maart 2011 @ 19:49:37 #196
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94388015
Is rechten gamma? Toch zuivere alpha?
Bis bis bis
  zondag 20 maart 2011 @ 19:54:30 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94388238
quote:
Daarom moet je dus geen complexe mits-maar bepalingen gaan maken. Oververjuridisering van dit land, ik word er doodmoe van.
Liever genuanceerde wetgeving dan simplisme!!
Je kan het niet maken om studenten die een tweejarige master volgen bij eenzelfde absolutie studievertraging evenzwaar te straffen, indien wat meer politici exact geschoold zouden zijn dan zouden ze dat begrijpen.
Je kan het niet maken om studenten die een tweejarige master volgen twee keer zoveel te laten betalen voor hun master, er zijn dan ook nog eens driejarige masters. Met wat pech gaan universiteiten nog de masters inkorten ook omdat ze anders geen studenten meer kunnen aantrekken.
Als je voor die langere master extra meer zou verdienen (er zijn nog meer redenen om meer te betalen) dan zou het mij niet uitmaken maar helaas verdienen die gasten die vier jaar economie of rechten hebben gestudeerd in de praktijk al snel meer dan hen die vijf jaar fysica of wiskunde hebben gestudeerd. Enige solidariteit is dus vereist als we geen bananenrepubliek willen worden, voor zo ver we dat niet al zijn.
#NoDAPL
  zondag 20 maart 2011 @ 19:56:22 #198
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94388320
Voor wat het als referentie waard is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappen
#NoDAPL
pi_94388442
Ik doe er wel veel aan de laatste tijd, zoals het er nu uitziet ben ik dit jaar nog klaar met de opleiding. Zul je zien dat die hele boete niet doorgaat, al m'n gehaast voor niets, had ik het rustig over 10 jaar uit kunnen smeren.
  zondag 20 maart 2011 @ 20:43:14 #200
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94390995
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 19:49 schreef eriksd het volgende:
Is rechten gamma? Toch zuivere alpha?
Zuivere gamma juist. Alfawetenschappen houden zich puur met produkten van de menselijke geest bezig, niet met mens en maatschappij, wat het domein van de gammawetenschappen is.

In de Angelsaksische wereld valt het wel weer onder de humanities.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')