abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94219825
quote:
Voor mij is er geen reden meer om hier te blijven. Ik zie het aan huisgenoten, die na een jaar of 2-3 werken nog steeds in een studentenhuis moeten wonen. De ingenieurssalarissen liggen hier niet erg hoog en na belasting blijft er zeker geen vetpot over.
Het ligt eraan wat voor ´ingenieur` je bent, de term ingenieur is nogal breed in Nederland en zegt niets. Maar ja, ik ben niet van plan om in Nederland te blijven na mijn afstuderen. Eerste gedachte: West-Duitsland.
Zogauw je werk hebt hoef je ook in Nederland niet om een financiële reden in een studentenhuis te blijven wonen, een appartement of een rijtjeshuisje is altijd mogelijk maar velen willen eerst nog wat sparen en gezien de woningnood in Nederland is het niet gemakkelijk om zomaar even een huis te vinden wat aan je eisen voldoet. Ik zou echter liever in het buitenland gaan werken aangezien je vlak over de grens al veel ruimer kan wonen voor hetzelfde geld, aangezien de grens voor mij toevallig vlakbij is is dit een nobrainer wanneer ik in het westen van Duitsland een baan kan krijgen (Aken bijvoorbeeld)...

[ Bericht 17% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-03-2011 23:26:10 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_94220574
quote:
Laat ik de kwestie omdraaien: jij mag vandaag een universiteit oprichten, puur gericht op onderwijs, dus geen onderzoek (even voor de discussie). Ga maar eens na wat je allemaal moet regelen en hebben en wat dat kost. Dat gaat toch echt wat verder dan wat college's en een secretaresse hier en daar.
Je kan voor de huidige universiteit redelijk goed schatten wat de onderwijskosten zijn en wat de onderzoekskosten en bestuurskosten zijn, bij twijfel geef je het voordeel van de twijfel aan de student.
Ja, doordat onderzoek en onderwijs samengaan zijn er ook wat voordelen voor het onderwijs maar het financiële nadeel zal heel wat groter zijn wanneer studenten mee zouden moeten betalen voor het onderzoek, als ze dat nu niet al doen (instellingsgeld bijv.).
quote:
Ik neem de Radboud even bij de hand (als totaal dus niet alleen onderwijs), daar werkten in 2009 4359 mensen en er studeerden 18624 mensen. Even grof geschut: bijdrage student is 1700 euro dus levert op een kleine 32 miljoen euro. Per medewerker is dat per jaar (!) circa 7500 euro. Karig brood eten als je daar werkt en alleen door de studenten zou worden betaald.

Zeker, daar zitten ook mensen bij die niet direct het onderwijs ondersteunen, maar ik tel ook alleen met een lage collegebijdrage.
Het zou best wel eens kunnen dat slechts een kleine minderheid van alle kosten daar aan het onderwijs wordt besteed.
Ik ken toevallig iemand die daar psychologie studeert. Die studenten hebben nog geen 10 contacturen per week gemiddeld (het niveau zou ook nog erg laag liggen in de bachelor maar dat terzijde). Hoeveel kan dat maximaal kosten? Geen ¤4700 in ieder geval.
Reken er maar op dat een groot deel van de kosten die die universiteit maakt niets met het onderwijs te maken hebben. Een voorbeeld hiervan kwam laatst in het nieuws, de laatste nobelprijswinnaar heeft nog eventjes in Nijmegen gewerkt, hij had daar een of ander apparaat tot zijn beschikking (een elektromagneet als ik het mij goed herinner) wat alleen al aan stroom een kapitaal vreet. Voor zoiets moeten de studenten toch niet meebetalen?
#NoDAPL
pi_94220813
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het ligt eraan wat voor ´ingenieur` je bent, de term ingenieur is nogal breed in Nederland en zegt niets. Maar ja, ik ben niet van plan om in Nederland te blijven na mijn afstuderen. Eerste gedachte: West-Duitsland.
Zogauw je werk hebt hoef je ook in Nederland niet om een financiële reden in een studentenhuis te blijven wonen, een appartement of een rijtjeshuisje is altijd mogelijk maar velen willen eerst nog wat sparen en gezien de woningnood in Nederland is het niet gemakkelijk om zomaar even een huis te vinden wat aan je eisen voldoet. Ik zou echter liever in het buitenland gaan werken aangezien je vlak over de grens al veel ruimer kan wonen voor hetzelfde geld, aangezien de grens voor mij toevallig vlakbij is is dit een nobrainer wanneer ik in het westen van Duitsland een baan kan krijgen (Aken bijvoorbeeld)...
Over dat ingenieur vroeg je in een ander topic ook al. Ik studeer lucht- en ruimtevaarttechniek, gewoon een echte ingenieurs studie dus.

Financieel kan je wel ergens anders gaan wonen, maar er is vrijwel niets. Je komt toch al snel niet meer in aanmerking voor sociale huur, particulier is er wel, maar erg duur en kopen lukt ook niet zomaar als alleenstaande starter. Het kan, maar als je baan toevallig in de randstad is, is het niet zomaar geregeld.
  donderdag 17 maart 2011 @ 00:03:12 #104
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94221859
Ik had De IB groep gebeld over de beleidsnotitie betreffende de studiefinanciering. Uiteindelijk moesten we samen door het document spitten om tot antwoorden te komen. De IB groep was er zelf ook nog niet echt van op de hoogte.

Maar zoals het er nu naar uitziet is het als volgt:
Momenteel is het zo dat je 4 jaar stufi krijgt (als gift) Na die 4 jaar stufi mag je nog 3 jaar lenen. Volgens de nieuwe beleidsnotitie krijgt je voor je bachelor nominaal:
1. basisbeurs
2. aanvullende beurs
3. ov
4. laag collegegeld
5. mogelijkheid tot lenen.

Voor je master nominaal valt punt 1 af. Tot en met je 1e jaar vertraging valt punt 1 en 2 weg. Tot en met 2e jaar vertraging vallen de eerste 3 punten af. En bij je 3e jaar vertraging heb je nog alleen punt 5.

Mijn situatie: na 2 jaar van studie verandert. Ik haal binnen 4 jaar mijn bachelor en premaster. Maar ik heb dus 1 jaar vertraging voor mijn bachelor, door die premaster. Dit betekend dus 3 jaar vertraging (2 van verkeerde studie en 1 jaar bij bachelor) Je kunt alleen tot je 3e jaar vertraging lenen (wat ik nu maximaal doe) Dat betekend dat aankomend studiejaar (het jaar waarin ik mijn bachelor haal) mijn laatste jaar is waarin ik kan lenen.
M.a.w. ik kan niet meer lenen voor mijn master. Dit terwijl de huidige regeling mij nog wel de mogelijkheid biedt om dat 3e jaar te lenen. Want zou ik volgend jaar nog lenen, dan is dat mijn 2e jaar lenen, maar 3e jaar vertraging. En dat geeft mij onder de huidige regeling nog 1 jaar om te lenen voor mijn master.
Mocht deze wet met terugwerkende kracht werken (wat in de beleidsnotitie staat blz. 7) Dan ben ik daadwerkelijk de L*L! Ik zou daardoor financieel gezien niet meer kunnen afstuderen.
After all, tomorrow is another day.
pi_94223582
maar 7 jaar lenen totaal? wat een ellende!
pi_94224691
quote:
Je komt toch al snel niet meer in aanmerking voor sociale huur, particulier is er wel, maar erg duur en kopen lukt ook niet zomaar als alleenstaande starter. Het kan, maar als je baan toevallig in de randstad is, is het niet zomaar geregeld.
Leg eens uit waarom dat kopen een probleem is voor de starter? Omdat het salaris dan nog lager ligt dan een paar jaar later?
Zijn de huizen in dorpen die in de Randstad op fietsafstand van het werk liggen (max. 20 km) ook zo onbetaalbaar? Gelukkig ga ik studeren in de rand van de Randstad (no pun intended), Eindhoven. Hopelijk valt het in die regio nog mee met de huizenprijzen.

Maar goed, als ik de kans zou krijgen om direct na mijn afstuderen in West-Duitsland te werken dan zou ik dat een aantrekkelijke optie vinden. Ik heb Duitse familie en Duitse schoonfamilie, net over de grens kan je zoveel ruimer wonen voor hetzelfde geld, niet zo op elkaar als sardientjes in een blikje wat in Nederland praktisch obligaat is tenzij je een villa kan betalen. Blijkbaar laten veel Nederlanders zich toch nog tegenhouden om daar te gaan wonen terwijl ze wel massaal naar België trokken. :s
Des te beter voor diegenen die hier geen moeite mee hebben.
België trekt mij minder, de Vlaamse mentaliteit past slechter bij mij. Ik heb de indruk dat gek genoeg de Duitse mentaliteit misschien nog wel wat beter bij mij past dan de Nederlandse mentaliteit maar ik kom dan ook uit de periferie van Nederland.
Het is toch prachtig dat wij zelf het land kunnen uitkiezen waarin wij willen wonen.

Jij gaat overigens prima aan het werk kunnen geraken in Duitsland en Frankrijk, nietwaar? Ik weet dat daar meer geschikte bedrijven zitten dan in Nederland (bijv. de Airbus en de Ariane-raketten) voor aerospace-engineers en dat Delft voldoende goed staat aangeschreven om daar aan de bak te kunnen geraken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-03-2011 01:39:27 ]
#NoDAPL
pi_94227464
quote:
Voor je master nominaal valt punt 1 af. Tot en met je 1e jaar vertraging valt punt 1 en 2 weg. Tot en met 2e jaar vertraging vallen de eerste 3 punten af. En bij je 3e jaar vertraging heb je nog alleen punt 5.
In mijn 2e jaar van mn bachelor treedt voor mij de vertraging al op. Het is dan wel pas mijn 2e jaar stufi. Geldt dit dan ook? Dat zou betekenen dat ik helemaal niet meer kan studeren.
Misschien moet ik ze zelf maar even bellen, snap er steeds minder van.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:21:04 #108
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94231548
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 08:50 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

In mijn 2e jaar van mn bachelor treedt voor mij de vertraging al op. Het is dan wel pas mijn 2e jaar stufi. Geldt dit dan ook? Dat zou betekenen dat ik helemaal niet meer kan studeren.
Ik vind het ook een bizar schema. Maar zoals het in je schema staat heb je alleen een basisbeurs als je nominaal loopt in je bachelor. Dus het lijkt erop dat je gewoon vanaf het begin moet lenen ook al heb je het niet nodig, apart zetten en mocht je het nodig hebben je studie ermee financieren.

Alleen snap ik jouw situatie niet helemaal. Je vertraging begint te tellen als je niet binnen die 3 jaar een bachelor hebt. Het is ook je 2e jaar stufi. Of heb je voordat je stufi kreeg al gestudeerd? Jaren van inschrijving tellen namelijk.
pi_94234201
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:21 schreef CyCly het volgende:

[..]

Ik vind het ook een bizar schema. Maar zoals het in je schema staat heb je alleen een basisbeurs als je nominaal loopt in je bachelor. Dus het lijkt erop dat je gewoon vanaf het begin moet lenen ook al heb je het niet nodig, apart zetten en mocht je het nodig hebben je studie ermee financieren.

Alleen snap ik jouw situatie niet helemaal. Je vertraging begint te tellen als je niet binnen die 3 jaar een bachelor hebt. Het is ook je 2e jaar stufi. Of heb je voordat je stufi kreeg al gestudeerd? Jaren van inschrijving tellen namelijk.
Ik heb HBO in deltijd gedaan. Geen stufi daarvoor ontvangen. Wel 4 jaar ingeschreven gestaan, want wist nog niet precies wat ik daarna wilde doen. Begin aan mn 5e jaar bachelor dus op de uni. Daarom vanaf het 2e jaar studievertraging. En dat zou dus betekenen dat ik en moet lenen en de boete moet betalen. Dus met een torenhoge schuld eindig (was nml niet van plan te gaan lenen...nu word ik eigenlijk gedwongen..)

Vind het nog steeds heel erg krom dat bachelor HBO en Uni gelijkwaardig zijn. Maar ondertussen wordt er wel gesproken over dat de instellingen zelf moeten gaan bepalen of je met een HBO-P naar de uni kan. Omdat het niveau verschil te groot zou zijn...
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:57:15 #110
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94234807
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:38 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Ik heb HBO in deltijd gedaan. Geen stufi daarvoor ontvangen. Wel 4 jaar ingeschreven gestaan, want wist nog niet precies wat ik daarna wilde doen. Begin aan mn 5e jaar bachelor dus op de uni. Daarom vanaf het 2e jaar studievertraging. En dat zou dus betekenen dat ik en moet lenen en de boete moet betalen. Dus met een torenhoge schuld eindig (was nml niet van plan te gaan lenen...nu word ik eigenlijk gedwongen..)

Vind het nog steeds heel erg krom dat bachelor HBO en Uni gelijkwaardig zijn. Maar ondertussen wordt er wel gesproken over dat de instellingen zelf moeten gaan bepalen of je met een HBO-P naar de uni kan. Omdat het niveau verschil te groot zou zijn...
Nou als je nu aan de uni begin en je begint dan aan je 5e jaar bachelor. Dan moet je al over dat 5e jaar boete betalen lijkt me. Want er staat toch maximaal 4 jaar voor je bachelor? (wellicht ligt dit bij jou anders omdat je van het hbo doorstroomt, maar dat weet ik niet precies) En dan zou het inderdaad je 2e jaar vertraging zijn. Na dat 2e jaar zou je dan nog 1 jaar hebben om te lenen.
Ik weet dan niet hoe ver je in je studie zit? Zou je dan al in bezit kunnen zijn van wo bachelor?

Hou er wel rekening mee dat de regeling pas in zou gaan in sept 2012. En het enige wat we kunnen hopen is dat het niet met terugwerkende kracht werkt. Als het gaat gelden voor zittende studenten zullen meer studenten de sjaak zijn.
Ik heb op basis van de toenmalige regeling beslissingen genomen (en een andere studie gekozen) omdat ik wist dat ik nog 3 jaar kan lenen. Op basis daarvan een studieplan gemaakt. Mocht die regeling doorgaan voor zittende studenten heb ik geen idee hoe ik aan dat geld moet komen om mijn master te halen.

Overigens lijkt me dit helemaal tegen het rechtszekerheidsbeginsel in te gaan. Die boete is wellicht geen belemmering om af te studeren volgens Zijlstra, maar deze nieuwe regeleing in mijn geval (en wellicht meerdere gevallen) wel!
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:58:07 #111
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94234837
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 08:50 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Je hebt drie jaar recht op een basisbeurs. Je krijgt die in de eerste drie jaar dat je studeert, ook als je dan al vertraging oploopt.
Voor het collegegeld het volgde: je hebt je al wel eerder ingeschreven. Nu kunnen er twee dingen zijn:
- Je hebt al een hbo-bachelor. In dat geval betaal je (nu al) instellingscollegegeld om een tweede bachelor te volgen.
- Je hebt nog geen hbo-bachelor. Je hebt al vier jaren ingeschreven gestaan voor een bacheloropleiding en geldt voor je driejarige bachelor als langstudeerder.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_94235073
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:57 schreef CyCly het volgende:

[..]

Nou als je nu aan de uni begin en je begint dan aan je 5e jaar bachelor. Dan moet je al over dat 5e jaar boete betalen lijkt me. Want er staat toch maximaal 4 jaar voor je bachelor? (wellicht ligt dit bij jou anders omdat je van het hbo doorstroomt, maar dat weet ik niet precies) En dan zou het inderdaad je 2e jaar vertraging zijn. Na dat 2e jaar zou je dan nog 1 jaar hebben om te lenen.
Ik weet dan niet hoe ver je in je studie zit? Zou je dan al in bezit kunnen zijn van wo bachelor?

Hou er wel rekening mee dat de regeling pas in zou gaan in sept 2012. En het enige wat we kunnen hopen is dat het niet met terugwerkende kracht werkt. Als het gaat gelden voor zittende studenten zullen meer studenten de sjaak zijn.
Ik heb op basis van de toenmalige regeling beslissingen genomen (en een andere studie gekozen) omdat ik wist dat ik nog 3 jaar kan lenen. Op basis daarvan een studieplan gemaakt. Mocht die regeling doorgaan voor zittende studenten heb ik geen idee hoe ik aan dat geld moet komen om mijn master te halen.

Overigens lijkt me dit helemaal tegen het rechtszekerheidsbeginsel in te gaan. Die boete is wellicht geen belemmering om af te studeren volgens Zijlstra, maar deze nieuwe regeleing in mijn geval (en wellicht meerdere gevallen) wel!
Ik dacht dat je 4 jaar over je bachelor mocht doen, HBO bachelor staat nml 4 jaar voor. 5e jaar is uitloopjaar en vanaf het 6e jaar is boete betalen. Al dat zo is dan zou het 6e jaar voor mij gelijk staan aan mijn 2e jaar uni bachelor. De uni bachelor duurt 3 jaar. Daarna nog 1 jaar master.

Ik zie het allemaal niet meer zo goed volgens mij :-S

Waar ik idd alleen nog maar op hoop is dat het niet ingevoerd wordt met terugwerkende kracht. En dat mijn HBO jaren dus niet worden meegerekend. Echt rot ook voor jou, hoe ga je dat inderdaad doen? Ik vraag me af of we tegen die tijd ergens persoonlijk bezwaar kunnen maken op de regeling.
pi_94235204
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:58 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je hebt drie jaar recht op een basisbeurs. Je krijgt die in de eerste drie jaar dat je studeert, ook als je dan al vertraging oploopt.
Voor het collegegeld het volgde: je hebt je al wel eerder ingeschreven. Nu kunnen er twee dingen zijn:
- Je hebt al een hbo-bachelor. In dat geval betaal je (nu al) instellingscollegegeld om een tweede bachelor te volgen.
- Je hebt nog geen hbo-bachelor. Je hebt al vier jaren ingeschreven gestaan voor een bacheloropleiding en geldt voor je driejarige bachelor als langstudeerder.
Nou ik hoop dus dat ik die drie jaar recht op een basisbeurs, ook al ben ik dan al een langstudeerder. Want uit de eerdere post van CyCly blijkt wat anders.
En voor mij geldt het laatste. Ik dacht dat het nog altijd voordeliger zou zijn om dan maar voor die boete te gaan. Maar ik denk nu dat het op hetzelfde neerkomt..
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:13:07 #114
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94235373
CyCly heeft het fout.

Er wordt nog gekeken naar deeltijders, als je geluk hebt dan gaan deeltijdjaren niet meetellen.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:19:14 #115
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235579
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:04 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Ik dacht dat je 4 jaar over je bachelor mocht doen, HBO bachelor staat nml 4 jaar voor. 5e jaar is uitloopjaar en vanaf het 6e jaar is boete betalen. Al dat zo is dan zou het 6e jaar voor mij gelijk staan aan mijn 2e jaar uni bachelor. De uni bachelor duurt 3 jaar. Daarna nog 1 jaar master.

Ik zie het allemaal niet meer zo goed volgens mij :-S

Waar ik idd alleen nog maar op hoop is dat het niet ingevoerd wordt met terugwerkende kracht. En dat mijn HBO jaren dus niet worden meegerekend. Echt rot ook voor jou, hoe ga je dat inderdaad doen? Ik vraag me af of we tegen die tijd ergens persoonlijk bezwaar kunnen maken op de regeling.
Ja, volgens mij heb je op hbo dus 4 jaar voor je bachelor met dat ene jaar uitloop boetevrij. Maar ik weet dus niet helemaal hoe het zit omdat je nu dus over gaat naar het wo. Als je daar dan weer aan je bachelor begint dan heb je dus vertraging lijkt me. (?)

Mocht die regeling daadwerkelijk doorgaan zoals ik het gisteren besproken heb met de ib-groep ga ik bij mijn mama wonen. Ik zit veel liever op kamers, maar ik heb dan geen geld daarvoor. Met mijn bijbaantjes kan ik mijn eigen kosten dekken en geld om van te leven, maar huur zit er dan echt niet meer in. Hopelijk woon ik tegen die tijd samen met mijn vriend. Maargoed, dat is dus ongeveer het plan.

Maar ik heb er ook aan gedacht om dan een stap naar de rechter te doen. :P
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:20:59 #116
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235647
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:13 schreef GlowMouse het volgende:
CyCly heeft het fout.

Er wordt nog gekeken naar deeltijders, als je geluk hebt dan gaan deeltijdjaren niet meetellen.
Maar er wordt nu toch ook geen onderscheid gemaakt tussen voltijd en deeltijd studenten? beide moeten de boete betalen als ze buiten de nominale regeling vallen.
pi_94235706
quote:
Bron: Nu.nl

Langstudeerders kunnen langer lenen
Uitgegeven: 17 maart 2011 13:13
Laatst gewijzigd: 17 maart 2011 13:12
DEN HAAG - Langstudeerders kunnen tijdelijk drie jaar langer geld lenen om zo beter in staat te zijn het verhoogde collegegeld te kunnen dragen.

© ANP
De maatregel is vooral een tegemoetkoming aan studenten die vanaf september dit jaar langer dan de bedoeling is over hun studie doen.
Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) kondigde donderdag in een brief aan de Tweede Kamer aan dat hij binnenkort met een aanpassing van de voorstellen voor het hoger onderwijs komt.

Studenten moeten vanaf komend studiejaar 3000 euro bovenop het collegegeld betalen wanneer ze meer dan een jaar vertraging oplopen bij het afronden van hun bachelor- of masteropleiding.
pi_94235729
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:13 schreef GlowMouse het volgende:
CyCly heeft het fout.

In de nota van toelichting heb ik gelezen dat er duidelijk geen onderscheid gemaakt gaat worden tussen deeltijders en voltijders. Maar laten we hopen van wel. Laten we gewoon hopen dat die regeling gewoon niet ingaat met terugwerkende kracht.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:23:57 #119
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94235747
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:20 schreef CyCly het volgende:

[..]

Maar er wordt nu toch ook geen onderscheid gemaakt tussen voltijd en deeltijd studenten? beide moeten de boete betalen als ze buiten de nominale regeling vallen.
Nu nog niet, maar er wordt nog naar gekeken; zie Nieuwe wet omtrent langstudeerders #6

Leesvoer over terugwerkende kracht
pi_94235798
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:19 schreef CyCly het volgende:

[..]

Ja, volgens mij heb je op hbo dus 4 jaar voor je bachelor met dat ene jaar uitloop boetevrij. Maar ik weet dus niet helemaal hoe het zit omdat je nu dus over gaat naar het wo. Als je daar dan weer aan je bachelor begint dan heb je dus vertraging lijkt me. (?)

Mocht die regeling daadwerkelijk doorgaan zoals ik het gisteren besproken heb met de ib-groep ga ik bij mijn mama wonen. Ik zit veel liever op kamers, maar ik heb dan geen geld daarvoor. Met mijn bijbaantjes kan ik mijn eigen kosten dekken en geld om van te leven, maar huur zit er dan echt niet meer in. Hopelijk woon ik tegen die tijd samen met mijn vriend. Maargoed, dat is dus ongeveer het plan.

Maar ik heb er ook aan gedacht om dan een stap naar de rechter te doen. :P
Is toch erg dat dan moet!
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:25:49 #121
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235805
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:23 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

In de nota van toelichting heb ik gelezen dat er duidelijk geen onderscheid gemaakt gaat worden tussen deeltijders en voltijders. Maar laten we hopen van wel. Laten we gewoon hopen dat die regeling gewoon niet ingaat met terugwerkende kracht.
Dat had ik ook zo begrepen. Naja, laten we hopen dat ze er rekening mee houden.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:26:43 #122
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235839
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:25 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Is toch erg dat dan moet!
Samenwonen met mijn vriend niet!! :P Met mijn moeder stel ik ook liever uit! Haha.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:28:46 #123
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94235917
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:22 schreef Mind_State het volgende:

[..]

Tijdelijk 3 jaar langer lenen? Dus 3 jaar langer lenen of tijdelijk? Enig idee hoeveel we kunnen lenen?
pi_94235930
quote:
Overgangsregeling

Ondanks kritiek van de oppostie en vanuit het onderwijsveld voelt het kabinet niet voor een overgangsregeling die huidige studenten met vertraging buiten schot zou laten.

Volgens Zijlstra zou dat een financiële aderlating betekenen en bovendien zouden alle lasten dan bij toekomstige studenten komen te liggen.
Bron: Nu.nl

Kan hier zo kwaad om worden! Ja natuurlijk wil hij het doordrukken, omdat wij er niet op voorbereid waren, zal hij het meeste geld van ons ontvangen. Toekomstige studenten kunnen nu rekening houden met die boete.

En fijn, langer lenen. Maar ben zo bang voor die torenhoge studieschuld :-S
pi_94235959
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:26 schreef CyCly het volgende:

[..]

Samenwonen met mijn vriend niet!! :P Met mijn moeder stel ik ook liever uit! Haha.
Hahahahaha, kan ik me voorstellen :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')