3 jaar langer lenen. Maar dat zullen ze dus tijdelijk doen, denk dat toekomstige studenten die optie niet hebben. En hoeveel staat niet in het artikel.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:28 schreef CyCly het volgende:
[..]
Tijdelijk 3 jaar langer lenen? Dus 3 jaar langer lenen of tijdelijk? Enig idee hoeveel we kunnen lenen?
3 jaar langer lenen en dat tijdelijk zal wel slaan op de studenten die nu al een opleiding volgen of nu al vertraging hebben(dus een overgangsregeling) en de hoeveelheid zal denk ik gelijk blijven aan de jaren daarvoor.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:28 schreef CyCly het volgende:
[..]
Tijdelijk 3 jaar langer lenen? Dus 3 jaar langer lenen of tijdelijk? Enig idee hoeveel we kunnen lenen?
Denk je dat aan het collegegeldkrediet? Het bedrag wat je nog maximaal kan lenen naast je stufi of aan het bedrag wat je kan lenen in je leenfase?quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:31 schreef Mind_State het volgende:
[..]
3 jaar langer lenen en dat tijdelijk zal wel slaan op de studenten die nu al een opleiding volgen of nu al vertraging hebben(dus een overgangsregeling) en de hoeveelheid zal denk ik gelijk blijven aan de jaren daarvoor.
Ja dat heb ik dus ook! Kan er zelfs slecht van slapen. Heb nml wel een huis die straks betaald moet worden en ik geef mijn fulltime baan op om te gaan studeren. Heb wel wat gespaard, maar echt niet genoeg voor zoveel jaar. En nu zit ik constant in de onzekerheid of ik uberhaupt wel kan gaan studeren..quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:36 schreef CyCly het volgende:
[..]
Denk je dat aan het collegegeldkrediet? Het bedrag wat je nog maximaal kan lenen naast je stufi of aan het bedrag wat je kan lenen in je leenfase?
Maar ik ben momenteel helemaal in de war! In die beleidsnotitie staat dat je maximaal 3 vertragingsjaren kan lenen. Nu krijgen we weer extra ruimte om te lenen. Het is gewoon een grote zooi. Er komen allemaal beleidsnotities en wetsvoorstellen en bepaald eenduidig is het niet. Ik maak me constant druk terwijl het om de haverklap veranderd.
Sorry voor de typfouten!quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:38 schreef GlowMouse het volgende:
'Verandert'.
Maandag debatteert de Tweede Kamer weer met het kabinet over de plannen voor het onderwijs en naar aanleiding daarvan zullen ook weer de nodige veranderingen komen.
Als je nog niet begonnen bent met je studie op de uni zou ik het mooi even afwachten.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:39 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Ja dat heb ik dus ook! Kan er zelfs slecht van slapen. Heb nml wel een huis die straks betaald moet worden en ik geef mijn fulltime baan op om te gaan studeren. Heb wel wat gespaard, maar echt niet genoeg voor zoveel jaar. En nu zit ik constant in de onzekerheid of ik uberhaupt wel kan gaan studeren..
Das inderdaad fijn dat je er dan geen last van zal krijgen. Als ik dit allemaal had geweten was ik nooit met rechten gestopt. Alhoewel ik communicatiewetenschap en mijn premaster bedrijfskunde stukken leuker vindt.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:43 schreef Mind_State het volgende:
Het is erg vervelend dat er zoveel verschillende (en tegenstrijdige) berichten verschijnen iedere dag. Voor mij zal het allemaal weinig veranderen, aangezien ik een opleiding ga doen die gewoon binnen de tijd die ervoor staat valt te halen, maar voor de mensen die al vertraging hebben en mensen die een bčta-studie willen volgen is dit ronduit klote. Daarbij heb ik de mazzel dat ik voor mijn vaste lasten niet afhankelijk ben van de stufi etc.
Voorspelling; er zullen wat details veranderen, maar de plannen blijven ongewijzigd. Er is namelijk geen enkele reden voor Zijlstra om iets te veranderen aangezien cda/vvd/pvv/sgp voor zijn.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:38 schreef GlowMouse het volgende:
'Verandert'.
Maandag debatteert de Tweede Kamer weer met het kabinet over de plannen voor het onderwijs en naar aanleiding daarvan zullen ook weer de nodige veranderingen komen.
zie de OP.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:51 schreef Mind_State het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je een schakeljaar moet doen van hbo naar wo ? telt dat als bachelor-jaar (dus 4 + 1 uitloop) of is dat al het eerste jaar van je masterfase ?
Waar heb jij dan exact last van?quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:44 schreef luckass het volgende:
Ik ben bijna m'n bachelor aan het afronden, maar ik begin steeds meer te twijfelen over mijn master.
Belachelijk om te korten op nominale studenten.
Als die boete dan bij mijn studieschuld komt zou het me een rotzorg zijn, die is toch al te hoog om ooit af te kunnen lossen.quote:Langstudeerders kunnen langer lenen
Uitgegeven: 17 maart 2011 13:13
Laatst gewijzigd: 17 maart 2011 13:48
DEN HAAG - Langstudeerders kunnen tijdelijk drie jaar langer geld lenen om zo beter in staat te zijn het verhoogde collegegeld te kunnen dragen.
© ANP
De maatregel is vooral een tegemoetkoming aan studenten die vanaf september dit jaar langer dan de bedoeling is over hun studie doen.
Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) kondigde donderdag in een brief aan de Tweede Kamer aan dat hij binnenkort met een aanpassing van de voorstellen voor het hoger onderwijs komt.
Studenten moeten vanaf komend studiejaar 3000 euro bovenop het collegegeld betalen wanneer ze meer dan een jaar vertraging oplopen bij het afronden van hun bachelor- of masteropleiding.
Overgangsregeling
Ondanks kritiek van de oppostie en vanuit het onderwijsveld voelt het kabinet niet voor een overgangsregeling die huidige studenten met vertraging buiten schot zou laten.
Volgens Zijlstra zou dat een financiële aderlating betekenen en bovendien zouden alle lasten dan bij toekomstige studenten komen te liggen.
Noodzakelijk
In de brief verdedigt Zijlstra opnieuw de ingrepen in het hoger onderwijs, die volgens hem noodzakelijk zijn om uiteindelijk het onderwijs te kunnen verbeteren. Bovendien moet het studierendement in zijn ogen omhoog.
De staatssecretaris keert zich tegen een voorstel van de VVD om studenten die een bestuursfunctie willen vervullen vrij te stellen van collegegeld.
Zijlstra vindt het onwenselijk om voor een kleine groep een uitzondering te maken. Volgens hem kunnen studenten een jaar uitlopen en is er dus tijd voor extra vakken of een bestuursfunctie.
Maandag debatteert de Tweede Kamer weer met het kabinet over de plannen voor het onderwijs.
Haha, ik zit in een soortgelijke situatie. Alhoewel de mijne nog wel enigzins af te betalen is. Haha.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:15 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Als die boete dan bij mijn studieschuld komt zou het me een rotzorg zijn, die is toch al te hoog om ooit af te kunnen lossen.
Maar maken jullie je geen zorgen dan om die schuld?quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:23 schreef CyCly het volgende:
[..]
Haha, ik zit in een soortgelijke situatie. Alhoewel de mijne nog wel enigzins af te betalen is. Haha.
Je kunt zo'n berekening maken of je verantwoord aan het lenen bent. Ik heb die berekening toen gemaakt. Daaruit bleek dat ik niet te veel leen. Als ik afgestudeerd ben zou ik in staat zijn om de schuld af te lossen in 15 jaar. En daarbij hebben ze nog niet de 2 jaar meegerekend waarin je niet terug hoeft te betalen. Ik wil dan ook al aflossen. Zodra ik werk begin ik met aflossen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:24 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Maar maken jullie je geen zorgen dan om die schuld?
Waar kan je die berekening maken?quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:30 schreef CyCly het volgende:
[..]
Je kunt zo'n berekening maken of je verantwoord aan het lenen bent. Ik heb die berekening toen gemaakt. Daaruit bleek dat ik niet te veel leen. Als ik afgestudeerd ben zou ik in staat zijn om de schuld af te lossen in 15 jaar. En daarbij hebben ze nog niet de 2 jaar meegerekend waarin je niet terug hoeft te betalen. Ik wil dan ook al aflossen. Zodra ik werk begin ik met aflossen.
En ja, ik baal dat ik moet lenen, maar ik ben wel van plan het netjes terug te betalen.
quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:23 schreef CyCly het volgende:
[..]
Haha, ik zit in een soortgelijke situatie. Alhoewel de mijne nog wel enigzins af te betalen is. Haha.
Ach joh, dan ga je toch lekker de schuldsanering in? FF drie jaartjes zuinig aan doen onder begeleiding van (uit overheidsgeld betaalde) hulpverleners, en daarna wordt alles kwijtgescholden!quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:24 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Ik moet wel lenen omdat mijn ouders niet meebetalen. En het is nogal kinderachtig om mensen belachelijk te maken omdat ze meebetalen in hun eigen studie. Ik beschouw deze lening dan ook als een inverstering en heb al eerder gezegd dat hij terug te betalen is.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
[..]
Ach joh, dan ga je toch lekker de schuldsanering in? FF drie jaartjes zuinig aan doen onder begeleiding van (uit overheidsgeld betaalde) hulpverleners, en daarna wordt alles kwijtgescholden!
Ow wacht, deze regeling is alleen bedoeld voor Tokkies die teveel op afbetaling kopen, niet voor mensen die in hun toekomst willen investeren.
Allereerst had ik op de site van Ib-groep een berekening gemaakt hoeveel schuld je dan oploopt. Vervolgens kun je op de site van de nibud naar studieleenwijzer gaan. Daar krijg je dan een berekening.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:38 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Waar kan je die berekening maken?
Snap ik. Ik heb zelf ook vrij veel geleend om alles te kunnen betalen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:06 schreef CyCly het volgende:
[..]
Ik moet wel lenen omdat mijn ouders niet meebetalen. En het is nogal kinderachtig om mensen belachelijk te maken omdat ze meebetalen in hun eigen studie. Ik beschouw deze lening dan ook als een inverstering en heb al eerder gezegd dat hij terug te betalen is.
[..]
Allereerst had ik op de site van Ib-groep een berekening gemaakt hoeveel schuld je dan oploopt. Vervolgens kun je op de site van de nibud naar studieleenwijzer gaan. Daar krijg je dan een berekening.
Oh jawel. Maar meer om de mogelijkheid of ik mijn studie af kan ronden.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:24 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |