Ik denk dat het worst case scenario wel Tsjernoby-achtig kan zijn. Maar of dat ook zal gebeuren?quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:52 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Doel je op dit stukje:
[..]
?
Had ik wel gelezen maar is alweer van maandagochtend en volgens mij is de situatie afgelopen 36 uur erger geworden. Is worst case scenario wel hetzelfde gebeleven (als in, minder erg dan Tsjernobyl)?
Hmmm, toch blijkt uit dit artikel dat juist vooral zwaardere atoomkernen voor neutronenabsorptie gebruik worden. Als iemand weet waarom ze boorzuur gebruiken mag die het zeggen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:47 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze kernen zijn vaak ook een stuk instabieler en kunnen de straling juist doen toenemen
Vanwege de stabiliteit, zwaardere atoomkernen kunnen voor een nog extremere instabiliteit zorgen van de al aanwezige zorgwekkende problemen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hmmm, toch blijkt uit dit artikel dat juist vooral zwaardere atoomkernen voor neutronenabsorptie gebruik worden. Als iemand weet waarom ze boorzuur gebruiken mag die het zeggen.Misschien is het wel gewoon makkelijk voor handen.
Had ergens gelezen dat ze enkele dagen tot twee weken zouden hebben voordat de spent fuel een probleem zou vormen. (voordat ze bloot zouden komen te liggen)quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maat wat ik niet begrijp, en meer mensen hier niet:
Waarom zijn de radio-actieve-waarden dan niet zwaar en zwaar omhoog gegaan deze hele dag?
Of stoom.quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:57 schreef capricia het volgende:
Lijkt wel weer meer rook te ontwikkelen:
http://cs2.town.yanaizu.f(...)EST_ID=1299884840737
Kouddd! En aangezien het wit van kleur is, is het zeer waarschijnlijk stoom.quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:58 schreef svann het volgende:
Of stoom.
Ik weet niet wat de buitentemperatuur is daar.
Jammer dat we daar geen geigerteller online hebben.quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:58 schreef svann het volgende:
[..]
Of stoom.
Ik weet niet wat de buitentemperatuur is daar.
Er staan genoeg stabiele isotopen op die pagina. Maar het zit hem denk ik in dat het goed voor handen is en omdat boor-10 toch voor absorptie gebruikt kan worden zoals op deze pagina staat:quote:Op woensdag 16 maart 2011 00:57 schreef User_Undefined het volgende:
Vanwege de stabiliteit, zwaardere atoomkernen kunnen voor een nog extremere instabiliteit zorgen van de al aanwezige zorgwekkende problemen.
quote:Inmiddels is het 16 maart geworden.
Oud nieuws, dat was al zeven uur geleden hier.quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:03 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Laatste nieuws van NRC over Fukushima:
[..]
Nederlandse media zijn altijd zo traag.quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:03 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Oud nieuws, dat was al zeven uur geleden hier.
kennelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nederlandse media zijn altijd zo traag.
Je hebt in Nederland toch toegang tot BBC, CNN, etc?quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nederlandse media zijn altijd zo traag.
Misschien een lapo? Elke dag starten ze een nieuwe liveblog dus moet ik weer de URL gaan vinden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:03 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Laatste nieuws van NRC over Fukushima:
[..]
quote:Plan om boorzuur over reactor te gooien betekent zorg over kettingreactie in de gebruikte splijtstof. Zou inderdaad brand/straling verklaren
Dat zou eerder een Fipo zijn als ik het zo lees.. dus zelfs dat doen ze niet goed.quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:06 schreef eleusis het volgende:
[..]
Misschien een lapo? Elke dag starten ze een nieuwe liveblog dus moet ik weer de URL gaan vinden.
Dat is gewoon het AT5 van een of andere Amerikaanse stad :pquote:Op woensdag 16 maart 2011 01:11 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
vroeger ging het nog zo:
tegenwoordig zijn er zoveel nieuwsbronnen dat er geen touw aan vast te knopen is.
Maar daar is dus nog geen sprake van, en zelfs proberen ze het te voorkomen met boorzuur. Boorzuur absorbeert neutronen zodat voorkomen kan worden dat de kettingreactie zoals die in de kerncentrale plaats heeft (kritiek zijn) niet weer plaats gaat vinden. Gebeurd dat wel, dan zijn de rapen gaar, maar van die situatie is dus nog totaal geen sprake.quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:10 schreef Recce het volgende:
"2359: Back to the ongoing crisis at the Fukushima Daiichi nuclear plant: the Kyodo news agency reports that engineers are spraying boric acid to prevent "recriticality" - presumably, the resumption of a self-sustaining nuclear chain reaction - at reactor 4. "
Dat klikt gezellig! Een self-sustaining reactie in afvalstaven geeft een enorme hoop rommel, kan ik mij zo voorstellen.
Toch wel spreekwoordelijke rapen?quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar daar is dus nog geen sprake van, en zelfs proberen ze het te voorkomen met boorzuur. Boorzuur absorbeert neutronen zodat voorkomen kan worden dat de kettingreactie zoals die in de kerncentrale plaats heeft (kritiek zijn) niet weer plaats gaat vinden. Gebeurd dat wel, dan zijn de rapen gaar, maar van die situatie is dus nog totaal geen sprake.
Bij die temperaturen zijn de rapen in enkele seconden gaar. Serveren met wat vlees en aardappels.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |