Dan ligger er dus nog iets van 600.000 van die oude fuel rods daar te plaatsen, volgens het bericht boven je..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:01 schreef mschol het volgende:
[..]
yup
http://en.wikipedia.org/wiki/Spent_nuclear_fuel
Jep en als die allemaal in de hens gaan hebben we pas echt de poep in de ventilator zittenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan ligger er dus nog iets van 600.000 van die oude fuel rods daar te plaatsen, volgens het bericht boven je..![]()
Maar verder is het alleen maar een media hype, toch?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Jep en als die allemaal in de hens gaan hebben we pas echt de poep in de ventilator zitten
quote:BREAKING NEWS: TEPCO unable to pour water into No. 4 reactor's storage pool for spent fuel
Zijn ze nog niet bezig met emmertjes om die staven 1 voor 1 weg te halen en in zee te gooien? Ik zou van al die paniekberichten bijna gaan denken dat dit nog de meest veilige oplossing isquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Jep en als die allemaal in de hens gaan hebben we pas echt de poep in de ventilator zitten
Nee, water wordt niet meer gekoeld, dus is gaan koken en verdamptquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Zou die 'pool' lek zijn dan?
Telegraafquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:11 schreef Aether het volgende:
Tokio in paniek om radioactiviteit (Telegraaf)
Inwoners van Tokio ontvluchten dinsdag de metropool of slaan aan het hamsteren. Ze slaan massaal voedsel, water, mondkapjes en noodvoorraden in uit angst dat ze binnen afzienbare tijd hun huis niet uit kunnen door verhoogde radioactiviteit. Een gevaarlijke radioactieve wolk zal naar verwachting binnen acht uur de stad bereiken, nadat er in twee reactoren van de Fukushima-kerncentrale problemen ontstonden.
Dat denk ik niet. Meer dat de poging om via de gaten in de hal water naar binnen krijgen, niet gaat werken, en dat er wat anders bedacht moet worden.quote:
Grotere problemen gaan wel ontstaan als ze de spent fuel rods in reactor 4 niet gekoeld kunnen houden. Dat is op dit moment wel het grootste probleem. Reactor 1 en 3 zijn op dit moment volgens mij redelijk stabiel.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:14 schreef eleusis het volgende:
Even snel bekeken is er geen wijziging aan de kritieke problemen van de centrale, wel is de radioactiviteit op het complex met een factor 10 gedaald sinds de kapotte suppression chamber rond middernacht (onze tijd). Dat is relatief goed nieuws want het kan erop duiden dat de lekkage vannacht een 'one-off' event was, maar geen reden voor gejuich; zolang de centrale niet koel is kan er op vele plaatsen nieuwe lekkage optreden.
lol, mn berichtje is aangepast.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
gaan ze het evacueren evalueren?
True. Vooralsnog zie ik dat opslagbad nog wel als een kleiner probleem. Volgens mij is het meer een logistiek issue dat dit nog niet bestreden is, omdat ze meer prio aan unit 2 geven. Maar goed, your guess is as good as minequote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:16 schreef frenkck het volgende:
Grotere problemen gaan wel ontstaan als ze de spent fuel rods in reactor 4 niet gekoeld kunnen houden. Dat is op dit moment wel het grootste probleem. Reactor 1 en 3 zijn op dit moment volgens mij redelijk stabiel.
Het kan aan mij liggen. maar ik heb het idee dat de berichten over de desbetreffende kernreactoren ernstiger en ernstiger worden. Ik heb niet het gevoel dat ze de situatie onder controle hebben, maar ik kan het mis hebben. Probleem is dat de informatie zo vaag isquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:14 schreef eleusis het volgende:
Even snel bekeken is er geen wijziging aan de kritieke systemen van de centrale, wel is de radioactiviteit op het complex met een factor 10 gedaald sinds de kapotte suppression chamber rond middernacht (onze tijd). Dat is relatief goed nieuws want het kan erop duiden dat de lekkage vannacht een 'one-off' event was, maar geen reden voor gejuich; zolang de centrale niet koel is kan er op vele manieren nieuwe lekkage optreden.
Hoe kunnen ze nou een schaarste aan mankracht hebben dat er prio aan unit 2 moet worden gegeven? Ik zou alles uit de kast halen wat mankracht betreftquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:19 schreef eleusis het volgende:
[..]
True. Vooralsnog zie ik dat opslagbad nog wel als een kleiner probleem. Volgens mij is het meer een logistiek issue dat dit nog niet bestreden is, omdat ze meer prio aan unit 2 geven. Maar goed, your guess is as good as mine
inderdaad lijkt het er steeds meer op dat ze grip op situatie aan het verliezen zijn teveel problemen, de zee is troebel enzovoortquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:21 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Het kan aan mij liggen. maar ik heb het idee dat de berichten over de desbetreffende kernreactoren ernstiger en ernstiger worden. Ik heb niet het gevoel dat ze de situatie onder controle hebben, maar ik kan het mis hebben. Probleem is dat de informatie zo vaag is
Het wordt ook ernstiger en ernstiger. Bij vrijwel elke knoop in de beslisboom is de 'worst case' aftakking genomen. De situatie is geheel niet onder controle. Dit is een "eens-in-100-jaar" scenario waar de regels en technieken on the spot moeten worden bedacht.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:21 schreef SemperSenseo het volgende:
Het kan aan mij liggen. maar ik heb het idee dat de berichten over de desbetreffende kernreactoren ernstiger en ernstiger worden. Ik heb niet het gevoel dat ze de situatie onder controle hebben, maar ik kan het mis hebben. Probleem is dat de informatie zo vaag is
Dat is mijn interpretatie. Hoe dan ook, het is gepubliceerd dat alle niet-essentiėle werknemers zijn geėvacueerd uit de directe omgeving van de centrale. Logisch ook. De Japanse samenleving, net zoals de onze, hecht waarde aan mensenlevens en dus moeten medewerkers zich houden aan stralingsnormen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:23 schreef SemperSenseo het volgende:
Hoe kunnen ze nou een schaarste aan mankracht hebben dat er prio aan unit 2 moet worden gegeven? Ik zou alles uit de kast halen wat mankracht betreft
meer een eens in de 1000 jaar scenario dit is voor zover ze weten de zwaarste beving in dat gebied in 1200 jaarquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:23 schreef eleusis het volgende:
[..]
Het wordt ook ernstiger en ernstiger. Bij vrijwel elke knoop in de beslisboom is de 'worst case' aftakking genomen. De situatie is geheel niet onder controle. Dit is een "eens-in-100-jaar" scenario waar de regels en technieken on the spot moeten worden bedacht.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niet binnen een maand een nog zwaardere beving overheen kan komen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:26 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
meer een eens in de 1000 jaar scenario dit is voor zover ze weten de zwaarste beving in dat gebied in 1200 jaar
hoeveel doemdenkers waren er wel niet bij het ongeluk van BPquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:21 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
De top van het bedrijf die de kerncentrale runt, zijn de zelfde die in het verleden meerdere malen nalatigheid verweten werden in informatievoorziening en daar zelfs na veroordeling geen consequenties aan verbonden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:29 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
hoeveel doemdenkers waren er wel niet bij het ongeluk van BP
zolang de top van het bedrijf dat die kerncentrale runt nog geen zelfmoord heeft gepleegd uit schaamte zal het wel loslopen
Echt waar? Heb je daar een bron van?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:31 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
De top van het bedrijf die de kerncentrale runt, zijn de zelfde die in het verleden meerdere malen nalatigheid verweten werden in informatievoorziening en daar zelfs na veroordeling geen consequenties aan verbonden.
Heb ik van de week ook gelezen (geloof op de wiki over tepco).quote:
had het al in een eerder topic gepost maar okquote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tepcoquote:On August 29, 2002, the government of Japan revealed that TEPCO was guilty of false reporting in routine governmental inspection of its nuclear plants and systematic concealment of plant safety incidents. All seventeen of its boiling-water reactors were shut down for inspection as a result. TEPCO's chairman Hiroshi Araki, President Nobuya Minami, Vice-President Toshiaki Enomoto, as well as the advisers Shō Nasu and Gaishi Hiraiwa stept down by September 30, 2002.[3], and the utility "eventually admitted to two hundred occasions over more than two decades between 1977 and 2002, involving the submission of false technical data to authorities".[4] Upon taking over leadership responsibilities, TEPCO's new president issued a public commitment that the company would take all the countermeasures necessary to prevent fraud and restore the nation's confidence. By the end of 2005, generation at suspended plants had been restarted, with government approval.
In 2007, however, the company announced to the public that an internal investigation had revealed a large number of unreported incidents. These included an unexpected unit criticality in 1978 and additional systematic false reporting, which hadn't been uncovered during the 2002 inquiry. Along with scandals at other Japanese electric companies, this failure to ensure corporate compliance resulted in strong public criticism of Japan's electric power industry and the nation's nuclear energy policy. Again the company made no effort to identify those responsible
JONG IK KAN TOCH OOK NIET ALLES BIJ HOUDEN IK HAD NET EEN TSUNAMI HIER IN DE GOOTSTEEN TOEN IK DE AFWAS GING DOENquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:35 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
had het al in een eerder topic gepost maar ok
6.2quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:37 schreef Dance99Vv het volgende:
Update 14:34 De Japanse televisiezender NHK meldt dat er in Tokio op dit moment een aardbeving plaatsvindt.
6.0 is nog niet zo heel erg volgens mij.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:37 schreef Dance99Vv het volgende:
Update 14:34 De Japanse televisiezender NHK meldt dat er in Tokio op dit moment een aardbeving plaatsvindt.
Luister vrind alles goed en wel maar als het in dat aarbevingen en tsunami topic niet mag gaan over nucleaire shit enzo dan vind ik dat we het hier ook niet over aardbevingen mogen hebbenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:37 schreef Dance99Vv het volgende:
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:08 schreef DutchErrorist het volgende:
Hoe worden die rods in godsnaam gemaakt?
Godsklee DE, kan jij geen andere PI als standaard instellen? Ik krijg altijd jeuk van diequote:
Kan relevant zijn , relaxe een beetje geeft allemaal niksquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:39 schreef vosss het volgende:
[..]
Luister vrind alles goed en wel maar als het in dat aarbevingen en tsunami topic niet mag gaan over nucleaire shit enzo dan vind ik dat we het hier ook niet over aardbevingen mogen hebben
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door PaRoDiUzZ op 15-03-2011 14:46:23 ]
De aardbevingen hebben er toch echt wil iets mee te maken wat er met de centrales kan gebeuren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:39 schreef vosss het volgende:
[..]
Luister vrind alles goed en wel maar als het in dat aarbevingen en tsunami topic niet mag gaan over nucleaire shit enzo dan vind ik dat we het hier ook niet over aardbevingen mogen hebben
andersom ook maar dat mocht niet in deie andere topicsquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:41 schreef Rp2009 het volgende:
[..]
De aardbevingen hebben er toch echt wil iets mee te maken wat er met de centrales kan gebeuren.
ik weetquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:43 schreef vosss het volgende:
[..]
andersom ook maar dat mocht niet in deie andere topics
Sorryquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Godsklee DE, kan jij geen andere PI als standaard instellen? Ik krijg altijd jeuk van diePI
Idd de kans dat er nu een aardbeving in japan optreed is hetzelfde als op 11 maart.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niet binnen een maand een nog zwaardere beving overheen kan komen.
Zat ook net te denken, zijn dat de mensen die al blootgesteld zijn of zijn dat degene die voor extra geld willen blijven? Krijg je echt van die armangadon beelden voor je wie achterblijft op de meteoriet...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:52 schreef Dale. het volgende:
[..]
Idd de kans dat er nu een aardbeving in japan optreed is hetzelfde als op 11 maart.
Maar... btw 50 mensen zijn dus nu verantwoordelijk voor 6 reactors... Ze lopen allemaal met beschermende kleding neem ik aan? En ook vet zielig voor hun... beetje hun leven riskeren...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of degenen die zich opofferen zodat enkel zij in de problemen komen en waarschijnlijk niet de halve Japanse bevolking.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
of zijn dat degene die voor extra geld willen blijven?
Mja maar het klinkt al een beetje kansloos dat het werk van 800 mensen nu door 50 gedaan word.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:56 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Of degenen die zich opofferen zodat enkel zij in de problemen komen en waarschijnlijk niet de halve Japanse bevolking.
quote:1355: The US military has detected low levels of radiation at its Yokosuka base, south of Tokyo, Reuters reports.
BBC
thnx voor dit plaatje , heb je toevallig ook een lin waarvan je die vandaan heb ?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:12 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Meer dat de poging om via de gaten in de hal water naar binnen krijgen, niet gaat werken, en dat er wat anders bedacht moet worden.
Nieuwe update van Tepco. Goed format, veel beter dan hun eerdere tekst-updates:
[ afbeelding ]
Dit is eerder een Three Mile Islandquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:58 schreef Trance_X het volgende:
Een troost voor de japanners, over een paar jaar zijn zo intelligent geworden door de fallout dat ze kerncentrales kunnen bouwen die tientallen meters in de lucht zweven![]()
Effe serieus, nee ik ben echt geschrokken en wordt met de minuut stiller van wat daar allemaal gebeurt. Hoop echt dat het niet zo erg gaat worden als in Tjernobyl. Immers daar zijn de radioactieve componenten door de ontploffing letterlijk in de wijde omgeving van de centrale gevallen. En dat is nog niet gebeurt in Japan. Daar gaat het alleen nog om stralingslekken en niet om radioactief materiaal voor zover ik begrepen heb.
Dat is onjuist, de kans is er maar niet gelijk. Juist veel minder omdat er nu minder spanning op de tektonische platen staan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:52 schreef Dale. het volgende:
[..]
Idd de kans dat er nu een aardbeving in japan optreed is hetzelfde als op 11 maart.
Maar... btw 50 mensen zijn dus nu verantwoordelijk voor 6 reactors... Ze lopen allemaal met beschermende kleding neem ik aan? En ook vet zielig voor hun... beetje hun leven riskeren...
Prima filmscript.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:04 schreef DemonRage het volgende:
Deze nucleare ramp, waarbij alle backupsystemen door de tsunami naar de klote gingen en alle problemen in gang zette, doet me opeens denken aan nog een ernstiger scenario:
Omdat kerncentrales bij het uitschakelen en afkoelen aangewezen zijn op waterpompen en eventueel backup pompen, die eigenlijk allemaal op elektriciteit draaien, is de hele wereld behoorlijk fucked als onze zon een enorme vlam (zoals die in 1859) deze kant op slingert en wereldwijd alle elektronica roostert.
Dan krijg je wereldwijd problemen met kerncentrales omdat transformatoren, pompen (elektromotoren) en backupsystemen het niet meer doen terwijl dat spul in de reactor nog steeds heet is.
Of is dit een te ver gezocht rampscenario?
diesel?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:04 schreef DemonRage het volgende:
Deze nucleare ramp, waarbij alle backupsystemen door de tsunami naar de klote gingen en alle problemen in gang zette, doet me opeens denken aan nog een ernstiger scenario:
Omdat kerncentrales bij het uitschakelen en afkoelen aangewezen zijn op waterpompen en eventueel backup pompen, die eigenlijk allemaal op elektriciteit draaien, is de hele wereld behoorlijk fucked als onze zon een enorme vlam (zoals die in 1859) deze kant op slingert en wereldwijd alle elektronica roostert.
Dan krijg je wereldwijd problemen met kerncentrales omdat transformatoren, pompen (elektromotoren) en backupsystemen het niet meer doen terwijl dat spul in de reactor nog steeds heet is.
Batterijen, accu'squote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:04 schreef DemonRage het volgende:
Hmm zonnevlammen zijn vooral gevaarlijk voor electronica als in chips. Niet echt voor machines.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:04 schreef DemonRage het volgende:
Helaas ook voor transformatoren en spoelen (die heb je ook in elektromotoren).quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hmm zonnevlammen zijn vooral gevaarlijk voor electronica als in chips. Niet echt voor machines.
If anything, dan zou dat het probleem alleen maar verergeren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:14 schreef Ermanon het volgende:
Ze moeten alles doen om het af te koelen. De reactor dan.
Oplossing, met zijn alleen ertegen pissen, wordt ie ook koeler van.
Ja dat zal helpen water van 37 graden..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:14 schreef Ermanon het volgende:
Ze moeten alles doen om het af te koelen. De reactor dan.
Oplossing, met zijn alleen ertegen pissen, wordt ie ook koeler van.
Tegen een kern van een paar honderd graden? Werkt prima.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:17 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Ja dat zal helpen water van 37 graden celcius...
Het te koelen onderdeel is honderden graden warmer.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:17 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Ja dat zal helpen water van 37 graden..
Batterijen en accu's bestaan niet uit electronica.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:13 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Electro Magnetic Pulse. Alle elektronica is dan kapot. Die werken dus niet
Bron?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:20 schreef Disana het volgende:
Legerhelicopters gaan water op de centrales gooien
Ik zou ook best nerveus zijn als ik temidden van ontploffende kerncentrales en aardbevingen zou wonen en intussen het nieuws moet lezen zonder dat ik weet hoe het met mijn familie is, om maar iets te noemen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:11 schreef Michael-H het volgende:
Ligt het aan mij, of is die vent op NHK zo nerveus??
wind draait naar pacific toequote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:21 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
die tellers zijn b.t.w. stukken hoger als gisteren .. wil dat zeggen dat de straling dus niet tijdelijk was ?
Gaat dat afkoelen dan niet te langzaam?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:18 schreef NJ het volgende:
[..]
Tegen een kern van een paar honderd graden? Werkt prima.
Alle beetjes helpenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:22 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Gaat dat afkoelen dan niet te langzaam?
Je koelt een kernreactor van een paar honderd graden. Niet een rosé op een zonnige lentemiddag. Die paar graden verschil maakt niet bijster veel uit.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:22 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Tja... dat hoort bij het werken in een onveilige nucleaire reactor...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:52 schreef Dale. het volgende:
[..]
Neem een aansteker, een bakje lauw water en een theelepel. Verwarm de theelepel totdat je je vingers brand en laat de theelepel in het water vallen. Wat hoor je dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:22 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Onveilig?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tja... dat hoort bij het werken in een onveilige nucleaire reactor...
Damn, je zou zo maar naar je werk moeten...quote:1411: The BBC's Clive Myrie in Yamagata says a man told him earlier today he was making his children shower every time they came home in an attempt to wash radiation from their skin. People are walking around wearing facemasks dipped in water in an attempt to filter the air, says our correspondent.
Ja maar als je ziet dat de reactor heel gevoelig is voor temperatuurverschillen dan maken die paar graden echt wel uit denk ik. Ik ben wel benieuwd hoeveel graden dat koelwater moet zijn of dat het echt niets uitmaakt om een kernreactor te koelen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:25 schreef NJ het volgende:
[..]
Je koelt een kernreactor van een paar honderd graden. Niet een rosé op een zonnige lentemiddag. Die paar graden verschil maakt niet bijster veel uit.
Zijn we nu serieus aan het discussiėren of het met zijn allen tegen een kernreactor pissen helpt tegen het smelten van de core?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:30 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Ja maar als je ziet dat de reactor heel gevoelig is voor temperatuurverschillen dan maken die paar graden echt wel uit denk ik.
Ik ben wel benieuwd hoeveel graden dat koelwater moet zijn of dat het echt niets uitmaakt om een kerneactor te koelen.
quote:USA lost many lives on 9-11-01. Now, Japan has lost more lives on 3-10-11. Add the 2 dates together and you'll get 12-21-12.
Gaat nu meer om de temp van het koelwaterquote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef Freudie het volgende:
[..]
Zijn we nu serieus aan het discussiėren of het met zijn allen tegen een kernreactor pissen helpt tegen het smelten van de core?
De politie in Fukushima is al onderweg om met de bus een paar notoire wildplassers op te halen..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef Freudie het volgende:
Zijn we nu serieus aan het discussiėren of het met zijn allen tegen een kernreactor pissen helpt tegen het smelten van de core?
Zolang het koelwater vloeibaar is, zal het werken als koelmiddel. Daarnaast kan het water voorzien worden van een moderator, zodat er neutronen die anders de kettingreactie in gang houden kunnen worden afgevangen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:32 schreef Trance_X het volgende:
Gaat nu meer om de temp van het koelwater
Er is even wat minder nieuws.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef Freudie het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |