Een makelaar die een potentieel geinteresseerde koper belt met de mededeling "Er zijn ook andere belangstellenden" is werkelijk de oudste truuk in het boekje. Vergelijkbaar met de autoverkoper die zegt dat de auto van een oud dametje is geweest. Super-doorzichtig, zeker in deze tijd en helemaal als het huis al 2 jaar te koop staat. Hij probeert je gewoon voor te liegen, 99% kans.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:08 schreef Migg het volgende:
Mensen,
ik heb samen met mijn vriendin een huis op het oog. Een paar weken geleden hebben wij deze voor de eerste keer bezichtigd en binnen nu en een week willen we voor een tweede bezichtiging gaan. Nu belde de makelaar mij toevallig, met de vraag of wij nog interesse hebben, waarna ik het bovenstaande aan hem meldde. Hij vertelde mij vervolgens dat er voor a.s. zaterdag een tweede bezichtiging staat gepland door andere belangstellenden. Ik baalde hier stiekem een beetje van. Dit huis staat namelijk al 2 jaar te koop, en net nu wij concreet willen worden krijgen we concurrentie! Iemand tips hoe hiermee om te gaan en dit huis te pakken te krijgen?
Die bestaat hoogstwaarschijnlijk niet.quote:
Of het is de secretaresse van de makelaar + partner die zo even een extra bonusje kunnen verdienen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:18 schreef BertV het volgende:
Je moet niet te "eager" overkomen, hou zelf de touwtjes in handen.
Het kan natuurlijk altijd dat er net concurrentie is, en daar maakt hij misbruik van.
Sowieso heb je in de huidige markt de troefkaart in handen. De tijd is in jouw voordeel, niet in die van de verkopers. Met deze goedkope en doorzichtige truuk probeert de makelaar dat om te draaien.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:18 schreef fruityloop het volgende:
Laat je het hoofd niet gek maken door dit soort goedkope makelaarstrucjes. Neem rustig de tijd, dit is serieuze shit, en verdient rust en genoeg tijd om een goede beslissing te nemen.
Je kunt eenvoudig contact krijgen met de verkopers. Je weet immers waar hun huis woont.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:41 schreef semexo het volgende:
Simpel: De makelaar liegt en laat hem dat maar weten ook! Voet bij stuk houden en niet gaan stijgen in de prijs, want die andere kopers bestaan helemaal niet. Vervelende is namelijk dat je de makelaar op zijn woord moet geloven want contact met die andere mensen zul je nooit krijgen. Dus liegt die makelaar dat het gebarst staat om jou maar sneller te laten kopen.
Wat is de naam van die makelaar? Wat een onbetrouwbaar bedrijf zeg, dan kunnen wij er voor uitkijken dat wij niet met hen zaken doen.
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt eenvoudig contact krijgen met de verkopers. Je weet immers waar hun huis woont.
Maakt dat uit? De makelaar werkt toch voor de verkopende partij en niet voor jou?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:41 schreef semexo het volgende:
Wat is de naam van die makelaar? Wat een onbetrouwbaar bedrijf zeg, dan kunnen wij er voor uitkijken dat wij niet met hen zaken doen.
Nee, dat vind ik niet. Want het is feitelijk gewoon liegen. Of die makelaar nu voor de verkopende partij werkt of niet, je mag verwachten dat hij gewoon de waarheid zegt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:50 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Maakt dat uit? De makelaar werkt toch voor de verkopende partij en niet voor jou?
Je kan er vanuit gaan dat elke makelaar zo werkt.
Misschien wat kort door de bocht van mij, maar als iemand aan je gaat verdienen. Dan moet je in elk geval oppassen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet. Want het is feitelijk gewoon liegen. Of die makelaar nu voor de verkopende partij werkt of niet, je mag verwachten dat hij gewoon de waarheid zegt.
Zeker niet iedere makelaar zal dit doen.
Ach, als jij de verkopende partij bent, zal je je makelaar dit soort geintjes wel vrij gemakkelijk kunnen vergeven moet je maar denken. It's all part of the game.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:51 schreef Migg het volgende:
bedankt voor alle reacties tot zover. Om de makelaar nu al aan de schandpaal te nagelen vind ik het wat te vroeg, maar het lijkt inderdaad een beetje op een truc uit de oude doos. Het is de eerste keer dat ik een huis koop, dan heb je al snel de neiging om jezelf snel gek te laten maken maar met dank aan de reacties hier valt dat gelukkig mee.
Niet als hij daarmee een mogelijke koper wegjaagt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ach, als jij de verkopende partij bent, zal je je makelaar dit soort geintjes wel vrij gemakkelijk kunnen vergeven moet je maar denken. It's all part of the game.
Nou ja, er staan natuurlijk 230.000 woningen te koop, dus op zich zou je best wat anders moeten kunnen vinden?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:11 schreef silliegirl het volgende:
Niet dat ik je verder wil opjutten ofzo, maar het hoeft dus geen truukje te zijn he. Wij hadden een vergelijkbare situatie, we belden zelf voor een tweede bezichtiging, maar omdat we allebei druk zijn duurde het nog even voordat we er de tijd voor hadden. De makelaar vertelde ons toen ook ineens dat er meer geintresseerden waren, dus dat we eigenlijk beter eerder een afspraak konden plannen. Wij dachten ook "ja, vast, daag". Maar een week later (3 dagen ofzo voordat wij voor de tweede keer zouden gaan kijken) belde de makelaar dat bezichtigen geen zin meer had, want de woning was inmiddels verkocht. DAN baal je helemaal..
Uiteraard, maar we hadden met dat specifieke huis gewoon meteen een goed gevoel. Het voldeed aan al onze wensen en was gunstig geprijsd. Maar dat vonden meer mensenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:26 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Nou ja, er staan natuurlijk 230.000 woningen te koop, dus op zich zou je best wat anders moeten kunnen vinden?
Dat is in mijn geval ook een beetje het probleem. Voor deze prijs staat er op dit moment weinig (niks) te koop. Ik heb wel het geluk dat ik nu in een huurhuis zit en in principe weinig haast heb, maar je gaat je stiekem toch verheugen op dat ene huis..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:50 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Uiteraard, maar we hadden met dat specifieke huis gewoon meteen een goed gevoel. Het voldeed aan al onze wensen en was gunstig geprijsd. Maar dat vonden meer mensen.
Same here. Wij willen eigenlijk groter wonen, maar groter huren zit er niet in omdat we daarvoor al te veel verdienen (als je het bij gesubsidieerde huur wil houden dan), maar veel lenen kan je op ons inkomen ook weer niet. Een bouwproject kopen heb ik ook niet zoveel zin in, ik wil best iets doen, maar niet een heel huis verbouwen, maar iets dat "af" is, is weer amper te vinden in deze prijscategorie. 't Is iig niet makkelijk voor starters nu om een huis te vinden, ondanks dat er zoveel te koop staat.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:52 schreef Migg het volgende:
[..]
Dat is in mijn geval ook een beetje het probleem. Voor deze prijs staat er op dit moment weinig (niks) te koop. Ik heb wel het geluk dat ik nu in een huurhuis zit en in principe weinig haast heb, maar je gaat je stiekem toch verheugen op dat ene huis..
Er is overigens nooit een tijd geweest dat de kant-en-klare huizen voor het oprapen lagen. Het is nu juist makkelijker dan ooit om een huis te vinden, de prijzen zijn weer op het niveau van bijna 10 jaar terug, de rente is laag en het aanbod megagroot. Je mag best met me ruilen hoor, heb 7 jaar geleden gekocht in een 'overspannen' markt en moet er nu _veel_ geld bij doen al zou ik het willen verkopen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:58 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Same here. Wij willen eigenlijk groter wonen, maar groter huren zit er niet in omdat we daarvoor al te veel verdienen (als je het bij gesubsidieerde huur wil houden dan), maar veel lenen kan je op ons inkomen ook weer niet. Een bouwproject kopen heb ik ook niet zoveel zin in, ik wil best iets doen, maar niet een heel huis verbouwen, maar iets dat "af" is, is weer amper te vinden in deze prijscategorie. 't Is iig niet makkelijk voor starters nu om een huis te vinden, ondanks dat er zoveel te koop staat.
Dan heb je een stuk te veel betaald. 7 jaar teug waren de huizen net zo duur als nu. De piek was zo'n 3 jaar geleden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
heb 7 jaar geleden gekocht in een 'overspannen' markt en moet er nu _veel_ geld bij doen al zou ik het willen verkopen.
Wat houdt je dan tegen om een eerste bod uit te brengen?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:52 schreef Migg het volgende:
[..]
Dat is in mijn geval ook een beetje het probleem. Voor deze prijs staat er op dit moment weinig (niks) te koop. Ik heb wel het geluk dat ik nu in een huurhuis zit en in principe weinig haast heb, maar je gaat je stiekem toch verheugen op dat ene huis..
*onder voorbehoud financiering*, lekker makkelijk tochquote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat houdt je dan tegen om een eerste bod uit te brengen?
Totdat je je handtekening zet onder het voorlopig koopcontract zit je nog nergens aan vast. En zelfs dan kun je er nog onderuit. Je hebt nu dus niks te verliezen.
Nou, dat is nog een beetje tricky. Moet je wel voldoende kunnen aantonen. Maar tot drie dagen na het tekenen van het voorlopig koopcontract kun je zonder problemen afzien van de koop.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:06 schreef TronCarter het volgende:
[..]
*onder voorbehoud financiering*, lekker makkelijk toch
Tja, dat vind ik altijd tamelijk triest. Je gaat niet naar een huis kijken - laat staan bieden - voordat je bij de bank geweest bent om je financieringsmogelijkheden door te nemen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:06 schreef TronCarter het volgende:
[..]
*onder voorbehoud financiering*, lekker makkelijk toch
Je kan geen beloftes doen over financieringen totdat je de handtekening van de bank hebt. Je gaat langs om je opties te bespreken bij een bank, maar het wordt pas serieus als je gaat bieden...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:12 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Tja, dat vind ik altijd tamelijk triest. Je gaat niet naar een huis kijken - laat staan bieden - voordat je bij de bank geweest bent om je financieringsmogelijkheden door te nemen.
Het plan is om volgende week een tweede bezichtiging te doen waar ik morgen de makelaar voor ga bellen. Als ik de makelaar mag geloven is er dan al een ander geweest voor een tweede bezichtiging, maar dat is dan maar zo. We hebben besloten ons niet gek te laten maken en eerder bezichtigen is voor ons niet mogelijk. Mocht het huis in de tussentijd verkocht worden, dan moest dat blijkbaar zo zijn...quote:
Het is de makelaar van de verkoper? Dat is dus natuurlijk gelul. En geeft eerder het tegenovergestelde aan. Als het echt zo zou zijn, zou hij zeggen dat er een bod ligt. Niet op in gaan en niet je gek laten maken. Gewoon ervan uit gaan, dat jullie de enige geïnteresseerden zijn. Ik bedoel het staat 2 jaar te koop, zou wel erg toevallig zijn dat net als jullie komen kijken er ineens een kaper voor de kust komt. Die kans is zeer klein.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 22:15 schreef Migg het volgende:
[..]
Het plan is om volgende week een tweede bezichtiging te doen waar ik morgen de makelaar voor ga bellen. Als ik de makelaar mag geloven is er dan al een ander geweest voor een tweede bezichtiging, maar dat is dan maar zo. We hebben besloten ons niet gek te laten maken en eerder bezichtigen is voor ons niet mogelijk. Mocht het huis in de tussentijd verkocht worden, dan moest dat blijkbaar zo zijn...
Valt wel mee. In courtage zijn ze al flink gezakt. Waar vroeger 2% standaard was, durft niemand dat nog te vragen. 1.75 is vrij standaard, aflopend tot 1% hoe duurder de woning. Wel oke dat de makelaars die er eigenlijk geen zak van kunnen, in deze tijd door de mand vallen en failliet gaan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 22:30 schreef JanJanJan het volgende:
Makelaars zijn eigenlijk gewoon boeven, maar dan legaal.
Ik zou me niet laten haasten in de beslissing. Er zijn wel meer leuke woningen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:53 schreef KingLysandus het volgende:
Wat zouden jullie doen? Het is wel een redelijk leuk appartement. Inclusief overdekte parkeerplaats.
Ah ja, een echte, onvervalste 'Zwolsboy'-post.quote:Op woensdag 15 juni 2011 00:06 schreef Zwolsboy het volgende:
Ik zou nooit een appartement / flat kopen.
Qua prijsverschil is een eengezinswoning dan nauwlijks duurder en je krijgt er ook nog eens een tuin erbij en een zolder.
Ik zie vaak genoeg flats / appartementen en eengezinwoningen voor tussen de 160.000 en 200.000 euro beide zijn tussen de 70 en 100 m2.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ah ja, een echte, onvervalste 'Zwolsboy'-post.
Moet jij niet eens terug naar je duplo?
Onderhoud van een eigen huis is gemiddeld genomen een stuk duurder dan de VVE bijdrage van een appartementencomplex.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:35 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Ik zie vaak genoeg flats / appartementen en eengezinwoningen voor tussen de 160.000 en 200.000 euro beide zijn tussen de 70 en 100 m2.
Bij een eengezinswoning krijg je een tuintje erbij en slechts 2 buren links en rechts als je een rijtjeshuis hebt zit je op een hoek heb je er 1.
In een flatgebouw heb je 3 tot 4 buren om je heen afhankelijk waar je zit.
Een eengezinswoning is in verhouding gewoon goedkoper zeker als je het per m2 bekijkt en doorverkopen is ook makkelijker en je kan makkelijker (ver)bouwen bijv een serre of een uitbouw.
Doe dat maar eens in een flatgebouwlaat staan je eigen kleur kozijnen bepalen.
Appartementen hebben ook nog eens een behoorlijke VVE bijdrage voor onderhoud.
Stel je woont er 5 jaar lang en je dokt 5 jaar lang 100,- per maand (is weinig zelfs) dat is 6000,- en in die 5 jaar is het gebouw in prima staat en is er geen onderhoud nodig geweest en jij zet het te koop en je gaat eruit krijg jij dat geld nooit meer terug en je hebt nooit onderhoud gezien.
En als je een eengezins woning koopt die in perfecte staat is regelt je zelf onderhoud maar stel dat je in die 5 jaar niks aan onderhoud gedaan hebt omdat dat niet nodig is heb je ook nooit eroor betaalt.
En jij terug naar je houten blokjes
Ja, zo kan je het ook bekijken maar heb serieus nooit een huis gezien waar de muren helemaal gaan scheuren of dat de kozijnen wegrotten ja leidingen bevriezen zo koud is het hier ook weer niet.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:48 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Onderhoud van een eigen huis is gemiddeld genomen een stuk duurder dan de VVE bijdrage van een appartementencomplex.
Zet een stel nieuwe kozijnen in je huis en je bent 5K lichter. Leidingen die bevriezen en je kan weer 2K ophoesten. Is maar te hopen dat dit soort grappen niet te snel achter elkaar plaatsvinden. En als de fundering gaat rotten of je muren gaan scheuren heb je helemaal een niet te overzien probleem.
En dan komt jaar 6 opeens, waarbij er grootschalig onderhoud is en de hele boel geverfd moet worden, de lift vervangen wordt en er forse lekkage optreedt. Dan moet iedereen 6000 euro betalen en 50% van de eigenaren weigert. Zit je opeens in een half verpauperd appartementencomplex, waardoor de waarde van je woning ook gelijk flink lager is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:35 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Ik zie vaak genoeg flats / appartementen en eengezinwoningen voor tussen de 160.000 en 200.000 euro beide zijn tussen de 70 en 100 m2.
Bij een eengezinswoning krijg je een tuintje erbij en slechts 2 buren links en rechts als je een rijtjeshuis hebt zit je op een hoek heb je er 1.
In een flatgebouw heb je 3 tot 4 buren om je heen afhankelijk waar je zit.
Een eengezinswoning is in verhouding gewoon goedkoper zeker als je het per m2 bekijkt en doorverkopen is ook makkelijker en je kan makkelijker (ver)bouwen bijv een serre of een uitbouw.
Doe dat maar eens in een flatgebouwlaat staan je eigen kleur kozijnen bepalen.
Appartementen hebben ook nog eens een behoorlijke VVE bijdrage voor onderhoud.
Stel je woont er 5 jaar lang en je dokt 5 jaar lang 100,- per maand (is weinig zelfs) dat is 6000,- en in die 5 jaar is het gebouw in prima staat en is er geen onderhoud nodig geweest en jij zet het te koop en je gaat eruit krijg jij dat geld nooit meer terug en je hebt nooit onderhoud gezien.
En als je een eengezins woning koopt die in perfecte staat is regelt je zelf onderhoud maar stel dat je in die 5 jaar niks aan onderhoud gedaan hebt omdat dat niet nodig is heb je ook geen kosten gehad.
Maar daar gaat dit topic trouwens niet over terug on-topic.
Waar het mij om gaat is dat je een discussie aangaat die de discussie niet is. De poster vraagt niet naar advies over waarom hij geen flat maar een egzw moet kopen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:35 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Maar daar gaat dit topic trouwens niet over terug on-topic.
quote:
quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:09 schreef Migg het volgende:
Altijd fijn dit. Ik heb toevallig zelf net een huis gekocht. Voordat het rond was werd ik gebeld door de makelaar, of ik nog interesse had want er was ook nog een andere partij geinteresseerd en die zouden voor een 2e keer gaan bezichtigen. Wij zijn vervolgens ook een tweede keer gaan kijken (waren we sowieso al van plan) en hebben een week later een bod gedaan. Vreemd genoeg nooit meer iets over andere kopers vernomen van de makelaar.. Dus ik zou niet teveel waarde hechten aan wat de makelaar allemaal roept.
Dat zeg ik helemaal niet.quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:12 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is dat je een discussie aangaat die de discussie niet is. De poster vraagt niet naar advies over waarom hij geen flat maar een egzw moet kopen.
Daarnaast gaat je vergelijking mank: vergelijk eens de prijs van een flat/appartement met een eengezinswoning op dezelfde lokatie, wedden dat de laatste stukken duurder uitvalt? De belangrijkste reden om uberhaupt appartementencomplexen te hebben is de hoge grondprijs en dus te dure kleine woningen. Natuurlijk kun je een eengezinswoning krijgen in Hoogezand-Sappemeer als een klein flatje in centrum Utrecht, maar dat is geen eerlijke vergelijking.
Duplo, dus. Nou vooruit, omdat jij het bent Ministeck.
Dat klopt in 99% van de gevallen, maar die 1% is de zeldzame situatie dat hij niet bluft. Ik heb het meegemaakt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:12 schreef LXIV het volgende:
ijn in hun makelaar, nu er eindelijk iemand interesse in hun -te dure- hut heeft na 2 jaar!
Maar in ieder geval: TRAP ER NIET IN!
Die flat is duurder (kleiner en geen tuin en geen zolder).quote:Op woensdag 15 juni 2011 19:15 schreef Inlognaam het volgende:
Er zit slechts 40k euro verschil in je voorbeeld. Noemen ze zoiets niet 'appels met peren vergelijken' ?
Die had hij in een ander topic gezet, zie een aantal posts hierbovenquote:Op woensdag 15 juni 2011 19:52 schreef CantFazeMe het volgende:
Zou leuk zijn als de starter een update gaf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |