Maar wat ik net las via twitter #nuclear is dat dat dus niet kan/kon, omdat de kleppen met de hand opengedraaid moesten worden, en er daar ter plekke al veels te hoge straling is gemeten, en ze niet echt om vrijwilligers gaan vragen om zoiets toch te doen....quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:05 schreef Lindstrøm. het volgende:
"If venting is done carefully, there will be little leakage. Certainly not beyond the 3 km radius."
Wtf. Wat een baas.
Mwoa, ik ben niet heel erg tegen het principe. Wel tegen nu nog nieuwen plannen. Maar die discussie hoeven niet meer te voeren na vandaag.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 07:58 schreef niels0 het volgende:
Wie is er voorstander van kernenergie? Ehm.
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:08 schreef tass het volgende:
[..]
Maar wat ik net las via twitter #nuclear is dat dat dus niet kan/kon, omdat de kleppen met de hand opengedraaid moesten worden, en er daar ter plekke al veels te hoge straling is gemeten, en ze niet echt om vrijwilligers gaan vragen om zoiets toch te doen....
Is al gebeurd? Of begrijp ik het verkeerd.quote:Japan nuclear authorities: successfully released pressure at Fukushima plant by opening valves
ECN Petten (nucleaire reactor ligt hier op ±30/40 km vandaan... en PVV vond het wel een leuk plan om in Den Helder een nucleaire reactor te bouwen. "Ja joh, goed voor de werkgelegenheid"quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:10 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Mwoa, ik ben niet heel erg tegen het principe. Wel tegen nu nog nieuwen plannen. Maar die discussie hoeven niet meer te voeren na vandaag.
Gevonden! Hij heeft gelijk!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:03 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Van Al-Jazeera:
[..]
Weet iemand of klopt dat dit een "light water reactor" is of heeft meneer Sekimura het bij het verkeerde eind?
BWR -> Boiling water reactor:quote:Reactors on site
Aerial view of the plant
Unit Type First Criticality Electric Power
Fukushima I 1 BWR March 26, 1971 460 MW
Fukushima I 2 BWR July 18, 1974 784 MW
Fukushima I 3 BWR March 27, 1976 784 MW
Fukushima I 4 BWR October 12, 1978 784 MW
Fukushima I 5 BWR April 18, 1978 784 MW
Fukushima I 6 BWR October 24, 1979 1,100 MW
Fukushima I 7 (planned) ABWR October, 2013 1,380 MW
Fukushima I 8 (planned) ABWR October, 2014 1,380 MW
LOL ja dat is ook een manier om erachter te komen. Zat ik toch goed met mijn ingevingquote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Gevonden! Hij heeft gelijk!
http://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_I_Nuclear_Power_Plant
[..]
BWR -> Boiling water reactor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_Water_Reactor
En klopt het dat bij een "light water reactor" de reactie stopt als de koeling weg valt, waardoor een meltdown niet mogelijk is?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:09 schreef knokkels het volgende:
check die link die ik hierboven geplaatst heb. Voor zover ik kan zien lijkt het me alleen maar een light water reactor kunnen zijn.
Er is wel een ander soort reactor, alleen die is veel nieuwer, en die heeft een andere failsafe (laatste reactor in het rijtje)
Zeer grote problemen bij Fukushima #1 kernreactor.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:19 schreef vosss het volgende:
Ok hele nacht gewerkt vanaf gisteravond uurtje of 22:00
Kan iemand een samenvatting geven van wat ik gemist heb in de tussentijd, want ik voel er vrij weinig voor om 6 topics door te moeten spitten
Nee klopt niet volgens mij.. Zie die laatste reactor in het rijtje in die link. Die heeft failsafes die een meltdown onmogelijk maken. Theoretisch sowieso, praktisch .... ik weet het nietquote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:17 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
En klopt het dat bij een "light water reactor" de reactie stopt als de koeling weg valt, waardoor een meltdown niet mogelijk is?
Serieus?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:20 schreef wdn het volgende:
[..]
Zeer grote problemen bij Fukushima #1 kernreactor.
Mogelijke meltdown.
3km verplicht maar ze zijn tot 10 km bezig met evacuatie.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Serieus?
Laatste wat ik hoorde was dat de stroom uitgevallen was en de noodvoorziening ook en dat daardoor lastig was om te koelen.
Dat koelen lukt dus voor geen 5 cent begrijp ik?
Gister hoorde ik nog dat 3km rondom de centrale geëvacueerd werd.
Is dat nog steeds het geval? Of hebben ze inmiddels een groter gebied geëvacueerd?
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Serieus?
Laatste wat ik hoorde was dat de stroom uitgevallen was en de noodvoorziening ook en dat daardoor lastig was om te koelen.
Is dat nog steeds het geval? Of hebben ze inmiddels een groter gebied geëvacueerd?
600 bevestigd volgens NHK World met een extra 400 waarvan wordt verondersteld dat ze dood zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:25 schreef vosss het volgende:
Heavy shit
Dodental nog bijgesteld? De Nederlanders allemaal terecht?
Dan ben ik denk ik wel weer redelijk up to date
Dat mag je zelf zoeken of gewoon de TV aan zettenquote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:27 schreef vosss het volgende:
Iemand toevallig dan nog een stream van CNN die ik in Windows Media Player kan openen?
Ik ben te brak na die nachtdienst om nog de TV aan te zetten en de zender te zoeken![]()
Niks over gehoord.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:28 schreef vosss het volgende:
@wdn: ok en nog nieuws over die trein wat kwijt was? Die is dat nog altijd begrijp ik?
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:27 schreef wdn het volgende:
[..]
600 bevestigd volgens NHK World met een extra 400 waarvan wordt verondersteld dat ze dood zijn.
Dat schip van gisteren waar ze zo over bezig waren is gevonden met 86 mensen in leven.
Nee.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:34 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
en al wat gehoord van die trein?
Zolang de centrale niet uit z'n voegen barst ofzo klopt dat aardig.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee.
Nu bij NOS:
Kerel over centrale: grootste ramp is dat niemand electriciteit heeft in de omgeving van de centale. WTF
Nee.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:54 schreef Oorlogsheld het volgende:
ik kom net mijn nest uit en lees heel groot MELTDOWN...
klopt dat??
Ik las toch ook deze kop:quote:
quote:De aardbeving in Japan heeft de dag iets korter gemaakt. De beving heeft de draaiing van de aarde vrijdag met 1,6 microseconden versneld. De as van de aarde is 15 centimeter verschoven. Expert Richard Gross van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft dat berekend. Een microseconde is een miljoenste seconde.
De versnelling was iets meer dan het effect van de aardbeving in Chili vorig jaar. Het meeste effect was er bij de beving in het Indonesische Sumatra in 2004. Toen duurde de dag 6,8 microseconden korter. (anp/mvl)
Ik kan eigenlijk weinig zinnige bron hierover vinden behalve Fok... Falen van de enige noodgenerator, tekort aan koelwater, WTF? Dat zijn toch geen dingen die een modern land als Japan niet kan oplossen binnen enkele uren? Heli + pomp etc invliegen moet ondanks alle chaos toch kunnen om een kernramp te voorkomen?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:56 schreef Oorlogsheld het volgende:
Workers are battling to stave off a possible nuclear meltdown at a plant in north-eastern Japan as the country struggles with the aftermath of Friday's enormous earthquake and tsunami.
Laatste wat ik hoorde was dat het uitgebreidt was naar 30 kmquote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Serieus?
Ik zag net 10 km staan bij NHK World maar die zender doet nog meer herhalen dan wat andersquote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:58 schreef maril het volgende:
[..]
Laatste wat ik hoorde was dat het uitgebreidt was naar 30 km
Op CNN hetzelfde, rond 4PM lokale tijdquote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:56 schreef splendor het volgende:
Nu op skynews hebben ze onder in beeld staan:
"AFP: Explosion heart and white smoke seen at quake-hit nuclear power plant in Japan".
Dit klopt wel zo ongeveer denk ik.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:01 schreef Disana het volgende:
In twee centrales werkt het koelsysteem niet meer, in een ervan loopt de temperatuur hoog op. Het gevaar geldt een straal van 10km, bewoners zijn geëvacueerd. Gevaar zoals bij Tsjernobyl dreigt er niet, de centrales zijn stilgelegd.
hmm.. verwrongen stukken staal.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:02 schreef splendor het volgende:
[ afbeelding ]
Is dit de trein die ze mistte?
NEE! Dit is bij Sinshi of Shinshi.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:02 schreef splendor het volgende:
[ afbeelding ]
Is dit de trein die ze mistte?
Maar de waarschuwing 'meltdown' is dus wel afgegeven voor de reactor waar de temperatuur stijgt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Dit klopt wel zo ongeveer denk ik.
En in die waar de temp oploopt zijn ze bezig met 'handmatig' koelen omdat het koelsysteem niet werkt.
quote:De Japanners slagen er niet in om de reactoren af te koelen, en op de vraag of er dan al een meltdown aan het plaatsvinden is of gebeurd was, kwam het antwoord: "Dat proberen we te achterhalen".
Ja maar dat doen ze vrij snel afgevenquote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:03 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar de waarschuwing 'meltdown' is dus wel afgegeven voor de reactor waar de temperatuur stijgt.
WTF?! Waarom zou je een diesel-backup zo laag bouwen?quote:The International Atomic Energy Agency said Friday on its website that the quake and tsunami knocked out the reactor's off-site power source, which is used to cool down the radioactive material inside. Then, the tsunami waves disabled the backup source -- diesel generators -- and authorities were working to get these operating.
En volgens CNN meerdere werkers "injured"quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:04 schreef Oorlogsheld het volgende:
My colleague Justin McCurry in Japan says explosion reported at Fukushima Daiichi (No 1) reactor at 15:36 local time (06:30GMT). TV footage shows smoke rising from plant.
Zodat men er eenvoudiger bij kan om bij te vullen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:05 schreef RemcoDelft het volgende:
http://www.cnn.com/2011/W(...)n.nuclear/index.html :
[..]
WTF?! Waarom zou je een diesel-backup zo laag bouwen?
Vreest is nog steeds niet dat het daadwerkelijk ook zo is.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:55 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Ik las toch ook deze kop:
BREAKING NEWS: JAPAN VREEST MELTDOWN VAN VIJF KERNREACTOREN
damn... dat klinkt toch wel ernstiger dan eerder in dit topic werd aangegevenquote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:06 schreef banaantjeEE het volgende:
Brrr lijkt toch akelig
Bij een meltdown wordt de reactorkern door verlies van de koeling zo heet, dat de regelmechanismen kapot gaan en daardoor de kettingreactie niet meer in de hand kan worden gehouden. Daardoor blijft, wanneer de kritische massa is bereikt, de temperatuur van de reactor potentieel toenemen, en smelt hij langzaam de grond in. Een enorme radioactieve besmetting van het milieu is dan een waarschijnlijk gevolg. Als de reactorkern ook nog op bijvoorbeeld grondwater stuit kan dat leiden tot een enorme chemische explosie waarbij radioactief materiaal over grote afstand verspreid raakt.
Wat is het laatste nieuws over Amerikaanse generatoren die naar de kerncentrales onderweg zouden zijn?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:55 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Ik las toch ook deze kop:
BREAKING NEWS: JAPAN VREEST MELTDOWN VAN VIJF KERNREACTOREN
Nou dan is er dus echt iets goed misquote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:09 schreef Disana het volgende:
Een ontploffing en rook boven een centrale zijn nu bevestigd.
oei oei oeiquote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:09 schreef Disana het volgende:
Een ontploffing en rook boven een centrale zijn nu bevestigd.
Als je dit leest, zou de koelvloeistof al afgeleverd zijn:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat is het laatste nieuws over Amerikaanse generatoren die naar de kerncentrales onderweg zouden zijn?
quote:#
0810: Japanese media reports say that radioactivity has risen 20-fold outside the Fukushima-Daiichi plant.
Het zullen geen kleine pompjes en generatoren zijn die in een heli passen,quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik kan eigenlijk weinig zinnige bron hierover vinden behalve Fok... Falen van de enige noodgenerator, tekort aan koelwater, WTF? Dat zijn toch geen dingen die een modern land als Japan niet kan oplossen binnen enkele uren? Heli + pomp etc invliegen moet ondanks alle chaos toch kunnen om een kernramp te voorkomen?
Ik las het ook net, er is dus radioactief materiaal vrijgekomen?quote:
Lijkt er wel op jaquote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:12 schreef banaantjeEE het volgende:
Ik las het ook net, er is dus radioactief materiaal vrijgekomen?
quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Daar kan ook vrij weinig mee gebeuren. Kerncentrales van nu, en helemaal in die Japan neem ik aan, kan je compleet opblazen en dan gebeurd er nog niks.
Scherp!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:30 schreef kitao het volgende:
censuur op cnn !!
ik hoor net ene kerel spreken over schade aan kerncentrale en hoppa ! wordt meteen geblokt.
Mwah...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:41 schreef MadMaster het volgende:
Wat loopt iedereen hier te miepen over een kerncentrale...
Tienduizenden mensen in Japan zijn nu dakloos/werkloos (als ze nog leven).
Is dat niet veel ernstiger dan wel of geen kerncentrale die niet echt in de bebouwde kom staat?
Theorie en praktijk...het blijkt toch maar weer eens dat theorie en praktijk nogal verschillen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:41 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
De huidige centrales zijn niet te vergelijken met die in Oekraine. Ongelukken kunnen in theorie nog wel gebeuren natuurlijk, maar het hoekje is veel kleiner geworden.
Schijnbaar zijn de types in Japan toch type kerncentrales die onder controle gehouden moeten worden...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:52 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Er is wel een principieel verschil tussen de kerncentrale in Tsjernobyl en alle kerncentrales in de westerse wereld. Die van Tsjernobyl moet de reactie continu geremd worden, die in de westerse wereld staan moet men moeite doen om de reactie gaande te houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |