Klopt, maar elk artikel heeft onderaan ook weer een aardige reeks bronnen. 't Is in elk geval een beginpunt.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Voor een aantal hiervan is wiki echt een veel te onvolledige bron, maargoed.
Dat is zo, maar ik had beloofd nog wat verhaaltjes te vertellen die niet op Wiki staan.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:36 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Klopt, maar elk artikel heeft onderaan ook weer een aardige reeks bronnen. 't Is in elk geval een beginpunt.
you're right dude.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe vaak dit misverstand al niet is voorgekomen...
Nee, "elohim" is een vast meervoud, net zoals veel andere woorden in het Hebreeuws. "Elohim" wordt zo'n 2000 keer gebruikt in het OT om God mee aan te duiden, niet alleen in Genesis 1 overigens.
Protestantse achtergrond.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ben jij Protestant? Sola Scriptura?
de gelijkenis van de verloren zoon schetst nochtans hetzelfde verhaalquote:Op maandag 14 maart 2011 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[Wat vindt jij er dan van? Dat men in principe kan moorden, overspel plegen of wat dank ook maar. En toch in de Hemel kan komen, als men maar gelooft?..]
Die geloofsovertuiging is in mijn ogen misschien nog wel intenser en moeilijker dan de mitzwot navolgen. Lees maar eens na hoe Paulus het beschrijft: tot geloof komen is een vorm van transformatie: je sterft met Christus, en staat weer met Hem op.
Hoe jij het hier neerzet is nogal simplistisch, eerlijk gezegd.
Dit zou wel een interessante topic kunnen worden, maar hier zou ons dat te ver weg voeren van deze topic. Ik ga er eentje speciaal voor opstarten.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:18 schreef Daniel1976 het volgende:
En het jodendom? Is dat nog op enige wijze terug te brengen tot Achnaton?
Joden hebben ieder geval hun plek gehad in de geschiedenis van Egypte, je kunt daar op een aantal plaatsen sporen van terugvinden. Alexandrie heeft al duizenden jaren een joodse gemeenschap.
Hoe het verhaal exact zat weet ik niet meer, maar het is zelfs bekend dat bepaalde joodse woorden eerder in de Egyptische gemeenschap werden gebruikt dan in de parallelle gemeenschap in kanaän.
Maargoed, sporen voor slavernij van de joden zijn er niet, het hele verhaal uit de bijbel over Mozes is niet in te passen (of je moet heel veel fantasie hebben).
Waar het mij om ging was dat de vorige keer dat ik om bronnen vroeg voor die overeenkomsten tussen de Mithrascultuur en het Christendom (de herders bij de geboorte, de geboorte uit de rots, de opstanding na 3 dagen uit de dood, etc.), de meeste bronnen uit de tweede eeuw bleken te stammen. ATON verdedigt dit door te zeggen dat we geen idee hebben wanneer de evangelieën en brieven van Paulus zijn geschreven en dat we geen originelen hebben*. Dan moet je dus concluderen dat het Christendom leentjebuur heeft gespeeld bij de Mithrascultuur en de evangelieën en Paulus zijn brieven later zijn aangepast aan elementen uit de Mithrascultuur.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:00 schreef Berjan1986 het volgende:
Maar ook een vreemde redenatie dat iets dat ouder is, zou hebben afgekeken bij iets dat jonger is. Maar DAT kan ook aan mij liggen, natuurlijk.
Ok, omdat je het over "onbijbelse dwalingen" had. Ik wist niet dat je zoveel waarde hechtte aan de bijbel.quote:
Je hebt nogal een grote mond, of niet. voor zo'n mannetje als jij!quote:Op maandag 14 maart 2011 11:10 schreef ATON het volgende:
[..]
En blijkbaar met reden, want nu dat je die mag lezen snap je er nog steeds niks van.
Ja, prima, zullen we dit soort opmerkingen achterwege laten? Ook aan ATON.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 08:31 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Je hebt nogal een grote mond, of niet. voor zo'n mannetje als jij!
Maar veel wijsheid komt er niet uit. Ik denk eerder dat jij een gefrustreerd mannetje bent.
Als ik je zo lees.
En dat is dan wel een zéér foute conclusie. We hebben helemaal de brieven van Paulus niet nodig om te bewijzen dat het christendom een kopij is van de Mysterie-religies, waaronder de Mythrascultus. Ik zou dan toch eerst mijn bronmateriaal even doornemen voor je zulke cunclusies trekt.quote:Waar het mij om ging was dat de vorige keer dat ik om bronnen vroeg voor die overeenkomsten tussen de Mithrascultuur en het Christendom (de herders bij de geboorte, de geboorte uit de rots, de opstanding na 3 dagen uit de dood, etc.), de meeste bronnen uit de tweede eeuw bleken te stammen. ATON verdedigt dit door te zeggen dat we geen idee hebben wanneer de evangelieën en brieven van Paulus zijn geschreven en dat we geen originelen hebben*. Dan moet je dus concluderen dat het Christendom leentjebuur heeft gespeeld bij de Mithrascultuur en de evangelieën en Paulus zijn brieven later zijn aangepast aan elementen uit de Mithrascultuur.
Zo niet, dan zou je kunnen concluderen dat het juist de Mithrascultuur is geweest die elementen van het Christendom heeft overgenomen
Er zijn nog wel boeken te vinden waar deze religies over gaan zou ik denken. Ehrmans ' de evolutie van de Bijbel ' zal het er niet zo grondig over hebben, zo te zien.Kan je me laten weten op welke blz. hij het heeft over Mithras of Dionysus ?? Ik vind daar niks over. Ik ga ook niet op één boek verder, maar op een hele bieb. Pas als er overeenstemming is uit verschillende bronnen is dit voor mij ' om te onthouden '. Lees eens wat over bv. Celsus of Pythagoras of Plato. De twee laatsten zijn van voor onze tijdrekening.quote:Dan vraag ik mij af: waarom vind ik weinig tot niks terug over het idee dat de evangelieën wellicht later zodanig zijn aangepast? Ik heb hier bijvoorbeeld Ehrmans "de evolutie van de bijbel" liggen waarin hij veel elementen uit de evangelieën aanstipt die later zijn toegevoegd, maar ik kan niks vinden over eventuele aanpassingen mbt de Mithrascultuur. En waarom zou je het alleen in deze richting willen bekijken?
En dan ? De Didaché is uit de 2de helft van de 2de eeuw. Wat schiet je daar mee op ? De evangeliën konden allen reeds eerder zijn geschreven. De Mysterie-cultussen bestonden reeds en was niet zo moeilijk te integreren. Komt er nog bij dat we enkel beschikken over ( hoeveel geredigeerde?) kopijen van kopijen. Ik begrijp dat best. Waarom jij niet ?quote:Dat is iets wat ik ook niet helemaal begrijp; die dateringen van de evangelieën en Paulus' brieven zijn niet volledig uit de lucht gegrepen. Zo is de datering van het Matteüsevangelie o.a. gebaseerd op het idee dat de auteur van de Didache het al kende, alsmede Ignatius van Antiochië. Dat geeft dat het evangelie maximaal aan het begin van de tweede eeuw kan zijn geschreven (110 n.C.), dus zo'n 30-40 jaar na de consensus die nu heerst.
Naar mijn (op de bijbel gebaseerde) mening is de bijbel zelf geheel monotheïstisch. Dat er (zogenaamd christelijke) religies zijn die allerlei onnodig ingewikkelde (en onware) Godsconstructies (zoals de drieëenheid) hebben voortgebracht doet daar niets aan af.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:06 schreef ATON het volgende:
De Heilige Drievuldigheid lijkt hierdoor zeer sterk op het ' neteru '-principe. Hoe monotheïstisch is dan wel het christendom en hoe polytheïstisch zijn de heidense godsdiensten ?
Van Dale: po·ly·the·ïs·me het; o het vereren van meerdere godenquote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:45 schreef Telecaster het volgende:
De christelijke bijbel is polytheïstisch. In Psalmen 82.1 wordt immers duidelijk gesteld dat er meerdere goden zijn, met de bijbelse god als de Big Kahuna:
[..]
Verder hebben we nog 1 Korinthiërs 8.5:
[..]
De bijbel stelt het dus ondubbelzinnig - er bestaan meerdere goden.
Ook kunnen mensen geld of zelfs hun buik (door overmatige genotszucht en ''verering''/prioriteit) tot hun god maken.quote:2 Kor 4
3 Als er nu in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat wij bekendmaken, dan is het gesluierd onder hen die vergaan, 4 onder wie de god van dit samenstel van dingen de geest van de ongelovigen heeft verblind opdat het verlichtende licht van het glorierijke goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is, niet zou doorschijnen.
Ook werden de andere (uiteraard valse) goden van de omringende natiën genoemd wanneer het volk werd duidelijk gemaakt wie zij hoorden te aanbidden.quote:Fil 3
19 en hun einde is vernietiging en hun god is hun buik en hun heerlijkheid bestaat in hun schande en hun zinnen hebben zij gericht op dingen op de aarde.
Zo is dus duidelijk te zien dat mensen, geesten en zelfs begrippen tot een god kunnen worden gemaakt. Er is echter maar één ware God die aanbidding eist, wat hem terecht toekomt, namelijk JHWH.quote:Ex 20
2 „Ik ben Jehovah, uw God, die u uit het land Egypte heb geleid, uit het slavenhuis. 3 Gij moogt geen andere goden tegen mijn persoon in hebben.
4 Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist
Grappig, daarmee ontken je meteen jezus of het bestaan van de heilige geest. Want je zult een rare uitleg nodig hebben om jezus en h. geest aan god te koppelen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:22 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hmm, dit onderwerp verveelt blijkbaar nooit.
[..]
Naar mijn (op de bijbel gebaseerde) mening is de bijbel zelf geheel monotheïstisch. Dat er (zogenaamd christelijke) religies zijn die allerlei onnodig ingewikkelde (en onware) Godsconstructies (zoals de drieëenheid) hebben voortgebracht doet daar niets aan af.
Zo, wordt jij toch even gebackuped door een onzin statement uit de vandale.quote:Van Dale: po·ly·the·ïs·me het; o het vereren van meerdere goden
Het gaat er hier om of er meerdere goden vereerd mogen worden volgens de leer van de bijbel. Daarnaast bestaat er de vraag of er überhaupt meerdere goden/''goden'' bestaan.
Volgens de bijbel is er naar mijn mening absoluut geen sprake van een drieëenheid en/of een andere polytheïstische constructie. Er is altijd heel duidelijk maar één God die aanbeden mag worden; JHWH (ook: Jahweh of Jehovah genoemd).
(zie eventueel voor meer uitleg ook de volgende topics:
Is de drieëenheid een bijbelse leerstelling?
Een drie-eenheidstopic. Altijd leuk!
In die zin is er dus duidelijk geen sprake van polytheïsme. Echter, de bijbel spreekt wel degelijk over meerdere goden die bestaan. Zoals reeds genoemd in dit topic worden de rechters in Psalm 82 (Ps 82:1, 2, 6, 7) door Jezus ''goden'' genoemd. Daarnaast wordt Gods tegenstrever Satan ''de god van dit samenstel van dingen'' genoemd.
En hoe zit het met jawehs vrouw dan ashera? je mag niet scheiden met wie god zelf getrouwd is.quote:[..]
Ook kunnen mensen geld of zelfs hun buik (door overmatige genotszucht en ''verering''/prioriteit) tot hun god maken.
[..]
Ook werden de andere (uiteraard valse) goden van de omringende natiën genoemd wanneer het volk werd duidelijk gemaakt wie zij hoorden te aanbidden.
[..]
Zo is dus duidelijk te zien dat mensen, geesten en zelfs begrippen tot een god kunnen worden gemaakt. Er is echter maar één ware God die aanbidding eist, wat hem terecht toekomt, namelijk JHWH.
Nee, de brieven van Paulus duiden elementen uit het Christendom aan die volgens jou dan "gekopieerd" moeten zijn van mysteriegodsdienstenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:46 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
En dat is dan wel een zéér foute conclusie. We hebben helemaal de brieven van Paulus niet nodig om te bewijzen dat het christendom een kopij is van de Mysterie-religies, waaronder de Mythrascultus.
Daarmee heb je een bovengrens voor het ontstaan van het evangelie. Dus als je aanneemt dat bepaalde elementen uit de evangelieën niet zijn toegevoegd maar origineel zijn, dan ben je geïnteresseerd in bronnen omtrent zo'n mysteriegodsdienst voor die bovengrens.quote:En dan ? De Didaché is uit de 2de helft van de 2de eeuw. Wat schiet je daar mee op ?
Ja, die bestonden reeds, dat snap ik. Dat betekent niet automatisch dat dus die mysteriegodsdiensten het Christendom hebben beïnvloed, en niet vice versa.quote:De evangeliën konden allen reeds eerder zijn geschreven. De Mysterie-cultussen bestonden reeds en was niet zo moeilijk te integreren.
Zoals ik al stelde, maar wat jij negeert: heb je duidelijke aanwijzingen voor dergelijke wijzingen in de evangelieën? Dat is de vraag.quote:Komt er nog bij dat we enkel beschikken over ( hoeveel geredigeerde?) kopijen van kopijen. Ik begrijp dat best. Waarom jij niet ?
Wat is dat voor een rare redenatie? Jezus is de zoon van De Ware God, JHWH. Hij een is een machtige, maar hij is niet De God of een deel van De God. En de Geest is de werkzame kracht van De God. Daar is geen enkel probleem mee. Zij worden dus geenszins ontkend. Maar voor een discussie over de drieëenheid verwijs ik graag naar de genoemde topics waar ik aan de hand van de bijbel uiteenzet waarom deze theorie niet klopt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:39 schreef Daniel1976 het volgende:
Grappig, daarmee ontken je meteen jezus of het bestaan van de heilige geest. Want je zult een rare uitleg nodig hebben om jezus en h. geest aan god te koppelen.
Ah, het Nederlands woordenboek is onzin, okay, goed dat ik dat nu weet dan...ik zal ze je post doorsturen!quote:Zo, wordt jij toch even gebackuped door een onzin statement uit de vandale.
Je spreekt je eigen bronnen hier tegen.quote:Polytheisme is dus niet per definitie het aanbidden van meerdere goden, maar het erkennen van het bestaan van meerdere goden. Precies wat de bijbel doet.
God heeft geen vrouw, ongeacht wat filosofen en apocriefe danwel heidense nonsens mag verkondigen.quote:En hoe zit het met jawehs vrouw dan ashera? je mag niet scheiden met wie god zelf getrouwd is.
Je vindt blijkbaar van jezelf dat je hem goed begrijpt en dan kom je met dit alles aanzetten.. Ook kun je al mijn bijbelkennis na één post peilen. Knap hoor.quote:Laatste zin is sarcastisch, maar alles komt hier op neer. Meng je eens in deze discussie als je de bijbel begrijpt. Dus niet als je hem gelezen hebt. Nee als je hem historisch kan duiden.
Niet erg hoor. Men kan niet zo direct alles weten. Moet je mij eens duidelijk maken, en let nu eens goed op, dat er teksten, die al eeuwen bestaan, exact zijn te vinden in het N.T. Let wél, heidense teksten !! En dat er rites die al eeu--wen bestaan, exact zo beleden worden in het christendom. Kijk, het ergste wat men ooit beweerd heeft is dat die teksten én die rites een vingeroefening van de duivel was om het christendom in discrediet te brengen. Gaan we het zo ver laten komen of ga je je eerst wat verder informeren. En, bij Ehrman valt er op dat gebied niet zo veel te rapen.. eu, geen woord!quote:Als ik logische denkfouten maakt, dan ben ik erg benieuwdPersoonlijk zou ik het buitengewoon spectaculair vinden als je concreet kunt aantonen dat het overgrote deel van het Christendom, inclusief de spirituele kern die ik aanstipte, overgenomen is van die mysteriegodsdiensten. En daar sta ik ook prima voor open. Maar op dit moment zie ik niet in hoe men dat doet.
Bij mensen die met De Ware God beginnen te gooien moet ik altijd toch eerst even vragen, waarom niet allah, waarom niet zeus, waarom niet apollo, waarom niet ra, waarom niet isis, waarom niet brahman? Waar haal je de arrogantie vandaan om te denken dat jouw god waar is en andere goden niet. Maargoed.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wat is dat voor een rare redenatie? Jezus is de zoon van De Ware God, JHWH. Hij een is een machtige, maar hij is niet De God of een deel van De God. En de Geest is de werkzame kracht van De God. Daar is geen enkel probleem mee. Zij worden dus geenszins ontkend. Maar voor een discussie over de drieëenheid verwijs ik graag naar de genoemde topics waar ik aan de hand van de bijbel uiteenzet waarom deze theorie niet klopt.
Lezen is verdomde moeilijk voor je he?quote:[..]
Ah, het Nederlands woordenboek is onzin, okay, goed dat ik dat nu weet dan...ik zal ze je post doorsturen!![]()
Je hebt mijn post niet gelezen of verkeerd geïnterpreteerd want de bijbel schrijft geen geloof voor (aanbidding, verering, prioriteit enz) voor meer dan één God, JHWH.
Jouw bronnen zeggen feitelijk precies hetzelfde als Van Dale.
[..]
Je spreekt je eigen bronnen hier tegen.
JOUW bronnen:
Geloof in meerdere goden, zoals Romeinen, Grieken en Germanen deden
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php
En dat komt omdat je de historie van de bijbel negeert.quote:God heeft geen vrouw, ongeacht wat filosofen en apocriefe danwel heidense nonsens mag verkondigen.
En het laatste stukje zie ik als bladiebladiebla hete lucht dus.quote:Je vindt blijkbaar van jezelf dat je hem goed begrijpt en dan kom je met dit alles aanzetten.. Ook kun je al mijn bijbelkennis na één post peilen. Knap hoor.
Ik doorzie deze post van je als een arrogante poging om mij buitenspel te zetten. Je komt iig bijzonder aanmatigend over. Ik had van een moderator toch meer integriteit verwacht. Ik pretendeer niet dat ik de bijbel geheel begrijp want geen mens doet dat, ik kan echter wel melden dat dit niet mijn eerste bijbeldiscussie is. Wat je daarmee doet moet je zelf weten. Als de discussie hier zodanig verzuurd is dat dit de algemene sfeer weergeeft blijf ik voorlopig (net als de afgelopen tijd) maar weer weg van het bijzonder saai geworden ‘’F&L’’. Sommige dingen waren vroeger wel degelijk beter.
Als ik de titel van dit topic en de OP correct heb gelezen staat daarin volgens mij de vraag of het Christendom danwel poly- danwel monotheïstisch is. Aangezien het OT maar zeker met name het NT de belangrijkste leidraad zijn (of zouden moeten zijn (!!)) voor alle christelijke geloven, lijkt het mij logisch dat daar het antwoord dan ook in gezocht wordt. Aangezien de drieëenheid de belangrijkste theorie is die door velen als polytheïsme wordt gekenmerkt leek het mij in het kader van dit topic (en gezien de reeds gemaakte posts) juist om deze theorie te noemen (als zijnde een verkeerd voorbeeld van opvatting).quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:00 schreef ATON het volgende:
STORMSEEKER, ik dacht dat de idee van een H.Drievuldigheid enkel in het N.T. voorkomt. We hadden het hier over het christendom. En voor de rest kan ik Daniel1976 totaal bijtreden.
OK, en wat wil je nu hiermee duidelijk maken. Ontgaat me totaal. Sorry hoor.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:21 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als ik de titel van dit topic en de OP correct heb gelezen staat daarin volgens mij de vraag of het Christendom danwel poly- danwel monotheïstisch is. Aangezien het OT maar zeker met name het NT de belangrijkste leidraad zijn (of zouden moeten zijn (!!)) voor alle christelijke geloven, lijkt het mij logisch dat daar het antwoord dan ook in gezocht wordt. Aangezien de drieëenheid de belangrijkste theorie is die door velen als polytheïsme wordt gekenmerkt leek het mij in het kader van dit topic (en gezien de reeds gemaakte posts) juist om deze theorie te noemen (als zijnde een verkeerd voorbeeld van opvatting).
Je kunt deze discussie voeren over wat bepaalde stromingen daarover zeggen (zoals voornamelijk gedaan wordt zie ik), maar het zou beter zijn om de bron voor christelijke religie (wat ze zou moeten zijn, zoals gezegd) te bekijken (oftewel, de Schrift zelf).![]()
Als je de drieëenheid ziet als een polytheïstische leer (waar zeker wat voor te zeggen valt) dan kun je vrijwel alle hedendaagse geloen (niet allemaal!) als ''polytheïstisch'' bestempelen. Dus daar is weinig tekst voor nodig. Maar interessanter is om te zien of dat ook correct is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |