Bijgel..is dat een soort (haar)gel voor ''erbij'' ?quote:Op woensdag 16 juli 2008 17:38 schreef koningdavid het volgende:
GOD IS DE ENIGE.
Allereerst. De bijgel geeft duidelijk aan dat er één God is.
Het maakt mij niet zoveel uitomdat Constantijn zich inhoudelijk vrijwel niet heeft bemoeid met de materie, volgens Eusebius kon het Constantijn ook niet boeien. Zijn rol in dit geheel is theologisch-inhoudelijk zeer klein.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Sorry voor deze berg tekst. Het is nogal veel, maar korte antwoorden zijn vaak gewoon niet mogelijk![]()
[..]
JUIST
Het maakte hem geen snars uit wat wel of niet de ware leer was, ALS er maar een leer werd gekozen.
Zijn rol wordt dan misschien overschat, maar die concilies hebben uiteindelijk ''de leer'' vastgesteld.
En degene die erover ging was uiteindelijk geen Christen maar een zonaanbidder.
Het feit dat je erkent dat hij als heiden uberhaupt een rol heeft gehad hierin, hoe groot of klein ook, zou eigenlijk nogal verontrustend moeten zijn.
Jezus doet geen absolute uitspraak over de drie-eenheid dat klopt, maar toch vind ik het wel een veelzeggende quote.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
..Ja en?![]()
Er worden een aantal zaken in 1 zin genoemd. Sinds wanneer is dat bewijs dat die zaken 1 persoon of entiteit zijn en dat die zaken dan ook maar meteen gelijk zijn in eeuwigheid, almacht en alwetendheid??
Dat is werkelijk een bijzonder zwak argument.
Stel dat ik zeg: ''doe dit of dat in de naam van de minister-president, de Koningin en de Wet.
Wat zeg ik dan? Ik zeg dan dat je iets wordt opgedragen krachtens de autoriteit, of in erkenning van, Jan-Peter Balkenende, Beatrix en dat wat wordt vertegenwoordigd door de Nederlandse wet.
Maar op geen enkele wijze zijn deze dingen gelijk aan elkaar, of samen 1 en de constructie zegt absoluut niets over hun leeftijd of directe relatie tot elkaar.
Bij ons in de kerk zeggen ze gewoon "in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilge Geest. Amen"quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja dat doen zij.
Met wordt gedoopt in erkenning van God, in erkenning van Jezus en in erkennning van de Heilige Geest.![]()
Klopt. Maar het geeft aan mij wel bepaalde hints af eerlijk gezegd. Jezus en de Heilige Geest krijgen veel eer. Eer die in de bijbel normaal gesproken alleen is weggelegd voor God.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Prima, ze worden met elkaar genoemd, logisch dat gebeurt wel vaker, maar het bewijs geenzins dat zijn dan dus ook maar meteen gelijk aan elkaar zijn of zelfs samen dezelfde persoon zouden zijn oid.
Dat staat er gewoon niet.
Alle 'welles-nietes' quotes van kerkvaders vind ik niet zo interessant. Ik kan quotes vinden die 'mijn zaak' lijken te ondersteunen, jij vice versa.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hier geldt hetzelfde, het noemen van deze dingen in 1 zin maakt nog niet dat ze DUS ook letterlijk samen 1 zijn en gelijk aan elkaar zijn in alle opzichten, het is gewoon een opsomming, meer niet.
Hier bewijs voor een triniteit in lezen is wishfull thinking.
[..]
Clemens zegt niet dat Jezus of de heilige geest gelijk is aan God. Hij presenteert de Almachtige God (niet slechts „de Vader”) als onderscheiden van de Zoon.
Van God wordt gezegd dat hij superieur is, aangezien Christus door God is „uitgezonden” en God Christus heeft „uitverkoren”. Om te laten zien dat God en Christus twee afzonderlijke en niet aan elkaar gelijk zijnde personen zijn, zei Clemens:
[..]
Clemens noemt God (niet slechts „de Vader”) „de hoogste”, en spreekt over Jezus als Gods „Kind”. Ook merkt hij betreffende Jezus op:
[..]
Indien de Zoon van God gelijk was aan God, die de hemelse Vader is, dan had Clemens niet hoeven zeggen dat Jezus zoveel groter was dan de engelen, aangezien dat vanzelfsprekend zou zijn geweest. En uit zijn woordkeus blijkt dat hoewel hij erkende dat de Zoon groter was dan de engelen, hij hem toch als
ondergeschikt aan de Almachtige God beschouwde.
Clemens’ standpunt is heel duidelijk: De Zoon is ondergeschikt aan de Vader en is in rang lager dan hij. Clemens heeft Jezus nooit beschouwd als iemand die samen met de Vader een godheid vormde. Hij toont aan dat de Zoon afhankelijk is van de Vader, dat wil zeggen van God, en zegt uitdrukkelijk dat de Vader
’alleen God’ is, die Zijn positie met niemand deelt. En nergens wordt door Clemens betoogd dat de heilige geest gelijk aan God is.
[Over Ignatius]
Ignatius noemt de Almachtige God „de enige ware God, de ongeboren en ontoegankelijke, de Heer van allen, de Vader en Verwekker van de eniggeboren Zoon”, waardoor hij het onderscheid tussen God en Zijn Zoon laat uitkomen.
Hij spreekt over „God den Vader en den Heer Jesus Christus”. En hij verklaart: „Er is één God, de Almachtige, die Zich geopenbaard heeft door Jezus Christus, Zijn Zoon.”
[..]
Duidelijke taal.
[..]
In zijn Brief zei Polycarpus :
[..]
Merk op dat Polycarpus net als Clemens niet spreekt over een trinitarische „Vader” en „Zoon”-verhouding van gelijken in een godheid. In plaats daarvan spreekt hij over „de God en Vader” van Jezus, niet alleen over ’de Vader van Jezus’. Hij maakt dus onderscheid tussen God en Jezus, zoals ook de
bijbelschrijvers dit herhaaldelijk doen. In 2 Korinthiërs 1:3 zegt Paulus: „Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus.” Hij zegt niet slechts: ’Gezegend zij de Vader van Jezus’, maar: „Gezegend zij de God en Vader” van Jezus.
Polycarpus zegt ook:
[..]
Hier wordt Jezus weer afzonderlijk van de Almachtige God genoemd, niet als een persoon die deel uitmaakt van een uit gelijken bestaande drieënige Godheid.
[..]
Ene J. N. D. Kelly schrijft in zijn boek Early Christian Doctrines over de zienswijze van Hermas betreffende de Zoon van God:
[..]
Van Papias wordt ook gezegd dat hij de apostel Johannes heeft gekend. Waarschijnlijk heeft hij vroeg in de tweede eeuw geschreven, doch er bestaan thans alleen nog maar fragmenten van zijn geschriften. Daarin zegt hij niets over een Drieëenheidsleer.
Tuurlijk zijn er valse leerstellingen geweest. Dat begon al bij de eerste joodse christenen, bij de Griekse filosofisch-geschoolde christenen en ook Noord-Afrikaanse christenen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik zeg overigens niet dat er in de eerste eeuw niet al afwijkende (/valse) leringen waren. Integendeel, dat is precies wat de bijbel ook zegt.
Na de dood van de apostelen zouden de gemeenten verdeeld raken door valse leerstellingen, precies omstreeks die periode, toeval? (Handelingen 20:29, 30)
Dat klopt. De uitgewerkte triniteitsleer kwam pas later, maar het geloof dat God één is en dat Jezus en de Heilige Geest ook 'God' zijn is terug te voeren naar diep in de eerste eeuw en naar het NT zelf.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mijn punt is dat er nergens expliciet over een drieeenheid wordt gesproken als was ze een leer die 'altijd al' onderwezen werd.
En Jezus 'Gods dienaar' noemen steekt ook zeer schril af met de hoge positie die het NT Hem toedicht, dat moet jij toch ook erkennen?quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is gewoon opvallend dat een belangrijk werk over dingen die mensen moesten weten om een christen te kunnen worden, zoiets niet noemt.
Je zou het er wel in verwachten, maar er staat gewoon niets over in.
Sterker nog, hij noemt Jezus ook Gods dienaar en noemt alleen God 'almachtige heerser'. Dat spreekt er dus eerder tegen.
Nogmaals: de leer is inderdaad pas later uitgewerkt. Desondanks stamt het geloof in de goddelijkheid van Jezus en de Heilige Geest uit diep in de eerste eeuw.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Zoals al gezegd, deze leer was niet standaard! Ze werd dus niet algemeen onderwezen en was niet algemeen aanvaard.
Pas later begon men filosofische ideeen in te voeren. Het is dus geheel niet logisch aan te nemen dat de eerste christelijke gemeenten deze leer al als vanzelfsprekend beschouwden. Niet tijdens de apostelen en niet vlak erna. Wat later komen er andere ideeen en filosofieen en weer later wordt de drieeenheid als
''standaardleer'' ingevoerd.
Dat klopt ook zonder meer. Het werd pas later officiële leer. Netzoals de nieuw-testamentische geschriften pas later officieel de canon 'werd'. Dergelijke beslissingen komen echter niet spontaan uit de lucht vallen, daar gaat een proces aan vooraf dat al eeuwen duurt.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Daar wordt het toch al weer anders van.
Maar zelfs al zeggen ze dat drieeenheid volgens hen wel uit de bijbel te halen is, ze laten in dat andere stuk weer zien dat het in essentie niet bijbels is.
[..]
Het blijft natuurlijk een katholiek werk, dus dit is niet zo vreemd, maar er is genoeg te zeggen tegen de eerste 2 teksten en dat van Matth28:19 gaat weer over ''in erkennning van'' waar ik het al eerder over had. Als dat het enige expliciete bewijs is,...dan valt het nogal tegen.
Maar goed, ze gaven dus wel toe dat er niet zonder voorbehoud over te spreken is en dat het pas veel later daadwerkelijk een leer is geworden.
De katholieke encyclopedie kent enorm veel onzin en dwaalleer. Lees maar eens wat er instaat over Maria, de onfeilbaarheid van de Paus en dat soort ongein.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dwaalleer? Jij gelooft toch in de drieeenheid? Door (zo ongeveer) de bedenkers ervan word in hun geloofsdefinierende werken toegegeven dat er geen grond voor is. Dat vind ik toch tamelijk opvallend!
Het hangt niet alleen daarvan af, maar het is wel weer treffend. En het is ook niet 1 encyclopedie, het zijn er een hele zooi en ik kan er nog veel meer aanhalen, maar dat heeft nu niet zoveel zin.
Ik gebruik eigenlijk nooit encyclopediën moet ik eerlijk zeggen, en zeker niet de katholieke.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Meestal zien mensen toch wel naar dergelijke werken op als het gaat om definities en oorsprongen. En het zijn niet de minste!
Dat God niet te 'kennen is' wordt in onze traditie natuurlijk niet geleerd. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat onze verstand en begrip tekort schiet om een eeuwige, oneindige, almachtige entiteit als God te bevatten. Iets van het mysterie zal altijd blijven, hoe je God ook wenst te definiëren.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Lastig?
1 God, 1 Zoon en de Heilige geest als Gods werkzame kracht.
Naar mijn mening is dat zeer eenvoudig te begrijpen en te vatten wanneer het om de aard van de verschillende entiteiten gaat.
Waarom toch zo een ingewikkelde filosofische benadering die niemand snapt en waarin velen niet eens letterlijk geloven, afgaande op de originele definitie?
Mijns inziens brengt deze uitermate verwarrende leerstelling eerder mensen verder weg van God van dichterbij. ''Het is niet te begrijpen'', ''Hij is niet te kennen'' ''Zijn aard is een mysterie''
Door de drie-eenheid kunnen we God niet meer 'kennen'? Daar ben ik het absoluut niet mee eens.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hij is door de drieeenheid iets geworden dat niet te kennen is, een enigma, een raadsel dat niemand snapt. Niet bepaald Gods bedoeling als ik de bijbel mag geloven. (Hand 17:27, Gal 4:9, Joh 17:3)
Hier ben ik het dus niet mee eens. Jezus wordt (zie de quotes uit mijn OP) ook God genoemd en is daarmee gelijk aan de Vader. In Openbaringen wordt Jezus zelfs ook "Alfa en Omega, het begin en het eind' genoemd. Titels die alleen op God van toepassing zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2008 15:27 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dit is wat wij geloven:
Er is 1 God, De Vader, De Schepper, de Allerhoogste, Jehovah. Hij is een persoon, een geest.
Er is slechts 1 eerstgeborene, Jezus Christus, in de hemel bekend als Michael. Hij is ook een persoon, een geest, maar geen deel van De God, Jehovah. Hij is een volstrekt eigen persoon met een eigen geestlichaam. Hij is de allereerste schepping van De God. In de hemel is hij goddelijk, oftewel van goddelijke aard of natuur, maar hij is niet De God en ook niet in macht of eeuwigheid of kennis of autoriteit gelijk aan De God. Altijd ondergeschikt. Overal en altijd.
Dit vind ik onbijbels. De Heilige Geest wordt duidelijk neergezet als een persoon.quote:Op woensdag 16 juli 2008 15:27 schreef STORMSEEKER het volgende:
De Heilige Geest is de werkzame kracht van De God. Het is geen persoon maar een kracht. Datgene wat De God aanwendt om Zijn wil uit te voeren, Gods '''adem'.
Toch is het niet mis wat Stefanus zegt:quote:Op woensdag 16 juli 2008 15:27 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wat bidden betreft:
Openb 7:11, Openb 4:11, Ex 20:5, Deut 4:24, Matth 4:10, Openb 19:10, Ef. 5:20, Matth 6:9, Fil 4:6, Joh 14:6, Fil 4:7
Deze teksten geven weer dat alleen Jehovah aanbeden mag worden, aangezien hij exclusieve toewijding eist, maar dat niemand tot God kan komen dan door middel van Jezus, aangezien hij de middelaar is.
Een gebed wordt dus tot God gericht waarbij altijd wordt gezegd dat het gebed in naam van Jezus tot God wordt opgezonden. Toen Jezus door Satan werd verzocht zei hij dan ook dat alleen God
aanbeden mag worden en alleen voor hem heilige dienst verricht mag worden.
Ik weet echter dat er twee uitzonderingen te vinden zijn. Maar Stefanus bad niet op reguliere manier, maar kreeg een visioen waarin hij rechtstreeks tot Jezus sprak dus dit is zeker geen standaardprocedure
Voor de duidelijkheid: dit is dus een reactie op 1 Kor 8:6quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
1 God, De Vader en 1 Heer, Jezus. Precies zoals ik het al jaren verwoord.
De implicatie hier is dat Jezus dus niet God is, want Hij is Heer. Dat idee is echter onjuist, omdat God ook Heer wordt genoemd (bv Op 1:8). Deze tekst kan dus ook geen argument zijn om de persoon Jezus uit te sluiten van God.quote:Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde – en zo zijn er immers heel wat goden en heren –, 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.
Dat ben ik niet geheel met je eens.quote:Op woensdag 16 juli 2008 20:23 schreef koningdavid het volgende:
Het maakt mij niet zoveel uitomdat Constantijn zich inhoudelijk vrijwel niet heeft bemoeid met de materie, volgens Eusebius kon het Constantijn ook niet boeien. Zijn rol in dit geheel is theologisch-inhoudelijk zeer klein.
Jij doelt zeker op het concilie van Carthago (397 G.T.). Het antwoord is nee, dat heeft hij niet, want al ruim daarvoor was de canon met zekerheid vastgesteld.quote:Constantijn speelde ook een (kleine) rol bij het canoniseren van het NT. Toch houdt jij je ook vast aan die canon, waarom zou bij de drie-eenheid Constantijn wel opeens een struikelblok vormen?
Ook geen niet-absolute. Hij doet er gewoon helemaal geen uitspraak over.quote:Jezus doet geen absolute uitspraak over de drie-eenheid dat klopt, maar toch vind ik het wel een veelzeggende quote.
Jezus is de middelaar tussen God en de mens. En zodoende heeft hij alles te maken met de doop.quote:De doop heeft te maken met Gods verbond en vergeving van zonden. Het is iets tussen God en mensen, waarom betrekt Jezus dan toch zichzelf en de Heilige Geest in dit geheel?
Bij ons ook, we nemen die woorden wel letterlijk over. Ik schreef het slechts anders op om extra duidelijk te maken dat wij er geen trinitarische bedoeling in zoeken.quote:Bij ons in de kerk zeggen ze gewoon "in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilge Geest. Amen"
Waarom nemen jullie Jezus' woorden eigenlijk niet 'letterlijk' over?
quote:Klopt. Maar het geeft aan mij wel bepaalde hints af eerlijk gezegd. Jezus en de Heilige Geest krijgen veel eer. Eer die in de bijbel normaal gesproken alleen is weggelegd voor God.
of: ''De onverdiende goedheid van de Heer Jezus Christus en de liefde van God en het deelhebben aan de heilige geest zij met U allen.''quote:2 Korintiërs 13:
13 De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.
In alle jaren dat ik hier post heb ik vele tientallen keren opgemerkt dat ik apocriefe geschriften niet erken aangezien ze terecht geen deel van de bijbel vormen. Dus laat duidelijk zijn dat dat geen punt van discussie is.quote:Alle 'welles-nietes' quotes van kerkvaders vind ik niet zo interessant. Ik kan quotes vinden die 'mijn zaak' lijken te ondersteunen, jij vice versa.
Het lijkt mij interessanter om te zien wat de bijbel zelf ons leert.
Als je toch de discussie aan zou willen gaan aan de hand van kerkvaders, moeten we het iets gestructureerder doen. Als ik nu weer quotes tegnover jouw quotes ga zetten, wordt het een puinhoop.![]()
Beweren dat iets onbijbels is omdat het niet in de Didache genoemd wordt vind ik flauwekul. Wat is er nou meer gezaghebbend: de bijbel of de Didache?
Tuurlijk zijn er valse leerstellingen geweest. Dat begon al bij de eerste joodse christenen, bij de Griekse filosofisch-geschoolde christenen en ook Noord-Afrikaanse christenen.
Ik denk echter niet dat Handelingen het hier heeft over de triniteitsleer omdat die m.i., het moge duidelijk zijn, in overeenstemming met de bijbel is. Bovendien bestond volgens jou de triniteitsleer nog niet zo vroeg toch?
Dat klopt. De uitgewerkte triniteitsleer kwam pas later, maar het geloof dat God één is en dat Jezus en de Heilige Geest ook 'God' zijn is terug te voeren naar diep in de eerste eeuw en naar het NT zelf.
En Jezus 'Gods dienaar' noemen steekt ook zeer schril af met de hoge positie die het NT Hem toedicht, dat moet jij toch ook erkennen?
Mijn punt is dat de Didache niet voor niets de canon niet heeft gehaald. Het is een beperkt document. Het is niet zo oud als de meeste andere schriften uit het NT en het is niet volkomen genoeg als het gaat om de Nieuw-Testamentische leer. De Didache verwijst ook naar apocryfe schriften en er komt m.i. ook bepaalde dwaalleer in voor.
Nogmaals: de leer is inderdaad pas later uitgewerkt. Desondanks stamt het geloof in de goddelijkheid van Jezus en de Heilige Geest uit diep in de eerste eeuw.
Dat klopt ook zonder meer. Het werd pas later officiële leer. Netzoals de nieuw-testamentische geschriften pas later officieel de canon 'werd'. Dergelijke beslissingen komen echter niet spontaan uit de lucht vallen, daar gaat een proces aan vooraf dat al eeuwen duurt.
Wat ik zei was dat de eerste-eeuwse christenen dit nog niet standaard leerden (omdat naar mijn mening Jezus het hun ook niet had geleerd), maar het is niet ondenkbaar dat sommige personen zich wel met allerlei vage filosofieen hebben beziggehouden.quote:Ik denk echter niet dat Handelingen het hier heeft over de triniteitsleer omdat die m.i., het moge duidelijk zijn, in overeenstemming met de bijbel is. Bovendien bestond volgens jou de triniteitsleer nog niet zo vroeg toch?
Dit zou prima het soort van gefilosofeer kunnen zijn waarop hier wordt gedoeld. Dus ook die andere tekst kan in principe toepassing gehad hebben op (o.a.) triniteitsfilosofieen e.d.quote:Kol
8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;
Ik zal de eerste zijn om te beamen dat zowel hun encyclopedieen als hun leer in het algemeen volstrekt onbijbelse zaken propageert.quote:De katholieke encyclopedie kent enorm veel onzin en dwaalleer. Lees maar eens wat er instaat over Maria, de onfeilbaarheid van de Paus en dat soort ongein.
Het mij maakt mij dus niet zoveel uit wat zo'n encyclopedie zegt over de drie-eenheid. Ik kijk naar wat de bijbel zegt.
Het zijn erg nuttige boeken met definities en oorsprongen en geschiedenis. Ze helpen bepaalde zaken te begrijpen. Misschien toch interessant om het vaker te doenquote:Ik gebruik eigenlijk nooit encyclopediën moet ik eerlijk zeggen, en zeker niet de katholieke.![]()
Natuurlijk, wij kunnen gewoonweg geen wezen bevatten dat al eeuwig bestaat, dat onmetelijk is in energie en het oneindige universum heeft gemaakt, maar door de 3-1 leer wordt zelfs de persoon van God vertroebeld en dat, samen met het weglaten van Zijn Naam, maakt hem tot een filosofisch, onbegrijpelijk, naamloos wezen. En DAT vind ik jammer...quote:Dat God niet te 'kennen is' wordt in onze traditie natuurlijk niet geleerd. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat onze verstand en begrip tekort schiet om een eeuwige, oneindige, almachtige entiteit als God te bevatten. Iets van het mysterie zal altijd blijven, hoe je God ook wenst te definiëren.
quote:Hand 17
23 Toen ik bijvoorbeeld rondliep en zorgvuldig UW voorwerpen van verering gadesloeg, vond ik ook een altaar met het opschrift: ’Aan een onbekende God’. Waaraan GIJ daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U.
(quote van je in reactie aan iemand anders)quote:Weet je, in essentie blijft die lijn tussen 'verschijningsvorm' en 'persoon' voor mij altijd nog wat troebel. Ik denk dat dit te maken heeft met het mysterie van wie of wat God precies is.
quote:Op woensdag 16 juli 2008 21:12 schreef koningdavid het volgende:
Hier ben ik het dus niet mee eens. Jezus wordt (zie de quotes uit mijn OP) ook God genoemd en is daarmee gelijk aan de Vader. In Openbaringen wordt Jezus zelfs ook "Alfa en Omega, het begin en het eind' genoemd. Titels die alleen op God van toepassing zijn.
Het is wel juist want Openb 1:8 slaat niet op Jezus maar op Jehovah God.quote:Op donderdag 17 juli 2008 10:58 schreef Dwerfion het volgende:
De implicatie hier is dat Jezus dus niet God is, want Hij is Heer. Dat idee is echter onjuist, omdat God ook Heer wordt genoemd (bv Op 1:8). Deze tekst kan dus ook geen argument zijn om de persoon Jezus uit te sluiten van God.
Hoewel in het voorgaande vers over Christus Jezus wordt gesproken, is het duidelijk dat de titel in vers 8 op „de Almachtige” God slaat.quote:„Ik ben de alpha en de omega, zegt de Here God [„Jehovah God”, NW], die is en die was en die komt, de Almachtige.”
De titel komt wederom voor in Openbaring 21:6, en uit het volgende vers blijkt duidelijk wie de spreker is: „Een ieder die overwint, zal deze dingen beërven, en ik zal zijn God zijn en hij zal mijn zoon zijn.” Aangezien Jezus degenen die medeërfgenamen met hem in zijn koninkrijk zullen zijn, niet als „zonen”, maar als „broeders” aanduidt, moet de spreker hier Jezus’ hemelse Vader, Jehovah God, zijn. ( Mt 25:40; vgl. Heb 2:10-12.)quote:„Er kan niet met absolute zekerheid worden gezegd dat de schrijver hier specifiek op de Heer Jezus doelt . . . Het is ook geenszins ongerijmd aan te nemen dat de schrijver hier op God zelf doelt.”
De aartsengel Michael wordt in de bijbel duidelijk in verband gebracht met Jezus in zijn hemelse hoedanigheid als engelenlegeraanvoerder en boodschapper. Maar dit is een aparte discussie waard.quote:Hoe komen jullie eigenlijk tot de conclusie dat hij in de hemel Michaël is?
In Handelingen 7:55, 56 lezen we over Stefanus: „Hij, vol van heilige geest, staarde naar de hemel en zag toen Gods heerlijkheid en Jezus staande aan Gods rechterhand.quote:Toch is het niet mis wat Stefanus zegt:
Handelingen 7:
59 Terwijl Stefanus gestenigd werd, riep hij uit: ‘Heer Jezus, ontvang mijn geest.’ 60 Hij viel op zijn knieën en riep luidkeels: ‘Heer, reken hun deze zonde niet aan!’
'Ontvang mijn Geest' en 'reken hun deze zonde niet aan' zijn wel weer typisch dingen die je alleen tegen God zegt, lijkt mij.
Dus altijd, alleen Jehovah aanbidden, maar wel in naam van Jezus.quote:(Psalm 145:18) Jehovah is nabij allen die hem aanroepen, Allen die hem aanroepen in waarachtigheid.
(Jesaja 66:23) „En het zal stellig geschieden dat van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat alle vlees zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen”, heeft Jehovah gezegd.
(Handelingen 10:31) en zei: ’Cornelius, uw gebed is verhoord en uw gaven van barmhartigheid zijn voor het aangezicht van God in gedachtenis gekomen.
(Handelingen 15:17) opdat zij die overblijven van de mensen, Jehovah ernstig mogen zoeken, te zamen met mensen uit alle natiën, mensen die naar mijn naam zijn genoemd, zegt Jehovah, die deze dingen doet,
(1 Johannes 5:14) En dit is het vertrouwen dat wij jegens hem hebben, dat, ongeacht wat wij vragen overeenkomstig zijn wil, hij ons hoort.
(Openb 7:11)En alle engelen stonden rondom de troon en de oudere personen en de vier levende schepselen, en zij vielen op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God
(Openb 4:11)„Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.”
(Ex 20:5) Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist, [..]
(Deut 4:24) Want Jehovah, uw God, is een verterend vuur, een God die exclusieve toewijding eist.
(Matth 4:10)Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
(Openb 19:10)Toen viel ik voor zijn voeten neer om hem te aanbidden. Maar hij zegt tot mij: „Pas op! Doe dat niet! Ik ben slechts een medeslaaf van u en van uw broeders, die het werk hebben dat bestaat in het getuigenis afleggen omtrent Jezus. Aanbid God; want het is het getuigenis afleggen omtrent Jezus dat tot profeteren inspireert.”
(Ef. 5:20), terwijl GIJ altijd voor alle dingen onze God en Vader in de naam van onze Heer Jezus Christus dankzegt.
(Matth 6:9) GIJ dan moet aldus bidden:’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd.
(Fil 4:6)Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden;
(Joh 14:6)Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.
(Fil 4:7)en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal UW hart en UW geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.
(Kol 3:17) En wat GIJ ook doet in woord of in werk, doet alles in de naam van de Heer Jezus, terwijl GIJ God, de Vader, door bemiddeling van hem dankt.
Hoe werd de naam van Christus overal ’aangeroepen’? Eén manier was doordat de volgelingen van Jezus van Nazareth hem openlijk als de Messias en als „Redder van de wereld” erkenden, terwijl zij in zijn naam vele wonderbaarlijke daden verrichtten (1 Johannes 4:14; Handelingen 3:6; 19:5).quote:En wat doen jullie met de volgende teksten?
1 Korintiërs 1:
2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.
Euh ja en nee. Kurios wordt dus ook (meestal onterecht!) toegeschreven aan Jezus, terwijl eigenlijk, oorspronkelijk, God, De God bedoeld werd, om vooral zijn Naam maar niet weer te geven (zie ook eerste gedeelte van deze post). Zodoende is in vertalingen waar ''heer'' staat niet direct onomstotelijk duidelijk wie er nou bedoeld wordt. Dat is nou ook precies wat ik heb tegen vertalingen die niet de moeite nemen Gods naam te herstellen (Waarbij Gods naam herstellen op die plaatsen geldig is hetzij omdat aanhalingen in het NT afkomstig zijn uit het OT waar wel Gods originele naam stond en/OF gevonden geschriften waar de Naam wel op zijn plaats staat) op de plaatsen waar deze thuishoort, want dit wekt aan 1 stuk door verwarring in de hand.quote:Een aantal teksten met Heer (kurios, het Griekse woord wat in het NT voor Jezus gebruikt wordt):
quote:2 Korintiërs 12:
8 Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, 9 maar hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt. 10 Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolging en ellende. In mijn zwakheid ben ik sterk.
Aangezien in de passage over „de kracht van de Christus” wordt gesproken, lijkt het misschien alsof Paulus dit aan de Heer Jezus had gevraagd. Het lijdt geen twijfel dat Jezus kracht bezit en deze aan zijn discipelen kan schenken (Markus 5:30; 13:26; 1 Timótheüs 1:12).quote:8 Dienaangaande heb ik de Heer driemaal dringend verzocht dat die van mij zou wijken; 9 en toch heeft hij werkelijk tot mij gezegd: „Mijn onverdiende goedheid is voldoende voor u, want [mijn] kracht wordt in zwakheid tot volmaaktheid gebracht.” Zeer gaarne zal ik daarom veeleer ten aanzien van mijn zwakheden roemen, opdat de kracht van de Christus gelijk een tent over mij moge blijven.
1 Kor 16:22quote:en natuurlijk het bekende "Maranatha", wat Paulus quote, wat dus een oude afscheidsgroet was van Christenen onder elkaar. Maranatha is Aramees en betekent "Kom, o Heer!"
Het is meer een bevestigende uitroep dat Jezus in zijn koninkrijk zal komen dan een gebed oid.quote:matth 16
28 Voorwaar, ik zeg U dat sommigen van hen die hier staan, geenszins de dood zullen smaken voordat zij eerst de Zoon des mensen in zijn koninkrijk zien komen.”
Laat ik een andere insteek nemen:quote:Op woensdag 16 juli 2008 21:12 schreef koningdavid het volgende:
Dit vind ik onbijbels. De Heilige Geest wordt duidelijk neergezet als een persoon.
Hoe kan een 'onpersoolijke kracht' bedroefd zijn?
Hoe kan een 'onpersoonlijke kracht' praten?
Spr 1quote:8 Blijft de wijsheid niet roepen, en blijft het onderscheidingsvermogen zijn stem niet verheffen? 2 Boven op de hoogten, langs de weg, bij het kruispunt der paden heeft ze post gevat. 3 Opzij van de poorten, bij de toegang tot de stad, waar men de ingangen binnengaat, blijft ze luidkeels roepen:[...]
9 De ware wijsheid heeft haar huis gebouwd; ze heeft haar zeven zuilen uitgehouwen.
Wel heb je ooit! Wijsheid heeft ook nog kinderen! :quote:20 De ware wijsheid zelf blijft op de stráát luidkeels roepen. Op de openbare pleinen laat ze voortdurend haar stem weerklinken.
De dood is ook een persoon, hij is zelfs een koning:quote:35 Niettemin wordt de wijsheid gerechtvaardigd door al haar kinderen.”
Goedheid is ook een koning!:quote:14 Niettemin heeft de dood als koning geregeerd van Adam tot Mozes, zelfs over hen die niet hadden gezondigd naar de gelijkheid van de overtreding [begaan] door Adam, die overeenkomst vertoont met hem die zou komen.
17 Want indien door de overtreding van de ene [mens] de dood als koning heeft geregeerd door bemiddeling van die ene, zullen veelmeer zij die de overvloed van de onverdiende goedheid en van de vrije gave van rechtvaardigheid ontvangen, in het leven als koningen regeren door bemiddeling van de ene [persoon], Jezus Christus.
Zelfs ''zonde'' is een persoon:quote:21 Waartoe? Opdat, zoals de zonde als koning heeft geregeerd met de dood, zo ook de onverdiende goedheid als koning zou regeren door middel van rechtvaardigheid met eeuwig leven in het vooruitzicht door bemiddeling van Jezus Christus, onze Heer.
Liefde is een aardig iemand! :quote:Rom 6
12 Laat daarom de zonde niet langer als koning in UW sterfelijke lichaam regeren, zodat GIJ de begeerten daarvan zoudt gehoorzamen.
Rom 7
11 Want de zonde, een aanleiding ontvangend door middel van het gebod, verleidde mij en doodde mij door middel daarvan.
****************************Einde voorbeeld********************************quote:4 De liefde is lankmoedig en vriendelijk. De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen, 5 gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd. Ze rekent het kwade niet aan. 6 Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid. 7 Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.
En hoewel in sommige teksten staat dat de geest ’getuigenis aflegt’, ’spreekt’ of iets ’zegt’ (personificatie!), blijkt uit andere teksten duidelijk dat deze via personen sprak en geen eigen stem had. (Vgl. Heb 3:7; 10:15-17; Ps 95:7; Jer 31:33, 34; Han 19:2-6; 21:4; 28:25.)quote:Matth 3
11 Ik doop U wel met water wegens UW berouw, maar hij die na mij komt, is sterker dan ik, [en] ik ben niet waardig hem van zijn sandalen te ontdoen. Die zal U dopen met heilige geest en met vuur.
Ef 5
18 Bedrinkt U ook niet aan wijn, waarin losbandigheid is, maar blijft vervuld worden met geest,
Hand 6
3 Ziet daarom voor UZELF uit, broeders, naar zeven goed bekendstaande mannen uit UW midden, vol van geest en wijsheid, opdat wij hen over deze noodzakelijke aangelegenheid kunnen aanstellen;
Hand 13
52 En de discipelen bleven vervuld met vreugde en heilige geest.
2 Kor 6
4 maar in elk opzicht bevelen wij ons als Gods dienaren aan: door veel te verduren, door verdrukkingen, door noden, door moeilijkheden, 5 door slagen, door gevangenissen, door ongeregeldheden, door moeizame arbeid, door slapeloze nachten, door tijden zonder voedsel, 6 door zuiverheid, door kennis, door lankmoedigheid, door goedheid, door heilige geest, door liefde vrij van huichelarij, 7 door waarachtige woorden, door Gods kracht; door middel van de wapenen der rechtvaardigheid ter rechter- en ter linkerzijde, 8 door middel van heerlijkheid en oneer, door middel van slecht bericht en goed bericht; als bedriegers en toch waarachtig,
Daaruit blijkt ook al dat de HG geen persoon is, want ze is een ''het'', een ''iets'' niet een ''hij'', een persoon.quote:„Het Griekse woord voor ’Geest’ is onzijdig, en hoewel wij . . . persoonlijke voornaamwoorden (’hij’, ’zijn’, ’hem’) gebruiken, bezigen de meeste Griekse hss [handschriften] ’het’.”
Je bent er ook geen fan van dus?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:49 schreef Viking84 het volgende:
Dat mensen zich serieus bezig houden met cq. de hersens ingeslagen hebben voor zo'n idioot vraagstuk als de triniteitsleer. C'mon.
Ik zie dat ik hier ook ge'quote ben, maar dat gebeurt op een manier die bevestigt wat ik wilde zeggen. Ik was mij (nog) niet bewust dat KoningDavid sprak over 'alpha en omega', en dat mijn tekst daar ook over ging. Mijn doel was simpelweg een bijbeltekst te laten zien waarin God wordt aangesproken als Heer. Laat ik voor de duidelijkheid nog even Mat 4:7 noemen. Daarin slaat Heer in ieder geval niet op Jezus, maar op God.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:31 schreef STORMSEEKER het volgende:
2
[..]
[..]
Het is wel juist want Openb 1:8 slaat niet op Jezus maar op Jehovah God.
Zoals bekend is Gods originele naam in de bijbel in de loop der tijd vervangen door Ku′ri·os (Heer) of The′os (God).
Ergens tijdens de 2de of 3de eeuw G.T. verwijderden de afschrijvers het Tetragrammaton zowel uit de Septuaginta als uit de christelijke Griekse Geschriften en vervingen het dus.
Er zijn zowel sterke tekstuele argumenten als contextuele argumenten aan te voeren waarom daar Jehovah dient te staan in plaats van slechts ''heer'' , zeker in verband met het gebruik van ''de alpha en de omega''.
Het vertalen van JHWH met ''heer'' zorgt alleen maar voor verwarring, zo ook hier.
Twee duidelijk onderscheiden personen. Dat klopt helemaal volgens de drie-eenheid. Die personen zijn God (de Vader) en Jezus (God de Zoon). Dit is volgens mij een belangrijk punt, omdat we anders misschien langs elkaar heen praten. De mensen die in de drie-eenheid geloven, zeggen niet dat Jezus hetzelfde is als God de Vader. Nee, zij zijn van elkaar onderscheiden personen, maar tegelijkertijd zijn zij (samen met de Geest) een eenheid. Die eenheid heeft Zichzelf geopenbaard onder de naam YHWH. In de bijbel zien we dat Jezus 'op z'n minst' Goddelijke trekken vertoont. De Jehova's getuigen noemen Jezus ook goddelijk, maar niet DE God. En dat is nou juist hetgeen er mis is met deze leer. Uit Deuternomium 6:4 weten we dat YHWH de enige God is. Er is één God, YHWH. Een onderscheid tussen God en goddelijk past hier mijns inziens niet. Daarmee zeg je juist dat er wel meerdere goden zijn.quote:Opmerkelijk is dat het stuk over Stefanus eerder een bewijs tegen de 3-1 leer lijkt. Ik zei net: '' Stefanus wist Jezus duidelijk van Jehovah te onderscheiden, want het verslag zegt dat hij Jezus ’aan Gods rechterhand zag staan’ '' Dit is in de hemel! Dus hier is geen sprake van 1 wezen, 1 entiteit of 1 persoon, maar 2 duidelijk van elkaar te onderscheiden personen, Jehovah en Jezus (!)
Is dat niet interessant?
Aangezien jullie eigen vertaling hier Mighty God neerzet, zal het blijkbaar geen probleem voor de theologie zijn, maar ik snap het niet. Slaat deze tekst niet op Jezus?quote:For there has been a child born to us, there has been a son given to us; and the princely rule will come to be upon his shoulder. And his name will be called Wonderful Counselor, Mighty God, Eternal Father, Prince of Peace.
quote:Op maandag 21 juli 2008 20:15 schreef Dwerfion het volgende:
Ik zie dat ik hier ook ge'quote ben, maar dat gebeurt op een manier die bevestigt wat ik wilde zeggen. Ik was mij (nog) niet bewust dat KoningDavid sprak over 'alpha en omega', en dat mijn tekst daar ook over ging. Mijn doel was simpelweg een bijbeltekst te laten zien waarin God wordt aangesproken als Heer. Laat ik voor de duidelijkheid nog even Mat 4:7 noemen. Daarin slaat Heer in ieder geval niet op Jezus, maar op God.
Samenvatting: 1 Kor 8:6, kan niet gebruikt worden om te laten zien dat Jezus niet God is, want God is ook Heer.
De bijbel identificeert Jehovah als de „Soevereine Heer” (Genesis 15:2, 8; Handelingen 4:24; Openbaring 6:10). Hij wordt ook „de ware Heer” en „de Heer van de gehele aarde” genoemd (Exodus 23:17; Jozua 3:13; Openbaring 11:4).quote:Matth 4
7 Jezus zei tot hem: „Wederom staat er geschreven: ’Gij moogt Jehovah, uw God, niet op de proef stellen.’”
God heeft Jezus ''Heer en Christus'' gemaakt (wat sterk duidt op 2 personen waarvan 1 meer autoriteit heeft dan de andere!).quote:Hand 2
34 David immers is niet naar de hemelen opgestegen, maar hij zegt zelf: ’Jehovah heeft tot mijn Heer gezegd: „Zit aan mijn rechterhand, 35 totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.”’ 36 Laat daarom het gehele huis van Israël met volle zekerheid weten, dat God deze Jezus, die GIJ aan een paal hebt gehangen, zowel tot Heer als tot Christus heeft gemaakt.”
''The Catholic Encyclopedia'' definieert de Drieëenheidsleer officieel als volgt:quote:Twee duidelijk onderscheiden personen. Dat klopt helemaal volgens de drie-eenheid. Die personen zijn God (de Vader) en Jezus (God de Zoon). Dit is volgens mij een belangrijk punt, omdat we anders misschien langs elkaar heen praten. De mensen die in de drie-eenheid geloven, zeggen niet dat Jezus hetzelfde is als God de Vader. Nee, zij zijn van elkaar onderscheiden personen, maar tegelijkertijd zijn zij (samen met de Geest) een eenheid. Die eenheid heeft Zichzelf geopenbaard onder de naam YHWH.
1. Ik heb al laten zien dat op grond van text en context kan worden bewezen dat de Heilige Geest geen persoon is maar een kracht, dus dat valt al af.quote:„In de eenheid van de Godheid zijn Drie Personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest; deze Drie Personen zijn werkelijk onderscheiden van elkaar. Zoals de Athanasiaanse Geloofsbelijdenis het dan ook zegt: ’de Vader is God, de Zoon is God, en de Heilige Geest is God, en nochtans zijn er geen drie Goden maar is er één God.’ . . . De Personen zijn met elkander even eeuwig en even gelijk: zij zijn allen ongeschapen en almachtig.”
Dat zou natuurlijk niet het geval zijn indien Vader, Zoon en Heilige Geest gelijk waren, één Godheid vormden. En als de Zoon, zoals sommigen opperen, als gevolg van zijn menselijke natuur beperkt was in zijn kennis, waarom wist de Heilige Geest het dan niet? Dat klopt dus ook al niet.quote:„Van dien dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in den hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.”
Wat vreemd, indien, zoals wordt beweerd, Jezus God is! Antwoordde Jezus hier eenvoudig in overeenstemming met zijn „menselijke natuur”? Als Jezus, zoals trinitariërs zeggen, werkelijk „Godmens” was ( zowel God als mens, niet het één of het ander ) zou het dan werkelijk consequent zijn er die verklaring aan te geven? Blijkt uit Matthéüs 20:23 niet juist dat de Zoon niet gelijk is aan de Vader, dat de Vader zich bepaalde rechten heeft voorbehouden?quote:„De moeder der zonen van Zebedéüs . . . zeide tot Hem [Jezus]: Zeg, dat deze mijn twee zonen mogen zitten, één aan uw rechterzijde en één aan uw linkerzijde in uw Koninkrijk. En Jezus antwoordde . . . Mijn beker zult gij wel drinken, maar het zitten aan mijn rechterzijde en linkerzijde staat niet aan Mij te geven, maar het is voor hen, dien het bereid is door mijn Vader.”
Het is dus duidelijk dat Christus niet God is, en dat God superieur is aan Christus. Gelieve op te merken dat dit ca. 55 G.T. werd geschreven, zo’n 22 jaar na Jezus’ hemelvaart. De hier gestelde waarheid is dus van toepassing op de verhouding die in de hemel tussen God en Christus bestaat (!!)quote:„Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iederen man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.”
In welk opzicht is Jezus Christus „de eerstgeborene der ganse schepping”?quote:„Hij [Jezus Christus] is het beeld van den onzichtbaren God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn.”
Het slaat inderdaad op Jezus. In het Nederlands staat er ''sterke God'' . Hij is dus sterk, maar niet almachtig. Want dat is exclusief voorbehouden aan Jehovah, De God..quote:Verder vroeg ik me nog af wat 'jullie' (de Jehova's getuigen dus) doen met Jesaje 9:5 (NWT):
Aangezien jullie eigen vertaling hier Mighty God neerzet, zal het blijkbaar geen probleem voor de theologie zijn, maar ik snap het niet. Slaat deze tekst niet op Jezus?
quote:En tenslotte ben ik nog benieuwd naar je uitleg van mijn tekst uit Openbaringen 5.
Jezus krijgt macht en rijkdom, wijsheid en sterkte, eer, heerlijkheid en lof. Zeer mooi en zeer passend gezien wat hij gedaan heeft en zijn positie, maar is het gelijk aan dat wat zijn vader, Jehovah toekomt? Nee. Jezus is zoals gezien niet de almachtige en omdat hij een mindere is van de Vader komt hem minder toe dan de Vader, hoeveel hem ook terecht toekomt.quote:11 En ik zag, en ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon en de levende schepselen en de oudere personen, en het aantal van hen was myriaden maal myriaden en duizenden maal duizenden, 12 en zij zeiden met een luide stem: „Het Lam, dat geslacht werd, is waardig de kracht en rijkdom en wijsheid en sterkte en eer en heerlijkheid en zegen te ontvangen.”
13 En elk schepsel dat in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee is, en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: „Aan Degene die op de troon zit en aan het Lam zij de zegen en de eer en de heerlijkheid en de macht tot in alle eeuwigheid.” 14 En de vier levende schepselen zeiden voorts: „Amen!”, en de oudere personen vielen neer en aanbaden.
quote:Joh 14
28 GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.
God heeft Jezus uitgezonden en door Gods plan is Jezus uiteindelijk tot deze glorieuze positie verhoogd. Maar Jezus is daardoor zeker niet gelijk aan zijn Vader.quote:joh 13
16 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Een slaaf is niet groter dan zijn meester, noch is iemand die wordt uitgezonden, groter dan degene die hem heeft gezonden.
quote:Hem, die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.
Beiden komt enorme eer toe, absoluut. Deze tekst in Johannes legt er nog eens de nadruk op beiden te eren. Maar ook dit betekent niet dat Jezus nu ineens aanbeden mag worden.quote:Joh 5
23 opdat allen de Zoon zouden eren evenals zij de Vader eren. Hij die de Zoon niet eert, eert de Vader niet, die hem heeft gezonden.
Jezus moet geëerd worden en God moet geëerd worden, maar het is uiteindelijk De God, Jehovah, de Vader, die alles gemaakt heeft en aan wie alles toebehoort en Hij is de Almachtige en Allerhoogste.quote:1 Kronieken 29
10 Dientengevolge zegende David Jehovah ten aanschouwen van heel de gemeente, en David zei: „Gezegend moogt gij zijn, o Jehovah, de God van onze vader Israël, van onbepaalde tijd, ja, tot onbepaalde tijd. 11 Van u, o Jehovah, is de grootheid en de macht en de luister en de voortreffelijkheid en de waardigheid; want alles in de hemel en op de aarde is [van u]. Van u is het koninkrijk, o Jehovah, gij die u ook als hoofd over alles verheft. 12 De rijkdom en de heerlijkheid zijn vanwege u, en gij heerst over alles; en in uw hand is kracht en macht, en in uw hand is [het vermogen] om groot te maken en sterkte te verlenen aan allen. 13 En nu, o onze God, danken wij u en loven uw luisterrijke naam.
Maar dit is eigenlijk het punt waar het om gaat uit deze tekst. Wie wordt hier aanbeden? Jezus? Het gaat wel de hele tijd over Jezus, maar het speelt zich af in de hemel, voor Gods aangezicht.quote:14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden.
Zij aanbidden dus niet Jezus, maar God, Jehovah!quote:Openb 7
11 En alle engelen stonden rondom de troon en de oudere personen en de vier levende schepselen, en zij vielen op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God
quote:Matth 4
10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Het is altijd alleen God, Jehovah, die aanbeden wordt. Alleen voor zijn troon worden de kronen geworpen (als gebaar van nederigheid), alleen God heeft alle dingen geschapen en alleen vanwege zijn wil bestaan ze überhaupt.quote:Openb 4
8 En wat de vier levende schepselen betreft, elk van hen heeft respectievelijk zes vleugels; rondom en van onderen zijn ze vol ogen. En ze hebben dag noch nacht rust, terwijl ze zeggen: „Heilig, heilig, heilig is Jehovah God, de Almachtige, die was en die is en die komt.”
9 En telkens wanneer de levende schepselen heerlijkheid en eer en dankzegging brengen aan Degene die op de troon is gezeten, Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, 10 vallen de vierentwintig oudere personen neer voor Degene die op de troon is gezeten en aanbidden zij Degene die tot in alle eeuwigheid leeft, en zij werpen hun kronen voor de troon en zeggen: 11 „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.”
Ik ga trouwens niet in op geplakte websites, als je zelf een opmerking of vraag hebt kun je die hier gewoon stellen.quote:Nog 2 links die pro-drie-eenheid zijn:
Nee, dat is juist precies wat er goed is aan deze leer.quote:In de bijbel zien we dat Jezus 'op z'n minst' Goddelijke trekken vertoont. De Jehova's getuigen noemen Jezus ook goddelijk, maar niet DE God. En dat is nou juist hetgeen er mis is met deze leer. Uit Deuternomium 6:4 weten we dat YHWH de enige God is. Er is één God, YHWH. Een onderscheid tussen God en goddelijk past hier mijns inziens niet. Daarmee zeg je juist dat er wel meerdere goden zijn.
Leidse:quote:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
''Bij God'' en tegelijk zelf God ? Raar. Maar dat is het ergste nog niet.quote:1 Van den aanvang af bestond het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God.
Letterlijk staat hier: ''In het begin was het Woord, en het Woord was bij de god en god was het Woord''quote:
1 En arche en ho logos kai ho logos en pros ton theon kai theos en ho logos
De eerste vertalingen doen voorkomen alsof het Woord identiek was met de Almachtige God, terwijl de laatstgenoemde te kennen geeft dat het Woord niet de God, de Almachtige God is, maar een machtige, een god.quote:1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god. (NW)
De vertaling van ene Moffatt:quote:En dat wat God was, dat was het Woord ook.
Andere lezingen, door Duitse vertalers (Böhmer), zijn:quote:De Logos was goddelijk.
quote:Het was hecht met God verbonden, ja, zelf van goddelijke natuur
Al deze weergaven leggen de nadruk op de hoedanigheid van het Woord, niet op het identiek-zijn met zijn Vader, de Almachtige God. Als de Zoon van Jehovah God bezit Jezus Christus de goddelijke hoedanigheid, want goddelijk betekent ‘als van god’. ( zie Kol 2:9; vgl. 2Pe 1:4, waar aan Christus’ medeërfgenamen ‘de goddelijke natuur’ wordt beloofd).quote:Het Woord was zelf van goddelijke natuur
Dus Jezus is EEN god en niet DE God.quote:1808: ‘en het woord was een god’. The New Testament in an Improved Version, Upon the Basis of Archbishop Newcome’s New Translation: With a Corrected Text.
1864: ‘en een god was het Woord’. The Emphatic Diaglott, interlineaire lezing, door B. Wilson.
1928: ‘en het Woord was een goddelijk wezen’. La Bible du Centenaire, L’Evangile selon Jean, door Maurice Goguel.
1935: ‘en het Woord was goddelijk’. The Bible - An American Translation, door J. M. P. Smith en E. J. Goodspeed.
1946: ‘en van goddelijke natuur was het Woord’. Das Neue Testament, door Ludwig Thimme.
1958: ‘en het Woord was een God’. The New Testament, door James L. Tomanek.
1975: ‘en een god (of: van goddelijke natuur) was het Woord’. Das Evangelium nach Johannes, door Siegfried Schulz.
1978: ‘en van goddelijke natuur was de Logos’. Das Evangelium nach Johannes, door Johannes Schneider.
Mijns inziens past het dus wel.quote:Een onderscheid tussen God en goddelijk past hier mijns inziens niet. Daarmee zeg je juist dat er wel meerdere goden zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |