Sorry voor deze berg tekst. Het is nogal veel, maar korte antwoorden zijn vaak gewoon niet mogelijk

quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 23:51 schreef koningdavid het volgende:Je doet nu net alsof Constantijn het heeft uitgevonden. De waarheid is echter dat het Constantijn niet zoveel uitmaakte wat de triniteitsleer was, hij was enkel gebaat bij rust in de kerk.
JUIST
Het maakte hem geen snars uit wat wel of niet de ware leer was, ALS er maar een leer werd gekozen.
Zijn rol wordt dan misschien overschat, maar die concilies hebben uiteindelijk ''de leer'' vastgesteld.
En degene die erover ging was uiteindelijk geen Christen maar een zonaanbidder.
Het feit dat je erkent dat hij als heiden
uberhaupt een rol heeft gehad hierin, hoe groot of klein ook, zou eigenlijk nogal verontrustend moeten zijn.
quote:
Niet expliciet. Bepaalde passages doen wel het een en ander vermoeden. Jezus zelf aan het woord:
Matteus 27:
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.
Geen expliciete triniteitsleer, maar de Vader, Zoon en Heilige Geest worden wel door Jezus zelf in één adem genoemd.
..Ja en?
Er worden een aantal zaken in 1 zin genoemd. Sinds wanneer is dat bewijs dat die zaken 1 persoon of entiteit zijn en dat die zaken
dan ook maar meteen gelijk zijn in eeuwigheid, almacht en alwetendheid??
Dat is werkelijk een bijzonder zwak argument.
Stel dat ik zeg: ''doe dit of dat in de naam van de minister-president, de Koningin en de Wet.
Wat zeg ik dan? Ik zeg dan dat je iets wordt opgedragen krachtens de autoriteit, of in erkenning van, Jan-Peter Balkenende, Beatrix en dat wat wordt vertegenwoordigd door de Nederlandse wet.
Maar op geen enkele wijze zijn deze dingen gelijk aan elkaar, of samen 1 en de constructie zegt absoluut niets over hun leeftijd of directe relatie tot elkaar.
En dit is precies, letterlijk zoals het ook in de bijbel wordt gebruikt. Het is geen bewijs voor drie-eenheid.
quote:
Dopen Jehovah's Getuigen eigenlijk in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest?
Ja dat doen zij.
Met wordt gedoopt in erkenning van God, in erkenning van Jezus en in erkennning van de Heilige Geest.
quote:
Verder worden in de synoptische evangeliën de Vader, Zoon en Heilige Geest vaker bij elkaar gebracht. Wat te denken van de doop van Jezus? God noemt hem 'Zijn geliefde Zoon' en 'De Geest' daalt op hem neer.
Wat schreef Paulus?
2 Kortintiërs 13:
13 De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.
Prima, ze worden met elkaar genoemd, logisch dat gebeurt wel vaker, maar het bewijs geenzins dat zijn dan
dus ook maar meteen gelijk aan elkaar zijn of zelfs samen dezelfde persoon zouden zijn oid.
Dat staat er gewoon niet.
Opvallend wederom, die eenheid is met
u allen! Met iedereen! De teksten die ik aanhaalde voor Ali over ''eenheid'' zijn hier ook van toepassing. Het is een eenheid van denken en doen. Geen ''entiteitseenheid'' omdat ook andere mensen er een deel van kunnen zijn.
quote:
In de Didache staat toch wel weer deze tekst:
Didache 7:
1 And concerning baptism, thus baptize ye: Having first said all these things, baptize into the name of the Father, and of the Son, and of the Holy spirit
Hier geldt hetzelfde, het noemen van deze dingen in 1 zin maakt nog niet dat ze DUS ook letterlijk samen 1 zijn en gelijk aan elkaar zijn in alle opzichten, het is gewoon een opsomming, meer niet.
Hier bewijs voor een triniteit in lezen is wishfull thinking.
quote:
Over Clemens
Clemens zegt niet dat Jezus of de heilige geest gelijk is aan God. Hij presenteert de Almachtige God (niet slechts „de Vader”) als onderscheiden van de Zoon.
Van God wordt gezegd dat hij superieur is, aangezien Christus door God is „uitgezonden” en God Christus heeft „uitverkoren”. Om te laten zien dat God en Christus twee afzonderlijke en niet aan elkaar gelijk zijnde personen zijn, zei Clemens:
quote:
„Wij zullen door vurig bidden en smeken vragen of de Schepper van het universum door bemiddeling van zijn geliefd Kind Jezus Christus het precieze aantal van zijn uitverkorenen in de gehele wereld intact wil houden. . . . Wij beseffen dat gij [God] alleen de ’hoogste onder de hoogsten’ zijt . . . Gij alleen zijt de hoeder van de geesten en de God van alle vlees.”
„Mogen alle natiën beseffen dat gij de enige God zijt, dat Jezus Christus uw Kind is.”
Clemens noemt God (niet slechts „de Vader”) „de hoogste”, en spreekt over Jezus als Gods „Kind”. Ook merkt hij betreffende Jezus op:
quote:
„Die, ’de afstraling van Zijn heerlijkheid zijnde, zooveel grooter is dan de Engelen, als Hij een verhevener naam heeft verworven’.” Jezus is de afstraling van Gods heerlijkheid, maar hij evenaart die niet, net als de maan het zonlicht weerspiegelt maar niet gelijk is aan de bron van dat licht, de zon.
Indien de Zoon van God gelijk was aan God, die de hemelse Vader is, dan had Clemens niet hoeven zeggen dat Jezus zoveel groter was dan de engelen, aangezien dat vanzelfsprekend zou zijn geweest. En uit zijn woordkeus blijkt dat hoewel hij erkende dat de Zoon groter was dan de engelen, hij hem toch als
ondergeschikt aan de Almachtige God beschouwde.
Clemens’ standpunt is heel duidelijk: De Zoon is ondergeschikt aan de Vader en is in rang lager dan hij. Clemens heeft Jezus nooit beschouwd als iemand die samen met de Vader een godheid vormde. Hij toont aan dat de Zoon afhankelijk is van de Vader, dat wil zeggen van God, en zegt uitdrukkelijk dat de Vader
’alleen God’ is, die Zijn positie met niemand deelt. En nergens wordt door Clemens betoogd dat de heilige geest gelijk aan God is.
[Over Ignatius]
Ignatius noemt de Almachtige God „de enige ware God, de ongeboren en ontoegankelijke, de Heer van allen, de Vader en Verwekker van de eniggeboren Zoon”, waardoor hij het onderscheid tussen God en Zijn Zoon laat uitkomen.
Hij spreekt over „God den Vader en den Heer Jesus Christus”. En hij verklaart: „Er is één God, de Almachtige, die Zich geopenbaard heeft door Jezus Christus, Zijn Zoon.”
quote:
Worden de vijftien aan Ignatius toegeschreven brieven echter als authentiek aanvaard? In The Ante-Nicene Fathers, Deel I, verklaren de redacteuren Alexander Roberts en James Donaldson:
„Thans zijn critici het er algemeen over eens dat de eerste acht van deze zogenaamd Ignatiaanse brieven onecht zijn. Ze dragen in zichzelf ontwijfelbare bewijzen dat ze het produkt van een latere eeuw zijn . . . en worden thans eenstemmig als vervalsingen verworpen.”
„Van de zeven Brieven die door Eusebius worden erkend . . ., bezitten wij twee Griekse recensies, een korte en een lange. . . . Hoewel de korte vorm . . . algemeen bij voorkeur boven de lange werd aanvaard, waren geleerden toch nog vrij sterk van mening dat zelfs die niet als absoluut vrij van interpolaties of als ontwijfelbaar authentiek beschouwd kon worden.”
Indien wij de kortere versie van zijn geschriften als authentiek aanvaarden, worden hierdoor inderdaad enkele zinsneden (in de langere versie) uitgeschakeld die aantonen dat Christus aan God onderworpen is, maar met wat in de kortere versie overblijft, is nog altijd geen Drieëenheid te bewijzen. En ongeacht welke van zijn geschriften authentiek zijn, er blijkt in het allergunstigste geval uit dat Ignatius geloofde in een tweëenheid van God en zijn Zoon. Dit was beslist geen tweeëenheid van gelijken, want van de Zoon wordt steeds gezegd dat hij in rang lager dan God is en aan hem onderworpen is.
Hoe men de Ignatiaanse geschriften ook beziet, een Drieëenheidsleer wordt er dus niet in aangetroffen.
Duidelijke taal.
quote:
[Polycarpus] Noemde Jezus wel volmondig 'God' en noemt 'De Heilige Geest'.
In zijn Brief zei Polycarpus :
quote:
„Moge de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, en Jezus Christus Zelf, die de Zoon van God is, . . . u opbouwen in geloof en waarheid.”17
Merk op dat Polycarpus net als Clemens niet spreekt over een trinitarische „Vader” en „Zoon”-verhouding van gelijken in een godheid. In plaats daarvan spreekt hij over „de God en Vader” van Jezus, niet alleen over ’de Vader van Jezus’. Hij maakt dus onderscheid tussen God en Jezus, zoals ook de
bijbelschrijvers dit herhaaldelijk doen. In 2 Korinthiërs 1:3 zegt Paulus: „Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus.” Hij zegt niet slechts: ’Gezegend zij de Vader van Jezus’, maar: „Gezegend zij de God en Vader” van Jezus.
Polycarpus zegt ook:
quote:
„Vrede van den kant van den Almachtigen God en van Jesus Christus, onzen Verlosser.”
Hier wordt Jezus weer afzonderlijk van de Almachtige God genoemd, niet als een persoon die deel uitmaakt van een uit gelijken bestaande drieënige Godheid.
quote:
Hermias en Papias
Ene J. N. D. Kelly schrijft in zijn boek
Early Christian Doctrines over de zienswijze van Hermas betreffende de Zoon van God:
quote:
„In een aantal passages lezen wij over een engel die superieur is aan de zes engelen die Gods intieme raad vormen, en die geregeld beschreven wordt als ’eerbiedwaardigst’, ’heilig’ en ’glorieus’. Deze engel heet Michaël, en men kan moeilijk tot een andere slotsom komen dan dat Hermas in hem de Zoon van God
zag en hem met de aartsengel Michaël gelijkstelde.”
„Er zijn ook aanwijzingen . . . dat men Christus probeerde te interpreteren als een soort opperengel . . . Van een Drieëenheidsleer in de strikte zin van het woord ontbreekt uiteraard elk spoor.”
Van Papias wordt ook gezegd dat hij de apostel Johannes heeft gekend. Waarschijnlijk heeft hij vroeg in de tweede eeuw geschreven, doch er bestaan thans alleen nog maar fragmenten van zijn geschriften. Daarin zegt hij niets over een Drieëenheidsleer.
Ik zeg overigens niet dat er in de eerste eeuw niet al afwijkende (/valse) leringen waren. Integendeel, dat is precies wat de bijbel ook zegt.
Na de dood van de apostelen zouden de gemeenten verdeeld raken door valse leerstellingen, precies omstreeks die periode, toeval? (Handelingen 20:29, 30)
Mijn punt is dat er nergens expliciet over een drieeenheid wordt gesproken als was ze een leer die 'altijd al' onderwezen werd.
quote:
Toch spreken de meesten over Jezus en de Heilige Geest op een manier die jij niet zult onderschrijven. Bovendien is dit een 'argument from silence', er waren ook kerkvaders die wel nadrukkelijk filosofeerden over de triniteitsleer, wat doe je daarmee?
Dat valt dus erg mee.
Welke kerkvaders en in welke perioden?
quote:
Wat een matig argument. De Didache rept ook vrijwel niet over het verzoenoffer van Jezus, zullen we dat ook maar doorstrepen dan?
Het is gewoon opvallend dat een belangrijk werk over dingen die mensen moesten weten om een christen te kunnen worden,
zoiets niet noemt.
Je zou het er wel in verwachten, maar er staat gewoon niets over in.
Sterker nog, hij noemt Jezus ook Gods dienaar en noemt alleen God 'almachtige heerser'. Dat spreekt er dus eerder tegen.
quote:
Klopt zij hadden wel andere dingen aan hun hoofd. Maar, in hoeverre is deze quote relevant voor de goddelijkheid van Jezus en de Heilige Geest?
Zoals al gezegd, deze leer was niet standaard! Ze werd dus niet algemeen onderwezen en was niet algemeen aanvaard.
Pas later begon men filosofische ideeen in te voeren. Het is dus geheel niet logisch aan te nemen dat de eerste christelijke gemeenten deze leer al als vanzelfsprekend beschouwden. Niet tijdens de apostelen en niet vlak erna. Wat later komen er andere ideeen en filosofieen en weer later wordt de drieeenheid als
''standaardleer'' ingevoerd.
quote:
Daar staat ook dit:
quote:
Het hele verhaal:
The New Testament writers were not concerned to develop a metaphysics of God; the New Testament does not contain the technical language of later trinitarian doctrine (hypostasis; ousia; substantia; subsistentia).… While it is incontestable that the New Testament does not contain a comprehensive theology of God, much less a trinitarian doctrine of God, the origins and even the main lines of later doctrine may legitimately be sought in the Bible. This is not the same as proof-texting or claiming biblical warrant for one’s metaphysics. However, the Bible is the authoritative record of God’s redemptive relationship with humanity. The record, together with what is confessed in creeds and celebrated in worship, is the wellspring of later trinitarian doctrine.24
Daar wordt het toch al weer anders van.
Maar zelfs al zeggen ze dat drieeenheid volgens hen wel uit de bijbel te halen is, ze laten in dat andere stuk weer zien dat het in essentie niet bijbels is.
quote:
Daar staat ook dit:
“In the NT the oldest evidence is in the Pauline epistles, especially 2 Cor 13.13, and 1 Cor 12.4-6. In the Gospels evidence of the Trinity is found explicitly only in the baptismal formula of Mt 28.19.…In many places of the OT, however, expressions are used in which some of the Fathers of the Church saw references or foreshadowings of the Trinity.…the minds of God’s people were being prepared for the concepts that would be involved in the forthcoming revelation of the doctrine of the Trinity.” —New Catholic Encyclopedia, vol. 14, p. 306
Het blijft natuurlijk een katholiek werk, dus dit is niet zo vreemd, maar er is genoeg te zeggen tegen de eerste 2 teksten en dat van Matth28:19 gaat weer over ''in erkennning van'' waar ik het al eerder over had. Als dat het enige expliciete bewijs is,...dan valt het nogal tegen.
Maar goed, ze gaven dus wel toe dat er niet zonder voorbehoud over te spreken is en dat het pas veel later daadwerkelijk een leer is geworden.
quote:
Wat een merkwaardig argument weer. Ik moet mijn geloof laten afhangen van een paar selectiefe quotes uit encyclopedieartikelen? Ik kom veel meer dwaalleer tegen in katholieke encyclopediën, dus ik lig er niet bepaald wakker van.
Dwaalleer? Jij gelooft toch in de drieeenheid? Door (zo ongeveer) de bedenkers ervan word in hun geloofsdefinierende werken toegegeven dat er geen grond voor is. Dat vind ik toch tamelijk opvallend!
Het hangt niet alleen daarvan af, maar het is wel weer treffend. En het is ook niet 1 encyclopedie, het zijn er een hele zooi en ik kan er nog veel meer aanhalen, maar dat heeft nu niet zoveel zin.
Meestal zien mensen toch wel naar dergelijke werken op als het gaat om definities en oorsprongen. En het zijn niet de minste!
quote:
Ik zie dat de de bijbel God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest als goddelijk neerzet. Dat een dergelijk ingewikkeld metafysisch idee lastig te concretiseren is, is uit de historie gebleken.
Lastig?
1 God, 1 Zoon en de Heilige geest als Gods werkzame kracht.
Naar mijn mening is dat zeer eenvoudig te begrijpen en te vatten wanneer het om de aard van de verschillende entiteiten gaat.
Waarom toch zo een ingewikkelde filosofische benadering die niemand snapt en waarin velen niet eens letterlijk geloven, afgaande op de originele definitie?
Mijns inziens brengt deze uitermate verwarrende leerstelling eerder mensen verder weg van God van dichterbij. ''Het is niet te begrijpen'', ''Hij is niet te kennen'' ''Zijn aard is een mysterie''
Hij is door de drieeenheid iets geworden dat niet te kennen is, een enigma, een raadsel dat niemand snapt. Niet bepaald Gods bedoeling als ik de bijbel mag geloven. (Hand 17:27, Gal 4:9, Joh 17:3)
Daarbij heeft Hij ''gewoon'' een naam . Velen noemen hem slechts heer, maar wordt hij daardoor beter gekend?
quote:
1 Kor 8
5 Want ook al zijn er die „goden” worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden” en vele „heren” zijn,
Er zijn vele heren en goden dus is het niet echt verheffend en een blijk ervan God te willen kennen als hij verwordt tot een onbegrijpelijk wezen zonder naam.
quote:
6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.
1 God, De Vader en 1 Heer, Jezus. Precies zoals ik het al jaren verwoord.
[ Bericht 0% gewijzigd door STORMSEEKER op 16-07-2008 19:11:28 ]