Dat hangt er een beetje vanaf wat je als 'rechts' definieert. In dit geval denk ik dat je het neoliberalisme bedoelt. Ik denk dat dat maar een heel klein deel van het probleem is. Ik denk eerder, en dat gaat IMO voorbij links/rechts, dat het 'm zit in de organisatie van het bankwezen en het daaraan gekoppelde monetaire beleid. Dat beleid brengt het risico van conjuncturele schommelingen met zich mee, waarvan de kredietcrisis de keerzijde van de medaille is.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:44 schreef KurdKasim het volgende:
En de financiele crisis is zeker ook niet de schuld van rechts... Zo ken ik er nog een paar.
Ik denk dat als je een overheid zou hebben gehad dat dichter bij het volk zat, dat het temmen van de bankenwezen eerder een feit zou zijn. Maar dat is nou net het probleem met rechts Amerika; men wil geen bemoeienis en dat wordt in stand gehouden door de media. Erg jammer, want een sociaal Amerika zou de wereld een stuk beter maken.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:46 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat hangt er een beetje vanaf wat je als 'rechts' definieert. In dit geval denk ik dat je het neoliberalisme bedoelt. Ik denk dat dat maar een heel klein deel van het probleem is. Ik denk eerder, en dat gaat IMO voorbij links/rechts, dat het 'm zit in de organisatie van het bankwezen en het daaraan gekoppelde monetaire beleid. Dat beleid brengt het risico van conjuncturele schommelingen met zich mee, waarvan de kredietcrisis de keerzijde van de medaille is.
Maar die was er volgens mij ook wel gekomen met een 'linkse' overheid.
Wat defineer je als revolutie. Het is misschien ongelukkig gesteld, maar ik doel op het inperken van de macht van de elite in de VS. In feite wordt het land nu bestuurd door de rijken, voor de rijken. Dat is wat moet veranderen.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:48 schreef mlg het volgende:
Welke werkenende Amerikaan is nou zo gek om mee te doen aan een revolutie?
Moore is juist het bewijs dat in de US iedereen miljonair kan worden.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:40 schreef KurdKasim het volgende:
Nog eens proberen dan.
Op 5 maart hield Moore een toespraak in Madison waarbij hij de mensen oproept om in opstand te komen tegen de extreem rijken.
De sociale mobiliteit in de VS is gemiddeld gezien lager dan in Nederland. En het 'bestuur door de rijken' lijkt me onder Obama minder dan in de VS. Maar sinds de midterms zijn er weer wat GOP governeurs bij, zoals in Wisconsin. En een idioot plan als het afschaffen van vakbonden is natuurlijk vrijheidsberoving onder het mom van fiscal responsibility.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:52 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Moore is juist het bewijs dat in de US iedereen miljonair kan worden.
Dat lukt slechts een zeer klein deel van de bevolking. In de VS wordt men echter wijsgemaakt dat iedereen dat kan worden zolang je hard genoeg werkt, wat onzin is. Mensen moeten doorkrijgen dat zij nooit tot die rijke elite zullen behoren.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:52 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Moore is juist het bewijs dat in de US iedereen miljonair kan worden.
Als men hard gaat werken is dat doorgaans alleen maar goed. Maar inderdaad zullen weinig mensen tot de rijke elite behoren, daar is het een rijke elite voor. Een kleine kans is echter wel aanwezig. Probeer ook maar eens mensen wijs te maken dat meedoen aan de loterij geen zin heeft.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:55 schreef KurdKasim het volgende:
[..]
Dat lukt slechts een zeer klein deel van de bevolking. In de VS wordt men echter wijsgemaakt dat iedereen dat kan worden zolang je hard genoeg werkt, wat onzin is. Mensen moeten doorkrijgen dat zij nooit tot die rijke elite zullen behoren.
Op zich is daar natuurlijk niets mis mee; er zal immers altijd een rijkere elite bestaan en niet inderdaad, niet iedereen kan tot die groep behoren. Ik krijg echter het idee dat de gemiddelde werknemer in de VS steeds harder de lul is. Neem bijvoorbeeld het voorstel om vakbonden op te heffen. Krankzinnig, als je het mij vraagt.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:59 schreef waht het volgende:
[..]
Als men hard gaat werken is dat doorgaans alleen maar goed. Maar inderdaad zullen weinig mensen tot de rijke elite behoren, daar is het een rijke elite voor. Een kleine kans is echter wel aanwezig. Probeer ook maar eens mensen wijs te maken dat meedoen aan de loterij geen zin heeft.
Zou best kunnen. Je ziet al een massale migratie van rijken naar Azie, het nieuwe kapitalistische heimat.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:57 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Naarmate het imperium van de VS steeds zwakker komt te staan zal de federale overheid veel minder in staat zijn om de interne tegenstellingen op te lossen door goedkope olie en leningen. Dan zul je zien dat Marx ineens onaangenaam actueel gaat worden voor de Amerikaanse elite, zeker omdat deze altijd juist naar de VS keek als grootste belofte voor een ander soort samenleving.
Niet dat zoiets makkelijk zal gaan, maar de kaarten zijn nu toch ineens heel anders geschud.
Eens, echter in de VS lijkt het alsof de mensen de rijken belangrijker vinden dan zichzelf. Hoe kan nou een belastingverlaging voor de allerrijksten in stand worden gehouden, terwijl een enorm deel van de bevolking het meest lijdt door de crisis? Dan is er iets goed mis in het land.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:59 schreef waht het volgende:
[..]
Als men hard gaat werken is dat doorgaans alleen maar goed. Maar inderdaad zullen weinig mensen tot de rijke elite behoren, daar is het een rijke elite voor. Een kleine kans is echter wel aanwezig. Probeer ook maar eens mensen wijs te maken dat meedoen aan de loterij geen zin heeft.
Marx heeft communisme nooit beschreven, hij analyseerde het kapitalisme. Logisch dat als je zijn geschriften als blauwdruk leest je op een minder geschikte versie van hetzelfde systeem uitkomt, al was dit bedoeld als overgangssysteem. De toekomst is niet in detail voorspelbaar.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:59 schreef KurdKasim het volgende:
Waarom van de ene extreem naar de andere? Communisme is in feite hetzelfde als kapitalisme in praktijk. Een kleine elite rijken die het land bestuurt.
Er is ook een soort bijna religieus geloof in beperkte staatsbemoeienis in de economie. Zo is Reagan, dé man achter trickle-down economics, de populairste president. Het is niet meteen marxistisch of gramsciaans bedoeld, maar het is natuurlijk maar de vraag of de gemiddelde burger in de VS overeenkomstig zijn of haar 'ware belangen' stemt.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:03 schreef KurdKasim het volgende:
Hoe kan nou een belastingverlaging voor de allerrijksten in stand worden gehouden, terwijl een enorm deel van de bevolking het meest lijdt door de crisis? Dan is er iets goed mis in het land.
Bezuinigingen treffen de rijken ook wel maar als je van $10 naar $1 miljard kapitaal gaat ben je nog steeds een rijke stinkerd.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Op zich is daar natuurlijk niets mis mee; er zal immers altijd een rijkere elite bestaan en niet inderdaad, niet iedereen kan tot die groep behoren. Ik krijg echter het idee dat de gemiddelde werknemer in de VS steeds harder de lul is. Neem bijvoorbeeld het voorstel om vakbonden op te heffen. Krankzinnig, als je het mij vraagt.
Ik vraag me ook af wat het originele idee was achter de belastingverlaging voor de rijken, onder Bush Jr. ingevoerd meen ik.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:03 schreef KurdKasim het volgende:
[..]
Eens, echter in de VS lijkt het alsof de mensen de rijken belangrijker vinden dan zichzelf. Hoe kan nou een belastingverlaging voor de allerrijksten in stand worden gehouden, terwijl een enorm deel van de bevolking het meest lijdt door de crisis? Dan is er iets goed mis in het land.
Trickle down economics dus. Althans, zo is het verkocht, want ongetwijfeld zal achter de schermen gelobbyd zijn.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:09 schreef waht het volgende:
Ik vraag me ook af wat het originele idee was achter de belastingverlaging voor de rijken, onder Bush Jr. ingevoerd meen ik.
Hij stelde toch dat de rijken dan meer geld hadden om te investeren, wat ten goede zou komen voor iedereen? Uiteindelijk bleek het niet zo goed te gaan doordat er meer in het buitenland werd belegd.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:09 schreef waht het volgende:
[..]
Bezuinigingen treffen de rijken ook wel maar als je van $10 naar $1 miljard kapitaal gaat ben je nog steeds een rijke stinkerd.
[..]
Ik vraag me ook af wat het originele idee was achter de belastingverlaging voor de rijken, onder Bush Jr. ingevoerd meen ik.
Klinkt leuk maar die belastingverlaging was toch vooral bedoeld voor de middenstanders (en de rijken liften mee). Verder is crisis alweer over haar hoogtepunt heen dus waar hebben we het nog over. Ga werken man.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:03 schreef KurdKasim het volgende:
[..]
Eens, echter in de VS lijkt het alsof de mensen de rijken belangrijker vinden dan zichzelf. Hoe kan nou een belastingverlaging voor de allerrijksten in stand worden gehouden, terwijl een enorm deel van de bevolking het meest lijdt door de crisis? Dan is er iets goed mis in het land.
Als je bedoelt dat de rijken het meeste profiteren, heb je gelijk. En de crisis over haar hoogtepunt heen? Volg je het nieuws wel?quote:Op maandag 7 maart 2011 23:19 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Klinkt leuk maar die belastingverlaging was toch vooral bedoeld voor de middenstanders (en de rijken liften mee). Verder is crisis alweer over haar hoogtepunt heen dus waar hebben we het nog over. Ga werken man.
Dat interesseert niemand.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:12 schreef KurdKasim het volgende:
Weet iemand trouwens wanneer de WikiLeak over B of A komt?
Al 30 jaar 16 uur per dag.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:20 schreef KurdKasim het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat de rijken het meeste profiteren, heb je gelijk. En de crisis over haar hoogtepunt heen? Volg je het nieuws wel?
Ja, dank je. Worstel jij maar verder hoewel ik hoop dat ook jij je geluk (en rijkdom) zult vinden.quote:
Ik ga studeren aan de UvT, dus dat zal hoop ik wel lukken.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:37 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ja, dank je. Worstel jij maar verder hoewel ik hoop dat ook jij je geluk (en rijkdom) zult vinden.
Jaja, was het maar waar. Het gaat om vakbonden voor ambtenaren, en al helemaal niet om arbeiders.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:40 schreef KurdKasim het volgende:
Arbeiders krijgen het steeds moeilijker en in Wisconsin is er bijna een wet die vakbonden verbiedt.
In o.a. Greenbay en Appleton betalen de ambtenaren maar wat al graag aan de vakbonden. Wisconsin is het brein in Amerika om de sociale zekerheid om zeep te helpen, wat een kut staat. Ze pleitten daar voor volledige privatisering in alle sectoren, stelletje dolle honden daar.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 06:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Jaja, was het maar waar. Het gaat om vakbonden voor ambtenaren, en al helemaal niet om arbeiders.
Interessant feit: in Wisconsin, en veel andere staten, zijn staatsambtenaren verplicht om contributie af te dragen aan een vakbond. Dat geld wordt automatisch op hun loon ingehouden, waardoor bijvoorbeeld een leraar in Californie al snel per jaar $1000 aan verplichte contributie (dag koopkracht) kwijt is voor een vakbond, zelfs als deze leraar anti-vakbond is. Er is namelijk geen keuze.
Amerikaanse ambtenaren dragen vaak geen premies af voor hun pensioen en hun ziektekostenverzekering en hebben een pensioen dat welvaartsvast is. In de privesector kunnen ze hier alleen maar van dromen.
Ambtenaren zijn ideale melkkoeien voor de vakbonden, die op haar beurt weer Democraten sponsoren, die er weer voor zorgen dat ambtenaren uit de wind worden gehouden. Tijd dat daar een einde aan komt.
Denivellering heeft inderdaad niet tot de gewenste resultaten geleid. Vanaf 1980 tot heden is de inkomensongelijkheid in bijna alle landen alleen maar toegenomen terwijl de investeringen als percentage van het BBP zijn afgenomen (vergeleken met de jaren 60 en 70 waarin de ongelijkheid juist aan het afnemen was door progressief belastingen beleid). De afname van investeringen vanaf 1980 lopen gelijke tred met de verminderde economische groei. Terwijl in de jaren 60 en 70 de groei van de wereldeconomie in termen van inkomen per hoofd jaarlijks meer dan 3 procent was is dat van 1980 tot 2009 nog maar 1,4 procent. Investeren kun je dus beter over laten aan de overheid.quote:
http://www.nydailynews.co(...)council_speaker.htmlquote:Larger employers in city-funded projects would have to pay at least $10 an hour with benefits or $11.50 without them - wages far exceeding the state's $7.25 an hour minimum wage.
"If we're providing a city subsidy to a project, we can at least expect that the project is going to generate jobs that will pay a decent wage and the minimum wage is just not a decent wage," said bill sponsor Oliver Koppell (D-Bronx).
The measure faces heavy opposition from developers who say they won't be able to secure tenants if store owners have to pay workers more than their competitors do.
Mayor Bloomberg opposes the bill, saying it would drive up the city's economic development costs and prevent new investment in city neighborhoods.
Kom maar eens met een bewijs.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 09:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Liarbird verdedigt het kapotmaken van vakbonden, journalistiek en mensenrechtenorganisaties
Hebben ze een andere keuze dan?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 08:58 schreef betyar het volgende:
[..]
In o.a. Greenbay en Appleton betalen de ambtenaren maar wat al graag aan de vakbonden. Wisconsin is het brein in Amerika om de sociale zekerheid om zeep te helpen, wat een kut staat. Ze pleitten daar voor volledige privatisering in alle sectoren, stelletje dolle honden daar.
quote:I see that recent polls supposedly show that huge majorities of Americans don't want any modifications to Medicare or Social Security. So what? It doesn't matter what you want. The country's broke, and you can vote yourself unsustainable quantities of government lollipops all you like, but all you're doing is ensuring that when, eventually, you're obliged to reacquaint yourself with reality, the shock will be far more devastating and convulsive.
Prima, verhoog het minimumloon naar 'living wage'. Daarmee garandeer je dat al die arme sloebers die voor 5,21 euro/uur wel aan de slag konden, nu thuis komen te zitten op food stamps.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 10:47 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Overigens is er in de VS nu ook een push voor wat een 'living wage' heet, dat wil zeggen een inkomen waar je als werkende op een fatsoenlijke manier van kan leven. Duidelijk dat dit enorme tegenstand oproept bij een bepaalde groep mensen:
[..]
http://www.nydailynews.co(...)council_speaker.html
$ 7,25 is trouwens omgerekend 5,21 euro/uur. Zie je weer waar de winst gepakt wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |