Dat hangt er een beetje vanaf wat je als 'rechts' definieert. In dit geval denk ik dat je het neoliberalisme bedoelt. Ik denk dat dat maar een heel klein deel van het probleem is. Ik denk eerder, en dat gaat IMO voorbij links/rechts, dat het 'm zit in de organisatie van het bankwezen en het daaraan gekoppelde monetaire beleid. Dat beleid brengt het risico van conjuncturele schommelingen met zich mee, waarvan de kredietcrisis de keerzijde van de medaille is.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:44 schreef KurdKasim het volgende:
En de financiele crisis is zeker ook niet de schuld van rechts... Zo ken ik er nog een paar.
Ik denk dat als je een overheid zou hebben gehad dat dichter bij het volk zat, dat het temmen van de bankenwezen eerder een feit zou zijn. Maar dat is nou net het probleem met rechts Amerika; men wil geen bemoeienis en dat wordt in stand gehouden door de media. Erg jammer, want een sociaal Amerika zou de wereld een stuk beter maken.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:46 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat hangt er een beetje vanaf wat je als 'rechts' definieert. In dit geval denk ik dat je het neoliberalisme bedoelt. Ik denk dat dat maar een heel klein deel van het probleem is. Ik denk eerder, en dat gaat IMO voorbij links/rechts, dat het 'm zit in de organisatie van het bankwezen en het daaraan gekoppelde monetaire beleid. Dat beleid brengt het risico van conjuncturele schommelingen met zich mee, waarvan de kredietcrisis de keerzijde van de medaille is.
Maar die was er volgens mij ook wel gekomen met een 'linkse' overheid.
Wat defineer je als revolutie. Het is misschien ongelukkig gesteld, maar ik doel op het inperken van de macht van de elite in de VS. In feite wordt het land nu bestuurd door de rijken, voor de rijken. Dat is wat moet veranderen.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:48 schreef mlg het volgende:
Welke werkenende Amerikaan is nou zo gek om mee te doen aan een revolutie?
Moore is juist het bewijs dat in de US iedereen miljonair kan worden.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:40 schreef KurdKasim het volgende:
Nog eens proberen dan.
Op 5 maart hield Moore een toespraak in Madison waarbij hij de mensen oproept om in opstand te komen tegen de extreem rijken.
De sociale mobiliteit in de VS is gemiddeld gezien lager dan in Nederland. En het 'bestuur door de rijken' lijkt me onder Obama minder dan in de VS. Maar sinds de midterms zijn er weer wat GOP governeurs bij, zoals in Wisconsin. En een idioot plan als het afschaffen van vakbonden is natuurlijk vrijheidsberoving onder het mom van fiscal responsibility.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:52 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Moore is juist het bewijs dat in de US iedereen miljonair kan worden.
Dat lukt slechts een zeer klein deel van de bevolking. In de VS wordt men echter wijsgemaakt dat iedereen dat kan worden zolang je hard genoeg werkt, wat onzin is. Mensen moeten doorkrijgen dat zij nooit tot die rijke elite zullen behoren.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:52 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Moore is juist het bewijs dat in de US iedereen miljonair kan worden.
Als men hard gaat werken is dat doorgaans alleen maar goed. Maar inderdaad zullen weinig mensen tot de rijke elite behoren, daar is het een rijke elite voor. Een kleine kans is echter wel aanwezig. Probeer ook maar eens mensen wijs te maken dat meedoen aan de loterij geen zin heeft.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:55 schreef KurdKasim het volgende:
[..]
Dat lukt slechts een zeer klein deel van de bevolking. In de VS wordt men echter wijsgemaakt dat iedereen dat kan worden zolang je hard genoeg werkt, wat onzin is. Mensen moeten doorkrijgen dat zij nooit tot die rijke elite zullen behoren.
Op zich is daar natuurlijk niets mis mee; er zal immers altijd een rijkere elite bestaan en niet inderdaad, niet iedereen kan tot die groep behoren. Ik krijg echter het idee dat de gemiddelde werknemer in de VS steeds harder de lul is. Neem bijvoorbeeld het voorstel om vakbonden op te heffen. Krankzinnig, als je het mij vraagt.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:59 schreef waht het volgende:
[..]
Als men hard gaat werken is dat doorgaans alleen maar goed. Maar inderdaad zullen weinig mensen tot de rijke elite behoren, daar is het een rijke elite voor. Een kleine kans is echter wel aanwezig. Probeer ook maar eens mensen wijs te maken dat meedoen aan de loterij geen zin heeft.
Zou best kunnen. Je ziet al een massale migratie van rijken naar Azie, het nieuwe kapitalistische heimat.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:57 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Naarmate het imperium van de VS steeds zwakker komt te staan zal de federale overheid veel minder in staat zijn om de interne tegenstellingen op te lossen door goedkope olie en leningen. Dan zul je zien dat Marx ineens onaangenaam actueel gaat worden voor de Amerikaanse elite, zeker omdat deze altijd juist naar de VS keek als grootste belofte voor een ander soort samenleving.
Niet dat zoiets makkelijk zal gaan, maar de kaarten zijn nu toch ineens heel anders geschud.
Eens, echter in de VS lijkt het alsof de mensen de rijken belangrijker vinden dan zichzelf. Hoe kan nou een belastingverlaging voor de allerrijksten in stand worden gehouden, terwijl een enorm deel van de bevolking het meest lijdt door de crisis? Dan is er iets goed mis in het land.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:59 schreef waht het volgende:
[..]
Als men hard gaat werken is dat doorgaans alleen maar goed. Maar inderdaad zullen weinig mensen tot de rijke elite behoren, daar is het een rijke elite voor. Een kleine kans is echter wel aanwezig. Probeer ook maar eens mensen wijs te maken dat meedoen aan de loterij geen zin heeft.
Marx heeft communisme nooit beschreven, hij analyseerde het kapitalisme. Logisch dat als je zijn geschriften als blauwdruk leest je op een minder geschikte versie van hetzelfde systeem uitkomt, al was dit bedoeld als overgangssysteem. De toekomst is niet in detail voorspelbaar.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:59 schreef KurdKasim het volgende:
Waarom van de ene extreem naar de andere? Communisme is in feite hetzelfde als kapitalisme in praktijk. Een kleine elite rijken die het land bestuurt.
Er is ook een soort bijna religieus geloof in beperkte staatsbemoeienis in de economie. Zo is Reagan, dé man achter trickle-down economics, de populairste president. Het is niet meteen marxistisch of gramsciaans bedoeld, maar het is natuurlijk maar de vraag of de gemiddelde burger in de VS overeenkomstig zijn of haar 'ware belangen' stemt.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:03 schreef KurdKasim het volgende:
Hoe kan nou een belastingverlaging voor de allerrijksten in stand worden gehouden, terwijl een enorm deel van de bevolking het meest lijdt door de crisis? Dan is er iets goed mis in het land.
Bezuinigingen treffen de rijken ook wel maar als je van $10 naar $1 miljard kapitaal gaat ben je nog steeds een rijke stinkerd.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Op zich is daar natuurlijk niets mis mee; er zal immers altijd een rijkere elite bestaan en niet inderdaad, niet iedereen kan tot die groep behoren. Ik krijg echter het idee dat de gemiddelde werknemer in de VS steeds harder de lul is. Neem bijvoorbeeld het voorstel om vakbonden op te heffen. Krankzinnig, als je het mij vraagt.
Ik vraag me ook af wat het originele idee was achter de belastingverlaging voor de rijken, onder Bush Jr. ingevoerd meen ik.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:03 schreef KurdKasim het volgende:
[..]
Eens, echter in de VS lijkt het alsof de mensen de rijken belangrijker vinden dan zichzelf. Hoe kan nou een belastingverlaging voor de allerrijksten in stand worden gehouden, terwijl een enorm deel van de bevolking het meest lijdt door de crisis? Dan is er iets goed mis in het land.
Trickle down economics dus. Althans, zo is het verkocht, want ongetwijfeld zal achter de schermen gelobbyd zijn.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:09 schreef waht het volgende:
Ik vraag me ook af wat het originele idee was achter de belastingverlaging voor de rijken, onder Bush Jr. ingevoerd meen ik.
Hij stelde toch dat de rijken dan meer geld hadden om te investeren, wat ten goede zou komen voor iedereen? Uiteindelijk bleek het niet zo goed te gaan doordat er meer in het buitenland werd belegd.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:09 schreef waht het volgende:
[..]
Bezuinigingen treffen de rijken ook wel maar als je van $10 naar $1 miljard kapitaal gaat ben je nog steeds een rijke stinkerd.
[..]
Ik vraag me ook af wat het originele idee was achter de belastingverlaging voor de rijken, onder Bush Jr. ingevoerd meen ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |