abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 maart 2011 @ 20:43:57 #101
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93786352
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:28 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Oeh, dat lijkt me eigenlijk misschien nog wel dubbel pijnlijk :X Als iemand het uit onwetendheid zegt dan zou ik het denk ik beter kunnen handelen dan als iemand die er in principe vanaf weet zo'n ondoordachte opmerking maakt... Of maakt dat voor jou geen verschil?
Wat overdreven. Het is een miljoen jaar geleden en je was er zelf niet eens bij. Wat boeit het nu als één nitwit zoiets achterlijks zegt, je weet toch zelf wel beter.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_93786430
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:33 schreef Gwywen het volgende:
Hallo Alex,
heeft je studiekeuze (eerst geschiedenis, later Duits) iets te maken met de ontdekking van je wortels of was die interesse er altijd al?
Op mijn twaalfde keek ik in de boeken over het oude Egypte door. Geschiedenis vond ik eigenlijk altijd al geweldig. Toen ik later filosofen ging lezen (Nietzsche, Schopenhauer, Plato) en bepaalde boeken alleen in het Duits kon krijgen, ben ik Duits gaan lezen. Een studie Duits vind ik eigenlijk wel een logische keuze. Het sluit, los van mijn opa, uitstekend aan bij mijn interesses.
  maandag 7 maart 2011 @ 20:45:13 #103
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93786433
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:36 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Mee eens. Voor een buitenstaander die de oorlog mee had gemaakt ligt het denk ik een stuk gevoeliger. Een verhouding met een Duitser, de vijand, is voor deze mensen zo ongeveer net zo erg als hoogverraad. De beeldvorming van Lou de Jong sloot daar naadloos op aan: foute Duitsers, foute vrouwen.
Ja, dat is natuurlijk zo. Dat hele beeld er omheen... En ik snap dat het voor je oma en familie heel gevoelig lag. Maar omdat jij voor mijn gevoel in een heel andere tijd bent opgegroeid dacht ik dat het voor jou misschien toch minder schokkend zou zijn, op de een of andere manier...
Hoop je ook dat je dmv dit boek misschien iets van die taboe doorbreekt?
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_93786482
Was je ook zo'n zoektocht begonnen (denk je) als je opa Nederlander was geweest maar veel te gissen over had gelaten over de oorlogstijd?

Mijn opa was een schat van een man. Geen makkelijke, maar voor ons, zijn kleinkinderen, een held.
Toch was er veel wat hij niet vertelde/deelde. Zijn oorlogsjaren schijnen een hel te zijn geweest; terug komen lopen vanaf Normandië naar huis (Scheveningen), onderweg veel maten verloren, en uiteindelijk ik geloof alleen thuis aangekomen. Wij weten niet veel, maar het 'boeit' me op de een of andere manier. Juist omdat ik mijn opa zo goed (denk te) ken(nen)/(de).. zou ik het ergens wel willen weten.. maar wat doet het met je: weten wat er tijdens die verschrikkelijke jaren met ene familielid, in dit geval je opa, is 'gebeurd'.

Heb het boek nog niet gelezen, wil het zeker wel gaan doen, maar ben benieuwd wat het 'weten' en wat het juist 'NIET weten' met zich meebrengt: ook zoals je al eerder antwoordde: je weet niet zeker of hij vrijwillig het leger in ging of puur uit plicht.. Doet het bewust NIET weten geen pijn?
Ja doei.
  maandag 7 maart 2011 @ 20:47:00 #105
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93786571
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:43 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Wat overdreven. Het is een miljoen jaar geleden en je was er zelf niet eens bij. Wat boeit het nu als één nitwit zoiets achterlijks zegt, je weet toch zelf wel beter.
Als het iemand is die ik ken en die dicht bij mij staat dan zou ik me wel degelijk gekwetst voelen. Ik zou het onnodig kwetsend en eigenlijk ook kortzichtig vinden om zo'n soort opmerking te plaatsen.
Maar jij mag het overdreven vinden hoor :Y
pi_93786575
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:35 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dit was dus de eerste keer dat je vader een foto van zijn vader zag? Is hij zelf ook op zoek geweest naar je opa toen hij het geheim hoorde?
Mijn ouders bewaarden twee foto's van mijn opa. Deze waren gemaakt tijdens de oorlog. De foto's waar ik op doel, waren foto's die onze aangetrouwde nicht jaren later stuurde. Die foto's heeft mijn vader nooit gezien helaas.
pi_93786806
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:41 schreef Rewimo het volgende:
Ook hier op FOK! kom je mensen tegen die een hekel aan Duitsers hebben, vanwege de oorlog. Mensen die zelf de oorlog niet hebben meegemaakt, en puur vanwege "de geschiedenis" anti-Duits zijn. Wat vind je daarvan?

(Wij wonen zelf in DLD en soms krijg je daar zulk soort reacties op, wat nergens op slaat wat mij betreft)
Dom,dommer, domst! De Nederlandse economie drijft op de Duitse, de Nederlandse kust blijft dankzij de Oosterburen nog iedere zomer vol lopen en het voetballen leren we in Duitsland. Wie zo eenvoudig is om anti-Duits te moeten wezen, kent de geschiedenis niet of nauwelijks en heeft geen enkel verstand van economie.
pi_93786907
tussendoor: super dit! Natuurlijk een extra stukje reclame ;) maar ook wel echt een LEUKE vorm van reclame ;)
Ja doei.
  maandag 7 maart 2011 @ 20:53:08 #109
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93786998
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:47 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Als het iemand is die ik ken en die dicht bij mij staat dan zou ik me wel degelijk gekwetst voelen. Ik zou het onnodig kwetsend en eigenlijk ook kortzichtig vinden om zo'n soort opmerking te plaatsen.
Maar jij mag het overdreven vinden hoor :Y
Ach, het is natuurlijk niet leuk, maar je kan ook overdrijven ja. Daarbij, als je in 1943 een Duitse soldaat neukt weet je dat er reacties gaan komen, hè. :').

Okay, mijn vraag:
Ik vind je oma geen NSB-er hoor, Alex, maar vind je het nu werkelijk raar dat anderen het misschien wel raar vinden dat je tijdens WWII ervoor kiest om het met een Duitse soldaat te gaan doen?
pi_93787348
Deze kreeg ik ook niet als quote:

Ik kan me ook voorstellen dat je op deze manier tijdens de zoektocht op dingen stuitte die je niet verwacht had. Wat was het verrassendste, als dat er is, wat je ontdekte?

Oei... Dat mijn oma de brieven van mijn opa verbrand had, toen ze net dementeerde. Dat was vervelend. Ik was verrast dat ze die nog bewaard had. Maar het meest spannende was of de foto die we vonden in een naaigarendoos (die al jaren bij een oom en tante had gestaan, vervolgens heel lang bij mijn moeder en daarna nog weken bij ons thuis in de kast) en dat we daar een foto van opa in vonden. Of de foto die een vriend van mij in een boek vond. Mijn opa stond er in als gevangene!
pi_93787508
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:45 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Ja, dat is natuurlijk zo. Dat hele beeld er omheen... En ik snap dat het voor je oma en familie heel gevoelig lag. Maar omdat jij voor mijn gevoel in een heel andere tijd bent opgegroeid dacht ik dat het voor jou misschien toch minder schokkend zou zijn, op de een of andere manier...
Hoop je ook dat je dmv dit boek misschien iets van die taboe doorbreekt?
Als mijn boek gesprekken binnen families kan openbreken of zelfs de oorlog in de beeldvorming terug kan brengen naar menselijke proporties, dan ben ik heel erg blij. Dus ja, hopelijk breekt dit het taboe open.
pi_93787982
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:45 schreef motorbloempje het volgende:
Was je ook zo'n zoektocht begonnen (denk je) als je opa Nederlander was geweest maar veel te gissen over had gelaten over de oorlogstijd?

Mijn opa was een schat van een man. Geen makkelijke, maar voor ons, zijn kleinkinderen, een held.
Toch was er veel wat hij niet vertelde/deelde. Zijn oorlogsjaren schijnen een hel te zijn geweest; terug komen lopen vanaf Normandië naar huis (Scheveningen), onderweg veel maten verloren, en uiteindelijk ik geloof alleen thuis aangekomen. Wij weten niet veel, maar het 'boeit' me op de een of andere manier. Juist omdat ik mijn opa zo goed (denk te) ken(nen)/(de).. zou ik het ergens wel willen weten.. maar wat doet het met je: weten wat er tijdens die verschrikkelijke jaren met ene familielid, in dit geval je opa, is 'gebeurd'.

Heb het boek nog niet gelezen, wil het zeker wel gaan doen, maar ben benieuwd wat het 'weten' en wat het juist 'NIET weten' met zich meebrengt: ook zoals je al eerder antwoordde: je weet niet zeker of hij vrijwillig het leger in ging of puur uit plicht.. Doet het bewust NIET weten geen pijn?
Laat ik het zo zeggen: mijn oom Klaus stierf als een baby van enkele dagen oud. In 1940. De doodsoorzaak wil ik gewoon niet weten. Was het een slachtoffer van één van de beruchte euthanasieprogramma's? Of 'gewoon' ongezond? Of mijn andere oom Bernd. Die stierf aan de gevolgen van een bombardement op Hannover. Bernd werd enkele maanden oud. Het zijn dingen die ik gelukkig niet aan mijn opa heb kunnen vragen. Ikzelf weiger verder onderzoek te doen naar deze jongens. Voor mij is het een geval waar ik van denk dat ik dan voor mijzelf te ver ga.
pi_93788042
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:07 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: mijn oom Klaus stierf als een baby van enkele dagen oud. In 1940. De doodsoorzaak wil ik gewoon niet weten. Was het een slachtoffer van één van de beruchte euthanasieprogramma's? Of 'gewoon' ongezond? Of mijn andere oom Bernd. Die stierf aan de gevolgen van een bombardement op Hannover. Bernd werd enkele maanden oud. Het zijn dingen die ik gelukkig niet aan mijn opa heb kunnen vragen. Ikzelf weiger verder onderzoek te doen naar deze jongens. Voor mij is het een geval waar ik van denk dat ik dan voor mijzelf te ver ga.
Poeh, heftig -O-
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_93788113
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:08 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Poeh, heftig -O-
Ja doei.
pi_93788246
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:53 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ach, het is natuurlijk niet leuk, maar je kan ook overdrijven ja. Daarbij, als je in 1943 een Duitse soldaat neukt weet je dat er reacties gaan komen, hè. :').

Okay, mijn vraag:
Ik vind je oma geen NSB-er hoor, Alex, maar vind je het nu werkelijk raar dat anderen het misschien wel raar vinden dat je tijdens WWII ervoor kiest om het met een Duitse soldaat te gaan doen?
Raar niet, maar ook niet begrijpelijk. Liefde laat zich slecht sturen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 21:11:33 #116
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93788293
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:07 schreef AlexDekker het volgende:
Kan ik me voorstellen. Dat is heel persoonlijk leed. Dat moet je opa en zijn familie ook een hoop verdriet hebben gedaan.

Maar begrijp ik nu goed dat hij dus al getrouwd was in Duitsland voor hij naar Nederland kwam?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 21:11:42 #117
42184 crew  DaMart
pi_93788308
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:58 schreef AlexDekker het volgende:
Deze kreeg ik ook niet als quote:

Ik kan me ook voorstellen dat je op deze manier tijdens de zoektocht op dingen stuitte die je niet verwacht had. Wat was het verrassendste, als dat er is, wat je ontdekte?

Oei... Dat mijn oma de brieven van mijn opa verbrand had, toen ze net dementeerde. Dat was vervelend. Ik was verrast dat ze die nog bewaard had. Maar het meest spannende was of de foto die we vonden in een naaigarendoos (die al jaren bij een oom en tante had gestaan, vervolgens heel lang bij mijn moeder en daarna nog weken bij ons thuis in de kast) en dat we daar een foto van opa in vonden. Of de foto die een vriend van mij in een boek vond. Mijn opa stond er in als gevangene!
Zonde dat die brieven er niet meer zijn, die hadden ongetwijfeld kunnen helpen bij je onderzoek. Heeft ze, voor zover je dat hebt kunnen achterhalen of kunt weten, nog de hoop gehad je opa ooit terug te zien of waren de brieven en de foto's voor haar vooral een herinnering aan de man die ze toen kende?
  maandag 7 maart 2011 @ 21:12:42 #118
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93788384
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:10 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Raar niet, maar ook niet begrijpelijk. Liefde laat zich slecht sturen.
Als je niet doorgaat met de ontmoetingen word je ook niet verliefd.
pi_93788442
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen. Dat is heel persoonlijk leed. Dat moet je opa en zijn familie ook een hoop verdriet hebben gedaan.

Maar begrijp ik nu goed dat hij dus al getrouwd was in Duitsland voor hij naar Nederland kwam?
Sterker nog, mijn opa trouwde in 1937 (zijn moeder overleed enkele maanden eerder, zijn vader stierf in 1927) en het eerste kind kwam in 1940. De tweede kwam in 1943. Beiden stierven als baby. Dus voordat hij mijn oma leerde kennen, had hij al een heftige geschiedenis achter zich.
pi_93788536
Het beeld van 'de vijand' zal in bezette gebieden ook niet altijd even 'duidelijk' geweest zijn. Veel jongens zaten daar tegen hun wil of al veel te lang. Probeerden er voor zichzelf ook het beste van te maken en te laten zien dat zij zelf écht niet kwaadaardig of kwaadwillend waren.. Zou dat zelf ook doen als ik dienstplicht zou hebben en gestationeerd werd op een plek waar ik de kans kreeg mijn menselijkheid te tonen en te proberen het zo goed mogelijk te maken voor iedereen in mijn omgeving, van 'collega's' tot 'vijand'...

Kan het me best indenken dat daar romances ontstaan zijn.
Ja doei.
pi_93788543
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Zonde dat die brieven er niet meer zijn, die hadden ongetwijfeld kunnen helpen bij je onderzoek. Heeft ze, voor zover je dat hebt kunnen achterhalen of kunt weten, nog de hoop gehad je opa ooit terug te zien of waren de brieven en de foto's voor haar vooral een herinnering aan de man die ze toen kende?
Mijn oma heeft tot in de jaren zeventig gehoopt dat mijn opa haar kwam halen. Maar hij kwam niet. Ik denk dat ze daarom de foto's ook heeft bewaard, net als de brieven. Als een soort laatste 'contact'.
  maandag 7 maart 2011 @ 21:17:00 #122
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93788662
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:15 schreef motorbloempje het volgende:
Het beeld van 'de vijand' zal in bezette gebieden ook niet altijd even 'duidelijk' geweest zijn. Veel jongens zaten daar tegen hun wil of al veel te lang. Probeerden er voor zichzelf ook het beste van te maken en te laten zien dat zij zelf écht niet kwaadaardig of kwaadwillend waren.. Zou dat zelf ook doen als ik dienstplicht zou hebben en gestationeerd werd op een plek waar ik de kans kreeg mijn menselijkheid te tonen en te proberen het zo goed mogelijk te maken voor iedereen in mijn omgeving, van 'collega's' tot 'vijand'...

Kan het me best indenken dat daar romances ontstaan zijn.
Ik kan het ook wel begrijpen hoor, daar niet van. Maar ik begrijp ook dat anderen het niet vinden kunnen.
  maandag 7 maart 2011 @ 21:17:28 #123
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93788693
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:15 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Mijn oma heeft tot in de jaren zeventig gehoopt dat mijn opa haar kwam halen. Maar hij kwam niet. Ik denk dat ze daarom de foto's ook heeft bewaard, net als de brieven. Als een soort laatste 'contact'.
Wanneer is je opa overleden? En wist je opa dat je oma zwanger was, van hem?
pi_93788875
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:15 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Denk je dat je oma en opa samen een mooie/goede toekomst hadden kunnen opbouwen (desnoods buiten Nederland of Duitsland) of is toch beter zo geweest, gezien de "schande" van zo'n situatie (dat dat ze uiteindelijk stuk had kunnen maken)..

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_93789022
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:17 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Wanneer is je opa overleden? En wist je opa dat je oma zwanger was, van hem?
Mijn opa overleed in 1985. Nadat hij gevangen was genomen, is hij ondervraagd, Op de vraag hoeveel kinderen hij had, gaf hij 3 op. Klaus, Bernd en mijn vader bleek later. De jongens werden niet met naam geneomd, maar het aantal was te toevallig.
pi_93789193
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:20 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Denk je dat je oma en opa samen een mooie/goede toekomst hadden kunnen opbouwen (desnoods buiten Nederland of Duitsland) of is toch beter zo geweest, gezien de "schande" van zo'n situatie (dat dat ze uiteindelijk stuk had kunnen maken)..

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is
Mijn vader heeft vrede gehad met de situatie. Ik, uiteindelijk, ook. Voor mijn oma is mijn opa altijd, denk ik, de ideale man geweest. Als hij terug was gekomen, hadden ze samen misschien wel heel veel kapot gemaakt denk ik. Ik vraag me af of ze beiden wel een toekomst hadden gehad.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 21:30:03 #127
13151 crew  Rewimo
pi_93789531
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:24 schreef AlexDekker het volgende:
Mijn vader heeft vrede gehad met de situatie. Ik, uiteindelijk, ook. Voor mijn oma is mijn opa altijd, denk ik, de ideale man geweest. Als hij terug was gekomen, hadden ze samen misschien wel heel veel kapot gemaakt denk ik. Ik vraag me af of ze beiden wel een toekomst hadden gehad.
Heeft ze altijd op hem gewacht? Of is ze met iemand anders getrouwd, uiteindelijk?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_93789667
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:30 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Heeft ze altijd op hem gewacht? Of is ze met iemand anders getrouwd, uiteindelijk?
Dat is ook weer zoiets geks: mijn oma is vlak na de oorlog getrouwd. En toch bleef ze hopen dat haar Herbert weer terug kwam. Sterker nog, ze ging met het gezin op vakantie naar Duitsland om hem te zoeken!
  maandag 7 maart 2011 @ 21:33:06 #129
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93789736
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:32 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Dat is ook weer zoiets geks: mijn oma is vlak na de oorlog getrouwd. En toch bleef ze hopen dat haar Herbert weer terug kwam. Sterker nog, ze ging met het gezin op vakantie naar Duitsland om hem te zoeken!
Wtf.
pi_93789808
:o Dat was ook mijn reactie!
  maandag 7 maart 2011 @ 21:34:15 #131
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93789825
quote:

[..]

:o En de man van je oma, die wist daar ook van? Dat ze op zoek was naar hem?
  maandag 7 maart 2011 @ 21:34:37 #132
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93789848
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:34 schreef AlexDekker het volgende:
:o Dat was ook mijn reactie!
Wist haar man dat ook? :').
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 21:34:53 #133
42184 crew  DaMart
pi_93789862
quote:

[..]

Dat zal voor haar ook niet makkelijk zijn geweest. Ik kan me zo voorstellen dat ze haar echtgenoot niets had verteld over het doel van de vakantie.
pi_93789918
quote:

[..]

Gevalletje échte liefde. Dat laat zich niet afleiden door een Duits unifom (of een huwelijk, for that matter).

Het klinkt misschien een beetje fout, maar ik vind het wel iets moois hebben. Behalve dat het andere mensen kan hebben geschaad natuurlijk..
  maandag 7 maart 2011 @ 21:35:45 #135
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93789927
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:34 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dat zal voor haar ook niet makkelijk zijn geweest.
Kom op :D!
pi_93789972
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:34 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dat zal voor haar ook niet makkelijk zijn geweest. Ik kan me zo voorstellen dat ze haar echtgenoot niets had verteld over het doel van de vakantie.
Die wist het. Iedereen binnen het gezin wist het, alleen beseften mijn oom en tante het niet. Ze waren net te jong om het te begrijpen. Pas nadat ik er over begonnen was, snapten ze het.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 21:37:03 #137
13151 crew  Rewimo
pi_93789989
quote:
Dan vraag ik me toch af wat ze gedaan zou hebben als ze hem gevonden had. Tenslotte waren ze toen allebei getrouwd met een ander.
  maandag 7 maart 2011 @ 21:37:18 #138
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93790010
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:36 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Die wist het. Iedereen binnen het gezin wist het, alleen beseften mijn oom en tante het niet. Ze waren net te jong om het te begrijpen. Pas nadat ik er over begonnen was, snapten ze het.
Waarom ging hij daar in hemelsnaam mee akkoord, de zoektocht naar haar ware liefde?
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 21:38:37 #139
42184 crew  DaMart
pi_93790095
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:35 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Kom op :D!
Met je ene liefde op vakantie om je grote liefde te zoeken. Ik kan me voorstellen dat dat tot lastige momenten heeft geleid.
  maandag 7 maart 2011 @ 21:38:55 #140
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93790122
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:35 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Gevalletje échte liefde. Dat laat zich niet afleiden door een Duits unifom (of een huwelijk, for that matter).

Het klinkt misschien een beetje fout, maar ik vind het wel iets moois hebben. Behalve dat het andere mensen kan hebben geschaad natuurlijk..
Ja, hoe fout het inderdaad klinkt en het inderdaad mensen behoorlijk heeft kunnen kwetsen, klinkt het ook als iets moois...
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:36 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

:o Waarom ging haar man er dan mee akkoord? Die vond het niet erg een soort van 2e plaats in te nemen? Of dacht ie alleen maar dat ze op zoek ging naar de vader van haar zoon?
  maandag 7 maart 2011 @ 21:39:18 #141
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93790149
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:38 schreef DaMart het volgende:

[..]

Met je ene liefde op vakantie om je grote liefde te zoeken. Ik kan me voorstellen dat dat tot lastige momenten heeft geleid.
Geheel terecht.
pi_93790157
Mijn oma was niet in alles erg makkelijk. Zo kon ze bijvoorbeeld ook niet tegen haar verlies.
  maandag 7 maart 2011 @ 21:41:05 #143
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93790268
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:39 schreef AlexDekker het volgende:
Mijn oma was niet in alles erg makkelijk. Zo kon ze bijvoorbeeld ook niet tegen haar verlies.
Iedereen heeft van die trekjes, daarvoor zijn we mens ;) Maar dat maakt iemand niet slecht of een naar persoon... Mijn oma had zeker weten op Wilders gestemd... :X Maar ik had niet minder van haar gehouden daardoor...
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 21:42:56 #144
13151 crew  Rewimo
pi_93790376
Ik vraag me wel af wat er gebeurd zou zijn als ze elkaar gevonden hadden. En of de liefde van zijn kant net zo diep zat als van haar kant. Dat weet je natuurlijk niet. Het feit dat hij je vader als zijn derde zoon heeft genoemd wijst daar misschien wel op :)
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 21:44:27 #145
42184 crew  DaMart
pi_93790482
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:42 schreef Rewimo het volgende:
Ik vraag me wel af wat er gebeurd zou zijn als ze elkaar gevonden hadden. En of de liefde van zijn kant net zo diep zat als van haar kant. Dat weet je natuurlijk niet. Het feit dat hij je vader als zijn derde zoon heeft genoemd wijst daar misschien wel op :)
Wat ik me, hierop inhakend, ook nog afvraag, je oma heeft dus geprobeerd je opa te vinden, weet je ook of hij nog een poging heeft gedaan om haar te vinden na de oorlog?
pi_93790611
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:42 schreef Rewimo het volgende:
Ikzelf heb het wel uitgelegd als een soort van erkenning.
pi_93790686
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:44 schreef DaMart het volgende:

[..]

Wat ik me, hierop inhakend, ook nog afvraag, je oma heeft dus geprobeerd je opa te vinden, weet je ook of hij nog een poging heeft gedaan om haar te vinden na de oorlog?
Ik denk het niet. Hij had naar Alkmaar kunnen gaan, maar hij ging in Duitsland op vakantie. Misschien heeft hij wel gezocht, maar dan weet ik er niets van af.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 21:47:41 #148
13151 crew  Rewimo
pi_93790701
Ik ben in elk geval heel nieuwsgierig geworden naar je boek, door je antwoorden hier :)
  maandag 7 maart 2011 @ 21:49:04 #149
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93790778
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:47 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben in elk geval heel nieuwsgierig geworden naar je boek, door je antwoorden hier :)
Second that.
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 21:49:28 #150
42184 crew  DaMart
pi_93790799
quote:
Ik ook. Ik ga het ook zeker lezen. Het lijkt me erg indrukwekkend!
  maandag 7 maart 2011 @ 21:50:18 #151
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93790867
quote:
Anders ik wel :Y
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 21:50:20 #152
13151 crew  Rewimo
pi_93790871
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:47 schreef AlexDekker het volgende:
Ik denk het niet. Hij had naar Alkmaar kunnen gaan, maar hij ging in Duitsland op vakantie. Misschien heeft hij wel gezocht, maar dan weet ik er niets van af.
Misschien kon hij haar niet vinden. Zoeken is nu natuurlijk een stuk makkelijker, met internet en dergelijke. En na de oorlog zijn zoveel mensen op drift geraakt. Of is je oma altijd op hetzelfde adres blijven wonen?
pi_93791184
Mijn oma is omstreeks de tijd dat mijn opa uit krijgsgevangenschap vrij kwam verhuisd. Aan de andere kant, zo groot is Alkmaar nou ook weer niet. Ik denk dat als mijn opa een beetje op mijn vader leek (wat hij qua uiterlijk al deed!), hij het gewoon heeft laten rusten.
  maandag 7 maart 2011 @ 21:56:30 #154
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93791268
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:55 schreef AlexDekker het volgende:
Mijn oma is omstreeks de tijd dat mijn opa uit krijgsgevangenschap vrij kwam verhuisd. Aan de andere kant, zo groot is Alkmaar nou ook weer niet. Ik denk dat als mijn opa een beetje op mijn vader leek (wat hij qua uiterlijk al deed!), hij het gewoon heeft laten rusten.
Wat vind je daarvan?
pi_93791417
Moeilijk. Als ik mijn opa had gekend, had ik hem ongetwijfeld een paar moeilijke vragen gesteld. Zoals zijn belevenissen aan het front in Rusland en België. Of naar mijn twee ooms. Niet bepaald leuke dingen denk ik zo. Aan de andere kant, ik had hem wel gekend. Nu 'ken' ik zijn verhaal, het verhaal dat ik anders niet had nagezocht. Het is erg dubbel.
pi_93791623
Ik dacht trouwens dat je maar een uurtje langs zou komen, top dat je het zo lang met ons volhoudt! ;)
pi_93791718
quote:
14s.gif Op maandag 7 maart 2011 22:01 schreef Goodbye het volgende:
Ik dacht trouwens dat je maar een uurtje langs zou komen, top dat je het zo lang met ons volhoudt! ;)
Graag gedaan. :-)
  maandag 7 maart 2011 @ 22:03:38 #158
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93791745
quote:
Ja bedankt voor de tijd die je er in hebt gestoken en voor de openhartige antwoorden! :)
pi_93791754
FOK! is nu eenmaal verslavend, als je op de juiste plekken komt O+ :P
Ja doei.
pi_93791772
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 22:03 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Ja bedankt voor de tijd die je er in hebt gestoken en voor de openhartige antwoorden! :)
yup, en dat zeker! :Y
Ja doei.
pi_93791774
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 22:03 schreef motorbloempje het volgende:
_O-
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 22:05:58 #162
42184 crew  DaMart
pi_93791904
quote:
Het is ook een erg interessant onderwerp, waar volgens mij nog heel veel meer over te vertellen is ;).

quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 22:03 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

En daar sluit ik me ook bij aan. Ik weet niet of er nog vragen zijn, of dat je nog iets wilt zeggen, maar hartelijk dank voor de tijd die je hebt genomen om alle vragen te beantwoorden :).
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 22:06:43 #163
13151 crew  Rewimo
pi_93791953
Ik vond het ook heel erg leuk, dank je wel Alex :)
pi_93792204
Nogmaals, heel graag gedaan. Mocht iemand foto's willen zien, of meer dingen willen weten: www.mijnopawaseenDuitser.hyves.nl. Is ook mijn Twitter te vinden. Voeg me gerust toe.

Geef ik morgen even door welke vragen het bijzonderst/leukst/moeilijkst/enzovoort waren. Bedankt voor jullie tijd, het was erg leuk!

Alex
  Admin maandag 7 maart 2011 @ 22:37:08 #165
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_93794031
Jij bedankt ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 maart 2011 @ 22:38:15 #166
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_93794107
Bedankt voor de openhartige antwoorden! Ik vind het een erg interessant onderwerp en ik ben ook erg benieuwd naar je boek.
pi_93795790
Als het wk is is en de finalewedstrijd is Nederland-Duitsland voor wie ben jij dan?
  maandag 7 maart 2011 @ 23:19:58 #168
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_93796477
Ik had helaas training, maar zie dat het allemaal goed verlopen is, topactie!
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_93823825
en en? :)
Ja doei.
  Moderator dinsdag 8 maart 2011 @ 22:51:32 #170
42184 crew  DaMart
pi_93840378
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:19 schreef motorbloempje het volgende:
en en? :)
De winnaars maken we morgen bekend.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:30:14 #171
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_93842590
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 22:03 schreef motorbloempje het volgende:
Vooral als je in het fobo van motorbloempje komt. :@
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 maart 2011 @ 18:19:17 #172
13151 crew  Rewimo
pi_93869124
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:51 schreef DaMart het volgende:
De winnaars maken we morgen bekend.
Minder dan 6 uur te gaan dus :P
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 19:25:15 #173
42184 crew  DaMart
pi_93871985
Alex heeft 5 winnaars gekozen uit de vragenstellers. Hieronder de vijf winnaars, met een korte motivatie van Alex erbij! Allemaal van harte gefeliciteerd! *O*.

Marcator (origineel en een aandoenlijke aanvulling voor de eigen familie)
Rewimo(vroeg leuk door)
tliciouz (origineel)
Marijkezwolle (bleef maar vragen, wel leuke en bijzondere vragen)
Harajuku (doorgaan, kritisch, meedenkend)
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:32:51 #174
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93872436
Super tof *O* O+ Andere winnaars gefeliciteerd :*

En sorry voor de hoeveelheid vragen Alex, maar ik vind het gewoon echt een boeiend onderwerp :@ Ik kan niet wachten tot ik kan beginnen in je boek ;)
pi_93872714
Oh wat tof! :o Dank je wel! Nu al zin om het boek door te lezen, misschien word het voor mij dan ook duidelijk hoe alles in elkaar zit in mijn eigen familie. :Y
All good things are wild and free.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 maart 2011 @ 19:54:19 #176
13151 crew  Rewimo
pi_93873526
O, echt? Fantastisch *O* Ik ben er heel erg blij mee! :D Dank je wel!
  woensdag 9 maart 2011 @ 20:43:28 #177
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93876342
Ha, dat had ik niet zien aankomen.

Dankjewel, ik vind WWII reuze interessant dus ik ben er blij mee.
pi_93876450
Lees ik net dat ik tot de prijswinnaars behoor terwijl ik dacht dat ik buiten mededinging viel omdat ik erg vroeg met mijn vraag was. Hartstikke leuk.

Afgelopen weekend had ik uit nieuwsgierigheid het boek al gekocht, dus het gewonnen exemplaar komt goed van pas om als cadeautje aan mijn moeder te geven.

Gisteren vertelde mijn moeder hoe e.a. kort na de oorlog ging en dat ze als baby mee moest in het strafkamp waar 'foute meisjes' na de oorlog werden opgesloten.

Er is nog veel wat ik niet weet en het begint nu pas tot me door te dringen dat ik dus mogelijk ook nog familie heb in Duitsland. Ooms, tantes, neefjes, nichtjes? Best spannend allemaal... wie weet ga ik ook nog wel eens spitten in het verleden, maar eerst ga ik het boek lezen.

Bedankt voor deze mooie prijs!
pi_93876933
Gefeliciteerd winnaars! *O*

Mede door de leuke discussie ga ik dit boek zeker zelf aanschaffen :Y
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 20:55:06 #180
42184 crew  DaMart
pi_93876968
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:54 schreef Goodbye het volgende:
Gefeliciteerd winnaars! *O*

Mede door de leuke discussie ga ik dit boek zeker zelf aanschaffen :Y
Ik ook, het lijkt me erg indrukwekkend!
pi_93877080
leuk! Gefeliciteerd! :) *O*
Ja doei.
pi_93877330
quote:
14s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:43 schreef Harajuku. het volgende:
Ha, dat had ik niet zien aankomen.

Dankjewel, ik vind WWII reuze interessant dus ik ben er blij mee.
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:57 schreef motorbloempje het volgende:
leuk! Gefeliciteerd! :) *O*
Lekkere wijven horen heul niets met geschiedenis en lezen te maken te hebben, doe waar je goed in bent.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2011 21:03:03 ]
pi_93877359
Iedereen gefeliciteerd. *O*
pi_93894343
Mijn vraag is of hij zijn biologische vader en duitse familie heeft gereageerd toen ze erachter kwamen dat Alex Dekker bestond.
pi_93894348
je bent wat ehm.. 'laat'.. ;)
Ja doei.
  donderdag 10 maart 2011 @ 12:08:02 #186
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93899673
quote:
9s.gif Op woensdag 9 maart 2011 21:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Lekkere wijven horen heul niets met geschiedenis en lezen te maken te hebben, doe waar je goed in bent.
Je hebt ze liever dom?

Ik ben ongeduldig, ik wil het gisteren lezen w/
pi_93900411
quote:
11s.gif Op donderdag 10 maart 2011 12:08 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Je hebt ze liever dom?

Ik ben ongeduldig, ik wil het gisteren lezen w/
Dus toch dom. O+
pi_93947565
Is anti Semitische een veel besproken onderwerp binnen deze gezinnen of is het taboe?
If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.
pi_94193286
Ik heb het boek net ontvangen, hartstikke bedankt! :D Net al een stukje door zitten lezen, ziet er veelbelovend uit! :Y
pi_94193717
Wel een review posten he :*
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:30:26 #191
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_94193760
In REV hè.

Ik heb hem ook binnen, hij was naar Harajuku gestuurd _O-
pi_94194143
quote:
17s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:30 schreef Harajuku. het volgende:
In REV hè.

Bij mij naar tliciouz.
  woensdag 16 maart 2011 @ 16:15:58 #193
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_94196029
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:29 schreef Triggershot het volgende:
Wel een review posten he :*
Niks daarvan. Ik wil het boek zelf lezen. :Y
Als ik hem mag lenen. :@
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  woensdag 16 maart 2011 @ 16:26:12 #194
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_94196573
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:15 schreef Rucky het volgende:

[..]

Een review hoort het verhaal niet weg te geven, hoor :+
pi_94196682
quote:
17s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:30 schreef Harajuku. het volgende:
In REV hè.

_O-
pi_94196714
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:15 schreef Rucky het volgende:

[..]

Dan lees je niet de reviews?
  woensdag 16 maart 2011 @ 16:28:53 #197
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_94196716
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

_O-
Boezem en boek liggen klaar.
pi_94196777
quote:
6s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:28 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Boezem en boek liggen klaar.
* Triggershot Start TomTom.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2011 16:30:11 ]
  woensdag 16 maart 2011 @ 17:30:37 #199
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_94199769
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:26 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Een review hoort het verhaal niet weg te geven, hoor :+
Dat is waar maar mijn financien staan het niet toe om het boek te lezen. :@
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_94199906
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:30 schreef Rucky het volgende:

[..]

Dat is waar maar mijn financien staan het niet toe om het boek te lezen. :@
Je mag hem voor een zacht prijsje wel overkopen van mij als ik hem uit heb. Grapje grapje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')