abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 5 maart 2011 @ 17:04:39 #26
42184 crew  DaMart
pi_93690770
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 15:53 schreef Stuurver het volgende:
Wat een censuur weer

Je mag alleen niet-kritische vragen stellen zeker? :r
Nee, je mag alleen normale vragen stellen en die mogen best kritisch zijn. En de posts die zijn aangepast gingen toch over een grens die wij liever niet overschreden zien.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 5 maart 2011 @ 17:07:52 #27
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93690885
Wat een fascinerend verhaal. Ik wil het graag lezen. Ik ga nadenken over een vraag.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 6 maart 2011 @ 21:08:05 #28
164850 Rob
't is patat
pi_93742386
FOK! lekker dan. Moet ik tot morgen wachten met mijn Überraschungfrage. Ik ben dan aan het werk.
pi_93755411
Ik heb wel een vraag (en belangstelling voor het boek) maar weet nog niet of ik morgenavond tijd heb om het live te volgen, dus hier vast mijn vraag:

Na de oorlog werden 'foute' Nederlanders in kampen gestopt en daar barbaars behandeld door 'goede' Nederlanders. Mishandeling en verkrachting waren daar geen uitzondering. Dat is mijn opa en oma ook overkomen (die waren NSB' er voor en tijdens de oorlog).
Is jouw moeder na de oorlog ook in zo'n kamp opgesloten geweest, Alex? En heeft ze daar ook moeten lijden onder de 'goede' Nederlanders?
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 18:38:57 #30
42184 crew  DaMart
pi_93779529
Nog iets meer dan drie kwartier, ik ben benieuwd naar de vragen en de antwoorden straks!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 18:47:19 #31
13151 crew  Rewimo
pi_93779927
Hoe oud was je opa toen hij in het leger ging? En is hij vrijwillig het leger ingegaan, of werd hij gedwongen, zoals later in de oorlog gebeurde, toen steeds jongere jongens opgeroepen werden om te vechten?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_93780078
Dat je een opa een Duitser was, was een familiegeheim. Op welke leeftijd en op welke manier ben je er dan achtergekomen dat hij een Duitser was en wat voor gevoel had je daarbij?

[ Bericht 0% gewijzigd door Goodbye op 07-03-2011 19:05:16 ]
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 19:28:57 #33
42184 crew  DaMart
pi_93781604
Om alles rondom deze actie centraal te houden, kunnen de vragen in dit topic worden gesteld, en is dit nu dus tevens het interviewtopic!
pi_93781635
Bovenstaande vragen gaan gewoon mee dus? Of moeten ze opnieuw gesteld worden? :)
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 19:29:47 #35
13151 crew  Rewimo
pi_93781645
Hoe gaat het verder met de vragen die al gesteld zijn? :)
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 19:30:39 #36
42184 crew  DaMart
pi_93781689
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:29 schreef Goodbye het volgende:
Bovenstaande vragen gaan gewoon mee dus? Of moeten ze opnieuw gesteld worden? :)
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:29 schreef Rewimo het volgende:
Hoe gaat het verder met de vragen die al gesteld zijn? :)
Als de auteur er is, breng ik de vragen die al gesteld zijn, wel in.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 maart 2011 @ 19:30:56 #37
13151 crew  Rewimo
pi_93781705
Okee ^O^
pi_93781770
Zou je het anderen aan- of afraden eenzelfde onderzoek te starten wanneer zij in een soortgelijke situatie zitten? Kortom: zou je het 'zomaar' weer doen? Of zou je toch nog wat extra overwegingstijd nemen?
Ja doei.
pi_93781835
Laat ik met de oudste vragen beginnen:

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 03:05 schreef EricOscuro het volgende:
Mijn vraag aan de schrijver; gesteld dat je een onafhankelijke positie kunt innemen in de geschiedenis... ; wat wil je ons meegeven? Wat zijn de valkuilen, waar wij "politiek correcte als ook politiek niet- correcte Fokkers niet in moeten trappen... en waarom niet?"

En hey, mocht ik eindelijk eens een prijs ophalen... dan zie ik het graag per PM tegemoet! ;)
Eigenlijk wil ik niet zoveel meegeven. En als ik dat al wil, dan is het alleen ons beeld op het verleden. Ik heb geprobeerd om zo eerlijk mogelijk te blijven. Mijn opa was uiteindelijk een verpleger met de rang van Unteroffizier. Eigenlijk heb ik daar geen mening over, om de doodeenvoudige reden omdat ik er niet bij ben geweest. Ik ken geen oorlog van dichtbij, ik ben geen kinderen verloren en heb nooit moeten vechten.
pi_93781881
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 19:46 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Vraag: waarom kost je boek 19 euro terwijl het maar 206 pagina's heeft en ook nog eens een paperbackje is?
Foutje, de prijs is ¤17,95.
pi_93781908
Hallo Alex,

Waar begin je zo een zoektocht en hoe lang heeft het je gekost voor dat je je research voltooid had? Hoe was de medewerking? Kan me voorstellen dat er naast het taboe wat er op schuilt ook veel schaamte is.
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 19:34:38 #42
42184 crew  DaMart
pi_93781911
Goedenavond Alex en welkom!
pi_93781940
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:34 schreef DaMart het volgende:
Goedenavond Alex en welkom!
Ja doei.
pi_93782007
Welkom! :)

Mijn vraag is eigenlijk of jij je schaamt voor het verleden van je opa? Klinkt misschien voor andere vreemd. Maar als ik praat met mensen over het verleden van mijn opa schaam ik me soms, terwijl ik hem nooit gekend heb.
All good things are wild and free.
pi_93782036
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 10:27 schreef Marcator het volgende:
Wat mooi!

Mijn moeder heeft het er redelijk moeilijk mee gehad dat ze een kind van een Duitse soldaat bleek te zijn. De familie hield dat namelijk eerst geheim en maakte mijn moeder als kind wijs dat ze van een geallieerde Poolse soldaat was (ze kon het niet navragen aan haar moeder omdat die zeer jong is overleden). Mijn moeder heeft daardoor jaren tevergeefs naar haar 'Poolse' vader gezocht en ontdekte veel later pas dat haar moeder een 'moffenhoer' was en dat haar familie daardoor veel gezichtverlies had geleden in en vlak na de oorlog.

Ik kan me voorstellen dat zo'n ontdekking nogal wat met je doet, zeker als je gaande weg begint te ontdekken dat je vader geen held was, maar juiste een antiheld. Als kleinzoon van een Duitser (want dat ben ik dan automatisch) heb ik er geen last van gehad en kan ik er ook weinig mee zitten, ik vind het zelf wel jammer dat ik mijn echte opa, de Duitser dus, nooit heb gekend, immers het was ook maar een mens een een soldaat die deed wat hem werd opgedragen. Niet alle Duitse soldaten ware per definitie slechte mensen.

Mijn vraag is dan ook of je je opa ook werkelijk hebt gevonden en of je ook kennis met hem hebt kunnen maken en hoe hij dan terugkijkt op de situatie.
Jammergenoeg heb ik mijn opa nooit gekend. Ik heb wel met mensen gesproken die hem wel gekend hebben. Uiteindelijk vond ik een aangetrouwde nicht in Duitsland. Zij vertelde me dat mijn opa nooit over de oorlog had gesproken. Sterker nog, ze wist niets van het bestaan van ons of zelfs mijn vader af. Kortom, mijn opa heeft de oorlog verzwegen.
  maandag 7 maart 2011 @ 19:36:52 #46
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93782039
Goedenavond Alex! Mijn vraag is ietwat uitgebreid :@ Maar wat ik mij afvroeg is of je nooit hebt getwijfeld aan je zoektocht? Was je niet bang voor de uitkomst, dat er bijvoorbeeld iets gruwelijks uit zou komen? En was je niet bang dat het beeld van je opa (en misschien zelfs je oma) geheel anders zou worden door wat je kon ontdekken? En waar ik het meest benieuwd naar ben: is je beeld ook veranderd door deze speurtocht?
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_93782110
Werd je oma nog wel geaccepteerd na de oorlog? Of compleet buitengesloten als moffenmeid?
٩๏̯͡๏)۶
pi_93782160
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:51 schreef wafelijzer het volgende:
Je zegt hier dat je pas verder durfde te spitten in het verleden nadat je oma gestorven was. Heb je haar wel ooit om enige informatie gevraagd en hoe reageerde je oma?
Mijn ouders raadden me aan om maar niets aan oma te vragen toen ik het verhaal had gehoord. Uiteindelijk heb ik mezelf het wel voorgenomen om toch met oma te gaan praten. Heel gek, maar ik klapte dicht op het moment toen ik het wilde doen. Ik durfde het niet. Daarna was het snel te laat. Mijn oma dementeerde en overleed enkele jaren later.
  Moderator maandag 7 maart 2011 @ 19:41:05 #49
42184 crew  DaMart
pi_93782288
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:36 schreef AlexDekker het volgende:

[..]

Jammergenoeg heb ik mijn opa nooit gekend. Ik heb wel met mensen gesproken die hem wel gekend hebben. Uiteindelijk vond ik een aangetrouwde nicht in Duitsland. Zij vertelde me dat mijn opa nooit over de oorlog had gesproken. Sterker nog, ze wist niets van het bestaan van ons of zelfs mijn vader af. Kortom, mijn opa heeft de oorlog verzwegen.
Stel dat je hem nog wel had kunnen ontmoeten, welke vraag had je hem dan zeker nog willen stellen?
pi_93782296
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 01:17 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb wel een vraag (en belangstelling voor het boek) maar weet nog niet of ik morgenavond tijd heb om het live te volgen, dus hier vast mijn vraag:

Na de oorlog werden 'foute' Nederlanders in kampen gestopt en daar barbaars behandeld door 'goede' Nederlanders. Mishandeling en verkrachting waren daar geen uitzondering. Dat is mijn opa en oma ook overkomen (die waren NSB' er voor en tijdens de oorlog).
Is jouw moeder na de oorlog ook in zo'n kamp opgesloten geweest, Alex? En heeft ze daar ook moeten lijden onder de 'goede' Nederlanders?
Voor de duidelijkheid: mijn Duitse opa was de vader van mijn vader. Mijn oma woonde tot na de oorlog bij haar moeder in. Op zolder zaten enkele onderduikers. Volgens de verhalen is mijn oma door deze mannen beschermd. Dus nee, ze zat nooit in een kamp en heeft ook, bijzonder genoeg, nooit problemen gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')