abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 februari 2011 @ 16:58:20 #1
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_92922208
quote:
Tunesië vind hulpbedrag EU 'absurd laag'

ROME - De 258 miljoen euro die de Europese Unie aan Tunesië heeft toegezegd om de hervormingen in het land te steunen, is een ''belachelijk'' laag bedrag.

Dat heeft de Tunesische minister van Industrie, Mohamed Afif Chelbi, donderdag op een conferentie in Rome gezegd.

De EU begrijpt de omvang van de historische ontwikkelingen in Noord-Afrika niet, aldus de bewindsman. Volksopstanden in Tunesië en Egypte maakten in korte tijd een einde aan regimes die al lange tijd aan de macht waren.

'Miljoen of miljard?'

EU-buitenlandchef Catherine Ashton zei deze week tijdens een bezoek aan Tunesië dat de Unie over twee jaar 258 miljoen euro doneert. De EU stelt direct 17 miljoen euro noodhulp beschikbaar aan de Tunesische interim-regering.

''Toen Ashton 17 miljoen zei, dacht onze premier dat hij het verkeerd had begrepen en vroeg: 'miljoen of miljard'?'', zei Chelbi in Rome.

http://www.nu.nl/buitenla(...)-eu-absurd-laag.html
Zijn ze nou helemaal gvd van de pot gerukt? :(

Hier was ik al bang voor. Eerst een revolutie en dan het handje op houden bij oh zo verfoeide Westen. Iedereen is blij dat de oude dictaturen op instorten staan maar wij kunnen straks de rekening gaan betalen. En betalen zullen we want de EU moet natuurlijk weer solidiar zijn. :r
pi_92922280
Kut Afrika :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  Licht Ontvlambaar donderdag 17 februari 2011 @ 17:00:37 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92922288
Tsja, dan nemen ze het toch niet aan... graag of niet.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92922469
Fak hun, het komt toch niet bij de juiste mensen terecht.

Ontwikkelingshulp prima maar in de huidige vorm mag het best van mij stop gezet worden.
pi_92922492
Rot lekker op joh :')
Wees blij dat je überhaupt geld krijgt.
pi_92922542
Dat ze eerst het oude regime maar eens kaalplukken. Van de buitenlandse bankrekeningen en bezittingen van die mensen kunnen ze het land makkelijk een paar jaar draaiende houden.
Ja, ik generaliseer.
pi_92922880
_O- Wat is de Tunesisch bijdrage aan de EU dan? :')
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_92923392
Groot gelijk hebben ze.
We kunnen hier best van de langstudeerboete een studeerboete maken, en de pensioengerechtigde leeftijd omhoogkrikken naar 79.

;(
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
  donderdag 17 februari 2011 @ 17:45:41 #9
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_92924178
quote:
Tunisia population 10,589,025 (July 2010 est.)
CIA world factbook quote. Dus 258 miljoen wil zeggen; ruim 24 Euri voor iedere man, vrouw, kind ....

Zie https://www.cia.gov/libra(...)actbook/geos/ts.html
  donderdag 17 februari 2011 @ 17:50:22 #10
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_92924346
Beetje treurig ja..Dan maar geen geld hoor. Als we voor elk land dat in de komende weken een regime laat vallen, geld moeten betalen, dan houden we straks niets meer over.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  donderdag 17 februari 2011 @ 18:06:08 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_92924855
Aan de andere kant gaan die tienduizenden lui die nu Italie invluchten de EU nog veel meer geld kosten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_92924938
quote:
2s.gif Op donderdag 17 februari 2011 18:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Aan de andere kant gaan die tienduizenden lui die nu Italie invluchten de EU nog veel meer geld kosten.
De kustlijn bewaken met scherpschutters ^O^
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
  Donald Duck held donderdag 17 februari 2011 @ 18:21:32 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_92925358
ondankbare eikels.
laat ze lekker stikken
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 17 februari 2011 @ 18:23:36 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92925424
Zo hebben we onze Arabische kinderen zelf opgevoed.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 17 februari 2011 @ 18:37:14 #15
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_92925926
Geloof dat dit het Tunesië-topic is. In which case:
Ben Ali al twee dagen in coma
Zine el-Abidine Ben Ali (74), de op 14 januari gevluchte president van Tunesië, ligt al twee dagen in coma na een hersenbloeding, zo heeft een vriend van de familie donderdag aan het persbureau AFP bekendgemaakt.

Ben Ali wordt behandeld in een ziekenhuis in Saudi-Arabië, het land waar hij heen was gevlucht na de massademonstraties in Tunesië. Volgens de niet bij naam genoemde bron is zijn conditie ernstig te noemen.

Edit =gewijzigd

[ Bericht 9% gewijzigd door paddy op 19-02-2011 10:56:21 ]
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
pi_92926146
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 18:37 schreef raistlin6 het volgende:
Ben Ali wordt behandeld in een ziekenhuis in Saudi-Arabië, het land waar hij met 45 miljoen aan goud heen was gevlucht na de massademonstraties in Tunesië. Volgens de niet bij naam genoemde bron is zijn conditie ernstig te noemen.
Haal dat eerst eens terug dan.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 17 februari 2011 @ 19:41:56 #17
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_92929034
Diplomatiek zeg. Misschien moet ik maar eens solliciteren naar een ministerspost. Als hem het lukt..
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_92929332
geef ze eens ongelijk, dat land ziet de EU overal geld rondstrooien. Dan zou ik ook proberen om nog wat meer te vragen.
  donderdag 17 februari 2011 @ 19:54:32 #19
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_92929767
Lol, 258 miljoen euro. Dat is niets. Gezien hoe groot dat land is, hoe lang het onder dictatuur stond en hoe slecht het volk het heeft? Ik zou eerder 20x zoveel verwacht hebben, met 258 miljoen repareren en maken ze er een paar km weg bij..
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
  donderdag 17 februari 2011 @ 20:01:06 #20
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_92930069
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 19:46 schreef Adames het volgende:
geef ze eens ongelijk, dat land ziet de EU overal geld rondstrooien. Dan zou ik ook proberen om nog wat meer te vragen.
Dit is niet echt de manier waarop je om meer vraagt. Dan zeg je "Hey Europa! Hardstikke bedankt, dit en dat en zus hebben we met het geld gedaan. Zo en zo willen we nog doen. Is het mogelijk dat we wat meer krijgen?".

quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 19:54 schreef jamesstewart het volgende:
Lol, 258 miljoen euro. Dat is niets. Gezien hoe groot dat land is, hoe lang het onder dictatuur stond en hoe slecht het volk het heeft? Ik zou eerder 20x zoveel verwacht hebben, met 258 miljoen repareren en maken ze er een paar km weg bij..
Nee. 0 euro is niets. 258 miljoen euro is 258 miljoen euro. Dat ze er niet alles mee op kunnen lossen betekend niet dat je ondankbaar mag zijn.

En als het enige wat ze er mee kunnen een paar km weg aanleggen is lijkt het me verstandiger om het geld naar een land te sturen die het wel effectief kan gebruiken.
pi_92930357
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 20:01 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Dit is niet echt de manier waarop je om meer vraagt. Dan zeg je "Hey Europa! Hardstikke bedankt, dit en dat en zus hebben we met het geld gedaan. Zo en zo willen we nog doen. Is het mogelijk dat we wat meer krijgen?".

Het is een politicus, die weten wel hoe ze het moeten zeggen. In het artikel zie je 2 halve vertaalde quotes van die minister. Geen idee wat hij daadwerkelijk heeft gezegd op die conferentie.
  donderdag 17 februari 2011 @ 20:10:15 #22
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_92930584
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 20:06 schreef Adames het volgende:

[..]

Het is een politicus, die weten wel hoe ze het moeten zeggen. In het artikel zie je 2 halve vertaalde quotes van die minister. Geen idee wat hij daadwerkelijk heeft gezegd op die conferentie.
Goed punt.
pi_92930960
Er zijn armere landen in de wereld. Wat denken ze wel? Dat we miljarden gaan geven :D
pi_92941926
Hij verwachtte 17 miljard! :D :') _O- Het zijn verdomme geen afrikaanse roepies waarvan je er zo wat extra print als je te kort komt. :')
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_92943577
De verbreding van de A2 tussen zaltbommel en everdingen kost al 500 mln. Om het even in perspectief te plaatsen.

En als je van je beste vrienden een cd bon van 5 euro krijgt ben je toch ook teleurgesteld, ondanks dat het een gift is?
pi_92944263
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:09 schreef thettes het volgende:
De verbreding van de A2 tussen zaltbommel en everdingen kost al 500 mln. Om het even in perspectief te plaatsen.

En als je van je beste vrienden een cd bon van 5 euro krijgt ben je toch ook teleurgesteld, ondanks dat het een gift is?
Dus? We zijn toch helemaal niet verplicht iets te geven? Is er een natuurramp geweest ofzo, gaan de mensen dood van de honger? Moeten we Belgie nu ook geld gaan geven omdat ze daar al een tijd zonder regering zitten? Wat mij betreft geven we 0¤.
Ja, ik generaliseer.
pi_92944993
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:19 schreef Northside het volgende:

[..]

Dus? We zijn toch helemaal niet verplicht iets te geven? Is er een natuurramp geweest ofzo, gaan de mensen dood van de honger? Moeten we Belgie nu ook geld gaan geven omdat ze daar al een tijd zonder regering zitten? Wat mij betreft geven we 0¤.
Zelfs als je uit puur eigenbelang denkt is meer geld nog te verantwoorden. Dit lijkt een unieke kans om een democratiseringsgolf in Noord Afrika en het Midden Oosten door te voeren. Om die te consolideren is het geven van hulp (en dan vooral door geld, want ze moeten het zélf doen) een uitgelezen middel om deze jonge democratieën te consolideren.
-edit- Nutteloos

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 19-02-2011 10:58:01 ]
pi_92945372
quote:
2s.gif Op donderdag 17 februari 2011 17:06 schreef PsychoTheRapist het volgende:
Rot lekker op joh :')
Wees blij dat je überhaupt geld krijgt.
:Y
..non est vivere sed valere vita est ..
  donderdag 17 februari 2011 @ 23:45:20 #29
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_92945881
Tunesië: 258 miljoen EU-hulpgeld belachelijk
Mohamed Afif Chelbi, Tunesisch minister van Industrie, vindt de 258 miljoen euro die het Noord-Afrikaanse land van de EU als hulpgeld krijgt 'belachelijk' weinig. Catherine Ashton heeft eerder deze week toegezegd het geld over twee jaar te spreiden. 17 miljoen euro komt direct beschikbaar.

Chelbi sprak op een conferentie in Rome. Hij vertelde dat de huidige Tunesische president zeer verbaasd was toen bleek dat het direct vrijgekomen bedrag niet 17 miljard euro was, maar enkel 17 miljoen. De minister concludeert hieruit dat de Europese Unie nog niet klaar is om op een normale manier met de crisis in de regio om te gaan.

Het geld is bedoeld om Tunesië te ondersteunen in de aanstaande hervormingen, maar volgens Chelbi heeft men in Brussel blijkbaar geen idee van de 'historische omvang' van de gebeurtenissen in Tunesië.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
pi_92947719
Zulke absurd lage bedragen zijn van harte welkom om mijn bankrekening ^O^

Ik ben met weinig al tevreden :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 00:22:59 #31
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_92947753
De meesten hier beseffen niet eens dat de vorige dictatuur in stand werd gehouden door de EU. Het is niet wonderbaarlijk dat zij dat als een kleine bedrage zien. :')
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_92947814
Geld wat de EU geeft is natuurlijk ook niet puur uit goodwill. Tunesië heeft een samenwerkingsverband met de EU voor een vrijere handel. Als je kijkt met wat voor bedragen ze handelen met de EU dan is deze gift natuurlijk een schijntje. Een stabiel Tunesië is alleen al economisch gezien positief voor de EU. Tel daarbij nog dat het een kritiek land is politiek gezien (gezien de invloedssfeer die nu nog redelijk Westers is), dan is het niet gek als de EU meer geld geeft of anders leent.

quote:
Exports: $15.15 billion f.o.b. (2007 est.)
Exports - commodities: textiles, mechanical goods, phosphates and chemicals, agricultural products, hydrocarbons
Exports - partners: France 30.7%, Italy 20.6%, Germany 8.4%, Spain 5.4%, Libya 5.1% (2006)
Imports: $18.03 billion f.o.b. (2007 est.)
Imports - commodities: machinery and equipment, hydrocarbons, chemicals, fuel, food
Imports - partners: France 24.1%, Italy 22.2%, Germany 9.8%, Spain 5.1% (2006)
Economisch zijn ze ook stabiel, met een erg lage staatsschuld:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt
pi_92948119
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:30 schreef thettes het volgende:

[..]

Zelfs als je uit puur eigenbelang denkt is meer geld nog te verantwoorden. Dit lijkt een unieke kans om een democratiseringsgolf in Noord Afrika en het Midden Oosten door te voeren. Om die te consolideren is het geven van hulp (en dan vooral door geld, want ze moeten het zélf doen) een uitgelezen middel om deze jonge democratieën te consolideren.

Naast dat je overkomt als een nogal simpele ziel lijk je ook nog eens de mogelijkheden van de situatie niet te beseffen.
En jij moet eens wakker worden. Je rept over geven van vooral geld, want ze moeten het zelf doen daar hebben ze ons geld dan toch niet voor nodig. Hoeveel miljard acht jij wenselijk en hoeveel euri ga jij bijdragen aan deze jonge democratieën?
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 00:44:35 #34
273119 BeSimple
or die trying!
pi_92948712
Dat land is geheel kaalgeplukt, al het geld is meegenomen. Het regeringapparaat kampt met problemen van hier tot Tokio. En de gehele europeese unie komt met een kleine 258 miljoen aanzetten. Wat is dit voor onzin. Alleen Nederland en Belgie hadden dit al met gemak kunnen doneren...

Schande
Laat me met rust!
pi_92949195
Mensen die geloven in het nut van ontwikkelingshulp. Dat bedrag is inderdaad belachelijk, belachelikk veel te veel.
pi_92949444
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:44 schreef BeSimple het volgende:
Dat land is geheel kaalgeplukt, al het geld is meegenomen. Het regeringapparaat kampt met problemen van hier tot Tokio. En de gehele europeese unie komt met een kleine 258 miljoen aanzetten. Wat is dit voor onzin. Alleen Nederland en Belgie hadden dit al met gemak kunnen doneren...

Schande

Over BeSimple gesproken. :?
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 01:05:14 #37
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_92949572
Tunesië neemt nu een houding aan alsof de rest van de wereld blij moet zijn dat we ze nu mogen betalen.

Nou nee, het is hun eigen mis-management geweest als ze nu te weinig geld hebben. Mooi dat ze dat nu willen veranderen, maar ze kunnen nog altijd niet zomaar aannemen dat anderen dat dan wel even voor ze regelen. Ik zie Tunesië nou ook niet met veel geld over de brug komen wanneer we het in Europa eens nodig zouden hebben.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_92949643
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:05 schreef Strani het volgende:
Tunesië neemt nu een houding aan alsof de rest van de wereld blij moet zijn dat we ze nu mogen betalen.

Nou nee, het is hun eigen mis-management geweest als ze nu te weinig geld hebben. Mooi dat ze dat nu willen veranderen, maar ze kunnen nog altijd niet zomaar aannemen dat anderen dat dan wel even voor ze regelen. Ik zie Tunesië nou ook niet met veel geld over de brug komen wanneer we het in Europa eens nodig zouden hebben.
Precies.
pi_92949915
Kennelijk was het niet zo moeilijk om van een dictator af te komen; hadden ze ook eerder kunnen doen en een economie opbouwen. Hadden ze nu niet zo een belachelijk aanbod gehad. Dacht die idioot nou echt dat we een paar duizend euro per Tunesier gaan geven alleen omdat ze dertig jaar stilletjes hebben zitten bibberen?
pi_92950071
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:30 schreef boekenplank het volgende:

[..]

En jij moet eens wakker worden. Je rept over geven van vooral geld, want ze moeten het zelf doen daar hebben ze ons geld dan toch niet voor nodig. Hoeveel miljard acht jij wenselijk en hoeveel euri ga jij bijdragen aan deze jonge democratieën?
Hoeveel weet ik niet, wel weet ik dat je nog geen halve snelweg verbreedt van het huidige bedrag. Een miljard van de hele EU lijkt me al beter (let wel, er zijn 27 EU landen!!)

En als jij nu ook eens wakker werd dan las je dat ik vind dat je geld moet geven in plaats van zelf daar intensief aan de slag te gaan. Je kunt niet als externe partij ergens democratie bouwen, wel extern ondersteunen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:05 schreef Strani het volgende:

In een dictatuur kun je niet spreken van 'hun mismanagement'. Er is immers geen inspraak, het is het mis-management van enkelen. En je zegt het zelf al, 'als we het eens nodig zouden hebben'. Dat is momenteel niet het geval dus een non-argument. Tunesië is namelijk de partij die het nodig heeft.

Waarom heb ik ook al in een eerdere post uitgelegd, zelfs vanuit een utilitaristisch perspectief voor bv. jou.
pi_92950705
LOL, hoe moeilijk was het nou echt om die dictatuur weg te krijgen? Natuurlijk was het wel hun eigen mismanagement; ze hadden ook eerder in opstand kunnen komen.
pi_92950953
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:44 schreef HiZ het volgende:
LOL, hoe moeilijk was het nou echt om die dictatuur weg te krijgen? Natuurlijk was het wel hun eigen mismanagement; ze hadden ook eerder in opstand kunnen komen.
moeilijk te organiseren zonder internet en mobieltjes.
pi_92951035
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:44 schreef HiZ het volgende:
Dit moet haast wel sarcastisch bedoeld zijn, maar zelfs dan is het toch in ons voordeel om te zorgen dat die luie Tunesiërs hun democratie goed in stand kunnen houden? (afgezien dat je wat mij betreft ook moreel anderen een correcte regeringsvorm zou moeten gunnen en daar wat voor moet doen)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 18 februari 2011 @ 08:51:25 #44
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92953547
quote:

Schande

Tuurlijk joh, dat doen we dan gewoon van die bezuinigingen op het onderwijs :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92958504
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 08:51 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Tuurlijk joh, dat doen we dan gewoon van die bezuinigingen op het onderwijs :)
Nederland zal 't gok ik niet veel meer dan 20-25 mln kosten. Dus het is niet het een of het ander.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 12:35:34 #46
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92959924
Een enorme gemiste kans voor Europa.

Toen Europa in puin lag na WO2 leende de VS vele miljarden voor wederopbouw, tegen heel gunstige voorwaarden. De VS heeft toen enorm geprofiteerd van de Europese welvaart die de komende decennia enorm groeide, waarbij het Marshall plan flink geholpen heeft.

Ik vraag me ook af hoelang het gaat duren voordat China een marinebasis opent in Tunesie, in combinatie met een tien miljard lening oid.

We zouden een Marshall plan voor de nieuwe Arabische democratieen moeten beginnen.

De voordelen:

- Een welvarende zuidrand van de Middellandse Zee zou zeer goed zijn voor Europa.
- Als wij het niet doen doen de Chinezen, de Saudis of de Russen het.
- Het zal enorme goodwill creeren onder de bevolking. Dat zal ook leiden tot afnemende steun voor extremisten.
- Het zal andere onderdrukte volkeren aanmoedigen om ook hun regering omver te werpen.
- Het is een lange termijn lening, dus dat geld krijgen we later weer terug.

De nadelen:

- We zouden dan minder miljarden kunnen uitkeren aan falende bankiers.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_92960621
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 12:35 schreef Viajero het volgende:

Toen Europa in puin lag na WO2 leende de VS vele miljarden voor wederopbouw, tegen heel gunstige voorwaarden. De VS heeft toen enorm geprofiteerd van de Europese welvaart die de komende decennia enorm groeide, waarbij het Marshall plan flink geholpen heeft.

Ik vraag me ook af hoelang het gaat duren voordat China een marinebasis opent in Tunesie, in combinatie met een tien miljard lening oid.

We zouden een Marshall plan voor de nieuwe Arabische democratieen moeten beginnen.

De voordelen:

- Een welvarende zuidrand van de Middellandse Zee zou zeer goed zijn voor Europa.
- Het zal enorme goodwill creeren onder de bevolking. Dat zal ook leiden tot afnemende steun voor extremisten.
- Het zal andere onderdrukte volkeren aanmoedigen om ook hun regering omver te werpen.

De nadelen:

Slechte vergelijking, Marshall plan heeft weinig gedaan voor ons.
pi_92961602
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:30 schreef thettes het volgende:

Naast dat je overkomt als een nogal simpele ziel lijk je ook nog eens de mogelijkheden van de situatie niet te beseffen.
Ik denk alleen maar vanuit eigenbelang. Andere redenen om geld te geven vind ik sowieso onzin. En de geschiedenis wijst uit dat geld investeren in dit soort dingen geen heel goed idee is. Laten we Iran democratisch maken! Mislukt. Irak? Mislukt. Afganistan? Mislukt. Zo ongeveer ieder Afrikaans land? Mislukt.

Verder is je 'want ze moeten het zelf doen!'-argument ook krom. Door geld te geven maak je ze juist afhankelijk.

Je komt over als een naieve idealist die eens een geschiedenisboek zou moeten lezen.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 13:22:51 #49
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92961735
quote:

De voordelen:

De nadelen:

Mee eens, kans is groot dat China zal investeren in Tunesië.
pi_92963535
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:58 schreef thettes het volgende:

[..]

Dit moet haast wel sarcastisch bedoeld zijn, maar zelfs dan is het toch in ons voordeel om te zorgen dat die luie Tunesiërs hun democratie goed in stand kunnen houden? (afgezien dat je wat mij betreft ook moreel anderen een correcte regeringsvorm zou moeten gunnen en daar wat voor moet doen)
Nee, als ze zelf niet willen werken is dat niet ons probleem. Ik gun ieder volk de regering die het verdient. En sommige volken willen/verdienen kennelijk een dictator. Want niks doen als je onder een dictatuur leeft is ook een keuze.
pi_92963576
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 13:22 schreef Muridae het volgende:

[..]

Mee eens, kans is groot dat China zal investeren in Tunesië.
Wat is er mis mee dat China gaat investeren in Tunesië? Ben je bang dat ze alle all-inclusive resorts gaan monopoliseren of zo?
pi_92963643
quote:

De voordelen:

De nadelen:

Het Marshall plan was geen cadeautje voor Europa. Het was een zeer afgewogen plan om de Europeanen weer aan het produceren te krijgen en Europa als afzetmarkt voor de Amerikaanse producenten te verkrijgen. De 'hulp' is gewoon terugbetaald uiteindelijk.
pi_92964766
Geen hulp maar handel, moet het uitgangspunt zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92965708
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 14:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wat is er mis mee dat China gaat investeren in Tunesië? Ben je bang dat ze alle all-inclusive resorts gaan monopoliseren of zo?
Lijkt me een vooruitgang op al die Russen die tegenwoordiig die resorts bevolken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 15:12:46 #55
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_92966067
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:09 schreef thettes het volgende:

Je kunt de kosten van een snelweg verbreding in Nederland niet vergelijken met de kosten in Tunesië. Alleen aan personeelskosten en papierwerk ben je in Nederland al veel duurder uit.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 15:12:55 #56
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92966073
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 14:13 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het Marshall plan was geen cadeautje voor Europa. Het was een zeer afgewogen plan om de Europeanen weer aan het produceren te krijgen en Europa als afzetmarkt voor de Amerikaanse producenten te verkrijgen. De 'hulp' is gewoon terugbetaald uiteindelijk.
Inderdaad, daarom lijkt het me verstandig dat wij dat nu voor de Arabische landen doen. Uit puur eigenbelang dus.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_92966176
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 14:41 schreef waht het volgende:
Geen hulp maar handel, moet het uitgangspunt zijn.
Dat hebben we nu al, er gaat al elk jaar netto ruim 4 miljard dollar richting de Europa. Breng de economie omhoog en je hebt je geld toch zo terug.
pi_92967253
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 15:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

Inderdaad, daarom lijkt het me verstandig dat wij dat nu voor de Arabische landen doen. Uit puur eigenbelang dus.
Dat heeft pas zin als zij hun commando economie afschaffen. Anders stort je alleen geld in een bodemloze put.
pi_92967608
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 15:12 schreef Viajero het volgende:
Dat werkt tegenwoordig niet meer, de tijden zijn veranderd. Tunesie een zak geld geven met de verplichting om het in Europa uit te geven (zoals bij het Marshall-plan) kan en mag nu niet meer.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 15:52:14 #60
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_92967743
quote:
7s.gif Op donderdag 17 februari 2011 18:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zo hebben we onze Arabische kinderen zelf opgevoed.
Mijn gedachte. We krijgen hier een pijnlijk eerlijk beeld van hun houding, ze hebben er 'recht' op vinden ze schijnbaar.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_92976912
Het is meer iets dat ze over hebben gehouden uit de tijd van het socialisme, al die dictaturen daar oefenen een soort van staatssocialisme/kapitalisme uit. Dat maakt dat mensen verwachten dat anderen hun problemen op gaan lossen.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 19:51:38 #62
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_92979824
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:04 schreef HiZ het volgende:
Het is meer iets dat ze over hebben gehouden uit de tijd van het socialisme, al die dictaturen daar oefenen een soort van staatssocialisme/kapitalisme uit. Dat maakt dat mensen verwachten dat anderen hun problemen op gaan lossen.
:')
  vrijdag 18 februari 2011 @ 20:53:12 #63
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92983773
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 15:41 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat heeft pas zin als zij hun commando economie afschaffen. Anders stort je alleen geld in een bodemloze put.
Natuurlijk, dat is een belangrijke voorwaarde. Als je even op de wiki over het Marshall plan kijkt dan zie je dat het niet alleen een zak geld was, maar ook het afbreken van handelsbarrieres en het sturen van managers en consultants.

Ik heb het dus niet over de oude praktijk van zonder veel vragen miljoenen overmaken naar de huidige machthebber, maar over een echt economisch hulpplan, conrtoleerbaar en met leningen direct aan goedgekeurde instanties, bedrijven en personen.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 20:55:15 #64
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92983910
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:04 schreef HiZ het volgende:
Gaan de veranderingen een beetje te snel voor je?
  vrijdag 18 februari 2011 @ 22:48:13 #65
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_92991224
quote:

Schande

Houd je er ook rekening mee dat alle EU-lidstaten tot aan hun nek in de schulden zitten?
pi_93000128
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 20:55 schreef Viajero het volgende:

[..]

Gaan de veranderingen een beetje te snel voor je?
Hoezo? Ik vind het een prima idee van deze mensen om hun dictators de laan uit te sturen. Als ze dan ook meteen de houding die die dictaturen ze hebben aangeleerd overboord gooien komt het nog wel goed met ze. Ook zonder hulp uit de EU. Volgens mij hebben de landen die met het grootste succes de overstap van derde wereld naar moderne economie hebben gemaakt landen die geen steun kregen.
pi_93000182
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 22:48 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Houd je er ook rekening mee dat alle EU-lidstaten tot aan hun nek in de schulden zitten?
Sommige tot over hun nek en verder :)
pi_93002296
Hele makkelijk oplossing voor het verwende kind Tunisie:
258 miljoen euro niet genoeg? Dan krijg je gewoon geen enkele cent. Ga maar bedelen bij de Afrikaanse Unie als je onze "contributie" niet genoeg vindt...
Some people should be around your entire life; others should just make an appearance.
pi_93005217
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik wel, de EU heeft veel te veel Geld, echt waar
In verhouding met veel landen daar heeft Nederland een belachelijk hoge staatsschuld. Wij geven dus geld weg, wat we eigenlijk helemaal niet hebben.

De EU zou daar ook wel eens naar mogen kijken. Hoe hoog is de staatsschuld van Tunesië bijvoorbeeld in verhouding tot veel Europese landen? Hoe groot is de staatsschuld überhaupt in verhouding tot de landen die wij bedelen met giften? Turkije bijvoorbeeld krijgt ook nog steeds hulp, terwijl onze staatsschuld veel hoger is dan die van hun.
Ik geef echt met alle liefde weg, maar ik ga er bijvoorbeeld geen lening voor opnemen en betaal eerst af wat ik geleend heb, voordat ik mijn geld aan anderen geef. Geld wat dan eigenlijk niet van je is want een ander heeft het jou geleend en niet gegeven.

Heb ik het er nog niet eens over wat aan de strijkstok blijft hangen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:55:49 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_93005269
goed we zullen het verdubbelen, eerst even wachten tot we het geleend hebben van een Zwitserse bank die de vermogens beheert van Ben Ali en Mubarrrak

Kan me voorstellen dat als je de nieuwe premier bent van Tunesië, dat je dan graag gelijk ook multimiljonair wil zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_93005397
Graag of niet.
pi_93005588
quote:

Schande

Wie heeft dat land kaalgeplukt dan? Nederland? Europa?

Kan alleen deze vinden
quote:
Tunesië wordt van oudsher bewoond door Berbers. Vanaf de 10e eeuw v.Chr. werden de kustgebieden gekoloniseerd door Feniciërs. Hun belangrijkste nederzetting, Carthago, was vanaf de 5e eeuw v.Chr. een geduchte concurrent voor het opkomende Romeinse Rijk. De climax van de strijd tussen de beide steden was de legendarische veldtocht naar Italië van de Carthaagse generaal Hannibal zoon van Hamilcar. In 146 v.Chr. werd Carthago door de Romeinen met de grond gelijk gemaakt en werd het huidige Tunesië ingelijfd bij het Romeinse rijk. In de late oudheid werd Tunesië eerst overheerst door de Vandalen, daarna door de Byzantijnen.

In de 7e eeuw werd Tunesië ingenomen door de Arabieren, die de islam introduceerden. Tot de 10e eeuw maakte de regio deel uit van de grotere Arabische kalifaten. Vanaf de 11e eeuw had het land zwaar te lijden onder vernietigende invallen door de Banu Hilal bedoeïen. Van de 10e tot de 16e eeuw heersten een opvolging van Berberdynastieën over het land: de Ziriden (973-1152), de Almohaden (1152-1229) en de Hafsiden (1229-1574). Onder deze laatste werd Tunis de hoofdstad en ontwikkelde het land zich als een grootmacht. Gedurende deze periode was het land constant in conflict met het Marokko van de Meriniden. Na enkele mislukte pogingen van Spanje om de Reconquista uit te breiden naar het Noord-Afrikaanse vasteland kregen vanaf eind 16e eeuw de Ottomanen het voor het zeggen. Zij regeerden Tunesië via de Bey van Tunis, een machtige gouverneur die in de praktijk regeerde als een autonome vorst. Onder de Beys ontwikkelde Tunis zich tot een belangrijke haven voor de beruchte Barbarijse zeerovers. Toen in de loop van de 19e eeuw de Bey in financiële moeilijkheden raakten, grepen de Fransen, die eerder al Algiers hadden ingenomen, hun kans en bezetten het land.
12 mei 1881 Frans protectoraat
1942-1943 Duitse bezetting, pro-nationalistische Bey Lamine
1943-1957 Bey Muhammad al-Amin
1954-1956 Tahar ben-Ammar premier
3 juni 1955 autonomie
20 maart 1956 onafhankelijk Koninkrijk Tunesië met Muhammad al-Amin als staatshoofd en Habib Bourguiba van de Parti Socialiste Destourien als premier
vanaf 1956 nationalisering Franse bedrijven, collectivisatie van de landbouw, stichting landbouwcoöperaties
25 juli 1957 de Republiek Tunesië wordt uitgeroepen: koning Al-Amin wordt afgezet, Bourguiba wordt president
1978 vanwege aanhoudende stakingen wordt de noodtoestand afgekondigd
1980 plundering grensstad door Libische militairen
1981 studentenrellen, invoering meerpartijenstelsel
1984 verbod op het dragen van een hoofddoek in openbare gebouwen
2 oktober 1987 Zine El Abidine Ben Ali wordt door Bourguiba als premier aangesteld
7 november 1987 Ben Ali zet Bourguiba af en wordt president
december 1987 Ben Ali stapt uit de Parti Socialiste Destourien en richt de Rassemblement Constitutionel Démocratique op
1990 Ben Ali keurt de Iraakse bezetting van Koeweit scherp af
1991 Tunesië keurt de Amerikaanse en Britse inval in Irak af, de islamitische Ennadha groeit
11 april 2002 aanslag door Al Qaida op de eeuwenoude synagoge in Djerba
2003 Tunesië keurt de aanval van de Coalitie-troepen op Irak af
14 januari 2011 De Jasmijnrevolutie begint, Zine El Abidine Ben Ali vlucht naar Saudi-Arabië
Dus de halve wereld is dan verantwoordelijk. Vroeger is Nederland ook kaalgeplukt, dus ook maar eeuwen geld verwachten?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_93005760
Staatsschuld Tunesië 14 miljard. Staatsschuld Nederland is over de 300 miljard.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 14:31:18 #74
323876 michaelmoore
pi_93011964
quote:
18s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 11:15 schreef paddy het volgende:
Staatsschuld Tunesië 14 miljard. Staatsschuld Nederland is over de 300 miljard.
Dus Nederland is per inwoner veel armer dan Tunesië en er komen hele zware decennia aan met die dure oudere generatie, terwijl Tunesië een jonge intelligente bevolking heeft
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_93012293
Tjah, het is een laag bedrag maar de opmerking zal waarschijnlijk hier een beetje gekleurd zijn neergezet. Ik denk echt niet dat er zo ondankbaar is gereageerd, misschien dat in verhouding met de US, Rusland en China ons bedrag wel 'absurd laag' is?
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
  zaterdag 19 februari 2011 @ 14:42:14 #76
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_93012392
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:39 schreef Ulpianus het volgende:
Tjah, het is een laag bedrag maar de opmerking zal waarschijnlijk hier een beetje gekleurd zijn neergezet. Ik denk echt niet dat er zo ondankbaar is gereageerd, misschien dat in verhouding met de US, Rusland en China ons bedrag wel 'absurd laag' is?
Ik kan niks vinden over Amerikaanse, Russische of Chinese hulp aan het nieuwe regime.
  zondag 20 februari 2011 @ 10:50:44 #77
323876 michaelmoore
pi_93047231
Maar die 17 miljoen die kan ie alvast in zijn zak steken, want de EU heeft niks te zeggen bij de besteding natuurlijk.
Dus gaat er 10 miljoen rechtstreeks op de bank in Zwitserland zoals het hoort
En de rest is voor de lokale steekpeningen
pi_93056449
Hahaha, je krijgt geld en dan nog ondankbaar zijn ook. :') Wat een kansloze volkeren daar toch ook. Vind je het gek dat het Westen zo welvarend is? Wij hebben wel geleerd om zelf te werken voor ons geld.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_93058584
Te laag? wat mij betreft zoeken ze het maar helemaal zelf uit en gaat er geen cent naar toe, waarom moet een ander opdraaien voor hun teringzooi?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 20 februari 2011 @ 16:03:29 #80
111528 Viajero
Who dares wins
pi_93060992
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dus Nederland is per inwoner veel armer dan Tunesië en er komen hele zware decennia aan met die dure oudere generatie, terwijl Tunesië een jonge intelligente bevolking heeft
Als we puur naar staatsschuld kijken ja. Als je nationaal inkomen in de verhouding gaat bekijken dan is je opmerking dat Nederland per inwoner armer is dan Tunesie echt te belachelijk voor woorden.
  zondag 20 februari 2011 @ 16:58:34 #81
323876 michaelmoore
pi_93063476
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 16:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

Als we puur naar staatsschuld kijken ja. Als je nationaal inkomen in de verhouding gaat bekijken dan is je opmerking dat Nederland per inwoner armer is dan Tunesie echt te belachelijk voor woorden.
Bruto nationaal inkomen, en de komende jaren gaan voor Nederland heel zwaar worden, Tunesië heeft een super jonge bevolking.
The times they are a changing
  zondag 20 februari 2011 @ 17:18:33 #82
111528 Viajero
Who dares wins
pi_93064382
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 16:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Bruto nationaal inkomen, en de komende jaren gaan voor Nederland heel zwaar worden, Tunesië heeft een super jonge bevolking.
The times they are a changing
Als je serieus denkt dat Nederland in de komende jaren armer zal worden dan Tunesie dan weten we ook hoe serieus we jou moeten nemen.
  zondag 20 februari 2011 @ 18:20:48 #83
137562 rakotto
pi_93067195
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:18 schreef Viajero het volgende:

[..]

Als je serieus denkt dat Nederland in de komende jaren armer zal worden dan Tunesie dan weten we ook hoe serieus we jou moeten nemen.
Mits alles goed gaat in die landen, dan zullen Libie en Tunesie een veel betere bruto inkomen hebben. De economie in de EU gaat ten onder als het daar goed gaat, geen wonder dat de EU er zich niet mee bemoeit.
  zondag 20 februari 2011 @ 18:29:43 #84
111528 Viajero
Who dares wins
pi_93067552
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 18:20 schreef rakotto het volgende:

[..]

Mits alles goed gaat in die landen, dan zullen Libie en Tunesie een veel betere bruto inkomen hebben. De economie in de EU gaat ten onder als het daar goed gaat, geen wonder dat de EU er zich niet mee bemoeit.
Het is juist beter voor ons als het daar goed gaat. Hoe meer welvaart, hoe meer handel. Of denk je dat er een beperkte hoeveelheid geld is in de wereld, en dat als zij in inkomen omhoog gaan wij automatisch omlaag gaan?
pi_93068710
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 18:29 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het is juist beter voor ons als het daar goed gaat. Hoe meer welvaart, hoe meer handel. Of denk je dat er een beperkte hoeveelheid geld is in de wereld, en dat als zij in inkomen omhoog gaan wij automatisch omlaag gaan?
Die grap van het oneindige geld zal niet altijd blijven doorgaan. Bepaalde stoffen worden steeds schaarser en derhalve zullen wij dan moeten inleveren, aangezien wij eigenlijk ver boven onze stand leven. (In de VS nog meer natuurlijk maar goed.) Het zou vreemd zijn als wij hen zonder reden een beetje geld gaan lopen toesmijten, wetende dat je dit niet meer terug zult zien de komende 400 jaar.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  maandag 21 februari 2011 @ 00:41:33 #86
137562 rakotto
pi_93087384
Voor de mensen die zich afvragen waarom dat bedrag zo klein is...

Check eens dit filmpje vanaf het minuut 22:45

Ze filmen wat er gevonden is in het huis van Ben Ali.

Check dat bergen geld eens _O_ Pfffffffffffffffffffew Dat geld red heel Europa zowat. _O-
pi_93090162
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 18:20 schreef rakotto het volgende:

[..]

Afrika en welvarend? :D
Ze weten daar niet eens wat democratie is, laat staan dat ze weten hoe ze een land welvarender dan Europa moeten maken.
  maandag 21 februari 2011 @ 17:26:05 #88
323876 michaelmoore
pi_93109956
Ach ze zullen nu ook wel EU geld naar Lybie gaan brengen.
  maandag 21 februari 2011 @ 17:31:49 #89
323876 michaelmoore
pi_93110182
pi_93252214
Waarom kijkt niemand naar de public finances van Tunesië? Dat lijkt me het enige relevante hierin.

Als volgt:

Revenues $10.05 billion (2009 est.)
Expenses $11.23 billion (2009 est.)

Als je beide bedragen aanpast aan de huidige wisselkeurs dan kom je uit op respectievelijk 7,32 en 8,18 miljard euro. Het genoemde bedrag is dus een extraatje van 4%. Volgens mij zou Jan Kees de Jager daar al heel erg blij mee zijn, de target voor de bezuinigingen zou dan al gehaald zijn. ;)

Kortom, Tunesië wordt nu al rijkelijk beloond. Beter had de EU het als een goedkope lening verpakt.
Burning bridges gives you so much more
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')