http://www.elsevier.nl/we(...)belachelijk-laag.htmquote:Tunesië: 258 miljoen EU-hulpgeld belachelijk laag
donderdag 17 februari 2011 17:14
De Tunesische minister van Industrie Mohamed Afif Chelbi is niet tevreden met de 258 miljoen euro die zijn land krijgt van de Europese Unie (EU). Hij noemt het bedrag om hervormingen in het land te steunen 'belachelijk' laag.
Chelbi zegt dat de Tunesische economie goed is blijven functioneren
'De ontwikkelingen in Noord-Afrika leggen weer eens bloot hoe de Europese Unie ook in het buitenlands beleid worstelt met zichzelf. Terwijl in Tunesië en Egypte de bevolking in opstand kwam, zweeg de unie.'
Lees de hele weblog van Elseviers Carla Joosten: Ashton is geen minister van Buitenlandse Zaken
Dat heeft Chelbi donderdag op een conferentie in de Italiaanse hoofdstad Rome gezegd.
Hulpgeld
Volgens de bewindsman begrijpt de unie de omvang van de historische ontwikkelingen in Noord-Afrika niet. EU-buitenlandchef Catherine Ashton bezocht deze week Tunesië vanwege de vlucht van president Zine el-Abidine Ben Ali.
Daar vertelde zij dat de EU over twee jaar 258 miljoen euro doneert. De interim-regering heeft ook toegang tot 17 miljoen euro direct hulpgeld.
'Toen Ashton 17 miljoen zei, dacht onze premier dat hij het verkeerd had begrepen en vroeg: "miljoen of miljard?",' aldus Chelbi. Het is volgens de minister duidelijk dat de unie niet in staat is met de regio om te gaan.
Asielafspraken
De bewindsman was in Rome om zakenlieden ervan te overtuigen dat hun investeringen veilig zijn in Tunesië, ondanks de onrust in het land. Hij zegt dat de economie goed is blijven functioneren.
Door de situatie in Tunesië vluchten duizenden inwoners van het land naar het Italiaanse eiland Lampedusa. De unie heeft toegezegd te helpen bij de opvang van de immigranten. In de toekomst wil de Europese Commissie afwijken van asielafspraken in de EU.
Volgens de commissie moeten er dan uitzonderingen mogelijk zijn op de regel dat asielaanvragen afgehandeld dienen te worden in de lidstaat waar de asielzoeker de EU is binnengekomen.
Dat dusquote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:21 schreef LXIV het volgende:
Ik zie dan ook helemaal voor me hoe zo'n Eurocraat gaat 'onderhandelen' met Tunesië. Dan komt hij met een vermoeid gezicht terug in Brussel, 'nou, het is gelukt hoor!'
'Met 258 miljoen gingen ze natuurlijk niet accoord, maar uiteindelijk heb ik de deal wel op 395 mijoen kunnen afronden' Zijn baas knikt tevreden: dit was minder dan hij verwacht had.
De tegenprestatie is uiteraard gewoon nul. Het is dankjewel, geld in de kontzak en geen Tunesiër op straat zal er ooit meer iets van zien.
geld teveel lijkt mequote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom de EU nu ook al aan ontwikkelingshulp doet?
Omdat iedereen dat doet? De Nederlandse staat doet het, gemeenten doen het (Amsterdam, Breda, Gouda, etc), nuts-instellingen doen het (waterleidingbedrijven etc), de VN doet het, provincies doen het.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom de EU nu ook al aan ontwikkelingshulp doet?
Al die moeite, terwijl je ook in het theehuis kunt blijven zitten en wachten tot een eurocraat vanuit Brussel een koffertje met geld komt brengen...quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Tip voor Tunesie
1. Zorg dat je een stabile democratie en rechtstaat wordt
2. Trek investeerders aan met goede regelingen
3. Produceer en exporteer
Juist, en dat is de eurocraat verplicht, want je hebt het nodig. Je kan niet zonder, en de eurocraat heeft zoveel.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Al die moeite, terwijl je ook in het theehuis kunt blijven zitten en wachten tot een eurocraat vanuit Brussel een koffertje met geld komt brengen...
waarom zou je als je ook gratis geld kan krijgen van gekke gerrit de EU, die zo graag net als de USA wil doenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Tip voor Tunesie
1. Zorg dat je een stabile democratie en rechtstaat wordt
2. Trek investeerders aan met goede regelingen
3. Produceer en exporteer
Zo betaalden we met zijn allen 30.000 uitkeringen alleen al in Amsterdam aan mensen die helemaal niet bestaan..quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:49 schreef LXIV het volgende:
Ik heb soms nog wel ruzie met mijn vrouw.
Stond pas geleden de buurman op de stoep. 'Ik weet dat het niet zo lekker gaat in de relatie, en dat jullie het niet al te breed hebben. Daarom geven mijn vrouw en ik je 400 euro, zodat jullie eens een lekker weekeindje naar Brussel of Parijs kunnen. Dat zal jullie relatie goeddoen."
Ik heb dat geld natuurlijk keihard in zijn gezicht teruggesmeten. Wat denkt hij wel: zelf op vakantie gaan naar Bali of Thailand, en ons afschepen met een lullig weekeinde Parijs. De arrogantie!!
Kameel?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:56 schreef Cheiron het volgende:
Ook een gegeven kameel moet je niet in de bek kijken..
Met dat soort dingen moet ik altijd aan Sjakie van de familie Flodder denken. Dan is er vanuit de gemeente een huis geregeld (waar nette, hardwerkende mensen 12 jaar voor moeten wachten). Vol ingehouden plezier vanwege het goede ding dat hij geregeld heeft rijdt hij dan naar de kansenfamilie. Die blijkt echter helemaal niet tevreden, vol verontwaardiging tonen ze wat er allemaal fout aan is en dat het discriminatie is dat in Nederland anno nu mensen zoals zij op deze manier moeten wonen terwijl blanke Nederlanders in villa's wonen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo betaalden we met zijn allen 30.000 uitkeringen alleen al in Amsterdam aan mensen die helemaal niet bestaan..
Die ambtenaren zijn prima onderhandelaren, want iedere euro die ze weggeven komt een extra euro aan overhead bij voor hun zelf. Wel eens op een ministerie geweest?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met dat soort dingen moet ik altijd aan Sjakie van de familie Flodder denken. Dan is er vanuit de gemeente een huis geregeld (waar nette, hardwerkende mensen 12 jaar voor moeten wachten). Vol ingehouden plezier vanwege het goede ding dat hij geregeld heeft rijdt hij dan naar de kansenfamilie. Die blijkt echter helemaal niet tevreden, vol verontwaardiging tonen ze wat er allemaal fout aan is en dat het discriminatie is dat in Nederland anno nu mensen zoals zij op deze manier moeten wonen terwijl blanke Nederlanders in villa's wonen.
Vol wroeging keert die ambtenaar dan terug naar het gemeentehuis. Op deze manier heeft die criminele Roma-familie uit Utrecht ook een villa gekregen voor het veroorzaken van overlast.
Die linkse wereldverbeterende ambtenaren zijn gewoon de slechtst denkbare onderhandelaars. Zelfs al mogen ze gratis dingen weggeven, dan nog zijn ze niet in staat het de ontvanger te laten accepteren. Want die weet dat als hij maar een grote mond opzet, er nóg meer in het vat zit.
Probleem is dat die mensen ook werkelijk bestaan, en vaak een salaris verdienen krijgen boven de Balkenendenormquote:Op zaterdag 19 februari 2011 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vol wroeging keert die ambtenaar dan terug naar het gemeentehuis. Op deze manier heeft die criminele Roma-familie uit Utrecht ook een villa gekregen voor het veroorzaken van overlast.
Wie moet nu met die regio omgaan en waarom en hoe verwacht hij dat?quote:'Toen Ashton 17 miljoen zei, dacht onze premier dat hij het verkeerd had begrepen en vroeg: "miljoen of miljard?",' aldus Chelbi. Het is volgens de minister duidelijk dat de unie niet in staat is met de regio om te gaan.
Ik wel, de EU heeft veel te veel Geld, echt waarquote:Op zaterdag 19 februari 2011 10:16 schreef paddy het volgende:
Misschien komen we meer te weten, want ik geloof niet in zomaar een gift van tweehonderdachtenvijftig miljoen.
In verhouding met veel landen daar heeft Nederland een belachelijk hoge staatsschuld. Wij geven dus geld weg, wat we eigenlijk helemaal niet hebben.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 10:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik wel, de EU heeft veel te veel Geld, echt waar
Je hebt gelijk. Ik zal het andere topic even kickenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 10:50 schreef Zombiehoofd het volgende:
Dubbel topic: Tunesië vind hulpbedrag EU 'absurd laag' (kan gebeuren hoor)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |