Graag gedaanquote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:02 schreef ausweiss het volgende:
[..]
Bedankt piet, mijn scherm hangt nu vol koffie.![]()
Bakken en serveren met een botersausje.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:58 schreef _Loki het volgende:
Ik heb pangasiusfilet in de aanbieding gekocht. Geen idee wat ik ermee moet. Dus, tips graag.
Aan de kat geven en voor jezelf een moot kabeljauw halen, of rode poon, of makreel, schol, tong...quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:58 schreef _Loki het volgende:
Ik heb pangasiusfilet in de aanbieding gekocht. Geen idee wat ik ermee moet. Dus, tips graag.
Hela, begrijp het zeker wel ^^ Het is misschien meer een uitdaging, maar daar houd ik wel van.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan begrijpt ze sowieso niets van gezond en lekker eten.
Het is vrijwel onmogelijkquote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:28 schreef Pandora73 het volgende:
Off-topic:
Als veganist, eet je dan ook geen snoepjes/drop? Of andere dingen waar gelatine in zit?
(Zelf heb ik bijvoorbeeld medicijnen die ik moet slikken in capsules die ook gelatine bevatten, hoe lost een veganist zoiets dan op?)
En eet je wel eens bij een snackbar? (Omdat frikandellen natuurlijk in hetzelfde vet gebakken worden als jouw friet...) En kijk je dan ook naar of er in plantaardige olie gebakken wordt of in Ossewit?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik geen vlees, geen vis, geen enkele zuivel (dus ook bijvoorbeeld geen roomijs), geen eieren, geen honing, geen gelatine-bevattende dingen enzovoorts zou mogen. En alle groenten en fruit moeten ook persé biologisch, omdat er anders bestrijdingsmiddelen overheen zijn gegaan, en daar gaan natuurlijk beestjes van dood... Hoewel er bij veel biologische bedrijven ook weer biologische bestrijding, bijvoorbeeld met sluipwespen, plaatsvindt, maar dan worden alsnog het ongedierte gedood...
Ik denk dat ik gek zou worden...![]()
Ik weet dat het off-topic is, maar ik kan me zó moeilijk een volledig veganistische levensstijl voorstellen... Het is dus echt belangstelling dat ik het vraag.
Kom dan niet in dit topic over veganisten praten als je mijn mening daar niet over wilt weten, en ik gedraag me voor mijn doen nog uitermate terughoudend.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:36 schreef RobinOok het volgende:
Misschien helpt het als jullie het eens bekijken als een dwangneurose. Zouden jullie iemand die niet op de lijntjes van stoeptegels wil trappen ook zo benaderen? Ik word een beetje naar van die badinerende bekeringsdrang van jullie. Laat die veganisten lekker hun gang gaan joh!
Euh, ik hoop niet dat dat tegen mij was?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:36 schreef RobinOok het volgende:
Misschien helpt het als jullie het eens bekijken als een dwangneurose. Zouden jullie iemand die niet op de lijntjes van stoeptegels wil trappen ook zo benaderen? Ik word een beetje naar van die badinerende bekeringsdrang van jullie. Laat die veganisten lekker hun gang gaan joh!
Oh, ik wist niet dat dit een topic over veganisten was.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kom dan niet in dit topic over veganisten praten
Niet tegen jou in het bijzonder maar tegen de teneur hier op Fok om veganisten te pas en te onpas in hun nek te springen en ter verantwoording te roepen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:54 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Euh, ik hoop niet dat dat tegen mij was?
Dan moeten ze maar een eigen hoekje krijgen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 20:38 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oh, ik wist niet dat dit een topic over veganisten was.
[..]
Niet tegen jou in het bijzonder maar tegen de teneur hier op Fok om veganisten te pas en te onpas in hun nek te springen en ter verantwoording te roepen.
Dat is het nietquote:Op zaterdag 26 maart 2011 20:38 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oh, ik wist niet dat dit een topic over veganisten was.
En jij hebt nooit een uitgesproken meningquote:Niet tegen jou in het bijzonder maar tegen de teneur hier op Fok om veganisten te pas en te onpas in hun nek te springen en ter verantwoording te roepen.
En homo batsen?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 22:45 schreef RobinOok het volgende:
Nah, ze vroeg alleen maar of de couscous ook zonder boter kon worden klaargemaakt.
En ja, ik heb regelmatig uitgesproken meningen, maar als de hele meute die mening deelt voel ik me al een heel stuk minder geroepen die te ventileren. Christen bashen, vegan bashen, homo bashen, ik hou er niet van....
Met of zonder ketjap maar met pindasaus proef je toch niet zo erg.quote:Op zondag 27 maart 2011 00:51 schreef SiGNe het volgende:
Ik krijg trek in vleesch na deze discussie, liefst zonder groenten erbij![]()
Maar Piet, heb je nog een lekkere marinade voor een varkenshaas voor me?
Ik zat eraan te denken om er saté van te maken maar ik zou wel eens een marinade willen zonder de standaard ketjap manis.
Heb jij ideeën?
een droge of een gekookte? Gerookt?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:58 schreef Erasmo het volgende:
Om maar weer even ontopic te gaan, ik kan hier in de buurt achterpoten van varkens krijgen en het lijkt me wel tof om zelf een ham te maken, maar ben ik hiervoor niet al te laat in het jaar?
Knoflook fijngestamptquote:Op zondag 27 maart 2011 00:51 schreef SiGNe het volgende:
Ik krijg trek in vleesch na deze discussie, liefst zonder groenten erbij![]()
Maar Piet, heb je nog een lekkere marinade voor een varkenshaas voor me?
Ik zat eraan te denken om er saté van te maken maar ik zou wel eens een marinade willen zonder de standaard ketjap manis.
Heb jij ideeën?
Een droge ja. Ik las ergens dat je er ook reuzel op moest smeren als je hem ophangt, klopt dat?quote:Op zondag 27 maart 2011 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
een droge of een gekookte? Gerookt?
Droog: Dik in het grove zeezouz zout leggen voor een week, schoonmaken en dan in een droogkast hangen
Op het snijvlak, ja, dat kan, dan droogt ie regelmatiger.quote:Op zondag 27 maart 2011 09:48 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Een droge ja. Ik las ergens dat je er ook reuzel op moest smeren als je hem ophangt, klopt dat?
Dat valt wel van wat resthout in elkaar te timmeren. Heb ook al een droogkastje voor mijn nagelhout gemaaktquote:Op zondag 27 maart 2011 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op het snijvlak, ja, dat kan, dan droogt ie regelmatiger.
Als je geen droogkast hebt wordt het lastig trouwens. Een droogkast is gewoon een kast met vliegengaas ervoor, zodat er geen vliegen bijkomen
Dahl-soepquote:Op maandag 28 maart 2011 08:49 schreef Lyriella het volgende:
Hoi piet,
Ideeën wat je kunt maken met linzen? =)
Alleen pekelen is het lekkerst vind ik, en waarom zonder zwoerd, als je hem goed klaarmaakt (op 150 graden, ca 1,5 uur afhankelijk van je oven) wordt de zwoerd krokant knapperig en het lekkerste van je hele spek.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:23 schreef davo1979 het volgende:
Ik wil met de pasen een varkensbuikspek klaarmaken ( zonder zwoerd). Kan iemand me uitleggen met welke kruiden ik dat het beste kan doen, hoelang van te voren en hoeveel graden en minuten in de oven?
Mosterdsaus vind ik, helpt de zware kost verteren, maar een goede jus is ook lekker.quote:Op vrijdag 1 april 2011 22:28 schreef megamandy het volgende:
Piet,
Ik zag in een kookboek een vleesbal staan van varkensgehakt met daar omheen een schnitzel (even globaal, uit mijn hoofd weet ik niet of er nog iets speciaals bij kwam qua kruiden etc). Wat voor een saus is daar volgens jou het lekkerst bij? Of gewoon een goeie jus erbij maken?
Alvast bedankt!
Klinkt als gemarineerd vetspek, dat kan errug lekker zijn, net als Foie Gras.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:34 schreef Spanky78 het volgende:
Oeh, piet, heb jij een recept voor 'lardo' zoals ik die in de Aosta heb gegeten? Dat was echt geweldig. Ik weet dat er rozemarijn in zat en knoflook, maar verder... bijna 100% vet, maar echt goddelijk...Het heet lard D'arnad, maar kan geen goed recept vinden...
Omdat ik in het verleden weleens een speklap met zwoerd heb geprobeerd maar de rillingen over me rug er van kreegquote:
Waarom zou je dat willen? Als je pasta maakt van semolina zit daar voldoende voedingsvezel in, ca 5%quote:Op donderdag 14 april 2011 14:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik zou graag eens volkorenpasta willen maken.
Zelfgemaakte is met ei meestal, dus een heel ander soort product dan uit de winkel, dat is meel en water.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:47 schreef MevrouwPuff het volgende:
Omdat ik de volkorenpasta uit de winkel op zich lekkerder vindt dan de 'gewone'.
De zelfgemaakte is al een stuk lekkerder dan de gedroogde, maar ik ben benieuwd hiernaar.
Ik probeer het gewoon
Van experimenteren kan je leren, van fouten maken ook.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:45 schreef RobinOok het volgende:
Dat gaat toch niet lukken? Pasta maken van brinta? Hallo?!
Volkorenpasta uit de winkel is toch ook gewoon van een mengsel van volkoren meel en gewoon meel?
Maak al meer dan 20 jaar pasta en was er best trots op, ga ik een keer eten bij Mario Gamba, tja, heb me nog net niet in slaap gehuild, maar dat was alleen maar omdat het zo lekker was.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:49 schreef Spanky78 het volgende:
Als je pasta met ei maakt kun je je nog wel watveroorloven met het eiwitgehalte. Zelf wel eens bij gebrek aan tipo 0 of semolina gewoon patentbloem genomen.. En perfecte pasta!
Wat een negativiteit!quote:Op donderdag 14 april 2011 19:41 schreef RobinOok het volgende:
Ja, behalve dat dat niet echt opschiet als je van tevoren al op 5 vingers na kan tellen dat iets niet gaat werken. Dan ben je gewoon dom bezig.
soms lukt het ook gewoon spontaan, per ongeluk. 25 jaar geleden at ik samen met een vriend een haas met bospaddestoelen, met een perfecte wijn, het was zo goed, we hebben het er nog wel eens over.quote:Op donderdag 14 april 2011 20:28 schreef Spanky78 het volgende:
Maar inderdaad, écht goed eten, daar kan je echt de tranen van in je ogen krijgen! Is mij twee keer gebeurd in totaal....dat ik echt niet snapte hoe iets zo lekker kon zijn...
Haha, wat goed, ik heb ook zoiets, was echt in extase... Als ik terugdenk proef ik nog bijna de combi van superlekkere wijn en het goddelijke gerecht dat we kregen! De andere keer was na een heftige week wildkamperen en droogvoer in Italie, we kwamen langs de bakker met vers brood. Ik heb daar in een soort van half orgasme vers wit brood zonder beleg zitten scheuren en eten, kon wel janken van geluk!quote:Op donderdag 14 april 2011 21:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
soms lukt het ook gewoon spontaan, per ongeluk. 25 jaar geleden at ik samen met een vriend een haas met bospaddestoelen, met een perfecte wijn, het was zo goed, we hebben het er nog wel eens over.
Gewoon in een ovenschaal heb je 'm in 25 minuten op 180 graden gaar, 200 lijkt me net iets te hoog (droge kip)quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:17 schreef McGilles het volgende:
Hoe lang duurt het totdat een kipfilet en papillote gaar is? (oven 200graden)
In een open ovenschaal dus in 25 minuten gaar, maar hoe lang in een pakketje?quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:36 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Gewoon in een ovenschaal heb je 'm in 25 minuten op 180 graden gaar, 200 lijkt me net iets te hoog (droge kip)
Goed vlees heeft geen hamer nodig.quote:Op donderdag 21 april 2011 17:04 schreef Selestha het volgende:
Hoi Piet,
Ik heb een vraag over het kopen van vlees, niet het bereiden ervan. Ik hoop dat dat ook goed is.
Ik heb hier in de buurt voor vlees alleen een keurslager zitten, en die bewerkt mijn kogelbiefstukjes altijd met een vleeshamer als ik ze bestel om ze malser te maken zegt hij. Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat slagers dat alleen doen als ze slecht of goedkoop vlees verkopen?
Klopt dat ook of is het een urban legend? Goed rood vlees heeft toch geen hamer nodig neem ik aan?
Je bent er inmiddels achter hoop ik? Had je vraag even gemist. Vlees in een pakje duur wat langer.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:12 schreef McGilles het volgende:
[..]
In een open ovenschaal dus in 25 minuten gaar, maar hoe lang in een pakketje?Ook 25 minuten of zelfs sneller?
Oké dus daar koop ik mijn vlees ook niet meer. Enig idee waar je dan nog als leek terecht kan? Is de BD (Biologisch Dynamische) slager misschien wat?quote:Op donderdag 21 april 2011 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed vlees heeft geen hamer nodig.
De kwaliteit van het meeste vlees is echter bedroevend slecht. Ik haal mijn vlees altijd bij de Hanos of bij een bevriende horecaslager, de poelier (kip en wild) maar eigenlijk nooit meer bij de supermarkt of gewone slager. Ze zijn er in geslaagd mij weg te pesten.
Ik probeer af en toe een klein dorpsslagertje waar veel boeren komen, of een boer die zelf zijn eigen vlees verkoopt, maar dat blijft behelpen.
BD zegt alleen maar of het vlees BD is, het wil niet zeggen dat het rundvlees goed gerijpt is of mooi gemarmerd.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:15 schreef Selestha het volgende:
[..]
Oké dus daar koop ik mijn vlees ook niet meer. Enig idee waar je dan nog als leek terecht kan? Is de BD (Biologisch Dynamische) slager misschien wat?
Nee helaas niet, mijn vader is zojuist ontslagen bij het bedrijf waar hij een pasje van had, en iemand anders die ik ken met een pasje woont hier 200 km vandaanquote:Op donderdag 21 april 2011 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
BD zegt alleen maar of het vlees BD is, het wil niet zeggen dat het rundvlees goed gerijpt is of mooi gemarmerd.
Het is een kwestie van proberen. Ken je niemand met een eigen bedrijf waar je een keer een pasje van kan lenen?
Turkse slagers hebben trouwens vaak prima lamsvlees.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:19 schreef Selestha het volgende:
[..]
Nee helaas niet, mijn vader is zojuist ontslagen bij het bedrijf waar hij een pasje van had, en iemand anders die ik ken met een pasje woont hier 200 km vandaanEn ik heb geen auto, dus da's helaas geen oplossing.
Ik denk dat ik maar vega word dan
Oh da's in ieder geval nog iets dan. Ik begrijp niet dat de NL'se consument zulk baggervlees accepteert, ik zoek al tijden naar een goede slager maar inderdaad, het is zoeken naar een naald in de hooibergquote:Op donderdag 21 april 2011 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Turkse slagers hebben trouwens vaak prima lamsvlees.
Waar woon je?quote:Op donderdag 21 april 2011 18:19 schreef Selestha het volgende:
[..]
Nee helaas niet, mijn vader is zojuist ontslagen bij het bedrijf waar hij een pasje van had, en iemand anders die ik ken met een pasje woont hier 200 km vandaanEn ik heb geen auto, dus da's helaas geen oplossing.
Bij de Sligro doen ze nooit moeilijk als je zegt dat je je pas vergeten bent.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:19 schreef Selestha het volgende:
[..]
De Sligro heeft geen goed vlees.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Bij de Sligro doen ze nooit moeilijk als je zegt dat je je pas vergeten bent.
Bij de Makro zijn ze lastiger, die willen dat je dan een handtekening van de pashouder meeneemt. (terwijl je dan net zo goed meteen de pas had kunnen vragen)
Doe jij dat regelmatig dan? En kunnen ze dan niet nazoeken in een systeem of je wel of geen pas hebt?quote:Op donderdag 21 april 2011 18:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Bij de Sligro doen ze nooit moeilijk als je zegt dat je je pas vergeten bent.
Denk dat de sligro heeeel goed weet dat je geen pas hebt, maar dat ze gewoon graag wat verkopen.quote:Op donderdag 21 april 2011 19:18 schreef Selestha het volgende:
[..]
Doe jij dat regelmatig dan? En kunnen ze dan niet nazoeken in een systeem of je wel of geen pas hebt?
In dat geval ga ik dat eens proberen, want er zijn ook andere dingen die ik graag wil kopen zoals goede olijfolie.quote:Op donderdag 21 april 2011 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk dat de sligro heeeel goed weet dat je geen pas hebt, maar dat ze gewoon graag wat verkopen.
Als je een limousinslager kunt vinden heb je wellicht ook geluk... die verkopen best aardig vlees.. kan wel prijzig zijn.....quote:Op donderdag 21 april 2011 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed vlees heeft geen hamer nodig.
De kwaliteit van het meeste vlees is echter bedroevend slecht. Ik haal mijn vlees altijd bij de Hanos of bij een bevriende horecaslager, de poelier (kip en wild) maar eigenlijk nooit meer bij de supermarkt of gewone slager. Ze zijn er in geslaagd mij weg te pesten.
Ik probeer af en toe een klein dorpsslagertje waar veel boeren komen, of een boer die zelf zijn eigen vlees verkoopt, maar dat blijft behelpen.
Limousin is een ras koe, zegt niet noodzakelijk wat over de kwaliteit van het vlees. Limousin is vooral zo geliefd omdat het bleek is. Persoonlijk heb ik liever donkerder rundvlees.quote:Op donderdag 21 april 2011 19:56 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als je een limousinslager kunt vinden heb je wellicht ook geluk... die verkopen best aardig vlees.. kan wel prijzig zijn.....
Maar ik wil een lekkere saus voor bij zalmquote:Op donderdag 21 april 2011 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon raspen is het lekkerst vind ik.
Het is voor morgen, dus dan doe ik het een half uurtjequote:Op donderdag 21 april 2011 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent er inmiddels achter hoop ik? Had je vraag even gemist. Vlees in een pakje duur wat langer.
Beetje room oid erdoor.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:36 schreef Temlin het volgende:
[..]
Maar ik wil een lekkere saus voor bij zalm
je luistert teveel naar Julius Jaspersquote:Op donderdag 21 april 2011 22:36 schreef Temlin het volgende:
[..]
Maar ik wil een lekkere saus voor bij zalm
Groene asperges?quote:Op zondag 1 mei 2011 13:05 schreef roos85 het volgende:
ik wil binnenkort risotto met spekjes maken, iemand nog tips wat groenten ik daarbij kan toevoegen?
Groene asperges smaken anders dan wittequote:
Als hij fluweelzacht is met nog een hint van stevigheid van de korrels.quote:hoe kan je proeven dat de risotto de juiste garing heeft?
Vraag je wijnhandelaar, of lees de beschrijving achter op de fles. Dat de wijn per-sé Spaans moet zijn is natuurlijk onzin. Wat ga je maken?quote:Op zondag 1 mei 2011 15:07 schreef kanovinnie het volgende:
Hoi Piet,
Volgens het recept heb ik een Spaanse droge wijn nodig, die licht, fris en fruitig moet zijn.
Waar herken ik dit in godsnaam aan![]()
Er staan wel 2 voorbeeldnamen, maar dit recept komt nog uit het guldentijdperk
Gestoofde kabeljauwschotel, komt 7 man eten vanavond.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vraag je wijnhandelaar, of lees de beschrijving achter op de fles. Dat de wijn per-sé Spaans moet zijn is natuurlijk onzin. Wat ga je maken?
Neem aan dat je het dan over witte wijn hebt? Gewoon de droge witte wijn gebruiken die je in huis hebt dan.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Gestoofde kabeljauwschotel, komt 7 man eten vanavond.
Ik denk niet dat de wijnhandelaar op zondag open is.
Rood.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neem aan dat je het dan over witte wijn hebt? Gewoon de droge witte wijn gebruiken die je in huis hebt dan.
Dan neem je toch gewoon een rode wijn die je in huis hebt? Of heb je meerdere verschillende soorten rode wijn in huis waarvan je geen idee hebt hoe ze smaken?quote:Op zondag 1 mei 2011 15:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Rood.
Dat kan blijkbaar, want in Spanje wordt vis veel vaker met rode dan met witte wijn gecombineerd. Daar kan dat, want de vis wordt meestal klaargemaakt met knoflook, olijfolie en veel kruiden. De wijn die u bij deze kabeljauw kiest moet dan ook dat kruidige hebben, maar mag verder lekker licht, fris en fruitig zijn.
Alsdus het recept.
Mijn Italiaans is niet zo heel goed, maar ik heb hier blijkbaar een fluweelzachte rijpe Italiaanse wijn. Zou zoiets een goede zijn?quote:Op zondag 1 mei 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan neem je toch gewoon een rode wijn die je in huis hebt? Of heb je meerdere verschillende soorten rode wijn in huis waarvan je geen idee hebt hoe ze smaken?
Beter dan een straf zure die stijf staat van de taninne.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mijn Italiaans is niet zo heel goed, maar ik heb hier blijkbaar een fluweelzachte rijpe Italiaanse wijn. Zou zoiets een goede zijn?
die lust ik ook nietquote:Op zondag 1 mei 2011 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Groene asperges smaken anders dan witte
oke, dus als ik het goed begrijp moet je geen harde korrel meer proeven?quote:[..]
Als hij fluweelzacht is met nog een hint van stevigheid van de korrels.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |