abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:39:01 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_94641078
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:02 schreef ausweiss het volgende:

[..]

Bedankt piet, mijn scherm hangt nu vol koffie. ~O> 8)7
Graag gedaan
c_/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_94643481
Ik heb pangasiusfilet in de aanbieding gekocht. Geen idee wat ik ermee moet. Dus, tips graag. :D
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:08:23 #203
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94643790
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:58 schreef _Loki het volgende:
Ik heb pangasiusfilet in de aanbieding gekocht. Geen idee wat ik ermee moet. Dus, tips graag. :D
Bakken en serveren met een botersausje.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:45:05 #204
45206 Pietverdriet
pi_94644894
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:58 schreef _Loki het volgende:
Aan de kat geven en voor jezelf een moot kabeljauw halen, of rode poon, of makreel, schol, tong...
pi_94648074
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan begrijpt ze sowieso niets van gezond en lekker eten.
Hela, begrijp het zeker wel ^^ Het is misschien meer een uitdaging, maar daar houd ik wel van.
pi_94648730
Off-topic:

Als veganist, eet je dan ook geen snoepjes/drop? Of andere dingen waar gelatine in zit?
(Zelf heb ik bijvoorbeeld medicijnen die ik moet slikken in capsules die ook gelatine bevatten, hoe lost een veganist zoiets dan op?)

En eet je wel eens bij een snackbar? (Omdat frikandellen natuurlijk in hetzelfde vet gebakken worden als jouw friet...) En kijk je dan ook naar of er in plantaardige olie gebakken wordt of in Ossewit?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik geen vlees, geen vis, geen enkele zuivel (dus ook bijvoorbeeld geen roomijs), geen eieren, geen honing, geen gelatine-bevattende dingen enzovoorts zou mogen. En alle groenten en fruit moeten ook persé biologisch, omdat er anders bestrijdingsmiddelen overheen zijn gegaan, en daar gaan natuurlijk beestjes van dood... Hoewel er bij veel biologische bedrijven ook weer biologische bestrijding, bijvoorbeeld met sluipwespen, plaatsvindt, maar dan worden alsnog het ongedierte gedood...
Ik denk dat ik gek zou worden... :@

Ik weet dat het off-topic is, maar ik kan me zó moeilijk een volledig veganistische levensstijl voorstellen... Het is dus echt belangstelling dat ik het vraag.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zaterdag 26 maart 2011 @ 19:32:15 #207
45206 Pietverdriet
pi_94648866
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:28 schreef Pandora73 het volgende:
Off-topic:

Als veganist, eet je dan ook geen snoepjes/drop? Of andere dingen waar gelatine in zit?
(Zelf heb ik bijvoorbeeld medicijnen die ik moet slikken in capsules die ook gelatine bevatten, hoe lost een veganist zoiets dan op?)

En eet je wel eens bij een snackbar? (Omdat frikandellen natuurlijk in hetzelfde vet gebakken worden als jouw friet...) En kijk je dan ook naar of er in plantaardige olie gebakken wordt of in Ossewit?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik geen vlees, geen vis, geen enkele zuivel (dus ook bijvoorbeeld geen roomijs), geen eieren, geen honing, geen gelatine-bevattende dingen enzovoorts zou mogen. En alle groenten en fruit moeten ook persé biologisch, omdat er anders bestrijdingsmiddelen overheen zijn gegaan, en daar gaan natuurlijk beestjes van dood... Hoewel er bij veel biologische bedrijven ook weer biologische bestrijding, bijvoorbeeld met sluipwespen, plaatsvindt, maar dan worden alsnog het ongedierte gedood...
Ik denk dat ik gek zou worden... :@

Ik weet dat het off-topic is, maar ik kan me zó moeilijk een volledig veganistische levensstijl voorstellen... Het is dus echt belangstelling dat ik het vraag.
Het is vrijwel onmogelijk
En dan nog een leuke,
Hoe zit het met paddestoelen, dat zij geen planten, genetisch gezien staan ze veel dichter bij de dieren dan de planten.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 19:36:34 #208
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94649003
Misschien helpt het als jullie het eens bekijken als een dwangneurose. Zouden jullie iemand die niet op de lijntjes van stoeptegels wil trappen ook zo benaderen? Ik word een beetje naar van die badinerende bekeringsdrang van jullie. Laat die veganisten lekker hun gang gaan joh!
pi_94649191
Ik eet wel snoepjes/drop, maar niet de reguliere. Daar zit idd vaak gelatine in en ook in toetjes is dit vaak. Toetjes heb ik vaak van Provamel of Alpro Soya. De eerste vind ik veel lekkerder, maar die verkopen ze enkel bij de natuurwinkel en het is dus afhankelijk van of ik daar kom. Snoepjes is eveneens lang leve de natuurwinkel, waar ze ook drop, winegums, lolly's, koekjes (hele lekkere!) en dergelijke veganistisch hebben. Veganistische drop kun je zelfs in de gewone supermarkt kopen, van Zonnatura meen ik, alleen heb ik dit nog nooit gekocht eigenlijk. Ook chocola is er in veganistische varianten, al is dit vaak extra puur dus daar moet je van houden. Je hebt wel witte en melk varianten, maar daar ben ik niet laaiend enthousiast over.

Bij de snackbar kom ik eigenlijk niet, geen idee wat ik daar naast friet zou moeten kopen want eigenlijk zit er in de ongebakken producten vaak vlees, kaas, zuivel of eieren. En inderdaad het vet.. dus zelf frietjes maken ^^ is nog lekkerder ook, alleen kost t wat meer moeite.
Tegenwoordig verkopen supermarkten vrij veel biologisch, dus dat maakt het al eenvoudiger.
Brood is ook geen probleem => oerbrood, of allisonbrood is altijd veganistisch en vaak ook biologisch.

Punt is dat juist omdat je zo "moeilijk" moet doen, je veel meer leuke en lekkere dingen ontdekt. Het is even wennen maar dan gaat het steeds eenvoudiger eigenlijk.

http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Hoofdpagina << dit is de veganisme wiki, kan je beweegredenen etcetera zoeken maar ook producten. Bijvoorbeeld dus ook snoep =) (beetje naar beneden scrollen). Kijk maar eens =)
pi_94649259
Paddestoelen zijn niet dierlijk. Er zijn wel mensen die naast veganistisch ook geen paddestoelen en uien eten, maar dan ben je vedisch. Google maar ^^
  zaterdag 26 maart 2011 @ 19:45:47 #211
45206 Pietverdriet
pi_94649355
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:36 schreef RobinOok het volgende:
Misschien helpt het als jullie het eens bekijken als een dwangneurose. Zouden jullie iemand die niet op de lijntjes van stoeptegels wil trappen ook zo benaderen? Ik word een beetje naar van die badinerende bekeringsdrang van jullie. Laat die veganisten lekker hun gang gaan joh!
Kom dan niet in dit topic over veganisten praten als je mijn mening daar niet over wilt weten, en ik gedraag me voor mijn doen nog uitermate terughoudend.
En jij kan ook een bepaald uitgesproken mening hebben over zaken dus je moet anderen het niet kwalijk nemen als zij dat ook hebben.
pi_94649551
Nja, k vroeg in eerste instantie alleen of je couscous ook zonder boter klaar kan maken. Verder begon ik nergens zelf over =)
pi_94649757
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:36 schreef RobinOok het volgende:
Euh, ik hoop niet dat dat tegen mij was?
Ik heb volgens mij duidelijk aangegeven dat het belangstelling is, en dat *ik* me er zo weinig bij kan voorstellen hoe dat dan werkt. Ik stelde de vraag dus uit nieuwsgierigheid, en zéker niet uit veroordeling.

@Lyriella: dank voor je uitleg. Het is dus in de praktijk minder moeilijk dan ik had bedacht. Alleen zou het voor mij dus al niet werken vanwege medicijnen. En nee, extra pure chocolade is ook niet mijn ding nee ;)

Ik trok het allemaal wat te ver door in mijn gedachten. Ik bedoel, als je na moet denken over ongediertebestrijding tijdens het kweken van je groente, kan ik me voorstellen dat je de deur helemaal niet meer uitkomt omdat je ook altijd per ongeluk over een mier kan heenfietsen, of je huis niet meer kan schoonmaken omdat dan de stofmijten doodgaan, enzovoorts. Dat lijkt me ook geen leven...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_94650205
Graag gedaan =) Het gaat in het algemeen meer om het bewustere leven. Medicijnen is inderdaad wel lastig. Als er geen alternatieven zouden zijn en ik moest die medicijnen daadwerkelijk hebben voor mijn gezondheid.. dan is die keuze makkelijk gemaakt. Zoiets is het ook een beetje met naar buiten gaan. Je moet in het bewuste leven ook bewust met je eigen lichaam omgaan. Sowieso eigenlijk wel, maar je kunt je lichaam niet ontzeggen wat het nodig heeft als er geen veganistische alternatieven zijn. Zo leef ik eigenlijk een beetje =)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 20:38:59 #215
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94651838
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom dan niet in dit topic over veganisten praten
Oh, ik wist niet dat dit een topic over veganisten was.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:54 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Euh, ik hoop niet dat dat tegen mij was?
Niet tegen jou in het bijzonder maar tegen de teneur hier op Fok om veganisten te pas en te onpas in hun nek te springen en ter verantwoording te roepen.
pi_94652175
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 20:38 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[..]

Niet tegen jou in het bijzonder maar tegen de teneur hier op Fok om veganisten te pas en te onpas in hun nek te springen en ter verantwoording te roepen.
Dan moeten ze maar een eigen hoekje krijgen.

En dit topic een name change het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic zonder vega vragen. ~O>
  zaterdag 26 maart 2011 @ 21:40:39 #217
45206 Pietverdriet
pi_94654484
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 20:38 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat is het niet
Dit is het grote vraag het Piet hoe maak ik het klaar topic waar je vragen over technieken en bereidingswijze kan stellen. Ik heb een uitgesproken mening over veganisten en andere dogmatische wereldverbeteraars, je vraagt toch ook niet in Top Gear tips voor ecologisch autorijden
quote:

En jij hebt nooit een uitgesproken mening
  zaterdag 26 maart 2011 @ 22:45:53 #218
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94657077
Nah, ze vroeg alleen maar of de couscous ook zonder boter kon worden klaargemaakt.
En ja, ik heb regelmatig uitgesproken meningen, maar als de hele meute die mening deelt voel ik me al een heel stuk minder geroepen die te ventileren. Christen bashen, vegan bashen, homo bashen, ik hou er niet van....
  zaterdag 26 maart 2011 @ 22:47:18 #219
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94657115
pi_94659289
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:45 schreef RobinOok het volgende:
Nah, ze vroeg alleen maar of de couscous ook zonder boter kon worden klaargemaakt.
En ja, ik heb regelmatig uitgesproken meningen, maar als de hele meute die mening deelt voel ik me al een heel stuk minder geroepen die te ventileren. Christen bashen, vegan bashen, homo bashen, ik hou er niet van....
En homo batsen?
Ik weet het ook niet
  zaterdag 26 maart 2011 @ 23:50:40 #221
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94659678
Ik bats zonder aanzien des persoons.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 23:58:13 #222
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94660031
Om maar weer even ontopic te gaan, ik kan hier in de buurt achterpoten van varkens krijgen en het lijkt me wel tof om zelf een ham te maken, maar ben ik hiervoor niet al te laat in het jaar?
  zondag 27 maart 2011 @ 00:51:14 #223
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_94662042
Ik krijg trek in vleesch na deze discussie, liefst zonder groenten erbij :+
Maar Piet, heb je nog een lekkere marinade voor een varkenshaas voor me?
Ik zat eraan te denken om er saté van te maken maar ik zou wel eens een marinade willen zonder de standaard ketjap manis.
Heb jij ideeën?
  zondag 27 maart 2011 @ 05:06:45 #224
160841 ausweiss
Weist aus
pi_94665667
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 00:51 schreef SiGNe het volgende:
Ik zat eraan te denken om er saté van te maken maar ik zou wel eens een marinade willen zonder de standaard ketjap manis.
Heb jij ideeën?
Met of zonder ketjap maar met pindasaus proef je toch niet zo erg.

In belgië hebben ze in de frituur sateekes.(lijkt op shaslicks)
Mss moet je er gewoon een soort shashlick van maken.
In stukken snijden aan pennen rijgen met ui spek en paprika.
Na bereiden beetje paprika poeder er over ( edel süs).
Niks marineren gewoon alleen peper en zout vooraf.
  zondag 27 maart 2011 @ 09:24:03 #225
45206 Pietverdriet
pi_94666675
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 23:58 schreef Erasmo het volgende:
Om maar weer even ontopic te gaan, ik kan hier in de buurt achterpoten van varkens krijgen en het lijkt me wel tof om zelf een ham te maken, maar ben ik hiervoor niet al te laat in het jaar?
een droge of een gekookte? Gerookt?
Droog: Dik in het grove zeezouz zout leggen voor een week, schoonmaken en dan in een droogkast hangen
  zondag 27 maart 2011 @ 09:25:57 #226
45206 Pietverdriet
pi_94666695
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 00:51 schreef SiGNe het volgende:
Heb jij ideeën?
Knoflook fijngestampt
Olijfolie
Verse rozemarijn fijngestampt
Wat citroensap
  zondag 27 maart 2011 @ 09:48:11 #227
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94666893
quote:
Op zondag 27 maart 2011 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

een droge of een gekookte? Gerookt?
Droog: Dik in het grove zeezouz zout leggen voor een week, schoonmaken en dan in een droogkast hangen
Een droge ja. Ik las ergens dat je er ook reuzel op moest smeren als je hem ophangt, klopt dat?
  zondag 27 maart 2011 @ 09:51:25 #228
45206 Pietverdriet
pi_94666925
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 09:48 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Een droge ja. Ik las ergens dat je er ook reuzel op moest smeren als je hem ophangt, klopt dat?
Op het snijvlak, ja, dat kan, dan droogt ie regelmatiger.
Als je geen droogkast hebt wordt het lastig trouwens. Een droogkast is gewoon een kast met vliegengaas ervoor, zodat er geen vliegen bijkomen
  zondag 27 maart 2011 @ 10:04:14 #229
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94667050
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Op het snijvlak, ja, dat kan, dan droogt ie regelmatiger.
Als je geen droogkast hebt wordt het lastig trouwens. Een droogkast is gewoon een kast met vliegengaas ervoor, zodat er geen vliegen bijkomen
Dat valt wel van wat resthout in elkaar te timmeren. Heb ook al een droogkastje voor mijn nagelhout gemaakt :)
pi_94702680
Hoi piet,

Ideeën wat je kunt maken met linzen? =)
  maandag 28 maart 2011 @ 10:52:46 #231
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94705594
Linzensoep, of wat voor jou kan zijn bv. ook linzenburgers.
  donderdag 31 maart 2011 @ 12:01:50 #232
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_94848667
Gewoon koken in wat bouillion of water en wat zout en als bijlage serveren?
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
pi_94858246
Ik heb er linzensoep van gemaakt.

Inderdaad in een bouillonnetje, met wat tomatenpuree en een gefruit uitje =) Was bijzonder smaakvol. Had iets weg van erwtensoep.
pi_94858370
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:49 schreef Lyriella het volgende:
Hoi piet,

Ideeën wat je kunt maken met linzen? =)
Dahl-soep :Y
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_94914234
Die ga ik eens testen als ik wat meer tijd heb. Mijn brouwsel was een geval van weinig tijd, dus wat bij elkaar mikken ^^

Piet boycot me volgens mij :P
pi_94919870
Het maakt met linzen nogal verschil welke je eet; sommige hebben een vlies, die hebben andere toepassingen dan die zonder vlies die je makkelijk kapotkookt.

Met vlies zijn ze lekker in een stoofpot :9
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:28:16 #237
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_94923058
Piet,
Ik zag in een kookboek een vleesbal staan van varkensgehakt met daar omheen een schnitzel (even globaal, uit mijn hoofd weet ik niet of er nog iets speciaals bij kwam qua kruiden etc). Wat voor een saus is daar volgens jou het lekkerst bij? Of gewoon een goeie jus erbij maken?
Alvast bedankt!
吴 曼 迪
pi_95459859
Ik wil met de pasen een varkensbuikspek klaarmaken ( zonder zwoerd). Kan iemand me uitleggen met welke kruiden ik dat het beste kan doen, hoelang van te voren en hoeveel graden en minuten in de oven?
  woensdag 13 april 2011 @ 21:26:33 #239
45206 Pietverdriet
pi_95463956
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:23 schreef davo1979 het volgende:
Ik wil met de pasen een varkensbuikspek klaarmaken ( zonder zwoerd). Kan iemand me uitleggen met welke kruiden ik dat het beste kan doen, hoelang van te voren en hoeveel graden en minuten in de oven?
Alleen pekelen is het lekkerst vind ik, en waarom zonder zwoerd, als je hem goed klaarmaakt (op 150 graden, ca 1,5 uur afhankelijk van je oven) wordt de zwoerd krokant knapperig en het lekkerste van je hele spek.
  woensdag 13 april 2011 @ 21:27:40 #240
45206 Pietverdriet
pi_95464040
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:28 schreef megamandy het volgende:
Piet,
Ik zag in een kookboek een vleesbal staan van varkensgehakt met daar omheen een schnitzel (even globaal, uit mijn hoofd weet ik niet of er nog iets speciaals bij kwam qua kruiden etc). Wat voor een saus is daar volgens jou het lekkerst bij? Of gewoon een goeie jus erbij maken?
Alvast bedankt!
Mosterdsaus vind ik, helpt de zware kost verteren, maar een goede jus is ook lekker.
pi_95464439
Oeh, piet, heb jij een recept voor 'lardo' zoals ik die in de Aosta heb gegeten? Dat was echt geweldig. Ik weet dat er rozemarijn in zat en knoflook, maar verder... bijna 100% vet, maar echt goddelijk...Het heet lard D'arnad, maar kan geen goed recept vinden...

[ Bericht 12% gewijzigd door Spanky78 op 13-04-2011 22:06:24 ]
Whatever...
  woensdag 13 april 2011 @ 22:25:56 #242
45206 Pietverdriet
pi_95467970
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:34 schreef Spanky78 het volgende:
Oeh, piet, heb jij een recept voor 'lardo' zoals ik die in de Aosta heb gegeten? Dat was echt geweldig. Ik weet dat er rozemarijn in zat en knoflook, maar verder... bijna 100% vet, maar echt goddelijk...Het heet lard D'arnad, maar kan geen goed recept vinden...
Klinkt als gemarineerd vetspek, dat kan errug lekker zijn, net als Foie Gras.
Zal eens kijken of ik een recept voor je heb
pi_95469061
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

waarom zonder zwoerd,
Omdat ik in het verleden weleens een speklap met zwoerd heb geprobeerd maar de rillingen over me rug er van kreeg
pi_95490673
Ik zou graag eens volkorenpasta willen maken. Vanavond is de tijd om daarmee te experimenteren.

Maar hoe krijg je een werkbare combinatie?
Mijn idee is nu:
1/4e deel brinta
1/4e deel bloem
1/2e deel tarwegries (normaal maak m'n pasta alleen hiervan)

Ik vraag me af of dit de beste combinatie is, maar mn google-skills zijn blijkbaar niet goed genoeg :P
  donderdag 14 april 2011 @ 15:01:08 #245
45206 Pietverdriet
pi_95492252
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik zou graag eens volkorenpasta willen maken.
Waarom zou je dat willen? Als je pasta maakt van semolina zit daar voldoende voedingsvezel in, ca 5%
pi_95494265
Omdat ik de volkorenpasta uit de winkel op zich lekkerder vindt dan de 'gewone'.
De zelfgemaakte is al een stuk lekkerder dan de gedroogde, maar ik ben benieuwd hiernaar.

Ik probeer het gewoon :)
  donderdag 14 april 2011 @ 15:56:15 #247
45206 Pietverdriet
pi_95494657
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:47 schreef MevrouwPuff het volgende:
Omdat ik de volkorenpasta uit de winkel op zich lekkerder vindt dan de 'gewone'.
De zelfgemaakte is al een stuk lekkerder dan de gedroogde, maar ik ben benieuwd hiernaar.

Ik probeer het gewoon :)
Zelfgemaakte is met ei meestal, dus een heel ander soort product dan uit de winkel, dat is meel en water.
Je zou ipv brinta voor de vezels gewoon een percentage zemelen kunnen toevoegen. Je wilt namelijk het eiwitgehalte niet teveel verlagen omdat je pasta anders niet goed van structuur is.
  donderdag 14 april 2011 @ 16:45:50 #248
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95497224
Dat gaat toch niet lukken? Pasta maken van brinta? Hallo?!
Volkorenpasta uit de winkel is toch ook gewoon van een mengsel van volkoren meel en gewoon meel?
  donderdag 14 april 2011 @ 17:38:16 #249
45206 Pietverdriet
pi_95499529
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:45 schreef RobinOok het volgende:
Dat gaat toch niet lukken? Pasta maken van brinta? Hallo?!
Volkorenpasta uit de winkel is toch ook gewoon van een mengsel van volkoren meel en gewoon meel?
Van experimenteren kan je leren, van fouten maken ook.
  donderdag 14 april 2011 @ 19:41:57 #250
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95505019
Ja, behalve dat dat niet echt opschiet als je van tevoren al op 5 vingers na kan tellen dat iets niet gaat werken. Dan ben je gewoon dom bezig. :+
pi_95505464
Als je pasta met ei maakt kun je je nog wel watveroorloven met het eiwitgehalte. Zelf wel eens bij gebrek aan tipo 0 of semolina gewoon patentbloem genomen.. En perfecte pasta!
Whatever...
  donderdag 14 april 2011 @ 19:59:32 #252
45206 Pietverdriet
pi_95506068
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:49 schreef Spanky78 het volgende:
Als je pasta met ei maakt kun je je nog wel watveroorloven met het eiwitgehalte. Zelf wel eens bij gebrek aan tipo 0 of semolina gewoon patentbloem genomen.. En perfecte pasta!
Maak al meer dan 20 jaar pasta en was er best trots op, ga ik een keer eten bij Mario Gamba, tja, heb me nog net niet in slaap gehuild, maar dat was alleen maar omdat het zo lekker was.
http://www.acquarello.com/en/index_en.html
Mijn vriend beschreef het als anfixen (iemand heroïne geven met de bedoeling hem verslaafd te maken) wat Gamba doet met eten.
pi_95507854
Heb daar nooit gegeten, maar wel het genoegen gehad eea van beoremde chefs te proeven. Daar gaat mijn koken het niet mbij redden. Kan me voorstellen dat deze man weet wat hij doet (het is ook nog eens betaalbaar!). Sowieso is italie voor mij qua lekker eten de top. Maar fatsoenlijk eten koken kan vaak ook wel zonder het perfecte recept vind ik :) Kan nog steeds intens genieten van goed klaargemaakte peen & ui, of een goede bal gehakt, maar foie gras of een ander meer speciaal gerecht kan mij ook bekoren...

Maar inderdaad, écht goed eten, daar kan je echt de tranen van in je ogen krijgen! Is mij twee keer gebeurd in totaal....dat ik echt niet snapte hoe iets zo lekker kon zijn...

[ Bericht 2% gewijzigd door Spanky78 op 14-04-2011 20:41:38 ]
Whatever...
pi_95510742
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:41 schreef RobinOok het volgende:
Ja, behalve dat dat niet echt opschiet als je van tevoren al op 5 vingers na kan tellen dat iets niet gaat werken. Dan ben je gewoon dom bezig. :+
Wat een negativiteit! :D

Uiteraard heb ik de brinta van te voren gezeefd, het meeste kwam er wel doorheen. Met het ei bleef het deeg nog wel te plakkerig, de rest heb ik aangevuld met gewoon meel.

Het resultaat was prima pasta met vezelstipjes, en een stevige bite, heb er wel voor de zekerheid tagliatelle van gemaakt op de een na laatste stand van de pastamachine. Het plakte ook niet. :)
  donderdag 14 april 2011 @ 21:18:31 #255
45206 Pietverdriet
pi_95511726
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 20:28 schreef Spanky78 het volgende:

Maar inderdaad, écht goed eten, daar kan je echt de tranen van in je ogen krijgen! Is mij twee keer gebeurd in totaal....dat ik echt niet snapte hoe iets zo lekker kon zijn...
soms lukt het ook gewoon spontaan, per ongeluk. 25 jaar geleden at ik samen met een vriend een haas met bospaddestoelen, met een perfecte wijn, het was zo goed, we hebben het er nog wel eens over.
pi_95513289
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 21:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

soms lukt het ook gewoon spontaan, per ongeluk. 25 jaar geleden at ik samen met een vriend een haas met bospaddestoelen, met een perfecte wijn, het was zo goed, we hebben het er nog wel eens over.
Haha, wat goed, ik heb ook zoiets, was echt in extase... Als ik terugdenk proef ik nog bijna de combi van superlekkere wijn en het goddelijke gerecht dat we kregen! De andere keer was na een heftige week wildkamperen en droogvoer in Italie, we kwamen langs de bakker met vers brood. Ik heb daar in een soort van half orgasme vers wit brood zonder beleg zitten scheuren en eten, kon wel janken van geluk!

maarja, ga zo wel off-topic... Die lard d'arnad is trouwens iets wat redelijk in de buurt van briljant komt!
Whatever...
pi_95734261
Hoe lang duurt het totdat een kipfilet en papillote gaar is? (oven 200graden)
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:36:31 #258
45 SiGNe
pi_95735590
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:17 schreef McGilles het volgende:
Hoe lang duurt het totdat een kipfilet en papillote gaar is? (oven 200graden)
Gewoon in een ovenschaal heb je 'm in 25 minuten op 180 graden gaar, 200 lijkt me net iets te hoog (droge kip)
pi_95738047
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:36 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Gewoon in een ovenschaal heb je 'm in 25 minuten op 180 graden gaar, 200 lijkt me net iets te hoog (droge kip)
In een open ovenschaal dus in 25 minuten gaar, maar hoe lang in een pakketje? :) Ook 25 minuten of zelfs sneller?
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:15:56 #260
45 SiGNe
pi_95738300
Ik gok sneller, maar dat weet ik niet zeker, ik heb zelf nooit een gerecht en papillote gemaakt.
het lijkt mij dat je een mini-stoomoventje creëert dus misschien is het na 15 of 20 minuten al gaar.
  dinsdag 19 april 2011 @ 23:16:31 #261
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95742244
Nee, langzamer. De luchtlaag isoleert.
pi_95812134
Hoi Piet,

Ik heb een vraag over het kopen van vlees, niet het bereiden ervan. Ik hoop dat dat ook goed is.

Ik heb hier in de buurt voor vlees alleen een keurslager zitten, en die bewerkt mijn kogelbiefstukjes altijd met een vleeshamer als ik ze bestel om ze malser te maken zegt hij. Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat slagers dat alleen doen als ze slecht of goedkoop vlees verkopen?

Klopt dat ook of is het een urban legend? Goed rood vlees heeft toch geen hamer nodig neem ik aan?
  donderdag 21 april 2011 @ 17:54:24 #263
45206 Pietverdriet
pi_95814022
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 17:04 schreef Selestha het volgende:
Hoi Piet,

Ik heb een vraag over het kopen van vlees, niet het bereiden ervan. Ik hoop dat dat ook goed is.

Ik heb hier in de buurt voor vlees alleen een keurslager zitten, en die bewerkt mijn kogelbiefstukjes altijd met een vleeshamer als ik ze bestel om ze malser te maken zegt hij. Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat slagers dat alleen doen als ze slecht of goedkoop vlees verkopen?

Klopt dat ook of is het een urban legend? Goed rood vlees heeft toch geen hamer nodig neem ik aan?
Goed vlees heeft geen hamer nodig.
De kwaliteit van het meeste vlees is echter bedroevend slecht. Ik haal mijn vlees altijd bij de Hanos of bij een bevriende horecaslager, de poelier (kip en wild) maar eigenlijk nooit meer bij de supermarkt of gewone slager. Ze zijn er in geslaagd mij weg te pesten.
Ik probeer af en toe een klein dorpsslagertje waar veel boeren komen, of een boer die zelf zijn eigen vlees verkoopt, maar dat blijft behelpen.
  donderdag 21 april 2011 @ 17:55:37 #264
45206 Pietverdriet
pi_95814063
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:12 schreef McGilles het volgende:

[..]

In een open ovenschaal dus in 25 minuten gaar, maar hoe lang in een pakketje? :) Ook 25 minuten of zelfs sneller?
Je bent er inmiddels achter hoop ik? Had je vraag even gemist. Vlees in een pakje duur wat langer.
pi_95814691
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De kwaliteit van het meeste vlees is echter bedroevend slecht. Ik haal mijn vlees altijd bij de Hanos of bij een bevriende horecaslager, de poelier (kip en wild) maar eigenlijk nooit meer bij de supermarkt of gewone slager. Ze zijn er in geslaagd mij weg te pesten.
Ik probeer af en toe een klein dorpsslagertje waar veel boeren komen, of een boer die zelf zijn eigen vlees verkoopt, maar dat blijft behelpen.
Oké dus daar koop ik mijn vlees ook niet meer. Enig idee waar je dan nog als leek terecht kan? Is de BD (Biologisch Dynamische) slager misschien wat?
  donderdag 21 april 2011 @ 18:18:03 #266
45206 Pietverdriet
pi_95814755
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:15 schreef Selestha het volgende:

[..]

Oké dus daar koop ik mijn vlees ook niet meer. Enig idee waar je dan nog als leek terecht kan? Is de BD (Biologisch Dynamische) slager misschien wat?
BD zegt alleen maar of het vlees BD is, het wil niet zeggen dat het rundvlees goed gerijpt is of mooi gemarmerd.
Het is een kwestie van proberen. Ken je niemand met een eigen bedrijf waar je een keer een pasje van kan lenen?
pi_95814789
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

BD zegt alleen maar of het vlees BD is, het wil niet zeggen dat het rundvlees goed gerijpt is of mooi gemarmerd.
Het is een kwestie van proberen. Ken je niemand met een eigen bedrijf waar je een keer een pasje van kan lenen?
Nee helaas niet, mijn vader is zojuist ontslagen bij het bedrijf waar hij een pasje van had, en iemand anders die ik ken met een pasje woont hier 200 km vandaan :') En ik heb geen auto, dus da's helaas geen oplossing.

Ik denk dat ik maar vega word dan :')
  donderdag 21 april 2011 @ 18:20:47 #268
45206 Pietverdriet
pi_95814826
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:19 schreef Selestha het volgende:

[..]

Nee helaas niet, mijn vader is zojuist ontslagen bij het bedrijf waar hij een pasje van had, en iemand anders die ik ken met een pasje woont hier 200 km vandaan :') En ik heb geen auto, dus da's helaas geen oplossing.

Turkse slagers hebben trouwens vaak prima lamsvlees.
pi_95814864
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Turkse slagers hebben trouwens vaak prima lamsvlees.
Oh da's in ieder geval nog iets dan. Ik begrijp niet dat de NL'se consument zulk baggervlees accepteert, ik zoek al tijden naar een goede slager maar inderdaad, het is zoeken naar een naald in de hooiberg :{
  donderdag 21 april 2011 @ 18:53:19 #270
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95816149
quote:

[..]

Waar woon je?
  donderdag 21 april 2011 @ 18:58:30 #271
45 SiGNe
pi_95816385
quote:

[..]

Bij de Sligro doen ze nooit moeilijk als je zegt dat je je pas vergeten bent.
Bij de Makro zijn ze lastiger, die willen dat je dan een handtekening van de pashouder meeneemt. (terwijl je dan net zo goed meteen de pas had kunnen vragen)
  donderdag 21 april 2011 @ 19:05:06 #272
45206 Pietverdriet
pi_95816706
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Bij de Makro zijn ze lastiger, die willen dat je dan een handtekening van de pashouder meeneemt. (terwijl je dan net zo goed meteen de pas had kunnen vragen)
De Sligro heeft geen goed vlees.
pi_95817402
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Doe jij dat regelmatig dan? En kunnen ze dan niet nazoeken in een systeem of je wel of geen pas hebt?
  donderdag 21 april 2011 @ 19:21:14 #274
45206 Pietverdriet
pi_95817519
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:18 schreef Selestha het volgende:

[..]

Doe jij dat regelmatig dan? En kunnen ze dan niet nazoeken in een systeem of je wel of geen pas hebt?
Denk dat de sligro heeeel goed weet dat je geen pas hebt, maar dat ze gewoon graag wat verkopen.
pi_95818087
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk dat de sligro heeeel goed weet dat je geen pas hebt, maar dat ze gewoon graag wat verkopen.
In dat geval ga ik dat eens proberen, want er zijn ook andere dingen die ik graag wil kopen zoals goede olijfolie.
pi_95819421
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je een limousinslager kunt vinden heb je wellicht ook geluk... die verkopen best aardig vlees.. kan wel prijzig zijn.....
Whatever...
  donderdag 21 april 2011 @ 20:26:39 #277
45206 Pietverdriet
pi_95821293
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je een limousinslager kunt vinden heb je wellicht ook geluk... die verkopen best aardig vlees.. kan wel prijzig zijn.....
Limousin is een ras koe, zegt niet noodzakelijk wat over de kwaliteit van het vlees. Limousin is vooral zo geliefd omdat het bleek is. Persoonlijk heb ik liever donkerder rundvlees.
Oude melkkoeien kunnen heerlijk vlees leveren, mits goed afgehangen
  donderdag 21 april 2011 @ 20:39:05 #278
45 SiGNe
pi_95822182
Je moet gewoon mazzel hebben, m'n ouders in Lelystad hebben nu een slager gevonden die aan restaurants levert, pas later is ie ook aan consumenten gaan leveren.
Echt topkwaliteit vlees, enorm mals altijd.
Je betaalt er natuurlijk wel voor, in Zeist, waar ik woon is er een goede biologische slager, maar daar betaal je wel 2,5x zoveel voor een kipfilet
  donderdag 21 april 2011 @ 20:43:45 #279
45206 Pietverdriet
pi_95822473
Tja, je moet het gewoon proberen. Een goede slager vinden is moeilijk, maar niet onmogelijk
pi_95827633
Mierikswortelsaus iemand tips?
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  donderdag 21 april 2011 @ 22:07:50 #281
45206 Pietverdriet
pi_95828223
Gewoon raspen is het lekkerst vind ik.
pi_95830377
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon raspen is het lekkerst vind ik.
Maar ik wil een lekkere saus voor bij zalm O+
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95833392
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent er inmiddels achter hoop ik? Had je vraag even gemist. Vlees in een pakje duur wat langer.
Het is voor morgen, dus dan doe ik het een half uurtje :) Dankje (en de rest)
  donderdag 21 april 2011 @ 23:28:44 #284
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95833593
quote:
99s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:36 schreef Temlin het volgende:

[..]

Beetje room oid erdoor.
  vrijdag 22 april 2011 @ 02:03:41 #285
45 SiGNe
pi_95838861
quote:
99s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:36 schreef Temlin het volgende:

[..]

je luistert teveel naar Julius Jaspers ;)
  zondag 1 mei 2011 @ 13:05:38 #286
300082 roos85
JUICHEN!
pi_96203284
ik wil binnenkort risotto met spekjes maken, iemand nog tips wat groenten ik daarbij kan toevoegen?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  zondag 1 mei 2011 @ 13:09:53 #287
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96203425
Salade.
  zondag 1 mei 2011 @ 13:11:03 #288
300082 roos85
JUICHEN!
pi_96203465
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 13:09 schreef RobinOok het volgende:
Salade.
bedoel groenten door de risotto ;)
  zondag 1 mei 2011 @ 13:17:03 #289
45206 Pietverdriet
pi_96203612
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 13:05 schreef roos85 het volgende:
ik wil binnenkort risotto met spekjes maken, iemand nog tips wat groenten ik daarbij kan toevoegen?
Groene asperges?
  zondag 1 mei 2011 @ 13:21:17 #290
300082 roos85
JUICHEN!
pi_96203756
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Groene asperges?
ik lust geen asperges :@

hoe kan je proeven dat de risotto de juiste garing heeft?
  zondag 1 mei 2011 @ 13:23:36 #291
45206 Pietverdriet
pi_96203837
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 13:21 schreef roos85 het volgende:

[..]

ik lust geen asperges :@
Groene asperges smaken anders dan witte

quote:
hoe kan je proeven dat de risotto de juiste garing heeft?
Als hij fluweelzacht is met nog een hint van stevigheid van de korrels.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:07:05 #292
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96207425
Hoi Piet,

Volgens het recept heb ik een Spaanse droge wijn nodig, die licht, fris en fruitig moet zijn.
Waar herken ik dit in godsnaam aan :+
Er staan wel 2 voorbeeldnamen, maar dit recept komt nog uit het guldentijdperk :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:11:10 #293
45206 Pietverdriet
pi_96207580
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:07 schreef kanovinnie het volgende:
Hoi Piet,

Volgens het recept heb ik een Spaanse droge wijn nodig, die licht, fris en fruitig moet zijn.
Waar herken ik dit in godsnaam aan :+
Er staan wel 2 voorbeeldnamen, maar dit recept komt nog uit het guldentijdperk :P
Vraag je wijnhandelaar, of lees de beschrijving achter op de fles. Dat de wijn per-sé Spaans moet zijn is natuurlijk onzin. Wat ga je maken?
  zondag 1 mei 2011 @ 15:13:36 #294
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96207691
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag je wijnhandelaar, of lees de beschrijving achter op de fles. Dat de wijn per-sé Spaans moet zijn is natuurlijk onzin. Wat ga je maken?
Gestoofde kabeljauwschotel, komt 7 man eten vanavond.
Ik denk niet dat de wijnhandelaar op zondag open is. :)
  zondag 1 mei 2011 @ 15:15:54 #295
45206 Pietverdriet
pi_96207801
quote:
14s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Gestoofde kabeljauwschotel, komt 7 man eten vanavond.
Ik denk niet dat de wijnhandelaar op zondag open is. :)
Neem aan dat je het dan over witte wijn hebt? Gewoon de droge witte wijn gebruiken die je in huis hebt dan.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:20:59 #296
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96208043
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neem aan dat je het dan over witte wijn hebt? Gewoon de droge witte wijn gebruiken die je in huis hebt dan.
Rood.
Dat kan blijkbaar, want in Spanje wordt vis veel vaker met rode dan met witte wijn gecombineerd. Daar kan dat, want de vis wordt meestal klaargemaakt met knoflook, olijfolie en veel kruiden. De wijn die u bij deze kabeljauw kiest moet dan ook dat kruidige hebben, maar mag verder lekker licht, fris en fruitig zijn.
Alsdus het recept.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:28:40 #297
45206 Pietverdriet
pi_96208313
quote:
10s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:20 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Rood.
Dat kan blijkbaar, want in Spanje wordt vis veel vaker met rode dan met witte wijn gecombineerd. Daar kan dat, want de vis wordt meestal klaargemaakt met knoflook, olijfolie en veel kruiden. De wijn die u bij deze kabeljauw kiest moet dan ook dat kruidige hebben, maar mag verder lekker licht, fris en fruitig zijn.
Alsdus het recept.
Dan neem je toch gewoon een rode wijn die je in huis hebt? Of heb je meerdere verschillende soorten rode wijn in huis waarvan je geen idee hebt hoe ze smaken?
  zondag 1 mei 2011 @ 15:32:30 #298
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96208454
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan neem je toch gewoon een rode wijn die je in huis hebt? Of heb je meerdere verschillende soorten rode wijn in huis waarvan je geen idee hebt hoe ze smaken?
Mijn Italiaans is niet zo heel goed, maar ik heb hier blijkbaar een fluweelzachte rijpe Italiaanse wijn. Zou zoiets een goede zijn?
  zondag 1 mei 2011 @ 15:54:56 #299
45206 Pietverdriet
pi_96209583
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Mijn Italiaans is niet zo heel goed, maar ik heb hier blijkbaar een fluweelzachte rijpe Italiaanse wijn. Zou zoiets een goede zijn?
Beter dan een straf zure die stijf staat van de taninne.
:P
  maandag 2 mei 2011 @ 10:07:18 #300
300082 roos85
JUICHEN!
pi_96239242
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Groene asperges smaken anders dan witte
die lust ik ook niet ;)
quote:
[..]

Als hij fluweelzacht is met nog een hint van stevigheid van de korrels.
oke, dus als ik het goed begrijp moet je geen harde korrel meer proeven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')