Beantwoord de volgende vragen eens naar eerlijkheid:quote:Op vrijdag 11 februari 2011 10:54 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ik ken jouw soort toch. Het soort dat stiekem helemaal niets heeft met de vrijheid van meningsuiting. Het soort dat er z'n hand niet voor omdraait om een andere user met een afwijkende mening een ban aan te smeren en er vervolgens langs de zijlijn besmuikt bij te gaan staan lachen.
Heel apart trouwens: dat is echt zo'n typisch trekje van "linksen". Daar herken je ze aan.
Ik zou het niet weten. In elk geval niet de partij waar ik de laatste keer op gestemd heb.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:06 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Beantwoord de volgende vragen eens naar eerlijkheid:
• Welke partij noemt zijn opponenten knettergek als die een ander mening heeft?
• Welke partij gaat schreeuwen als een imam in Saudi-Arabië gebruik maakt van zijn vrijheid van meningsuiting.
• Welke partij wil boeken verbieden?
Welke specifieke groep?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 10:37 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Er is helemaal geen "blinde afkeer" van alles wat anders is. Er zijn zat groepen allochtonen die door den Hollander zonder problemen worden geaccepteerd. Ook mensen met een kleurtje of met een andere religie.
Het gaat om een specifieke groep waar veel afkeer tegen bestaat. Die afkeer is heel makkelijk te verklaren en heeft die specifieke groep geheel aan zichzelf te wijten.
Inderdaad. En wat kon Seedorf nou gebeuren toen hij van 11 meter schoot? Er is leven na de dood!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 00:10 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Of je nou jood, moslims, christen, atheist of wat dan ook bent.
Dat ben ik aldoor geweest. Zelfs in deel 1 van dit onderwerp staat een definiëring die grotendeels overeenkomt met hetgeen ik tot dusver hier heb gesteld. De definitie is dus al besproken in het eerste deel waar jij ook aan hebt deelgenomen en verbazingwekkend genoeg heb toen je geen enkel commentaar of kanttekening gegeven.quote:Op donderdag 10 februari 2011 21:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar nu ben je wat concreter .
Ik ken geen stromingen die je monoculturalistisch kan noemen. Dit is alleen een term waarmee je maatschappijen/samenlevingen kan duiden. Ik heb nog nooit gehoord of ergens gelezen dat er een set ideeën, een ideologie bestaat, die streeft naar het bewerkstelligen van een monocultuur. Het enige dat er enigszins in de buurt komt is etnocentrisme, maar het ontgaat me het nut om dit dan monoculturalisering te noemen.quote:Ik ken wel stromingen die je monoculturalistisch kan noemen en de naijver uitoefent en bevordert..
Je hebt het over monoculturalisme als beschrijving van een praktijk.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:49 schreef damian5700 het volgende:
Ik ken geen stromingen die je monoculturalistisch kan noemen. Dit is alleen een term waarmee je maatschappijen/samenlevingen kan duiden.
Nee. een directe gelijkstelling moet je ook niet doen..... maar er is een grote overlap tussen deze twee pakketten van denkwijzesquote:Het enige dat er enigszins in de buurt komt is etnocentrisme, maar het ontgaat me het nut om dit dan monoculturalisering te noemen.
Die preciese definities heb ik niet en het is onmogelijk die te maken..quote:Ik wil van jou weleens de precieze definitie vernemen en de personen en stromingen die zich daarmee bezighouden en op- welke wijze, dus met voorbeelden en bronvermeldingen van deze leer.
Dit is niet relevant, want het falen van het beleid van het multiculturalisme gaat over de periode nadat het besef is gekomen dat de gastarbeiders niet meer weg gaan.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 01:54 schreef Kees22 het volgende:
Dat is wel relevant: de overheid en de gebruikende bedrijven hebben amper geïnvesteeerd in de gastarbeiders.
En later, toen duidelijk begon te worden dat ze niet terug zouden gaan, is er maar halfslachtig gereageerd.
Dat is nu juist het punt. David Cameron heeft niet de intentie specifieke partijen of personen aan de schandpaal te nagelen, maar bezigt een pleidooi om een veranderde verhouding aan te meten ten aanzien van dit dossier.quote:Ja, maar dat valt de beleidsmakers moeilijk te verwijten. Er was ook amper een voorbeeld.
Dit is een andere bewering dan dat jij hierover hebt gedaan. Jouw bewering was, dat David Cameron kennelijk ervan uitgaat dat verandering in een cultuur slecht is.quote:Jawel: er moet meer gedaan worden om de westerse waarden te bevorderen.
Je zegt dus eigenlijk niks.quote:Ik denk dat er een misverstand is.
Ik heb het dus helemaal niet over het verlangen van overheidswege naar vergane glorie.
Vlak voor de Gouden Eeuw werd Holland overspoeld door immigranten uit Brabant en Vlaanderen. Daar was de huidige tsunami van moslims een rimpeltje bij. Dat heeft een Gouden Eeuw opgeleverd, waar we nu nog trots op (horen te) zijn.
De vergelijking met hedendaags Nederland gaat echter mank, en dat probeer ik duidelijk te maken.
Dit is wel wat door het multiculturalisme in de hand is geholpen. Wanneer men stelt dat nieuwkomers zich vooral moeten verenigen in hun gemeenschappen van waaruit zij kunnen emanciperen ligt het voor de hand d autochtonen groepen zich ook langs ditzelfde principe gaan profileren op hun autochtoon-zijn en daarbij andere hokjes (lees: groepen minderheden) gaan bekritiseren. Hence: polarisatie en het onder druk staan van de sociale cohesie.quote:Dan citeer ik jou: "Passieve tolerantie is funest op het moment dat mensen normen als 'cultureel' gaan beschouwen die in conflict zijn met de rechtstaat of zelfs met de mensenrechten."
De gedachte dat men met het beleid van het ideaal van de multiculturele samenleving op een goed spoor zat is achterhaald. Het is niet simpelweg een verrijking.quote:Maar mijn vraag is dus waarom er zo'n probleem is met de minderheden.
Ik ben geen beleidsmaker, maar ik vind wel dat er een goede weg is ingeslagen dat meer van nieuwkomers vraagt.quote:En de tweede vraag is: Wat is er aan te doen?
Dit is wel waarom ik jou vraag onvolledig vindt. Plaats dit maar eens in het perspectief van hetgeen ik zojuist uit de speech van David Cameron citeerde.quote:Wat is er onvolledig aan die vraag? En wat is er verkrampt aan?
Ik ga voorbij aan de tweede of derde generatie (de derde generatie allochtonen bestaat niet en waarom de eerste generatie negeren?), omdat hetme eigenlijk niet uitmaakt welke generatie iemand is. Het gaat erom, dat mensen zich min of meer op hun gemak voelen in dit land en omgekeerd.
Dit is niet waar, want daar is de beschrijving van de multiculturele samenleving of de culturele mozaïek voor.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 12:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je hebt het over monoculturalisme als beschrijving van een praktijk.
In die betekenis - beschrijving van een praktijk- wordt het woord multiculturalisme ook gebruikt.
Wat is er dan, volgens jou, precies met de PVV? Waaruit blijkt dat zij een monocultuur nastreven. Het is duidelijk dat Geert Wilders stelt dat de islam een ideologie is waartegen moet worden opgetreden, maar is dat dan het streven naar de monocultuur? Behelst de islam de enige etnische diversiteit in Nederland? Waaruit blijkt dat de PVV alle uitheemse elementen wil verwijderen ten behoeve van een monocultuur?quote:Maar als je dat woord kan definiëren als een pakket van denkwijzes, dan kun je dat ook doen met monoculturalisme.Voorbeelden de PVV en stromingen die nog rechtser staan .
Ten aanzien van moslims, mogelijk. Ik meen wel gehoord te hebben, dat de PVV een verschil maakt tussen moslims en de islam. Doet verder niet echt ter zake, maar de verschillen die door de PVV worden benadrukt is niet met alle uitheemse elementen?quote:Minstens moet je dan zeggen dat de PVV geen multicultuur voorstaat, niet multiculturalistisch is... maar jouw definitie van multiculturalisme (= naijver bevorderen, verschillen benadrukken van etnische groepen,) is wel van toepassing op hen.
Ik stel helemaal niets gelijk. Etnocentrisme is als het ware een concurrentiestrijd waarbij meestal nationalistische gevoelens drijfveer zijn.quote:Nee. een directe gelijkstelling moet je ook niet doen..... maar er is een grote overlap tussen deze twee pakketten van denkwijzes
Welke mensen gebruiken dit begrip en op welke wijze duiden ze dit? Dat lijkt me wel een goede handvat van een praktische invulling voor het woord.quote:Die preciese definities heb ik niet en het is onmogelijk die te maken..
Ik ben niet de enige die deze definiëring gebruikt. Ik heb dit, overigens, ook al gelezen in deel 1.Waar jij toen hierbij geen enkele kanttekening plaatste.quote:ik vind dat een veel te moeilijke bezigheid,, het is ook logisch dat jouw definitie van multiculturalisme gammel is.... daarom begin ik daar niet aan.
Zou je niet kunnen stellen dat negatieve vrijheid in de hand wordt gewerkt, omdat vanuit het staatsbeleid (multiculturalisme) de overheid mensen niet als individuen benadert, maar onderdeel van een etnische minderheid? En daar ligt natuurlijk een bepaalde gevoeligheid.quote:Op donderdag 10 februari 2011 22:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het probleem echter met deze theorie is (zelf niet behorende tot de babyboomgeneratie, en mijn ouders ook niet behorende tot een generatie die volwassen was tijdens WO2) dat ik het er op zich mee eens ben (de theorie van die babyboomgeneratie). Het ergste van het ergste regime dat wij gezien hebben in het Westen is dat van Adolf Hitler. En ja net als de neoconservatieven of Karl Popper of Von Hayek neem ik dat als een soort ijkpunt. En ja vanuit puur filosofisch standpunt berekend volg ik ook Isaiah Berlin en zijn kijk op pluralisme en zijn kijk op negatieve en positieve vrijheid. En dus blijf ik in de subcategorie relativisme vallen en voor Wilders c.s. links, alleen vanuit een andere hoek.
Overigens neemt ook Wilders het rigime van Adolf Hitler als ijkpunt, of heb je dat nooit gemerkt? Hoe zou dat komen? Vanuit welke theorie gebeurt dat?
Naar mijn idee wordt de term "de multicultule samenleving" meestal als een omschrijving van een praktijk gebruikt.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 13:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is niet waar, want daar is de beschrijving van de multiculturele samenleving of de culturele mozaïek voor.
Als je die ideologie waarneemt, dan kun je met dezelfde methodes monoculturalisme als ideologie waarnemen.... bijv herkenbaar aan die illusie die ik net beschreef.quote:Het multiculturalisme is een ideologie
Ik vind het een verrijking als er plurifomiteit is... Diverse meningen, diverse invalshoeken en ook diverse levensstijlen, inclusief andere culturele levenstijlen en identiteiten. Ik geloof dat als iedereen hetzelfde denkt..al dan niet vanuit dezelfde culturele identiteit.. dat dit verstikkend is voor de ontwikkeling op allerlei terreinen .quote:een geloof dat neerkomt op het actief stimuleren van culturele emancipatie. Men vindt het goed, ja zelfs een verrijking dat er een sterk etnische diversiteit binnen één land wordt bewerkstelligd.
Benadrukken van verschillen.. de haat naar bepaalde groepen buitenlanders opfokkenquote:Wat is er dan, volgens jou, precies met de PVV?
Niet-westerse allochtonen worden ongeschikt verklaard voor te leven in Nederland.quote:Waaruit blijkt dat zij een monocultuur nastreven.
Deze nieuwe vorm van vreemdelingenhaat en godsdienstonderdukking is wat ik bedoelde met identiteitopdringen...quote:Het is duidelijk dat Geert Wilders stelt dat de islam een ideologie is waartegen moet worden opgetreden, maar is dat dan het streven naar de monocultuur?
Je bent akelig in denial .. Etnocentrisme = de eigen culturele groep centraal stellenquote:Etnocentrisme is als het ware een concurrentiestrijd waarbij meestal nationalistische gevoelens drijfveer zijn.
Dat staat nog ver af van het streven naar een monocultuur.
had ik al beantwoord... PVV en extreemrechtse bewegingenquote:Welke stromingen zijn monoculturalistisch en streven naar de monocultuur. Welke partijen bijvoorbeeld in Nederland of in andere Europese landen?
Het woord multiculturalisme wordt algemeen gebruikt . Wat men bedoelt is in eerste instantie duidelijk,(althans... de schijn ervan) maar hoe meer men het woord gebruikt hoe meer de onduidelijkheid toeslaat. Dat heb je met die grote woorden .Dat blijkt wel met jouw definitie, in die omschrijving wordt het niet gebruikt....maar volgens jou dus wel... Dat is nogal verwarrend.quote:Welke mensen gebruiken dit begrip en op welke wijze duiden ze dit? Dat lijkt me wel een goede handvat van een praktische invulling voor het woord.
idd mensen moeten tolerant zijn en respect voor elkaar hebben .. dat is dus het tegendeel van de spanningen willen opvoeren die jij in jouw definitie zet .. het item van gelijkstellen van culturen is niet relevant... wel de gelijkwaardigheid van mensen...quote:Er is ook niet zoiets als een eenduidig te definiëren multiculturalisme. Centrale waarden van dit begrip zijn echter de eis van tolerantie, gelijk respect of cultuurrelativisme (gelijkheid van culturen) en sociale cohesie door het erkennen vieren en cultiveren van verschillen.
Dit zie je verkeerd, want het is een ideaalbeeld. Ik heb het er al eerder over gehad dat de veronderstelling dat het ontvangende land onder invloed van nieuwkomers uit verschillende landen en met de diverse verschillende achtergronden een set uitheemse culturele elementen overneemt niet aan de orde is.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 14:51 schreef Bluesdude het volgende:
Naar mijn idee wordt de term "de multicultule samenleving" meestal als een omschrijving van een praktijk gebruikt.
Een land als Japan is een monocultuur, maar ook die is rijkelijk beïnvloed door westerse invloeden. Jouw bewering dat er stromingen zijn in Nederland, een van oudsher handelsnatie, die haar monoculturalistisch willen maken is toch wel heel erg zot (met alle respect).quote:Als je die ideologie waarneemt, dan kun je met dezelfde methodes monoculturalisme als ideologie waarnemen.... bijv herkenbaar aan die illusie die ik net beschreef.
Er is ook diversiteit, omdat er individuele vrijheid is. Een mooi westerse waarde. Dit principe valt zelfs onder de mensenrechten, die in sommige contreien zelfs als universeel worden geacht.quote:Ik vind het een verrijking als er plurifomiteit is... Diverse meningen, diverse invalshoeken en ook diverse levensstijlen, inclusief andere culturele levenstijlen en identiteiten. Ik geloof dat als iedereen hetzelfde denkt..al dan niet vanuit dezelfde culturele identiteit.. dat dit verstikkend is voor de ontwikkeling op allerlei terreinen .
Dat is wel wat er gebeurt als de overheid een beleid voorstaat waarbij culturele verbondenheid iets is dat gevierd moet worden. De verschillen worden daarmee versterkt.quote:Die toevoeging "sterk '' in je omschrijving is niet wat ik wil
Ik was nog vergeten te vragen hoe groot deze stroming is en buiten de PVV welke bewegingen met naam en toenaam deze zijn. Wie zijn de kopstukken? En hoe ver willen deze mensen gaan met hun streven naar de monocultuur?quote:En vooral de aanhangers van een monocultuur doen dit laatst wel.
Nee, niet bepaalde groepen. Alle groepen, immers is jouw bewering dat het doel is het streven naar de monocultuur. Dit betekent alle uitheemse elementen. Zelfs de joodse cultuur, want er bestaat geen joods-christelijke cultuur.quote:Benadrukken van verschillen.. de haat naar bepaalde groepen buitenlanders opfokken
Volgens jouw definitie is de PVV dan multiculturalistisch
Wat wordt er precies verteld over Chinezen en Surinamers? Heb je daar citaten over?quote:Niet-westerse allochtonen worden ongeschikt verklaard voor te leven in Nederland.
m.n. mensen met islamitische afkomst .
De PVV heeft geen enkele kritische kanttekening gemaakt bij de toestroom van Polen?quote:Westerse allochtonen zijn westers... dus = van dezelfde westerse cultuur. Die zijn wel okeee..
en kunnen snel assimileren ... et voila de heilstaat van de monocultuur is dan weer hersteld.
Dit klopt niet met jouw pleidooi van monoculturalisering, want de 'godsdienstonderdrukking' richt zich op de islam, want men bij de PVV vindt de islam een ideologie en geen godsdienst. Dit wordt niet gebezigd over het christendom, het hindoeïsme of het jodendom.quote:Deze nieuwe vorm van vreemdelingenhaat en godsdienstonderdukking is wat ik bedoelde met identiteitopdringen...
Vreemd dat dit 'streven naar de monocultuur' zich nogal richt rondom de islam en voorbij gaat aan alle andere uitheemse elementen die Nederland rijk is.quote:Ja... dat is streven naar een monocultuur... westers cultuur vrij van "vreemde" smetten.
Klassieke eng nationalisme.
Een definiëring die nogal gammel is. Ik neem het je niet kwalijk want zulke begrippen zijn natuurlijk wezenlijk betwistbaar.quote:Je bent akelig in denial .. Etnocentrisme = de eigen culturele groep centraal stellen
En dat is precies wat het radikale streven naar een monocultuur doet.
Noem er eens een paar (van die extreemrechtse bewegingen) en citeer wat standpunten uit de beginselen of citaten van de kopstukken, waaruit het streven naar de monocultuur blijkt.quote:had ik al beantwoord... PVV en extreemrechtse bewegingen
Het komt op hetzelfde neer als wat erin het betoog van Cameron staat of in de essay van Paul Scheffer van ruim tien jaar geleden.quote:Het woord multiculturalisme wordt algemeen gebruikt . Wat men bedoelt is in eerste instantie duidelijk,(althans... de schijn ervan) maar hoe meer men het woord gebruikt hoe meer de onduidelijkheid toeslaat. Dat heb je met die grote woorden .Dat blijkt wel met jouw definitie, in die omschrijving wordt het niet gebruikt....maar volgens jou dus wel... Dat is nogal verwarrend.
De spanningen zijn een resultante van het gevoerde beleid. Bijvoorbeeld de radicalisering van moslimjongeren en een groepering zoals de EDL. Je wilt toch niet beweren dat zulks ontstaat vanwege een definiëring?quote:idd mensen moeten tolerant zijn en respect voor elkaar hebben .. dat is dus het tegendeel van de spanningen willen opvoeren die jij in jouw definitie zet
Een startpunt van het multiculturalisme is cultuurrelativisme en jij beweert dat dit niet relevant is? Het moet niet veel gekker worden.quote:het item van gelijkstellen van culturen is niet relevant... wel de gelijkwaardigheid van mensen...
Het enige dat hier gebeurt is dat ik het heb over beleid en aan de andere kant wordt gesteld dat Cameron antiliberaal is en al eerder in deze discussie dat Paul Scheffer een rechts-extremist is.quote:dat is mijn mening en ook de mening van velen die jij of anderen in het hokje multiculturalist zetten.... dus jouw definitie klopt niet..
Individuele vrijheid bevordert diversiteit. daar is verder niets mis mee.quote:Erkennen van verschillen is gewoon in dezelfde orde van erkennen dat de zon weer opgaat morgen.
Dit zit wel in het geheel aan ideeën van het multiculturalisme. Verschil moet worden toegejuicht en subsidiegeld voor uitgetrokken worden.quote:Het cultiveren van verschillen zit ook niet in mijn visie, als je die multicultureel wilt noemen.
Dit is al wat ik bij herhaling heb gesteld en dat is dat binnen het multiculturalisme culturele emancipatie wordt toegejuichtquote:En wat is een verschil "vieren" ... ? Een feestje bouwen dat jij anders denkt dat ik ?
hummmmm waarom niet? Feest is feest... en het is wel een orginele smoes..
Als ik nu hetzelfde als jou zou denken zou ik vast flink draaierig zijn.quote:Nee.... jij hoeft niet perse hetzelfde denken als ik en je hoeft ook niet perse verschillend te denken
Kijk, jij scheelt mij weer een heel stuk typen!quote:Op vrijdag 11 februari 2011 10:33 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Heel Europa? Nee, een klein dorpje gevuld met hippies en linksmenschen houdt weerbastig stand!Enne...we hebben het al eens eerder gevraagd, maar laat die massa-immigratie cijfers maar eens zien dan?
En Geertje een visionair. Diezelfde visionair die brievenbuspissers als lid van z'n partij toelaat? Diezelfde die vindt dat we een kopvoddentax in moeten stellen? Diezelfde visionair die pleit voor knieschoten en het leger in de straten om 16 jarige jongetjes in elkaar te rammen?
Nou, als dat een visionair is dan zijn we wel diep gezonken met z'n allen.
[..]
Één samenleving. Uno. Niet eentje waar mensen langs elkaar heen leven, als groepen die elkaar naar de keel staan. Dat is de clou van dat hele nieuwsbericht.
Die blinde afkeer van alles wat anders is, is mijns inziens toch het schoolvoorbeeld van segregatie op basis van religie. Zij zetten zich af van onze maatschappij, jullie keren je net zo hard tegen hun; in het geval van Wilders maken ze het liefst nog zo moeilijk en naar mogelijk.
En ja, ik weet dat er groepen in de samenleving zijn die onze huidige maatschappij als 'niet de ideale' beschouwen. Niet gaan lopen roepen "Jamaar hunnie doen het oohoook".
En dit er nog vanuit gaande dat integratie überhaupt gewenst is. Ongetwijfeld dat er genoeg figuren rondlopen die denken "Oeh, Moslims, bah, eng, towelheads, niet in mijn buurt." *zucht*
Den Hollander? Wat heb ik daar nou mee te maken: ik woon helemaal niet in Holland.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 10:37 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Er is helemaal geen "blinde afkeer" van alles wat anders is. Er zijn zat groepen allochtonen die door den Hollander zonder problemen worden geaccepteerd. Ook mensen met een kleurtje of met een andere religie.
Het gaat om een specifieke groep waar veel afkeer tegen bestaat. Die afkeer is heel makkelijk te verklaren en heeft die specifieke groep geheel aan zichzelf te wijten.
Nounou, van dik hout zaagt men planken.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 10:44 schreef voice-over het volgende:
[..]
Klopt, zoals de dubbele nationaliteit leidt tot een misidentificatie met een ver en onbekend land, zo leidt de hoofddoek tot de gedachte dat staatsinrichting en geloof in Nederland samen gaan. Die hoofddoek is de feitelijke ontkenning van eeuwenlange ontstaansgeschiedenis van ons land, ons gedachtegoed, de waarde van de democratie en de suprematie van de Grondwet. Kort gezegd: er staat nergens dat je verplicht bent van een vrijheid of recht gebruik te maken. Zo mag ik best in de Maas springen maar gezond zou dat niet zijn. Het kopvod zal de steen des aanstoots blijven.
Samenvattend: de vrouw die zich tooit met de versierselen van een onderdrukkende religie doet dat nooit vrijwillig. Zij vreest de eeltige hand van haar Heer en Meester aan wie zij gehoorzaamheid schuldig is.
Dan zou je toch voor de gein eens moeten kijken naar wat KoosVogels hier allemaal post.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 10:54 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ik ken jouw soort toch. Het soort dat stiekem helemaal niets heeft met de vrijheid van meningsuiting. Het soort dat er z'n hand niet voor omdraait om een andere user met een afwijkende mening een ban aan te smeren en er vervolgens langs de zijlijn besmuikt bij te gaan staan lachen.
Heel apart trouwens: dat is echt zo'n typisch trekje van "linksen". Daar herken je ze aan.
Beide zijn aangepast door de filosofie. Het jodendom is nog het meest tolerant/open wat dat betreft.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 00:24 schreef Kees22 het volgende:
Nounou, van dik hout zaagt men planken.
Alsof het christendom geen onderdrukkende religie is. En het jodendom nog erger.
OK, dit klinkt inderdaad verstandig en redelijk.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 12:49 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is niet relevant, want het falen van het beleid van het multiculturalisme gaat over de periode nadat het besef is gekomen dat de gastarbeiders niet meer weg gaan.
Met de werving van de gastarbeiders was er nog geen ideologie van het multiculturalisme.
[..]
Dat is nu juist het punt. David Cameron heeft niet de intentie specifieke partijen of personen aan de schandpaal te nagelen, maar bezigt een pleidooi om een veranderde verhouding aan te meten ten aanzien van dit dossier.
Het valt niemand specifiek kwalijk te nemen, maar wanneer na een evaluatie immigratiebeleid niet werkt moet dit gezegd kunnen worden zonder dat dit getrakteerd wordt op een geconditioneerde reflex.
"De westerse waarden bevorderen", "wakker worden" en "inzien wat er in het land gebeurt" heb ik opgevat als waarschuwingen tegen verandering. Of liever gezegd: als oproepen om alert te zijn ten opzichte van ongewenste veranderingen.quote:[..]
Dit is een andere bewering dan dat jij hierover hebt gedaan. Jouw bewering was, dat David Cameron kennelijk ervan uitgaat dat verandering in een cultuur slecht is.
Je zou misschien wel ter verduidelijking het stukje tekst uit de transcript, dat ik hier al heb geplaatst, kunnen halen waaruit dit volgens jou zou moeten blijken.
Voor die verschijnselen is al langer aandacht, in mijn herinnering: bij de SP. Maar goed: die trok ook aan de bel en werd niet gehoord, dus dat doet aan je betoog niks af.quote:[..]
Je zegt dus eigenlijk niks.
Ik wil op mijn beurt het voorbeeld gebruiken van de autochtone bevolking in de arbeidersbuurten van Rotterdam; jarenlang PvdA-bolwerken vanwege de haven.
De bewoners van deze wijken zagen in relatief korte periode hun complete leefomgeving veranderen, ze konden niet meer communiceren met hun buren, werden geconfronteerd met overlast en criminaliteit.
Toen ze bij beleidsmakers en raadsleden aan de bel trokken gaven deze niet thuis en betichten hen ervan niet tolerant te zijn.
Het multiculturalisme gaat vooral uit dat strek verschillende culturele gemeenschappen langs elkaar laat leven binnen ene maatschappij dit een verrijking is. Tegelijkertijd wort er weggekeken van de negatieve aspecten van zo'n samenleving.
Uit wat jij hier zegt begrijp ik,. dat het multiculturalisme een theorie is, die vindt dat diverse maatschappelijk/cultureel onderscheiden groepen zich moeten organiseren in homogene gemeenschappen.quote:[..]
Dit is wel wat door het multiculturalisme in de hand is geholpen. Wanneer men stelt dat nieuwkomers zich vooral moeten verenigen in hun gemeenschappen van waaruit zij kunnen emanciperen ligt het voor de hand d autochtonen groepen zich ook langs ditzelfde principe gaan profileren op hun autochtoon-zijn en daarbij andere hokjes (lees: groepen minderheden) gaan bekritiseren. Hence: polarisatie en het onder druk staan van de sociale cohesie.
quote:[..]
De gedachte dat men met het beleid van het ideaal van de multiculturele samenleving op een goed spoor zat is achterhaald. Het is niet simpelweg een verrijking.
Een van de kritiekpunten van deze ideologie is, overigens, dat het de migranten stimuleren binnen een bepaalde gemeenschap en dan ook nog eens binnen ene bepaalde gebied te verblijven juist tot doel heeft deze individuen nooit tot Nederlanders, Fransen, Duitsers of Britten te laten behoren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een nadere vernauwing van het multiculturalisme: de overheid spreekt mensen aan op hun allochtone herkomst.quote:Ik zie daar wel een punt in, want ik vind het vreemd dat je als overheid mensen niet aanspreekt als individu, maar als persoon die toevalligerwijs geen autochtone ouders heeft.
Maar afgezien van de service die verleend wordt door folders in het Engels, Servo-Kroatisch, Arabisch of Turks aan te bieden, zie ik niet echt dat de overheid iemand op basis van de achtergrond aanspreekt.
En, voor het evenwicht, in het hoofdgebouw van de lokale universiteit is Engels de hoofdtaal @#$%^&*. Zelfs de fietsenstalling heeft een Engelse naam!
Overigens ben ik het wel met je eens: de overheid hoort niet te discriminren naar geloof, geaardheid, kleur en herkomst, maar hoort haar burgers als individu te benaderen: Artikel 1 van de Grondwet.OK, dat ben ik wel met je eens. Geworden in de laatste paar jaar.quote:[..]
Ik ben geen beleidsmaker, maar ik vind wel dat er een goede weg is ingeslagen dat meer van nieuwkomers vraagt.Wat maakt het nou uit of iemand een etiket plakt op een mede- of tegenstander? Dat plakken diskwalificeert alleen de plakker, niet de geplakte. In dat soort gezeur heb ik echt al helemaal geen zin.quote:Anderzijds als men nieuwkomers in hun land van aankomst de gelegenheid geeft ergens bij te laten horen moet er wel iets van een collectieve identiteit zijn waartoe het uitnodigend is erbij te mogen horen.
Daarop zou het ontvangende land zich kunnen profileren. Een beetje zoals David Cameron stelde:
Ín the UK, some young men find it hard to identify with the traditional Islam practised at home by their parents whose customs can seem staid when transplanted to modern Western countries.
But they also find it hard to identify with Britain too, because we have allowed the weakening of our collective identity.
Under the doctrine of state multiculturalism, we have encouraged different cultures to live separate lives, apart from each other and the mainstream.We have failed to provide a vision of society to which they feel they want to belong.
We have even tolerated these segregated communities behaving in ways that run counter to our values.'
[..]
Dit is wel waarom ik jou vraag onvolledig vindt. Plaats dit maar eens in het perspectief van hetgeen ik zojuist uit de speech van David Cameron citeerde.
En het is verkrampt, want jouw vraag gaat alleen over de Britten die problemen zouden hebben met minderheden.
Dit dekt totaal de lading niet als je dit vergelijkt met de boodschap van David Cameron en nog recenter Nicolas Sarkozy. Het geeft mijn inziens echter wel blijk dat wanneer het onderwerp immigratie en integratie wordt besproken een groep mensen persisteert om dit thema vooral in de hoek van intolerantie en racisme te trekken.
Ik vind het nogal wat om PvdA-kopstuk Paul Scheffer te betichten van rechts-extremisme of zoals in deze topic al gebeurde te stellen dat David Cameron antiliberaal is.
Ik vind het te gemakkelijk, kortzichtig en beslist niet afdoende.
Mijn vraag ging alleen over Britten, omdat de stelling alleen over Britten ging.
Dat verhaal van de identiteit van het nieuwe land is wat ingewikkelder. Zoals Maxima al zei: dé Nederlander bestaat niet. Dat geldt ook voor de Brit of de Frans of de Duitser.
Of de Marokkaan, Turk of het Marsmannetje.
Zelfs de taal is geen echt houvast, als je de spraakgebreken op de tv moet aanhoren.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Mwa, je zou de Pentateuch eens moeten lezen. De koran is er een kindersprookje bij.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 00:59 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Beide zijn aangepast door de filosofie. Het jodendom is nog het meest tolerant/open wat dat betreft.
So what, er is geen bekeringsdrang dus laat die mensen lekker X, Y en Z geloven. Ik ga die teksten echt niet allemaal doorspitten op wat een of andere crazy guy 3000 jaar geleden aan het trippen was. Ik ga die shit alleen niet aannemen voor wetten, als je het even niet erg gaat vinden?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mwa, je zou de Pentateuch eens moeten lezen. De koran is er een kindersprookje bij.
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:40 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
So what, er is geen bekeringsdrang dus laat die mensen lekker X, Y en Z geloven. Ik ga die teksten echt niet allemaal doorspitten op basis van waarop een of andere crazy guy 3000 jaar geleden aan het trippen was. Ik ga die shit alleen niet aannemen voor wetten, als je het even niet erg gaat vinden?
Maar je hebt wel commentaar op mijn stelling:quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:40 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
So what, er is geen bekeringsdrang dus laat die mensen lekker X, Y en Z geloven. Ik ga die teksten echt niet allemaal doorspitten op wat een of andere crazy guy 3000 jaar geleden aan het trippen was. Ik ga die shit alleen niet aannemen voor wetten, als je het even niet erg gaat vinden?
Beetje arrogant commentaar voor iemand die er niks van gelezen heeft.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 00:59 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Beide zijn aangepast door de filosofie. Het jodendom is nog het meest tolerant/open wat dat betreft.
Plain facts. Einstein & co. spreken voor zichzelf. Ik wil ze daarbij niks in de mond leggen, maar het lijkt me wel duidelijk dat deze mensen vrijdenkers waren binnen hun gemeenschap.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar je hebt wel commentaar op mijn stelling:
[..]
Beetje arrogant commentaar voor iemand die er niks van gelezen heeft.
Wat een onzin lul je weerquote:Op zaterdag 12 februari 2011 07:44 schreef voice-over het volgende:
In Europa zijn de enige protagonisten van massa-immigratie van moslims de PvdA'ers. Mijn god, wat een hardleers stelletje tuig is dat toch.
Dan kan je vast een fatsoenlijke onderbouwing voor zijn stelling aanleveren want daar is Voice-Over ook na herhaaldelijk aandringen blijkbaar niet toe in staat.quote:
"Na herhaaldelijk aandringen"? Waar?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 11:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan kan je vast een fatsoenlijke onderbouwing voor zijn stelling aanleveren want daar is Voice-Over ook na herhaaldelijk aandringen blijkbaar niet toe in staat.
In verschillende topics over dit soort onderwerpen. Ik vraag me wel ernstig af wat jij hiermee te maken hebt. Maar misschien ben jij in staat de stelling van V-O te onderbouwen?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 11:24 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
"Na herhaaldelijk aandringen"? Waar?
De volksverhuizingen zegt jou niets?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee hoor. De verschillende volkeren die hier eeuwenlang hebben geleefd zijn een vrijwel geheel homogene groep. Ook qua religies was het homogeen (2 religies maar).
Oftewel, men had geen ervaring. Dat heb ik ook in mijn 4-punten overzicht aangekaart in de post hierboven.
Wat ik bedoel is dat als een overheid het instrument wordt van positieve vrijheid dan vervalt dit niet zelden in dwang, soms zelfs tirannie. Deze neiging zie je opduiken bij Wilders.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 13:59 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zou je niet kunnen stellen dat negatieve vrijheid in de hand wordt gewerkt, omdat vanuit het staatsbeleid (multiculturalisme) de overheid mensen niet als individuen benadert, maar onderdeel van een etnische minderheid? En daar ligt natuurlijk een bepaalde gevoeligheid.
Vanuit het perspectief van Wilders lijkt het me een poging om de exclusiviteit van dit ijkpunt door de claim van 'links' hierop enigszins te ontnemen.
"In verschillende topics". Lekker concreet weer.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 11:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
In verschillende topics over dit soort onderwerpen. Ik vraag me wel ernstig af wat jij hiermee te maken hebt. Maar misschien ben jij in staat de stelling van V-O te onderbouwen?
V_O weet prima waar ik het over heb. Waar bemoei jij je mee?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:38 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
"In verschillende topics". Lekker concreet weer.
Nou voice-over, zeg het maar. Weet jij prima waar du_ke het over heeft?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
V_O weet prima waar ik het over heb.
Retorische vraag. Natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:48 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nou voice-over, zeg het maar. Weet jij prima waar du_ke het over heeft?
Moslims vertegenwoordigen maar een relatief kleine groep van de massa-immigratie (als je het al zo wilt noemen). Het is eerder de enorme maatschappelijke stempel die ze op Nederland en andere landen drukken wat de irritatie opwekt bij de autochtone bevolking (Duits, Nederlands of Brits).quote:Op zaterdag 12 februari 2011 07:44 schreef voice-over het volgende:
In Europa zijn de enige protagonisten van massa-immigratie van moslims de PvdA'ers. Mijn god, wat een hardleers stelletje tuig is dat toch.
du_ke de moderator beweert anders van wel.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Retorische vraag. Natuurlijk niet.
Zou je willen kappen met dit kinderachtige gedrag en weer on-topic willen gaan?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:51 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
du_ke de moderator beweert anders van wel.
Sure. Als jij je voortaan ook POL-moderator-waardig gedraagt, in plaats van zomaar wat oneliners neer te plempen ("Wat een onzin lul je weerquote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zou je willen kappen met dit kinderachtige gedrag en weer on-topic willen gaan?
Ik ben ook gewoon een user en als ik iets onzin vind (waar dit een overduidelijk geval van is) dan benoem ik dat ook gewoon.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:57 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Sure. Als jij je voortaan ook POL-moderator-waardig gedraagt, in plaats van zomaar wat oneliners neer te plempen ("Wat een onzin lul je weer" etc. etc.).
Prima. Maar begin dan niet ineens mister-autoriteit uit te hangen als iemand jou erop wijst dat je niet onderbouwde bagger neerplempt in je eigen forum.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ben ook gewoon een user en als ik iets onzin vind (waar dit een overduidelijk geval van is) dan benoem ik dat ook gewoon.
Ik ga de autoriteit uithangen wanneer iemand irritant off-topic gedrag vertoont. Heb je commentaar op de vorm van mijn posts dan is het FB-topic de plek waar je moet zijn. En dan is het niet de bedoeling dat je het topic gaat verbaggeren.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:02 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Prima. Maar begin dan niet ineens mister-autoriteit uit te hangen als iemand jou erop wijst dat je niet onderbouwde bagger neerplempt in je eigen forum.
Dat doe je hierboven zelf. Ga je nu tegen jezelf, de user du_ke, de autoriteit uithangen? Wanneer roep je jezelf eens tot de orde?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ga de autoriteit uithangen wanneer iemand irritant off-topic gedrag vertoont.
Nee, dat kan ik niet, want ik ben het voor een groot deel niet met hem eens. Het gaat bijvoorbeeld niet alleen om de PvdA.quote:Maar goed er staat nog wel een vraag voor je open. Kan jij de stelling van V-O misschien onderbouwen?
Kijk en daar ging het om. v-o poste zoals veel vaker een stelling die hij van geen kant kan onderbouwen en wat hij vermoedelijk ook nooit zal gaan doen en dan noem ik dat onzin. Dat jij dan vervolgens de dramaqueen uit gaat hangen kan mij weinig schelen.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:06 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee, dat kan ik niet, want ik ben het voor een groot deel niet met hem eens. Het gaat bijvoorbeeld niet alleen om de PvdA.
Het is je bekend dat Spinoza die gemeenschap uitgeflikkerd is vanwege zijn vrije denken?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:51 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Plain facts. Einstein & co. spreken voor zichzelf. Ik wil ze daarbij niks in de mond leggen, maar het lijkt me wel duidelijk dat deze mensen vrijdenkers waren binnen hun gemeenschap.
Laten we dit eens analyseren.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 07:44 schreef voice-over het volgende:
In Europa zijn de enige protagonisten van massa-immigratie van moslims de PvdA'ers. Mijn god, wat een hardleers stelletje tuig is dat toch.
Dat mag natuurlijk ook, links gedachtengoed analyseren.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 22:59 schreef Zienswijze het volgende:
Laten we eerst even links gedachtengoed analyseren:
Zoveel mogelijk laagopgeleide/onopgeleide allochtonen hiernaartoe willen halen (linkse verzorgingsstaat). En dan ook nog relatief veel immigranten uit islamitische en Afrikaanse landen.
Wat is dan die enorme maatschappelijke stempel die moslims op Europese landen drukken?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:51 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Moslims vertegenwoordigen maar een relatief kleine groep van de massa-immigratie (als je het al zo wilt noemen). Het is eerder de enorme maatschappelijke stempel die ze op Nederland en andere landen drukken wat die de irritatie opwekt bij de autochtone bevolking (Duits, Nederlands of Brits).
In absolute aantallen kan je beter spreken van een Euroficatie denk ik.
Bij een beperkte verzorgingsstaat is het voor een hoogopgeleide immigrant aantrekkelijker om te komen (immers, lagere belastingen en dus meer inkomsten).quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat mag natuurlijk ook, links gedachtengoed analyseren.
Maar zou je dan een bron kunnen gven waaruit blijkt dat links "Zoveel mogelijk laagopgeleide/onopgeleide allochtonen hiernaartoe willen halen (linkse verzorgingsstaat).
Want ik heb nog nooit iemand horen beweren dat hij of zijn partij dat wil.
Bij de benoeming van gastarbeiderslanden hebben Nederlandse beleidsmakers niet naar cultuuraspecten in verscheidene landen gekeken. Immers, in plaats van gastarbeiders uit Marokko of Turkije, had men ook gastarbeiders uit China kunnen halen. Statistisch gezien geven deze gastarbeiders minder problemen. Oftwel, een fout die gemaakt is door gebrek aan kennis over culturen (en religies) door de toenmalige Nederlandse beleidsmakers.quote:En dan ook nog relatief veel immigranten uit islamitische en Afrikaanse landen?
Dat meen je toch niet, dat dit nog steeds weerlegd moet worden.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:05 schreef Zienswijze het volgende:
Ik houd het erop dat men in Europa geen ervaring heeft mbt multiculti samenlevingen. Immers, ik kon 30 jaar geleden ook al voorspellen dat de multiculti samenleving in Europa zou mislukken. Daar hoef je geen Merkel, Cameron of Sarkozy voor te zijn om dat te concluderen:
Immers, wat is er in Europa:
- Laagopgeleide/onopgeleide immigranten, mede aangetrokken door een uitgebreide linkse verzorgingsstaat
- Relatief veel immigranten uit delen van de werel die niet zeer vooruitstrevend zijn.
- Geen harde correctiemechanismen in het Europese beleid aanwezig, door uitgebreid links maatschappelijk systeem dat in Europa is ingebouwd.
- Cultuurrelativisme, door een schuldgevoel door WO2 en koloniaal verleden. Men durfde dus geen kritiek op uitwassen van andere culturen te hebben.
Jij spreekt in je bovenstaande claim in de tegenwoordige tijd. Je voorbeelden zijn van meer dan 30 jaar geleden inmiddels. Zie je in dat je wellicht een beetje doorschiet als jij het nog relateert aan het heden terwijl je een voorbeeld moet aanhalen van meer dan 30 jaar geleden? De wereld is nogal wat verandert in die dertig jaar (of meer zelfs)... ook in Nederland ja en het politiek landschap.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:15 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bij een beperkte verzorgingsstaat is het voor een hoogopgeleide immigrant aantrekkelijker om te komen (immers, lagere belastingen en dus meer inkomsten).
De laagopgeleide/onopgeleide immigrant zal alleen komen als hij bereid is om hard te werken. Immers, bij geen werk, geen inkomen en dus geen eten.
[..]
Bij de benoeming van gastarbeiderslanden hebben Nederlandse beleidsmakers niet naar cultuuraspecten in verscheidene landen gekeken. Immers, in plaats van gastarbeiders uit Marokko of Turkije, had men ook gastarbeiders uit China kunnen halen. Statistisch gezien geven deze gastarbeiders minder problemen. Oftwel, een fout die gemaakt is door gebrek aan kennis over culturen (en religies) door de toenmalige Nederlandse beleidsmakers.
Klopt, 30 jaar geleden. 30 jaar geleden had men in Europa geen:quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:29 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Jij spreekt in je bovenstaande claim in de tegenwoordige tijd. Je voorbeelden zijn van meer dan 30 jaar geleden inmiddels. Zie je in dat je wellicht een beetje doorschiet als jij het nog relateert aan het heden terwijl je een voorbeeld moet aanhalen van meer dan 30 jaar geleden? De wereld is nogal wat verandert in die dertig jaar (of meer zelfs)... ook in Nederland ja en het politiek landschap.
Door een links maatschappelijk systeem in te bouwen (iedereen een uitkering, kinderbijslag, zieligheidssubsidies etc.) trek je impliciet als samenleving voornamelijk laagopgeleide/onopgeleide immigranten aan . Dat is mijn kritiek op links.quote:Dus blijft de vraag staan: kom eens met een voorbeeld waaruit blijkt dat "linkse gedachtengoed" massaal mensen hiernaartoe wil halen die lageropgeleid zijn (1) en ook nog eens uit een "conservatieve Islamitische of Afrikaanse cultuur" komen (2). Citaten (actueel niet 30 jaar geleden), welke partij en van wie exact dus.
Klopt, maar dat is geen probleem. Een linkse samenleving geeft deze immigranten een gratis uitkering, kinderbijslag en allerlei zieligheidssubsidies. In een rechts klimaat wordt creativiteit gestimuleerd en wordt de immigrant geprikkeld om alles uit zijn leven te halen.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat meen je toch niet, dat dit nog steeds weerlegd moet worden.
- De laagopgeleide immigranten zijn aangetrokken door de rechtse ondernemers en regeringen.
Uitgebreide sociale verzorgingsstaat, wat andere rijke (immigratie)landen op de wereld niet in deze mate hebben.quote:- Wat is het linkse maatschappelijk systeem dat in Europa is ingebouwd? We hebben in Europa in de tweede helft van de 20ste eeuw vooral regeringen gehad die vanuit het midden of vanuit rechts regeerden.
Men heeft massale immigratie toegelaten door het schuldgevoel. Je denkt toch niet dat een land uit het neits zomaar hordes mensen binnenlaat?quote:- Dat schuldgevoel vanuit WO2 herken ik helemaal nergens van, maar dat is persoonlijk.
Je beantwoordt mijn vraag niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:15 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bij een beperkte verzorgingsstaat is het voor een hoogopgeleide immigrant aantrekkelijker om te komen (immers, lagere belastingen en dus meer inkomsten).
De laagopgeleide/onopgeleide immigrant zal alleen komen als hij bereid is om hard te werken. Immers, bij geen werk, geen inkomen en dus geen eten.
Ah, je was erbij, begrijp ik. Je hebt bij de overleggen gezeten, waarin besloten werd tot het halen van gastarbeiders. Je hebt de overwegingen gehoord en misschien heb je daaraan wel je bijdragen geleverd.quote:[..]
Bij de benoeming van gastarbeiderslanden hebben Nederlandse beleidsmakers niet naar cultuuraspecten in verscheidene landen gekeken. Immers, in plaats van gastarbeiders uit Marokko of Turkije, had men ook gastarbeiders uit China kunnen halen. Statistisch gezien geven deze gastarbeiders minder problemen. Oftwel, een fout die gemaakt is door gebrek aan kennis over culturen (en religies) door de toenmalige Nederlandse beleidsmakers.
Dit lijkt mij vanzelfspreken he.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je beantwoordt mijn vraag niet.
De vraag die jij beantwoordt is: "In hoeverre is een hardvochtige staat aantrekkelijk voor immigranten?"
Mijn vraag was of je een bron had waaruit blijkt dat links zoveel mogelijk laagopgeleidden etc naar Europa wil halen.
Heeft een voorman of -vrouw van links dat ooit gezegd? Staat dat in een partijprogramma?
We kunnen de statistieken van Chinese arbeiders vergelijken met die van de Turkse en Marokkaanse arbeiders. Daaruit blijkt dat de gemiddelde hoger in maatschappelijke criteria scoren, meer bijdragen aan Nederland en minder overlast bezorgen. Overigens is al eeuwen bekend dat de Chinese cultuur hard werken uitdraagt en dat de Chinese levensbeschouwingen minder intolerantie en geweld uitdragen. Dit hadden de Nederlandse beleidsmakers kunnen meenemen in hun besluit om gastarbeiderslanden aan te wijzen.quote:Ah, je was erbij, begrijp ik. Je hebt bij de overleggen gezeten, waarin besloten werd tot het halen van gastarbeiders. Je hebt de overwegingen gehoord en misschien heb je daaraan wel je bijdragen geleverd.
Hoezo statistisch? Op welke statistieken baseer jij dat dan? Die uit Suriname? Waar gastarbeiders uit India, China en Afrika gehaald werden? (Niet noodzakelijk in die volgorde.)
Er waren al gastarbeiders uit Italië en Joegoslavië. De volgende dichtstbijzinde landen waren Marokko en Turkije.
En gezocht werd in achtergebleven dorpen, waar de mannen geen uitzicht hadden op een normaal leven.
Of er fouten gemaakt zijn, staat te bezien.
Maar inderdaad: die zijn vooral gemaakt door Nederland, niet door de gastarbeiders.
En ik vind: wie een fout maakt, moet daar zelf voor bloeden en die niet afschuiven op zwakkeren.
We zitten nu in 2011 inmiddels he... je lijkt me nog redelijk jong dus die frustraties van fouten uit het verleden moet jij nog kunnen verwerken denk ik. Iemand van 50 die dat niet meer wil/kan snap ik maar wat jou betreft maak ik me zorgen als je op jonge leeftijd al op dat niveau bent gekomen. Fouten wat betreft de zaak die jij opnoemde en het verleden ervan zijn ook door links erkend, ja echt waar hoor. Als je zegt dat links nog steeds wil dat zoveel mogelijk ongeschoolfde analfabeten uit berggebieden hier komen is dat gewoon cafepraat en niet meer dan dat. Erken gewoon dat ook links wat dit betreft er nu een andere visie door ervaringen op nahoudt en kom niet met demagogische teksten als "links wil hier zoveel mogelijk analfabeten hebben uit berggebied in afrika heen halen".quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:35 schreef Zienswijze het volgende:
Klopt, 30 jaar geleden. 30 jaar geleden had men in Europa geen:
- Kennis over uberhaupt een multiculti samenleving
- Kennis over verschillende culturen en religies
Dat is in mijn ogen de cruciale fout die Europa heeft gemaakt. Immers, anders was men wel wat selectiever geweest qua toelating.
Uitkering etc is niet alleen links te noemen in de zin van hoe men links/rechts normaal definieert... op basis van visie over migratie en integratie. PVV zou dan tot noch toe zeer links zijn zeker vergeleken met de VVD maar zelfs nog ietsje linkser dan D66.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:35 schreef Zienswijze het volgende:
Door een links maatschappelijk systeem in te bouwen (iedereen een uitkering, kinderbijslag, zieligheidssubsidies etc.) trek je impliciet als samenleving voornamelijk laagopgeleide/onopgeleide immigranten aan . Dat is mijn kritiek op links.
Van die analyse klopt natuurlijk niets. Er is niets waaruit blijkt dat wat jij hier beweert links beleid is.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 22:59 schreef Zienswijze het volgende:
Laten we eerst even links gedachtengoed analyseren:
Zoveel mogelijk laagopgeleide/onopgeleide allochtonen hiernaartoe willen halen (linkse verzorgingsstaat). En dan ook nog relatief veel immigranten uit islamitische en Afrikaanse landen.
Nanana, die immigranten zijn wel degelijk aan het werk gezet, dus beslist niet afgewimpeld met een uitkering.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:39 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is geen probleem. Een linkse samenleving geeft deze immigranten een gratis uitkering, kinderbijslag en allerlei zieligheidssubsidies. In een rechts klimaat wordt creativiteit gestimuleerd en wordt de immigrant geprikkeld om alles uit zijn leven te halen.
Oftewel, een linkse samenleving maakt een immigrant kapot (afwimpelen met een uitkering). En een rechtse samenleving wilt dat de immigrant wat van zijn leven maakt en daarmee een toegevoegde waarde voor 1). zichzelf 2). de samenleving heeft.
Huh? Wou je zeggen dat we massale moslimimmigratie toelaten omdat we ons schuldig voelen over het vermoorden van de joden door de Duitsers?quote:[..]
Uitgebreide sociale verzorgingsstaat, wat andere rijke (immigratie)landen op de wereld niet in deze mate hebben.
[..]
Men heeft massale immigratie toegelaten door het schuldgevoel. Je denkt toch niet dat een land uit het neits zomaar hordes mensen binnenlaat?
Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dit lijkt mij vanzelfspreken he.
Of ben je zo naief dat de aanwezigheid en de mate van een uitkering helemaal niet van invloed is op de immigratiekeuze van verschillende typen mensen?
Statistieken van Chinese, Marokkaanse en Turkse gastarbeiders. In pakweg 1965?quote:[..]
We kunnen de statistieken van Chinese arbeiders vergelijken met die van de Turkse en Marokkaanse arbeiders. Daaruit blijkt dat de gemiddelde hoger in maatschappelijke criteria scoren, meer bijdragen aan Nederland en minder overlast bezorgen. Overigens is al eeuwen bekend dat de Chinese cultuur hard werken uitdraagt en dat de Chinese levensbeschouwingen minder intolerantie en geweld uitdragen. Dit hadden de Nederlandse beleidsmakers kunnen meenemen in hun besluit om gastarbeiderslanden aan te wijzen.
Overigen neem ik China enkel als voorbeeld.
Waarom richt je je zo op moslims, in jouw logica zou je je vooral moeten richten op linksen, volgens mij. Dus linkse partijen, kranten, programma's op tv, docenten op alle vormen van onderwijs... zij zijn volgens jou toch verantwoordelijk? Alleen hou je geen democratie meer over natuurlijk, althans niet een democratie die je een liberale-democratie kunt noemen.quote:Op zondag 13 februari 2011 07:21 schreef voice-over het volgende:
De linkse kerk heeft inmiddels de multi-culti ideologie ingeruild voor een onverbloemde keuze voor de islam. Wilders heeft dus al jaren volkomen gelijk. De media doen er nog een schepje bovenop. Er wordt geen woord van kritiek vernomen over de islam door de zogenaamde Midden-Oosten deskundigen met figuren als Bertus Hendriks en Maurits Berger voorop, zelfs met aperte leugens! Terwijl vaststaat dat voortgaande islamisering het einde betekent van al onze normen en waarden.
Tja, het wordt zo langzamerhand toch wel moeilijk om de feiten onder het tapijt te vegen, nietwaar linkse vrienden? Ben benieuwd wat de linkse partijen gaan voorstellen nu het electorale water aan hun lippen staat. Kapitalen uitgeven aan pogingen om de moslims de waarden van onze Westerse cultuur bij te brengen? O jee, nog een bodemloze put erbij.
De enige oplossing: de islam drastisch inperken (verbieden kan helaas niet) en alle radicale moslims Europa uit. Nu!
Ik heb Bertus Hendriks etc ook nog nooit kritiek horen hebben op het jodendom in het Midden-Oosten. Wel op de staat Israel en eventueel op de machthebbers daar, net zoals ze kritiek hebben op islaimitische machthebbers, maar dat is wat anders.quote:Op zondag 13 februari 2011 07:21 schreef voice-over het volgende:
De linkse kerk heeft inmiddels de multi-culti ideologie ingeruild voor een onverbloemde keuze voor de islam. Wilders heeft dus al jaren volkomen gelijk. De media doen er nog een schepje bovenop. Er wordt geen woord van kritiek vernomen over de islam door de zogenaamde Midden-Oosten deskundigen met figuren als Bertus Hendriks en Maurits Berger voorop, zelfs met aperte leugens! Terwijl vaststaat dat voortgaande islamisering het einde betekent van al onze normen en waarden.
Dus jij suggereert dat linkschen kapitalen willen gaan uitgeven om moslims westerse waarden bij te brengen? Terwijl je net zegt dat de linkschen onverbloemd voor de islam gekozen hebben?quote:Tja, het wordt zo langzamerhand toch wel moeilijk om de feiten onder het tapijt te vegen, nietwaar linkse vrienden? Ben benieuwd wat de linkse partijen gaan voorstellen nu het electorale water aan hun lippen staat. Kapitalen uitgeven aan pogingen om de moslims de waarden van onze Westerse cultuur bij te brengen? O jee, nog een bodemloze put erbij.
De enige oplossing: de islam drastisch inperken (verbieden kan helaas niet) en alle radicale moslims Europa uit. Nu!
Het enige onverstandige en onredelijke dat aangevoerd wordt in deze discussie zijn interpretaties van dit betoog in termen van tegen verandering van cultuur of tegen moslims.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:32 schreef Kees22 het volgende:
OK, dit klinkt inderdaad verstandig en redelijk.
Wanneer je het transcript eigen had gemaakt had je er niet naar hoeven raden (of beter gezegd de gemakkelijke weg kiezen van het verdacht maken van mensen), maar had je de heldere boodschap kunnen vernemen die niets met dit alles van doen heeft.quote:"De westerse waarden bevorderen", "wakker worden" en "inzien wat er in het land gebeurt" heb ik opgevat als waarschuwingen tegen verandering. Of liever gezegd: als oproepen om alert te zijn ten opzichte van ongewenste veranderingen.
Zo worden deze zinsneden ook meestal gebruikt.
Uiteraard niet. En het punt is niet dat de SP als eerste aan de bel trok of dat het toch de autochtonen waren die in de stadswijken de keerzijde mochten ervaren, maar dat deze geluiden niet serieus werden genomen of zelfs beoordeeld werden als gebrek aan tolerantie of erger.quote:Voor die verschijnselen is al langer aandacht, in mijn herinnering: bij de SP. Maar goed: die trok ook aan de bel en werd niet gehoord, dus dat doet aan je betoog niks af.
De definitie is in deze topic alsmede in het eerste deel nadrukkelijk aan bod gekomen. Misschien zou je de moeite kunnen nemen het topic door te lezen?quote:De definitie van het multiculturalisme is me ontgaan, zowel in het echte leven als in dit soort discussies.
Ik stel dat het multiculturalisme maakt dat culturele verbondenheid iets is dat gevierd moet worden, dat een belangrijk onderdeel moet zijn van de identiteit van individuen.quote:Uit wat jij hier zegt begrijp ik,. dat het multiculturalisme een theorie is, die vindt dat diverse maatschappelijk/cultureel onderscheiden groepen zich moeten organiseren in homogene gemeenschappen.
Probleem? Ik heb het niet over een probleem. Ik beaam hetgeen David Cameron, Angela Merkel en Nicolas Sarkozy stellen over het multiculturalisme.quote:Ik mag aannemen dat dat verder gaat dan de vereniging van Friese Studenten of een club van sportvissers of de Jehovahs Getuigen.
Want anders snap ik het probleem niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als deze twee flessen wijn een excuus zijn voor de belabberde argumentatie van jou kant kun je beter deze slappe manier van discussiëren inruilen om nog een fles wijn soldaat te maken.
Ik wel degelijk door de diverse contactorganen, subsidies voor moskeeën (niet zozeer het gebouw, maar het door de overheid faciliteren van een bepaalde islamitische stroming), overleg van de overheid met imams, etc.quote:Een nadere vernauwing van het multiculturalisme: de overheid spreekt mensen aan op hun allochtone herkomst.
Maar afgezien van de service die verleend wordt door folders in het Engels, Servo-Kroatisch, Arabisch of Turks aan te bieden, zie ik niet echt dat de overheid iemand op basis van de achtergrond aanspreekt.
Ik vraag me oprecht af wat eigenlijk jouw probleem is. Wil je alleen tegenwicht bieden om het tegenwicht of ga je dit onderwerp eens serieus nemen?quote:En, voor het evenwicht, in het hoofdgebouw van de lokale universiteit is Engels de hoofdtaal @#$%^&*. Zelfs de fietsenstalling heeft een Engelse naam!
Hoe zou je het daarmee oneens kunnen zijn?quote:Overigens ben ik het wel met je eens: de overheid hoort niet te discriminren naar geloof, geaardheid, kleur en herkomst, maar hoort haar burgers als individu te benaderen: Artikel 1 van de Grondwet.
Natuurlijk. De kansarmen die hun geluk in Nederland of andere Europese landen kunnen in de lengte van dagen aan de uitkeringsinfuus worden gelegd of zich via het criminele circuit status verwerven, maar ik denk dat men als samenleving het verwachtingspatroon, over de kansen die in westerse maatschappijen te pakken zijn, wel iets hoger mag stellen dan dat.quote:OK, dat ben ik wel met je eens. Geworden in de laatste paar jaar.
Ik heb geen enkele interesse in waar jij wel of geen zin in hebt.quote:Wat maakt het nou uit of iemand een etiket plakt op een mede- of tegenstander? Dat plakken diskwalificeert alleen de plakker, niet de geplakte. In dat soort gezeur heb ik echt al helemaal geen zin.
Mijn vraag ging alleen over Britten, omdat de stelling alleen over Britten ging.
Dit is een beetje te gemakkelijk, vind ik. Er wordt, anders dan twintig jaar geleden, van nieuwkomers meer gevraagd, bijvoorbeeld dat ze deel uitmaken van de samenleving.quote:Dat verhaal van de identiteit van het nieuwe land is wat ingewikkelder. Zoals Maxima al zei: dé Nederlander bestaat niet. Dat geldt ook voor de Brit of de Frans of de Duitser.
Of de Marokkaan, Turk of het Marsmannetje.
Zelfs de taal is geen echt houvast, als je de spraakgebreken op de tv moet aanhoren.
Ik heb geïnterpreteeerd wat ik las. De gelezen zinsneden worden gebruikt door mensen die bang zijn voor veranderingen.quote:Op zondag 13 februari 2011 22:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het enige onverstandige en onredelijke dat aangevoerd wordt in deze discussie zijn interpretaties van dit betoog in termen van tegen verandering van cultuur of tegen moslims.
[..]
Wanneer je het transcript eigen had gemaakt had je er niet naar hoeven raden (of beter gezegd de gemakkelijke weg kiezen van het verdacht maken van mensen), maar had je de heldere boodschap kunnen vernemen die niets met dit alles van doen heeft.
OK, geen gezeik meer over links of rechts. Dat is wel eens lekker.quote:[..]
Uiteraard niet. En het punt is niet dat de SP als eerste aan de bel trok of dat het toch de autochtonen waren die in de stadswijken de keerzijde mochten ervaren, maar dat deze geluiden niet serieus werden genomen of zelfs beoordeeld werden als gebrek aan tolerantie of erger.
Het versterken van de eigen cultuur van mensen hoeft op zichzelf helemaal niet te leiden tot onbegrip jegens andere groepen. Het wordt pas een probleem als de culturen van andere groepen als ongewenst bestempeld wordt. Of onbekend blijft.quote:[..]
De definitie is in deze topic alsmede in het eerste deel nadrukkelijk aan bod gekomen. Misschien zou je de moeite kunnen nemen het topic door te lezen?
[..]
Ik stel dat het multiculturalisme maakt dat culturele verbondenheid iets is dat gevierd moet worden, dat een belangrijk onderdeel moet zijn van de identiteit van individuen.
Het komt neer op het actief stimuleren van culturele emancipatie.
[..]
Probleem? Ik heb het niet over een probleem. Ik beaam hetgeen David Cameron, Angela Merkel en Nicolas Sarkozy stellen over het multiculturalisme.
Individuele vrijheid zorgt voor diversiteit, maar multiculturalisme zorgt voor onderscheid en dat mensen elkaar niet begrijpen, vind ik.
Dit is geen probleem. Dit is mijn mening.
De overheid investeert in problemen.quote:[/spoiler]
[..]
Ik wel degelijk door de diverse contactorganen, subsidies voor moskeeën (niet zozeer het gebouw, maar het door de overheid faciliteren van een bepaalde islamitische stroming), overleg van de overheid met imams, etc.
Nou, dat is anders wel een probleem met het multiculturalisme: ik heb niet de indruk dat de allochtone studenten zich ook maar een beetje verbinden met onze maatschappij of zelfs onze universiteit of andere studenten.quote:[..]
Ik vraag me oprecht af wat eigenlijk jouw probleem is. Wil je alleen tegenwicht bieden om het tegenwicht of ga je dit onderwerp eens serieus nemen?
ja. Maar dat geldt voor alle kansarmen. Allochtoon of autochtoon. Maar de cultuur is dan belangrijker dan de herkomst van de mensen, denk ik.quote:[..]
Hoe zou je het daarmee oneens kunnen zijn?
[..]
Natuurlijk. De kansarmen die hun geluk in Nederland of andere Europese landen kunnen in de lengte van dagen aan de uitkeringsinfuus worden gelegd of zich via het criminele circuit status verwerven, maar ik denk dat men als samenleving het verwachtingspatroon, over de kansen die in westerse maatschappijen te pakken zijn, wel iets hoger mag stellen dan dat.
Nee, dat is niet te makkelijk. Dat is waarom allochtonen zeggen dat integratie van twee kanten moet komen. Wat mij persoonlijk betreft: het makt me echt niks uit welke kleur iemand heeft of hoe zijn pet staat: als hij of zij vriendelijk is tegen mij, ben ik vriendelijk terug.quote:[..]
Ik heb geen enkele interesse in waar jij wel of geen zin in hebt.
Ik heb jouw vraag beantwoord, maar je slaat weer de plank mis.
Het gaat hier over gesegregeerde gemeenschappen; de culturele mozaïek (en ook deze term heb ik eerder al nader toegelicht).
[..]
Dit is een beetje te gemakkelijk, vind ik. Er wordt, anders dan twintig jaar geleden, van nieuwkomers meer gevraagd, bijvoorbeeld dat ze deel uitmaken van de samenleving.
Juist dit collectief wordt hiermee bedoeld. Het gevoel te geven dat ze erbij horen.
En zo raar is dit niet. De tweede en derde generatie migranten zijn in Nederland, Groot-Brittannië en Frankrijk geboren, dus waarom zouden zij er niet bij horen?
De integratieproblematiek met moslims (waar Cameron naar refereert) heeft te maken met dat de meeste Europese beleidsmakers geen kennis van en ervaring over de islam* hebben. Als je dat niet hebt, mis je dus kennis over deze bevolkingsgroep/religieuze groep en kan je dus geen doelgericht beleid voeren. Dit vertraagt de integratie en verslechtert het integratiedebat alleen maar.quote:David Cameron: Multiculturalisme heeft gefaald
zaterdag 5 februari 2011 09:12
Het multiculturalisme in Groot-Brittannië heeft gefaald en maakt jonge moslims kwetsbaar voor radicalisering. Daarom moet er meer worden gedaan aan de bevordering van westerse waarden.
Nogmaals wijs ik jou erop dat het misschien verstandig is het hele transcript te lezen.quote:Op zondag 13 februari 2011 23:28 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb geïnterpreteeerd wat ik las. De gelezen zinsneden worden gebruikt door mensen die bang zijn voor veranderingen.
En is de TT niet, dat het multiculturalisme gefaald heeft? Waaruit de conclusie volgt, dat het ongewenst is?
Voor mij is het niet zo lekker als men de discussie ingaat zonder zich echt ervan te vergewissen waar het precies over gaat of wat de meningen zijn om vanuit de oude stellingen zomaar niet ter zake doende dingen gaat roeptoeteren (zoals in termen van links is voor de allochtonen en rechts is tegen buitenlanders).quote:OK, geen gezeik meer over links of rechts. Dat is wel eens lekker.
Dat is het wel. En weer deze eendimensionale optiek in termen dat enkel mensen die zich zorgen maken natuurlijk gemakzuchtig onder de intoleranten of xenofoben geschaard kunnen worden.quote:Het versterken van de eigen cultuur van mensen hoeft op zichzelf helemaal niet te leiden tot onbegrip jegens andere groepen. Het wordt pas een probleem als de culturen van andere groepen als ongewenst bestempeld wordt. Of onbekend blijft.
Op school zou je kunnen denken aan vakken als godsdienst, waarin alle godsdiensten behandeld worden en niet alleen, zoals op mijn lagere school, de eigen catechismus.
Is het misschien mogelijk dat je je bij het onderwerp houdt?quote:Wat was jouw excuus voor je belabberde taal? Opvallend, want was ik niet van je gewend.
Paul Scheffer schreef in 2000 zijn essay het multiculturele drama. Vandaag de dag vraagt men in Nederland meer van nieuwkomers dan twintig of dertig jaar geleden.quote:De overheid investeert in problemen.
Dit is trouwens in tegenspraak met de stelling dat de signalen uit de samenleving niet gehoord zijn. In mijn wijk wordt nadrukkelijk samengewerkt tussen maatschappelijk werk, politie, woningbouwvereniging en gemeente om problemen in een wijk aan te pakken. Daar wonen weinig allochtonen, maar wel mensen met een heel eigen cultuur die niet de mijne is.
Turken voelen zich nog steeds niet thuis (het gaat hier over jonge hoogopgeleide Nederlandse Turken, zoals ik eerder al heb aangegeven).quote:Nou, dat is anders wel een probleem met het multiculturalisme: ik heb niet de indruk dat de allochtone studenten zich ook maar een beetje verbinden met onze maatschappij of zelfs onze universiteit of andere studenten.
Maar als het om Engelstalige studenten gaat, zou er geen probleem zijn? Onze nationale rattenvanger zou, mutatis mutandis, spreken over dhimmi-gedrag.
Alleen dit doet niet zoveel ter zake, want het het multiculturalisme richt zich op culturele emancipatie. het gaat dus vooral over de idee waarop culturele gemeenschappen ten aanzien van de hoofdstroom ingebed zou moeten worden.quote:ja. Maar dat geldt voor alle kansarmen. Allochtoon of autochtoon. Maar de cultuur is dan belangrijker dan de herkomst van de mensen, denk ik.
Wanneer migrantengroepen na een of twee generaties in hun nieuwe thuisland (dus hier geborenen) nog steeds het idee hebben zich niet thuis te voelen en vooral op elkaar gericht te zijn dan mag je rustig de vraag stellen of je het beleid niet gefaald heeft in een gevoel of signaal over te brengen dat zij erbij horen (mijn inziens juist niet, maar dit heb ik al uit den treure toegelicht).quote:Nee, dat is niet te makkelijk. Dat is waarom allochtonen zeggen dat integratie van twee kanten moet komen. Wat mij persoonlijk betreft: het makt me echt niks uit welke kleur iemand heeft of hoe zijn pet staat: als hij of zij vriendelijk is tegen mij, ben ik vriendelijk terug.
"Wie vriendelijk is, krijgt koffie.
Wie onbeschoft is, zetten we buiten."
Of hij dan met zijn vrienden Fries, Arabisch of Chinees spreekt, maakt me niks uit. Nowroez of het jaar van het Konijn? Ga je gang.
In de VSvA blijkt het heel goed mogelijk dat mensenvan Ierse afkomst zich nog generaties lang Iers voelen. Zie de Kennedy's.quote:Op maandag 14 februari 2011 08:29 schreef damian5700 het volgende:
Dat is het wel. En weer deze eendimensionale optiek in termen dat enkel mensen die zich zorgen maken natuurlijk gemakzuchtig onder de intoleranten of xenofoben geschaard kunnen worden.
In Nederland is pas geleden een onderzoek uitgebracht waarbij blijkt dat Turken zich nog steeds niet thuis voelen. In het Verenigd Koninkrijk gaat het om radicalisering van moslimjongeren of groepen zoals de EDL.
Natuurlijk is dit onbegrip. Natuurlijk is dit particularisme.
Dat lijkt me dan een verbetering, ook voor het bewustzijn van de autochtonen. Immers: betrokkenheid vragen is beter dan gewoon langs elkaar heenlopen.quote:[..]
Paul Scheffer schreef in 2000 zijn essay het multiculturele drama. Vandaag de dag vraagt men in Nederland meer van nieuwkomers dan twintig of dertig jaar geleden.
De vergelijking is niet helemaal eerlijk: Surinamers leren op school Nederlands en ze leren dat de Rijn bij Lobith ons land binnenstroomt. Ook veel Indo's voelden en voelen zich Nederlands.quote:In het Verenigd Koninkrijk zijn de sociale kwesties rondom migranten op een andere manier ontwikkeld. Het besef is later gekomen, maar de problemen zijn vergelijkbaar.
[..]
Turken voelen zich nog steeds niet thuis (het gaat hier over jonge hoogopgeleide Nederlandse Turken, zoals ik eerder al heb aangegeven).
Daarentegen voelen bijvoorbeeld de meeste Surinamers zich echte Nederlanders, dus het kan wel.
Het beleid heeft gefaald? Er was niet zo heel veel beleid, als je het mij vraagt.quote:In het Verenigd Koninkrijk is de verbinding met de maatschappij zo niet nog minder. Als de polarisatie de sociale cohesie ondermijnd dan rest er niet veel dan een andere aanpak.
[..]
Alleen dit doet niet zoveel ter zake, want het het multiculturalisme richt zich op culturele emancipatie. het gaat dus vooral over de idee waarop culturele gemeenschappen ten aanzien van de hoofdstroom ingebed zou moeten worden.
[..]
Wanneer migrantengroepen na een of twee generaties in hun nieuwe thuisland (dus hier geborenen) nog steeds het idee hebben zich niet thuis te voelen en vooral op elkaar gericht te zijn dan mag je rustig de vraag stellen of je het beleid niet gefaald heeft in een gevoel of signaal over te brengen dat zij erbij horen (mijn inziens juist niet, maar dit heb ik al uit den treure toegelicht).
Dit gaat iets verder dan dat jij hoi tegen jouw buurman zegt.
Het gaat om jouw stelling, interpretatie die de lading totaal niet dekt. Het pleidooi van David Cameron is geen pleidooi in termen van tegen verandering van cultuur of tegen moslims.quote:Op woensdag 16 februari 2011 00:58 schreef Kees22 het volgende:
In de VSvA blijkt het heel goed mogelijk dat mensenvan Ierse afkomst zich nog generaties lang Iers voelen. Zie de Kennedy's.
En wat je sneer betreft: ik schaar de mensen die zich zorgen maken niet onder intoleranten of xenofoben. Maar mensen die te snel met radicale oplossingen klaar staan, lopen wel dat risico.
In Nederland is het besef dat emancipatie via culturele maatstaven maakt dat mensen in hokjes denken, elkaar niet begrijpen en langs elkaar heen leven.quote:Dat lijkt me dan een verbetering, ook voor het bewustzijn van de autochtonen. Immers: betrokkenheid vragen is beter dan gewoon langs elkaar heenlopen.
Deze vergelijking vind ik heel goed opgaan, omdat in het voorbeeld van de Turken die zich hier niet thuis voelen gaat over jonge, hoogopgeleide individuen die perfect Nederlands spreken, Nederlands onderwijs volgen, zich westers kleden en er een individualistische levensstijl op nahouden, maar zichzelf als migrant blijven zien.quote:De vergelijking is niet helemaal eerlijk: Surinamers leren op school Nederlands en ze leren dat de Rijn bij Lobith ons land binnenstroomt. Ook veel Indo's voelden en voelen zich Nederlands.
Het gaat dus, in het door mij aangehaald eonderzoek, over de kinderen van de migranten die hier zijn geboren, hier naar school. etc.quote:Met gastarbeiders is indertijd dezelfde fout gemaakt als nu met de Polen gemaakt wordt: buiten de normale maatschappij houden, en soort bij soort. Dat is logistiek handig en financieel voordelig voor de werkgever.
Een ander verschil, dat ik al meerder malen heb aangegeven, is dat het beleid van het multiculturalisme diversiteit niet alleen erkend, maar culturele emancipatie toejuicht, stimuleert en subsidieert.quote:Het verschil tussen Nederland en de door mij eerder aangehaalde VSvA is, dat de VSvA immigranten als normaal beschouwt en bij naturalisatie ook een feestje bouwt.
Het is alleen, zoals ik zojuist heb aangegeven, niet helemaal vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. In Nederland worden subsidies aan etnische gemeenschappen verstrekt op basis van hun culturele achtergrond, apart van de voorzieningen die gelden voor Nederlandse ingezetenen.quote:Ikzelf heb altijd heel bewust mensen verwelkomd als ze me vertelden de Nederlandse nationaliteit verkregen te hebben.
Er is veel beleid geweest, zeg ik je.quote:Het beleid heeft gefaald? Er was niet zo heel veel beleid, als je het mij vraagt.
Het expliciet verwelkomen van nieuwe Nederlanders is pas iets van de laatste tijd.
Ikke niet snap. Ik vind cultuur juist niet statisch.quote:Op woensdag 16 februari 2011 08:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat om jouw stelling, interpretatie die de lading totaal niet dekt. Het pleidooi van David Cameron is geen pleidooi in termen van tegen verandering van cultuur of tegen moslims.
Ik vind een gemakzuchtige samenvatting, op een manier zoals de meeste mensen die zich kritisch uitlaten over het ideaal van de multiculturele samenleving in verdachte hoek worden gezet.
Dit deugt niet. Dit is de discussie uit de weg gaan.
En het klopt ook niet, want dit zou betekenen dat cultuur statisch en niet beïnvloedbaar is. Dit staat ver van de strekking van het betoog van Cameron en is onjuist.
Lastige zinnen!quote:[..]
In Nederland is het besef dat emancipatie via culturele maatstaven maakt dat mensen in hokjes denken, elkaar niet begrijpen en langs elkaar heen leven.
Dat bijvoorbeeld integratie met behulp van de eigen taal taalachterstand en isolement als resultaat heeft.
Heeft iemand wel eens de moeite genomen om te vragen waarom zij zich nog steeds als migrant blijven zien?quote:[..]
Deze vergelijking vind ik heel goed opgaan, omdat in het voorbeeld van de Turken die zich hier niet thuis voelen gaat over jonge, hoogopgeleide individuen die perfect Nederlands spreken, Nederlands onderwijs volgen, zich westers kleden en er een individualistische levensstijl op nahouden, maar zichzelf als migrant blijven zien.
Daar heb je een punt.quote:[..]
Het gaat dus, in het door mij aangehaald eonderzoek, over de kinderen van de migranten die hier zijn geboren, hier naar school. etc.
[..]
Een ander verschil, dat ik al meerder malen heb aangegeven, is dat het beleid van het multiculturalisme diversiteit niet alleen erkend, maar culturele emancipatie toejuicht, stimuleert en subsidieert.
Vanwege de Green Card is het verkrijgen van de Amerikaanse nationaliteit natuurlijk een big deal. In Nederland zijn de sociale voorzieningen anders ingericht en is er geen noodzaak om het burgerschap te behalen.
OK, dat heb ik dan gemist.quote:[..]
Het is alleen, zoals ik zojuist heb aangegeven, niet helemaal vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. In Nederland worden subsidies aan etnische gemeenschappen verstrekt op basis van hun culturele achtergrond, apart van de voorzieningen die gelden voor Nederlandse ingezetenen.
In de Verenigde Staten is er veel meer een individualistische benadering.
[..]
Er is veel beleid geweest, zeg ik je.
In eerste instantie dacht men aan een tijdelijke aanwezigheid van de gastarbeiders uit de mediterrane landen en de grote stroom van Surinaamse immigranten.
In het rapport van de WRR uit 1979 is erkend dat de migranten in Nederland afstevenden op een permanent verblijf en was beleid noodzakelijk.
Dit heeft uiteindelijk vorm gekregen in de Minderhedennota van 1983. Er is al ruim 25 jaar beleid gemaakt op dit thema.
Cultuur is niet statisch en David Cameron is niet tegen verandering van cultuur.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:47 schreef Kees22 het volgende:
Ikke niet snap. Ik vind cultuur juist niet statisch.
Ik vind dat culturele emancipatie maakt dat mensen in hokjes denken, elkaar niet begrijpen en langs elkaar heen leven.quote:Lastige zinnen!
Ik begrijp dat je vindt dat men in Nederland denkt dat het geven van lessen in de eigen taal en het onderhouden van de eigen cultuur (eigen in de zin van: behorend bij de ouders en het land van herkomst) de isolatie bevordert.
En, als ik het goed begrijp, denk jij dat dat juist is.
Over meertalig onderwijs is aangetoond dat het een negatief effect heeft op de kennisoverdracht.quote:Ik denk daarentegen, dat onderwijs in de taal en gebruiken van het land van herkomst, naast onderwijs in de taal en de gebruiken van het land van bewoning, een betere basis vormt om te kiezen en om zelfbewust deel te nemen aan de bestaande maatschappij.
Voor wat betreft taal is het nut van meertalig onderwijs inmiddels al aangetoond.
Voor wat betreft cultuur verwacht ik hetzelfde.
Ik meen dat dit in de hand gewerkt wordt als je als overheid particularisme stimuleert.quote:Heeft iemand wel eens de moeite genomen om te vragen waarom zij zich nog steeds als migrant blijven zien?
Dan zijn we het eens.quote:Op donderdag 17 februari 2011 01:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Cultuur is niet statisch en David Cameron is niet tegen verandering van cultuur.
Ik denk dat ik me verkeerd uitgedrukt heb: ik bedoel niet onderwijs gegeven in een andere taal, maar onderwijs van die andere taal. Dus geen aardrijkskunde in het Engels, maar wel lessen Turks, Arabisch, Swahili of wat dan ook.quote:[..]
Ik vind dat culturele emancipatie maakt dat mensen in hokjes denken, elkaar niet begrijpen en langs elkaar heen leven.
[..]
Over meertalig onderwijs is aangetoond dat het een negatief effect heeft op de kennisoverdracht.
Een goede reden voor subsidiëring zou kunnen zijn, dat dit onderwijs in de eigen taal de taalvaardigheid bevordert. Zelfs beter dan de taal thuis: veel gastarbeiders zijn gerecruteerd uit achterstandsgebieden. Dus met een slechte vaardigheid in de eigen taal.quote:Daarnaast is de keuze van de migrant helder. Hij wil in Nederland blijven en krijgt hier ook kinderen. Waarom zou de overheid aan de kinderen (tweede generatie) het onderwijs van de taal en gebruiken van het land van herkomst van migranten moeten subsidiëren?
De overheid moet volgens jouw overtuiging steeds benadrukken dat ze anders zijn?
Wat bedoel je met de term "particularisme" ?quote:[..]
Ik meen dat dit in de hand gewerkt wordt als je als overheid particularisme stimuleert.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |