abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 februari 2011 @ 23:44:44 #101
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92303178
We hebben ook meer doeners nodig dan denkers. Dat is ook de reden dat het geen nut heeft om heel Nederland het gymnasium op te knallen om daarna door te sturen naar het WO.

Betekent niet dat het best wel gunstig is als je tot de groep denkers behoort die wel nodig zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92303577
Schaf aub dan ook frans af en ga over op spaans...
pi_92303725
Op het vwo moeten in de bovenbouw alleen nog maar domeinen van wiskunde, natuurkunde en scheikunde worden gegeven. Om nog wat verbreding in te bouwen, kun je dan af en toe een midweekje een projectje doen over hoe je de genoemde vakken kunt toepassen in bijvoorbeeld economie, taal, muziek of geografie. De andere vakken mogen doorschuiven naar de havo, en daar kun je dan fijn het beroepsonderwijs mee in.

Dit heeft als voordelen dat
• mensen die eigenlijk niet thuishoren in de wetenschap geen diploma van het vwo meer krijgen
• de universitaire studies moeilijker kunnen worden en daardoor meer waard worden
• 'wetenschappen' als sociologie en politicologie vanzelf verdwijnen door gebrek aan instroom
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:00:04 #104
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92303892
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:56 schreef twaalf het volgende:
Op het vwo moeten in de bovenbouw alleen nog maar domeinen van wiskunde, natuurkunde en scheikunde worden gegeven. Om nog wat verbreding in te bouwen, kun je dan af en toe een midweekje een projectje doen over hoe je de genoemde vakken kunt toepassen in bijvoorbeeld economie, taal, muziek of geografie. De andere vakken mogen doorschuiven naar de havo, en daar kun je dan fijn het beroepsonderwijs mee in.

Dit heeft als voordelen dat
• mensen die eigenlijk niet thuishoren in de wetenschap geen diploma van het vwo meer krijgen
• de universitaire studies moeilijker kunnen worden en daardoor meer waard worden
• 'wetenschappen' als sociologie en politicologie vanzelf verdwijnen door gebrek aan instroom
Karig. Bovenbouw van het VWO zou gewoon de eerste 3 jaar van theoretische wiskunde moeten zijn. Dan pas hebben scholieren een basis die sterk genoeg is om echt te gaan studeren.

Linkse hobby's zoals Nederlands, geschiedenis en dergelijke doen mensen maar in hun eigen tijd. Stuk verstandiger ook dan de hele dag achter de pc hangen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:00:59 #105
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92303950
Waar halen bèta's toch dat misplaatste superioriteitsgevoel vandaan. Sociologie en politicologie zijn ook gewoon wetenschappen hoor.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:02:26 #106
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_92304022
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Waar halen bèta's toch dat misplaatste superioriteitsgevoel vandaan. Sociologie en politicologie zijn ook gewoon wetenschappen hoor.
Het zijn pseudo-wetenschappen.

Waar beta's het idee vandaan halen dat wetenschappen beter of belangrijker zijn dan pseudo-wetenschappen, dat weet ik niet.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:02:29 #107
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92304025
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Waar halen bèta's toch dat misplaatste superioriteitsgevoel vandaan. Sociologie en politicologie zijn ook gewoon wetenschappen hoor.
Nietus! Als je er geen fietsen mee kan leren maken dan telt het niet mee.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92304066
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Ryon het volgende:

[..]

Karig. Bovenbouw van het VWO zou gewoon de eerste 3 jaar van theoretische wiskunde moeten zijn. Dan pas hebben scholieren een basis die sterk genoeg is om echt te gaan studeren.

Linkse hobby's zoals Nederlands, geschiedenis en dergelijke doen mensen maar in hun eigen tijd. Stuk verstandiger ook dan de hele dag achter de pc hangen.
Het heeft niets met links of rechts te maken, maar ermee dat Nederlands en geschiedenis volledig zinloos zijn als je kijkt naar wetenschap en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
pi_92304109
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Waar halen bèta's toch dat misplaatste superioriteitsgevoel vandaan. Sociologie en politicologie zijn ook gewoon wetenschappen hoor.
André Krouwel zeker die mij conservatief noemt.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:03:50 #110
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92304116
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:02 schreef Tanin het volgende:

[..]

Het zijn pseudo-wetenschappen.

Waar beta's het idee vandaan halen dat wetenschappen beter of belangrijker zijn dan pseudo-wetenschappen, dat weet ik niet.
Waarom is het pseudo wetenschap?
pi_92304124
Ik heb zelf gymnasium gedaan en het afschaffen van de stedelijke gymnasia is de kenniseconomie keihard afbreken.
Toen ik in de 3e zat wilde ik naar een gewoon VWO omdat ik latijn vertalen ruk vond en het niet echt lekker lukte. Altijd zesjes.
Mijn mentor zei echter het volgende: "op een gewoon VWO ga jij je dood vervelen op de beta-vakken".
En daar heeft ze gelijk in gehad. Het niveau van de schoolexamens en de gehele stof is gewoon een stuk breder dan op een gewoon VWO. Simpelweg omdat een gymnasium zijn bestaansrecht dankt aan het feit dat het bekend staat als het hoogste van het hoogste. En ik heb ook echt meer geleerd dan mijn medestudenten die atheneum hebben gedaan.
Daarnaast is het leren van de Romeinse en Griekse cultuur een hele verrijking op je ontwikkeling en bevorderen kleinschalige scholen de leerprestaties.

Het medicijnen is inderdaad gelul. Ik doe nu een medische studie, met alle termen die daarbij langskomen, maar ik heb nauwelijks iets aan mijn kennis.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_92304211
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Waar halen bèta's toch dat misplaatste superioriteitsgevoel vandaan. Sociologie en politicologie zijn ook gewoon wetenschappen hoor.
Ja, maar wel van een iets andere orde. Daar leer je feitelijk vooral vormen van denken aan.
Veel pedagogisch verantwoord onderwijs en al die blabla.
Daarnaast staat de studielast in schril contrast met beta-studies. En zelfs daarbinnen is weer een wereld van verschil.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:05:41 #113
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92304225
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:02 schreef Tanin het volgende:

[..]

Het zijn pseudo-wetenschappen.

Waar beta's het idee vandaan halen dat wetenschappen beter of belangrijker zijn dan pseudo-wetenschappen, dat weet ik niet.
quote:
we·ten·schap de; v 1 het weten; kennis 2 -pen het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven: natuurwetenschappen; sociale ~pen
Ah.. Kennis vergaren kan alleen bij bèta wetenschappen? Dat wist ik al
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef twaalf het volgende:

[..]

Het heeft niets met links of rechts te maken, maar ermee dat Nederlands en geschiedenis volledig zinloos zijn als je kijkt naar wetenschap en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
Dat zeg ik. Afschaffen die hap.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92304304
quote:
2s.gif Op donderdag 3 februari 2011 20:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zelf zou ik mijn hypothetische kinderen liever sturen naar een school waar extra aandacht is voor wiskunde en natuurkunde in plaats van voor talen, daar hebben ze echt oneindig veel meer aan.
Helaas kom je dan terecht op de scholen met van die geinige science-klasjes. :')
pi_92304328
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:04 schreef Ascendancy het volgende:
Mijn mentor zei echter het volgende: "op een gewoon VWO ga jij je dood vervelen op de beta-vakken".
Dus het niveau van de beta-vakken verhogen.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:08:13 #116
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92304354
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:05 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, maar wel van een iets andere orde. Daar leer je feitelijk vooral vormen van denken aan.
Veel pedagogisch verantwoord onderwijs en al die blabla.
Daarnaast staat de studielast in schril contrast met beta-studies. En zelfs daarbinnen is weer een wereld van verschil.
Ja, moeilijk is het zeker. Maar hoe moeilijk de studie is is niet hetzelfde als hoe wetenschappelijk de studie is. Ook in deze wetenschappen heb je een bepaalde methodiek waarmee je je stelling moet onderbouwen, wordt er waarde gehecht aan empirie, herhaling van resultaten enzovoorts. We hebben we wat meer ruis in onze resultaten.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:08:46 #117
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_92304379
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Waarom is het pseudo wetenschap?
Omdat ze niets meten. Voor hen is onderzoek boeken lezen en enquetes afnemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het valt wat mij betreft wel onder een andere noemer
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:09:25 #118
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92304417
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:07 schreef twaalf het volgende:

[..]

Helaas kom je dan terecht op de scholen met van die geinige science-klasjes. :')
De kneuzen kermis dus. Het recept voor een gare en depressieve middelbare schooltijd zonder dat het je ook maar enige meerwaarde geeft in de rest van je leven.

Ik zeg: Doen!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92304450
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef twaalf het volgende:

[..]

Het heeft niets met links of rechts te maken, maar ermee dat Nederlands en geschiedenis volledig zinloos zijn als je kijkt naar wetenschap en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
Heb jij enig idee hoe belangrijk een basis voor de kennis die je in je latere leven op moet doen is.
Wat heb je aan een persoon die heel goed is met elektrotechniek, maar totaal geen cultureel perspectief heeft? Die is op zichzelf 0,0 waard.
En juist door een brede basis word je een intelligent rijk waardevol persoon.

School is niet om alleen maar feitjes te weten en slim te worden. School is een deel van je opvoeding en je verbreding.
Ik heb filosofie gehad. Ik doe er geen ene flikker mee nu, maar het maakt wel deels hoe ik denk over dingen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_92304502
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja, moeilijk is het zeker. Maar hoe moeilijk de studie is is niet hetzelfde als hoe wetenschappelijk de studie is. Ook in deze wetenschappen heb je een bepaalde methodiek waarmee je je stelling moet onderbouwen, wordt er waarde gehecht aan empirie, herhaling van resultaten enzovoorts. We hebben we wat meer ruis in onze resultaten.
Maar je kunt je afvragen hoeveel de zoveelste socioloog nog bijdraagt aan de samenleving.
Dat is net als op tv met van die mensen die bijvoorbeeld Amerika-kenner zijn. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van. Vooral als ze dan ook nog eens open deur na open deur intrappen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:14:20 #121
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92304623
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Tanin het volgende:

[..]

Omdat ze niets meten. Voor hen is onderzoek boeken lezen en enquetes afnemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het valt wat mij betreft wel onder een andere noemer
En psychologische testen afnemen, MRI resultaten, ECG resultaten. En er zijn hele boekwerken over hoe je dingen meet en interpreteert, en wat je kan aannemen wat 'ruis' is en wat een echt bestaand effect.

Het is idd geen natuurwetenschap maar zeker wel wetenschap.

Bij pseudo wetenschap moet ik meer denken aan beweringen die gedaan worden zonder enkele toetsing op de waarheid, zoals astrologie en tenen lezen.

http://www.tenenlezen.com/
pi_92304643
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Tanin het volgende:

[..]

Omdat ze niets meten. Voor hen is onderzoek boeken lezen en enquetes afnemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het valt wat mij betreft wel onder een andere noemer
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Binnen de sociale wetenschappen heb je talloze onderzoeksmethoden waarbij zowel kwantitatief en kwalitatief onderzoek wordt gedaan. Ook literatuuronderzoek is een belangrijk onderdeel, maar net als binnen de beta richtingen zul je gewoon onderzoeksresultaten moeten publiceren. Trouwens, waar denk je dat enquetes voor zijn?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:15:52 #123
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_92304714
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:04 schreef Ascendancy het volgende:
Ik heb zelf gymnasium gedaan en het afschaffen van de stedelijke gymnasia is de kenniseconomie keihard afbreken.
Toen ik in de 3e zat wilde ik naar een gewoon VWO omdat ik latijn vertalen ruk vond en het niet echt lekker lukte. Altijd zesjes.
Mijn mentor zei echter het volgende: "op een gewoon VWO ga jij je dood vervelen op de beta-vakken".
En daar heeft ze gelijk in gehad. Het niveau van de schoolexamens en de gehele stof is gewoon een stuk breder dan op een gewoon VWO. Simpelweg omdat een gymnasium zijn bestaansrecht dankt aan het feit dat het bekend staat als het hoogste van het hoogste. En ik heb ook echt meer geleerd dan mijn medestudenten die atheneum hebben gedaan.
Daarnaast is het leren van de Romeinse en Griekse cultuur een hele verrijking op je ontwikkeling en bevorderen kleinschalige scholen de leerprestaties.

Het medicijnen is inderdaad gelul. Ik doe nu een medische studie, met alle termen die daarbij langskomen, maar ik heb nauwelijks iets aan mijn kennis.
Wat een onzin, het niveau verschilt niets, letterlijk niets.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_92304728
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

De kneuzen kermis dus. Het recept voor een gare en depressieve middelbare schooltijd zonder dat het je ook maar enige meerwaarde geeft in de rest van je leven.

Ik zeg: Doen!
Juist niet. Science is alleen maar leuke dingen doen, projectjes e.d. waarbij helaas maar weinig natuurkunde en wiskunde komt kijken. Maar dat geeft inderdaad weinig meerwaarde in de rest van je leven.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Heb jij enig idee hoe belangrijk een basis voor de kennis die je in je latere leven op moet doen is.
Wat heb je aan een persoon die heel goed is met elektrotechniek, maar totaal geen cultureel perspectief heeft? Die is op zichzelf 0,0 waard.
En juist door een brede basis word je een intelligent rijk waardevol persoon.
Leg mij eens uit hoe al die alfa-vakken bijdragen aan je culturele perspectief.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ascendancy het volgende:
School is niet om alleen maar feitjes te weten en slim te worden. School is een deel van je opvoeding en je verbreding.
Ik heb filosofie gehad. Ik doe er geen ene flikker mee nu, maar het maakt wel deels hoe ik denk over dingen.
Waarom zou je het vak filosofie nodig hebben om te bepalen hoe je over dingen denkt? Filosofie werkt volledig contra-productief. Juist bij wiskunde ga je problemen analytisch te lijf en bij natuurkunde krijg je een analytisch denkbeeld. Je denkt daar niet alleen over dingen, maar je meet dingen en ziet dingen en verklaart dingen. Daarom is natuurkunde veel nuttiger dan filosofie.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:17:09 #125
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92304772
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Tanin het volgende:

[..]

Omdat ze niets meten. Voor hen is onderzoek boeken lezen en enquetes afnemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het valt wat mij betreft wel onder een andere noemer
Dus als een socioloog schooluitval onder Marokkaanse jongeren meet.. dan meet hij niks? En vergaart hij ook geen kennis? Duidelijk. Moet je bèta voor zijn.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Heb jij enig idee hoe belangrijk een basis voor de kennis die je in je latere leven op moet doen is.
Wat heb je aan een persoon die heel goed is met elektrotechniek, maar totaal geen cultureel perspectief heeft? Die is op zichzelf 0,0 waard.
En juist door een brede basis word je een intelligent rijk waardevol persoon.

School is niet om alleen maar feitjes te weten en slim te worden. School is een deel van je opvoeding en je verbreding.
Ik heb filosofie gehad. Ik doe er geen ene flikker mee nu, maar het maakt wel deels hoe ik denk over dingen.
Poeh he. Straks ga je nog beweren dat de middelbare school meerdere functies heeft naast het voorbereiden op een vervolgopleiding of op de arbeidsmarkt. Dat zou gek zijn.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:12 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Maar je kunt je afvragen hoeveel de zoveelste socioloog nog bijdraagt aan de samenleving.
Dat is net als op tv met van die mensen die bijvoorbeeld Amerika-kenner zijn. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van. Vooral als ze dan ook nog eens open deur na open deur intrappen.
Deskundologen die op tv aan het grote publiek iets uitleggen doen in het dagelijks leven heel ander werk. Van die paar honderd euro die je krijgt om bij de DWDD aan te schuiven betaal je de huur niet van.

De arbeidsmarkt is op dit moment vrij gunstig voor sociologen. Wat betekent dat er blijkbaar behoefte aan is. Kan zijn dat het een relatief kleine studierichting is, waardoor er slechts weinig aanbod is. Zelfs cultuursociologen komen met enig gemak aan de slag.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92304858
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Poeh he. Straks ga je nog beweren dat de middelbare school meerdere functies heeft naast het voorbereiden op een vervolgopleiding of op de arbeidsmarkt. Dat zou gek zijn.
Ook daarbuiten heb je in het dagelijks leven veel meer aan wiskunde dan aan die paar lesjes Nederlands of geschiedenis. Als je toch de uren moet vullen...
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:20:09 #127
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92304940
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:16 schreef twaalf het volgende:

[..]

Juist niet. Science is alleen maar leuke dingen doen, projectjes e.d. waarbij helaas maar weinig natuurkunde en wiskunde komt kijken. Maar dat geeft inderdaad weinig meerwaarde in de rest van je leven.
Top. Afschaffen die hap dus.

quote:
Leg mij eens uit hoe al die alfa-vakken bijdragen aan je culturele perspectief.

Dat moet niet al te moeilijk zijn om zelf uit te vogelen?

quote:
Waarom zou je het vak filosofie nodig hebben om te bepalen hoe je over dingen denkt? Filosofie werkt volledig contra-productief. Juist bij wiskunde ga je problemen analytisch te lijf en bij natuurkunde krijg je een analytisch denkbeeld. Je denkt daar niet alleen over dingen, maar je meet dingen en ziet dingen en verklaart dingen. Daarom is natuurkunde veel nuttiger dan filosofie.
Kennisoverdracht? Op een school doe je niet alleen maar vaardigheden op, maar kom je ook in contact met kennis van anderen. Feitjes, meningen, gedachten etc. Dit is een essentieel onderdeel van je referentiekader waar je alles aankoppelt dat verder nog op je pad komt. De kennis die overgedragen wordt bij filosofie is daar een belangrijk onderdeel van.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:21:07 #128
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92304984
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:18 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ook daarbuiten heb je in het dagelijks leven veel meer aan wiskunde dan aan die paar lesjes Nederlands of geschiedenis. Als je toch de uren moet vullen...
Inderdaad. Wie zit tegenwoordig nog te wachten op iemand die zichzelf in het Nederlands verstaanbaar kan maken?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92305028
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:16 schreef twaalf het volgende:

Leg mij eens uit hoe al die alfa-vakken bijdragen aan je culturele perspectief.
Is dit een grap? :D Uit het verleden kunnen waarden geleerd worden die in de toekomst je handelen kunnen verbeteren. Als over 50 jaar niemand meer van de 2e wereld oorlog weet, dan is de kans veel groter dat je dezelfde fouten maakt. Daarnaast moet je je ontdekkingen in maatschappelijk perspectief kunnen plaatsen.
Als allerbelangrijkste nog: De mens moet ook nog kunnen leven. We zijn geen machines die continu werk verrichten, we zijn mensen die leven en werken is daar een onderdeel van. Slecht een onderdeel, meer niet. Kunst is niet relevant voor de vooruitgang van de maatschappij. Maar zonder muziek zou ik een stuk minder genieten van de wereld.
quote:
[..]

Waarom zou je het vak filosofie nodig hebben om te bepalen hoe je over dingen denkt? Filosofie werkt volledig contra-productief. Juist bij wiskunde ga je problemen analytisch te lijf en bij natuurkunde krijg je een analytisch denkbeeld. Je denkt daar niet alleen over dingen, maar je meet dingen en ziet dingen en verklaart dingen. Daarom is natuurkunde veel nuttiger dan filosofie.
Gast, je maakt jezelf echt compleet belachelijk nu. Elke vorm van onderzoek is gebaseerd op de wetenschapsfilosofie, omdat die stelt wat onderzoek is en aan welke eisen het moet voldoen.
Zonder deze leer zou onderzoek mogelijk nog grotendeels waardeloos zijn. Kortom, het is een vereiste die aan de basis van kennis ligt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_92305125
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:17 schreef Ryon het volgende:
[..]

Poeh he. Straks ga je nog beweren dat de middelbare school meerdere functies heeft naast het voorbereiden op een vervolgopleiding of op de arbeidsmarkt. Dat zou gek zijn.
Je punt?
quote:
[..]

Deskundologen die op tv aan het grote publiek iets uitleggen doen in het dagelijks leven heel ander werk. Van die paar honderd euro die je krijgt om bij de DWDD aan te schuiven betaal je de huur niet van.

De arbeidsmarkt is op dit moment vrij gunstig voor sociologen. Wat betekent dat er blijkbaar behoefte aan is. Kan zijn dat het een relatief kleine studierichting is, waardoor er slechts weinig aanbod is. Zelfs cultuursociologen komen met enig gemak aan de slag.
Maar er is een deel van deze studies die weinig toevoegt. Daarnaast is de tijd die ervoor staat belachelijk ruim gemeten.
Ik zeg namelijk niet dat de studies waardeloos zijn, maar dat ze van een andere orde z\ijn dan de harde betawetenschappen(die ik zelf overigens niet doe).
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:30:40 #131
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92305399
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:24 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Je punt?
Sarcasme. Voortgezet onderwijs heeft meerdere functies naast degene die ik eerder noemde. Daarom heeft het ook geen nut om mensen alleen maar aan de gang te laten met 1 discipline of 1 (beroepsgericht) vak.

quote:
Maar er is een deel van deze studies die weinig toevoegt. Daarnaast is de tijd die ervoor staat belachelijk ruim gemeten.
Ik zeg namelijk niet dat de studies waardeloos zijn, maar dat ze van een andere orde z\ijn dan de harde betawetenschappen(die ik zelf overigens niet doe).
Belachelijk ruim gemeten? 12 jaar is belachelijk. 3 jaar is te weinig voor welke (klassieke) studie dan ook. Vandaar dat sociologie vandaag de dag is opgedeeld in verschillende onderdelen die van elkaar afzonderlijk op academisch niveau worden aangeboden.

Van een andere orde suggereert een rangorde (ah een open deur!) terwijl je eigenlijk appels met peren aan het vergelijken bent. Door veel alfa en gamma's wordt een beetje minachtend gekeken naar waar sommige bèta's hun tijd mee verspillen, en als je de internet fora moet geloven gebeurt dat vice versa ook. Heeft dat nut? Bijster weinig.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92305488
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:20 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat moet niet al te moeilijk zijn om zelf uit te vogelen?
Alfa-vakken trappen vooral open deuren in, die iedereen al weet. Alleen de pretpakketters niet, want die moeten nog flink samenvatten en een vijfje halen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:20 schreef Ryon het volgende:

[..]

Kennisoverdracht? Op een school doe je niet alleen maar vaardigheden op, maar kom je ook in contact met kennis van anderen. Feitjes, meningen, gedachten etc. Dit is een essentieel onderdeel van je referentiekader waar je alles aankoppelt dat verder nog op je pad komt. De kennis die overgedragen wordt bij filosofie is daar een belangrijk onderdeel van.
Tuurlijk joh. De 'grote' filosoof X was het niet met me eens, dus ik ga nog even goed erover nadenken. :')
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:22 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Is dit een grap? :D Uit het verleden kunnen waarden geleerd worden die in de toekomst je handelen kunnen verbeteren. Als over 50 jaar niemand meer van de 2e wereld oorlog weet, dan is de kans veel groter dat je dezelfde fouten maakt. Daarnaast moet je je ontdekkingen in maatschappelijk perspectief kunnen plaatsen.
Als allerbelangrijkste nog: De mens moet ook nog kunnen leven. We zijn geen machines die continu werk verrichten, we zijn mensen die leven en werken is daar een onderdeel van. Slecht een onderdeel, meer niet. Kunst is niet relevant voor de vooruitgang van de maatschappij. Maar zonder muziek zou ik een stuk minder genieten van de wereld.
Dit is gepraat in het luchtledige. Van de tweede wereldoorlog kun je alle nuttige informatie in een paar lessen samenvatten in de onderbouw van het vwo. 'Ontdekkingen in maatschappelijk perspectief plaatsen', wat een crap. Vwo'ers doen nog geen nieuwe ontdekkingen over het algemeen. Het mooie van betavakken is dat ze vrij onafhankelijk van de maatschappij opereren. In tegenstelling tot geschiedenis en de maatschappijleerdocent die altijd van SP-huize is. En je hebt geen vwo nodig om kunst te leren ontdekken.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:22 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Gast, je maakt jezelf echt compleet belachelijk nu. Elke vorm van onderzoek is gebaseerd op de wetenschapsfilosofie, omdat die stelt wat onderzoek is en aan welke eisen het moet voldoen.
Zonder deze leer zou onderzoek mogelijk nog grotendeels waardeloos zijn. Kortom, het is een vereiste die aan de basis van kennis ligt.
Ik weet niet of het je ooit is opgevallen, maar wetenschap bestond al lang voordat wetenschapsfilosofie bestond. Wetenschapsfilosofie is puur kijken: hoe doen de betamensen het, misschien moeten wij dat ook eens zo proberen. Bij betavakken spreekt de filosofie nogal voor zich. Het is typisch alfa om filosofie weer eens te willen vatten in een eigen wetenschap.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:32:38 #133
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92305495
Moet ik trouwens zeggen dat op de universiteit (zowel in Amsterdam als in Delft) een heleboel wereldvreemde figuren rondlopen waarvan ik eigenlijk ook niet precies weet waar ze mee bezig zijn of wat ze toevoegen aan deze wereld. Maar goed, de universiteit is altijd al een speeltuin geweest voor vreemde vogels. Die krijg je er nou eenmaal bij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92305619
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

Sarcasme. Voortgezet onderwijs heeft meerdere functies naast degene die ik eerder noemde. Daarom heeft het ook geen nut om mensen alleen maar aan de gang te laten met 1 discipline of 1 (beroepsgericht) vak.
Waarom zou je iets sarcastisch zeggen wat ik alleen maar beaam. Dat is niet echt logisch ofzo.
quote:
[..]

Belachelijk ruim gemeten? 12 jaar is belachelijk. 3 jaar is te weinig voor welke (klassieke) studie dan ook. Vandaar dat sociologie vandaag de dag is opgedeeld in verschillende onderdelen die van elkaar afzonderlijk op academisch niveau worden aangeboden.

Van een andere orde suggereert een rangorde (ah een open deur!) terwijl je eigenlijk appels met peren aan het vergelijken bent. Door veel alfa en gamma's wordt een beetje minachtend gekeken naar waar sommige bèta's hun tijd mee verspillen, en als je de internet fora moet geloven gebeurt dat vice versa ook. Heeft dat nut? Bijster weinig.
Dat het is verschillende onderdelen is opgesplitst is dan een probleem. Ik doe een medische studie, die ik niet als beta beschouw, hoewel het er wel raakvlakken me heeft op vele gebieden. Maar als ik zie wat sommige vrienden met een echte alfa-studie doen, dan snap ik niet waarom ze daar 3 jaar voor nodig hebben. Sommigen werken er op werkdagen nog 20 uur bij. Terwijl ze ook nog reistijd hebben. En in het weekend gewoon stappen. Dan is zo'n studie niet veel soeps meer.

Orde en rangorde zijn iets heel anders, maar ja ik denk dat een zware beta-studie je hersenen over het geheel meer prikkelt. Doet dat iets af aan de alfa-studie? Nee. Mag er kritisch gekeken worden naar de studiedruk? Ja.
ECTS staan namelijk voor uren, maar toen ik vorig jaar een andere studie deed moest ik veel harder werken voor mijn ECTS.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_92305971
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:32 schreef twaalf het volgende:

Dit is gepraat in het luchtledige. Van de tweede wereldoorlog kun je alle nuttige informatie in een paar lessen samenvatten in de onderbouw van het vwo. 'Ontdekkingen in maatschappelijk perspectief plaatsen', wat een crap. Vwo'ers doen nog geen nieuwe ontdekkingen over het algemeen. Het mooie van betavakken is dat ze vrij onafhankelijk van de maatschappij opereren. In tegenstelling tot geschiedenis en de maatschappijleerdocent die altijd van SP-huize is. En je hebt geen vwo nodig om kunst te leren ontdekken.
Nee, je hebt namelijk de tijd nodig om dit te verwerken in een goed referentiekader. De hersenen zijn immers geen spons. Daarom is het zinvol dit goed te ontwikkelen.
De mensen in Delft, die goed zijn in natuurkunde zijn namelijk geen fijne mensen om mee om te gaan. Ze beledigen je zonder dat ze snappen dat wat ze zeiden beledigend was. Daarnaast schijnen ze niet erg goed te zijn in voortplanten :D
quote:
[..]

Ik weet niet of het je ooit is opgevallen, maar wetenschap bestond al lang voordat wetenschapsfilosofie bestond. Wetenschapsfilosofie is puur kijken: hoe doen de betamensen het, misschien moeten wij dat ook eens zo proberen. Bij betavakken spreekt de filosofie nogal voor zich. Het is typisch alfa om filosofie weer eens te willen vatten in een eigen wetenschap.
:') _!
Er is een verschil tussen wetenschap en zuivere wetenschap.
Filosofie is dan ook geen wetenschap opzich. Maar wel een essentieel middel van de vorming van wetenschap.
En hoe spreekt bij de beta de filosofie voor zich? Dat is natuurlijk onzin. Juist in de natuurkunde en scheikunde kan je dingen niet meer direct empirisch zichtbaar. Met als onderliggende probleem dat dingen uiteindelijk niet meer te bewijzen zijn.

Je zult moeten begrijpen, uiteindelijk, als je verder wilt komen in het leven dan iemand met veel betakennis en een goede technische baan bij intel, dat de wereld uit meer bestaat dan alleen de betawetenschappen. Dat de wereld een samenspel is van mensen. Die bestaat uit meer overwegingen dan enkel wiskunde formules omschrijven en uitwerken tot een resultaat. Die bestaat uit gevoelens en gedachten, die onmogelijk meetbaar zijn en zijn te vangen in een basaal wiskundig iets.
Het maakt je leven ook een stuk leuker. Het geeft namelijk verdomd veel voldoening en geluk.
En misschien dat je dan ook mensen leert begrijpen. In plaats van je druiligere betaleventje waarin geen plaats is voor iets anders dan kennis.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:48:37 #136
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92306182
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:35 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waarom zou je iets sarcastisch zeggen wat ik alleen maar beaam. Dat is niet echt logisch ofzo.
Om voor de andere lezers nogmaals het vanzelfsprekende uit jouw post te benadrukken. Als ik beweer dat jij gelijk hebt geloven mensen me niet. Door middel van sarcasme is het mogelijk om mensen het zelf te laten bedenken. Dan geloven ze het wel.

quote:
Dat het is verschillende onderdelen is opgesplitst is dan een probleem. Ik doe een medische studie, die ik niet als beta beschouw, hoewel het er wel raakvlakken me heeft op vele gebieden. Maar als ik zie wat sommige vrienden met een echte alfa-studie doen, dan snap ik niet waarom ze daar 3 jaar voor nodig hebben. Sommigen werken er op werkdagen nog 20 uur bij. Terwijl ze ook nog reistijd hebben. En in het weekend gewoon stappen. Dan is zo'n studie niet veel soeps meer.

Orde en rangorde zijn iets heel anders, maar ja ik denk dat een zware beta-studie je hersenen over het geheel meer prikkelt. Doet dat iets af aan de alfa-studie? Nee. Mag er kritisch gekeken worden naar de studiedruk? Ja.
ECTS staan namelijk voor uren, maar toen ik vorig jaar een andere studie deed moest ik veel harder werken voor mijn ECTS.
Mensen kijken naar het minimum dat aan een studie besteed moet worden en baseren daar de studiedruk op. Terwijl je beter kan kijken naar hoeveel uur een bepaald resultaat kost. Het is mogelijk om de easy way out te nemen - Russisch gaan studeren als je al vloeiend Russisch spreekt - en dan trots zijn op je zevens die je gehaald hebt door maar een paar uur te studeren. Klinkt tof zo'n zeven , maar je uiteindelijke resultaat is minimaal. Je hebt weinig nieuwe kennis opgedaan en geen uitdaging ondervonden. Verspilling van tijd dus. Dit terwijl de studie Russisch door veel Nederlandse studenten als zeer uitdagend - het is dan ook een complexe taal - wordt ervaren.

Bij een studie als rechtsgeleerdheid - die door sommige als makkelijk gezien wordt - kom je bepaalde breinbrekers tegen die niet op te lossen zijn als je niet over bepaalde specifieke kennis en inzichten beschikt. Om die te vergaren kost heel erg veel tijd - zowel binnen als buiten de studie - maar het resultaat dat je daarmee neerzet is gigantisch en kan het leven van duizenden mensen direct beïnvloeden. Dat is ook de tijd en moeite waard.

Van dichtbij maak ik mee dat enkel het doen van een bepaalde studie an sich weinig zegt over hoe iemand zich ontwikkelt of uiteindelijk terecht komt. De houding van de student is dan 10x belangrijker.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_92306629
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:43 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En hoe spreekt bij de beta de filosofie voor zich? Dat is natuurlijk onzin.
Wat ik daarmee bedoel is dat een beta niet eerst hoeft na te denken: ben ik filosofisch wel goed bezig? Wat je bij betavakken doet spreekt voor zich: je probeert de wiskundige of natuurkundige verschijnselen te verklaren. Je kunt er een filosofie aan vast knopen, maar als je een beetje inzicht hebt, heb je dat niet expliciet nodig.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:43 schreef Ascendancy het volgende:
Juist in de natuurkunde en scheikunde kan je dingen niet meer direct empirisch zichtbaar. Met als onderliggende probleem dat dingen uiteindelijk niet meer te bewijzen zijn.
Dit is belachelijk. Ik hoor het wel als je hebt opgezocht waar natuurkunde zich mee bezig houdt en hoe je in de natuurkunde dingen bewijst.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:43 schreef Ascendancy het volgende:
Je zult moeten begrijpen, uiteindelijk, als je verder wilt komen in het leven dan iemand met veel betakennis en een goede technische baan bij intel, dat de wereld uit meer bestaat dan alleen de betawetenschappen. Dat de wereld een samenspel is van mensen. Die bestaat uit meer overwegingen dan enkel wiskunde formules omschrijven en uitwerken tot een resultaat. Die bestaat uit gevoelens en gedachten, die onmogelijk meetbaar zijn en zijn te vangen in een basaal wiskundig iets.
Het maakt je leven ook een stuk leuker. Het geeft namelijk verdomd veel voldoening en geluk.
En misschien dat je dan ook mensen leert begrijpen. In plaats van je druiligere betaleventje waarin geen plaats is voor iets anders dan kennis.
Het klopt allemaal wel wat je zegt. Natuurlijk heb je ook meer nodig dan wiskunde in het dagelijks leven. Maar je hebt niet uitgelegd hoe de alfavakken op de middelbare school in die zin bijdragen aan het leven. Je leert bij alfavakken helemaal niets nieuws over gevoelens en gedachten.

En ik neem die laatste opmerking maar niet persoonlijk op, want ik ben zelf volstrekt geen beta en een betavakgebied staat bovendien niet gelijk aan een betaleven.
pi_92307010
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 01:01 schreef twaalf het volgende:

[..]

Wat ik daarmee bedoel is dat een beta niet eerst hoeft na te denken: ben ik filosofisch wel goed bezig? Wat je bij betavakken doet spreekt voor zich: je probeert de wiskundige of natuurkundige verschijnselen te verklaren. Je kunt er een filosofie aan vast knopen, maar als je een beetje inzicht hebt, heb je dat niet expliciet nodig.

Valt empirisch nadenken niet onder filosofie? Kleine beetje filosofie dat ik tot nu toe heb gekregen was heel anders dan: oude Griekse Bertje vond dat en dat moreel verantwoord en latere oude Griekse Gertje niet.
pi_92307657
Heb zelf op een gymnasium gezeten, en Grieks was wel leuk en Latijn was achteraf "wel handig", maar ook niet meer dan dat.
Maar waarom zou je kinderen/ouders die keuze willen ontnemen? Bezuiniging vind ik niet nodig, misschien minder geld, maar afschaffen nee. :N
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_92309708
Ik kan me maar heel moeilijk voorstellen hoe dit iets moet opleveren.
pi_92310020
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:15 schreef Arolsen het volgende:
Is het niet een goed idee om uit kostenbesparingen het gymnasium gewoon af te schaffen? Wat voor toegevoegde waarde heeft die school nog boven het Atheneum. Ik bedoel wie doet er tegenwoordig nog iets met Latijn en Grieks. Dat zijn vakken die vooral een doel op zichzelf zijn geworden.

Maak het dus efficienter door gewoon het VWO in te voeren.
nee als je dokter wil worden heb je latijn en grieks nodig.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 08:27:55 #142
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_92310141
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:19 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

nee als je dokter wil worden heb je latijn en grieks nodig.
heb je überhaupt dit topic doorgelezen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_92310239
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:27 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

heb je überhaupt dit topic doorgelezen?
nee, alleen de openingspost en daar reageer ik op
  vrijdag 4 februari 2011 @ 08:44:04 #144
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_92310374
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:35 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

nee, alleen de openingspost en daar reageer ik op
Als je dat wel had gedaan, had je moeten weten dat dit totale bullshit is, het grootste fabeltje wat er heerst over het Gymnasium, wat wel klopt is dit:
quote:
7s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:25 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb echt veel geleerd van m'n Latijn en Grieks anders. Andere vreemde talen, woorden, grammatica, ook moeilijke Nederlandse woorden zijn een stuk beter te begrijpen met een basiskennis van de klassieke talen.

En ook ik riep dat ik er niks aan had, toen ik het nog in m'n vakkenpakket had, maar nu weet ik wel beter en was het wel degelijk nuttig. Als ik nu een stuk tekst in een vreemde taal lees, heb ik altijd baat bij de andere talen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 4 februari 2011 @ 08:49:47 #145
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92310472
Blijf van het gymnasium af!
Niet meer actief op Fok!
pi_92312838
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 01:01 schreef twaalf het volgende:

[..]

Wat ik daarmee bedoel is dat een beta niet eerst hoeft na te denken: ben ik filosofisch wel goed bezig? Wat je bij betavakken doet spreekt voor zich: je probeert de wiskundige of natuurkundige verschijnselen te verklaren. Je kunt er een filosofie aan vast knopen, maar als je een beetje inzicht hebt, heb je dat niet expliciet nodig.
Hierin neem je aan dat betawetenschappen puur het omwerken van wiskundige formules is, maar dat is helemaal niet waar. Je moet het altijd naar de praktijk omzetten en natuurkundige formules ontstaan vaak uit waarnemingen. En die waarnemingen moet je kritisch bekijken. En daar komt filosofie bij kijken. Jij noemt het alleen geen filosofie.
quote:
[..]

Dit is belachelijk. Ik hoor het wel als je hebt opgezocht waar natuurkunde zich mee bezig houdt en hoe je in de natuurkunde dingen bewijst.
Sinds wanneer is een stipje op een schermpje een direct empirisch bewijs voor het bestaan van een elektron? We hebben een elektron nooit gezien, weten nog steeds niet precies wat het is, maar we nemen wel aan dat het bestaat. Daar heb je verdomd goede argumentatie voor nodig.
quote:
[..]

Het klopt allemaal wel wat je zegt. Natuurlijk heb je ook meer nodig dan wiskunde in het dagelijks leven. Maar je hebt niet uitgelegd hoe de alfavakken op de middelbare school in die zin bijdragen aan het leven. Je leert bij alfavakken helemaal niets nieuws over gevoelens en gedachten.

En ik neem die laatste opmerking maar niet persoonlijk op, want ik ben zelf volstrekt geen beta en een betavakgebied staat bovendien niet gelijk aan een betaleven.
Je leert bij geschiedenis en andere alfa-vakken wel degelijk na te denken over dingen. Immers, onbekendheid met veel kennis maakt zwak voor indoctrinatie.
Een meisje in mijn klas kwam bij maatschappijleer binnen als PVV-stemmer. Door kritische vragen in groepsverband kwam zij er voor zichzelf achter dat ze een heel eenzijdig beeld had van haar overtuiging.
Juist meerdere hoeken belichten is essentieel.

Nee maar als je het betavakgebied zo tot een summum en het enige noodzakelijke verheft, dan leef je automatisch een betaleven. Ik heb veel van die mensen gezien en het waaren treurige mensen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_92314083
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?
Niet per definitie. Maar het zijn niet bepaald pretvakken en echt veel nut hebben ze ook al niet. Typisch vakken voor wie het zich kunnen veroorloven. Vakken voor de intelligentere mensen dus (Of natuurlijk voor dommeriken die het inzicht ontbeert dat ze hun tijd wel nuttiger kunnen besteden).

Maar mijn punt is meer, dat mensen nu Latijn of Grieks doen, na het afschaffen van het gymnasium, op die plek in hun pakket gewoon een ander vak inroosteren en dus nog altijd grofweg evenveel vakken zullen volgen, zodat er niet echt veel bespaard gaat worden door het gymnasium af te schaffen.
pi_92315444
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:07 schreef GSbrder het volgende:
Wat bespaart dit precies?
Als vakken niet meer worden gegeven dan bespaart dat geld. In docentensalarissen en in het ontwikkelen en onderhouden van lesmateriaal.
pi_92315577
quote:
19s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:15 schreef kingmob het volgende:

[..]

Wat een onzin, het niveau verschilt niets, letterlijk niets.
Inderdaad, daarmee is het een overbodig schoolsoort geworden die ons wel geld kost.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 11:33:28 #150
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92315829
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 11:28 schreef Arolsen het volgende:

[..]

Inderdaad, daarmee is het een overbodig schoolsoort geworden die ons wel geld kost.
Ok goed, schaffen we het gymnasium af en creëren we atheneum plus, voor leerlingen die meer willen en kunnen. Daar moet je het zelfde kunnen als het atheneum, plus twee extra vakken.
Zo goed?

Besparing, 0.0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')