Karig. Bovenbouw van het VWO zou gewoon de eerste 3 jaar van theoretische wiskunde moeten zijn. Dan pas hebben scholieren een basis die sterk genoeg is om echt te gaan studeren.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:56 schreef twaalf het volgende:
Op het vwo moeten in de bovenbouw alleen nog maar domeinen van wiskunde, natuurkunde en scheikunde worden gegeven. Om nog wat verbreding in te bouwen, kun je dan af en toe een midweekje een projectje doen over hoe je de genoemde vakken kunt toepassen in bijvoorbeeld economie, taal, muziek of geografie. De andere vakken mogen doorschuiven naar de havo, en daar kun je dan fijn het beroepsonderwijs mee in.
Dit heeft als voordelen dat
• mensen die eigenlijk niet thuishoren in de wetenschap geen diploma van het vwo meer krijgen
• de universitaire studies moeilijker kunnen worden en daardoor meer waard worden
• 'wetenschappen' als sociologie en politicologie vanzelf verdwijnen door gebrek aan instroom
Het zijn pseudo-wetenschappen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Waar halen bèta's toch dat misplaatste superioriteitsgevoel vandaan. Sociologie en politicologie zijn ook gewoon wetenschappen hoor.
Nietus! Als je er geen fietsen mee kan leren maken dan telt het niet mee.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Waar halen bèta's toch dat misplaatste superioriteitsgevoel vandaan. Sociologie en politicologie zijn ook gewoon wetenschappen hoor.
Het heeft niets met links of rechts te maken, maar ermee dat Nederlands en geschiedenis volledig zinloos zijn als je kijkt naar wetenschap en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Karig. Bovenbouw van het VWO zou gewoon de eerste 3 jaar van theoretische wiskunde moeten zijn. Dan pas hebben scholieren een basis die sterk genoeg is om echt te gaan studeren.
Linkse hobby's zoals Nederlands, geschiedenis en dergelijke doen mensen maar in hun eigen tijd. Stuk verstandiger ook dan de hele dag achter de pc hangen.
André Krouwel zeker die mij conservatief noemt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Waarom is het pseudo wetenschap?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:02 schreef Tanin het volgende:
[..]
Het zijn pseudo-wetenschappen.
Waar beta's het idee vandaan halen dat wetenschappen beter of belangrijker zijn dan pseudo-wetenschappen, dat weet ik niet.
Ja, maar wel van een iets andere orde. Daar leer je feitelijk vooral vormen van denken aan.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:02 schreef Tanin het volgende:
[..]
Het zijn pseudo-wetenschappen.
Waar beta's het idee vandaan halen dat wetenschappen beter of belangrijker zijn dan pseudo-wetenschappen, dat weet ik niet.
Ah.. Kennis vergaren kan alleen bij bèta wetenschappen? Dat wist ik alquote:we·ten·schap de; v 1 het weten; kennis 2 -pen het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven: natuurwetenschappen; sociale ~pen
Dat zeg ik. Afschaffen die hap.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef twaalf het volgende:
[..]
Het heeft niets met links of rechts te maken, maar ermee dat Nederlands en geschiedenis volledig zinloos zijn als je kijkt naar wetenschap en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
Helaas kom je dan terecht op de scholen met van die geinige science-klasjes.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zelf zou ik mijn hypothetische kinderen liever sturen naar een school waar extra aandacht is voor wiskunde en natuurkunde in plaats van voor talen, daar hebben ze echt oneindig veel meer aan.
Dus het niveau van de beta-vakken verhogen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:04 schreef Ascendancy het volgende:
Mijn mentor zei echter het volgende: "op een gewoon VWO ga jij je dood vervelen op de beta-vakken".
Ja, moeilijk is het zeker. Maar hoe moeilijk de studie is is niet hetzelfde als hoe wetenschappelijk de studie is. Ook in deze wetenschappen heb je een bepaalde methodiek waarmee je je stelling moet onderbouwen, wordt er waarde gehecht aan empirie, herhaling van resultaten enzovoorts. We hebben we wat meer ruis in onze resultaten.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:05 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ja, maar wel van een iets andere orde. Daar leer je feitelijk vooral vormen van denken aan.
Veel pedagogisch verantwoord onderwijs en al die blabla.
Daarnaast staat de studielast in schril contrast met beta-studies. En zelfs daarbinnen is weer een wereld van verschil.
Omdat ze niets meten. Voor hen is onderzoek boeken lezen en enquetes afnemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het valt wat mij betreft wel onder een andere noemerquote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Waarom is het pseudo wetenschap?
De kneuzen kermis dus. Het recept voor een gare en depressieve middelbare schooltijd zonder dat het je ook maar enige meerwaarde geeft in de rest van je leven.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:07 schreef twaalf het volgende:
[..]
Helaas kom je dan terecht op de scholen met van die geinige science-klasjes.
Heb jij enig idee hoe belangrijk een basis voor de kennis die je in je latere leven op moet doen is.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef twaalf het volgende:
[..]
Het heeft niets met links of rechts te maken, maar ermee dat Nederlands en geschiedenis volledig zinloos zijn als je kijkt naar wetenschap en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
Maar je kunt je afvragen hoeveel de zoveelste socioloog nog bijdraagt aan de samenleving.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, moeilijk is het zeker. Maar hoe moeilijk de studie is is niet hetzelfde als hoe wetenschappelijk de studie is. Ook in deze wetenschappen heb je een bepaalde methodiek waarmee je je stelling moet onderbouwen, wordt er waarde gehecht aan empirie, herhaling van resultaten enzovoorts. We hebben we wat meer ruis in onze resultaten.
En psychologische testen afnemen, MRI resultaten, ECG resultaten. En er zijn hele boekwerken over hoe je dingen meet en interpreteert, en wat je kan aannemen wat 'ruis' is en wat een echt bestaand effect.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Tanin het volgende:
[..]
Omdat ze niets meten. Voor hen is onderzoek boeken lezen en enquetes afnemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het valt wat mij betreft wel onder een andere noemer
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Binnen de sociale wetenschappen heb je talloze onderzoeksmethoden waarbij zowel kwantitatief en kwalitatief onderzoek wordt gedaan. Ook literatuuronderzoek is een belangrijk onderdeel, maar net als binnen de beta richtingen zul je gewoon onderzoeksresultaten moeten publiceren. Trouwens, waar denk je dat enquetes voor zijn?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Tanin het volgende:
[..]
Omdat ze niets meten. Voor hen is onderzoek boeken lezen en enquetes afnemen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het valt wat mij betreft wel onder een andere noemer
Wat een onzin, het niveau verschilt niets, letterlijk niets.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:04 schreef Ascendancy het volgende:
Ik heb zelf gymnasium gedaan en het afschaffen van de stedelijke gymnasia is de kenniseconomie keihard afbreken.
Toen ik in de 3e zat wilde ik naar een gewoon VWO omdat ik latijn vertalen ruk vond en het niet echt lekker lukte. Altijd zesjes.
Mijn mentor zei echter het volgende: "op een gewoon VWO ga jij je dood vervelen op de beta-vakken".
En daar heeft ze gelijk in gehad. Het niveau van de schoolexamens en de gehele stof is gewoon een stuk breder dan op een gewoon VWO. Simpelweg omdat een gymnasium zijn bestaansrecht dankt aan het feit dat het bekend staat als het hoogste van het hoogste. En ik heb ook echt meer geleerd dan mijn medestudenten die atheneum hebben gedaan.
Daarnaast is het leren van de Romeinse en Griekse cultuur een hele verrijking op je ontwikkeling en bevorderen kleinschalige scholen de leerprestaties.
Het medicijnen is inderdaad gelul. Ik doe nu een medische studie, met alle termen die daarbij langskomen, maar ik heb nauwelijks iets aan mijn kennis.
Juist niet. Science is alleen maar leuke dingen doen, projectjes e.d. waarbij helaas maar weinig natuurkunde en wiskunde komt kijken. Maar dat geeft inderdaad weinig meerwaarde in de rest van je leven.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
De kneuzen kermis dus. Het recept voor een gare en depressieve middelbare schooltijd zonder dat het je ook maar enige meerwaarde geeft in de rest van je leven.
Ik zeg: Doen!
Leg mij eens uit hoe al die alfa-vakken bijdragen aan je culturele perspectief.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe belangrijk een basis voor de kennis die je in je latere leven op moet doen is.
Wat heb je aan een persoon die heel goed is met elektrotechniek, maar totaal geen cultureel perspectief heeft? Die is op zichzelf 0,0 waard.
En juist door een brede basis word je een intelligent rijk waardevol persoon.
Waarom zou je het vak filosofie nodig hebben om te bepalen hoe je over dingen denkt? Filosofie werkt volledig contra-productief. Juist bij wiskunde ga je problemen analytisch te lijf en bij natuurkunde krijg je een analytisch denkbeeld. Je denkt daar niet alleen over dingen, maar je meet dingen en ziet dingen en verklaart dingen. Daarom is natuurkunde veel nuttiger dan filosofie.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ascendancy het volgende:
School is niet om alleen maar feitjes te weten en slim te worden. School is een deel van je opvoeding en je verbreding.
Ik heb filosofie gehad. Ik doe er geen ene flikker mee nu, maar het maakt wel deels hoe ik denk over dingen.
Dus als een socioloog schooluitval onder Marokkaanse jongeren meet.. dan meet hij niks? En vergaart hij ook geen kennis? Duidelijk. Moet je bèta voor zijn.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:08 schreef Tanin het volgende:
[..]
Poeh he. Straks ga je nog beweren dat de middelbare school meerdere functies heeft naast het voorbereiden op een vervolgopleiding of op de arbeidsmarkt. Dat zou gek zijn.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:09 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe belangrijk een basis voor de kennis die je in je latere leven op moet doen is.
Wat heb je aan een persoon die heel goed is met elektrotechniek, maar totaal geen cultureel perspectief heeft? Die is op zichzelf 0,0 waard.
En juist door een brede basis word je een intelligent rijk waardevol persoon.
School is niet om alleen maar feitjes te weten en slim te worden. School is een deel van je opvoeding en je verbreding.
Ik heb filosofie gehad. Ik doe er geen ene flikker mee nu, maar het maakt wel deels hoe ik denk over dingen.
Deskundologen die op tv aan het grote publiek iets uitleggen doen in het dagelijks leven heel ander werk. Van die paar honderd euro die je krijgt om bij de DWDD aan te schuiven betaal je de huur niet van.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:12 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Maar je kunt je afvragen hoeveel de zoveelste socioloog nog bijdraagt aan de samenleving.
Dat is net als op tv met van die mensen die bijvoorbeeld Amerika-kenner zijn. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van. Vooral als ze dan ook nog eens open deur na open deur intrappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |