abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92564614
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:17 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Wil je daarmee dan toch weer zeggen dat het allemaal onze eigen schuld is?
Dat 'wat' allemaal onze eigen schuld is? Dat dat kind op de foto verhongert? Wil je dan zeggen dat er niet genoeg te eten in de wereld is? Kijk eens in je keukenkast, zie jij meer dan noodzakelijk?
pi_92564837
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Stel jij koopt een doos playdoh klei en begint poppetjes te kleien. Je geeft ze leuke kleurtjes en vormen, het eerste poppetje lijkt zelfs op jou. Vervolgens maak je een stoot van een vrouwelijk poppetje a la Angelina Jolie (of wat je ook aantrekkelijk vindt) en zet ze bij jou op de keukentafel.

Op miraculeuze wijze, door op hen te ademen, ben je in staat die kleipoppetjes tot leven te wekken. Doordat je zo'n goede kleier bent, heb je de poppetjes de capaciteit gegeven om zelf nieuwe kleipoppetjes voort te brengen en met elkaar te communiceren. Tot dan toe hartstikke leuk en aardig.

Je bekijkt wat je kleipoppetjes gaan doen. Ze vinden wat papier en pennen op de keukentafel en beginnen een huisje te bouwen. Vervolgens leggen ze een tuintje aan met wat etensresten die je op je bord hebt laten liggen. Ze beginnen muziek te maken en te dansen. Het is een feest en zowel jij als je poppetjes genieten met volle teugen. Al gauw slaat de vonk over en je poppetjes beginnen zich te vermenigvuldigen. Fantastisch dat playdoh!

Op een gegeven moment is het tijd om naar je werk/universiteit te gaan. Voordat je weggaat zeg je dat je kleipoppetjes op de keukentafel moeten blijven (ze kunnen met jou communiceren, je bent zo'n goeie kleier). 's Avonds kom je na een vermoeiende dag terug thuis en tot je grote verbazing zie je dat je kleipoppetjes zich niet alleen vermenigvuldigd hebben, maar tevens een grote bende van je keukentafel gemaakt hebben. Verder hebben ze een manier gevonden om van de tafel af te komen, en hebben zich ondertussen ook de vloer en het aanrecht meester gemaakt. Enkele poppetjes (ze hebben zich snel voortgeplant) zijn aan het vechten, anderen zijn zich aan het vestigen in je goeie schoenen, weer anderen plunderen de koekentrommel, anderen hebben je rijstkoker als hun god erkend en zijn die beginnen die te aanbidden, en in naam van de rijstkoker zijn ze je parkieten aan het slachten. Dat gaat niet goed! Om de boel in de hand te houden en je poppetjes in het gareel te brengen, vertel je ze dat ze op moeten houden met een bende te maken van jouw keuken, zich in je schoenen vestigen, de rijstkoker aanbidden en je parkieten slachten. Je geeft de regels zelfs zwart op wit zodat ze het niet vergeten.

Je gaat slapen. De volgende ochtend kom je je poppetjes tegen. Enkelen hebben zich aan de regels gehouden en de boel opgeschoond, of ze doen in ieder geval hun best. Een ander deel van de playdoh kleipoppetjes heeft zich vermenigvuldigd en nu ook de huiskamer en de badkamer gekoloniseerd. Je ziet dat je huis langzamerhand afgebroken wordt. Poppetjes slachten nu niet alleen de parkieten, maar breken je planten af om kastelen van te bouwen voor een strijd tegen een andere groep poppetjes, verbouwen je televisie om katapults te maken van de stroomdraden, sommigen hebben de leren bank opengesneden om in te wonen, het is een grote bende. Ook worden de poppetjes die zich wel aan de regels willen houden aangevallen door de rest. Je zegt tegen je poppetjes dat ze op moeten houden, of anders.... vervolgens beginnen de poppetjes je uit te schelden, uit te lachen, spullen naar je te gooien, te verkondigen dat je niet bestaat, dat ze de rijstkoker zullen dienen, ze hebben totaal geen respect voor je.

Jij nu, als maker van je playdoy kleipoppetjes, wat besluit je te doen? Ga je 50 jaar wachten en geen actie ondernemen tot je hele huis afgebroken is, of besluit je in je woede 1 grote bal klei van alle poppetjes die je huis afbreken te maken?
Moet dit nu echt een goed uitgedachte metafoor voorstellen? Waarom zou God regels opstellen voor de poppetjes? Waarom pakt hij de boosdoeners er niet uit en verbant hij ze niet naar een ander huis (andere planeet)?

Of is hij te druk met zn werk? En wat voor werk doet hij dan?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_92565049
Het leven is een test, met obstakels.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
pi_92565124
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Moet dit nu echt een goed uitgedachte metafoor voorstellen? Waarom zou God regels opstellen voor de poppetjes?
Zodat ze geen bende van zijn huis maken?

quote:
Waarom pakt hij de boosdoeners er niet uit en verbant hij ze niet naar een ander huis (andere planeet)?
Omdat het hele universum Gods huis is, en ze hem dus overal zouden irriteren?

Waarom zou hij uberhaupt de tijd en moeite nemen om ze te verplaatsen en er niet gelijk een eind aan maken? Wat hebben de poppetjes die hij gemaakt heeft nu voor bestaansrecht?

Zou jij een heel nieuw huis bouwen om je rebellerende playdoh poppetjes een plaats te geven waar ze hun gang kunnen gaan en de boel afbreken? En dan, als ze zich weer tegen jou keren, weer een nieuw huis bouwen? Totdat ze jou weer aanvallen?
pi_92565544
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dat 'wat' allemaal onze eigen schuld is?
Dat kleine kinderen kanker krijgen, bijvoorbeeld?
pi_92565556
Die transcendente, ongrijpbare God blijkt als puntje bij paaltje komt toch ook maar gewoon weer een antropomorf sociaal dier te zijn dat met zijn poppen speelt :)
pi_92565658
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:35 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Dat kleine kinderen kanker krijgen, bijvoorbeeld?
Wat is er voor jou belangrijker, wiens schuld het is dat kleine kinderen kanker krijgen, of het feit dat het erg triest is dat kleine kinderen kanker krijgen? Waar bekommer jij je nu werkelijk om?
  woensdag 9 februari 2011 @ 21:37:45 #208
314159 MelissaMurderr
Do your fucking dance, RAWR!
pi_92565737
Hij haat ze niet,

Hij kan ze gewoon soms niet vinden in het donker en dan staat ie op ze..
Patrick: What does claustrofobic mean?
Spongebob: It means you're afraid of Santa Claus:
pi_92565767
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zodat ze geen bende van zijn huis maken?

[..]

Omdat het hele universum Gods huis is, en ze hem dus overal zouden irriteren?

Waarom zou hij uberhaupt de tijd en moeite nemen om ze te verplaatsen en er niet gelijk een eind aan maken? Wat hebben de poppetjes die hij gemaakt heeft nu voor bestaansrecht?

Zou jij een heel nieuw huis bouwen om je rebellerende playdoh poppetjes een plaats te geven waar ze hun gang kunnen gaan en de boel afbreken? En dan, als ze zich weer tegen jou keren, weer een nieuw huis bouwen? Totdat ze jou weer aanvallen?

Maar dat betekent dus dat God niet helemaal wist waar hij mee bezig was toen hij de mens schiep?
pi_92566019
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Wat is er voor jou belangrijker, wiens schuld het is dat kleine kinderen kanker krijgen, of het feit dat het erg triest is dat kleine kinderen kanker krijgen? Waar bekommer jij je nu werkelijk om?
Ga je nu mijn vraag bagatelliseren? Waarom mag ik deze vraag niet stellen? Waarom straft God kleine jongetjes en meisjes met leukemie, Ali?
pi_92566064
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar dat betekent dus dat God niet helemaal wist waar hij mee bezig was toen hij de mens schiep?
Jawel. De kleier uit mijn verhaal is Haushofer, niet God. In Haushofers verhaal ontbreken een boel gegevens. Het verhaal is bedoeld om de verhouding God-mens weer te geven. Geen complete metafoor voor het hele bijbelverhaal. Zo ontbreken ook satan, de messias, de zondvloed, enzovoorts. Het is niet bedoeld als complete metafoor. maar om haushofer duidelijk te maken dat het mi niet logisch is om te zeggen dat God onrechtvaardig handelt wanneer hij besluit een eind te maken aan het leven van enkele van de kleipoppetjes die hij zelf gemaakt heeft. Ieder mens zou hetzelfde doen, en veel eerder dan God.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-02-2011 21:49:12 ]
pi_92566251
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:41 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Ga je nu mijn vraag bagatelliseren? Waarom mag ik deze vraag niet stellen? Waarom straft God kleine jongetjes en meisjes met leukemie, Ali?
Je mag best die vraag stellen. Ik zeg niet dat God straft, dat zeg jij. Jouw vraag was of het onze schuld is dat kinderen kanker krijgen (nu is het ineens leukemie). In sommige gevallen is dat onze eigen schuld ja: roken en drinken en slecht eten tijdens de zwangerschap, is niet bevorderlijk voor de gezondheid van de baby. In andere gevallen is er een genetisch probleem. Nee, dat is niet onze schuld. Dat is Eva's schuld, en Adam's schuld. Dat is al gezegd, en niet alleen door mij.
pi_92566871
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dat is Eva's schuld, en Adam's schuld. Dat is al gezegd, en niet alleen door mij.
Precies. De erfzonde. Daar gaat het om. Maar loop daar dan niet voor weg door te zeggen dat het onze schuld is, of de schuld van die kinderen. Door één mens is de zonde in de wereld gekomen, Ali.

Wie heeft God verplicht om de mensheid verantwoordelijk te blijven houden voor de zondeval van Adam en Eva? Wie? Is God gebonden aan een wet boven Hem, die Hem verplicht zich te blijven wreken op alle toekomstige generaties?
pi_92567076
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:52 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Precies. De erfzonde. Daar gaat het om. Maar loop daar dan niet voor weg door te zeggen dat het onze schuld is, of de schuld van die kinderen.

Wie heeft God verplicht om de mensheid verantwoordelijk te blijven houden voor de zondeval van Adam en Eva? Wie? Is God gebonden aan een wet boven Hem, die Hem verplicht zich te blijven wreken op alle toekomstige generaties?
Maar God blijft je niet verantwoordelijk houden voor je zonden, indien je God als je verlosser accepteert. God heeft onze zonden gedragen op een stuk hout en is ervoor gedood. Zodat jij kan leven. Je klaagt een God aan, terwijl je zelf schuldig bent, en God jouw schuld afgelost heeft. Er is dus geen probleem. Wij zijn slachtoffer van de erfzonde. Maar indien wij dat willen, bevrijdt God ons er gratis en voor niets van. Maar wil jij dat ook? Of vind je zonde te leuk?

Daarom herhaal ik mijn vraag: waar is het jou nu allemaal werkelijk om te doen? Wie er schuldig is voor het leed van dat kind, of het leed van dat kind? Ben jij zo'n goeie jongen, die zoveel liefde en empathie voelt voor dat hongerige kind, of dat jongetje met kanker? Of gebruik je dergelijk leed om mij iets in de schoenen te schuiven door me een schuldgevoel te geven, wat voor een vreselijk persoon ik wel niet ben door te zeggen dat mensen een verantwoordelijkheid hebben in het leed op de wereld?
pi_92567322
Er gaan ook kleine christelijke kinderen dood aan verschrikkelijke ziektes Ali. Hoe past dat feit in je geloofsvisie?
pi_92567395
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Wij zijn slachtoffer van de erfzonde.
Dat hebben we al gezegd. Maar waarom, Ali? Je geeft geen antwoord op mijn vraag.
pi_92567442
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar God blijft je niet verantwoordelijk houden voor je zonden, indien je God als je verlosser accepteert. God heeft onze zonden gedragen op een stuk hout en is ervoor gedood. Zodat jij kan leven. Je klaagt een God aan, terwijl je zelf schuldig bent, en God jouw schuld afgelost heeft. Er is dus geen probleem. Wij zijn slachtoffer van de erfzonde. Maar indien wij dat willen, bevrijdt God ons er gratis en voor niets van. Maar wil jij dat ook? Of vind je zonde te leuk?
Dit antwoord bevredigt alleen iemand die zo gefixeerd is op zijn eigen verlossing, dat hij niet weet wat anders nu nog van belang kan zijn. Als IK gered wordt is toch alles goed.
The view from nowhere.
pi_92567517
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:58 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Dat hebben we al gezegd. Maar waarom, Ali? Je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Waarom wij slachtoffers zijn van de erfzonde? Omdat God heeft besloten zijn kleipoppetjes niet meteen uit te roeien, bij het overtreden van 1 regel.
pi_92567671
quote:
Ik kan zo gauw niet vinden waar letterlijk Egyptenaars genoemd worden als deel uitmakend van de exodus, maar die verzen zijn er wel. Vandaar ook bovenstaande geboden.
Lekker simpel gedacht Ali, er staat: dewijl gij vreemdelingen geweest zijt in Egypteland. En jij denkt dat daarom er Egyptenaren mee waren met Israël? Geef eerst eens een tekst uit de Bijbel, waaruit dit zou blijken.

quote:
Laat ik je dan proberen je in mijn schoenen te verplaatsen met een illustratie van wat er in mijn ogen nu eigenlijk gebeurt, in uiterst versimpelde versie.

Stel jij koopt een doos playdoh klei en begint poppetjes te kleien. Je geeft ze leuke kleurtjes en vormen, het eerste poppetje lijkt zelfs op jou. Vervolgens maak je een stoot van een vrouwelijk poppetje a la Angelina Jolie (of wat je ook aantrekkelijk vindt) en zet ze bij jou op de keukentafel.

Op miraculeuze wijze, door op hen te ademen, ben je in staat die kleipoppetjes tot leven te wekken. Doordat je zo'n goede kleier bent, heb je de poppetjes de capaciteit gegeven om zelf nieuwe kleipoppetjes voort te brengen en met elkaar te communiceren. Tot dan toe hartstikke leuk en aardig.

Je bekijkt wat je kleipoppetjes gaan doen. Ze vinden wat papier en pennen op de keukentafel en beginnen een huisje te bouwen. Vervolgens leggen ze een tuintje aan met wat etensresten die je op je bord hebt laten liggen. Ze beginnen muziek te maken en te dansen. Het is een feest en zowel jij als je poppetjes genieten met volle teugen. Al gauw slaat de vonk over en je poppetjes beginnen zich te vermenigvuldigen. Fantastisch dat playdoh!

Op een gegeven moment is het tijd om naar je werk/universiteit te gaan. Voordat je weggaat zeg je dat je kleipoppetjes op de keukentafel moeten blijven (ze kunnen met jou communiceren, je bent zo'n goeie kleier). 's Avonds kom je na een vermoeiende dag terug thuis en tot je grote verbazing zie je dat je kleipoppetjes zich niet alleen vermenigvuldigd hebben, maar tevens een grote bende van je keukentafel gemaakt hebben. Verder hebben ze een manier gevonden om van de tafel af te komen, en hebben zich ondertussen ook de vloer en het aanrecht meester gemaakt. Enkele poppetjes (ze hebben zich snel voortgeplant) zijn aan het vechten, anderen zijn zich aan het vestigen in je goeie schoenen, weer anderen plunderen de koekentrommel, anderen hebben je rijstkoker als hun god erkend en zijn die beginnen die te aanbidden, en in naam van de rijstkoker zijn ze je parkieten aan het slachten. Dat gaat niet goed! Om de boel in de hand te houden en je poppetjes in het gareel te brengen, vertel je ze dat ze op moeten houden met een bende te maken van jouw keuken, zich in je schoenen vestigen, de rijstkoker aanbidden en je parkieten slachten. Je geeft de regels zelfs zwart op wit zodat ze het niet vergeten.
Dit is zeker simpel, want waar staat in de Bijbel dat God VOOR de wet van Mozes al dingen verteld heeft aan IEDEREEN? Volgens mijn Bijbel heeft God enkel aan Adam en Eva 1 gebod gegeven, en daarna aan Mozes en aan enkelingen. Hoe weten die kleipoppetjes dan wat ze wel en niet mochten?

quote:
Je gaat slapen. De volgende ochtend kom je je poppetjes tegen. Enkelen hebben zich aan de regels gehouden en de boel opgeschoond, of ze doen in ieder geval hun best. Een ander deel van de playdoh kleipoppetjes heeft zich vermenigvuldigd en nu ook de huiskamer en de badkamer gekoloniseerd. Je ziet dat je huis langzamerhand afgebroken wordt. Poppetjes slachten nu niet alleen de parkieten, maar breken je planten af om kastelen van te bouwen voor een strijd tegen een andere groep poppetjes, verbouwen je televisie om katapults te maken van de stroomdraden, sommigen hebben de leren bank opengesneden om in te wonen, het is een grote bende. Ook worden de poppetjes die zich wel aan de regels willen houden aangevallen door de rest. Je zegt tegen je poppetjes dat ze op moeten houden, of anders.... vervolgens beginnen de poppetjes je uit te schelden, uit te lachen, spullen naar je te gooien, te verkondigen dat je niet bestaat, dat ze de rijstkoker zullen dienen, ze hebben totaal geen respect voor je.
Je vergeet gewoon dat Jehova/JaHweH een God van Israel was, net als andere volken andere goden hadden. Geen universele god, die er was voor alles en iedereen. Ook geef je nu de Joden de eer, dat ZIJ wel om de geboden van God gaven, en de rest niet. De rest kende die God van jou gewoon niet, zo simpel is dat.

Stel dat je in Kanaan leefde, en je hele familie eert Zeus (beetje rare combinatie maar ik kan er zo gauw geen verzinnen). Jij eert ook Zeus, en het helpt want je hebt voorspoed en geluk (en daar zorgt Zeus immers voor?). Dan komt er een klein volkje, dat ineens beweerd de ENIGE God te dienen, en deze God "zegt" dat je ZIJN geboden moet opvolgen. Waarom zou je dat doen? Waarom zou dat kleine kutvolkje WEL de ware god dienen, en jij niet?

Dit is eigenlijk precies hetzelfde wat nu gebeurd in landen waar Christelijke zendelingen komen. Zij eren bosgeesten en hebben daar een goed gevoel bij. Dan komen er blanken die beweren dat het enkel bijgeloof is, maar dat God die mens wordt WEL echt is! Daar trapt geen mens in, lijkt me.

Door je hele verhaal, begrijp ik gewoon dat je de Bijbel niet helemaal gelezen hebt, en enkel het NT of zelfs dat niet. En dat wil dan een verhaaltje vertellen?
pi_92567714
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:58 schreef TerryStone het volgende:
Er gaan ook kleine christelijke kinderen dood aan verschrikkelijke ziektes Ali. Hoe past dat feit in je geloofsvisie?
Waarom zouden ze dat niet gaan? Het feit dat je in Christus gelooft, wil niet zeggen dat je meteen bevrijd bent van deze wereld en al zijn leed.
pi_92567733
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Waarom wij slachtoffers zijn van de erfzonde? Omdat God heeft besloten zijn kleipoppetjes niet meteen uit te roeien, bij het overtreden van 1 regel.
En daarom heeft Hij besloten de toekomstige kleine poppetjes maar willekeurig met ziektes te straffen? Bevredigt dat Zijn zucht naar genoegdoening?
pi_92567784
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:03 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

En daarom heeft Hij besloten de toekomstige kleine poppetjes maar willekeurig met ziektes te straffen? Bevredigt dat Zijn zucht naar genoegdoening?
Je valt in herhaling. Ik weiger dat te doen, lees terug voor een antwoord op een dergelijke vraag.
pi_92567950
quote:
Hij had beter WEL Adam en EVA uit kunnen roeien, en opnieuw beginnen. Nu komen er miljarden mensen in de hel, omdat hij TWEE mensen niet uitroeide. Schitterende politiek hoor :'(

quote:
Je valt in herhaling. Ik weiger dat te doen, lees terug voor een antwoord op een dergelijke vraag.
Jij valt zo vaak in herhaling, dat je het niet eens meer in de gaten hebt. Een grammofoonplaat met een kras erop, weet dat ook niet van zichzelf.
pi_92568335
Adam heeft de heerschappij overgegeven aan de satan toen ie naar hem luisterde, daarom is er dood en ziekte in de wereld gekomen. Maar het goede nieuws is dat mensen weer kunnen genezen van kanker als je voor ze bidt in Jezus' Naam. En genezing is beschikbaar voor iedereen, daar hoef je niet eens christen voor te zijn. En als mensen ziek worden, komt het niet omdat God ze straft. Nergens kun je lezen dat Jezus mensen ziek maakte, Hij genas ze. De enige die God ziek heeft gemaakt is Jezus aan het kruis, zodat wij genezen kunnen worden.
pi_92568495
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Mijn vraag was of God door iets of iemand wordt verplicht te blijven straffen op de nakomelingen van de 'schuldigen'. Jij reageert daarop met "het is nu eenmaal zo, maar als je gelooft in het evangelie wordt je verlost van je zondeschuld". Ik val in herhaling omdat ik dat geen antwoord op mijn vraag vond.
pi_92568615
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:10 schreef Gedoetje het volgende:

Maar het goede nieuws is dat mensen weer kunnen genezen van kanker als je voor ze bidt in Jezus' Naam.
Dan hebben al die mensen die aan kanker overlijden gewoon niet hard genoeg gebeden, als ik je goed begrijp?
pi_92568698
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:02 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Lekker simpel gedacht Ali, er staat: dewijl gij vreemdelingen geweest zijt in Egypteland. En jij denkt dat daarom er Egyptenaren mee waren met Israël? Geef eerst eens een tekst uit de Bijbel, waaruit dit zou blijken.
Ik heb 4 teksten gegeven.

quote:
Dit is zeker simpel, want waar staat in de Bijbel dat God VOOR de wet van Mozes al dingen verteld heeft aan IEDEREEN? Volgens mijn Bijbel heeft God enkel aan Adam en Eva 1 gebod gegeven, en daarna aan Mozes en aan enkelingen. Hoe weten die kleipoppetjes dan wat ze wel en niet mochten?
'Iedereen' stamt volgens de bijbel af van Noach en zijn vrouw. Wat weten we over Noach?

9 Dit zijn de geboorten van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten. Noach wandelde met God.

Mensen zijn vergeetachtig en/of onwillend, daarom gaf God de wet op stenen tafelen.

quote:
Je vergeet gewoon dat Jehova/JaHweH een God van Israel was, net als andere volken andere goden hadden. Geen universele god, die er was voor alles en iedereen. Ook geef je nu de Joden de eer, dat ZIJ wel om de geboden van God gaven, en de rest niet. De rest kende die God van jou gewoon niet, zo simpel is dat.
Je haalt de bijbel en mijn metafoor nu door elkaar.

quote:
Stel dat je in Kanaan leefde, en je hele familie eert Zeus (beetje rare combinatie maar ik kan er zo gauw geen verzinnen). Jij eert ook Zeus, en het helpt want je hebt voorspoed en geluk (en daar zorgt Zeus immers voor?). Dan komt er een klein volkje, dat ineens beweerd de ENIGE God te dienen, en deze God "zegt" dat je ZIJN geboden moet opvolgen. Waarom zou je dat doen? Waarom zou dat kleine kutvolkje WEL de ware god dienen, en jij niet?
Omdat ze in staat zijn geweest het machtigste rijk op aarde van die tijd te plunderen en te verlaten, terwijl het slaven waren.
Het gerucht van de israelieten ging rondom. Rahab de hoer was bekend met de israelieten, en hielp hen daarom.
God maakte zichzelf kenbaar met zijn volk. Het is niet zo dat ze uit het niets in de regio opdoken, dat er geen wonderen plaatsvonden, dat men nog nooit van hen had gehoord.

quote:
Dit is eigenlijk precies hetzelfde wat nu gebeurd in landen waar Christelijke zendelingen komen. Zij eren bosgeesten en hebben daar een goed gevoel bij. Dan komen er blanken die beweren dat het enkel bijgeloof is, maar dat God die mens wordt WEL echt is! Daar trapt geen mens in, lijkt me.
Dat weet ik niet. Volgens mij boeken missionarissen toch best veel succes. Er zit overtuigingskracht in het preken van het Woord.

quote:
Door je hele verhaal, begrijp ik gewoon dat je de Bijbel niet helemaal gelezen hebt, en enkel het NT of zelfs dat niet. En dat wil dan een verhaaltje vertellen?
'Dat'?
pi_92569062
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:10 schreef Gedoetje het volgende:
Adam heeft de heerschappij overgegeven aan de satan toen ie naar hem luisterde, daarom is er dood en ziekte in de wereld gekomen. Maar het goede nieuws is dat mensen weer kunnen genezen van kanker als je voor ze bidt in Jezus' Naam. En genezing is beschikbaar voor iedereen, daar hoef je niet eens christen voor te zijn. En als mensen ziek worden, komt het niet omdat God ze straft. Nergens kun je lezen dat Jezus mensen ziek maakte, Hij genas ze. De enige die God ziek heeft gemaakt is Jezus aan het kruis, zodat wij genezen kunnen worden.
Amen.
pi_92569091
quote:
Op woensdag 9 februari 2011 22:12 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Mijn vraag was of God door iets of iemand wordt verplicht te blijven straffen op de nakomelingen van de 'schuldigen'.
God blijft niet straffen, maar mensen hebben door de zondeval een zondige natuur gekregen en alleen als je Jezus' offer aanvaardt, kun je een nieuwe natuur krijgen. Dus de rest blijft zondigen en dat heeft nare gevolgen, oorlogen e. d. Wat moet God daaraan doen? Net zoals Bush het hele zootje maar uitmoorden? N.B. Bush is geen christen. En als je alleen het gedeelte accepteert dat je genezen kunt worden door Zijn offer aan het kruis, kun je genezen.
pi_92569279
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:06 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Hij had beter WEL Adam en EVA uit kunnen roeien, en opnieuw beginnen.
Het feit dat hij dat niet heeft gedaan, wat zegt dat over Gods liefde voor zijn eerste 2 poppetjes, de eerste schuldigen, die door hun ongehoorzaamheid leed, misere en dood de wereld in hebben gebracht?
pi_92569509
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Jawel. De kleier uit mijn verhaal is Haushofer, niet God. In Haushofers verhaal ontbreken een boel gegevens. Het verhaal is bedoeld om de verhouding God-mens weer te geven. Geen complete metafoor voor het hele bijbelverhaal. Zo ontbreken ook satan, de messias, de zondvloed, enzovoorts. Het is niet bedoeld als complete metafoor. maar om haushofer duidelijk te maken dat het mi niet logisch is om te zeggen dat God onrechtvaardig handelt wanneer hij besluit een eind te maken aan het leven van enkele van de kleipoppetjes die hij zelf gemaakt heeft. Ieder mens zou hetzelfde doen, en veel eerder dan God.

Maar hoe komen de kleipoppetjes dan van de eetkeukentafel af en hoe komen ze op het aanrecht?
pi_92569719
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar hoe komen de kleipoppetjes dan van de eetkeukentafel af en hoe komen ze op het aanrecht?
lol. Ik had zelf iets van bungeejumpen en touwklimmen in gedachten. Maar voor de metafoor is het volstrekt irrelevant. Je stelt echt de verkeerde vragen. Lees ook de disclaimer: het is een uiterst versimpelde versie. Waar het mij om gaat is dat ons idee rechtvaardigheid niet geldt in de verhouding God-mens. En dat een wet waar wij ons aan dienen te houden, niet ook geldt voor God, omdat Hij God is. Jij kan in jouw huis doen waar je zin in hebt. Echter, als jij kleipoppetjes maakt, en ze breken je huis af, kun jij beslissen dat ze daarmee op moeten houden. De kleipoppetjes kunnen niet beslissen wat jij moet doen. De verhouding is anders. Begrijp je dat?
pi_92569760
quote:
Op woensdag 9 februari 2011 22:14 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dan hebben al die mensen die aan kanker overlijden gewoon niet hard genoeg gebeden, als ik je goed begrijp?
Denk eerder dat ze niet iemand hadden die geloof voor ze op kon brengen en de moeite nam om voor ze te bidden. En dat gebeurt in Nederland helaas frequent. Heb zelf wel genezingen van kanker meegemaakt en het is mij opgevallen dat niet-gelovigen er nog meer voor openstaan dan mensen uit een kerk war ze geleerd is dat het Gods wil is en dat ze het maar te dragen hebben, zoals wijlen een collega van mij, dat is wel heel triest. Maar een andere collega wilde niets met God te maken hebben en vond het wel aardig van me dat ik voor 'm wou bidden. Die is nou genezen. Als ze God maar toestemming geven, kan Hij wel wat doen. In Nederland gebeurt het alleen veel te weinig dat gelovigen naar die mensen toegaan.
pi_92569825
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:21 schreef Gedoetje het volgende:
Wat moet God daaraan doen?
Nou hij zou om te beginnen zn zoon kunnen terugsturen en misschien heeft hij nog wel meer kinderen die ons hier op aarde kunnen helpen.
pi_92570034
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:29 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Denk eerder dat ze niet iemand hadden die geloof voor ze op kon brengen en de moeite nam om voor ze te bidden. En dat gebeurt in Nederland helaas frequent. Heb zelf wel genezingen van kanker meegemaakt en het is mij opgevallen dat niet-gelovigen er nog meer voor openstaan dan mensen uit een kerk war ze geleerd is dat het Gods wil is en dat ze het maar te dragen hebben, zoals wijlen een collega van mij, dat is wel heel triest. Maar een andere collega wilde niets met God te maken hebben en vond het wel aardig van me dat ik voor 'm wou bidden. Die is nou genezen. Als ze God maar toestemming geven, kan Hij wel wat doen. In Nederland gebeurt het alleen veel te weinig dat gelovigen naar die mensen toegaan.
Ik ben schuldig aan het vergeten dit aspect te noemen, dankjewel dat je het toevoegt.

Heb zelf ook 3 genezingen van dichtbij meegemaakt, in de laatste 2 maanden. 2 maal borstkanker, en 1 botkanker, genezen door gebed, en olie. Ook iemand die geen pijn meer in de knieen had, en daardoor weer aan het werk kon. Dit soort dingen gebeuren eigenlijk constant wel.

Ik geloof echter niet dat God al het leed door bidden weg zal nemen in deze wereld, niet altijd.
Soms dienen we te lijden om iets te leren.
pi_92570143
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

lol. Ik had zelf iets van bungeejumpen en touwklimmen in gedachten. Maar voor de metafoor is het volstrekt irrelevant. Je stelt echt de verkeerde vragen. Lees ook de disclaimer: het is een uiterst versimpelde versie. Waar het mij om gaat is dat ons idee rechtvaardigheid niet geldt in de verhouding God-mens. En dat een wet waar wij ons aan dienen te houden, niet ook geldt voor God, omdat Hij God is. Jij kan in jouw huis doen waar je zin in hebt. Echter, als jij kleipoppetjes maakt, en ze breken je huis af, kun jij beslissen dat ze daarmee op moeten houden. De kleipoppetjes kunnen niet beslissen wat jij moet doen. De verhouding is anders. Begrijp je dat?
Ja maar als ik dan God was, zou ik juist de gemene kleipoppetjes laten verongelukken en de brave kleipoppetjes helpen.
pi_92570169
quote:
Op woensdag 9 februari 2011 22:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nou hij zou om te beginnen zn zoon kunnen terugsturen en misschien heeft hij nog wel meer kinderen die ons hier op aarde kunnen helpen.
Ja dat is ook de hele bedoeling van Hem. De kerk moet gewoon wakker worden en opstaan en mensen in nood gaan helpen. In het buitenland gebeurt dit wel op grote schaal.
pi_92570190
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ja maar als ik dan God was, zou ik juist de gemene kleipoppetjes laten verongelukken en de brave kleipoppetjes helpen.
Wat heeft God gedaan, volgens de bijbel?
pi_92570271
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik ben schuldig aan het vergeten dit aspect te noemen, dankjewel dat je het toevoegt.

Heb zelf ook 3 genezingen van dichtbij meegemaakt, in de laatste 2 maanden. 2 maal borstkanker, en 1 botkanker, genezen door gebed, en olie. Ook iemand die geen pijn meer in de knieen had, en daardoor weer aan het werk kon. Dit soort dingen gebeuren eigenlijk constant wel.

Ik geloof echter niet dat God al het leed door bidden weg zal nemen in deze wereld, niet altijd.
Soms dienen we te lijden om iets te leren.
Dat is een mooi bruggetje naar de foto in de OP. Blijkbaar wil God mensen hier in het westen wel genezen van ziektes, zolang men maar tot hem bidt (hoe ijdel kun je zijn), maar een arm onschuldig kind in Afrika moet maar lekker creperen. Het kind zou zelfs blij moeten zijn omdat hij een belangrijke levensles leert door dood te gaan van de honger.
pi_92570364
quote:
Op woensdag 9 februari 2011 22:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja dat is het nou, God houdt van alle mensen en Hij geeft ook de gemene de tijd om zich te bekeren. Hij is niet alleen voor de aardige gestorven.
pi_92570382
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat heeft God gedaan, volgens de bijbel?
Toch pasgeborenen laten doden omdat ze in een heidens land woonden?
pi_92570509
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat is een mooi bruggetje naar de foto in de OP. Blijkbaar wil God mensen hier in het westen wel genezen van ziektes, zolang men maar tot hem bidt (hoe ijdel kun je zijn), maar een arm onschuldig kind in Afrika moet maar lekker creperen. Het kind zou zelfs blij moeten zijn omdat hij een belangrijke levensles leert door dood te gaan van de honger.
Nee dat zeg ik niet. Dit kind is 1 specifieke situatie. Elke situatie is specifiek en speciaal en uniek, zoals ook ieder mens dat is, met bepaalde gevolgen en impact. Ik zeg: soms dient leed om iets te leren. Dat zou in dit geval heel goed het geval kunnen zijn, je hebt immers een topic geopend, en je kan er dingen uit leren, indien je je daarvoor openstelt. Maar dat is nu dus jouw keuze, om te leren en groeien in kennis over God, of niet. Ik heb dit overigens al genoemd, we vallen in herhaling.
pi_92570549
quote:
Op woensdag 9 februari 2011 22:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Blijkbaar wil God mensen hier in het westen wel genezen van ziektes, maar een arm onschuldig kind in Afrika moet maar lekker creperen.
Google even op Reinhard Bonnke en je zult zien dat er in Afrika veel meer gebeurt dan hier in het Westen.
pi_92571072
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:40 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Google even op Reinhard Bonnke en je zult zien dat er in Afrika veel meer gebeurt dan hier in het Westen.
Wat maakt dat uit? Het blijft gewoon vreemd dat een westerling die een goed leven heeft gehad, voorrang heeft op een kansarm onschuldig kind.
pi_92571206
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:49 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit? Het blijft gewoon vreemd dat een westerling die een goed leven heeft gehad, voorrang heeft op een kansarm onschuldig kind.
Ook westerlingen lijden, al is het op een andere manier dan honger. Eenzaamheid, depressie, alcoholisme/eetverslavingen, medicijnenverslaving, psychiatrische aandoeningen, stress, ziekte, enz. Volgens mij leeft de gemiddelde westerling de helft vd tijd in een soort hypnose.

Verder is het westen, na rooms katholicisme, min of meer gebouwd op bijbelse principes met betrekking tot recht en vrijheid en daardoor is welvaart hier heel snel opgebouwd (denk aan de calvinistische werkhouding). Dus het in de praktijk brengen van bepaalde bijbelse principes heeft automatisch voor betere leefomstandigheden gezorgd, daar is niets miraculeus aan, dat is gewoon een praktisch gevolg van mensendaden, al waren die in de basis geinspireerd door God. Het zijn echter geen wonderen van God, of een voorkeursbehandeling.
pi_92571570
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ook westerlingen lijden, al is het op een andere manier dan honger. Eenzaamheid, depressie, alcoholisme/eetverslavingen, medicijnenverslaving, psychiatrische aandoeningen, stress, ziekte, enz. Volgens mij leeft de gemiddelde westerling de helft vd tijd in een soort hypnose.
Sorry hoor, ik vind dat toch een ander soort lijden omdat de westerling wat deze problemen betreft niet kansarm is. Hij kan hulp zoeken of zichzelf helpen. Een arm kind dat dood gaat van de honger heeft die opties gewoon niet.

quote:
Het zijn echter geen wonderen van God, of een voorkeursbehandeling.
Dus genezingen van ziektes door te bidden naar God zijn geen wonderen?
pi_92573427
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Hallo gelovigen. Kunnen jullie mij uitleggen waarom jullie almachtige God of Allah dit soort dingen toestaat?

Oh, "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" is geen antwoord, dus jullie zullen met iets beters moeten komen.

Dit is geen bash-topic, ik ben serieus benieuwd naar hoe jullie de situatie op de foto goedpraten. Hoe kan iets of iemand die de schepper is van het universum, een onschuldig kind zo laten lijden?
Misschien is dit allemaal nieuw voor je, dus goed opletten:

Mensen hebben vrije wil gekregen en een belofte dat God niet meer flink ingrijpt.
Mensen hebben genoeg grondstoffen en kennis om een einde te maken aan dit lijden, het probleem is dat WIJ als samenleving ervoor kiezen om ze niet te helpen.
pi_92573698
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:32 schreef tsijben het volgende:

[..]

Mensen hebben vrije wil gekregen en een belofte dat God niet meer flink ingrijpt.
Mensen hebben genoeg grondstoffen en kennis om een einde te maken aan dit lijden, het probleem is dat WIJ als samenleving ervoor kiezen om ze niet te helpen.
Voor een ongelovige is dat evident. Maar voor een gelovige is het leed in de wereld gewoon terecht.
The view from nowhere.
pi_92574523
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:37 schreef deelnemer het volgende:
Voor een ongelovige is dat evident. Maar voor een gelovige is het leed in de wereld gewoon terecht.
Vreemd, dat is niet wat ze bij ons in de mis altijd vertelden..

Maar waarom doen de ongelovigen er dan niets aan? Waarom zijn er zoveel christelijke hulporganisaties? ;)
pi_92574916
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:32 schreef tsijben het volgende:

[..]

Oh, dus we hebben een afspraak gemaakt met God en God is zo nobel dat hij die afspraak gewoon nakomt. Dat wij als mensheid ons gedragen als een stel pubers is ons probleem en dus ook het probleem van dat kind dat sterft van de honger.

Met andere woorden, God zou kunnen helpen maar hij geeft gewoon de mens de schuld. En of dat arme kind in de OP daar nou iets aan kon doen of niet, maakt niet uit. Hoe kinderachtig van God....
pi_92574945
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Precies.
pi_92575043
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:56 schreef tsijben het volgende:

[..]

Je zegt net zelf dat de mens schuldig is en dat God daarom dus geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Wat heeft dat arme kansarme kind te maken met de overeenkomst tussen God en de mens? God had in al zijn wijsheid toch kunnen voorzien, dat een verdrag tussen hem en de mens zou uitlopen op een debakel..

quote:
Maar waarom doen de ongelovigen er dan niets aan? Waarom zijn er zoveel christelijke hulporganisaties? ;)
Daar gaat dit topic niet over. Het gaat over God die toekijkt terwijl jonge onschuldige kinderen de dood worden ingejaagd door de onwetende mensheid.
pi_92575618
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Daar gaat dit topic niet over. Het gaat over God die toekijkt terwijl jonge onschuldige kinderen de dood worden ingejaagd door de onwetende mensheid.
En dat is Gods schuld?
We hebben die vrije wil, en we KIEZEN ervoor om ze te laten lijden.
Dit topic zou moeten gaan over de mensheid die toekijkt terwijl jonge onschuldige kinderen de dood worden ingejaagd.

Als mensen elkaar niet eens willen helpen, dan zijn ze het ook niet waard om te helpen.
pi_92575732
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:56 schreef tsijben het volgende:

[..]

Ik weet niet namens wie jij spreekt en of zij daar de juiste versie van de waarheid over het goede kennen. Maar het leerstuk van de erfzonde komt daar wel op neer.

Mensen doen er ook veel aan, maar het is niet zo simpel.
The view from nowhere.
pi_92575863
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:24 schreef deelnemer het volgende:
Ik weet niet namens wie jij spreekt en of zij daar de juiste versie van de waarheid over het goede kennen. Maar het leerstuk van de erfzonde komt daar wel op neer.

Mensen doen er ook veel aan, maar het is niet zo simpel.
Hier in Limburg, de gemiddelde katholieke Kerk.
Die heeft het erover dat we onze medemens zoveel mogelijk moeten helpen.

De erfzonde is wat anders/ingewikkelder dan dat ;)

Maar om daar toch even op te reageren, in theorie is het heel simpel.
Mensen hier moeten leren om genoegen te nemen met minder overbodige luxe, met een kleinere zogenaamde voetdruk op de aarde en om te gaan leven met ruim voldoende middelen in plaats van teveel.
Op die manier blijft er meer dan genoeg over voor zulke kinderen.

In de praktijk is dit echter heel moeilijk, bijna niemand wil hier afstand doen van zijn luxe.
pi_92575922
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:21 schreef tsijben het volgende:

[..]

En dat is Gods schuld?
We hebben die vrije wil, en we KIEZEN ervoor om ze te laten lijden.
Dit topic zou moeten gaan over de mensheid die toekijkt terwijl jonge onschuldige kinderen de dood worden ingejaagd.

Als mensen elkaar niet eens willen helpen, dan zijn ze het ook niet waard om te helpen.
God laat het gebeuren, dus dan is het inderdaad zijn schuld! En who cares of "wij" ervoor kiezen om dat kind te laten lijden... daar heeft dat kind toch geen invloed op? Wat een verknipt wereldbeeld heb jij zeg, door te zeggen dat de mens verantwoordelijk terwijl zo'n kind daar helemaal geen invloed op heeft.

Als ik een kind verwek en deze vervolgens verlaat op jonge leeftijd en alleen achterlaat met wat brieven waarin staat hoe hij zich moet gedragen... en vervolgens groeit dat kind op zonder voorbeeld en krijg ik duidelijke tekenen dat het de verkeerde kant op gaat met dat kind en dat de enige oplossing is, dat ik als vader terug kom om het kind te begeleiden. Het kind is zelfs gewelddadig, maar ik weiger terug te komen en mijn verantwoordelijkheid te nemen. Het kind wordt nog gewelddadiger en begint mensen zwaar te mishandelen en te beroven... en nog steeds neem ik niet mijn verantwoordelijkheid als vader... En op een gegeven moment vermoord mijn 15-jarige verlaten zoon een ander mens... Wil jij dan zeggen dat de vader niet eens deels verantwoordelijk is voor deze situatie? Dat hij deels verantwoordelijk is voor de dood van de ander?
pi_92575994
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:28 schreef tsijben het volgende:

In de praktijk is dit echter heel moeilijk, bijna niemand wil hier afstand doen van zijn luxe.
En dientengevolge sterven jonge onschuldige kinderen een verschrikkelijke dood. Nou wat een geweldig plan God!

En ondertussen schuift God de schuld af op de mens: "Ja we hadden een afspraak met elkaar he?" (die door God aan ons is opgelegd).
pi_92576035
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

En dientengevolge sterven jonge onschuldige kinderen een verschrikkelijke dood. Nou wat een geweldig plan God!

En ondertussen schuift God de schuld af op de mens: "Ja we hadden een afspraak met elkaar he?" (die door God aan ons is opgelegd).
Geloof jij zelf in God, eigenlijk?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_92576118
quote:
5s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:33 schreef OllieA het volgende:

[..]

Geloof jij zelf in God, eigenlijk?
Neen. Er is wel een poging gedaan mij christelijk op te voeden, maar gelukkig was naar de kerk gaan het saaiste wat ik ooit heb gedaan. Echt verschrikkelijk vond ik dat.
pi_92576229
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
God laat het gebeuren, dus dan is het inderdaad zijn schuld! En who cares of "wij" ervoor kiezen om dat kind te laten lijden... daar heeft dat kind toch geen invloed op? Wat een verknipt wereldbeeld heb jij zeg, door te zeggen dat de mens verantwoordelijk terwijl zo'n kind daar helemaal geen invloed op heeft.
En toch hebben we de mogelijkheid gekregen om er wat aan te doen, maar we doen er niets mee!
Wat moet God dan doen van jou? De mensheid DWINGEN om eens op te houden met Afrikaantjes uit te buiten?
Dat gaat niet, die 'deal' is al gemaakt.
En net als volwassen pubers zijn we verantwoordelijk voor onszelf, we hebben de middelen om het op te lossen maar doen er niets mee.

Maar God de schuld geven van je eigen hebzucht, onmenselijkheid en arrogantie is als mensheid natuurlijk veel gemakkelijker :')

quote:
Als ik een kind verwek en deze vervolgens verlaat op jonge leeftijd en alleen achterlaat met wat brieven waarin staat hoe hij zich moet gedragen... en vervolgens groeit dat kind op zonder voorbeeld en krijg ik duidelijke tekenen dat het de verkeerde kant op gaat met dat kind en dat de enige oplossing is, dat ik als vader terug kom om het kind te begeleiden. Het kind is zelfs gewelddadig, maar ik weiger terug te komen en mijn verantwoordelijkheid te nemen. Het kind wordt nog gewelddadiger en begint mensen zwaar te mishandelen en te beroven... en nog steeds neem ik niet mijn verantwoordelijkheid als vader... En op een gegeven moment vermoord mijn 15-jarige verlaten zoon een ander mens... Wil jij dan zeggen dat de vader niet eens deels verantwoordelijk is voor deze situatie? Dat hij deels verantwoordelijk is voor de dood van de ander?
Maar de mens is niet op vroege leeftijd verlaten.
Jij verwacht dat je papa tot je 60e naast je blijft lopen omdat jij te lui bent om zelf wat van je leven te maken. Na je 25e wordt het anders langzaam tijd dat je voor jezelf zorgt, en als jij dan een moord pleegt kun je niet je vader er de schuld van geven omdat jij op jezelf moest gaan wonen.

quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Boe fucking hoo, hoeveel mensen zijn er al geweest en hoeveel zullen er ooit komen?
Als het je zo aantrekt, doe dan je computer weg. Met dat geld kun je dat kind en zijn 25 broertjes de rest van hun leven te eten geven.

En deze afspraak is niet opgelegd DOOR God, we hebben zelf voor deze vrije wil gekozen.
Het is ook de schuld van de mens, is dat zo moeilijk te begrijpen?
Even een opsomming: Veel te arme mensen + veel te rijke mensen = meer mensen die het allemaal goed hebben.
Maar blijkbaar is dat dus niet mogelijk, en dat kun je niemand anders dan de mensheid kwalijk nemen.
pi_92576258
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Neen. Er is wel een poging gedaan mij christelijk op te voeden, maar gelukkig was naar de kerk gaan het saaiste wat ik ooit heb gedaan. Echt verschrikkelijk vond ik dat.
Waarom maak je je dan zo kwaad over God en vooral over de mensen die erin geloven?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_92576517
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:40 schreef tsijben het volgende:
En toch hebben we de mogelijkheid gekregen om er wat aan te doen, maar we doen er niets mee!
Wat moet God dan doen van jou? De mensheid DWINGEN om eens op te houden met Afrikaantjes uit te buiten?
Uhhh... ja? Iemand die almachtig is en deze eigenschap niet gebruikt voor het goede, is gewoon een slecht iemand.

quote:
Jij verwacht dat je papa tot je 60e naast je blijft lopen omdat jij te lui bent om zelf wat van je leven te maken. Na je 25e wordt het anders langzaam tijd dat je voor jezelf zorgt, en als jij dan een moord pleegt kun je niet je vader er de schuld van geven omdat jij op jezelf moest gaan wonen.
De mens is nog een hartstikke jonge soort! De menselijke soort zit op dit moment nog in zijn puberteit...

quote:
Boe fucking hoo, hoeveel mensen zijn er al geweest en hoeveel zullen er ooit komen?
Ah! Hier komt de ware schijnheilige aard van de gemiddelde gelovige naar boven. Echt om te kotsen zo triest :r

quote:
Als het je zo aantrekt, doe dan je computer weg. Met dat geld kun je dat kind en zijn 25 broertjes de rest van hun leven te eten geven.
Ik moet helaas ook aan mijn eigen overleven denken. God hoeft dat niet. God hoeft niets op te offeren om de arme mensen in de wereld te helpen. Ik moet bijna alles opofferen. En waarom doe jij je computer niet weg? Je bent toch zo christelijk of niet?

quote:
En deze afspraak is niet opgelegd DOOR God, we hebben zelf voor deze vrije wil gekozen.
We? Sorry maar ik en de arme kinderen uit Afrika zijn nooit betrokken geweest bij dat besluit :{

quote:
Het is ook de schuld van de mens, is dat zo moeilijk te begrijpen?
Wat begrijp jij niet aan de vraag? Ik geloof niet en ik WEET dat wij als mensheid verantwoordelijk zijn. Ik spreek met dit topic juist de gelovigen aan die denken te menen dat God het beste voor heeft met hen, maar ondertussen wel arme onschuldige kinderen laat kreperen van de honger. Met andere woorden, dit topic gaat over de hypocrisie van veel gelovigen en de onverenigbare tegenstellingen die de heilige boeken in zich hebben.
pi_92576547
quote:
5s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:42 schreef OllieA het volgende:

Waarom maak je je dan zo kwaad over God en vooral over de mensen die erin geloven?
Omdat dogmatisch geloof een geestesziekte is met zeer destructieve invloeden voor onze wereld en de toekomstige wereld van onze kinderen.
pi_92576644
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Omdat dogmatisch geloof een geestesziekte is met zeer destructieve invloeden voor onze wereld en de toekomstige wereld van onze kinderen.
Ah, ik snap het.
Je probeert gekken te genezen via posts op Fok!.
Dat vind ik een nobel streven.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_92576662
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:40 schreef tsijben het volgende:

[..]

In principe al na de val van Adam en Eva, volgens de bijbel.
pi_92576698
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef gamezz het volgende:

[..]

Hoezo in principe?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_92576870
quote:
5s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:03 schreef OllieA het volgende:

[..]

Hoezo in principe?
Omdat sommige gelovigen nog steeds zullen zeggen 'God is nog steeds bij ons'.
pi_92576907
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Uhhh... ja? Iemand die almachtig is en deze eigenschap niet gebruikt voor het goede, is gewoon een slecht iemand.
Hoezo almachtig? Jij hebt ook de mogelijkheid om te helpen en je doet het niet.
Waarom maakt jou dat niet slecht en God wel?

quote:
De mens is nog een hartstikke jonge soort! De menselijke soort zit op dit moment nog in zijn puberteit...
Pubers spelen niet met kernwapens, de mensheid is geestelijk gezien behoorlijk volwassen.

quote:
Ah! Hier komt de ware schijnheilige aard van de gemiddelde gelovige naar boven. Echt om te kotsen zo triest :r
Schijnheilig? Jij klaagt merg en been en laat dat kind zelf ook verhongeren, maar wel zeiken op iets waar jij niet eens in gelooft... Nee, dat maakt je oprecht :')

quote:
Ik moet helaas ook aan mijn eigen overleven denken. God hoeft dat niet. God hoeft niets op te offeren om de arme mensen in de wereld te helpen. Ik moet bijna alles opofferen. En waarom doe jij je computer niet weg? Je bent toch zo christelijk of niet?
:') Je eigen overleven, alles opofferen.. Je hebt zojuist het recht verloren om ook maar iets hypocriet te noemen. Wij hebben hier een ontzettende rijkdom, die kunnen we delen maar we doen het niet.
Wat mij betreft heeft God al voldoende gedaan door de aarde rijk genoeg te maken voor iedereen.

quote:
Wat begrijp jij niet aan de vraag? Ik geloof niet en ik WEET dat wij als mensheid verantwoordelijk zijn. Ik spreek met dit topic juist de gelovigen aan die denken te menen dat God het beste voor heeft met hen, maar ondertussen wel arme onschuldige kinderen laat kreperen van de honger. Met andere woorden, dit topic gaat over de hypocrisie van veel gelovigen en de onverenigbare tegenstellingen die de heilige boeken in zich hebben.
God laat deze kinderen niet creperen, WIJ laten ze creperen.
Als het 's winters vriest en jij stuurt je kinderen de kou in, wie is het dan schuld als ze doodvriezen? Jouw schuld of de schuld van God omdat hij het geen zomer maakte? :')
Bemoei je er dan niet mee als je niet gelovig bent, je kunt niet God in je voorbeeld gebruiken en dan continu alles negeren wat met God te maken heeft.

Als jij voor jouw standpunt even wilt 'accepteren' dat God zou kunnen bestaan, dan moet je ook accepteren dat Gods "geschenk" aan ons de rijkdom is om iedereen te helpen.
Dan moet je ook accepteren dat God de macht niet mag en kan gebruiken om hier direct iets aan te doen.

Maar jij probeert geen discussie te voeren, want je hoort alleen de 'feiten' die je getroll goed uitkomen.
pi_92576971
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:13 schreef tsijben het volgende:

[..]

Hoezo almachtig? Jij hebt ook de mogelijkheid om te helpen en je doet het niet.

[..]

Pubers spelen niet met kernwapens, de mensheid is geestelijk gezien behoorlijk volwassen.

[..]

Schijnheilig? Jij klaagt merg en been en laat dat kind zelf ook verhongeren, maar wel zeiken op iets waar jij niet eens in gelooft... Nee, dat maakt je oprecht :')

[..]

:') Je eigen overleven, alles opofferen.. Je hebt zojuist het recht verloren om ook maar iets hypocriet te noemen. Wij hebben hier een ontzettende rijkdom, die kunnen we delen maar we doen het niet.
Wat mij betreft heeft God al voldoende gedaan door de aarde rijk genoeg te maken voor iedereen.

[..]

Als het 's winters vriest en jij stuurt je kinderen de kou in, wie is het dan schuld als ze doodvriezen? Jouw schuld of de schuld van God omdat hij het geen zomer maakte? :')
Bemoei je er dan niet mee als je niet gelovig bent, je kunt niet God in je voorbeeld gebruiken en dan continu alles negeren wat met God te maken heeft.

Als jij voor jouw standpunt even wilt 'accepteren' dat God zou kunnen bestaan, dan moet je ook accepteren dat Gods "geschenk" aan ons de rijkdom is om iedereen te helpen.
Dan moet je ook accepteren dat God de macht niet mag en kan gebruiken om hier direct iets aan te doen.

Maar jij probeert geen discussie te voeren, want je hoort alleen de 'feiten' die je getroll goed uitkomen.
Jij gelooft in God, als ik het goed begrijp?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_92577050
quote:

Als het 's winters vriest en jij stuurt je kinderen de kou in, wie is het dan schuld als ze doodvriezen?
Deze vergelijking zou dan ook over God gezegd kunnen worden.

De mens als in 'kinderen van God', en de aarde als 'de kou'.
pi_92577108
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:20 schreef gamezz het volgende:
Deze vergelijking zou dan ook over God gezegd kunnen worden.

De mens als in 'kinderen van God', en de aarde als 'de kou'.
Natuurlijk ;)
Maar wat hebben we dan plotseling: voor 6 miljard mensen zijn er 3 miljard twee-persoonswoningen.
Dat klinkt perfect, maar in de praktijk zal de helft van de wereldbevolking deze huizen inpikken en er lekker ruim gaan leven.
Want dat is namelijk aan de hand!

quote:
5s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:16 schreef OllieA het volgende:
Jij gelooft in God, als ik het goed begrijp?
Yup, ik vind het alleen zo onzinnig om in te gaan op bepaalde cirkelredeneringen.
Als je er van uit gaat dat God bestaat, dan komt daar ook de onvoorwaardelijke vrije wil bij kijken. Zelfs de vrije keuze om voor het kwaad en voor de duivel te kiezen.

Ik kijk naar deze aarde en ik zie de mogelijkheden die er zijn, maar die worden niet benut.
Daarbij geef ik zelf ook toe dat ik niet afstand zou doen van mijn luxe, maar hierdoor ga ik dan niet 'God' er op aanvallen dat Hij het maar op moet lossen omdat ik er geen zin in heb.
Dit egoïsme is een minpunt aan mij, en het is maar een minieme troost dat bijna iedereen zo is.
pi_92577227
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:24 schreef tsijben het volgende:

[..]

Natuurlijk ;)
Maar wat hebben we dan plotseling: voor 6 miljard mensen zijn er 3 miljard twee-persoonswoningen.
Dat klinkt perfect, maar in de praktijk zal de helft van de wereldbevolking deze huizen inpikken en er lekker ruim gaan leven.
Maar dat moet hij toch al geweten hebben, toen hij de mens (met zijn egoïstische aard) schiep?
pi_92577301
God is almachtig, maar Hij kan niets doen op aarde tenzij Zijn volk bidt. De gelovigen vormen het Lichaam van Christus op aarde en dat functioneert niet. Als 80 procent van je lichaam niet zou functioneren, kon je niet zoveel doen en zo is het bij God ook. Aldus mijn exman, de voorganger. Vreemd he dat God niet kan werken als het percentage scheidingen in de kerk hoger ligt dan daarbuiten.
pi_92577344
quote:

[..]

Natuurlijk ;)

[..]

Yup, ik vind het alleen zo onzinnig om in te gaan op bepaalde cirkelredeneringen.
Als je er van uit gaat dat God bestaat, dan komt daar ook de onvoorwaardelijke vrije wil bij kijken. Zelfs de vrije keuze om voor het kwaad en voor de duivel te kiezen.

Ik kijk naar deze aarde en ik zie de mogelijkheden die er zijn, maar die worden niet benut.
Daarbij geef ik zelf ook toe dat ik niet afstand zou doen van mijn luxe, maar hierdoor ga ik dan niet 'God' er op aanvallen dat Hij het maar op moet lossen omdat ik er geen zin in heb.
Dit egoïsme is een minpunt aan mij, en het is maar een minieme troost dat bijna iedereen zo is.
Je klinkt als een gereformeerde jongeman die iets te intelligent is voor z'n geloof. Ik wens je veel sterkte.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_92577385
quote:

Hoezo almachtig?
Oh heb ik iets gemist? Hij heeft het universum geschapen en het leven gecreeerd, maar wat meer regen en meer vruchtbare grond in Afrika is plotseling te hoog gegrepen?

quote:
Jij hebt ook de mogelijkheid om te helpen en je doet het niet.
Wie zegt dat ik niet help? Zou ik meer kunnen doen? Absoluut! Zou ik net zoveel kunnen doen als God? Nee natuurlijk niet!

quote:
Omdat een klein gedeelte vd mensheid intelligent is, zijn we allemaal intelligent?

quote:
Ik ben in ieder geval zo eerlijk om toe te geven dat ik hypocriet ben. Veel gelovigen blijven hun heilige boek erbij pakken om te kijken hoe ze bepaalde onacceptabele situaties kunnen goedpraten, ipv dat ze een beetje lef tonen en zeggen dat er gewoon iets niet klopt aan de houding van God.

quote:
Mijn opmerking over jouw hypocrisie ging over het feit dat je de dood van een onschuldig kind bagatelliseerde door te zeggen dat er al zoveel mensen zijn gekomen en gegaan. Je zou natuurlijk ook daar op in kunnen gaan ipv de bal proberen terug te kaatsen. Ik heb eerder in dit topic allang aangegeven dat ik hypocriet ben. Nu de gelovige gemeenschap nog, want "you can't change, what you don't acknowledge".

quote:
En nu kijkt hij vanaf een afstandje toe hoe wij onschuldige kinderen laten doodgaan van de honger. Wat een kansloze sadist is die God van jou zeg.

quote:
Hij kan er iets aan doen, maar doet het niet, dus je kunt lullen als brugman maar wat krom is praat je niet recht.

quote:
Dat is nogal een oversimplificatie van de situatie, vind je zelf ook niet :')

En het schijnt maar niet tot je door te dringen: ik vind ook dat het de schuld van de mensheid is. Ik geef God niet de schuld, ik spreek gelovigen aan op hun kromme manier van denken.

quote:
Ik vraag alleen hoe gelovigen het beleid van God op deze aarde willen goedpraten. En zoals ik al had verwacht, zijn alle antwoorden ontwijkend en een enorme warboel van allerlei pogingen om dat wat krom is recht te praten met allerlei anekdotes en statements vanuit het heilige boek.

quote:
Waarom zou ik moeten accepteren dat God de macht niet kan en mag gebruiken om in te grijpen? Hij zou ons op zn minst een tijdje kunnen begeleiden om ons te leren omgaan met onze omgeving.

Je geeft een probleemjongere toch ook geen pak met geld en zegt van "je redt je er maar mee" om dan vervolgens te verwachten dat alles goed komt?

quote:
Please :')

Als we serieus gaan discussieren, dan moeten we als snel tot de conclusie komen dat de God van de bijbel niet bestaat omdat er geen bewijs voor is. Maar dan kom je weer in de situatie terecht dat gelovigen gaan zeggen "ja maar dat is geloof! Iets aannemen zonder bewijs, daarom noemen we het geloof!"...

Mensen die zichzelf op zo'n manier in het debat plaatsen, daar kun je gewoon niet mee discussieren, maar ik vind het heel aandoenlijk dat een gelovige mij beticht van het niet serieus kunnen discussieren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Probably_on_pcp op 10-02-2011 01:46:50 ]
pi_92577483
quote:

[..]

Natuurlijk ;)
Het probleem is ingewikkelder dan de simpele verdelingskwestie die jij erin ziet.

quote:
Volgens Augustinus niet.

quote:
Voor een gelovige is het het alternatief de schuld op God af te schuiven. Dat kan je natuurlijk niet maken.

Voor een ongelovige is de schuld op de mens afschuiven onacceptabel. Er is namelijk geen vanzelfsprekende schuld. Het kind uit het OP is onschuldig. Gelovigen zijn geobsedeerd door zonde, schuld en boete. Daarom zien zij niet dat de mens ook onschuldig lijdt.

Voor de gelovigen moet het verhaaltje over zonde, schuld en boete volledig kloppen, want anders is God niet algoed of almachtig. Maar het verhaaltje klopt niet. Om het verhaaltje kloppend te krijgen worden onschuldige mensen schuldig verklaart (erfzonde).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 10-02-2011 02:00:57 ]
The view from nowhere.
pi_92577499
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:35 schreef Gedoetje het volgende:
God is almachtig, maar Hij kan niets doen op aarde tenzij Zijn volk bidt.
Dat is nogal een tegenstelling :{

quote:
De gelovigen vormen het Lichaam van Christus op aarde en dat functioneert niet. Als 80 procent van je lichaam niet zou functioneren, kon je niet zoveel doen en zo is het bij God ook. Aldus mijn exman, de voorganger. Vreemd he dat God niet kan werken als het percentage scheidingen in de kerk hoger ligt dan daarbuiten.
Waarom geloof jij in God en Christus en waarom ben jij geen islamiet?
pi_92577516
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:47 schreef deelnemer het volgende:

Gelovigen zijn geobsedeerd door zonde, schuld en boete. Daarom zien zij niet dat de mens ook onschuldig lijdt.
Dat is heel goed gezegd ^O^
pi_92577638
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zit dit topic nog heel laat te lezen en ik kom heel bijzondere redeneringen tegen.
Prachtig! Heel inventief en spitsvondig.
Maar dit snap ik niet.
Ik snap niet dat een tegenstrijdigheid is tussen
1) de schuld aan kanker bij kinderen en
2) de triestheid van kanker bij kinderen.

Het lijkt me dat beide punten onafhankelijk van elkaar zijn.
a) Wie er ook schuldig is aan kinderkanker, het blijft een trieste zaak.
b) Of kinderkanker nou triest is of niet, de oorzaak blijft hetzelfde.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 10 februari 2011 @ 02:05:17 #280
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92577650
Goed, ik denk dat we intussen wel kunnen concluderen dat God als deze bestaat kwaadaardig moet zijn.
Niet vreemd als je ziet wat voor boosaardige persoonlijkheid hij heeft als je de Bijbel/Quran/Thora erop naslaat.

Dat of je moet een Deïstische variant van het geloof aanhangen waarin God alleen maar het universum in gang gezet heeft maar zich niet verder om de resultaten bekommert en zich daar mogelijk ook niet van bewust is. Maar moet je zoiets nog wel een God noemen?

Als tussenvariant heb je ook nog de Demiurg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Demiurg
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_92577651
quote:
Op donderdag 10 februari 2011 01:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]
Waarom geloof jij in God en Christus en waarom ben jij geen islamiet?
Ik was atheist, maar heb wel op een christelijke lagere school gezeten, dan ga je het denk ik toch eerder in die richting zoeken.
  donderdag 10 februari 2011 @ 02:11:50 #282
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92577690
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 02:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik zit dit topic nog heel laat te lezen en ik kom heel bijzondere redeneringen tegen.
Prachtig! Heel inventief en spitsvondig.
Maar dit snap ik niet.
Ik snap niet dat een tegenstrijdigheid is tussen
1) de schuld aan kanker bij kinderen en
2) de triestheid van kanker bij kinderen.

Het lijkt me dat beide punten onafhankelijk van elkaar zijn.
a) Wie er ook schuldig is aan kinderkanker, het blijft een trieste zaak.
b) Of kinderkanker nou triest is of niet, de oorzaak blijft hetzelfde.
Ze kletsen erop los maar feit blijft dat er genoeg leed in de wereld is waar niemand schuldig aan is, niemand iets aan kan doen en niemand iets van leert.

Dat soort leed is op geen enkele manier te rechtvaardigen.
Maar goed, de gelovigen blijven specifiek op het gegeven voorbeeld van de TS ingaan terwijl die specifieke omstandigheden het punt niet zijn.
Het gaat erom dat de verdediging die aangedragen wordt voor specifieke omstandigheden zouden kunnen werken maar altijd weer in andere gevallen tekort schieten. Hoe je ook goochelt, God is niet Goed en/of hij is niet almachtig. Dat betekent dus dat de God van de Bijbel niet bestaat. Een andere misschien wel maar die van de Bijbel/Quran/Thora in ieder geval niet.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_92577716
Laat ik maar stoppen met reageren en eens gaan bidden en wat doden opwekken, misschien worden mensen dan wel overtuigd dat God bestaat.
pi_92577758
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 02:15 schreef Gedoetje het volgende:
Laat ik maar stoppen met reageren en eens gaan bidden en wat doden opwekken, misschien worden mensen dan wel overtuigd dat God bestaat.
:)

Je bent wel leuk.

Wel een ommezwaai van atheist naar een christen die flekkeloos de theologie van de kerk vertolkt.
The view from nowhere.
pi_92578146
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 02:05 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Ik was atheist, maar heb wel op een christelijke lagere school gezeten, dan ga je het denk ik toch eerder in die richting zoeken.
WOW!!!!!!111EINZ Je mag ook best wel zeggen dat je ooit simpelweg niet gelovig was hoor.
pi_92578150
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 02:15 schreef Gedoetje het volgende:
Ik wens je succes, het is nog nooit iemand gelukt.
Mocht het je lukken dan neem ik aan dat je er een verslag over schrijft met de nodige bewijzen en dat bekend maakt zodat we allemaal kunnen zien hoe het werkt.
Ik kijk er naar uit in ieder geval!
pi_92578165
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 02:05 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Maar je lijkt op een dogmatische manier te praten over het geloof. Je zegt zelf al dat je om een bepaalde (triviale) reden de kant van het christendom bent opgegaan. Vraag je je dan niet af waarom je niet net zo goed moslim kunt zijn?

En heb je je wel eens verdiept in het boedhisme waar men geen God kent en enkel spreekt over bewustzijn?
pi_92578173
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 02:05 schreef ZureMelk het volgende:
Dat of je moet een Deïstische variant van het geloof aanhangen waarin God alleen maar het universum in gang gezet heeft maar zich niet verder om de resultaten bekommert en zich daar mogelijk ook niet van bewust is. Maar moet je zoiets nog wel een God noemen?
En dat is precies hoe ik er tegen aankijk. Ik denk persoonlijk dat er voor bewustzijn een grotere rol is weggelegd dan enkel het bewustzijn dat wij mensen kennen. Misschien is bewustzijn het resultaat van de combinatie tussen informatie en energie en bestaat het daardoor in alle lagen van de realiteit, uiteraard in andere vormen en/of concentraties dan wij ons eigenlijk kunnen voorstellen door ons nauwe menselijke blikveld.

Ik denk dat de basis van het boedhisme hier ook naar hint. Bewustzijn is als het ware alom aanwezig, maar niet op de manier waarop de dogmatische religies ons dat willen doen geloven. Verre van dat zelfs.
pi_92578778
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef gamezz het volgende:

[..]

Ze hadden enkel lichte verwondingen en mochten na verzorging weer naar huis.
pi_92578879
quote:

Voor een ongelovige is de schuld op de mens afschuiven onacceptabel. Er is namelijk geen vanzelfsprekende schuld. Het kind uit het OP is onschuldig. Gelovigen zijn geobsedeerd door zonde, schuld en boete. Daarom zien zij niet dat de mens ook onschuldig lijdt.

Voor de gelovigen moet het verhaaltje over zonde, schuld en boete volledig kloppen, want anders is God niet algoed of almachtig. Maar het verhaaltje klopt niet. Om het verhaaltje kloppend te krijgen worden onschuldige mensen schuldig verklaart (erfzonde).
Dat dus :)
pi_92579616
quote:
Op donderdag 10 februari 2011 04:12 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik wens je succes, het is nog nooit iemand gelukt. Mocht het je lukken dan neem ik aan dat je er een verslag over schrijft met de nodige bewijzen en datbekend maakt
Nou kennelijk geloven sommige mensen het dan nog niet, zie film raised from the dead van Reinhard Bonnke, Duitse evangelist in Afrika, daar zit een videoopname bij van toen een man begon te leven, een verslag van de arts, de man van het mortuarium en een foto van toen ie dood was (3 dagen), dus ik zal wel alles op video vastleggen.
pi_92579854
De fotograaf had zelfmoord gepleegd... klopt dat?
  donderdag 10 februari 2011 @ 09:32:28 #293
8369 speknek
Another day another slay
pi_92579978
Tsja, ook als het op video staat hoeft het nog niet waar te zijn. Kijk maar naar The Lord of the Rings.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_92580307
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 09:14 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Nou kennelijk geloven sommige mensen het dan nog niet, zie film raised from the dead van Reinhard Bonnke, Duitse evangelist in Afrika, daar zit een videoopname bij van toen een man begon te leven, een verslag van de arts, de man van het mortuarium en een foto van toen ie dood was (3 dagen), dus ik zal wel alles op video vastleggen.
Zou je het ook onder gecontroleerde omstandigheden met meerdere onafhankelijke autoriteiten kunnen uitvoeren?

Vreemd genoeg is dat namelijk nog nooit gebeurd met deze zaken.
I'm not going to bother thinking outside the box until there's evidence of any going on inside of it.
pi_92581835
quote:
Het probleem is ingewikkelder dan de simpele verdelingskwestie die jij erin ziet.
Leg uit..
Wat is een (theoretisch gezien) een simpelere oplossing dan ons teveel te delen?

quote:
14s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:37 schreef OllieA het volgende:
Je klinkt als een gereformeerde jongeman die iets te intelligent is voor z'n geloof. Ik wens je veel sterkte.
Dan heb je het gedeelte gemist waar ik uit Limburg kom ;)

quote:
Ik vraag alleen hoe gelovigen het beleid van God op deze aarde willen goedpraten. En zoals ik al had verwacht, zijn alle antwoorden ontwijkend en een enorme warboel van allerlei pogingen om dat wat krom is recht te praten met allerlei anekdotes en statements vanuit het heilige boek.
Dat heb je wel eens met een discussie over 'acties' van God, dan ga je inderdaad de Bijbel er bij gebruiken.
En jij doet precies hetzelfde, je gebruikt passages uit de Bijbel.
Maar de stukken die je gebash tegengaan, die negeer je en daarvan doe je alsof ze niet bestaan.

Dus neem nu eens aub een standpunt in: God bestaat en deze Bijbelse dingen kloppen óf Hij bestaat niet en dan hoor je je niet eens druk te maken omdat Hij het niet kán veranderen.
Welke van de twee wil je kiezen?
pi_92581888
Want alleen die 2 kunnen waar zijn?
pi_92582219
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 09:49 schreef hessels het volgende:

[..]

Zou je het ook onder gecontroleerde omstandigheden met meerdere onafhankelijke autoriteiten kunnen uitvoeren?

Vreemd genoeg is dat namelijk nog nooit gebeurd met deze zaken.
I'll try, hoe moet je dat doen? Het is me een keer gelukt, maar dat was bij mijn eigen kind na een miskraam en ze maken die echo's alleen erna. Had ook niet zo'n behoefte om het nog weken te rekken in het kader van bewijsmateriaal verzamelen. Het valt me wel op dat hier voornamelijk mannen reageren met een goed ontwikkelde rechter hersenhelft, makkelijk als je dat niet hebt.
pi_92582258
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 10:49 schreef Modus het volgende:
Want alleen die 2 kunnen waar zijn?
Yup.
Hij begint namelijk over de christelijke God, en dit is wat de christelijke god doet.

Zijn vraag was waarom deze God het toestaat, hij krijgt daarop een antwoord en dit antwoord wil hij niet accepteren. Da's mijn probleem niet :)
pi_92582509
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 11:04 schreef tsijben het volgende:
Yup.
Hij begint namelijk over de christelijke God, en dit is wat de christelijke god doet.
Nee, dat is jouw opvatting van wat ie doet. 1 van de 38973885683 interpretaties. Waarvan jij natuurlijk net de juiste hebt. :').
quote:
Zijn vraag was waarom deze God het toestaat, hij krijgt daarop een antwoord en dit antwoord wil hij niet accepteren. Da's mijn probleem niet :)
Je weet dat er ook tig christenen zijn die niet alles uit de bijbel voor waar aannemen? Sterker nog, dat is ongeveer de meerderheid?
pi_92583077
Iets met aardse wijsheid v.s. hemelse wijsheid...

Het klinkt als een makkelijke uitweg, maar zo beleef ik het wel.

Mensen kennen totaal geen diepgang meer en denken zwart-op-wit, iets waar ze gelovigen vaak van beschuldigd hebben.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')