Als er een god bestaat, dan is er dus ook een HOE en WAT. Anders is het volkomen zinloos, dan kan God alles zijn wat je niet begrijpt, maar je zult er ook nooit grip op krijgen, omdat je geen contact kan maken met die god. De arrogantie vloeit voort uit het verhaal dat elke gelovige ophangt; Ik heb een lijntje met God.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:29 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Ik zie God niet als 'mens-maar-dan-anders'. De entiteit of hoedanigheid van God is ook niet relevant, in ieder geval in het Christendom. Het gaat er niet om wát hij is, maar dát hij is. Het bestaan van een God alleen is te abstract om een religie te onderhouden. Daarin vindt bijvoorbeeld Jezus zijn oorsprong, of hij nou geschiedenis of een verhaaltje is. Religie is het menselijk, begrijpelijk, tastbaar maken van geloof. Ik denk niet te weten wat God denkt (óf hij denkt), maar ik heb een mening over religie en een manier van belevenis van religie. Mijn mening is niet verheven boven die van anderen. Je kunt wel beweren dat dat wel zo is maar op gronde waarvan doe je dat? Ik geef een mening, ik ontken niet het recht van een ander op de zijne. Ook heb ik nergens het hebben van een andere mening gelijkgesteld aan te dom zijn om mijn mening te begrijpen.
Ik koester geen woede. Maar als je het heden en de historie van religies bekijkt en ziet hoeveel invloed ze uitoefenen op volkomen onschuldigen (met name kinderen), dan kan je simpelweg niet anders dan tot de conclusie komen dat het een heel fout geheel van machtswellust, onderdrukking, valse hoop, intolerantie en een sterke afkeer van vooruitgang is.quote:Dat je een soort van woede koestert t.o.v. religies en/of gelovigen, moet je helemaal zelf weten. Jammer wel dat het je niet bepaald lijkt te helpen in het voeren van een objectieve discussie vrij van aannames.
Het grootste deel van de menselijke emoties bestaat ook enkel in het denken van de mens, net als bijvoorbeeld taal. Zijn deze zaken ook onbestaande? Is een voorwaarde voor het bestaan van zaken dat ze tastbaar zijn; aanwezig in fysieke zin?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:34 schreef nostradama het volgende:
Een kind , noch een mens, noch eender welk levend wezen hoeft gestraft te worden. Straffen leert enkel angst aan voor pijn en ellende. Straf verwijdert een mens van zichzelf.
Opvoeden is niet straffen of gestraft worden. Dat zijn Bijbelse praktijken gebaseerd op het idee dat de mens slecht is en dient gestraft te worden. Een God die zulke praktijken voorschrijft is geen God van liefde en ook geen opvoedende God. Zulke God bestaat enkel in het denken van de mens en is dus onbestaande.
Zeker een voorwaarde. Als je een toverstokje had, waarmee je alle atomen in het heelal kon laten verdwijnen, dan verdwijnen niet alleen de atomen, maar ook mensen, menselijke gedachten en emoties.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:44 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Het grootste deel van de menselijke emoties bestaat ook enkel in het denken van de mens, net als bijvoorbeeld taal. Zijn deze zaken ook onbestaande? Is een voorwaarde voor het bestaan van zaken dat ze tastbaar zijn; aanwezig in fysieke zin?
Het gaat dus niet om één situatie, of alleen om hongerigen.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:07 schreef speknek het volgende:
Dit is de best mogelijke aller werelden.
[..]
Van wat ik zo zie aan de foto is er gewoon niet genoeg eten daar in de buurt. Dus een horn of plenty neer laten dalen zou helpen.
Al het kwaad in de wereld is niet alleen het gevolg van menselijk handelen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het gaat dus niet om één situatie, of alleen om hongerigen.
Op het moment dat God een oplossing moet geven voor alle ellende in de wereld, kan je er niet omheen dat er iets ingrijpends moet gebeuren, dat er iets moet worden gedaan met de mensen die die ellende veroorzaken, God zelf veroorzaakt de ellende niet.
God kan dan het volgende doen:
- God veranderd de mensen, en verandert al die bloeddorstige corrupte heersers en burgers in liefdevolle mensen van het één op andere moment.
of
- God vernietigt alle slechte mensen.
Hoe dan ook, God zal zeer ingrijpend in de wereld moeten ingrijpen om de grote troep waar het grootste deel van de wereldbevolking in leeft op te ruimen.
Er overkomen mensen nare dingen die je niet zomaar kan afdoen als een keuze.quote:1e punt valt trouwens af, de bijbel leert dat God de mensen een vrije wil heeft gegeven, en ingrijpen op punt één zou de mens die vrije wil dus ontnemen. Had hij net zo goed een stel inteligente robots kunnen scheppen.
Je reduceert het hele leven tot een individueel moreel probleem, met je zielsheil als inzet.quote:Bij punt 2 zijn er ook diverse bezwaren aan te dragen:
B.v: Waar zou God de grens moeten leggen.
Ik durf te wedden dat er geen persoon op de wereld bestaat die niet minstens één keer de 10 geboden heeft overtreden, en dus heeft gezondigd. Dan is die grens alleen te leggen bij de mensen die door Jezus's dood vergeving hebben ontvangen van zonde. Zou er alleen een stelletje christenen overblijven, en dan denk ik dat dat een veel kleiner deel is dan de mensen die zich christen "noemen".
Volgens de bijbel is het de schuld van de zonde, en dat is weer de schuld van de mens. De verantwoording voor de dood ligt dus bij de mens.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Al het kwaad in de wereld is niet alleen het gevolg van menselijk handelen.
Idem. Ziekte en dood zijn gevolg van de zonde.quote:Er overkomen mensen nare dingen die je niet zomaar kan afdoen als een keuze.
Dat is hoe de bijbel er over spreekt:quote:[..]
Je reduceert het hele leven tot een individueel moreel probleem, met je zielsheil als inzet.
God kan niet de oorsprong zijn van het kwaad omdat God, als de enige werkelijke grond van de wereld, goed moet zijn. God heeft de mens een Vrije Wil gegeven opdat hij verantwoordelijk kan zijn voor zijn eigen lot. Daarmee kan tevens het kwaad in de wereld worden verklaard, als het gevolg van menselijke keuzes. Zelfs natuurrampen worden geïnterpreteerd als een straf van God, voor de zonde door mensen begaan. Het cultiveren van dit mens en wereldbeeld leidt tot een diep gevoel van menselijk tekort.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Volgens de bijbel is het de schuld van de zonde, en dat is weer de schuld van de mens.
Ik kan er weinig anders van maken...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
God kan niet de oorsprong zijn van het kwaad omdat God, als de enige werkelijke grond van de wereld, goed moet zijn. God heeft de mens een Vrije Wil gegeven opdat hij verantwoordelijk kan zijn voor zijn eigen lot. Daarmee kan tevens het kwaad in de wereld worden verklaard, als het gevolg van menselijke keuzes. Zelfs natuurrampen worden geïnterpreteerd als een straf van God, voor de zonde door mensen begaan. Het cultiveren van dit mens en wereldbeeld leidt tot een diep gevoel van menselijk tekort.
Ik wel. De wereld is niet van nature mensvriendelijk. Alle vriendelijkheid komt van de mens. Hij kan en weet dan misschien weinig, maar hij kan je wel behulpzaam zijn.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 17:01 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan er weinig anders van maken...
Slechte Nederlands.quote:
Waarom doet hij het dan niet altijd?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 17:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wel. De wereld is niet van nature mensvriendelijk. Alle vriendelijkheid komt van de mens. Hij kan en weet dan misschien weinig, maar hij kan je wel behulpzaam zijn.
Christenen geloven dat sinds de zondeval de natuur tegen ons is. Nu moeten we werken om eten te krijgen van het land, schuilen voor de elementen, uitkijken voor roofdieren, ziektes, enzovoorts. In tegenstelling tot het Hof van Eden dus.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom doet hij het dan niet altijd?
En kan een dier niet vriendelijk zijn jegens mensen?
De geuren en kleuren van bloemen, de schoonheid van landschap, bomen en planten die ons van zuurstof voorzien, de warmte van de zon, is dit allemaal op geen enkele manier mensvriendelijk? Het kan beide zijn, vriendelijk of onvriendelijk.
Dat klopt ja, maar christenen geloven ook in de liefde van God, en dat niet alles nu in de wereld bedoeld is om ons tegen te werken. Er is genoeg overgelaten om van te genieten, om hoop te hebben, om God te zien in een lijdende en stervende wereld. Je kan altijd naar de doorns en de distels kijken en negatief doen over hoe vervelend de wereld wel niet is, of je kijkt ook naar de bloemen en prachtige dieren en geeft toe dat er toch ook wel fantastische schoonheid is. Het genieten van dat waar van te genieten valt, betekent ook niet negeren wat negatief is. Laat beide het juiste effect hebben op je geest: het positieve om van te genieten, het leven aangenaam van te maken, Gods liefde te zien, hoop te hebben op een betere toekomst volgens de belofte, het negatieve om tot besef te komen dat God de rug toekeren wat tot bederf, onrecht en sterven leid, zinloos is, en tot trieste situaties leid.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:15 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Christenen geloven dat sinds de zondeval de natuur tegen ons is. Nu moeten we werken om eten te krijgen van het land, schuilen voor de elementen, uitkijken voor roofdieren, ziektes, enzovoorts. In tegenstelling tot het Hof van Eden dus.
Klopt, maar niet als antwoord op de OP.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 17:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wel. De wereld is niet van nature mensvriendelijk. Alle vriendelijkheid komt van de mens. Hij kan en weet dan misschien weinig, maar hij kan je wel behulpzaam zijn.
Ik moet zeggen dat ik soms mijn bedenkingen heb over jouw topics en jouw posts, maar ik moet zeggen dat ik het toch een boeiend stuk vind en in het meeste me kan vinden.quote:Op zondag 6 februari 2011 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die vraag kun je denk ik bij elke vorm van lijden en onrechtvaardigheid stellen.
De vraag is echter waarom dit kind er zo aan toe is.
God heeft een wereld geschapen vol potentieel.
Er is zijn tig soorten groenten, fruit, granen, eetbare dieren, vissen en andere voedselbronnen. Er is een hele planeet waarop we die kunnen verbouwen, telen, kweken, fokken, enzovoorts. Het is niet dat God ons geen mogelijkheden heeft gegeven om ieders buikje te vullen en een dak boven zijn hoofd te geven.
God is dan ook niet de directe boosdoener in deze. Het zijn andere mensen die hier direct of indirect verantwoordelijk voor zijn.
De situatie van dit kind leert ons iets, namelijk dat wij een familie van oneerlijke en imperfecte mensen zijn: enkele mensen hebben overvloed, het merendeel veel minder of armoede. Dat hoeft niet het geval te zijn, kwestie van slechte organisering, corruptie, gierigheid, onverschilligheid, egoisme, de menselijke beperktheid, en nog meer zaken die de behoefte aan een liefhebbende God die voor iedereen het beste wil des te duidelijker maakt. Een die intelligenter en eerlijker is dan wij.
Laat dat nu net de boodschap van God zijn: jullie zijn oneerlijke mensen, verdienen te sterven, maar ik wil dat jullie leven want ik houd van jullie, dus bekeer je, accepteer Mij als jouw God en gehoorzaam mijn geboden: heb je naasten lief als jezelf.
Over onbestraft onrecht hoef je je ook geen zorgen te maken: God zal ieder werk in oordeel brengen, en ieder zal zijn verdiende loon krijgen. Punt is, zolang jij geen vergeving voor je zonden ontvangen hebt, ben je er net zo slecht aan toe als ieder ander. De hele wereld is verdoembaar voor God, niemand is zonder zonde, niemand zoekt van zichzelf het goede. Het is door Gods genade dat wij vergeven kunnen worden. En dat door het feit dat God zelf, in een lichaam gelijk als dat van ons, geleden heeft, en gestorven is. Er is niemand die meer geleden heeft dan deze incarnatie van God, Jezus Christus. God heeft zich niet gedistantieerd van ons leed, maar er aan deelgenomen, en meer en zwaarder dan welk mens dan ook, ooit. Terwijl Hij het niet verdiende, echt onschuldig was. God is niet aan te klagen voor het leed wat wij elkaar aandoen. De vraag is: ben jij bereid om, om rechtvaardigheid en naastenliefde, ook te lijden voor het welzijn van je medemens, tot de dood aan toe, zoals God dat voor ons gedaan heeft. Als je antwoord daarop nee is, heb je geen enkel recht van spreken.
Dus bekeer je, en doe iets nuttigs, in plaats van de vinger te wijzen naar gelovigen, die geloven in Gods geboden en die wel willen gehoorzamen, te vatten in heb je naasten lief. Voel jij werkelijk empathie voor dit kind, geef jezelf een missie en doe er wat aan. Maar houd op met je verontwaardiging over de gevolgen van hoe wij als mensen de wereld runnen en elkaar behandelen als excuus te gebruiken om je vinger te wijzen, God van haat te beschuldigen en anderen te veroordelen. Kijk naar jezelf.
Akkoord. Maar mij gaat het erom dat de mens niet de schuld krijgt van alle kwaad (bijvoorbeeld natuurrampen). Voor mij is God hetzelfde als de interne werking van de wereld. En die God is niet 100% goed voor de mens en is mede schuldig.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom doet hij het dan niet altijd?
En kan een dier niet vriendelijk zijn jegens mensen?
De geuren en kleuren van bloemen, de schoonheid van landschap, bomen en planten die ons van zuurstof voorzien, de warmte van de zon, de aarde die ons van voedsel voorziet is dit allemaal nooit op een enkele manier mensvriendelijk?
Het probleem is echter dat deze verhalen, anders dan de verhalen van Camelot en de Ronde Tafel (die trouwens veel medemenselijker zijn!) gezien worden als behorend bij de wortels van een volk en drie geloven.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Gelukkig hebben deze gespierde verhalen maar zoveel waarde als de verhalen van Camelot en de ridders van de Ronde Tafel.
Welnee, dat moreel juist handelen geeft geen enkele garantie op afwezigheid van lijden.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:04 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nogmaals, en dat heb ik ook aan Ali gevraagd, valt al het menselijk lijden dan te reduceren tot menselijke keuzes? Zou er in een wereld waarin iedereen de perfecte morele keuzes maakt geen lijden meer zijn? Of krijgen kleine kinderen daar nog steeds kanker?
Je verhaal bevestigt de wispelturige willekeur van die god.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oorlogszuchtig, oorlogszuchtig... een slavenvolk wordt bevrijd en verovert hun eigen natie, ik denk dat dat niet zozeer 'oorlogszuchtig' genoemd kan worden. Denk ook aan het verhaal van Sodom en Gomorra, waarbij Abraham vraagt of God de rechtvaardige met de onrechtvaardige zou doden,
23 En Abraham trad toe, en zeide: Zult Gij ook den rechtvaardige met den goddeloze ombrengen?
24 Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen in de stad; zult Gij hen ook ombrengen, en de plaats niet sparen, om de vijftig rechtvaardigen, die binnen haar zijn?
25 Het zij verre van U, zulk een ding te doen, te doden den rechtvaardige met den goddeloze! dat de rechtvaardige zij gelijk de goddeloze, verre zij het van U! zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?
26 Toen zeide de HEERE: Zo Ik te Sodom binnen de stad vijftig rechtvaardigen zal vinden, zo zal Ik de ganse plaats sparen om hunnentwil.
27 En Abraham antwoordde en zeide: Zie toch; ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!
28 Misschien zullen aan de vijftig rechtvaardigen vijf ontbreken; zult Gij dan om vijf de ganse stad verderven? En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven, zo Ik er vijf en veertig zal vinden.
29 En hij voer voort nog tot Hem te spreken, en zeide: Misschien zullen aldaar veertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen om der veertigen wil.
30 Voorts zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik spreke; misschien zullen aldaar dertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen, zo Ik aldaar dertig zal vinden.
31 En hij zeide: Zie toch, ik heb mij onderwonden te spreken tot de Heere; misschien zullen er twintig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der twintigen wil.
32 Nog zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik alleenlijk ditmaal spreke: misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der tienen wil.
33 Toen ging de HEERE weg, als Hij geëindigd had tot Abraham te spreken; en Abraham keerde weder naar zijn plaats.
Wat tegelijk aangeeft dat voor die volkeren geen hoop meer was, ze hadden zich dermate tegen alles wat rechtvaardig gekeerd, dat het oordeel tot hen gekomen was, zonder hoop op bekering.
Vergeet ook niet hoe de Joden zelf door middel van Babylon gestraft worden. Hierbij gebruikt hij afgodendienaars om hen te straffen. Wat je vervolgens ziet is dat iemand als Nebuchadnezzar zich vernedert, wanneer Hij Gods almacht ziet. Het feit dat iemand niet tot het joodse volk behoort, is niet voldoende voor vernietiging. Het is de onuitzichtloze situatie voor die mensen dat er niets anders opzit dan ze uit te roeien en al hun zonden met hen.
Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar ouders straffen doorgaans voor je eigen bestwil, niet om zichzelf te verhogen. Als jij een stommiteit uithaalt, krijg je op kop zodat je niet diezelfde stommiteit uithaalt. Indien de God van het OT de schepper en gever van het leven is, is het logisch dat hij zijn kinderen zal straffen wanneer zij zich keren tot andere goden die niets dan de dood te bieden hebben. Dit ligt mijlenver van psychopathie af, het is ouderlijke zorg, hoe hard soms ook. Maar zonde = dood. God doet alles om de zonde uit te roeien onder zijn volk. Als enkelen daar niet aan mee willen doen, kunnen ze vertrekken, of betalen de prijs voor hun eigen gedrag.
Jawel. God geeft duidelijke regels omtrent de strijd met andere volkeren. God roept zelfs op om verschillende volkeren uit te roeien na de Exodus. Natuurlijk, omwille van het volk Israël. Maar het blijft oorlogszuchtigquote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oorlogszuchtig, oorlogszuchtig... een slavenvolk wordt bevrijd en verovert hun eigen natie, ik denk dat dat niet zozeer 'oorlogszuchtig' genoemd kan worden.
Natuurlijk, als je gelooft dat het hele volk, zonder uitzondering, door en door slecht was. Jij gelooft dat het rechtvaardig was dat alle eerstgeboren in heel Egypte moesten sterven. Ik noem dat een sterk staaltje zwart-wit denken.quote:Denk ook aan het verhaal van Sodom en Gomorra, waarbij Abraham vraagt of God de rechtvaardige met de onrechtvaardige zou doden,
Wat tegelijk aangeeft dat voor die volkeren geen hoop meer was, ze hadden zich dermate tegen alles wat rechtvaardig gekeerd, dat het oordeel tot hen gekomen was, zonder hoop op bekering.
Dat noemde ik ook; zodra het volk Israël er een puinhoop van maakt, straft God ze keihard. God is een jaloers God.quote:Vergeet ook niet hoe de Joden zelf door middel van Babylon gestraft worden.
Natuurlijk vind je het "zonder uitzicht", anders had je dergelijke daden die we tegenwoordig "genocide" zouden noemen niet rechtvaardigen.quote:Hierbij gebruikt hij afgodendienaars om hen te straffen. Wat je vervolgens ziet is dat iemand als Nebuchadnezzar zich vernedert, wanneer Hij Gods almacht ziet. Het feit dat iemand niet tot het joodse volk behoort, is niet voldoende voor vernietiging. Het is de onuitzichtloze situatie voor die mensen dat er niets anders opzit dan ze uit te roeien en al hun zonden met hen.
Dat is vaak de intentie, inderdaad. Daarom zul je ook niet zo gauw zien dat ouders hun eigen kinderen straffen door ze te doden.quote:Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar ouders straffen doorgaans voor je eigen bestwil, niet om zichzelf te verhogen.
Ik raad je ten zeerste aan het boek " De Bijbel als mythe " door I.Finkelstein & A. Silberman eens te lezen. Zo weet je ten minste wat over de ontstaansgeschiedenis van het joodse volk, want wat je hier allemaal schrijft raakt kant nog wal. Gewoon geen beginnen aan dit recht te trekken. Gewoon één groot misverstand als je enkel afgaat op de Thora. ( Ik wil nog opmerken dat dit twee JOODSE ARCHEOLOGEN zijn die dit boek geschreven hebben.)quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oorlogszuchtig, oorlogszuchtig... een slavenvolk wordt bevrijd en verovert hun eigen natie, ik denk dat dat niet zozeer 'oorlogszuchtig' genoemd kan worden. Denk ook aan het verhaal van Sodom en Gomorra, waarbij Abraham vraagt of God de rechtvaardige met de onrechtvaardige zou doden,
23 En Abraham trad toe, en zeide: Zult Gij ook den rechtvaardige met den goddeloze ombrengen?
24 Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen in de stad; zult Gij hen ook ombrengen, en de plaats niet sparen, om de vijftig rechtvaardigen, die binnen haar zijn?
25 Het zij verre van U, zulk een ding te doen, te doden den rechtvaardige met den goddeloze! dat de rechtvaardige zij gelijk de goddeloze, verre zij het van U! zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?
26 Toen zeide de HEERE: Zo Ik te Sodom binnen de stad vijftig rechtvaardigen zal vinden, zo zal Ik de ganse plaats sparen om hunnentwil.
27 En Abraham antwoordde en zeide: Zie toch; ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!
28 Misschien zullen aan de vijftig rechtvaardigen vijf ontbreken; zult Gij dan om vijf de ganse stad verderven? En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven, zo Ik er vijf en veertig zal vinden.
29 En hij voer voort nog tot Hem te spreken, en zeide: Misschien zullen aldaar veertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen om der veertigen wil.
30 Voorts zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik spreke; misschien zullen aldaar dertig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal het niet doen, zo Ik aldaar dertig zal vinden.
31 En hij zeide: Zie toch, ik heb mij onderwonden te spreken tot de Heere; misschien zullen er twintig gevonden worden! En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der twintigen wil.
32 Nog zeide hij: Dat toch de Heere niet ontsteke, dat ik alleenlijk ditmaal spreke: misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zeide: Ik zal haar niet verderven om der tienen wil.
33 Toen ging de HEERE weg, als Hij geëindigd had tot Abraham te spreken; en Abraham keerde weder naar zijn plaats.
Wat tegelijk aangeeft dat voor die volkeren geen hoop meer was, ze hadden zich dermate tegen alles wat rechtvaardig gekeerd, dat het oordeel tot hen gekomen was, zonder hoop op bekering.
Vergeet ook niet hoe de Joden zelf door middel van Babylon gestraft worden. Hierbij gebruikt hij afgodendienaars om hen te straffen. Wat je vervolgens ziet is dat iemand als Nebuchadnezzar zich vernedert, wanneer Hij Gods almacht ziet. Het feit dat iemand niet tot het joodse volk behoort, is niet voldoende voor vernietiging. Het is de onuitzichtloze situatie voor die mensen dat er niets anders opzit dan ze uit te roeien en al hun zonden met hen.
Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar ouders straffen doorgaans voor je eigen bestwil, niet om zichzelf te verhogen. Als jij een stommiteit uithaalt, krijg je op kop zodat je niet diezelfde stommiteit uithaalt. Indien de God van het OT de schepper en gever van het leven is, is het logisch dat hij zijn kinderen zal straffen wanneer zij zich keren tot andere goden die niets dan de dood te bieden hebben. Dit ligt mijlenver van psychopathie af, het is ouderlijke zorg, hoe hard soms ook. Maar zonde = dood. God doet alles om de zonde uit te roeien onder zijn volk. Als enkelen daar niet aan mee willen doen, kunnen ze vertrekken, of betalen de prijs voor hun eigen gedrag.
Ook akkoord, maar ik zou eigenlijk graag statistieken willen zien van 'leed' en het causale effect van 'natuurrampen' daarop. Volgens mij valt dat in het niet vergeleken met de daden van andere mensen. En daarbij wat al genoemd is, ook die natuurrampen hadden nooit plaatsgevonden zonder de eerste zonde, dat is de schuld van onze voorouders.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Akkoord. Maar mij gaat het erom dat de mens niet de schuld krijgt van alle kwaad (bijvoorbeeld natuurrampen). Voor mij is God hetzelfde als de interne werking van de wereld. En die God is niet 100% goed voor de mens en is mede schuldig.
Dankjewel voor de tip. Ik raad je aan de bijbel te lezen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 11:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik raad je ten zeerste aan het boek " De Bijbel als mythe " door I.Finkelstein & A. Silberman eens te lezen. Zo weet je ten minste wat over de ontstaansgeschiedenis van het joodse volk, want wat je hier allemaal schrijft raakt kant nog wal. Gewoon geen beginnen aan dit recht te trekken. Gewoon één groot misverstand als je enkel afgaat op de Thora. ( Ik wil nog opmerken dat dit twee JOODSE ARCHEOLOGEN zijn die dit boek geschreven hebben.)
Houdt ook la geen steek he ? In Genesis staat toch in de oorspronkelijke versie:" Laten we ONS de mens maken naar ONS beeld en gelijkenis. " Waren die ONS dan ook zo agnostisch en dom ? Net goed genoeg om de tuin van Eden te bewerken als een ezel? Er stond natuurlijk niet echt zo een boom, of geloof je van wel? Ik denk dat dit een symbolisch omschrijving is van ' bewustzijn', iets wat de mens zich onderscheidt van de ezel. Er is in Genesis geen sprake van zonde, enkel dat hij nu maar op eigen benen verder moest en zelf met deze kennis vergaren moest leren omgaan.quote:Toen de eerste mens volgens de bijbel van de boom van kennis van goed en kwaad at, en deze kennis vergaarde, werden ze gestraft. God stelde de regels op waarvan hij op voorhand wist dat de mens ze niet zou kunnen naleven. Hij creëerde de mens zonder kennis van goed of kwaad en zonder kennis van lijden en dood.
Ho, maar dat doe ik hoor. Lees jij maar eens dat boek, dan weet we wat meer over die bijbel.quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dankjewel voor de tip. Ik raad je aan de bijbel te lezen.
Die oorlogen zijn geen doel op zich. Overigens wilde ik nog aan mijn andere post toevoegen: het is niet zo dat God alleen voor de joden was toen. Er was een hele lading egyptenaren die meetrok met de joden, en andere mensen konden zich aansluiten bij de beweging, vreemdelingen dienden verwelkomd te worden, mits ze bereid waren ook Gods geboden in de praktijk te brengen. Het is dus niet de joden die voorop staan, maar temidden van afgoderij een volk oprichten wat de geboden van God bewaart, de goddelijk wet eert, daarmee de schepper eert, in al zijn kracht en glorie, om de wereld niet voor altijd in duisternis te laten blijven Dat dat nu toevallig de joden zijn omdat dat de afstammelingen van Abraham zijn aan wie God de belofte gaf, zegt op zich niet zoveel en beperkt ook niets. Dat dit ten koste gaat van een lading zondaars, is jammer. Maar dat zijn zijn eigen schepsels, en deze waren duidelijk niet meer te redden, hun eigen wil in eer latend.quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel. God geeft duidelijke regels omtrent de strijd met andere volkeren. God roept zelfs op om verschillende volkeren uit te roeien na de Exodus. Natuurlijk, omwille van het volk Israël. Maar het blijft oorlogszuchtig
Gooi het maar weer op een ad hominem, ik ben een zwart wit denker. Dat is zo makkelijk he. Ik accepteer Gods soevereiniteit als schepper van universum, aarde, mens, dier, alles behoort aan Hem. Ik leg mij neer bij die soevereiniteit, jij doet dat niet. Heeft niets met zwart-wit denken te maken.quote:Natuurlijk, als je gelooft dat het hele volk, zonder uitzondering, door en door slecht was. Jij gelooft dat het rechtvaardig was dat alle eerstgeboren in heel Egypte moesten sterven. Ik noem dat een sterk staaltje zwart-wit denken.
En terecht. Zou jij niet geirriteerd en uiteindelijk boos raken als je kinderen zichzelf ruineren? Zichzelf door de buren laten prostitueren voor honderd euro?quote:Dat noemde ik ook; zodra het volk Israël er een puinhoop van maakt, straft God ze keihard. God is een jaloers God.
Je zal het denk ik nog druk met debatteren krijgen bij de tweede komst van Christus, wat voor genocide er dan gepleegd wordt.quote:Natuurlijk vind je het "zonder uitzicht", anders had je dergelijke daden die we tegenwoordig "genocide" zouden noemen niet rechtvaardigen.
Draag anders eens een alternatief aan, een oplossing. Ik ken dit soort beschuldigingen nu onderhand wel.quote:Dat is vaak de intentie, inderdaad. Daarom zul je ook niet zo gauw zien dat ouders hun eigen kinderen straffen door ze te doden.
Nou ja, ik snap je standpunt wel, ik vind het alleen verschrikkelijk eenzijdig en zwart-wit. Ergens vind ik het ook eng hoe je dit soort verhalen kunt rechtpraten.
quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:21 schreef tastycomawife het volgende:
God is verantwoordelijk voor het lijden in de wereld. Hij is nu eenmaal gedefinieerd als zijnde oneindig machtig. Dat betekent ook oneindige verantwoordelijkheid. Je kunt de verantwoordelijkheid niet afschuiven op bijvoorbeeld de duivel of de mens want zij zijn niet almachtig. Dat betekent dat het niet uitmaakt wat de mens of de duivel probeert, hij zal nooit god's plan kunnen dwarsbomen.
Toen de eerste mens volgens de bijbel van de boom van kennis van goed en kwaad at, en deze kennis vergaarde, werden ze gestraft. God stelde de regels op waarvan hij op voorhand wist dat de mens ze niet zou kunnen naleven. Hij creëerde de mens zonder kennis van goed of kwaad en zonder kennis van lijden en dood. Daarna vertelt hij hen dat dat ze niet mogen eten van 1 boom. Je hebt dus het scenario van een 2 jarig kind dat niet weet wat goed of kwaad is, niet weet wat straffen, lijden of dood is. Het is alsof je een bord eten voor een hond zet, zegt dat hij niet mag eten en hem martelt zodra hij begint te eten.
God laat het kwade toe de mens te verleiden. Het kwade is niet zo krachtig als god maar wel in staat om de 5 zintuigen van de mens te bedriegen. De mens heeft dus geen kans.
Nadat god dit allemaal toelaat, acht hij de mens verantwoordelijk. Oh maar dat is niet erg, na de genocide van de vloed, het toren van babel fiasco, de genocides van de andere stammen, stuurt hij zijn zoon naar de aarde, om te sterven als achterpoortje voor een regel die hij heeft uitgevonden. Dit ultieme offer betekende anderhalve dag kruisiging, om daarna voor altijd god te zijn. Wat een opoffering! Er is geen mens die deze deal niet zou nemen. Er zijn op dit moment duizenden mensen die meer lijden dan jezus ooit heeft geleden en niet kunnen uitkijken naar eeuwige god-status.
Waar kan ik dit terugvinden in de bijbeltekst?quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die oorlogen zijn geen doel op zich. Overigens wilde ik nog aan mijn andere post toevoegen: het is niet zo dat God alleen voor de joden was toen. Er was een hele lading egyptenaren die meetrok met de joden, en andere mensen konden zich aansluiten bij de beweging, vreemdelingen dienden verwelkomd te worden, mits ze bereid waren ook Gods geboden in de praktijk te brengen.
Het is geen ad hominem. Ik begrijp niet hoe je bijvoorbeeld het hele volk van Egypte over 1 kam kunt scheren en kunt stellen dat het gerechtvaardigd is dat alle eerstgeborenen sterven. Dat is in mijn ogen zoiets als de V.S. die een Afghaans dorp bombardeert in hun strijd tegen het terrorisme en vervolgens de burgerslachtoffers voor lief neemt. Dat is in mijn ogen geen rechtvaardigheid. Dat zegt natuurlijk weinig; jij zult voor jouw notie van rechtvaardigheid voor een groot deel Gods ethiek gebruiken, neem ik aan.quote:Gooi het maar weer op een ad hominem, ik ben een zwart wit denker. Dat is zo makkelijk he. Ik accepteer Gods soevereiniteit als schepper van universum, aarde, mens, dier, alles behoort aan Hem. Ik leg mij neer bij die soevereiniteit, jij doet dat niet. Heeft niets met zwart-wit denken te maken.
Natuurlijk, maar ik zou ze daarvoor niet doden.quote:En terecht. Zou jij niet geirriteerd en uiteindelijk boos raken als je kinderen zichzelf ruineren? Zichzelf door de buren laten prostitueren voor honderd euro?
Laat Hem eerst maar eens komen, danquote:Je zal het denk ik nog druk met debatteren krijgen bij de tweede komst van Christus, wat voor genocide er dan gepleegd wordt.
De oudtestamentische God is een menselijke projectie, zoals alle Godsbeeldenquote:Draag anders eens een alternatief aan, een oplossing. Ik ken dit soort beschuldigingen nu onderhand wel.
Aangezien je alles zo zeker weet, wanneer zal die plaatshebben dan? Ga jij dat nog meemaken?quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je zal het denk ik nog druk met debatteren krijgen bij de tweede komst van Christus, wat voor genocide er dan gepleegd wordt.
Daarmee wordt de moraal en het geweten van de mens een lachertje. Als God iemand straft en jou uitkiest als instrument, dan overtreed je één of meer van de 10 geboden. Zo weet je nooit of een goede daad goed is en een slechte daad slecht. Dat is allemaal ondoorgrondelijk geworden. De vrijheid van de mens zelf keuzes te maken heeft dan geen waarde meer.quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ook akkoord, maar ik zou eigenlijk graag statistieken willen zien van 'leed' en het causale effect van 'natuurrampen' daarop. Volgens mij valt dat in het niet vergeleken met de daden van andere mensen. En daarbij wat al genoemd is, ook die natuurrampen hadden nooit plaatsgevonden zonder de eerste zonde, dat is de schuld van onze voorouders.
Zijn we nu op het punt aangekomen dat je het leed dat God buiten de menselijke keuzes om toelaat - ik zou zeggen: veroorzaakt - niet meer kunt rechtvaardigen, en het daarom maar gaat bagatelliseren?quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ook akkoord, maar ik zou eigenlijk graag statistieken willen zien van 'leed' en het causale effect van 'natuurrampen' daarop. Volgens mij valt dat in het niet vergeleken met de daden van andere mensen.
Dat is een duivelse kijk op rechtvaardigheid.quote:En daarbij wat al genoemd is, ook die natuurrampen hadden nooit plaatsgevonden zonder de eerste zonde, dat is de schuld van onze voorouders.
Precies. Als je de verschrikkingen die ons volgens het boek Openbaring te wachten staan je leven laat bepalen, ben je van een Afrikaans kind niet snel onder de indruk.quote:Je zal het denk ik nog druk met debatteren krijgen bij de tweede komst van Christus, wat voor genocide er dan gepleegd wordt.
het christendom is dan ook een duivelse religie. Het hangt aaneen van plagiaat en leugens en verdraaiïngen en geschoemel enz.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:14 schreef Gaspedaal het volgende:
Dat is een duivelse kijk op rechtvaardigheid.
[..]
Hier heb je gelijk in, alsof de mens enkel vriendelijk kan zijn. De zon is vriendelijk, maar teveel zon is onvriendelijk. Maar dat ligt aan de mens (in het geval van huidkanker bijvoorbeeld, daar kun je je tegen wapenen door niet teveel te zonnen), doornen op rozen zijn enkel om zichzelf te beschermen, niet om mensen te prikken en pijn te doen.quote:Waarom doet hij het dan niet altijd?
En kan een dier niet vriendelijk zijn jegens mensen?
De geuren en kleuren van bloemen, de schoonheid van landschap, bomen en planten die ons van zuurstof voorzien, de warmte van de zon, de aarde die ons van voedsel voorziet is dit allemaal nooit op een enkele manier mensvriendelijk?
quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:21 schreef tastycomawife het volgende:
God is verantwoordelijk voor het lijden in de wereld. Hij is nu eenmaal gedefinieerd als zijnde oneindig machtig. Dat betekent ook oneindige verantwoordelijkheid. Je kunt de verantwoordelijkheid niet afschuiven op bijvoorbeeld de duivel of de mens want zij zijn niet almachtig. Dat betekent dat het niet uitmaakt wat de mens of de duivel probeert, hij zal nooit god's plan kunnen dwarsbomen.
Toen de eerste mens volgens de bijbel van de boom van kennis van goed en kwaad at, en deze kennis vergaarde, werden ze gestraft. God stelde de regels op waarvan hij op voorhand wist dat de mens ze niet zou kunnen naleven. Hij creëerde de mens zonder kennis van goed of kwaad en zonder kennis van lijden en dood. Daarna vertelt hij hen dat dat ze niet mogen eten van 1 boom. Je hebt dus het scenario van een 2 jarig kind dat niet weet wat goed of kwaad is, niet weet wat straffen, lijden of dood is. Het is alsof je een bord eten voor een hond zet, zegt dat hij niet mag eten en hem martelt zodra hij begint te eten.
God laat het kwade toe de mens te verleiden. Het kwade is niet zo krachtig als god maar wel in staat om de 5 zintuigen van de mens te bedriegen. De mens heeft dus geen kans.
Nadat god dit allemaal toelaat, acht hij de mens verantwoordelijk. Oh maar dat is niet erg, na de genocide van de vloed, het toren van babel fiasco, de genocides van de andere stammen, stuurt hij zijn zoon naar de aarde, om te sterven als achterpoortje voor een regel die hij heeft uitgevonden. Dit ultieme offer betekende anderhalve dag kruisiging, om daarna voor altijd god te zijn. Wat een opoffering! Er is geen mens die deze deal niet zou nemen. Er zijn op dit moment duizenden mensen die meer lijden dan jezus ooit heeft geleden en niet kunnen uitkijken naar eeuwige god-status.
Hoe kan een mens god als goed beoordelen? Door naar zijn acties kijken? Maar als god de auteur van moraal is, is alles wat hij doet per definitie goed. In dit scenario zegt god dat alles wat hij doet goed is. Zodat wanneer hij om het even wat doet, het bevestigt dat het goed is. Hierbij maakt het niet uit of het nu gaat om aanvaarden van menselijke offers, genocides of vrouwen veranderen in een pilaar zout. God is de auteur dus alles wat hij doet is goed. Hoe precies maak je dan onderscheid tussen god en satan? Er is geen middel om de twee te differentiëren. Satan zou precies hetzelfde doen.
De bijbel kan op meedere manier geinterpreteerd worden heb ik al gemerkt, dus waar hebben we het over zeg... Niemand kan dan ook ontkenen dat Dawkins gelijk heeft wanneer hij dit zegt:quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho, maar dat doe ik hoor. Lees jij maar eens dat boek, dan weet we wat meer over die bijbel.
quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je zal het denk ik nog druk met debatteren krijgen bij de tweede komst van Christus, wat voor genocide er dan gepleegd wordt.
Duidelijk ook niet op de hoogte over de inhoud van dit boek. Dit gaat helemaal niet om een interpretatie, maar enkel over geschiedkundige - en archeologische achtergronden. Waar hebben we het over zeg...quote:Op woensdag 9 februari 2011 17:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De bijbel kan op meedere manier geinterpreteerd worden heb ik al gemerkt, dus waar hebben we het over zeg... Niemand kan dan ook ontkenen dat Dawkins gelijk heeft wanneer hij dit zegt:
"Yahweh: "The God of the Old Testament is arguably the most unplesant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser, a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully."
Lachen om de uitspraak en huilen om de naïviteit van de Amerikanen ( maar dan met de pet op )quote:Op woensdag 9 februari 2011 17:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
![]()
Gisteren nog een lezing gezien van Sam Harris waarin hij opmerkte dat een dikke 40% van de Amerikaanse bevolking gelooft in het wederkeren van Jezus... Ik weet niet of ik keihard moet lachen of keihard moet huilen
http://fora.tv/2005/12/09/View_From_End_Of_World
Sam Harris... wat een held!
Idd jaquote:Op woensdag 9 februari 2011 16:14 schreef Gaspedaal het volgende:
Precies. Als je de verschrikkingen die ons volgens het boek Openbaring te wachten staan je leven laat bepalen, ben je van een Afrikaans kind niet snel onder de indruk.
O, dus je keurt WOII ook goed? Hitler deed het niet om de oorlog op zich, maar om meer grond toe te eigenen en er een Derde rijk van te maken.quote:Die oorlogen zijn geen doel op zich. Overigens wilde ik nog aan mijn andere post toevoegen: het is niet zo dat God alleen voor de joden was toen. Er was een hele lading egyptenaren die meetrok met de joden, en andere mensen konden zich aansluiten bij de beweging, vreemdelingen dienden verwelkomd te worden, mits ze bereid waren ook Gods geboden in de praktijk te brengen. Het is dus niet de joden die voorop staan, maar temidden van afgoderij een volk oprichten wat de geboden van God bewaart, de goddelijk wet eert, daarmee de schepper eert, in al zijn kracht en glorie, om de wereld niet voor altijd in duisternis te laten blijven Dat dat nu toevallig de joden zijn omdat dat de afstammelingen van Abraham zijn aan wie God de belofte gaf, zegt op zich niet zoveel en beperkt ook niets. Dat dit ten koste gaat van een lading zondaars, is jammer. Maar dat zijn zijn eigen schepsels, en deze waren duidelijk niet meer te redden, hun eigen wil in eer latend.
Dat is ook de redenatie van Paulus: niemand kan de Wet volledig naleven, dus rechtvaardigt de wet niet, maar het geloof in Christus wel. Terwijl in Deuteronomium 30 staat datquote:Op woensdag 9 februari 2011 12:21 schreef tastycomawife het volgende:
God stelde de regels op waarvan hij op voorhand wist dat de mens ze niet zou kunnen naleven.
quote:De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen? 13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen? 14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.
Daar zijn verschillende verzen voor te geven.quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar kan ik dit terugvinden in de bijbeltekst?
Dus de VS is God van de wereld volgens jou?quote:Het is geen ad hominem. Ik begrijp niet hoe je bijvoorbeeld het hele volk van Egypte over 1 kam kunt scheren en kunt stellen dat het gerechtvaardigd is dat alle eerstgeborenen sterven. Dat is in mijn ogen zoiets als de V.S. die een Afghaans dorp bombardeert in hun strijd tegen het terrorisme en vervolgens de burgerslachtoffers voor lief neemt. Dat is in mijn ogen geen rechtvaardigheid.
Natuurlijk doe ik dat.quote:Dat zegt natuurlijk weinig; jij zult voor jouw notie van rechtvaardigheid voor een groot deel Gods ethiek gebruiken, neem ik aan.
Laat ik je dan proberen je in mijn schoenen te verplaatsen met een illustratie van wat er in mijn ogen nu eigenlijk gebeurt, in uiterst versimpelde versie.quote:Ik stel alleen dat mijn gevoel voor rechtvaardigheid en ethiek op sommige punten nogal verschilt van die van de God van het OT.
Dan geef ik je nog een illustratie. Stel, er wordt kanker bij jou geconstateerd. Het is een kwaadaardige kanker van de meest ernstige soort, die zich razendsnel uit kan zaaien. Gelukkig wordt de kanker in een vroeg stadium gedetecteerd, omdat hij erfelijk is en je vader er ook al last van had. Wat doe je nu: denk je bij jezelf 'het is niet goed om lichaamsdelen bij mezelf te laten amputeren', of ga je zo snel mogelijk naar de dokter om die kanker weg te laten snijden, zodat niet je hele lichaam bezaaid wordt en je uiteindelijk dood gaat?quote:Natuurlijk, maar ik zou ze daarvoor niet doden.
Dat zou ik nu niet te hard roepen.quote:Laat Hem eerst maar eens komen, dan
Ik denk juist dat de God van de bijbel helemaal niet menselijk is. Ga je eigen reacties na bij het beeld wat ik heb geschetst van de kleipoppetjes: de God van de bijbel wacht duizenden jaren voordat Hij zijn huis volledig schoonmaakt. Ieder mens had er na een uur een eind aan gemaakt: weg poppetjes en opnieuw begonnen. In plaats daarvan, deze God, maakt zichzelf tot een kleipoppetje om door de door hem gemaakte kleipoppetjes gemarted en gedood te worden, in de hoop dat enkele van zijn kleipoppetjes zich bekeren en willen zich te leren gedragen in Zijn huis. Dat is het meest bizarre godsbeeld ooit wat door mensen 'bedacht' zou zijn. Het heeft helemaal niets te maken met de mindset van de mens, een dergelijke genade, een dergelijk geduld, een dergelijke liefde en nederigheid voor een schepper God.quote:De oudtestamentische God is een menselijke projectie, zoals alle GodsbeeldenEn daar hoort de nodige portie oorlogszucht bij. Een God die oproept om andere volkeren uit te roeien omdat ze "zondig en onrein" zouden zijn wekt bij mij heel veel argwaan. Ik kan dat niet goed praten door dan maar te stellen dat deze volkeren "sowieso verloren waren" omdat ze "in en in zondig" zouden zijn. De religieuze intolerantie van God in de Thora jegens andere religies zie ik ook als een menselijk beeld; kijk maar om je heen. Hetzelfde beeld zie je bijvoorbeeld in de Koran terug.
En het grappige is: het Christendom lijkt met de vergoddelijking van Christus het ultieme gesneden Godsbeeld gecreëerd te hebben.
Wil je daarmee dan toch weer zeggen dat het allemaal onze eigen schuld is?quote:Op woensdag 9 februari 2011 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Laat ik je dan proberen je in mijn schoenen te verplaatsen met een illustratie van wat er in mijn ogen nu eigenlijk gebeurt, in uiterst versimpelde versie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |