Precies.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Voor een ongelovige is dat evident. Maar voor een gelovige is het leed in de wereld gewoon terecht.
Je zegt net zelf dat de mens schuldig is en dat God daarom dus geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Wat heeft dat arme kansarme kind te maken met de overeenkomst tussen God en de mens? God had in al zijn wijsheid toch kunnen voorzien, dat een verdrag tussen hem en de mens zou uitlopen op een debakel..quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:56 schreef tsijben het volgende:
[..]
Vreemd, dat is niet wat ze bij ons in de mis altijd vertelden..
Daar gaat dit topic niet over. Het gaat over God die toekijkt terwijl jonge onschuldige kinderen de dood worden ingejaagd door de onwetende mensheid.quote:Maar waarom doen de ongelovigen er dan niets aan? Waarom zijn er zoveel christelijke hulporganisaties?
En dat is Gods schuld?quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Daar gaat dit topic niet over. Het gaat over God die toekijkt terwijl jonge onschuldige kinderen de dood worden ingejaagd door de onwetende mensheid.
Ik weet niet namens wie jij spreekt en of zij daar de juiste versie van de waarheid over het goede kennen. Maar het leerstuk van de erfzonde komt daar wel op neer.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:56 schreef tsijben het volgende:
[..]
Vreemd, dat is niet wat ze bij ons in de mis altijd vertelden..
Maar waarom doen de ongelovigen er dan niets aan? Waarom zijn er zoveel christelijke hulporganisaties?
Hier in Limburg, de gemiddelde katholieke Kerk.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:24 schreef deelnemer het volgende:
Ik weet niet namens wie jij spreekt en of zij daar de juiste versie van de waarheid over het goede kennen. Maar het leerstuk van de erfzonde komt daar wel op neer.
Mensen doen er ook veel aan, maar het is niet zo simpel.
God laat het gebeuren, dus dan is het inderdaad zijn schuld! En who cares of "wij" ervoor kiezen om dat kind te laten lijden... daar heeft dat kind toch geen invloed op? Wat een verknipt wereldbeeld heb jij zeg, door te zeggen dat de mens verantwoordelijk terwijl zo'n kind daar helemaal geen invloed op heeft.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:21 schreef tsijben het volgende:
[..]
En dat is Gods schuld?
We hebben die vrije wil, en we KIEZEN ervoor om ze te laten lijden.
Dit topic zou moeten gaan over de mensheid die toekijkt terwijl jonge onschuldige kinderen de dood worden ingejaagd.
Als mensen elkaar niet eens willen helpen, dan zijn ze het ook niet waard om te helpen.
En dientengevolge sterven jonge onschuldige kinderen een verschrikkelijke dood. Nou wat een geweldig plan God!quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:28 schreef tsijben het volgende:
In de praktijk is dit echter heel moeilijk, bijna niemand wil hier afstand doen van zijn luxe.
Geloof jij zelf in God, eigenlijk?quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En dientengevolge sterven jonge onschuldige kinderen een verschrikkelijke dood. Nou wat een geweldig plan God!
En ondertussen schuift God de schuld af op de mens: "Ja we hadden een afspraak met elkaar he?" (die door God aan ons is opgelegd).
Neen. Er is wel een poging gedaan mij christelijk op te voeden, maar gelukkig was naar de kerk gaan het saaiste wat ik ooit heb gedaan. Echt verschrikkelijk vond ik dat.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:33 schreef OllieA het volgende:
[..]
Geloof jij zelf in God, eigenlijk?
En toch hebben we de mogelijkheid gekregen om er wat aan te doen, maar we doen er niets mee!quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
God laat het gebeuren, dus dan is het inderdaad zijn schuld! En who cares of "wij" ervoor kiezen om dat kind te laten lijden... daar heeft dat kind toch geen invloed op? Wat een verknipt wereldbeeld heb jij zeg, door te zeggen dat de mens verantwoordelijk terwijl zo'n kind daar helemaal geen invloed op heeft.
Maar de mens is niet op vroege leeftijd verlaten.quote:Als ik een kind verwek en deze vervolgens verlaat op jonge leeftijd en alleen achterlaat met wat brieven waarin staat hoe hij zich moet gedragen... en vervolgens groeit dat kind op zonder voorbeeld en krijg ik duidelijke tekenen dat het de verkeerde kant op gaat met dat kind en dat de enige oplossing is, dat ik als vader terug kom om het kind te begeleiden. Het kind is zelfs gewelddadig, maar ik weiger terug te komen en mijn verantwoordelijkheid te nemen. Het kind wordt nog gewelddadiger en begint mensen zwaar te mishandelen en te beroven... en nog steeds neem ik niet mijn verantwoordelijkheid als vader... En op een gegeven moment vermoord mijn 15-jarige verlaten zoon een ander mens... Wil jij dan zeggen dat de vader niet eens deels verantwoordelijk is voor deze situatie? Dat hij deels verantwoordelijk is voor de dood van de ander?
Boe fucking hoo, hoeveel mensen zijn er al geweest en hoeveel zullen er ooit komen?quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En dientengevolge sterven jonge onschuldige kinderen een verschrikkelijke dood. Nou wat een geweldig plan God!
En ondertussen schuift God de schuld af op de mens: "Ja we hadden een afspraak met elkaar he?" (die door God aan ons is opgelegd).
Waarom maak je je dan zo kwaad over God en vooral over de mensen die erin geloven?quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Neen. Er is wel een poging gedaan mij christelijk op te voeden, maar gelukkig was naar de kerk gaan het saaiste wat ik ooit heb gedaan. Echt verschrikkelijk vond ik dat.
Uhhh... ja? Iemand die almachtig is en deze eigenschap niet gebruikt voor het goede, is gewoon een slecht iemand.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:40 schreef tsijben het volgende:
En toch hebben we de mogelijkheid gekregen om er wat aan te doen, maar we doen er niets mee!
Wat moet God dan doen van jou? De mensheid DWINGEN om eens op te houden met Afrikaantjes uit te buiten?
De mens is nog een hartstikke jonge soort! De menselijke soort zit op dit moment nog in zijn puberteit...quote:Maar de mens is niet op vroege leeftijd verlaten.
Jij verwacht dat je papa tot je 60e naast je blijft lopen omdat jij te lui bent om zelf wat van je leven te maken. Na je 25e wordt het anders langzaam tijd dat je voor jezelf zorgt, en als jij dan een moord pleegt kun je niet je vader er de schuld van geven omdat jij op jezelf moest gaan wonen.
Ah! Hier komt de ware schijnheilige aard van de gemiddelde gelovige naar boven. Echt om te kotsen zo triestquote:Boe fucking hoo, hoeveel mensen zijn er al geweest en hoeveel zullen er ooit komen?
Ik moet helaas ook aan mijn eigen overleven denken. God hoeft dat niet. God hoeft niets op te offeren om de arme mensen in de wereld te helpen. Ik moet bijna alles opofferen. En waarom doe jij je computer niet weg? Je bent toch zo christelijk of niet?quote:Als het je zo aantrekt, doe dan je computer weg. Met dat geld kun je dat kind en zijn 25 broertjes de rest van hun leven te eten geven.
We? Sorry maar ik en de arme kinderen uit Afrika zijn nooit betrokken geweest bij dat besluitquote:En deze afspraak is niet opgelegd DOOR God, we hebben zelf voor deze vrije wil gekozen.
Wat begrijp jij niet aan de vraag? Ik geloof niet en ik WEET dat wij als mensheid verantwoordelijk zijn. Ik spreek met dit topic juist de gelovigen aan die denken te menen dat God het beste voor heeft met hen, maar ondertussen wel arme onschuldige kinderen laat kreperen van de honger. Met andere woorden, dit topic gaat over de hypocrisie van veel gelovigen en de onverenigbare tegenstellingen die de heilige boeken in zich hebben.quote:Het is ook de schuld van de mens, is dat zo moeilijk te begrijpen?
Omdat dogmatisch geloof een geestesziekte is met zeer destructieve invloeden voor onze wereld en de toekomstige wereld van onze kinderen.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:42 schreef OllieA het volgende:
Waarom maak je je dan zo kwaad over God en vooral over de mensen die erin geloven?
Ah, ik snap het.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Omdat dogmatisch geloof een geestesziekte is met zeer destructieve invloeden voor onze wereld en de toekomstige wereld van onze kinderen.
In principe al na de val van Adam en Eva, volgens de bijbel.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:40 schreef tsijben het volgende:
[..]
Maar de mens is niet op vroege leeftijd verlaten.
Hoezo in principe?quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef gamezz het volgende:
[..]
In principe al na de val van Adam en Eva, volgens de bijbel.
Hoezo almachtig? Jij hebt ook de mogelijkheid om te helpen en je doet het niet.quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Uhhh... ja? Iemand die almachtig is en deze eigenschap niet gebruikt voor het goede, is gewoon een slecht iemand.
Pubers spelen niet met kernwapens, de mensheid is geestelijk gezien behoorlijk volwassen.quote:De mens is nog een hartstikke jonge soort! De menselijke soort zit op dit moment nog in zijn puberteit...
Schijnheilig? Jij klaagt merg en been en laat dat kind zelf ook verhongeren, maar wel zeiken op iets waar jij niet eens in gelooft... Nee, dat maakt je oprechtquote:Ah! Hier komt de ware schijnheilige aard van de gemiddelde gelovige naar boven. Echt om te kotsen zo triest
quote:Ik moet helaas ook aan mijn eigen overleven denken. God hoeft dat niet. God hoeft niets op te offeren om de arme mensen in de wereld te helpen. Ik moet bijna alles opofferen. En waarom doe jij je computer niet weg? Je bent toch zo christelijk of niet?
God laat deze kinderen niet creperen, WIJ laten ze creperen.quote:Wat begrijp jij niet aan de vraag? Ik geloof niet en ik WEET dat wij als mensheid verantwoordelijk zijn. Ik spreek met dit topic juist de gelovigen aan die denken te menen dat God het beste voor heeft met hen, maar ondertussen wel arme onschuldige kinderen laat kreperen van de honger. Met andere woorden, dit topic gaat over de hypocrisie van veel gelovigen en de onverenigbare tegenstellingen die de heilige boeken in zich hebben.
Jij gelooft in God, als ik het goed begrijp?quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:13 schreef tsijben het volgende:
[..]
Hoezo almachtig? Jij hebt ook de mogelijkheid om te helpen en je doet het niet.
Waarom maakt jou dat niet slecht en God wel?
[..]
Pubers spelen niet met kernwapens, de mensheid is geestelijk gezien behoorlijk volwassen.
[..]
Schijnheilig? Jij klaagt merg en been en laat dat kind zelf ook verhongeren, maar wel zeiken op iets waar jij niet eens in gelooft... Nee, dat maakt je oprecht
[..]Je eigen overleven, alles opofferen.. Je hebt zojuist het recht verloren om ook maar iets hypocriet te noemen. Wij hebben hier een ontzettende rijkdom, die kunnen we delen maar we doen het niet.
Wat mij betreft heeft God al voldoende gedaan door de aarde rijk genoeg te maken voor iedereen.
[..]
God laat deze kinderen niet creperen, WIJ laten ze creperen.
Als het 's winters vriest en jij stuurt je kinderen de kou in, wie is het dan schuld als ze doodvriezen? Jouw schuld of de schuld van God omdat hij het geen zomer maakte?
Bemoei je er dan niet mee als je niet gelovig bent, je kunt niet God in je voorbeeld gebruiken en dan continu alles negeren wat met God te maken heeft.
Als jij voor jouw standpunt even wilt 'accepteren' dat God zou kunnen bestaan, dan moet je ook accepteren dat Gods "geschenk" aan ons de rijkdom is om iedereen te helpen.
Dan moet je ook accepteren dat God de macht niet mag en kan gebruiken om hier direct iets aan te doen.
Maar jij probeert geen discussie te voeren, want je hoort alleen de 'feiten' die je getroll goed uitkomen.
Deze vergelijking zou dan ook over God gezegd kunnen worden.quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:13 schreef tsijben het volgende:
Als het 's winters vriest en jij stuurt je kinderen de kou in, wie is het dan schuld als ze doodvriezen?
Natuurlijkquote:Op donderdag 10 februari 2011 01:20 schreef gamezz het volgende:
Deze vergelijking zou dan ook over God gezegd kunnen worden.
De mens als in 'kinderen van God', en de aarde als 'de kou'.
Yup, ik vind het alleen zo onzinnig om in te gaan op bepaalde cirkelredeneringen.quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:16 schreef OllieA het volgende:
Jij gelooft in God, als ik het goed begrijp?
Maar dat moet hij toch al geweten hebben, toen hij de mens (met zijn egoïstische aard) schiep?quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:24 schreef tsijben het volgende:
[..]
Natuurlijk
Maar wat hebben we dan plotseling: voor 6 miljard mensen zijn er 3 miljard twee-persoonswoningen.
Dat klinkt perfect, maar in de praktijk zal de helft van de wereldbevolking deze huizen inpikken en er lekker ruim gaan leven.
Want dat is namelijk aan de hand!
Je klinkt als een gereformeerde jongeman die iets te intelligent is voor z'n geloof. Ik wens je veel sterkte.quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:24 schreef tsijben het volgende:
[..]
Natuurlijk
Maar wat hebben we dan plotseling: voor 6 miljard mensen zijn er 3 miljard twee-persoonswoningen.
Dat klinkt perfect, maar in de praktijk zal de helft van de wereldbevolking deze huizen inpikken en er lekker ruim gaan leven.
Want dat is namelijk aan de hand!
[..]
Yup, ik vind het alleen zo onzinnig om in te gaan op bepaalde cirkelredeneringen.
Als je er van uit gaat dat God bestaat, dan komt daar ook de onvoorwaardelijke vrije wil bij kijken. Zelfs de vrije keuze om voor het kwaad en voor de duivel te kiezen.
Ik kijk naar deze aarde en ik zie de mogelijkheden die er zijn, maar die worden niet benut.
Daarbij geef ik zelf ook toe dat ik niet afstand zou doen van mijn luxe, maar hierdoor ga ik dan niet 'God' er op aanvallen dat Hij het maar op moet lossen omdat ik er geen zin in heb.
Dit egoïsme is een minpunt aan mij, en het is maar een minieme troost dat bijna iedereen zo is.
Oh heb ik iets gemist? Hij heeft het universum geschapen en het leven gecreeerd, maar wat meer regen en meer vruchtbare grond in Afrika is plotseling te hoog gegrepen?quote:
Wie zegt dat ik niet help? Zou ik meer kunnen doen? Absoluut! Zou ik net zoveel kunnen doen als God? Nee natuurlijk niet!quote:Jij hebt ook de mogelijkheid om te helpen en je doet het niet.
Waarom maakt jou dat niet slecht en God wel?
Omdat een klein gedeelte vd mensheid intelligent is, zijn we allemaal intelligent?quote:Pubers spelen niet met kernwapens, de mensheid is geestelijk gezien behoorlijk volwassen.
Ik ben in ieder geval zo eerlijk om toe te geven dat ik hypocriet ben. Veel gelovigen blijven hun heilige boek erbij pakken om te kijken hoe ze bepaalde onacceptabele situaties kunnen goedpraten, ipv dat ze een beetje lef tonen en zeggen dat er gewoon iets niet klopt aan de houding van God.quote:Schijnheilig? Jij klaagt merg en been en laat dat kind zelf ook verhongeren, maar wel zeiken op iets waar jij niet eens in gelooft... Nee, dat maakt je oprecht
Mijn opmerking over jouw hypocrisie ging over het feit dat je de dood van een onschuldig kind bagatelliseerde door te zeggen dat er al zoveel mensen zijn gekomen en gegaan. Je zou natuurlijk ook daar op in kunnen gaan ipv de bal proberen terug te kaatsen. Ik heb eerder in dit topic allang aangegeven dat ik hypocriet ben. Nu de gelovige gemeenschap nog, want "you can't change, what you don't acknowledge".quote:Je eigen overleven, alles opofferen.. Je hebt zojuist het recht verloren om ook maar iets hypocriet te noemen. Wij hebben hier een ontzettende rijkdom, die kunnen we delen maar we doen het niet.
En nu kijkt hij vanaf een afstandje toe hoe wij onschuldige kinderen laten doodgaan van de honger. Wat een kansloze sadist is die God van jou zeg.quote:Wat mij betreft heeft God al voldoende gedaan door de aarde rijk genoeg te maken voor iedereen.
Hij kan er iets aan doen, maar doet het niet, dus je kunt lullen als brugman maar wat krom is praat je niet recht.quote:God laat deze kinderen niet creperen, WIJ laten ze creperen.
Dat is nogal een oversimplificatie van de situatie, vind je zelf ook nietquote:Als het 's winters vriest en jij stuurt je kinderen de kou in, wie is het dan schuld als ze doodvriezen? Jouw schuld of de schuld van God omdat hij het geen zomer maakte?
Ik vraag alleen hoe gelovigen het beleid van God op deze aarde willen goedpraten. En zoals ik al had verwacht, zijn alle antwoorden ontwijkend en een enorme warboel van allerlei pogingen om dat wat krom is recht te praten met allerlei anekdotes en statements vanuit het heilige boek.quote:Bemoei je er dan niet mee als je niet gelovig bent, je kunt niet God in je voorbeeld gebruiken en dan continu alles negeren wat met God te maken heeft.
Waarom zou ik moeten accepteren dat God de macht niet kan en mag gebruiken om in te grijpen? Hij zou ons op zn minst een tijdje kunnen begeleiden om ons te leren omgaan met onze omgeving.quote:Als jij voor jouw standpunt even wilt 'accepteren' dat God zou kunnen bestaan, dan moet je ook accepteren dat Gods "geschenk" aan ons de rijkdom is om iedereen te helpen.
Dan moet je ook accepteren dat God de macht niet mag en kan gebruiken om hier direct iets aan te doen.
Pleasequote:Maar jij probeert geen discussie te voeren, want je hoort alleen de 'feiten' die je getroll goed uitkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |