abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92224795
Ik weet het antwoord hierop, maar ik wil jullie antwoord horen

Als je toch niet serieus gaat posten doe dan je beste poging tot humor :)
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:13:59 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_92224854
Persoonlijk denk ik de mens zelf, als een soort innerlijk figuur.
pi_92224881
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:20:35 #4
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_92225229
Je vraag is ambigu. Ik (en iedereen hier, waarschijnlijk) snap wel wat je bedoelt, maar in feite zijn zowel bijvoorbeeld "De mens heeft God gemaakt" als "God heeft de mens gemaakt" juiste antwoorden..
*Think outside the box*
pi_92225702
God is gemaakt in de gedachte van de mens, verder bestaand hij dan ook alleen op papier en in onze gedachte.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:37:08 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_92226114
Lees: Job; A comedy of Justice eens.

Daar krijgen god en satan (en later ook Thor) op hun flikker van iemand achter een bureau waar zij verantwoording aan verschuldigd zijn. :D

Verder; regressie probleem.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_92226336
Wat is god?
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:48:21 #8
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_92226761
religies claimen dat er een god moet bestaan, omdat iets dat zo complex is als het universum, geschapen MOET zijn. iets dat geschapen is moet een schepper hebben, ergo: god.

echter, een schepper die het voor elkaar krijgt om een volledig heelal, inclusief natuurwetten, evolutie, scheikundige reacties, zwaartekracht en weet ik het allemaal te scheppen, kan onmogelijk een eenvoudig wezen zijn. die god moet dus ook geschapen zijn, volgens de logica van religies zelf.

als we dan toch moeten veronderstellen dat er ooit iets complex is geweest dat niet geschapen is, laten we dan de kortste weg nemen en zeggen dat dat naar alle waarschijnlijkheid het heelal is.

dus: niemand heeft god gemaakt, want hij bestaat niet.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_92226906
ik wist niet dat die stuk was, maar goed dat weer gemaakt is ^O^
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 2 februari 2011 @ 15:50:40 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92226907
Een zwaar bezopen persoon die iets gedaan heeft en toen maar heeft verzonnen dat er een entiteit zou zijn die dat gedaan zou hebben zodat hij niet de schuld zou krijgen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_92227129
En hoe kan de duivel slecht zijn als hij slechte mensen straft. Vragen, vragen...
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_92227306
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:53 schreef daftme het volgende:
En hoe kan de duivel slecht zijn als hij slechte mensen straft. Vragen, vragen...
Goed punt trouwens, maar hier zitten niet zoveel christenen ofwel? :)
pi_92233688
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:48 schreef punchdrunk het volgende:
religies claimen dat er een god moet bestaan, omdat iets dat zo complex is als het universum, geschapen MOET zijn. iets dat geschapen is moet een schepper hebben, ergo: god.

echter, een schepper die het voor elkaar krijgt om een volledig heelal, inclusief natuurwetten, evolutie, scheikundige reacties, zwaartekracht en weet ik het allemaal te scheppen, kan onmogelijk een eenvoudig wezen zijn. die god moet dus ook geschapen zijn, volgens de logica van religies zelf.
Bah, de stelling die je gebruikt is vaag. De stelling die je probeert te weerleggen gaat als volgt: "Als het universum complex is dan is de universum geschapen door God." Je gaat echter doorredeneren met de logica voor de juistheid van deze stelling zonder eerst complexiteit te definiëren; je definieert pas in je weerlegging...

quote:
Een Schepper die het voor elkaar krijgt om een volledig heelal, inclusief natuurwetten, evolutie, scheikundige reacties, zwaartekracht en weet ik het allemaal te scheppen
Uit dit stukje van je kan ik opmaken dat je complexiteit definieert als een convergentie (alles komt uit één actie). Als dit waar is, dan klopt je aanname niet over God.
Bewijs:
Stel God is.
Als God complex is dan is hij geschapen door een complexere iets.
Dit klopt alleen als God geschapen is door iets complexer.
We maken de stelling discreter:
Als iets complex is dan is deze iets geschapen door een complexere iets.
Als alles(zonder God) complex is, dan is alles geschapen door een complexere iets.
Dit houdt in dat deze complexere iets divergeert naar een nog complexere iets.
Deze complexere iets divergeert naar een nog complexere iets.
Ofwel je komt terecht in een oneindige regressie.
De regressie kun je weghalen door te zeggen dat God niet complex is. Als we geen regressie willen, moeten we concluderen dat God niet complex is. Dus God is niet complex, ofwel God is niet geschapen.

quote:
als we dan toch moeten veronderstellen dat er ooit iets complex is geweest dat niet geschapen is, laten we dan de kortste weg nemen en zeggen dat dat naar alle waarschijnlijkheid het heelal is.

Nee, eigenlijk kun je ermee bewijzen dat we in een oneindige regressie zitten of dat God niet complex is. Dat iets complex is, brengt al met zich mee dat de iets geschapen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mathemaat op 02-02-2011 22:04:31 ]
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  woensdag 2 februari 2011 @ 17:47:16 #14
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_92233807
Ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_92233851
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:47 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, altijd (oké niet) :D.
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:19:02 #16
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92245393
quote:
12s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:44 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Bah, de stelling die je gebruikt is vaag. De stelling die je probeert te weerleggen gaat als volgt: "Als de universum complex is dan is de universum geschapen door God." Je gaat echter doorredeneren met de logica voor de juistheid van deze stelling zonder eerst complexiteit te definiëren; je definieert pas in je weerlegging...

[..]

Uit dit stukje van je kan ik opmaken dat je complexiteit definieert als een convergentie (alles komt uit één actie). Als dit waar is, dan klopt je aanname niet over God.
Bewijs:
Stel God is.
Als God complex is dan is hij geschapen door een complexere iets.
Dit klopt alleen als God geschapen is door iets complexer.
We maken de stelling discreter:
Als iets complex is dan is deze iets geschapen door een complexere iets.
Als alles(zonder God) complex is, dan is alles geschapen door een complexere iets.
Dit houdt in dat deze complexere iets convergeert naar een nog complexere iets.
Deze complexere iets convergeert naar een nog complexere iets.
Ofwel je komt terecht in een oneindige regressie.
De regressie kun je weghalen door te zeggen dat God niet complex is. Als we geen regressie willen, moeten we concluderen dat God niet complex is. Dus God is niet complex, ofwel God is niet geschapen.

[..]

Nee, eigenlijk kun je ermee bewijzen dat we in een oneindige regressie zitten of dat God niet complex is. Dat iets complex is, brengt al met zich mee dat de iets geschapen is.
Onzinnig.
Als God het heelal bewust ontworpen heeft met een doel dan moet hij complexer zijn.
En dat stellen de meeste geloven dan ook. God zou alwetend en almachtig zijn. Een oneindige complexiteit dus en die moet weer door iets nog complexer geschapen zijn. En dat kan per definitie niet dus kan God per definitie niet bestaan.

Als je stelt dat iets niet geschapen hoeft te zijn dan valt gelijk het argument dat er een God moet zijn om het heelal geschapen te hebben weg.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_92246177
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:19 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Onzinnig.
Als God het heelal bewust ontworpen heeft met een doel dan moet hij complexer zijn.
En dat stellen de meeste geloven dan ook. God zou alwetend en almachtig zijn. Een oneindige complexiteit dus en die moet weer door iets nog complexer geschapen zijn. En dat kan per definitie niet dus kan God per definitie niet bestaan.

Als je stelt dat iets niet geschapen hoeft te zijn dan valt gelijk het argument dat er een God moet zijn om het heelal geschapen te hebben weg.
Onzin, God is niet complex. Als je God complex wil noemen, dan moet je een complexiteit aan God toekennen waarbij de definitie van de bekende complexiteit niet opgaat. Daarbij iets complex noemen zegt al per definitie vanuit het woord complex (zoals die gedefinieerd is) dat de iets geschapen is. Hiermee wring je je gelijk en dat is geen juiste redenering maar een cirkelredenering.

PS: ik ben een gelovige en ik zeg: God is niet complex...
Als iemand dit toch beweert dan spreekt hij uit onwetendheid.
pi_92246324
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:37 schreef SicSicSics het volgende:

Verder; regressie probleem.
Regressie is geen probleem, maar slechts een paradox. Een bekend misverstand.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_92247019
quote:

Het probleem daarmee, ieg voor een gelovige, is dat het oorspronkelijke godsargument 'een horloge vereist een horlogemaker' daarmee een beetje in duigen valt. Want dan kan complexiteit kennelijk voortkomen uit iets dat niet of ieg minder complex is.
pi_92247181
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het probleem daarmee, ieg voor een gelovige, is dat het oorspronkelijke godsargument 'een horloge vereist een horlogemaker' daarmee een beetje in duigen valt. Want dan kan complexiteit kennelijk voortkomen uit iets dat niet of ieg minder complex is.
Ah bah, als je zegt dat God complex is, dan definieer je God als geschapen. Dan gooi je jezelf met opzet in de regressie om te zeggen dat God niet bestaat.
pi_92247199

[ Bericht 100% gewijzigd door Mathemaat op 02-02-2011 21:43:33 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:54:16 #22
pi_92248046
quote:
(...)
Mathemaat, me like your posts. Wou ik even kwijt. :)
Ik zou alleen willen opmerken: het is toch hét universum..? :X
*Think outside the box*
pi_92248725
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:54 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Mathemaat, me like your posts. Wou ik even kwijt. :)
Ik zou alleen willen opmerken: het is toch hét universum..? :X
Argh, komt door mijn dyslexie.
Goed dat je zegt en dankjewel voor je compliment ;).
pi_92248751
Als ik al deze posts doorlees ben ik bang dat we er zo niet uit komen.
Ik ben trouwens ook bang dat niemand er ooit uit zal komen.
Ik zelf weet het dus ook niet, daarom ben ik agnost. :@
pi_92255010
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:43 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ah bah, als je zegt dat God complex is, dan definieer je God als geschapen. Dan gooi je jezelf met opzet in de regressie om te zeggen dat God niet bestaat.
Ik heb vrij weinig (lees: geen) redenen om te veronderstellen dat er een god bestaat. Ik merk slechts op dat noch het complexiteitsargument, noch het oneindige regressieargument echt stand houdt. Dat impliceert natuurlijk op geen enkele manier dat er geen god bestaat. Maar ik zie het niet als mijn taak om dat aannemelijk te maken als er geen echte case is voor het bestaan van een god.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 02-02-2011 23:55:53 ]
  donderdag 3 februari 2011 @ 03:00:22 #26
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92260574
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:30 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Onzin, God is niet complex. Als je God complex wil noemen, dan moet je een complexiteit aan God toekennen waarbij de definitie van de bekende complexiteit niet opgaat. Daarbij iets complex noemen zegt al per definitie vanuit het woord complex (zoals die gedefinieerd is) dat de iets geschapen is. Hiermee wring je je gelijk en dat is geen juiste redenering maar een cirkelredenering.

Als er een ontwerp achter het universum zit met als doel de mens dan is het universum zeer complex. Als God niet complex is dan kan hij niet de complexiteit van het universum geschapen hebben. Wat jij dus stelt geeft aan dat God niet de schepper kan zijn.

Er is geen sprake van een cirkelredenering van mijn kant maar van een onoplosbaar probleem met het concept God als intelligente en bewuste schepper.
Als jij zegt dat God niet complex is dan kan hij ons niet bewust geschapen hebben. Dan heeft hij een grote kosmische scheet gelaten en zijn wij daar per ongeluk uit ontstaan. Kan is hij zich waarschijnlijk ook niet eens bewust van ons bestaan.
Nogmaals, als hij ons doelbewust geschapen heeft dan is er sprake van een complexiteitsprobleem.
De argumenten tegen een universum zonder schepper gelden ook tegen een universum met een schepper plus dat daar nog eens alle problemen van een God bijkomen.
De aanname dat er een God is is derhalve volgens Occam's razor onwaarschijnlijk.

Er is geen enkele motivatie voor het vasthouden aan een God als schepper mogelijk anders dan blind geloof.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_92260972
"Ik"

Dat klopt, ik ook :)
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_92261012
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:48 schreef punchdrunk het volgende:

Je zegt dat god dus ook de natuurwetten (tijd, ruimte, existentie) heeft geschapen, dan zou je zeggen dat god al 'was' voordat deze natuurwetten er waren. Dus wie zegt dat god ook gemaakt moet zijn? is dat niet een natuurwet ("alles wat is, moet ergens ontstaan zijn").?
Zat van de huidige Fok! layout? Alternatief hier.
  donderdag 3 februari 2011 @ 08:34:59 #29
pi_92262086
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 05:27 schreef Convergence het volgende:

[..]

Je zegt dat god dus ook de natuurwetten (tijd, ruimte, existentie) heeft geschapen, dan zou je zeggen dat god al 'was' voordat deze natuurwetten er waren. Dus wie zegt dat god ook gemaakt moet zijn? is dat niet een natuurwet ("alles wat is, moet ergens ontstaan zijn").?
..Nice one!
*Think outside the box*
pi_92262166
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 05:27 schreef Convergence het volgende:

[..]

Wat is een "natuurwet" dan? Tijd en ruimte zijn in elk geval niet statisch, 'existentie' is gewoon een ander woord voor bestaan.. als je zegt dat god existentie heeft geschapen, hoe kan hij dan zelf hebben bestaan?

En is de laatste "alles wat is, moet ergens ontstaan zijn" niet eerder een argument tegen het bestaan van een god?
pi_92262252
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 08:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat is een "natuurwet" dan? Tijd en ruimte zijn in elk geval niet statisch, 'existentie' is gewoon een ander woord voor bestaan.. als je zegt dat god existentie heeft geschapen, hoe kan hij dan zelf hebben bestaan?

En is de laatste "alles wat is, moet ergens ontstaan zijn" niet eerder een argument tegen het bestaan van een god?
En waarom moet alles ergens ontstaan zijn, een begin hebben? Is dat een dogma ?
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:07:15 #32
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_92262556
Als God bestaat en hij heeft daadwerkelijk dit heelal geschapen van het grootste object tot het kleinste deeltje, en al die creativiteit komt dus bij hem vandaan dan is het onmogelijk om als mens over God te redeneren, hij zou Hem nooit kunnen snappen.

Daarnaast meld de God van de bijbel dat hij geen begin en geen einde heeft, om dan te redeneren dat hij door iets anders is gemaakt is dan ook onzin.

Er wordt hier een discussie gevoerd vanuit wetenschappelijk oogpunt, wat God dan reduceert tot een door mensen afgebakend concept, waarna dit natuurlijk volgens de menselijke logica en natuurkundige wetten nooit zou kunnen kloppen.

De bijbel zegt het volgende erover vanuit God's oogpunt:

Jesaje 40:
12 Wie heeft de wateren met holle hand omvat,
de hemel gemeten met een ellenmaat?
Wie heeft het stof van de aarde met een maatlepel afgepast?
Wie heeft de bergen gewogen op een weegschaal,
de heuvels met balans en gewichten?
13 Wie heeft de geest van de HEER gemeten?
Heeft iemand hem ooit raad gegeven?
14 Wie raadpleegt hij, wie biedt hem inzicht?
Wie leidt hem op de paden van het recht?
Wie leidt hem naar de wijsheid?
Wie toont hem de weg van het inzicht?
15 In zijn ogen zijn de volken
als een druppel in een emmer,
als een stofje op een weegschaal;
de eilanden weegt hij als zandkorrels.
16 Zelfs de Libanon levert te weinig hout,
te weinig wild voor een brandoffer.
17 De volken betekenen niets in zijn ogen,
voor hem zijn ze minder dan niets.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_92262686
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 08:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat ik wilde zeggen: misschien staat god wel buiten het binaire bestaan of niet bestaan.
quote:
Ja zo bedoelde ik het ook, vandaar in quotes, ;) maar idd onduidelijk van me.

je zei dat god de natuurwetten (oa. "alles wat bestaat heeft een schepper") had geschapen. dan lijkt het mij duidelijk dat god zelf buiten deze natuurwetten staat, en er dus niet aan hoeft te conformeren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Convergence op 03-02-2011 09:32:15 ]
Zat van de huidige Fok! layout? Alternatief hier.
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:16:16 #34
269888 garriej
ik las ondertieten.
pi_92262752
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als God bestaat en hij heeft daadwerkelijk dit heelal geschapen van het grootste object tot het kleinste deeltje, en al die creativiteit komt dus bij hem vandaan dan is het onmogelijk om als mens over God te redeneren, hij zou Hem nooit kunnen snappen.

Daarnaast meld de God van de bijbel dat hij geen begin en geen einde heeft, om dan te redeneren dat hij door iets anders is gemaakt is dan ook onzin.

Er wordt hier een discussie gevoerd vanuit wetenschappelijk oogpunt, wat God dan reduceert tot een door mensen afgebakend concept, waarna dit natuurlijk volgens de menselijke logica en natuurkundige wetten nooit zou kunnen kloppen.

De bijbel zegt het volgende erover vanuit God's oogpunt:

Jesaje 40:
12 Wie heeft de wateren met holle hand omvat,
de hemel gemeten met een ellenmaat?
Wie heeft het stof van de aarde met een maatlepel afgepast?
Wie heeft de bergen gewogen op een weegschaal,
de heuvels met balans en gewichten?
13 Wie heeft de geest van de HEER gemeten?
Heeft iemand hem ooit raad gegeven?
14 Wie raadpleegt hij, wie biedt hem inzicht?
Wie leidt hem op de paden van het recht?
Wie leidt hem naar de wijsheid?
Wie toont hem de weg van het inzicht?
15 In zijn ogen zijn de volken
als een druppel in een emmer,
als een stofje op een weegschaal;
de eilanden weegt hij als zandkorrels.
16 Zelfs de Libanon levert te weinig hout,
te weinig wild voor een brandoffer.
17 De volken betekenen niets in zijn ogen,
voor hem zijn ze minder dan niets.

gaat dat niet alleen om de aarde, de eerste bladzijde van de bijbel gaat ook alleen maar over de schepping van de wereld (en dus alleen onze aarde) het heelal niet eens. dat komt omdat het verzonnen is en de mens op dat moment van schrijven nog geen idee had wat er allemaal nog meer was. mijn conclusie is dat god is verzonnen door de mensheid.
We are all going to die someday. For the lucky few of us it'll be nice and fast. But for most of us it'll be just as long and slow and painful as a conversation with you.
Xbox live:garriej
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:32:45 #35
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_92263134
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:16 schreef garriej het volgende:

[..]

gaat dat niet alleen om de aarde, de eerste bladzijde van de bijbel gaat ook alleen maar over de schepping van de wereld (en dus alleen onze aarde) het heelal niet eens. dat komt omdat het verzonnen is en de mens op dat moment van schrijven nog geen idee had wat er allemaal nog meer was. mijn conclusie is dat god is verzonnen door de mensheid.
Nee, in het vervolg van jesaja 40 wordt duidelijk dat hij ook het heelal buigt naar zijn wil.

Daarnaast:

Gen 1:
7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. 8 Hij noemde het gewelf hemel. Het werd avond en het werd morgen. De tweede dag.
--
14 God zei: Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde. En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was.

God schept hier het heelal en de zon, maan en sterren.

Daarnaast is het onzinnige discussie, zoals ik eerder zei. Als ik persoonlijk het concept God staaf aan wetenschappelijke kennis, dan kan God inderdaad volgens die wetenschappelijke kennis niet bestaan.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  donderdag 3 februari 2011 @ 09:42:15 #36
269888 garriej
ik las ondertieten.
pi_92263360
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:32 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Nee, in het vervolg van jesaja 40 wordt duidelijk dat hij ook het heelal buigt naar zijn wil.

Daarnaast:

Gen 1:
7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. 8 Hij noemde het gewelf hemel. Het werd avond en het werd morgen. De tweede dag.
--
14 God zei: Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde. En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was.

God schept hier het heelal en de zon, maan en sterren.

Daarnaast is het onzinnige discussie, zoals ik eerder zei. Als ik persoonlijk het concept God staaf aan wetenschappelijke kennis, dan kan God inderdaad volgens die wetenschappelijke kennis niet bestaan.
blijf het ook mooi vinden "2 grote lichten" alleen de zon geeft licht. de maan is slechts een weerkaatsing.
We are all going to die someday. For the lucky few of us it'll be nice and fast. But for most of us it'll be just as long and slow and painful as a conversation with you.
Xbox live:garriej
pi_92264072
Celsus schreef in 178 n.C. over het scheppingsverhaal het volgende:

" God verbant de mens uit de tuin die hij speciaal heeft gemaakt om met hem in contact te komen. Dwaas als dat misschien al is, nog dwazer is de manier waarop de wereld tot stand gekomen zou zijn. Er worden bepaalde dagen voor de schepping bestemd, nog voor er dagen bestonden. Hoe konden er dagen zijn als de hemel nog niet was geschapen, en aarde en zon nog niet aan de hemel stonden ? Is het niet absurd te denken dat de allerhoogste God dit werk ten uitvoer bracht als een metselaar, zeggend: ' Vandaag doe ik dit en morgen dat' en zo verder, zodat hij dit deed op de derde dag en dat op de vierde en weer wat anders op de vijfde en zesde dag ? We zijn dan ook niet verbaasd te ontdekken dat deze God, net als een gewone werkman, vermoeid wordt en na zes dagen behoefte heeft aan een vrije dag. Is het nog nodig dat ik zeg dat een God die uitgeput raakt, met zijn handen werkt en bevelen geeft net als een voorman, niet erg handelt als een god?"

Net als Celsus beschouwden de gnostici een dergelijke letterlijke opvatting als oppervlakkig en dwaas. Origenes verbaasde zich erover dat ook maar iemand dergelijke verhalen letterlijk kon nemen, omdat ze duidelijk allegoriën waren. ( Hij zou ongetwijfeld geschokt zijn geweest als hij moderne fundamentalistische christenen had gesproken.)
Hij schrijft:

"Welk mens met ook maar het minste verstand kan geloof hechten aan een uitspraak waarin wordt gesteld dat er op de eerste, tweede en derde dag, waarop de avond en de morgen hun naam krijgen, geen zon, maan en sterren zouden zijn geweest, en op de eerste dag zelfs geen hemel ? Welk mens kan zo'n idioot zijn dat hij veronderstelt dat God bomen plantte in het paradijs, in Eden, als de eerste de beste landman ? Ik denk dat iedereen deze dingen moet zien als beelden waarin zich een verborgen betekenis verschuilt."
pi_92266781
god is een surrealistisch begrip
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:28:46 #39
40212 Meierij
My god has a hammer...
pi_92268106
Ongeveer 6000 jaar geleden is vanuit het niets god ontstaan. Deze god begreep meteen alle natuurwetten etc. Toen heeft hij(?) in 6 dagen de aarde en het hele universum gemaakt, de 7de dag was deze almachtige god moe en moest rusten, maar goed wat valt hier niet aan te snappen?
Ik bedoel, dat is toch veel logischer dan dat het universum ongeveer 14 miljard jaar geleden is ontstaan en dat wij hier nu zijn na miljoenen jaren van evolutie.
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:31:21 #40
116015 SicSicSics
pi_92268209
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:28 schreef Meierij het volgende:
Ongeveer 6000 jaar geleden is vanuit het niets god ontstaan. Deze god begreep meteen alle natuurwetten etc. Toen heeft hij(?) in 6 dagen de aarde en het hele universum gemaakt, de 7de dag was deze almachtige god moe en moest rusten, maar goed wat valt hier niet aan te snappen?
Ik bedoel, dat is toch veel logischer dan dat het universum ongeveer 14 miljard jaar geleden is ontstaan en dat wij hier nu zijn na miljoenen jaren van evolutie.
Waarom moet God iets begrijpen? :? God is. God begrijpt niet.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:33:56 #41
116015 SicSicSics
pi_92268315
quote:
Fantastisch stukje redeneren! Als we iets niet willen, dan doen we gewoon onze vingers in de oren en roepen heel hard 'Trolololoolololooololo' ^O^

En dan is het ook geen probleem meer. En wie wil er nou problemen? :D
Fine, fuck you then!
pi_92270137
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:33 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Fantastisch stukje redeneren! Als we iets niet willen, dan doen we gewoon onze vingers in de oren en roepen heel hard 'Trolololoolololooololo' ^O^

En dan is het ook geen probleem meer. En wie wil er nou problemen? :D
pi_92271679
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb vrij weinig (lees: geen) redenen om te veronderstellen dat er een god bestaat. Ik merk slechts op dat noch het complexiteitsargument, noch het oneindige regressieargument echt stand houdt. Dat impliceert natuurlijk op geen enkele manier dat er geen god bestaat. Maar ik zie het niet als mijn taak om dat aannemelijk te maken als er geen echte case is voor het bestaan van een god.
Kun je dat duidelijker maken, waarom die argumenten niet stand houden?
pi_92272088
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 03:00 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Als er een ontwerp achter het universum zit met als doel de mens dan is het universum zeer complex. Als God niet complex is dan kan hij niet de complexiteit van het universum geschapen hebben. Wat jij dus stelt geeft aan dat God niet de schepper kan zijn.
Niet waar, de contradictie is niet in dat God de schepper is, maar dat God complex is.
quote:
Er is geen sprake van een cirkelredenering van mijn kant maar van een onoplosbaar probleem met het concept God als intelligente en bewuste schepper.
Jawel, je gebruikt een cirkelredenering. Je neemt door te zeggen dat God complex is aan dat God geschapen is, waarmee je concludeert dat God geschapen is.
Appel is groen, dus appel is groen.
quote:
Als jij zegt dat God niet complex is dan kan hij ons niet bewust geschapen hebben. Dan heeft hij een grote kosmische scheet gelaten en zijn wij daar per ongeluk uit ontstaan. Kan is hij zich waarschijnlijk ook niet eens bewust van ons bestaan.
Zoek eens op wat complex betekent.
Van Dale:
com·plex bn; zn.: -xiteit samengesteld en ingewikkeld
Als je iets complex noemt, dan noem je de iets geschapen. Want hoe kan iets samengesteld zijn, maar niet geschapen?

quote:
Nogmaals, als hij ons doelbewust geschapen heeft dan is er sprake van een complexiteitsprobleem.
De argumenten tegen een universum zonder schepper gelden ook tegen een universum met een schepper plus dat daar nog eens alle problemen van een God bijkomen.
De aanname dat er een God is is derhalve volgens Occam's razor onwaarschijnlijk.
Nee, niet waar. Jij neemt aan dat God complex is en dit geeft een regressie. Jij maakt de regressie door God complex te stellen.

We hebben hier niet over waarschijnlijkheden of onwaarschijnlijkheden.
quote:
Er is geen enkele motivatie voor het vasthouden aan een God als schepper mogelijk anders dan blind geloof.
Niet waar, dit is wat jij ervan maakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mathemaat op 03-02-2011 14:15:57 ]
pi_92272287
Mogelijkheid 1:

Alles heeft een oorzaak. --> God heeft ook een oorzaak.

Mogelijkheid 2:

Niet alles heeft een oorzaak. --> Het universum behoeft geen oorzaak. --> God is overbodig.
The view from nowhere.
pi_92272532
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:08 schreef deelnemer het volgende:
Mogelijkheid 1:

Alles heeft een oorzaak. --> God heeft ook een oorzaak

Mogelijkheid 2:

Niet alles heeft een oorzaak. --> Het universum behoeft geen oorzaak. --> God is overbodig.
Ik vroeg me al af, hoelang gaat het duren voordat Deelnemer een verschijning zal maken op het strijdtoneel. Dus bij dezen, welkom Deelnemer.

We gaan inzoomen op mogelijkheid 2.
Je maakt een aanname, maar je maakt nog een aanname in je conclusie.
Contrapositive:
Als het universum een oorzaak behoeft, dan heeft alles een oorzaak.
Volgens mij zei je een tijdje geleden dat analogie erg onbetrouwbaar is :P, dus je stelling is onbetrouwbaar. Bovendien lijkt je tweede stelling op de eerste volgens de contrapositive.
pi_92273122
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:13 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik vroeg me al af, hoelang gaat het duren voordat Deelnemer een verschijning zal maken op het strijdtoneel. Dus bij dezen, welkom Deelnemer.

We gaan inzoomen op mogelijkheid 2.
Je maakt een aanname, maar je maakt nog een aanname in je conclusie.
Contrapositive:
Als het universum een oorzaak behoeft, dan heeft alles een oorzaak.
Volgens mij zei je een tijdje geleden dat analogie erg onbetrouwbaar is :P, dus je stelling is onbetrouwbaar. Bovendien lijkt je tweede stelling op de eerste volgens de contrapositive.
Ik doe mijn best, maar ik kan je argument niet volgen.
The view from nowhere.
pi_92273987
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik doe mijn best, maar ik kan je argument niet volgen.
Dat komt omdat ik niet geargumenteerd hebt dat God bestaat, maar dat God niet complex kan zijn omdat complexiteit per definitie al zegt dat de iets geschapen is.
Als je zou stellen dat God complex is, dan gebruik je eigenlijk een cirkelredenering om aan te tonen dat er een regressie is en dit is wat ik duidelijk probeer te maken.

Volgens mij ben je wel met me eens als ik zeg dat platonische redeneringen giftig retoriek kunnen zijn als je niet voorzichtig bent met definiëren.

Als voorbeeld moet je denken aan het gedachte experiment van almachtige God en de steen (geschapen door almachtige God) die door niemand opgetild kan worden. Op het moment dat je over een dergelijke steen spreekt, dan ken je de steen een stukje almacht(door niet optild kunnen worden) toe. Dit leidt tot een contradictie met de almacht van God. Ik vraag me dan op zulke momenten af, kan een dergelijke steen eigenlijk een steen zijn of hebben we almacht verkeerd gedefinieerd.?

Kun je me nu wat beter volgen?
pi_92274975
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:41 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dat komt omdat ik niet geargumenteerd hebt dat God bestaat, maar dat God niet complex kan zijn omdat complexiteit per definitie al zegt dat de iets geschapen is.
Als je zou stellen dat God complex is, dan gebruik je eigenlijk een cirkelredenering om aan te tonen dat er een regressie is en dit is wat ik duidelijk probeer te maken.

Volgens mij ben je wel met me eens als ik zeg dat platonische redeneringen giftig retoriek kunnen zijn als je niet voorzichtig bent met definiëren.
In de emanatie theorie uit Neo platonische filosofie, probeert men uit het logische atoom God de wereld te verklaren. Men stelt zich een radiale uitstraling of emanatie voor, die uit God voortkomt en gestalte geeft aan de eerste differentiatie van Gods eenheid, die de hoogste principes van de werkelijkheid omvat. Vanuit de eerste ring volgt een tweede, uit de tweede een derde, etc., waarbij er steeds meer differentiering plaatsvindt en uiteindelijk de alledaagse wereld opdoemt.

Dat is een manier om een wereldbeeld te definiëren, maar het is geen verklaringsmodel. Je kunt postuleren dat de volmaakte eenheid iedere concrete voorstelling in zich draagt, maar logisch gezien, is een logisch atoom impotent. Alleen als een speler in (bouwsteen van) de wereld wordt een logisch atoom potent.

God, Ziel en Vrije Wil, dat is te simpel. Je kunt niets verklaren vanuit één logisch atoom, met het gepostuleerde vermogen tot spontane creatie uit het niets (konijnen toveren uit de hoge hoed). Het stelt de diepzinnige in staat om alles te verklaren, maar het biedt geen mogelijkheid tot werkelijk inzicht. God en Ziel hebben geen interne structuur. Het zijn een lege projectie schermen voor het gevoel. Men projecteert alle gewenste eigenschappen in God en Ziel. Het zijn ideaal beelden, maar geen verklaringsmodellen.

quote:
Als voorbeeld moet je denken aan het gedachte experiment van almachtige God en de steen (geschapen door almachtige God) die door niemand opgetild kan worden. Op het moment dat je over een dergelijke steen spreekt, dan ken je de steen een stukje almacht(door niet optild kunnen worden) toe. Dit leidt tot een contradictie met de almacht van God. Ik vraag me dan op zulke momenten af, kan een dergelijke steen eigenlijk een steen zijn of hebben we almacht verkeerd gedefinieerd.?
We hebben almacht verkeerd gedefinieerd.

De wereld heeft twee gezichten. Daarom heb ik God twee keer nodig:
1. God is de bron en uiteindelijke grond.
2. God is liefde.
Laten we deze twee samenvallen dan ben ik tevreden.

Wat dat betekent ontdekken mensen zelf. Als we de lettelijke lezing van de Koran beschouwen als de enige juiste invulling daarvan, ben je mij kwijt.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 03-02-2011 16:01:50 ]
The view from nowhere.
pi_92279121
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In de emanatie theorie uit Neo platonische filosofie, probeert men uit het logische atoom God de wereld te verklaren. Men stelt zich een radiale uitstraling of emanatie voor, die uit God voortkomt en gestalte geeft aan de eerste differentiatie van Gods eenheid, die de hoogste principes van de werkelijkheid omvat. Vanuit de eerste ring volgt een tweede, uit de tweede een derde, etc., waarbij er steeds meer differentiering plaatsvindt en uiteindelijk de alledaagse wereld opdoemt.

Dat is een manier om een wereldbeeld te definiëren, maar het is geen verklaringsmodel. Je kunt postuleren dat de volmaakte eenheid iedere concrete voorstelling in zich draagt, maar logisch gezien, is een logisch atoom impotent. Alleen als een speler in (bouwsteen van) de wereld wordt een logisch atoom potent.

God, Ziel en Vrije Wil, dat is te simpel. Je kunt niets verklaren vanuit één logisch atoom, met het gepostuleerde vermogen tot spontane creatie uit het niets (konijnen toveren uit de hoge hoed). Het stelt de diepzinnige in staat om alles te verklaren, maar het biedt geen mogelijkheid tot werkelijk inzicht. God en Ziel hebben geen interne structuur. Het zijn een lege projectie schermen voor het gevoel. Men projecteert alle gewenste eigenschappen in God en Ziel. Het zijn ideaal beelden, maar geen verklaringsmodellen.

[..]

2. God is liefde.

Wat dat betekent ontdekken mensen zelf. Als we de lettelijke lezing van de Koran beschouwen als de enige juiste invulling daarvan, ben je mij kwijt.
Lang geleden nog zo'n complete en correcte definitie gelezen. Zeer verhelderend.
pi_92285170
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef Convergence het volgende:

Wat ik wilde zeggen: misschien staat god wel buiten het binaire bestaan of niet bestaan.
Virtuele deeltjes in de quantummechanica staan daar ook buiten. :D Maar om die nou 'god' te noemen gaat mij iets tever.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:13 schreef Convergence het volgende:
je zei dat god de natuurwetten (oa. "alles wat bestaat heeft een schepper") had geschapen. dan lijkt het mij duidelijk dat god zelf buiten deze natuurwetten staat, en er dus niet aan hoeft te conformeren.
Volgens mij zei jij dat? Persoonlijk vind ik het begrip "natuurwet" nog steeds te vaag om te kunnen stellen dat iets daarbuiten staat. Het is een menselijk begrip, en als je ooit een verschijnsel tegenkomt dat strijdig is met een door mensen vastgestelde natuurwet dan kun je op z'n best zeggen dat wat wij een natuurwet noemden helemaal geen natuurwet is.
pi_92285470
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:54 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Kun je dat duidelijker maken, waarom die argumenten niet stand houden?
Jazeker.

Ten aanzien van de oneindige regressie: Oneindige regressie in de tijd, een oneindige reeks van gebeurtenissen, is op zijn best paradoxaal maar niet onmogelijk of inherent tegenstrijdig. Er is dus niet echt sprake van een probleem dat om een oplossing vraagt. Ten tweede is de aangevoerde oplossing 'god' geen oplossing voor dit probleem: ongeacht de aard van 'god' is hij, als hij bestaat, een statische of dynamische entiteit (onderhevig aan veranderingen, of niet onderhevig aan veranderingen). Een statische entiteit kan niet besluiten om een universum te scheppen, dat zou tenslotte een verandering zijn. Een dynamische entiteit lijdt echter aan hetzelfde probleem (geen probleem maar een paradox) dat je ermee tracht op te lossen: oneindige regressie.

Ten aanzien van het complexiteitsvraagstuk, dat heb ik al min of meer behandeld maar zal het nog eens herhalen: hier is weer sprake van een vermeend probleem dat niet echt een probleem is. De aanname is dat iets dat complex is alleen "ontworpen" kan zijn en derhalve is voortgekomen uit iets dat nog complexer is (de horlogemaker). Dat deze aanname niet klopt wordt overtuigend aangetoond door de evolutietheorie. En wederom is de aangedragen oplossing 'god' helemaal geen oplossing zo er al een probleem was: deze god is dan of complex (zelfde probleem), of eenvoudig (wat dan zou aantonen dat de aanname waar het mee begon niet klopt).
pi_92286784
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit is inderdaad een mooie samenvatting.
quote:
Bedoel je impotent in de zin van dat het logische atoom deterministisch is of iets anders?
quote:
God, Ziel en Vrije Wil, dat is te simpel. Je kunt niets verklaren vanuit één logisch atoom, met het gepostuleerde vermogen tot spontane creatie uit het niets (konijnen toveren uit de hoge hoed).
Je kunt uit één logisch atoom de oorsprong verklaren.
quote:
Het stelt de diepzinnige in staat om alles te verklaren, maar het biedt geen mogelijkheid tot werkelijk inzicht.
Het geeft inderdaad geen inzicht waarmee we iets kunnen doen, zoals een gebouw bouwen.
quote:
God en Ziel hebben geen interne structuur. Het zijn een lege projectie schermen voor het gevoel. Men projecteert alle gewenste eigenschappen in God en Ziel. Het zijn ideaal beelden, maar geen verklaringsmodellen.
Ik zou liever zeggen: men projecteert alle noodzakelijke eigenschappen in God en Ziel. Een gewenste eigenschap zal niet direct leiden tot een logische redenering.
quote:
[..]

Mee eens, als er een God bestaat, dan kun je een eigenschap die je God toekent niet opnieuw gebruiken voor iets anders.
quote:
2. God is liefde.
De uitspraak "God is liefde" vind ik niet mooi genoeg, dan lijkt het alsof God niet in staat is om kwaad voort te brengen. Daarom vind ik de uitspraak "God is de Erbarmer" mooier.
quote:
Dan scheiden helaas onze paden hier. Deelnemer, wat kan ik zeggen, moge God ons naar het beste leiden ;).

[ Bericht 0% gewijzigd door Mathemaat op 03-02-2011 19:54:02 ]
pi_92288964
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jazeker.

Ten aanzien van de oneindige regressie: Oneindige regressie in de tijd, een oneindige reeks van gebeurtenissen, is op zijn best paradoxaal maar niet onmogelijk of inherent tegenstrijdig. Er is dus niet echt sprake van een probleem dat om een oplossing vraagt.
Een oneindig regressie dwingt elke reeksen van gebeurtenissen om zichzelf voort te brengen. Dit houdt in dat alle gebeurtenissen in staat zijn om zichzelf voort te brengen. Dit kan twee gevolgen hebben. Alles is in staat om alles voort te brengen of alles is in staat om alleen zichzelf voort te brengen. Als alles in staat is om alles voort te brengen kun je chaos krijgen, maar er is geen chaos. Als alles in staat is om alleen zichzelf voort te brengen, dan heb je geen verandering en is alles statisch en dit is niet waar. In andere woorden regressie levert chaos of alles is statisch. Dit kan niet, dus regressie levert een contradictie bij deze twee gevallen.

Je hebt echter ook een derde mogelijkheid en dat is dat alles selectief iets voort brengt, dit zou betekenen dat alles in staat is om te selecteren. Als alles in staat is om te selecteren dan is alles in staat om te selecteren zonder dat er chaos ontstaat. Dus alles is in staat om de juiste te selecteren. Dit houdt ook in dat alles een doel heeft; de juiste keuzes selecteren. Nu kunnen we dit in twee kwesties splitsten: het doel van alles zit in alles en het doel is voortgebracht door alles.

Kwestie één:
Het doel van alles zit in alles. Omdat alles constant iets aan het voortbrengen is, wordt de ketting van wat die nog moet voortbrengen kleiner. Ofwel het doel wordt kleiner. Omdat het doel kleiner wordt, betekent dat de ketting op een gegeven moment zal eindigen. Dit is een contradictie, dus de ketting blijft voor altijd door gaan.
Het doel van alles zit in alles en wat die nog moet voortbrengen wordt niet kleiner. Dit houdt logisch in dat de ketting van gebeurtenissen voor altijd door gaat. Dit houdt weer in dat de kettingen niet naar elkaar toe kunnen groeien of van elkaar af. De eerste zou leiden tot een einde en de tweede tot een begin. Omdat de kettingen van gebeurtenissen parallel zijn, kan alles niet meer selecteren maar alles is dan statisch of alles heeft een één of één relatie. Ze leiden allebei tot contradictie.

Kwestie twee:
Het doel is voortgebracht door alles.
Dit houdt in: alles is doelbewust en alles is niet alles. De tweede levert direct een contradictie. De eerste levert een contradictie, omdat dan ook een steen doelbewust bestaat...

Kortom, regressie levert een contradictie.

quote:
Ten tweede is de aangevoerde oplossing 'god' geen oplossing voor dit probleem: ongeacht de aard van 'god' is hij, als hij bestaat, een statische of dynamische entiteit (onderhevig aan veranderingen, of niet onderhevig aan veranderingen). Een statische entiteit kan niet besluiten om een universum te scheppen, dat zou tenslotte een verandering zijn. Een dynamische entiteit lijdt echter aan hetzelfde probleem (geen probleem maar een paradox) dat je ermee tracht op te lossen: oneindige regressie.
Ik ben er niet mee eens. Een statische entiteit hoeft zichzelf niet te veranderen, maar de omgeving of bedoel je iets anders? Een dynamische entiteit wordt gedwongen om zichzelf voort te brengen.
quote:
Ten aanzien van het complexiteitsvraagstuk, dat heb ik al min of meer behandeld maar zal het nog eens herhalen: hier is weer sprake van een vermeend probleem dat niet echt een probleem is. De aanname is dat iets dat complex is alleen "ontworpen" kan zijn en derhalve is voortgekomen uit iets dat nog complexer is (de horlogemaker). Dat deze aanname niet klopt wordt overtuigend aangetoond door de evolutietheorie. En wederom is de aangedragen oplossing 'god' helemaal geen oplossing zo er al een probleem was: deze god is dan of complex (zelfde probleem), of eenvoudig (wat dan zou aantonen dat de aanname waar het mee begon niet klopt).
God is niet complex, want dit zou inhouden dat God geschapen is. Dat God niet complex is, hoeft niet automatisch te betekenen dat God simpel is. Want niet-complex is niet logisch equivalent aan simpel.

Van Dale:
com·plex bn; zn.: -xiteit samengesteld en
ingewikkeld
sim·pel bn; zn.: ~heid 1 eenvoudig, weinig
ingewikkeld 2 niet wijs; synoniem dom

[ Bericht 1% gewijzigd door Mathemaat op 03-02-2011 22:11:38 ]
pi_92298896
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:01 schreef Mathemaat het volgende:

Bedoel je impotent in de zin van dat het logische atoom deterministisch is of iets anders?
Een logisch model dat uit 1 symbool bestaat, verklaart niets.

quote:
Je kunt uit één logisch atoom de oorsprong verklaren.
Niet verklaren.

quote:
Ik zou liever zeggen: men projecteert alle noodzakelijke eigenschappen in God en Ziel. Een gewenste eigenschap zal niet direct leiden tot een logische redenering.
Dat wordt een abstractie.

quote:
De uitspraak "God is liefde" vind ik niet mooi genoeg, dan lijkt het alsof God niet in staat is om kwaad voort te brengen. Daarom vind ik de uitspraak "God is de Erbarmer" mooier.
Ja, die vind ik ook mooi.
The view from nowhere.
pi_92311424
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:45 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Een oneindig regressie dwingt elke reeksen van gebeurtenissen om zichzelf voort te brengen. Dit houdt in dat alle gebeurtenissen in staat zijn om zichzelf voort te brengen.
Hoe kom je tot deze conclusie? Een oneindige reeks kan best oneindig zijn zonder in herhaling te vallen? (Voorbeelden: Pi, waarden tussen 0 en 1, de verzameling der natuurlijke getallen, etc.)

quote:
Dit kan twee gevolgen hebben. Alles is in staat om alles voort te brengen of alles is in staat om alleen zichzelf voort te brengen.
Of geen van beide dus.

quote:
Als alles in staat is om alles voort te brengen kun je chaos krijgen, maar er is geen chaos. Als alles in staat is om alleen zichzelf voort te brengen, dan heb je geen verandering en is alles statisch en dit is niet waar. In andere woorden regressie levert chaos of alles is statisch. Dit kan niet, dus regressie levert een contradictie bij deze twee gevallen.
Of slechts een pleidooi op basis van nog eens een verkeerde aanname. ;)

quote:
Je hebt echter ook een derde mogelijkheid en dat is dat alles selectief iets voort brengt, dit zou betekenen dat alles in staat is om te selecteren. Als alles in staat is om te selecteren dan is alles in staat om te selecteren zonder dat er chaos ontstaat. Dus alles is in staat om de juiste te selecteren. Dit houdt ook in dat alles een doel heeft; de juiste keuzes selecteren. Nu kunnen we dit in twee kwesties splitsten: het doel van alles zit in alles en het doel is voortgebracht door alles.
Dit lijkt me persoonlijk helemaal een idiote mogelijkheid. :) Bovendien lijkt het me dat evolutie allerminst een doelgericht, laat staan een doelbewust proces is.

quote:
Kortom, regressie levert een contradictie.
Sorry, maar wat mij betreft moet die contradictie nog worden aangetoond. Tot die tijd noem ik het 'op zijn best een paradox'.

quote:
Ik ben er niet mee eens. Een statische entiteit hoeft zichzelf niet te veranderen, maar de omgeving of bedoel je iets anders? Een dynamische entiteit wordt gedwongen om zichzelf voort te brengen.
Ik bedoel eenvoudig dat een statische entiteit die iets voortbrengt helemaal niet statisch is, per definitie niet. Dat zou dan weer wel een echte contradictie zijn.

quote:
God is niet complex, want dit zou inhouden dat God geschapen is. Dat God niet complex is, hoeft niet automatisch te betekenen dat God simpel is. Want niet-complex is niet logisch equivalent aan simpel.

Van Dale:
ingewikkeld
Ehr... nu wring je je wel in een heel vreemde semantische bocht. Het staat er toch echt: ingewikkeld... weinig ingewikkeld... complex en simpel zijn directe tegengestelden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 04-02-2011 13:48:10 ]
pi_92328087
quote:

Van Dale:
ingewikkeld
Klassiek theisme stelt dat God wel degelijk simpel is, trouwens. Zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Divine_simplicity
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:12:34 #58
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_92334279
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:29 schreef Dimens het volgende:
God is bedacht in de gedachte van de mens, verder bestaat hij dan ook alleen op papier en in onze gedachte.
Vrouwen aan the power! ...
*O* *O* *O*
pi_92334985
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 15:52 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Klassiek theisme stelt dat God wel degelijk simpel is, trouwens. Zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Divine_simplicity
Yep. En sja, als je bereid bent te accepteren dat complexiteit voortkomt uit iets dat simpel is... wat blijft er dan eigenlijk nog over van het complexiteitsargument? Niks wat mij betreft.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:49:22 #60
310990 Granduppaaaaah
Dolfijnen Reiki Specialist
pi_92336028
Hoe kan iets simpels alwetend zijn over iets dat meer complex is? Laplaces demoon komt dan om de hoek kijken.
Hoe kan hij het dan ook nog hebben gecreëerd als het niet meer dan toeval is dat het universum als functionele eenheid is geëindigd. Hij kan namelijk nooit de uitkomst hebben voorspeld. Met andere woorden: God zou meer iemand zijn die wat wat wetten verzint waaruit sporadisch iets functioneels ontstaat, een soort wetenschapper of alchemist die natuurkundige en andere wetten bij elkaar tovert, en daar mee aan de gang gaat om tot een werkend universum (nouja een universum waar leven kan bestaan). Of God is meer complex dan de wetten van logica kunnen verklaren.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:08:31 #61
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92340223
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:49 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Hoe kan iets simpels alwetend zijn over iets dat meer complex is? Laplaces demoon komt dan om de hoek kijken.
Hoe kan hij het dan ook nog hebben gecreëerd als het niet meer dan toeval is dat het universum als functionele eenheid is geëindigd. Hij kan namelijk nooit de uitkomst hebben voorspeld. Met andere woorden: God zou meer iemand zijn die wat wat wetten verzint waaruit sporadisch iets functioneels ontstaat, een soort wetenschapper of alchemist die natuurkundige en andere wetten bij elkaar tovert, en daar mee aan de gang gaat om tot een werkend universum (nouja een universum waar leven kan bestaan). Of God is meer complex dan de wetten van logica kunnen verklaren.
Dat noemen we deïsme en dat is niet verenigbaar met de hedendaagse religies, volgens mij zelfs niet met Boeddhisme.
In een dergelijk universum bekommert God zich niet om de mens en grijpt hij niet in ons leven in en is er geen hemel of hel. Niet echt een uitweg voor theïsten dus.
De wetten van de logica zijn universeel. De natuurwetten zouden wel anders kunnen zijn op andere plekken.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:17:56 #62
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92340727
quote:

Van Dale:
ingewikkeld
Jij blijft het maar niet begrijpen.
Er is geen reden om aan te nemen dat God niet complex is. De reden die jij opvoert, anders zou hij geschapen moeten zijn, is GEEN geldige reden. Dat is slechts een probleem voor degenen die vasthouden aan het bestaan van God. Een cirkelredenatie dus.

Waarom zou God dan complex zijn?
Omdat hij verondersteld wordt de schepper te zijn.
Een horloge is niet het product van toeval. De schepper van het horloge moet dus minimaal even complex zijn.
De schepper van het universum moet ook minimaal even complex zijn als het universum. In de visie van de theïst is het universum complex en geen toeval en niet zelfreproducerend.
De schepper ervan (God) moet dus complexer dan het hele universum zijn. Vrij complex dus.
En dat vereist dan weer dat God door iets dat minimaal even complex is geschapen is.
God kan dus niet ongeschapen zijn tenzij het universum het gevolg van toeval is. Alleen dat laatste staat een ongeschapen iets toe. In het geval van het universum zou dat bv quantumfluctuaties kunnen zijn. Dat kan het universum vanuit een toestand zonder complexiteit verklaren. God kan dat niet.
pi_92367246
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kom je tot deze conclusie? Een oneindige reeks kan best oneindig zijn zonder in herhaling te vallen? (Voorbeelden: Pi, waarden tussen 0 en 1, de verzameling der natuurlijke getallen, etc.)
Het gaat erom dat de causaliteit zichzelf moet dragen, niet dat de causaliteit perse in herhaling valt. Of duidelijker gezegd: de oorzaak moet een gevolg hebben en gevolg heeft een oorzaak wat is het die deze twee linkt?

btw: Pi raakt wel in herhaling in zijn decimalen. De natuurlijke getallen zijn een voortplanting van éénen (de één reproduceert zichzelf in groepjes. In het echt heb je geen twee appels, maar één appel en één appel). De reële waarden (0,1) hebben inderdaad geen herhaling.
quote:
[..]

Dit lijkt me persoonlijk helemaal een idiote mogelijkheid. :) Bovendien lijkt het me dat evolutie allerminst een doelgericht, laat staan een doelbewust proces is.
Elke mogelijkheid moet bekeken worden anders kan ik niet aantonen dat in elke logisch geval een contradictie optreedt.
quote:
[..]

Sorry, maar wat mij betreft moet die contradictie nog worden aangetoond. Tot die tijd noem ik het 'op zijn best een paradox'.
Ik hou je niet tegen omdat te doen, maar ik zal het wel lastig vallen ;).
quote:
[..]

Ik bedoel eenvoudig dat een statische entiteit die iets voortbrengt helemaal niet statisch is, per definitie niet. Dat zou dan weer wel een echte contradictie zijn.
Je bedoelt dat een statische entiteit alleen zijn omgeving kan veranderen als hij daarmee interactie heeft zo dat hij niet meer statisch is en dus heb je een contradictie. De statische entiteit doet niets en is alleen.
quote:
[..]

Ehr... nu wring je je wel in een heel vreemde semantische bocht. Het staat er toch echt: ingewikkeld... weinig ingewikkeld... complex en simpel zijn directe tegengestelden.
Nee, je moet goed kijken naar welke condities zijn gesteld aan het woord. In dit geval samengesteld en ingewikkeld. De enige reden waarom je een regressie zou krijgen bij de stelling:"God is complex", is omdat je bij een dergelijke stelling al vanuit gaat dat God geschapen is. Dus moet God geschapen zijn door een nog grotere God en die ook door een nog grotere et cetera. Ik denk dat wanneer gelovigen de complexiteitargument gebruiken dat ze doelen op causaliteit, dat er een onbewogen beweger is en niet dat alles zo ondoorgrondelijk is. Wat jij nu kan zeggen is dat er niet perse een God hoeft te zijn, maar dat er ook een regressie kan zijn en dit is wat je zegt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mathemaat op 05-02-2011 13:27:12 ]
pi_92367544
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:20 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het gaat erom dat de causaliteit zichzelf moet dragen, niet dat de causaliteit perse in herhaling valt. Of duidelijker gezegd: de oorzaak moet een gevolg hebben en gevolg heeft een oorzaak wat is het die deze twee linkt?

Je bedoelt dat een statische entiteit alleen zijn omgeving kan veranderen als hij daarmee interactie heeft zo dat hij niet meer statisch is en dus heb je een contradictie. De statische entiteit doet niets en is alleen.
Door God te plaatsen buiten de wereld (buiten iedere interactie met de wereld) maakt je God onaantoonbaar en overbodig.
The view from nowhere.
pi_92367599
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:17 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Jij blijft het maar niet begrijpen.
Er is geen reden om aan te nemen dat God niet complex is. De reden die jij opvoert, anders zou hij geschapen moeten zijn, is GEEN geldige reden. Dat is slechts een probleem voor degenen die vasthouden aan het bestaan van God. Een cirkelredenatie dus.

Waarom zou God dan complex zijn?
Omdat hij verondersteld wordt de schepper te zijn.
Een horloge is niet het product van toeval. De schepper van het horloge moet dus minimaal even complex zijn.
De schepper van het universum moet ook minimaal even complex zijn als het universum. In de visie van de theïst is het universum complex en geen toeval en niet zelfreproducerend.
De schepper ervan (God) moet dus complexer dan het hele universum zijn. Vrij complex dus.
En dat vereist dan weer dat God door iets dat minimaal even complex is geschapen is.
God kan dus niet ongeschapen zijn tenzij het universum het gevolg van toeval is. Alleen dat laatste staat een ongeschapen iets toe. In het geval van het universum zou dat bv quantumfluctuaties kunnen zijn. Dat kan het universum vanuit een toestand zonder complexiteit verklaren. God kan dat niet.
Hoe kan ik jou begrijpen, als jij het blijkbaar toch beter weet dan ik?
pi_92367687
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:28 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Door God te plaatsen buiten de wereld (buiten iedere interactie met de wereld) maakt God onaantoonbaar en overbodig.
Inderdaad, maar zou je ook God buiten de wereld kunnen plaatsen zó dat de schepping en God geen gedeelde eigenschappen hebben en dat God wel een interactie met de wereld heeft?
pi_92367755
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:31 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Inderdaad, maar zou je ook God buiten de wereld kunnen plaatsen zó dat de schepping en God geen gedeelde eigenschappen hebben en dat God wel een interactie met de wereld heeft?
Als God wel een interactie met de wereld heeft, maakt Hij deel uit van het proces (als een speler).
The view from nowhere.
pi_92367851
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als God wel een interactie met de wereld heeft, maakt Hij deel uit van het proces (als een speler).
Kan God dan wel geen gedeelde eigenschappen met de wereld hebben zijn en een speler zijn met het proces?
pi_92367897
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:35 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Kan God dan wel geen gedeelde eigenschappen met de wereld hebben zijn en een speler zijn met het proces?
Nee.
The view from nowhere.
pi_92367963
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee.
Dus eigenlijk weten we als mensen na duizend jaar filosoferen over God nog steeds heel weinig over God.
pi_92368085
quote:

[..]

Ah, eerder zei je namelijk:

quote:
Een oneindig regressie dwingt elke reeksen van gebeurtenissen om zichzelf voort te brengen. Dit houdt in dat alle gebeurtenissen in staat zijn om zichzelf voort te brengen.
Misschien begreep ik dat verkeerd, maar ik lees daar herhaling in. Als X zichzelf voortbrengt dan zal X wederom tot X leiden. Als dit niet is wat je bedoelt ontgaat het me werkelijk waar je hier nu heen wilt.

quote:
btw: Pi raakt wel in herhaling in zijn decimalen.
Niet dat het relevant is aangezien je de andere voorbeelden wel erkent, maar dit klopt niet:

quote:
De wiskundige constante pi is een irrationaal getal. Dit houdt in dat pi niet als een verhouding van twee hele getallen, niet als een eindige breuk te schrijven is. Dat betekent dat in de decimale voorstelling van pi geen zich herhalende periode voorkomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi_(wiskunde)

quote:
Elke mogelijkheid moet bekeken worden anders kan ik niet aantonen dat in elke logisch geval een contradictie optreedt.
Ik ben blij dat je dit in elk geval erkent. Ik hoop dat je ook mee kunt gaan in het volgende: het is onmogelijk om mogelijkheid X aan te tonen door een uitputtende opsomming van mogelijkheden te formuleren en (bijv) Y en Z uit te sluiten. Het probleem daar is namelijk dat het nooit mogelijk is om die uitputtende opsomming te formuleren en zeker te weten dat je alle mogelijkheden hebt gehad.

quote:
Ik hou je niet tegen omdat te doen, maar ik zal het wel lastig vallen ;).
Kom maar op. ;)

quote:
Een statische entiteit die een universum schept heeft toch interactie met dat universum?

quote:
Nee, je moet goed kijken naar welke condities zijn gesteld aan het woord. In dit geval samengesteld en ingewikkeld. De enige reden waarom je een regressie zou krijgen bij de stelling:"God is complex", is omdat je bij een dergelijke stelling al vanuit gaat dat God geschapen is. Dus moet God geschapen zijn door een nog grotere God en die ook door een nog grotere et cetera.
Ik ben niet degene die veronderstelt dat complexiteit per definitie geschapen is. Wat ik zeg is: als complexiteit een schepper vereist, dan geldt dat argument net zoveel voor die schepper zelf. Als complexiteit kan voortkomen uit eenvoud schiet je je eigen argument af.

quote:
Ik denk dat wanneer gelovigen de complexiteitargument gebruiken dat ze doelen op causaliteit, dat er een onbewogen beweger is en niet dat alles zo ondoorgrondelijk is. Wat jij nu kan zeggen is dat er niet perse een God hoeft te zijn, maar dat er ook een regressie kan zijn en dit is wat je zegt.
Klopt. De regressie houdt als argument voor god geen stand. God is daar geen oplossing voor iets dat niet werkelijk een probleem is. Dat betekent uiteraard niet dat er geen god is of kan bestaan, slechts dat dit argument weinig hout snijdt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 05-02-2011 15:25:20 ]
pi_92368337
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:38 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dus eigenlijk weten we als mensen na duizend jaar filosoferen over God nog steeds heel weinig over God.
Het maakt God overbodig.
The view from nowhere.
pi_92368415
quote:

[..]

Helemaal niks. ;) Zelfs als er een god bestaat (het zou natuurlijk kunnen), dan is er 0 verband tussen die entiteit en de inhoud van de verscheidene religies.
pi_92368801
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Helemaal niks. ;) Zelfs als er een god bestaat (het zou natuurlijk kunnen), dan is er 0 verband tussen die entiteit en de inhoud van de verscheidene religies.
Nu doe je me pijn :(. Hoe bedoel je?
pi_92368839
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:59 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Nu doe je me pijn :(. Hoe bedoel je?
Hoe jij je voelt heeft geen enkele invloed op wat wel of niet waar is. ;) Sorry.
pi_92368860
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe jij je voelt heeft geen enkele invloed op wat wel of niet waar is. ;) Sorry.
Ga je nog antwoord geven of lukt dat je niet?
Waarom is er tussen God en verscheidene religies geen verband?
pi_92368870
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het maakt God overbodig.
Waarom bestaan we?
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:04:28 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92368953
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:02 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Waarom bestaan we?
Waar haal je het idefix vandaan dat het bestaan een reden moet hebben anders dan causaliteit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92368966
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:01 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ga je nog antwoord geven of lukt dat je niet?
Waarom is er tussen God en verscheidene religies geen verband?
In jouw persoonlijke optiek:

quote:
De statische entiteit doet niets en is alleen.
Simpelgezegd: als er een dergelijk verband was, als religies inhoudelijk zijn gebaseerd op de werkelijke aard van die entiteit (nogmaals, als die uberhaupt bestaat), dan impliceert dat interactie tussen die entiteit en de aanhangers van religie. Een dergelijk soort interactie is nog nooit aannemelijk gemaakt, en de enorme verschillen tussen de religies (die vooral cultureel bepaald zijn) doen sterk anders vermoeden.
pi_92368970
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar haal je het idefix vandaan dat het bestaan een reden moet hebben anders dan causaliteit
Waarom bestaat het bestaan?
pi_92369004
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:04 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Zou het kunnen dat jouw 'waarom' vraag alleen een 'hoe' antwoord heeft?
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:06:31 #82
45206 Pietverdriet
pi_92369050
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:04 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Waarom denk je dat daar een reden voor moet zijn? Dat die er zou zijn is een assumptie
pi_92369055
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zou het kunnen dat jouw 'waarom' vraag alleen een 'hoe' antwoord heeft?
Dan is mijn bestaan zinloos en kom niet met feesten en vrouwen...
pi_92369083
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom denk je dat daar een reden voor moet zijn? Dat die er zou zijn is een assumptie
Wil je zeggen dat ik niet besta of dat ik een zinloos bestaan leidt?
pi_92369092
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:06 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat er geen hoger doel is gemoeid met jouw bestaan inderdaad. Ik kan me voorstellen dat je dat een onprettige gedachte vindt.. maar is dat onbehagen op zichzelf een argument? Ik denk het niet.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:08:03 #86
45206 Pietverdriet
pi_92369111
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:06 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Je posts getuigen in ieder geval niet van veel nut van jouw bestaan idd.
pi_92369220
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat er geen hoger doel is gemoeid met jouw bestaan inderdaad. Ik kan me voorstellen dat je dat een onprettige gedachte vindt.. maar is dat onbehagen op zichzelf een argument? Ik denk het niet.
Waarom zou ik geen hoger doel hebben?
pi_92369259
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:02 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Waarom bestaan we?
Je bent er onbedoeld.
The view from nowhere.
pi_92369281
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:10 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Waarom zou ik geen hoger doel hebben?
Waarom wel? Wat is de basis voor die aanname?
pi_92369314
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je bent niet bedoeld.
Besta ik per ongeluk?
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]

Waarom wel? Wat is de basis voor die aanname?
Mijn denken, of beter het zijn.
pi_92369334
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:13 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Mijn denken...
De aanname is de basis voor zichzelf?
pi_92369341
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

De aanname is de basis voor zichzelf?
Mijn denken, of beter het zijn.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:14:50 #93
45206 Pietverdriet
pi_92369354
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:13 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Besta ik per ongeluk?

Ja
pi_92369412
Voor alle duidelijkheid... ongeacht of er een god bestaat zijn er gedegen verklaringen voor het bestaan van leven en intelligentie, en minstens plausibele verklaringen voor het bestaan van religie. En geen van allen leunen ze op de aanname dat er een god is:

pi_92369711
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:16 schreef Molurus het volgende:
Voor alle duidelijkheid... ongeacht of er een god bestaat zijn er gedegen verklaringen voor het bestaan van leven en intelligentie, en minstens plausibele verklaringen voor het bestaan van religie. En geen van allen leunen ze op de aanname dat er een god is:

Waarom bestaan er zulke verklaringen? Sorry, nu doe ik flauw. :P
pi_92369732
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
Waarom?
pi_92369831
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:24 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Waarom bestaan er zulke verklaringen? Sorry, nu doe ik flauw. :P
Is dat een waarom of een hoe vraag? :P Als het een waarom vraag is, hoe concludeer jij dat er een doel is?

PS: ik raad je van harte aan die lezing nauwkeurig te bekijken.
pi_92369909
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is dat een waarom of een hoe vraag? :P Als het een waarom vraag is, hoe concludeer jij dat er een doel is?
Sorry, ik blijf bij de gedachte dat een regressie irrationaal is.
pi_92370010
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:29 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Sorry, ik blijf bij de gedachte dat een regressie irrationaal is.
Omdat je het alternatief onprettig vindt ongetwijfeld. Wat mij fascineert is: overtuig je jezelf daar nu echt mee?

Ik moet daarbij denken aan aan een young earth creationist die werkt als geoloog voor een oliemaatschappij. De man is er van overtuigd dat de aarde enkele duizenden jaren oud is, maar weet tegelijk alles af van miljoenen jaren oude aardlagen.. omdat dat nu eenmaal het soort zaken is dat je als geoloog moet weten om je werk te kunnen doen. Een opmerkelijk staaltje intellectuele acrobatiek waar ik alleen maar bewondering voor kan hebben.
pi_92370173
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat je het alternatief onprettig vindt ongetwijfeld. Wat mij fascineert is: overtuig je jezelf daar nu echt mee?

Ik moet daarbij denken aan aan een young earth creationist die werkt als geoloog voor een oliemaatschappij. De man is er van overtuigd dat de aarde enkele duizenden jaren oud is, maar weet tegelijk alles af van miljoenen jaren oude aardlagen.. omdat dat nu eenmaal het soort zaken is dat je als geoloog moet weten om je werk te kunnen doen. Een opmerkelijk staaltje intellectuele acrobatiek waar ik alleen maar bewondering voor kan hebben.
Nou nee en ja, ik vind regressie inderdaad onprettig en ik heb regressie uitgesloten met de ene post of jij moet met andere mogelijkheden komen voor een regressie. De gedachte dat doelloos mechanismes zijn die goed werken blijf ik daarom onmogelijk vinden.
pi_92370360
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:35 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Nou nee en ja, ik vind regressie inderdaad onprettig en ik heb regressie uitgesloten met de ene post of jij moet met andere mogelijkheden komen voor een regressie.
Zoals ik al zei, regressie is niet echt een probleem.. slechts een paradox. Tot we werkelijk kunnen spreken van een contradictie is het geen probleem dat om een oplossing vraagt.

Bovendien, zelfs als het wel een echt probleem was dan nog is de constatering dat ik geen oplossing voor je heb geen argument voor je eigen oplossing. Zoals ik eerder al schreef:

quote:
Ik hoop dat je ook mee kunt gaan in het volgende: het is onmogelijk om mogelijkheid X aan te tonen door een uitputtende opsomming van mogelijkheden te formuleren en (bijv) Y en Z uit te sluiten. Het probleem daar is namelijk dat het nooit mogelijk is om die uitputtende opsomming te formuleren en zeker te weten dat je alle mogelijkheden hebt gehad.
(Helaas reageerde je daar niet op, misschien wil je dat alsnog doen.)

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:35 schreef Mathemaat het volgende:
De gedachte dat doelloos mechanismes zijn die goed werken blijf ik daarom onmogelijk vinden.
Onprettig en onmogelijk zijn fundamenteel verschillende dingen. Je kunt iets onprettig vinden... maar iets onmogelijk vinden kan niet. Iets is mogelijk, of het is niet mogelijk.
pi_92370563
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, regressie is niet echt een probleem.. slechts een paradox. Tot we werkelijk kunnen spreken van een contradictie is het geen probleem dat om een oplossing vraagt.

Bovendien, zelfs als het wel een echt probleem was dan nog is de constatering dat ik geen oplossing voor je heb geen argument voor je eigen oplossing. Zoals ik eerder al schreef:
Ik zal ernaar kijken.
quote:
[..]

Ik hoop dat je ook mee kunt gaan in het volgende: het is niet onmogelijk om mogelijkheid X aan te tonen door een uitputtende opsomming van mogelijkheden te formuleren en (bijv) Y en Z en te sluiten. Het probleem daar is namelijk dat het nooit mogelijk is om die uitputtende opsomming te formuleren en zeker te weten dat je alle mogelijkheden hebt gehad.
Het kan als je weet dat er maar zoveel mogelijk mogelijkheden zijn. Ik heb er 6 behandeld. Ik kan geen andere vinden, omdat er geen andere mogelijkheden zijn dit komt voort uit de aannames van deze 6.
quote:
[..]

Onprettig en onmogelijk zijn fundamenteel verschillende dingen. Je kunt iets onprettig vinden... maar iets onmogelijk vinden kan niet. Iets is mogelijk, of het is niet mogelijk.
Klopt, maar jij vroeg je af, dus ik wilde antwoord geven.
pi_92370674
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:47 schreef Mathemaat het volgende:

Het kan als je weet dat er maar zoveel mogelijk mogelijkheden zijn. Ik heb er 6 behandeld. Ik kan geen andere vinden, omdat er geen andere mogelijkheden zijn dit komt voort uit de aannames van deze 6.
"Je kan geen andere mogelijkheid vinden" is toch geen erg sterk bewijs dat je opsomming uitputtend is? Dezelfde redenatie was voor Darwin het bewijs dat leven geschapen is. Zoveel wetenschappelijke vraagstukken werden in het verleden beantwoord met "God" omdat men geen andere mogelijkheden kon bedenken. En de meesten daarvan zijn inmiddels volledig goddeloos en overtuigend verklaard.
pi_92371235
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Je kan geen andere mogelijkheid vinden" is toch geen erg sterk bewijs dat je opsomming uitputtend is? Dezelfde redenatie was voor Darwin het bewijs dat leven geschapen is. Zoveel wetenschappelijke vraagstukken werden in het verleden beantwoord met "God" omdat men geen andere mogelijkheden kon bedenken. En de meesten daarvan zijn inmiddels volledig goddeloos en overtuigend verklaard.
Stel er zijn nog meer mogelijkheden dan deze zes, dan zijn er mogelijkheden die niet al zijn geweest. We kijken naar de gebruikte aannames:
Dit houdt in dat alle gebeurtenissen in staat zijn om zichzelf voort te brengen:
- alles is in staat om alles voort te brengen;
- alles is in staat om alleen zichzelf voort te brengen;
- alles is in staat om selectief iets voort te brengen (deze splitst in tweeën; het selecteert dus hij heeft een doel (doel hoeft niet bewust te zijn, het is dat je naar een punt toe beweegt)):
- Het doel van alles zit in alles (deze splitst in tweeën):
Omdat alles constant iets aan het voortbrengen is, wordt de ketting (van causaliteit) van wat die nog moet voortbrengen kleiner
of het doel van alles zit in alles en wat (de ketting van causaliteit) die nog moet voortbrengen wordt niet kleiner;
- Het doel is voortgebracht door alles;
De enige waar je nog verder zou kunnen kijken is de derde: alles is in staat om selectief iets voort te brengen. Omdat alles selecteert bestaat er een doel van alles. Waar bevindt dit doel? In alles of niet in alles.
Misschien kan ik die van in alles vergroten, maar ik zie niet waarom die niet tot een contradictie gaat leiden :P.

Als je niet eens bent met mijn methode dan mag je dat gerust zeggen, dan hebben we een meningsverschil over logica.

PS: Ik kap nu met de discussie. Ik ga nu een appeltaart bakken :D.
pi_92371358
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 15:08 schreef Mathemaat het volgende:

Stel er zijn nog meer mogelijkheden dan deze zes, dan zijn er mogelijkheden die niet al zijn geweest. We kijken naar de gebruikte aannames:
Dit houdt in dat alle gebeurtenissen in staat zijn om zichzelf voort te brengen:

<knip lijstje>

Als je niet eens bent met mijn methode dan mag je dat gerust zeggen, dan hebben we een meningsverschil over logica.
Het is niet zozeer dat ik het niet eens ben met je methode... het ontgaat me vooralsnog wat je bedoelt met het onderstreepte. Aangezien de rest van je pleidooi daarop voortborduurt is het wat mij betreft Chinees.

quote:
PS: Ik kap nu met de discussie. Ik ga nu een appeltaart bakken :D.
Ongeacht of die appeltaart een hoger doel dient lijkt dat me een prettige bezigheid. :P
pi_92375885
quote:

[..]

- alles is in staat om alles voort te brengen;
- alles is in staat om alleen zichzelf voort te brengen;
- alles is in staat om selectief iets voort te brengen (deze splitst in tweeën; het selecteert dus hij heeft een doel (doel hoeft niet bewust te zijn, het is dat je naar een punt toe beweegt)):
- Het doel van alles zit in alles (deze splitst in tweeën):
Omdat alles constant iets aan het voortbrengen is, wordt de ketting (van causaliteit) van wat die nog moet voortbrengen kleiner
of het doel van alles zit in alles en wat (de ketting van causaliteit) die nog moet voortbrengen wordt niet kleiner;
- Het doel is voortgebracht door alles;
Hoe plaats jij evolutieleer binnen deze logica?
pi_92377230
De mens heeft niet genoeg capaciteit om deze vraag te kunnen beantwoorden. Speculeren is leuk maar wees voorzichtig met het doen van uitspraken over iets waar wij geen weet van hebben.
Mooooooooo
pi_92377746
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 18:02 schreef Chief-Patron het volgende:
De mens heeft niet genoeg capaciteit om deze vraag te kunnen beantwoorden. Speculeren is leuk maar wees voorzichtig met het doen van uitspraken over iets waar wij geen weet van hebben.
De vraag wordt uiteraard gesteld aan gelovigen, mensen die over het algemeen wel uitspraken daarover doen. ;)
pi_92379623
quote:

Ik ga nu een appeltaart bakken :D.
Ik ken een goddelijk recept.
pi_92382310
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 19:10 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Ik ken een goddelijk recept.
Dat moet zekers Limburgse vlaai zijn.
pi_92384211
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 18:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

De vraag wordt uiteraard gesteld aan gelovigen, mensen die over het algemeen wel uitspraken daarover doen. ;)
Hmm juist, laat me dan een toelichting geven vanuit een islamitisch oogpunt.

Ten eerste, Moslims vergelijken God niet met zijn creatie. Allah staat boven zijn creatie en is compleet verheven, zijn verhevenheid is zodanig dat de menselijke descriptie niet genoeg is om zijn verhevenheid te kunnen omvatten of beschrijven. Hij is niet zoals zijn creatie.

In de Qor'Aan verteld Allah/God dat hij ''As-Samad'' (De meest aangebeden van allemaal) is. Hij is ook de ''Al-Awwal'' (De eerste) en de ''Al-Akhir'' (De laatste). Hij heeft geen begin en ook geen eind. Dit is hoe hij altijd was, altijd is, en altijd zal zijn, om het zo te noemen.

Ten tweede, Islam is erg duidelijk over de kwestie van vragen stellen over Allah, er word gewaarschuwd dat mensen geïnfluenceerd kunnen worden door zulke vragen waardoor de persoon kan gaan twijfelen en uiteindelijk dwalende raakt.

De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zij in een Hadith over de Duivel hoe hij mensen dingen influistert met vragen zoals: ''Wie heeft dit of dat gecreëerd?'' Logischerwijs zal een mens dan antwoorden: ''God!'' Totdat hij bij de vraagt kom: ''En wie heeft God dan gecreëerd?'' De profeet Mohammed (vrede zij met hem) droeg de moslims op om dan het volgende te zeggen: ''Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de Duivel.'' Vervolgens horen moslims deze gedachtes op te geven.

Door de eeuwen heen (en nog steeds) waren er vele andere gelijksoortige vragen die vijanden van het geloof stelden aan gelovigen om hun geloof in God te verzwakken.

Ter illustratie:

Als een ongelovige naar jouw toekomt en vraag of je in god gelooft zal je logischerwijs antwoorden met: ''Ja''

Dan zal hij vragen: ''Kan jouw god iets doen?'' Jij antwoord met ''Ja''

Dan zal hij vragen: ''Kan jouw god een enorm iets maken?'' Jij antwoord met: ''Ja natuurlijk''

Dan zal hij vragen: ''Kan jouw god iets maken dat zo groot is dat niemand het kan verplaatsen'' Jij antwoord met: ''Ja''

Dan zal hij vragen: ''Je bedoelt dat jouw god zoiets groots kan maken dat niks het ooit zal kunnen verplaatsen?'' Jij antwoord nogmaals met: ''Ja''

Dan zegt hij: ''Zo groot dat zelfs jouw god het niet kan bewegen?'' Nu heb je een probleem.

Of je antwoord met: ''Ja'' Dan zal hij zeggen: ''Dat betekent dus dat jouw God niet alles kan. Want nu is er iets dat jouw God niet kan doen. Hij kan het object niet verplaatsen.''

Maar als je antwoord met: ''Nee'' Dan zal hij simpelweg zeggen: ''Dan is dit iets wat jouw god niet kan doen''

Dit is een gelijksoortig probleem als de vraag wie god heeft gecreëerd. Dit is het idee dat god een probleem heeft met zijn eigen creatie. He concept van God in de Islam is dat hij nooit word vergeleken met zijn creatie. Hij zegt alleen ''Wees'' en het word. God volgt niet dezelfde handelswijze als mensen en zijn manier van handelen is allesbehalve hetzelfde als die van zijn creatie. Binnen de wetten van de creatie is dat er niks beweegt zonder een draaipunt, een hefboom en een kracht. God heeft geen draaipunt nodig of een hefboom om iets te bewegen. Een van zijn eigenschappen is dat hij de ''Al-Qawiyy'' (de almachtige) is.

Hij is de kracht. Hij valt niet onder de regels van zijn creatie. Hij maakt de regels. Hij werkt binnen zijn eigen regels; Hij verandert zijn regels zoals het hem behaagt, en volgens de manier die hij geschikt vind.

Het was een korte toelichting maar hopelijk heb ik het een beetje kunnen verhelderen hoe er vanuit een gelovig oogpunt naar word gekeken.
Mooooooooo
pi_92404352
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 20:57 schreef Chief-Patron het volgende:

[..]

Kortom, alle vragen naar Allah worden beantwoord met:

Te verheven om iets over te kunnen zeggen.

Ga maar gewoon op je knieeen zitten en geloof.
  maandag 7 februari 2011 @ 04:10:04 #113
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92446370
quote:

[..]

Ten eerste, Moslims vergelijken God niet met zijn creatie. Allah staat boven zijn creatie en is compleet verheven, zijn verhevenheid is zodanig dat de menselijke descriptie niet genoeg is om zijn verhevenheid te kunnen omvatten of beschrijven. Hij is niet zoals zijn creatie.

In de Qor'Aan verteld Allah/God dat hij ''As-Samad'' (De meest aangebeden van allemaal) is. Hij is ook de ''Al-Awwal'' (De eerste) en de ''Al-Akhir'' (De laatste). Hij heeft geen begin en ook geen eind. Dit is hoe hij altijd was, altijd is, en altijd zal zijn, om het zo te noemen.

Ten tweede, Islam is erg duidelijk over de kwestie van vragen stellen over Allah, er word gewaarschuwd dat mensen geïnfluenceerd kunnen worden door zulke vragen waardoor de persoon kan gaan twijfelen en uiteindelijk dwalende raakt.

De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zij in een Hadith over de Duivel hoe hij mensen dingen influistert met vragen zoals: ''Wie heeft dit of dat gecreëerd?'' Logischerwijs zal een mens dan antwoorden: ''God!'' Totdat hij bij de vraagt kom: ''En wie heeft God dan gecreëerd?'' De profeet Mohammed (vrede zij met hem) droeg de moslims op om dan het volgende te zeggen: ''Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de Duivel.'' Vervolgens horen moslims deze gedachtes op te geven.

Door de eeuwen heen (en nog steeds) waren er vele andere gelijksoortige vragen die vijanden van het geloof stelden aan gelovigen om hun geloof in God te verzwakken.

Ter illustratie:

Als een ongelovige naar jouw toekomt en vraag of je in god gelooft zal je logischerwijs antwoorden met: ''Ja''

Dan zal hij vragen: ''Kan jouw god iets doen?'' Jij antwoord met ''Ja''

Dan zal hij vragen: ''Kan jouw god een enorm iets maken?'' Jij antwoord met: ''Ja natuurlijk''

Dan zal hij vragen: ''Kan jouw god iets maken dat zo groot is dat niemand het kan verplaatsen'' Jij antwoord met: ''Ja''

Dan zal hij vragen: ''Je bedoelt dat jouw god zoiets groots kan maken dat niks het ooit zal kunnen verplaatsen?'' Jij antwoord nogmaals met: ''Ja''

Dan zegt hij: ''Zo groot dat zelfs jouw god het niet kan bewegen?'' Nu heb je een probleem.

Of je antwoord met: ''Ja'' Dan zal hij zeggen: ''Dat betekent dus dat jouw God niet alles kan. Want nu is er iets dat jouw God niet kan doen. Hij kan het object niet verplaatsen.''

Maar als je antwoord met: ''Nee'' Dan zal hij simpelweg zeggen: ''Dan is dit iets wat jouw god niet kan doen''

Dit is een gelijksoortig probleem als de vraag wie god heeft gecreëerd. Dit is het idee dat god een probleem heeft met zijn eigen creatie. He concept van God in de Islam is dat hij nooit word vergeleken met zijn creatie. Hij zegt alleen ''Wees'' en het word. God volgt niet dezelfde handelswijze als mensen en zijn manier van handelen is allesbehalve hetzelfde als die van zijn creatie. Binnen de wetten van de creatie is dat er niks beweegt zonder een draaipunt, een hefboom en een kracht. God heeft geen draaipunt nodig of een hefboom om iets te bewegen. Een van zijn eigenschappen is dat hij de ''Al-Qawiyy'' (de almachtige) is.

Hij is de kracht. Hij valt niet onder de regels van zijn creatie. Hij maakt de regels. Hij werkt binnen zijn eigen regels; Hij verandert zijn regels zoals het hem behaagt, en volgens de manier die hij geschikt vind.

Het was een korte toelichting maar hopelijk heb ik het een beetje kunnen verhelderen hoe er vanuit een gelovig oogpunt naar word gekeken.
Samengevat roepen Allah en Mohammed op tot blind geloof.
Ze onderkennen dat ze bang zijn dat als mensen voor zichzelf gaan nadenken weleens tot de conclusie zouden kunnen komen dat dingen anders zijn dan zoals door de islamitische dogma's beschreven is.
Blijkbaar hebben Allah/Mohammed zelf ook weinig vertrouwen in hun eigen geloof.
Geeft wel te denken over de validiteit, niet?
pi_92549827
Wie heeft god gemaakt?

Ed en Willem Bever van de Fabeltjeskrant!
lobet2.blogspot.com
pi_92550473
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 18:02 schreef Chief-Patron het volgende:
quote:

[..]

<heel veel uitspraken>
_O- :') ^O^
pi_92551860
quote:

[..]

Prachtig staaltje zwart/wit denken.
Mensen die kritiek hebben, ongelovig zijn of simpelweg anders gelovig zijn wegzetten als de vijand die er alleen op uit is om het geloof van gelovigen te verzwakken. (alsof ze stiekem wel geloven maar ervoor kiezen om opstandig te zijn of om aan de kant van de duivel te staan)
Je laat imo hiermee heel duidelijk zien dat je je niet kan inleven in de gedachtengang van anders denkenden.
pi_92567222
quote:
11s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:10 schreef Totebol het volgende:
Wie heeft god gemaakt?

[ afbeelding ]

Ed en Willem Bever van de Fabeltjeskrant!
_O-
pi_92572968
quote:

[..]

daar zou natuurlijk een hele simpele reden voor kunnen zijn ;)
pi_92573654
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:03 schreef Mathemaat het volgende:

Jawel, je gebruikt een cirkelredenering. Je neemt door te zeggen dat God complex is aan dat God geschapen is, waarmee je concludeert dat God geschapen is.
Appel is groen, dus appel is groen.

Zoek eens op wat complex betekent.
Van Dale:
com·plex bn; zn.: -xiteit samengesteld en ingewikkeld
Als je iets complex noemt, dan noem je de iets geschapen. Want hoe kan iets samengesteld zijn, maar niet geschapen?

Als we een versie van God nemen die de meeste gelovigen schijnen aan te hangen dan hebben we een God die bepaalde eigenschappen schijnt te hebben
naast dat hij de maker is van alles wat is
heeft hij bepaalde voorkeuren wat mensen wel en niet doen
wil graag aanbeden worden
en schijnbaar geeft hij genoeg om bepaalde mensen om iig van sommige hun gebeden te verhoren.

dit met alle andere eigenschappen van God klinkt als een zeer complexe entiteit
En als het een niet complexe God is kan het niet alle eigenschappen hebben die het theïsme God toekent. God kan dan enkel nog een soort ding op zich zijn zonder een functie uit te kunnen voeren wat voor de gelovige God tot God maakt.
pi_92574620
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:53 schreef daftme het volgende:
De duivel haat mensen, hij heeft totaal geen respect voor ze en blijkbaar zou hij maar twee doelen hebben:
- Mensen eeuwig pijnigen, omdat ie ze niet mag.
- Mensen van God weg leiden, omdat milennia geleden God ooit eens wat had gedaan.

Hiermee is eigenlijk ook wel bewezen dat de Duivel een vrouw moet zijn, mannen hadden het vergeten en waren samen een biertje gaan drinken.

quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:13 schreef Scuidward het volgende:
Persoonlijk denk ik de mens zelf, als een soort innerlijk figuur.
Onze eigen schepper maken, wat lekker diepzinnig ^^
  donderdag 10 februari 2011 @ 01:54:30 #121
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92577563
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:59 schreef tsijben het volgende:

[..]

De duivel haat mensen, hij heeft totaal geen respect voor ze en blijkbaar zou hij maar twee doelen hebben:
- Mensen eeuwig pijnigen, omdat ie ze niet mag.
- Mensen van God weg leiden, omdat milennia geleden God ooit eens wat had gedaan.
Afgaande op het oude testament verschilt God in dit alles minimaal van de duivel behalve dat God vele vele malen bloeddorstiger is.
quote:
Hiermee is eigenlijk ook wel bewezen dat de Duivel een vrouw moet zijn, mannen hadden het vergeten en waren samen een biertje gaan drinken.
God is behoorlijk seksistisch. Vrouwen zijn volgens de Abrahamistische God minderwaardig dus dit zou best kunnen.
quote:
Onze eigen schepper maken, wat lekker diepzinnig ^^
Eerder een beetje zelfbevlekkerig.
pi_92579896
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:30 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ja en of jij spreekt uit onwetendheid en hebt geen idee waar je het over hebt.
pi_92580417
Niemand heeft God gecreëerd maar Hij is 'infinite' en zichzelf gecreëerd?
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
pi_92586672
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:54 schreef ZureMelk het volgende:
Afgaande op het oude testament verschilt God in dit alles minimaal van de duivel behalve dat God vele vele malen bloeddorstiger is.
Afgaande op welke stukken dan?
En hoeveel slachtoffers heeft de duivel dan op zijn geweten?
  zondag 13 februari 2011 @ 23:53:38 #125
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92750126
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 13:35 schreef tsijben het volgende:

[..]

Afgaande op welke stukken dan?
En hoeveel slachtoffers heeft de duivel dan op zijn geweten?
In dit boek:
Drunk With Blood: God's killings in the Bible
http://www.amazon.com/dp/(...)RSTK1MKZY2P8Y6D6N74&
wordt daar tot in detail op ingegaan.

Het gaat om daden door God zelf en in naam van God.

De Duivel: 10 moorden
God: 2,476,633 waarvan 14.700 wegens het klagen over het moorden :X

(Er is een andere telling met 60 moorden voor Satan en een kleine 25 miljoen voor God)
  zondag 13 februari 2011 @ 23:56:28 #126
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_92750291
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:53 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

In dit boek:

(Er is een andere telling met 60 moorden voor Satan en een kleine 25 miljoen voor God)
Ben van mening dat we ergens in een ver verleden zijn afgedwaald van de juiste god dan :)
pi_92760525
De mensen die door satan vermoord werden, dat gebeurde in opdracht van God. Voorbeeld Jobs familie. God gaf satan toestemming om zo Job's geloof te testen voor een weddenschap. Lijkt me ook logisch dat voor alles wat satan probeert, hij toestemming van god nodig heeft. De één is almachtig en de ander niet. Dus kun je gelijk die 10 of 60 extra moorden ook bij god rekenen

[ Bericht 2% gewijzigd door tastycomawife op 14-02-2011 11:34:50 ]
pi_92762380
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:53 schreef ZureMelk het volgende:
In dit boek:

En hoeveel mensen hebben anderen vermoord doordat ze naar het kwaad afdreven?
pi_92763024
Definieer 'het kwaad'. Nogal een subjectief begrip lijkt me.
pi_92779982
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 12:26 schreef Modus het volgende:
Definieer 'het kwaad'. Nogal een subjectief begrip lijkt me.
De wil om kwaad te doen zit in elk mens, de een minder aanwezig dan bij de ander

maar 'het kwaad' ? Weetniet of er een bron is (satan? maar die bestaat niet.)
pi_92788407
quote:
Op maandag 14 februari 2011 18:41 schreef shintek het volgende:
[..]
(satan? maar die bestaat niet.)
Die kan goed liegen die satan. Hitler was zo bezeten als maar zijn kan m.i.
pi_92791299
Maja, god schiep alles... dus ook.. :P
  dinsdag 15 februari 2011 @ 00:25:00 #133
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92802685
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 12:09 schreef tsijben het volgende:

[..]

En hoeveel mensen hebben anderen vermoord doordat ze naar het kwaad afdreven?
Ik heb geen idee wat je bedoelt. Waarschijnlijk een heel stuk minder aangezien "het kwaad" niet bestaat.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 00:26:41 #134
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92802788
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 20:51 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Die kan goed liegen die satan. Hitler was zo bezeten als maar zijn kan m.i.
Hij was een Christen en de Joden hebben Christus vermoord.
Misschien was hij bezeten door God.
pi_92806207
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 00:26 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Hij was een Christen en de Joden hebben Christus vermoord.
Misschien was hij bezeten door God.
Hij was een vrijmetselaar, geen christen.
Corrie ten Boom was een christen.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 13:15:19 #136
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92815657
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 03:26 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Hij was een vrijmetselaar, geen christen.
Corrie ten Boom was een christen.
Hitler was een Katholiek die nooit zijn geloof afgevallen is.
Hij heeft in diverse uitspraken aan God gerefereerd.
Het reguliere leger, de SS en de Hitlerjugend hadden "Gott mit uns" op hun dolken en riemen staan:
http://www.google.nl/imag(...)=wi&biw=1680&bih=838

Hitler was een felle tegenstander van de vrijmetselarij:

quote:
Hitler and Freemasonry

Hitler praising Freemasonry?
"All the supposed abominations, the skeletons and deaths heads, the coffins and the mysteries, are mere bogeys for children. But there is one dangerous element and that is the element I have copied from them. They form a sort of priestly nobility. They have developed an esoteric doctrine not merely formulated, but imparted through the symbols and mysteries in degrees of initiation. The hierarchical organization and the initiation through symbolic rites, that is to say, without bothering the brain but by working on the imagination through magic and the symbols of a cult, all this has a dangerous element, and the element I have taken over. Don't you see that our party must be of this character...? An Order, that is what it has to be an Order, the hierarchial Order of a secular priesthood... Ourselves or the Freemasons or the Church there is room for one of the three and no more... We are the strongest of the three and shall get rid of the other two." 2

The reality
"On Hitlers rise to power, the ten Grand Lodges of Germany were dissolved.3 Many among the prominent dignitaries and members of the Order were sent to concentration camps. The Gestapo seized the membership lists of the Grand Lodges and looted their libraries and collections of Masonic objects. Much of this loot was then exhibited in an "Anti-Masonic Exposition" inaugurated in 1937 by Herr Dr. Joseph Goebbels in Munich. The Exposition included completely furnished Masonic temples.
"The persecution was carried over into Austria when the country was captured by the Nazis. The Masters of the various Vienna lodges were immediately confined in the most notorious concentration camps, including the horrible living hell at Dachau in Bavaria. The same procedure was repeated when Hitler took over Czechoslovakia, then Poland. Immediately after conquering Holland and Belgium, the Nazis ordered the dissolution of the lodges in those nations.
Uitspraken van Hitler:
quote:
"While the international world Jew slowly but surely strangles us, our so-called patriots shouted against a man and a system which dared in one corner of the earth at least, to free themselves from the Jewish-Masonic embrace and oppose a nationalistic resistance to this international world poisoning."
quote:
"The general pacifistic paralysis of the national instinct of self preservation begun by Freemasonry in the circles of the so-called intelligentsia is transmitted to the broad masses and above all to the bourgeoisie by the activity of the big papers which today are always Jewish."
quote:
"The prohibition of Masonic secret societies, the persecution of the supra-national press as well as the continuous demolition of international Marxism, and, conversely, the steady reinforcement of the Fascist state conception, will in the course of the years cause the Italian Government to serve the interests of the Italian people more and more, without regard for the hissing of the Jewish world hydra."
Dus, nee, Hitler was niet bepaald een fan van de vrijmetselarij.
Probeer eens iets anders zou ik zeggen.
pi_92820567
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 13:15 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Hitler was een Katholiek die nooit zijn geloof afgevallen is.
... An Order, that is what it has to be an Order, the hierarchial Order of a secular priesthood... Ourselves or the Freemasons or the Church there is room for one of the three and no more... We are the strongest of the three and shall get rid of the other two."

Geen idee wie mij dat heeft wijsgemaakt dan, dat heb ik nooit geweten. Vond die vent ook te eng om me er echt in te verdiepen. Het rare is wel dat ie dan zei katholiek te zijn, maar van de kerk af wou.
pi_92822843
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:08 schreef Gedoetje het volgende:

[..]

Geen idee wie mij dat heeft wijsgemaakt dan, dat heb ik nooit geweten. Vond die vent ook te eng om me er echt in te verdiepen. Het rare is wel dat ie dan zei katholiek te zijn, maar van de kerk af wou.
Hitler is een populair voorbeeld van een "ongelovige" die verschrikkelijke dingen deed. Helaas een net zo slecht voorbeeld als Einstein (waarvan ten onrechte wordt beweerd dat hij een theist was) en Stalin (die welliswaar ongelovig was, maar vooral atheisme propageerde omdat hij niets moest hebben van concurrerende ideologieen).

Of het waar is weet ik trouwens niet, maar heb wel s gehoord dat Hitler opdracht gegeven zou hebben om een anti-joodse Bijbel te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 15-02-2011 18:27:56 ]
pi_92823381
tvp, mooie discussie, dit wil ik op mijn gemak eens nalezen.
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')