abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92224795
Ik weet het antwoord hierop, maar ik wil jullie antwoord horen

Als je toch niet serieus gaat posten doe dan je beste poging tot humor :)
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:13:59 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_92224854
Persoonlijk denk ik de mens zelf, als een soort innerlijk figuur.
pi_92224881
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:20:35 #4
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_92225229
Je vraag is ambigu. Ik (en iedereen hier, waarschijnlijk) snap wel wat je bedoelt, maar in feite zijn zowel bijvoorbeeld "De mens heeft God gemaakt" als "God heeft de mens gemaakt" juiste antwoorden..
*Think outside the box*
pi_92225702
God is gemaakt in de gedachte van de mens, verder bestaand hij dan ook alleen op papier en in onze gedachte.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:37:08 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_92226114
Lees: Job; A comedy of Justice eens.

Daar krijgen god en satan (en later ook Thor) op hun flikker van iemand achter een bureau waar zij verantwoording aan verschuldigd zijn. :D

Verder; regressie probleem.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_92226336
Wat is god?
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:48:21 #8
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_92226761
religies claimen dat er een god moet bestaan, omdat iets dat zo complex is als het universum, geschapen MOET zijn. iets dat geschapen is moet een schepper hebben, ergo: god.

echter, een schepper die het voor elkaar krijgt om een volledig heelal, inclusief natuurwetten, evolutie, scheikundige reacties, zwaartekracht en weet ik het allemaal te scheppen, kan onmogelijk een eenvoudig wezen zijn. die god moet dus ook geschapen zijn, volgens de logica van religies zelf.

als we dan toch moeten veronderstellen dat er ooit iets complex is geweest dat niet geschapen is, laten we dan de kortste weg nemen en zeggen dat dat naar alle waarschijnlijkheid het heelal is.

dus: niemand heeft god gemaakt, want hij bestaat niet.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_92226906
ik wist niet dat die stuk was, maar goed dat weer gemaakt is ^O^
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 2 februari 2011 @ 15:50:40 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92226907
Een zwaar bezopen persoon die iets gedaan heeft en toen maar heeft verzonnen dat er een entiteit zou zijn die dat gedaan zou hebben zodat hij niet de schuld zou krijgen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_92227129
En hoe kan de duivel slecht zijn als hij slechte mensen straft. Vragen, vragen...
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_92227306
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:53 schreef daftme het volgende:
En hoe kan de duivel slecht zijn als hij slechte mensen straft. Vragen, vragen...
Goed punt trouwens, maar hier zitten niet zoveel christenen ofwel? :)
pi_92233688
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:48 schreef punchdrunk het volgende:
religies claimen dat er een god moet bestaan, omdat iets dat zo complex is als het universum, geschapen MOET zijn. iets dat geschapen is moet een schepper hebben, ergo: god.

echter, een schepper die het voor elkaar krijgt om een volledig heelal, inclusief natuurwetten, evolutie, scheikundige reacties, zwaartekracht en weet ik het allemaal te scheppen, kan onmogelijk een eenvoudig wezen zijn. die god moet dus ook geschapen zijn, volgens de logica van religies zelf.
Bah, de stelling die je gebruikt is vaag. De stelling die je probeert te weerleggen gaat als volgt: "Als het universum complex is dan is de universum geschapen door God." Je gaat echter doorredeneren met de logica voor de juistheid van deze stelling zonder eerst complexiteit te definiëren; je definieert pas in je weerlegging...

quote:
Een Schepper die het voor elkaar krijgt om een volledig heelal, inclusief natuurwetten, evolutie, scheikundige reacties, zwaartekracht en weet ik het allemaal te scheppen
Uit dit stukje van je kan ik opmaken dat je complexiteit definieert als een convergentie (alles komt uit één actie). Als dit waar is, dan klopt je aanname niet over God.
Bewijs:
Stel God is.
Als God complex is dan is hij geschapen door een complexere iets.
Dit klopt alleen als God geschapen is door iets complexer.
We maken de stelling discreter:
Als iets complex is dan is deze iets geschapen door een complexere iets.
Als alles(zonder God) complex is, dan is alles geschapen door een complexere iets.
Dit houdt in dat deze complexere iets divergeert naar een nog complexere iets.
Deze complexere iets divergeert naar een nog complexere iets.
Ofwel je komt terecht in een oneindige regressie.
De regressie kun je weghalen door te zeggen dat God niet complex is. Als we geen regressie willen, moeten we concluderen dat God niet complex is. Dus God is niet complex, ofwel God is niet geschapen.

quote:
als we dan toch moeten veronderstellen dat er ooit iets complex is geweest dat niet geschapen is, laten we dan de kortste weg nemen en zeggen dat dat naar alle waarschijnlijkheid het heelal is.

dus: niemand heeft god gemaakt, want hij bestaat niet.
Nee, eigenlijk kun je ermee bewijzen dat we in een oneindige regressie zitten of dat God niet complex is. Dat iets complex is, brengt al met zich mee dat de iets geschapen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mathemaat op 02-02-2011 22:04:31 ]
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  woensdag 2 februari 2011 @ 17:47:16 #14
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_92233807
Ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_92233851
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:47 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, altijd (oké niet) :D.
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:19:02 #16
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92245393
quote:
12s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:44 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Bah, de stelling die je gebruikt is vaag. De stelling die je probeert te weerleggen gaat als volgt: "Als de universum complex is dan is de universum geschapen door God." Je gaat echter doorredeneren met de logica voor de juistheid van deze stelling zonder eerst complexiteit te definiëren; je definieert pas in je weerlegging...

[..]

Uit dit stukje van je kan ik opmaken dat je complexiteit definieert als een convergentie (alles komt uit één actie). Als dit waar is, dan klopt je aanname niet over God.
Bewijs:
Stel God is.
Als God complex is dan is hij geschapen door een complexere iets.
Dit klopt alleen als God geschapen is door iets complexer.
We maken de stelling discreter:
Als iets complex is dan is deze iets geschapen door een complexere iets.
Als alles(zonder God) complex is, dan is alles geschapen door een complexere iets.
Dit houdt in dat deze complexere iets convergeert naar een nog complexere iets.
Deze complexere iets convergeert naar een nog complexere iets.
Ofwel je komt terecht in een oneindige regressie.
De regressie kun je weghalen door te zeggen dat God niet complex is. Als we geen regressie willen, moeten we concluderen dat God niet complex is. Dus God is niet complex, ofwel God is niet geschapen.

[..]

Nee, eigenlijk kun je ermee bewijzen dat we in een oneindige regressie zitten of dat God niet complex is. Dat iets complex is, brengt al met zich mee dat de iets geschapen is.
Onzinnig.
Als God het heelal bewust ontworpen heeft met een doel dan moet hij complexer zijn.
En dat stellen de meeste geloven dan ook. God zou alwetend en almachtig zijn. Een oneindige complexiteit dus en die moet weer door iets nog complexer geschapen zijn. En dat kan per definitie niet dus kan God per definitie niet bestaan.

Als je stelt dat iets niet geschapen hoeft te zijn dan valt gelijk het argument dat er een God moet zijn om het heelal geschapen te hebben weg.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_92246177
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:19 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Onzinnig.
Als God het heelal bewust ontworpen heeft met een doel dan moet hij complexer zijn.
En dat stellen de meeste geloven dan ook. God zou alwetend en almachtig zijn. Een oneindige complexiteit dus en die moet weer door iets nog complexer geschapen zijn. En dat kan per definitie niet dus kan God per definitie niet bestaan.

Als je stelt dat iets niet geschapen hoeft te zijn dan valt gelijk het argument dat er een God moet zijn om het heelal geschapen te hebben weg.
Onzin, God is niet complex. Als je God complex wil noemen, dan moet je een complexiteit aan God toekennen waarbij de definitie van de bekende complexiteit niet opgaat. Daarbij iets complex noemen zegt al per definitie vanuit het woord complex (zoals die gedefinieerd is) dat de iets geschapen is. Hiermee wring je je gelijk en dat is geen juiste redenering maar een cirkelredenering.

PS: ik ben een gelovige en ik zeg: God is niet complex...
Als iemand dit toch beweert dan spreekt hij uit onwetendheid.
pi_92246324
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:37 schreef SicSicSics het volgende:

Verder; regressie probleem.
Regressie is geen probleem, maar slechts een paradox. Een bekend misverstand.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_92247019
quote:

Het probleem daarmee, ieg voor een gelovige, is dat het oorspronkelijke godsargument 'een horloge vereist een horlogemaker' daarmee een beetje in duigen valt. Want dan kan complexiteit kennelijk voortkomen uit iets dat niet of ieg minder complex is.
pi_92247181
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het probleem daarmee, ieg voor een gelovige, is dat het oorspronkelijke godsargument 'een horloge vereist een horlogemaker' daarmee een beetje in duigen valt. Want dan kan complexiteit kennelijk voortkomen uit iets dat niet of ieg minder complex is.
Ah bah, als je zegt dat God complex is, dan definieer je God als geschapen. Dan gooi je jezelf met opzet in de regressie om te zeggen dat God niet bestaat.
pi_92247199

[ Bericht 100% gewijzigd door Mathemaat op 02-02-2011 21:43:33 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:54:16 #22
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_92248046
quote:
(...)
Mathemaat, me like your posts. Wou ik even kwijt. :)
Ik zou alleen willen opmerken: het is toch hét universum..? :X
*Think outside the box*
pi_92248725
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:54 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Mathemaat, me like your posts. Wou ik even kwijt. :)
Ik zou alleen willen opmerken: het is toch hét universum..? :X
Argh, komt door mijn dyslexie.
Goed dat je zegt en dankjewel voor je compliment ;).
pi_92248751
Als ik al deze posts doorlees ben ik bang dat we er zo niet uit komen.
Ik ben trouwens ook bang dat niemand er ooit uit zal komen.
Ik zelf weet het dus ook niet, daarom ben ik agnost. :@
pi_92255010
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:43 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ah bah, als je zegt dat God complex is, dan definieer je God als geschapen. Dan gooi je jezelf met opzet in de regressie om te zeggen dat God niet bestaat.
Ik heb vrij weinig (lees: geen) redenen om te veronderstellen dat er een god bestaat. Ik merk slechts op dat noch het complexiteitsargument, noch het oneindige regressieargument echt stand houdt. Dat impliceert natuurlijk op geen enkele manier dat er geen god bestaat. Maar ik zie het niet als mijn taak om dat aannemelijk te maken als er geen echte case is voor het bestaan van een god.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 02-02-2011 23:55:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')