Nee hoor, prima eigenschap.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:53 schreef Tanin het volgende:
Heeft decadentie ons culturele rijkheid gebracht? Veroorzaakt het een impuls voor de minderbedeelden om harde te werken en ook decadent te wezen (een soort jaloezie)?
Of is het een verwerpelijke eigenschap, van mensen die niet weten hoe goed ze het hebben?
Decadentie is dus klagen over levensgenieters.quote:Decadentisme, ook wel décadence of decadentie genaamd, is een geestelijke stroming die in het laatste kwart van de negentiende eeuw vooral onder de ontwikkelden in West-Europa aanhang vond. Karakteristiek is de teleurstelling over de teloorgang van zekerheden, van verlies van duidelijkheid over de na te streven toekomst, maar ook van weerzin tegenover de blinde geldzucht van de burgerlijke maatschappij en het geloof dat de wetenschap en industrie alle problemen zullen oplossen. Kunst is een vrijplaats van die banale wereld. Uiterste schoonheid en zuiverheid moeten worden nagestreefd.
Ik dacht ook zoiets, maar we zaten fout. Daar gaat je topic!quote:Op maandag 24 januari 2011 18:09 schreef B-FliP het volgende:
Voor mij betekent decadentie dit (metaforisch):
zoals ik het lees, juist meer klagen over mensen die elk dubbeltje omdraaien. Niet druk maken over dat je eens wat extra uitgeeft.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decadentisme
[..]
Decadentie is dus klagen over levensgenieters.
Ik gaf net een linkje naar WikiPedia. Decadenten zijn de mensen die over levensgenieters klagen, niet de levensgenieters zelf.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:13 schreef Tanin het volgende:
Mooi gesproken B-Flip, ik sluit me daarbij aan.
Het is prima van het vuur te genieten, maar vergeet nooit hoe het was zonder vuur.
@ Papierversnipperaar, als dit geen decadentie is, wat is het wel, want volgens mij zijn we wel eens over wat we willen bediscussieren?
quote:Op maandag 24 januari 2011 18:14 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
zoals ik het lees, juist meer klagen over mensen die elk dubbeltje omdraaien. Niet druk maken over dat je eens wat extra uitgeeft.
Zo leen ik maximaal, om niet elke maand in de supermarkt na te hoeven denken of ik A-merk, huismerk, of budget-merk moet kopen.
Nee hoor. Geldzucht, hebbe-hebbe-hebbe, dikke auto's kopen.quote:weerzin tegenover de blinde geldzucht
Ik leen minimaal zodat ik daar ook niet over na hoeft te denken, maar standaard voor budget-merk gaquote:Op maandag 24 januari 2011 18:14 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
zoals ik het lees, juist meer klagen over mensen die elk dubbeltje omdraaien. Niet druk maken over dat je eens wat extra uitgeeft.
Zo leen ik maximaal, om niet elke maand in de supermarkt na te hoeven denken of ik A-merk, huismerk, of budget-merk moet kopen.
Dat begrijp ik, daarom vraag ik: hoe noemen we de beklaagden? Levensgenieters is een beetje breed lijkt me, je kunt op zoveel manieren van het leven genieten.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik gaf net een linkje naar WikiPedia. Decadenten zijn de mensen die over levensgenieters klagen, niet de levensgenieters zelf.
Volgens WikiPedia:quote:Op maandag 24 januari 2011 18:16 schreef Louis22 het volgende:
De vraag is alleen, wat is decadent en wat niet.
Nou kunnen we het hele topic volspammen met post over wat iedereen denkt dat decadentie is, maar volgen WikiPedia is decadentie het klagen over de geldzuchtige burgerlijke maatschappij.quote:Decadentisme, ook wel décadence of decadentie genaamd, is een geestelijke stroming die in het laatste kwart van de negentiende eeuw vooral onder de ontwikkelden in West-Europa aanhang vond. Karakteristiek is de teleurstelling over de teloorgang van zekerheden, van verlies van duidelijkheid over de na te streven toekomst, maar ook van weerzin tegenover de blinde geldzucht van de burgerlijke maatschappij en het geloof dat de wetenschap en industrie alle problemen zullen oplossen. Kunst is een vrijplaats van die banale wereld. Uiterste schoonheid en zuiverheid moeten worden nagestreefd.
Dat is een onzinvraag. Decadentie gaat over het wereldbeeld van de decadenten. Dat wil niet zeggen dat die decadenten gelijk hebben en dat er dus mensen rondlopen die je een stempel kan geven.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:18 schreef Tanin het volgende:
Dat begrijp ik, daarom vraag ik: hoe noemen we de beklaagden?
"De Burgelijke Maatschappij"quote:Op maandag 24 januari 2011 18:21 schreef Tanin het volgende:
Daarom: zie mijn post. De klagers zijn de decadenten, wie zijn de beklaagden? De levensgenieters? geldwolven? linkse kerk? ()
Ik heb net de Engelse versie gelezen die wat meer uiteen gezet is dan de Nederlandse. Naar wat ik gelezen heb noemen de critici de overdadige egoistische genieters decadenten. Het woord is dus bedacht door de critici om een groep (niet henzelf) te benoemen.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decadentisme
Decadentie is dus klagen over levensgenieters.
Die definitie moet je inderdaad hanteren. Zoals de TS bedoelde, dus we kunnen weer ontopic.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:25 schreef SeanFerdi het volgende:
maar volgens Van Dale:
de-ca-den-tie
1 geleidelijk verval
2 overdreven zucht naar genot, naar het schone
en die 2e definitie is toch waar ik meestal aan denk als ik 'decadent' hoor. en dan zijn het juist wel levensgenieters.
Succesagenda?quote:Op maandag 24 januari 2011 18:27 schreef Berlitz het volgende:
Decadentie kan niet bestaan zonder niet-decadenten.
quote:Op maandag 24 januari 2011 18:26 schreef mlg het volgende:
[..]
Die definitie moet je inderdaad hanteren. Zoals de TS bedoelde, dus we kunnen weer ontopic.
Dus we kiezen voor de geuzennaam?quote:Het woord is afgeleid van het Latijn 'de-cadentia', verval. De naam 'decadentisme' werd het eerst gebruikt in de negentiende eeuw door vijandig gezinde critici, maar al spoedig als een geuzennaam door de 'decadente' schrijvers overgenomen.
Het eerste klopt ook wel en dat komt door het ouder worden maar dat kun je weer dankzij de decadentie omgeving vertragen.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:25 schreef SeanFerdi het volgende:
maar volgens Van Dale:
de-ca-den-tie
1 geleidelijk verval
2 overdreven zucht naar genot, naar het schone
en die 2e definitie is toch waar ik meestal aan denk als ik 'decadent' hoor. en dan zijn het juist wel levensgenieters.
Ik vind de definitie van van Dale ook niet goed, het geeft namelijk al een waardeoordeel over het begrip.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:26 schreef mlg het volgende:
[..]
Die definitie moet je inderdaad hanteren. Zoals de TS bedoelde, dus we kunnen weer ontopic.
quote:Op maandag 24 januari 2011 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind de definitie van van Dale ook niet goed, het geeft namelijk al een waardeoordeel over het begrip.
Het woord zelf heeft een waardeoordeel in zich...quote:Op maandag 24 januari 2011 18:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het woord is afgeleid van het Latijn 'de-cadentia', verval. De naam 'decadentisme' werd het eerst gebruikt in de negentiende eeuw door vijandig gezinde critici, maar al spoedig als een geuzennaam door de 'decadente' schrijvers overgenomen.
Je bedoel genest quoten? Nee. Maar daar zie ik ook weinig voordeel in, het leest buitengewoon beroerd mee.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:34 schreef Tanin het volgende:
[..]
edit: wtf? kun je op dit forum niet dubbel quoten ofzo?![]()
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat flikkers vies zijn? Dat mensen met 2 autos fout zijn?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:24 schreef servus_universitas het volgende:
Decadentie hoort bij het leven. Het is een onderdeel van een cyclus. Een voorbeeld is vrijheid. Er is hard gevochten voor vrijheid, maar de mensen van nu die niet anders weten dan dat ze in vrijheid leven, kunnen geen maat houden. Het onbevredigbare consumentisme van velen vind ik bijvoorbeeld een goed voorbeeld van decadentie. Bah.
Flikkers die een uur in de modder hebben liggen rollenbollen zijn vies. Wat is je punt?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat flikkers vies zijn? Dat mensen met 2 autos fout zijn?
Wanneer is het maat houden?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:32 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Flikkers die een uur in de modder hebben liggen rollenbollen zijn vies. Wat is je punt?
Wat ik zeg is dat de mens niet in staat is om maat te houden. Dat zit er gewoon niet in. Als je twee auto's kunt betalen, koop er dan lekker twee. Ik klaag daar niet over. Maar laat het niet uitlopen op een onbevredigbaar verlangen. Waardeer wat je hebt en waardeer nog meer dat je dankbaar mag zijn in zo'n vrijheid te leven. Het is net als met de natuur. Geniet ervan, maar geniet met mate.
Dat waren slechts voorbeelden, het ging me om het moralistisch neuzelende toontje van de post waar hij zich verder nergens echt wil uitspreken.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:33 schreef Tanin het volgende:
Homo's hebben met decadentie niets te maken.
2 auto's ook niet als ze nodig zijn voor b.v. werk.
quote:decadent
[bijvoeglijk naamwoord] slap geworden door teveel luxe
Dat is moeilijk te bepalen, maar de grens ligt ongeveer op het moment dat waarderen van wat je hebt overgaat in het vanzelfsprekend vinden. De maat houden is dus situatie en persoonafhankelijk.quote:
Moraal is goed.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat waren slechts voorbeelden, het ging me om het moralistisch neuzelende toontje van de post waar hij zich verder nergens echt wil uitspreken.
Adem halen? Ontbijten?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:39 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is moeilijk te bepalen, maar de grens ligt ongeveer op het moment dat waarderen van wat je hebt overgaat in het vanzelfsprekend vinden.
En dat wil jij bepalen voor anderen? Maatwerk?quote:De maat houden is dus situatie en persoonafhankelijk.
Moralisten niet.quote:[..]
Moraal is goed.
en het tegenovergestelde, als het niet hebben van luxe zo vanzelfsprekend wordt, dat anderen het ook niet mogen hebben? is dat dan net zo verderfelijk?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:33 schreef Tanin het volgende:
Homo's hebben met decadentie niets te maken.
2 auto's ook niet als ze nodig zijn voor b.v. werk.
Een 2e auto hoeft zelfs geen decadentie te betekenen als ie voor de deur niets staat te doen, maar het moet voor de bezitter niet vanzelfsprekend worden. Het is een luxe, en daar moet de bezitter zich mijn inziens van bewust zijn.
Dus als JIJ het vind zijn ANDEREN fout.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:40 schreef Tanin het volgende:
Ik ben het met hem eens, mensen weten naar *mijn* mening te weinig maat te houden. De maatschappij is ontzettend materieel op het moment, en daar ben ik tegen.
wat je bedoeld is jouw jaloezie en afgunst als maat voor moraal?quote:Dat betekent niet dat jij dingen niet mag doen/aanschaffen, of dat ik mij ertegen zou verzetten (zelfs al kon ik dat), we leven immers in een vrij land, maar ik sta er niet achter. En dat nog maakt het niet decadent, dat is pas als je het vanzelfsprekend gaat vinden, en niet anders gewend bent.
Want we moeten sterke echte mannen zijn, die bereid zijn oorlog te voeren en hard zijn?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:37 schreef waht het volgende:
Ik vind het slecht uitgaande van deze definitie:
[..]
Nee, ik vind anderen fout, dat is iets heel anders.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus als JIJ het vind zijn ANDEREN fout.
[..]
wat je bedoeld is jouw jaloezie en afgunst als maat voor moraal?
Dus jij wil bepalen wat voor anderen genoeg is, vertel, wat is genoeg?quote:Op maandag 24 januari 2011 20:07 schreef Tanin het volgende:
[..]
Nee, ik vind anderen fout, dat is iets heel anders.
Noodzakelijkheden, slechte voorbeelden.quote:
Oh ja, dat is ook zoiets van deze tijd. Die paranoïde allergie tegen alles wat de schijn wekt iets voor anderen te willen bepalen. Ik bepaal niets voor anderen. Ik geef alleen mijn visie op de kwestie. Doe er je voordeel mee of negeer het, mij een zorg.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
En dat wil jij bepalen voor anderen? Maatwerk?
Net deed je nog heel algemene uitspraken,
Hangt van de situatie af. Ik vind het goed dat er tegenwicht wordt geboden, anders zouden de remmen helemaal los gaan en dat is echt niet wenselijk.quote:
Dat is dan ook niet de decadentie waar we last van hebben.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Het van rijkdom en luxe genieten (decadentie) is een prachtig iets. Het laat niet alleen de roebel rollen (economisch) maar het zorgt ook voor schone kunsten, vakmanschap en het maakt mensen gelukkig.
Het heeft ons een enorme bijdrage gegeven aan onze cultuur en westerse beschaving.
Er is niets mis met eerste klasse vliegen, michelinsterrenrestaurants, tophotels en limousines. Goddelijke wijnen en de betere dingen in het leven.
Mensen die dat niet willen moeten het gewoon laten, mensen die vinden dat ik dat niet zou moeten doen kunnen de rimram krijgen, ik heb schijt aan die proleten.
Nee, slechte definitie van jouquote:Op maandag 24 januari 2011 20:17 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Noodzakelijkheden, slechte voorbeelden.
Je snapt de tegenwerping niet, wat ik zeg is dat je eerst zeer algemene uitspraken doet en vervolgens jezelf als persoonlijke maatwerker in wat genoeg is opwerpt. Je zeer algemene uitspraak slaat daarmee nergens meer opquote:Oh ja, dat is ook zoiets van deze tijd. Die paranoïde allergie tegen alles wat de schijn wekt iets voor anderen te willen bepalen. Ik bepaal niets voor anderen. Ik geef alleen mijn visie op de kwestie. Doe er je voordeel mee of negeer het, mij een zorg.
Zolang het binnen de wet blijft is er niets mis mee.quote:Hangt van de situatie af. Ik vind het goed dat er tegenwicht wordt geboden, anders zouden de remmen helemaal los gaan en dat is echt niet wenselijk.
Die snap ik even niet, als je het nu over de PvdD had dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:18 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet de decadentie waar we last van hebben.
We hebben last van decadentie in de politiek(EU,groenlinks,d66)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |