abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91705683
quote:
Waarom niet eigenlijk?

Een mooie hobby. En goed om jezelf te verdedigen.

TS is natuurlijk voor. Jij ook?
Deel 1 kunt u hier nalezen: Vuurwapens legaliseren.

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 23:18 schreef von_Preussen het volgende:
Vroeger was ik persoonlijk erg voor het "Amerikaanse systeem" m.b.t. de aanschaf van vuurwapens, totdat ik echter zelf ben begonnen met schieten (heb geen verlof, schiet onder supervisie van anderen).
Daar gaat elk jaar weer een veiligheidsinstructie aan vooraf, en ondanks dat ik die in het verleden al gevolgd heb is het verplicht om die elk jaar weer te volgen. Dan ben je samen in een lokaal, krijg je ook een vuurwapen (zonder munitie) in handen, en dan leer je hoe je er veilig mee om kan gaan.
Wat mij uiteindelijk van mening deed veranderen was de reden die de sergeant-majoor aanvoerde, de wapenwet moet zo streng zijn niet om wapens uit "verkeerde handen" te houden, maar omdat je niet wil dat elke debiel een wapen heeft en door onvoorzichtige omgang er allerlei ongelukken gebeuren.

Dat is ook de kern van het verhaal, criminelen krijgen wapens sowieso, mensen die doordraaien (familiedrama's) pakken dan een mes of bijl, maar je moet juist voorkomen dat "jokers" vuurwapens in handen krijgen en door onveilig gedrag er ongelukken ontstaan.

Wél ben ik ervoor dat de eisen aan het wapenverlof iets worden verlicht, ik zou eerder de nadruk op een veilige omgang met vuurwapens willen leggen (bijv. 3x praktijkseries op de schietclub en 1x theorie-examen) om te bewijzen dat je verstandig en veilig met een vuurwapen kan omgaan. En dan eventueel 1x per jaar op herhaling om te bewijzen dat men de omgang met vuurwapens nog steeds onder de knie heeft.

Daar gaat het om, de veilige omgang met vuurwapens.
Wil jij weten hoe de wapensituatie momenteel geregeld is? Kijk dan eerst in bij deze links en voeg je dan gezellig bij de discussie!

http://www.knsa.nl/
http://www.sportschutter.nl/

De regels voor een wapenverlof staan hier beschreven: http://www.sportschutter.nl/schietsport-in-nederland.html

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gezien het feit dat er een grote discussiebehoefte over dit onderwerp bleek te zijn, hier deel 2 in de discussie over de wondere wereld der wapens. *O*

[ Bericht 21% gewijzigd door von_Preussen op 22-01-2011 17:56:40 ]
pi_91705769
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:26 schreef Megumi het volgende:

[..]

Tja wat ik al eerder zeg allemaal geen punt als je het aanvaardbaar vindt in de samenleving dat er af en toe een dode valt. Eigenlijk is dit daarom ook verder een zinloze discussie als je op deze lijn verder gaat.
Nee, het is niet zinloos. We accepteren dat zoveel van onze vrijheden een prijs hebben. In een politiestaat als Nazi-Duitsland was nauwelijks nog criminaliteit bijvoorbeeld.

De discussie gaat over waar je de grens wil trekken tussen individuele vrijheid en collectief belang, en waarom.
pi_91705818
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:35 schreef Berlitz het volgende:
Iemand hier ervaring mee?
http://www.freie-waffen.c(...)6208b21d5f8c9aaccd3b
Kijk uit, in Duitsland zijn deze wapens gewoon vrij verkrijgbaar, maar in Nederland zijn ze illegaal.
pi_91705839
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:35 schreef Berlitz het volgende:
Iemand hier ervaring mee?
http://www.freie-waffen.c(...)6208b21d5f8c9aaccd3b
Hoe bedoel je? Het is in Nederland in ieder geval verboden volgens de WWM.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 14:37:54 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_91705859
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:35 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Nee, het is niet zinloos. We accepteren dat zoveel van onze vrijheden een prijs hebben. In een politiestaat als Nazi-Duitsland was nauwelijks nog criminaliteit bijvoorbeeld.

De discussie gaat over waar je de grens wil trekken tussen individuele vrijheid en collectief belang, en waarom.
Binnen een democratie is dat een zinloze discussie. Binnen een dictatuur wat meer relevant denk ik. :P
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_91705865
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:36 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Kijk uit, in Duitsland zijn deze wapens gewoon vrij verkrijgbaar, maar in Nederland zijn ze illegaal.
de wetten waren toch even streng?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_91705879
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat echte wapens aangaat wel ja, dit zijn nep-wapens.
pi_91705884
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat vuurwapens betreft zijn ze wel vergelijkbaar. Dit zijn geen vuurwapens.
pi_91705931
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:37 schreef Megumi het volgende:

[..]

Binnen een democratie is dat een zinloze discussie. Binnen een dictatuur wat meer relevant denk ik. :P
Nee, want alcohol, drugs, en zaken als mobiliteit zijn ook allemaal een dergelijke afweging.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 14:41:32 #11
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91705992
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:38 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Wat vuurwapens betreft zijn ze wel vergelijkbaar. Dit zijn geen vuurwapens.
Dus co2 pistolen mogen wel?
pi_91706050
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:41 schreef Berlitz het volgende:

[..]

Dus co2 pistolen mogen wel?
Nee, dat zeg ik toch. Replica's geschikt voor afdreiging. Cat. 1, dus verlofhouders mogen ze niet eens hebben.
pi_91706087
Ik ben voor.
Maar dan met een waterdichte registratie en dat vuurwapens niet buiten je eigen terrein gedragen mogen worden.
Oftewel alleen voor zelfverdediging tegen inbrekers en overvallers in je eigen huis of bedrijf.

De regels voor zelfverdediging in je eigen huis moeten dan ook versoepeld worden uiteraard, zoals in sommige Amerikaanse staten; je mag een inbreker dood schieten zelfs als die ongewapend is.
Lijkt me niet handig om dezelfde regel voor bedrijven in te voeren aangezien er moeilijk te controleren valt of die ene persoon nou een lastige klant was of een echte overvaller.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 14:45:35 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91706136
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:26 schreef Megumi het volgende:

[..]

Tja wat ik al eerder zeg allemaal geen punt als je het aanvaardbaar vindt in de samenleving dat er af en toe een dode valt. Eigenlijk is dit daarom ook verder een zinloze discussie als je op deze lijn verder gaat.
Ik vind die paar doden in het verkeer geen reden om auto's af te schaffen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_91706190
Succestopic :)

Ik moet het nog allemaal nalezen. :)
pi_91706206
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:43 schreef captainkid het volgende:
Ik ben voor.
Maar dan met een waterdichte registratie en dat vuurwapens niet buiten je eigen terrein gedragen mogen worden.
Oftewel alleen voor zelfverdediging tegen inbrekers en overvallers in je eigen huis of bedrijf.
Ik zou willen aanvullen dat mensen wel een "bewijs van veilige omgang" moeten behalen, dus dat mensen wel verstandig en veilig met vuurwapens omgaan. Anders laat papa z'n Glock 17 in de keuken slingeren en schiet z'n zoontje per ongeluk z'n zusje dood, en ongelukken moet je wél willen voorkomen.

quote:
De regels voor zelfverdediging in je eigen huis moeten dan ook versoepeld worden uiteraard, zoals in sommige Amerikaanse staten; je mag een inbreker dood schieten zelfs als die ongewapend is.
Lijkt me niet handig om dezelfde regel voor bedrijven in te voeren aangezien er moeilijk te controleren valt of die ene persoon nou een lastige klant was of een echte overvaller.
Doodschieten vind ik dan weer overdreven, dan eerder dat je het recht hebt een inbreker "uit te schakelen" (dus verwonden).
  zaterdag 22 januari 2011 @ 14:47:53 #17
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91706214
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind die paar doden in het verkeer geen reden om auto's af te schaffen.
Een auto is dan ook niet bedoeld om iemand mee te doden.
Hoeveel auto,s die rijden doden mensen?
En is een samenleving beter af zonder auto,s?
pi_91706218
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:43 schreef captainkid het volgende:
Want dat is wel makkelijk te controleren als het gaat om privé-eigendom? :D
pi_91706229
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:47 schreef von_Preussen het volgende:
Doodschieten vind ik dan weer overdreven, dan eerder dat je het recht hebt een inbreker "uit te schakelen" (dus verwonden).
Dat recht hebben we nu al.
pi_91706247
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:38 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Wat echte wapens aangaat wel ja, dit zijn nep-wapens.
Daar begint het wel mee, die Duitser die dat bloedbad op die school aanrichtte had zelf een paar van deze gevallen en pakte voor zijn daad de 9mm van pa uit het nachtkastje (1 van de 15 vuurwapens die pa in bezit had). De wapencultuur en beschikbaarheid leiden gewoon tot dit soort drama's.

overigens hebben de Zwitsers vorige week ook gestemd voor strengere regelgeving rondom wapenbezit van particulieren.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 14:48:36 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91706248
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:47 schreef Berlitz het volgende:

[..]

En is een samenleving beter af zonder auto,s?
Ja. Scheelt meteen veel luchtvervuiling en files.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_91706265
Kan je naar Duitslan rijden en daar zo wapen kopen? Of meot je een Duitse staatsburger zijn?
pi_91706302
quote:

[..]

Ik zou willen aanvullen dat mensen wel een "bewijs van veilige omgang" moeten behalen, dus dat mensen wel verstandig en veilig met vuurwapens omgaan. Anders laat papa z'n Glock 17 in de keuken slingeren en schiet z'n zoontje per ongeluk z'n zusje dood, en ongelukken moet je wél willen voorkomen.
Ja uiteraard. Een soort rijbewijs voor vuurwapens.
pi_91706309
quote:

[..]
Zodat de volgende inbreker zelf preventief een geweer meeneemt en je vast doodschiet voordat jij het kan doen.
pi_91706318
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 14:47 schreef Berlitz het volgende:

[..]

Vertel dat aan Karst.
quote:

En hoeveel legale wapens die gebruikt worden doden mensen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')