Misschien wilde ze hun alomvattende wijsheid niet met mij delen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 11:43 schreef Mutant01 het volgende:
Of jij waardeerde hun wijsheid gewoon niet.
Belangrijker nog: om te voorkomen dat ze weer gered moeten worden. Dat grapje heeft 85 miljard euro gekost.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:06 schreef remlof het volgende:
Hier ben ik het wel mee eens trouwens: Houd ABNAmro en ING in handen van de staat. (pdf)
De staat moet medeaandeelhouder blijven van de grote banken om buitenlandse overname te voorkomen.
Die opbrengsten van de banken die miljardensteun kregen, gaan weer naar de staatsschuld. Het is dus niet zo dat langstudeerder voor de banken betalen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:12 schreef ErikT het volgende:
[..]
Belangrijker nog: om te voorkomen dat ze weer gered moeten worden. Dat grapje heeft 85 miljard euro gekost.
Gelukkig wordt dit extra stukje staatsschuld nu "opgelost" door "370 miljoen" op te halen bij langstudeerders
Tot alle langstudeerders zich opeens uitschrijven, dan heeft Zijlstra een probleem op zijn budget.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:12 schreef ErikT het volgende:
[..]
Belangrijker nog: om te voorkomen dat ze weer gered moeten worden. Dat grapje heeft 85 miljard euro gekost.
Gelukkig wordt dit extra stukje staatsschuld nu "opgelost" door "370 miljoen" op te halen bij langstudeerders
We zitten hier niet een apenland, dat scheelt nogalquote:Op vrijdag 21 januari 2011 19:49 schreef GSbrder het volgende:
Speciaal voor Ethiraseth zit Marx er ook in.
Wat noem jij een apenland?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
We zitten hier niet een apenland, dat scheelt nogal.
Ik heb soms een hele slechte muzieksmaak (nog erger dan eriksd's jaren 80 homoherriequote:Op zaterdag 22 januari 2011 00:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Geeft niet, ik vind de meeste openbare kunst weer slecht. Iedereen is wel ergens een proleet in,
ook de intellectuele Fok-elite.
De vraag is alleen of die opbrengsten de kosten dekkenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:18 schreef mlg het volgende:
[..]
Die opbrengsten van de banken die miljardensteun kregen, gaan weer naar de staatsschuld. Het is dus niet zo dat langstudeerder voor de banken betalen.
Landen waar de overheid organisatorisch niets voor elkaar krijgt zoals voormalige sovjetstaten en veel andere tweede en derde wereldlanden.quote:
Dan zijn er nogal wat apenlanden volgens jouw definitie. Ierland, Rusland, USA, heel het voormalig Oostblok.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Landen waar de overheid organisatorisch niets voor elkaar krijgt zoals voormalige sovjetstaten en veel andere tweede en derde wereldlanden.
Het aantal landen dat ik daadwerkelijk beschaafd zou willen noemen is nogal beperkt inderdaad. Ierland valt daar nog net wel onder maar dan houd het met jouw voorbeelden snel op. Sowieso zijn staten waar ze de doodstraf kennen al zo'n beetje het laagste wat je in de internationale orde kan verzinnen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan zijn er nogal wat apenlanden volgens jouw definitie. Ierland, Rusland, USA, heel het voormalig Oostblok.
Ik ben het daar niet mee eens.
Ierland is een van de voorbeelden waar de Laffer-curve daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het aantal landen dat ik daadwerkelijk beschaafd zou willen noemen is nogal beperkt inderdaad. Ierland valt daar nog net wel onder maar dan houd het met jouw voorbeelden snel op. Sowieso zijn staten waar ze de doodstraf kennen al zo'n beetje het laagste wat je in de internationale orde kan verzinnen.
Inderdaadquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:24 schreef JoaC het volgende:
Laffercurve klopt niet, het idee erachter wel, maar model is te simpel
Het simpele model van de curve klopt gewoon niet. Dat in 1 geval de opbrengsten stijgen door lagere belastingen wil niet zeggen dat dit altijd en overal werkt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ierland is een van de voorbeelden waar de Laffer-curve daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Kijk het filmpje nog maar eens na en corporate tax-rates in Ierland. Meer opbrengsten door minder belastingen.
Dan ben ik maar een moraalridder. Ik heb inderdaad bepaalde morele grenzen om de basis van beschaving te duiden. Zoals gelijke rechten ongeacht kleur of geloof en geen verwerpelijke straffen zoals de doodstraf.quote:Je bent weer de moraalridder aan het spelen, jij vindt de doodstraf het ergste dat er is en daarom zijn landen met de doodstraf apenlanden.
Dat zeggen ze toch ook nergens? De makers van het filmpje komen met voldoende alternatieven, variabelen en overige factoren aan om het enthousiasme te temperen, maar het doel van de Laffer curve is aantonen dat lastenverzwaringen of belastingverhogingen niet altijd leiden tot meer inkomsten voor de overheid. Net zo goed als een verbod op religie er niet voor zorgt dat niemand meer gelooft in God, zorgt een verbod of belasting op veel geld verdienen er niet voor dat een bepaalde groep middelen vindt dat toch te doen. Ergo; de belastinginkomsten, waar de top ook mag zijn, zijn niet door middel van een statische rij inkomsten gegeven en als er op z'n minst geprobeerd zou worden dynamische modellen toe te passen, waarbij lastenverlagingen niet enkel inkomstenderving voor de overheid zou betekenen, maar ook economische groei, krijg je een veel realistischer beeld.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het simpele model van de curve klopt gewoon niet. Dat in 1 geval de opbrengsten stijgen door lagere belastingen wil niet zeggen dat dit altijd en overal werkt.
Dat klopt maar dat weet iedereen ook en daarom is het zo dwaas om elke keer weer met die laffercurve aan te komen zetten. Die heeft wat dat betreft ook geen nut zolang je niet weet waar je op die curve zit.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat zeggen ze toch ook nergens? De makers van het filmpje komen met voldoende alternatieven, variabelen en overige factoren aan om het enthousiasme te temperen, maar het doel van de Laffer curve is aantonen dat lastenverzwaringen of belastingverhogingen niet altijd leiden tot meer inkomsten voor de overheid.
Ze leiden natuurlijk niet in alle gevallen tot economische groei. Daarnaast is het doel van belastingen volgens mij ook niet het komen tot opbrengsmaximalisatie voor de overheid.quote:Net zo goed als een verbod op religie er niet voor zorgt dat niemand meer gelooft in God, zorgt een verbod of belasting op veel geld verdienen er niet voor dat een bepaalde groep middelen vindt dat toch te doen. Ergo; de belastinginkomsten, waar de top ook mag zijn, zijn niet door middel van een statische rij inkomsten gegeven en als er op z'n minst geprobeerd zou worden dynamische modellen toe te passen, waarbij lastenverlagingen niet enkel inkomstenderving voor de overheid zou betekenen, maar ook economische groei, krijg je een veel realistischer beeld.
Als dit het tegengas biedt om de opinie "we belasten gewoon nog meer, dan krijgen we meer geld!" te ondermijnen, is het toch geoorloofd? Niet geloven in de laffer curve en niet weten waar je op de laffer curve zit zijn twee verschillende dingen, maar ik ben blij dat je nu het laatste zegt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:41 schreef du_ke het volgende:
Dat klopt maar dat weet iedereen ook en daarom is het zo dwaas om elke keer weer met die laffercurve aan te komen zetten. Die heeft wat dat betreft ook geen nut zolang je niet weet waar je op die curve zit.
Wat is het doel van belastingen dan wel? Belonen wat goed is en straffen wat slecht is?quote:Ze leiden natuurlijk niet in alle gevallen tot economische groei. Daarnaast is het doel van belastingen volgens mij ook niet het komen tot opbrengsmaximalisatie voor de overheid.
Ik zie liever echte argumenten tegen die opinie (voor zover die bestaat).quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als dit het tegengas biedt om de opinie "we belasten gewoon nog meer, dan krijgen we meer geld!" te ondermijnen, is het toch geoorloofd? Niet geloven in de laffer curve en niet weten waar je op de laffer curve zit zijn twee verschillende dingen, maar ik ben blij dat je nu het laatste zegt.
[..]
Het doel is voldoende inkomsten om de opgedragen taken uit te voeren. Daarnaast kan belonen en straffen ook een reden zijn voor de uitwerking. Als opbrengstmaximalisatie het doel zou zijn zou de belasting nog veel hoger zijn.quote:Wat is het doel van belastingen dan wel? Belonen wat goed is en straffen wat slecht is?
Dan begrijp ik niet dat de overheid de koopkracht wil stimuleren met een BTW-verhoging en voor meer arbeidsparticipatie is maar wel een inkomstenbelasting kent.
Wat noem jij "echte" argumenten?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:47 schreef du_ke het volgende:
Ik zie liever echte argumenten tegen die opinie (voor zover die bestaat).
Want hogere belastingen zorgen voor opbrengstmaximalisatie? Er is geen MO = MK?quote:Het doel is voldoende inkomsten om de opgedragen taken uit te voeren. Daarnaast kan belonen en straffen ook een reden zijn voor de uitwerking. Als opbrengstmaximalisatie het doel zou zijn zou de belasting nog veel hoger zijn.
De vraag of het extra geld nodig is en wat het doel is van een extra belasting.quote:
Ik had het over het streven naar een opbrengstmaximalisatie en volgens mij is dat bij geen partij in Nederland het doel wanneer ze het over belastingen hebben.quote:[..]
Want hogere belastingen zorgen voor opbrengstmaximalisatie? Er is geen MO = MK?
Volgens mij schat je mijn positie een beetje verkeerd inquote:Opgedragen taken zijn nogal relatief, de een wil dat de overheid vrijwel alles bepaalt, de ander wilt een nachtwakersstaat. Jij trekt aan het eerste eind, met hogere belastingen en een uitgebreider takenpakket, ik trek aan het andere eind.
Klopt.quote:Ergens in het midden zullen we elkaar moeten vinden en zolang dat met de juiste argumentatie te billijken is kunnen we daar allebei mee leven.
Eerst zien, dan geloven. Vooralsnog heeft de Staat ik weet niet hoeveel slechte leningen vanuit de VS opgekocht. Dat worden afschrijvingen. Dat gaat nog wel even duren voordat dat allemaal terug verdiend is. 85 miljard gaat het over hè, zo'n kwart van de totale staatsschuld.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:18 schreef mlg het volgende:
Die opbrengsten van de banken die miljardensteun kregen, gaan weer naar de staatsschuld. Het is dus niet zo dat langstudeerder voor de banken betalen.
Financieel gezien zijn studenten de onderklasse. Leven allemaal van minder dan het minimumloon, behalve als ze genoeg bijverdienen, heel erg veel lenen of een combinatie van beide. Een kale kip kan je niet plukken.quote:Bovendien vind ik die 3000 euro wel een beetje weinig. Wat mij betreft mochten ze het vervijfvoudigen, naar 15.000 euro per jaar, die in de vorm van uitkeringen bij de onderklasse terecht moeten komen.
De overheid ziet ze overigens tot hun 23/24e nog als kind van hun ouders, die gemiddeld 230 per maand moeten betalen. Je kan dus wel degelijk van studenten plukken, je kijkt lief hun ouders aan en als die dat niet kunnen geef je ze meer aanvullende beurs.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:01 schreef ErikT het volgende:
Financieel gezien zijn studenten de onderklasse. Leven allemaal van minder dan het minimumloon, behalve als ze genoeg bijverdienen, heel erg veel lenen of een combinatie van beide. Een kale kip kan je niet plukken.
Toch gebeurt dat gemiddeld 230 euro betalen echt nietquote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De overheid ziet ze overigens tot hun 23/24e nog als kind van hun ouders, die gemiddeld 230 per maand moeten betalen. Je kan dus wel degelijk van studenten plukken, je kijkt lief hun ouders aan en als die dat niet kunnen geef je ze meer aanvullende beurs.
Leuk dat ze een model hebben dat ouders 230 euro per maand moeten betalen, maar de realiteit is natuurlijk heel anders.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De overheid ziet ze overigens tot hun 23/24e nog als kind van hun ouders, die gemiddeld 230 per maand moeten betalen. Je kan dus wel degelijk van studenten plukken, je kijkt lief hun ouders aan en als die dat niet kunnen geef je ze meer aanvullende beurs.
Je kunt je ouders daarvoor naar de rechtbank slepen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:45 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Leuk dat ze een model hebben dat ouders 230 euro per maand moeten betalen, maar de realiteit is natuurlijk heel anders.
Dat is weinig in vergelijking tot een OPPER-tunist, zoals de pvda er tig heeft.quote:
Meer/minder?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch gebeurt dat gemiddeld 230 euro betalen echt niet
Minderquote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Meer/minder?
De zoon van een bijstandstrekker krijgt het wel. ¤ 235,- per maand, voor 4, 5 of 6 jaar.
Ah ja, dus de overheid voert een regel in waarvan het in de praktijk onmogelijk is die af te dwingen, maar gaat vervolgens wel beleid op basis van die regel voeren. Briljant weer.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:46 schreef mlg het volgende:
[..]
Je kunt je ouders daarvoor naar de rechtbank slepen.
Maar zeik niet als er een bordje minder op tafel staat.
Ik heb het niet verzonnen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ah ja, dus de overheid voert een regel in waarvan het in de praktijk onmogelijk is die af te dwingen, maar gaat vervolgens wel beleid op basis van die regel voeren. Briljant weer.
Dat is een karikatuur.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:12 schreef GSbrder het volgende:
Dat is toch de essentie van de sociaal-democratie? We gaan er van uit dat de zoon/dochter van modale tot rijke ouders geld krijgt. Laten we eens een volstrekt willekeurig bedrag noemen; ¤235.
Oh nee, arme ouders kunnen dat niet betalen! Hup subsidie.
Enlighten me..quote:
Nee maar je bent het blijkbaar wel eens met die gang van zaken. En aangezien dit een discussie is, is dit nogal een zwaktebod.quote:
Nee, ik vind het al te idioot voor woorden dat studenten/leerlingen zoveel geld krijgen, terwijl er iets voor hen wordt gedaan, en niet andersom.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:22 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nee maar je bent het blijkbaar wel eens met die gang van zaken. En aangezien dit een discussie is, is dit nogal een zwaktebod.
Rare interpretatiequote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:12 schreef GSbrder het volgende:
Dat is toch de essentie van de sociaal-democratie? We gaan er van uit dat de zoon/dochter van modale tot rijke ouders geld krijgt. Laten we eens een volstrekt willekeurig bedrag noemen; ¤235.
Oh nee, arme ouders kunnen dat niet betalen! Hup subsidie.
haha die wapenboys hebben echt frustratiesquote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:36 schreef Tem het volgende:
Zo zeg dat vuurwapens topic gaat ineens hard in vergelijking met vanmorgen.
Net zoals die uitzending bij P&W over meer vrouwen in de top, en vervolgens het de hele uitzending een gebekvecht was tussen die vrouwen, waar P&W totaal geen controle meer over hadden. En dat gebeurt niet vaak bij P&W.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
haha die wapenboys hebben echt frustraties. Als ik ze zo zie is het maar goed dat we hier niet te soepel zijn met de wapenwetten.
Rare regeling ouders te verplichten hun kind ¤235 te moeten geven als ze meer dan ... verdienen.quote:
Nou inderdaad. Volgens mij krijgen ze nogal een nat broekje van die dingen. Kan natuurlijk ook een soort verlengstuk zijn voor ze.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
haha die wapenboys hebben echt frustraties. Als ik ze zo zie is het maar goed dat we hier niet te soepel zijn met de wapenwetten.
Rare regeling dat ouders voor hun kinderen moeten betalen?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Rare regeling ouders te verplichten hun kind ¤235 te moeten geven als ze meer dan ... verdienen.
quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:51 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Rare regeling dat ouders voor hun kinderen moeten betalen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |