abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91648609
Ik verbaas me er altijd over dat evolutie als enige mogelijkheid word gezien voor het "ontstaan" van de aarde/mensheid.

De evolutie theorie Geloofd dat het zo is gegaan. Maar het is nog nooit bewezen. Alles is gebaseerd op aannames.. Niet op wetenschap. Zouden we er slechter mee af wezen als we de hele evolutie theorie lieten vallen en ons gewoon op wetenschap zouden richten? Dingen die we kunnen testen e.d.? De Evolutie theorie is naar mijn inzien op dit moment gewoon nog een sprookje wat niet te bewijzen valt..

Kortom, ik word er gek van dat alles maar in het straatje van evolutie moet passen.. Evolutie IS en BLIJFT tot nu toe een THOERIE!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:50:41 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_91648711
word :')
Geloofd :')
Spaties tussen samengestelde woorden :')

Je bent duidelijk niet genoeg geëvolueerd.
Je moeder is een hamster
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:51:28 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_91648739
:')
pi_91648753
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:46 schreef Kogandozh het volgende:
Ik verbaas me er altijd over dat evolutie als enige mogelijkheid word gezien voor het "ontstaan" van de aarde/mensheid.

De evolutie theorie Geloofd dat het zo is gegaan. Maar het is nog nooit bewezen. Alles is gebaseerd op aannames.. Niet op wetenschap. Zouden we er slechter mee af wezen als we de hele evolutie theorie lieten vallen en ons gewoon op wetenschap zouden richten? Dingen die we kunnen testen e.d.? De Evolutie theorie is naar mijn inzien op dit moment gewoon nog een sprookje wat niet te bewijzen valt..

Kortom, ik word er gek van dat alles maar in het straatje van evolutie moet passen.. Evolutie IS en BLIJFT tot nu toe een THOERIE!
Zwaartekracht wordt ook wel de theorie van de zwaartekracht genoemd. Net zoals de relativiteitstheorie. Heb je daar ook problemen mee?
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_91648757
Dit moet wel een troll zijn :')
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_91648769
Obvious troll is obvious.
pi_91648770
Ach, ik had deze reacties kunnen verwachten ;-) Je hebt helemaal gelijk, met m'n 2 hersencelletjes zal ik het wel niet kunnen snappen :D
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:52:51 #8
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_91648777
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:52 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Zwaartekracht wordt ook wel de theorie van de zwaartekracht genoemd. Net zoals de relativiteitstheorie. Heb je daar ook problemen mee?
Je bedoelt de THOERIE van de zwaartekracht?
pi_91648782
De evolutieleer gaat niet over het onstaan van de aarde of het ontstaan van het leven uit het levensloze. De evolutieleer gaat alleen over de ontwikkeling van leven.

Aan deze verklaring van de ontwikkeling van het leven wordt liggen drie overwegingen ten grondslag:

1. Ervaringen met de rassenverdeling van planten en dieren, door bij de voortplanting te selecteren op de gewenste eigenschappen.

2. De onheilspellende leer van Maltus. Volgens Maltus kan de economische groei de exponentiele bevolkingsgroei niet bijhouden. De bevolkinggroei zal onvermijdelijk door de reële economische groei worden begrensd. Een deel van de bevolking zal niet overleven, of men nu omkomt door strijdt, ziekte of hongersnood. Dit vormt een natuurlijk selectiemechanisme, dat in het mechanisme van rassenveredeling de rol van de mens vervangt.

3. De geologie maakt duidelijk dat de aarde al heel lang bestaat en de ontwikkeling van het leven een lange geschiedenis kent. De geologische tijd gaat miljarden jaren terug. Het leven heeft de tijd heeft gehad om zich te vormen.

Hoewel de reconstructie van de ontwikkeling van het leven moeilijk is, is de reële werking van natuurlijke selectie tegenwoordig een goed onderbouwd feit. Met de ontdekking van het DNA wordt het mechanisme nader verklaart.
The view from nowhere.
pi_91648794
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:52 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Zwaartekracht valt te testen....
pi_91648809
Evolutie lijkt me een vrij normale gedachtengang. Als je kijkt naar de veranderingen vanaf de homo erectus tot aan de homo sapiens zul je toch de evolutie bevestigd zien worden?
pi_91648817
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:53 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Zwaartekracht valt te testen....
evolutietheorie is te bewijzen

evolutie door natuurlijke selectie is een feit :Z

je snapt het idd niet met je 2 hersencelletjes

http://www.notjustatheory.com/
pi_91648836
Tevens: evolutie verklaart de diversiteit van het leven, niet het ontstaan ervan, en heeft helemaal niks te maken met he ontstaan van de aarde. Het ontstaan van leven in de wetenschap word abiogenese genoemd.

Tevens is theorie in wetenschap de hoogst mogelijke vorm van zekerheid voor een concept. En daarbij heeft evolutietheorie de status: proven beyond reasonable doubt. Theorie in de wetenschap heeft niet dezelfde betekenis als in de spreektaal

Vraag aan jou: waarom ga je zo hard tegen de evolutietheorie als je niet eens weet wat het inhoud, en daardoor eigenlijk er nog geen eens een waardeoordeel over kan vellen?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:55:13 #14
118585 Crutch
pi_91648846
quote:
Op vrijdag 21 januari 2011 09:52 schreef Frollo het volgende:

[..]

LOL!
Je moeder is een hamster
pi_91648855
Evolutie zegt niks over het ontstaan van de aarde of de mens. Het verklaard hoe leven evolueert. Daarnaast is de evolutietheorie meerdere malen bewezen. Bijvoorbeeld het E. coli experiment van Lenski zie: http://myxo.css.msu.edu/ecoli/. Dit wordt ondersteund door alles wat ze vinden in de grond en waar ze dit vinden.

En je gebruikt het woord theorie verkeerd. Het is een wetenschappelijke theorie wat betekent dat het wordt ondersteund door empirische data en vele peer-reviews heeft doorstaan. Dus zeggen dat het alleen maar een theorie is en dat het daarom al incorrect is, is een waardeloos argument. Er bestaat ook zoiets als een zwaartekracht- en vuurtheorie. Ontken je die ook?
pi_91648862
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:52 schreef Frollo het volgende:

[..]

_O- Owja, typfoutje mijnerzijds
pi_91648868
Ik blijf er toch problemen mee hebben. Ik probeer er echt open voor te staan maar er zijn te veel moeilijkheden met die hele evolutie theorie om het maar allemaal links te laten liggen.

Kga het eens lezen en kijken wat ze daar allemaal melden.
pi_91648888
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:55 schreef Kogandozh het volgende:
Ik blijf er toch problemen mee hebben. Ik probeer er echt open voor te staan maar er zijn te veel moeilijkheden met die hele evolutie theorie om het maar allemaal links te laten liggen.

Kga het eens lezen en kijken wat ze daar allemaal melden.
Misschien wel slim om je eerst ergens in te gaan verdiepen voordat je zomaar poep gaat praten ^O^
pi_91648904
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:54 schreef Ra-z het volgende:

[..]

evolutietheorie is te bewijzen

evolutie door natuurlijke selectie is een feit :Z

En valt te testen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_91648932
Ik heb me er wel in verdiept. Alleen er zijn zoveel kanten die je moet bekijken voordat je er alles over hebt gelezen.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:58:17 #21
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_91648944
TS is slecht geinformeerd.

Evolutie is een geobserveerd feit. (Evolutietheorie verklaard het mechanisme.)

Mocht je tegenwerpingen hebben, of problemen zien - post ze maar. Ik weet zeker dat er mensen hier zijn die je veel kunnen uitleggen.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_91648957
Micro-evolutie is bewezen ja. Maar macro-evolutie naar mijn weten niet... Macro-evolutie is nog nooit waargenomen..
pi_91648984
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:53 schreef Pizzakoppo het volgende:
Evolutie lijkt me een vrij normale gedachtengang. Als je kijkt naar de veranderingen vanaf de homo erectus tot aan de homo sapiens zul je toch de evolutie bevestigd zien worden?
Homo sapiens zijn niet voortgekomen uit uit de homo erectus, maar eerder uit de homo rhodesiensis, antecessor/mauritanicus -> homo ergaster
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:00:51 #24
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_91649007
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:58 schreef Kogandozh het volgende:
Micro-evolutie is bewezen ja. Maar macro-evolutie naar mijn weten niet... Macro-evolutie is nog nooit waargenomen..
Zie: http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB902.html
en: http://www.talkorigins.org/faqs/macroevolution.html
pi_91649018
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:57 schreef Kogandozh het volgende:
Ik heb me er wel in verdiept. Alleen er zijn zoveel kanten die je moet bekijken voordat je er alles over hebt gelezen.
Als jij je er in hebt verdiept weet je donders goed dat dit:
quote:
dat evolutie als enige mogelijkheid word gezien voor het "ontstaan" van de aarde/mensheid.

Alles is gebaseerd op aannames.. Niet op wetenschap.

onzin is.
pi_91649021
quote:
quote:
Macro-evolutie is het proces waarbij grote, in het oog lopende veranderingen optreden zoals het ontstaan van ogen, van poten, van vleugels. Men heeft een poos gedacht dat dat op een plotselinge manier via zeer ingrijpende mutaties gebeurde, maar daarvan is men teruggekomen, hoewel er vooral in de plantenwereld wel enkele voorbeelden bekend zijn. Macro-evolutie is meestal het resultaat van een lange opeenvolging van micro-evolutionaire veranderingen. Zo konden viervoetige landdieren ontstaan doordat er vissen bestonden met een botstructuur in de vinnen (kwastvinnigen), waardoor ze zich het land op konden trekken om daar in poeltjes hun eitjes af te zetten.
Ga maar lezen http://www.xs4all.nl/~steurh/Evolutie/evonoot.html
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_91649040
quote:
Macro-evolutie zijn allemaal stappen van micro-evolutie achter elkaar. Micro- en marco evolutie is bedacht om evolutie tegen te bewijzen.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:02:02 #28
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_91649042
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:57 schreef Kogandozh het volgende:
Op de een of andere manier bekruipt me het gevoel dat jouw 'verdieping' zich heeft beperkt tot de misinformatie die een boel religieuze sites verspreiden.

Je snapt uberhaupt niet waar de evolutietheorie om draait, je hebt geen idee van de argumenten en bewijzen ervoor, en je mening lijkt voornamelijk gebaseerd op "ik heb er problemen mee" - oftewel, het verhaal bevalt je niet omdat het misschien niet strookt met het wereldbeeld dat je al hebt / aangeleerd is.

Sta er eens even bij stil dat we aan die religieuze mensen die zo tekeer gaan tegen evolutietheorie vrij weinig te danken hebben.
Die 'nare' wetenschappers die het o-zo-mis-hebben zorgen er ondertussen voor dat jij kunt autorijden, internet hebt, GPS-systemen kunt gebruiken en roep het maar.
Alle zaken die onze moderne tijd zo fijn maken komen voort uit wetenschappelijk onderzoek.
Je zult weinig creationisten horen zeggen dat internet niet kan werken omdat die nare wetenschappers geen idee hadden waar ze mee bezig zijn, dat zou tenslotte vreemd zijn omdat we internet dagelijks gebruiken en dus zien dat het werkt.
Nou geldt hetzelfde ook al lang voor de evolutietheorie - mensen die zich er daadwerkelijk mee bezig houden zien dat het onontkenbaar zo werkt.

[ Bericht 29% gewijzigd door _Led_ op 21-01-2011 10:07:12 ]
zzz
pi_91649087
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:00 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Homo sapiens zijn niet voortgekomen uit uit de homo erectus, maar eerder uit de homo rhodesiensis, antecessor/mauritanicus -> homo ergaster
Ok dat wist ik niet, ben niet zo thuis in die materie. Maar alsnog staat mijn punt lijkt me, de veranderingen door de tijd heen zijn gewoon zichtbaar.
pi_91649091
Topics als "evolutie is een sprookje" verzanden vaak in bagger. Ik laat em voorlopig even open, maar als TS een serieuze discussie wil, dan wordt er wel wat van hem/haar verwacht :)

quote:
Snap je dat het etiketje "theorie" juist aangeeft dat jaren van pogingen tot falsificatie het basisidee niet omver hebben geworpen?

Een hypothese "theorie" noemen is het één van de grootste complimenten die een hypothese kan krijgen. Veel beter dan dat wordt het niet in de wetenschap; tenzij de hypothese zo vruchtbaar en succesvol blijkt in het verklaren dat het uit kan groeien tot een paradigma. Een kader van waaruit je wetenschap bedrijft, in dit geval de biologie.

Dat is met de evolutietheorie aan de hand :)

Jij gebruikt hier "theorie" meer in de zin van de dagelijkse spreektaal, als een idee wat je op de vrijdagmiddag borrel kan verzinnen. In de wetenschap heeft het woord een volstrekt andere lading. Ben je je daar van bewust?

Het is dus niet gek dat de evolutietheorie je geleerd wordt als wetenschappelijke consensus. We leren tegenwoordig ook niet meer dat alles uit vuur,water, modder en lucht bestaat, maar we gebruiken het periodieke systeem van Mendelejev. Dit systeem is gestoeld op de [b]theorie[/i] van de kwantummechanica. Heb je daar ook moeite mee?

[ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 21-01-2011 10:08:49 (Met dank aan _Led_) ]
pi_91649100
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:02 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Op de een of andere manier bekruipt me het gevoel dat jouw 'verdieping' zich heeft beperkt tot de misinformatie die een boel religieuze sites verspreiden.

Je snapt uberhaupt niet waar de evolutietheorie om draait, je hebt geen idee van de argumenten en bewijzen ervoor, en je mening lijkt voornamelijk gebaseerd op "ik heb er problemen mee" - oftewel, het verhaal bevalt je niet omdat het misschien niet strookt met het wereldbeeld dat je al hebt / aangeleerd is.
Eens! :)
pi_91649124
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:02 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat zoiets mee speelt in het beeld dat je hebt op de wereld. Andersom geld dat natuurlijk ook. Ik ben helaas geen wetenschapper en ik zal af moeten gaan op wat ik leer of dat anderen mij vertellen. En voor zover ben ik niet overtuigd van het een of ander. Het klinkt allemaal zo fantastisch, zowel evolutie als de andere opties die er zijn
pi_91649158
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:05 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat zoiets mee speelt in het beeld dat je hebt op de wereld. Andersom geld dat natuurlijk ook. Ik ben helaas geen wetenschapper en ik zal af moeten gaan op wat ik leer of dat anderen mij vertellen. En voor zover ben ik niet overtuigd van het een of ander. Het klinkt allemaal zo fantastisch, zowel evolutie als de andere opties die er zijn
Ga me niet vertellen dat je een Intelligent Design aanhanger bent :{
pi_91649162
quote:

[..]

Je hebt gelijk dat zoiets mee speelt in het beeld dat je hebt op de wereld. Andersom geld dat natuurlijk ook. Ik ben helaas geen wetenschapper en ik zal af moeten gaan op wat ik leer of dat anderen mij vertellen. En voor zover ben ik niet overtuigd van het een of ander. Het klinkt allemaal zo fantastisch, zowel evolutie als de andere opties die er zijn.
Als je serieus geinteresseerd bent, is het in elk geval erg belangrijk dat je begrijpt hoe wetenschap in het algemeen geldt. Uit je OP krijg ik het gevoel dat je daar niet zo thuis in bent.
pi_91649233
-edit Dit gaan we dus niet doen

[ Bericht 93% gewijzigd door Haushofer op 21-01-2011 10:13:37 ]
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_91649249
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als je serieus geinteresseerd bent, is het in elk geval erg belangrijk dat je begrijpt hoe wetenschap in het algemeen geldt. Uit je OP krijg ik het gevoel dat je daar niet zo thuis in bent.
Ik probeer het op een normale manier te benaderen. Ik weet heel veel af van de hersenen/ogen omdat mijn studie daar over gaat. Als ik kijk hoe dit allemaal werkt en in elkaar steekt kan ik moeilijk geloven dat evolutie hiervoor verantwoordelijk is.

Het belangrijkste wat ik met dit topic wil bereiken is dat we kritisch blijven, niet alleen t.o.v. evolutie. Ook ten opzichte van religie.

Dat zegt niet dat het een bash-topic moet worden. Ik heb gewoon mijn twijfels of alles wat er geleerd word als zijnde wetenschap dit ook daadwerkelijk is.
pi_91649257
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:53 schreef Kogandozh het volgende:

Dit soort reacties mogen achterwege blijven. Als TS oprecht geïnteresseerd is, dan mag er een normale manier van reageren verwacht worden :)

Wel een goede link, trouwens.
pi_91649285
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:09 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Ik probeer het op een normale manier te benaderen. Ik weet heel veel af van de hersenen/ogen omdat mijn studie daar over gaat. Als ik kijk hoe dit allemaal werkt en in elkaar steekt kan ik moeilijk geloven dat evolutie hiervoor verantwoordelijk is.

Het belangrijkste wat ik met dit topic wil bereiken is dat we kritisch blijven, niet alleen t.o.v. evolutie. Ook ten opzichte van religie.

Dat zegt niet dat het een bash-topic moet worden. Ik heb gewoon mijn twijfels of alles wat er geleerd word als zijnde wetenschap dit ook daadwerkelijk is.
Als je twijfels hebt leg die dan eens op de tafel.
pi_91649310
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:11 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Als je twijfels hebt leg die dan eens op de tafel.
Goed punt, ik zal met specifieke vragen komen. Geef me even tijd om ze te formuleren. :)
pi_91649337
quote:

[..]

Het is geen kwestie van geloven.

Ik ben Natuurkundige. Ik kan moeilijk geloven dat er een oerknal is geweest, of dat de kwantummechanica de natuur beschrijft. Toch doen beide theorieën dat op verbluffend succesvolle wijze, zowel kwalitatief als kwantitatief.

Moet ik dan mijn vooroordelen over wat "kan" aan blijven houden, of via de natuur proberen te begrijpen hoe de natuur in elkaar steekt?

quote:
De wetenschappelijke methode is de meest kritische methode die we hebben. :)

quote:
Natuurlijk, en dat is heel erg goed. Maar je moet je beseffen dat argumenten als "ik kan het niet geloven" niks betekenen in de wetenschap. Het is geen kwestie van geloven. De natuur legt aan jouw haar structuur op. Jij kunt alleen proberen een methode te vinden die die structuur zo nauwkeurig en betrouwbaar mogelijk kan ontrafelen. Dat is de wetenschappelijke methode :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:14:04 #41
31101 _Led_
pi_91649365
quote:

[..]

Yup, welke uitleg uiteindelijk ook de juiste is, de uiteindelijke uitleg zal altijd fantastisch blijven :)
Het punt is echter dat de wetenschap gestoeld is op falsificatie en zelfcorrigerend werkt.
Roepen dat er een groot almachtig wezen is die ons uit klei heeft gemaakt is leuk, maar er valt niks aan te bewijzen of te falsificeren - die bewering is net zo veel waard als de bewering dat een grote onzichtbare pompoen de eerste mens heeft uitgepoept. Kortom, je kunt er niks mee.
Aan de hand van de evolutietheorie echter kunnen we bepaalde voorspellingen doen en verwachtingen uiten, en later kijken of die stroken met de waargenomen werkelijkheid.
We kunnen kijken naar fossielen en zien of die passen binnen het beeld van evolutie.
We kunnen kijken naar bestaande situaties om te zien of we evolutie in actie kunnen zien.

Kortom, we kunnen er daadwerkelijk zinnige, gefundeerde uitspraken over doen.
Mooi he !

http://www.physorg.com/news202970888.html
zzz
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:15:04 #43
290081 VitaminWater
Geen ondertitel
pi_91649385
quote:

[..]

Je hebt het vooral over dat je twijfels hebt en dat het voor je gevoel niet kan.
Daar kan niemand tegenargumenten voor verzinnen. Je moet je dan toch zelf een beetje verdiepen in de materie.

Overigens is de evolutietheorie (net als de wetenschap in het algemeen) niet gewoon een lap tekst wat iemand heeft verzonnen en waar je het mee eens kan zijn of niet. Het zijn observeringen waar in principe iedereen op de hele wereld bewijzen voor of tegen mag leveren. In tegenstelling tot religie mag iedereen de theorie aanpassen, mits je goede argumenten en proeven/tests hebt die dit herhaaldelijk kunnen aantonen.
Ik heb geen signature.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:15:14 #44
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_91649390
Ik ben vooral geinteresserd wat TS als alternatieven ziet dan.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:16:26 #45
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91649419
quote:
wetenschap [...] THEORIE!
Wat wil je nog meer? :?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:16:35 #46
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91649430
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:15 schreef wijsneus het volgende:
De creationistische termen termen "micro- en macroevolutie" doen al een bepaalde richting vermoeden.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_91649466
Okay, laten we beginnen met koostofdatering. Ik las pas een artikel waarin stond dat de radioactieve vervaltijd niet altijd gelijk is. (Helaas kan ik dat artikel niet vinden, stond overigens niet op een site die tegen evolutie was maar op een normale NL nieuws site)

In heel veel gevallen wordt toch gewerkt met de koostofdatering om te bewijzen dat bepaalde lagen in de aarde ouder zijn dan anderen. Hoe is dat mogelijk als die vervaltijd niet altijd gelijk is?

[ Bericht 10% gewijzigd door Kogandozh op 21-01-2011 10:18:14 (Duidelijkheid) ]
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:18:19 #48
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91649485
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:17 schreef Kogandozh het volgende:
In heel veel gevallen wordt toch gewerkt met de koostofdatering om te bewijzen dat bepaalde lagen in de aarde ouder zijn dan anderen. Hoe is dat mogelijk als die vervaltijd niet altijd gelijk is?
Omdat je niet uitgaat van een enkele meting.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:18:36 #49
31101 _Led_
pi_91649493
quote:
Als ik kijk hoe dit allemaal werkt en in elkaar steekt kan ik moeilijk geloven dat evolutie hiervoor verantwoordelijk is.
gelijk gevolgd door :
quote:
Dat zijn tegengestelde uitspraken - je wilt kritisch blijven, wat typisch juist de wetenschappelijke instelling is - maar vervolgens baseer je je mening op het punt dat je bepaalde zaken moeilijk te geloven vind, ook al wijzen alle feiten die kant op !
Er treedt dus cognitieve dissonantie op - je ziet de argumenten wel, maar wil ze niet geloven omdat ze niet stroken met je huidige / aangeleerde wereldbeeld.

Da's niet vreemd hoor, het is sowieso voor mensen in het algemeen heel moeilijk om hun wereldbeeld te veranderen.
zzz
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:18:44 #50
pi_91649498
quote:
Het verschil tussen micro- en macro-evolutie is nog nooit waargenomen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_91649506
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:18 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Omdat je niet uitgaat van een enkele meting.
Hoe kan je daar vanuit gaan?? Waaraan test je dan of een meting goed is of niet?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:23:18 #52
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91649644
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:19 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Hoe kan je daar vanuit gaan?? Waaraan test je dan of een meting goed is of niet?
Wel eens van standaarddeviatie gehoord?

Met alle respect, deze discussie heeft pas zin als je iets meer van wetenschap weet dan wat je tot dusver in dit topic hebt laten zien.
pi_91649659
Zoals TS al aangaf dat we kritisch moeten kijken naar de theorie, maar dan eigenlijk zou je dan ook moeten kijken hoe het geloof het verklaard. Zo verklaar religie niet hoe pinguïns alleen op de zuidpool zijn te vinden en ook geen fossielen er tussen zijn te vinden. En dit verklaard de evolutietheorie wel.
pi_91649678
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het verschil tussen micro- en macro-evolutie is nog nooit waargenomen.
Inderdaad. Het doet me altijd wat denken aan het idee dat onze zwaartekrachtstheorieën (Newton, Einstein, ...) wel op aarde gelden, maar dat ze geel stofwolken samen kunnen laten klonteren tot sterren. Je stelt dus dat de theorie alleen op bepaalde lengteschalen voldoet.

Het verschil tussen micro- en macro-evolutie, mocht je die termen willen hanteren, is dan ook slechts die van tijdschaal. Doordat evolutie een continu proces is, is het echter een nogal kunstmatige verdeling.
pi_91649736
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:17 schreef Kogandozh het volgende:
Okay, laten we beginnen met koostofdatering. Ik las pas een artikel waarin stond dat de radioactieve vervaltijd niet altijd gelijk is. (Helaas kan ik dat artikel niet vinden, stond overigens niet op een site die tegen evolutie was maar op een normale NL nieuws site)

Er wordt niet alleen met koolstofdatering gewerkt. Er worden tegelijkertijd ook gekeken met andere methodieken wanneer deze mogelijk zijn. En ik denk dat jij doet op metingen met koolstofdatering onder water. Deze tijden zitten inderdaad anders omdat het water hier iets mee doet. Kan dit zo niet zo snel vinden, maar zal het even onthouden.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:26:58 #56
31101 _Led_
pi_91649762
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:23 schreef Pakspul het volgende:
Zoals TS al aangaf dat we kritisch moeten kijken naar de theorie, maar dan eigenlijk zou je dan ook moeten kijken hoe het geloof het verklaard. Zo verklaar religie niet hoe pinguïns alleen op de zuidpool zijn te vinden en ook geen fossielen er tussen zijn te vinden. En dit verklaard de evolutietheorie wel.
Tuurlijk wel : "Omdat God / Allah ze daar heeft geplaatst."
Case closed.
Het fijne van veel religies is dat er geen argumenten nodig zijn - het is gewoon het ultieme "omdat ik het zeg, klaar".
zzz
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:27:58 #57
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91649793
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het verschil tussen micro- en macro-evolutie, mocht je die termen willen hanteren, is dan ook slechts die van tijdschaal. Doordat evolutie een continu proces is, is het echter een nogal kunstmatige verdeling.
De term wordt dan ook uitsluitend in creationisme/ID-hoekjes gebruikt. Zelfs daar kan men niet meer om het feit dat bacteriën in een paar generaties resistent worden tegen bepaalde antibiotica heen.

Maar ja. Trek triomfantelijk de kreet "micro-evolutie" uit je hoge hoed en je kan nog even vooruit met je bijgeloof-in-een-pseudowetenschappelijk-sausje.
pi_91649802
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dit soort reacties mogen achterwege blijven. Als TS oprecht geïnteresseerd is, dan mag er een normale manier van reageren verwacht worden :)

Wel een goede link, trouwens.
De OP bewijst mij dat dat niet het geval is, verplaatsen naar onzin lijkt me beter op zijn plaats. Waarom serieus reageren op wat overduidelijk een troll poging is?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_91649812
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:23 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Wel eens van standaarddeviatie gehoord?

Met alle respect, deze discussie heeft pas zin als je iets meer van wetenschap weet dan wat je tot dusver in dit topic hebt laten zien.
Ik snap hoe standaarddeviatie werkt, maar op het moment dat het enorm grote verschillen zijn kan je toch niet meer uit gaan dat je metings methode klopt? Op het moment dat ik een totaal irrelevantie rekenmethode ergens op los laat dan krijg ik ook zeker uitkomsten, maar of deze goed zijn is een totaal ander verhaal.

Als je van 1 dier verschillende metingen doet en die schelen enorm veel, dan is je meet methode toch niet goed? Of heb ik dat mis? Ik heb daar wel eens een artikel over gelezen. En die metingen scheelden zo enorm veel dat er niets van gemaakt kon worden.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:29:20 #60
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91649834
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:26 schreef _Led_ het volgende:

[..]
Case closed.
Het fijne van veel religies is dat er geen argumenten nodig zijn - het is gewoon het ultieme "omdat ik het zeg, klaar".
Of zoals Lucy Lawless in de Simpsons: "Uh, yeah, well whenever you notice something like that.. a wizard did it."
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:31:32 #61
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91649905
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:28 schreef Kogandozh het volgende:

[..]
Ik heb daar wel eens een artikel over gelezen.
Bron graag. Evenals naar dat artikel waar je eerder naar verwees.

Ik heb wel eens een artikel gelezen dat 'bewees' dat de maanlandingen een hoax waren. Maar dat is natuurlijk geen bewijs.
pi_91649918
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:26 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Case closed.
Nee, want de bijbel zegt dat na de zondevloed de dieren daar naar toe zijn gegaan. Zonder ingrijpen van een God.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:27 schreef Telecaster het volgende:

[..]

De term wordt dan ook uitsluitend in creationisme/ID-hoekjes gebruikt. Zelfs daar kan men niet meer om het feit dat bacteriën in een paar generaties resistent worden tegen bepaalde antibiotica heen.

Maar ja. Trek triomfantelijk de kreet "micro-evolutie" uit je hoge hoed en je kan nog even vooruit met je bijgeloof-in-een-pseudowetenschappelijk-sausje.
De term macro-evolutie wordt ook gebruikt in gelovige kringen dat evolutie niet kan verklaren dat een kat nooit ineens een hond kan voortbrengen, maar deze redenering is zo krom dat het al lastig is om uit te leggen :P
pi_91649941
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:31 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Bron graag. Evenals naar dat artikel waar je eerder naar verwees.

Ik heb wel eens een artikel gelezen dat 'bewees' dat de maanlandingen een hoax waren. Maar dat is natuurlijk geen bewijs.
Okay, je hebt gelijk ik heb me niet goed genoeg voorbereid. Zal niet weer gebeuren :-) Ik zal wel een keer een nieuw topic maken waarin ik specifiek 1 onderdeel zal nemen. En zorgen dat ik weet hoe het werkt en dat ik er bronnen voor heb :)
pi_91650016
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:04 schreef Haushofer het volgende:
Topics als "evolutie is een sprookje" verzanden vaak in bagger. Ik laat em voorlopig even open, maar als TS een serieuze discussie wil, dan wordt er wel wat van hem/haar verwacht :)

[..]

Snap je dat het etiketje "theorie" juist aangeeft dat jaren van pogingen tot falsificatie het basisidee niet omver hebben geworpen?

Een hypothese "theorie" noemen is het één van de grootste complimenten die een hypothese kan krijgen. Veel beter dan dat wordt het niet in de wetenschap; tenzij de hypothese zo vruchtbaar en succesvol blijkt in het verklaren dat het uit kan groeien tot een paradigma. Een kader van waaruit je wetenschap bedrijft, in dit geval de biologie.

Dat is met de evolutietheorie aan de hand :)

Jij gebruikt hier "theorie" meer in de zin van de dagelijkse spreektaal, als een idee wat je op de vrijdagmiddag borrel kan verzinnen. In de wetenschap heeft het woord een volstrekt andere lading. Ben je je daar van bewust?

Het is dus niet gek dat de evolutietheorie je geleerd wordt als wetenschappelijke consensus. We leren tegenwoordig ook niet meer dat alles uit vuur,water, modder en lucht bestaat, maar we gebruiken het periodieke systeem van Mendelejev. Dit systeem is gestoeld op de [b]theorie[/i] van de kwantummechanica. Heb je daar ook moeite mee?
Ik vrees dat voor een fundamentele discussie over de evolutietheorie eerst een paar basale stappen genomen moeten worden door TS, te beginnen met wat inlees werk. Mag ik 'On the origin of species by means of natural selection' bij ene C. Darwin voorstellen. Daarnaast is voor TS wat wetenschapsfilosofische literatuur interessant. Omdat Haushofer toch al falsificatie benoemde zou ik dhr. Popper boeiende ideeën aanbevelen.

Overigens (maar dat is off topic) is de discussie rondom het accepteren van falsificatie als mechanisme ook buitengewoon boeiend.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:36:23 #65
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91650048
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:31 schreef Pakspul het volgende:

[..]
Nee, want de bijbel zegt dat na de zondevloed de dieren daar naar toe zijn gegaan. Zonder ingrijpen van een God.
Best knap, dat al die dieren van over de hele wereld ook net op tijd waren om in te schepen. Ik zou niet graag als ijsbeer de reis naar 't Midden-Oosten willen maken, los nog van het feit dat zo'n beest wegens gebrek aan warmteafdracht allang inwendig kookt zodra 'ie in de buurt komt.
quote:
De term macro-evolutie wordt ook gebruikt in gelovige kringen
Dat is hetzelfde als ID / creationisme-kringen. :)
quote:
dat evolutie niet kan verklaren dat een kat nooit ineens een hond kan voortbrengen, maar deze redenering is zo krom dat het al lastig is om uit te leggen :P
Tiens. Het blijft inderdaad grappig dat mensen die de evolutietheorie niet accepteren veelal ook in één moeite door publiekelijk demonstreren werkelijk niets van die theorie te begrijpen.

"Als de mens van de aap afstamt, waarom zijn er dan nog apen? He? He? Nou?"

Argh.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:36:25 #66
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_91650050
pi_91650095
vergelijk het met de 'Zwaartekracht-theorie van Newton'..
Ook dat is een belangrijke wetenschappelijke theorie, die ondertussen ook dels weerlegt is waar hij niet meer voldeed (door de relativiteitstheorie)..

Màár, het weerleggen van bepaalde 'onvolledigheden' in die theorie maakt niet opeens dat appels wel van de grond _in_ de bomen 'omhoog-vallen'.. de specifieke feitelijkheden die de theorie beschrijft zijn altijd zo en dat is met de evolutietheorie óók het geval...

Wat de evolutietheorie beschrijft aan feitelijkheden, namelijk de ontwikkeling van verschillende soorten is een onweerlegbaar feit.
en voorlopig biedt het ook de beste 'uitleg' waarom dat zo verloopt..

het staat iedereen vrij om en 'alterantieve theoriee aan te hangen voor die verschillende in de ontwikkeling, bv dat er een spaghettimonster is die zich dat allemaal uitdekt, wat an sich niet 'slechter' is, hooguit wel een gecompiceerde theorie die gebaseerd zou zijn op veel 'aanname's en onzekere factoren en vrije variabelen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:37:57 #68
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_91650102
-edit Probeer nog es, en dan normaal.

[ Bericht 97% gewijzigd door Haushofer op 21-01-2011 10:38:58 ]
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_91650104
quote:
Bedankt, ga ik doorlezen.
pi_91650110
quote:

[..]

De term wordt dan ook uitsluitend in creationisme/ID-hoekjes gebruikt.
Ik heb het wel es vaker aangestipt, maar ik ken persoonlijk ook biologen die de termen hanteren, maar puur om een bepaalde tijdschaal te beschrijven. In hoeverre dat gewoonlijk is weet ik niet :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:39:04 #71
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91650135
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:32 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Okay, je hebt gelijk ik heb me niet goed genoeg voorbereid. Zal niet weer gebeuren :-) Ik zal wel een keer een nieuw topic maken waarin ik specifiek 1 onderdeel zal nemen. En zorgen dat ik weet hoe het werkt en dat ik er bronnen voor heb :)
Mooi zo.

Verder is deze volgens mij nog niet beantwoord, terwijl ik er inmiddels wel nieuwsgierig naar ben:
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:15 schreef wijsneus het volgende:
pi_91650179
Okay, ik merk al dat ik me niet erg populair maak. Geeft ook niet, jullie hebben gelijk dat ik een niet erg gefundamenteerde uitspraak heb gedaan. :-)

Ik zal de volgende keer een specifiek onderwerp nemen en zorgen dat ik daar bronnen voor heb e.d.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:41:00 #73
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_91650207
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:32 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Ja grappig hoor! Je hebt je conclusies dus al paraat voordat je ueberhaupt aan je bronnenonderzoek begint. Op die manier bedrijf je dus nooit wetenschap.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:41:09 #74
31101 _Led_
pi_91650211
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:31 schreef Pakspul het volgende:
Heb je wel eens gezien hoe langzaam penguins lopen ?En heb je al eens op Google-maps gekeken hoe ver het is van Turkije (het Ararat-gebergte) naar de zuidpool ?
(Afgezien van het eind wat ze dan nog moeten zwemmen ? :))

Ik zal m'n statement voor jou dus even aanpassen :

quote:
Tuurlijk wel : "Omdat ze daar gewoon even naartoe zijn gelopen / gezwommen."
Case closed.
zzz
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:41:20 #75
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91650219
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik heb het wel es vaker aangestipt, maar ik ken persoonlijk ook biologen die de termen hanteren, maar puur om een bepaalde tijdschaal te beschrijven. In hoeverre dat gewoonlijk is weet ik niet :)
Ik ben het (zoals ik, meen ik, ook in een vorige discussie met je heb gemeld) alleen maar tegengekomen in de ID/creationismesfeer. Maar ik ben dan ook zelf geen bioloog - ik ken er alleen maar redelijk wat.

Maar menen "jouw" ( :) ) biologen dan dat er compleet verschillende mechanismes aan ten grondslag liggen, zoals in de ID?
pi_91650259
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:39 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Mooi zo.

Verder is deze volgens mij nog niet beantwoord, terwijl ik er inmiddels wel nieuwsgierig naar ben:

[..]

Ok, ik ben christelijk opgevoed. Dat verklaard waarschijnlijk een hoop :-) Maar, ik probeer wel kritisch te zijn. Daarom zeg ik ook niet gelijk dat ik niet die artikelen wil lezen die niet zijn aangedragen. Juist die ga ik doorlezen. Als er nog meer zijn die ik zeker door moet lezen zie ik die graag.
Alvast bedankt :)
pi_91650285
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:41 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ik ben het (zoals ik, meen ik, ook in een vorige discussie met je heb gemeld) alleen maar tegengekomen in de ID/creationismesfeer. Maar ik ben dan ook zelf geen bioloog - ik ken er alleen maar redelijk wat.

Maar menen "jouw" ( :) ) biologen dan dat er compleet verschillende mechanismes aan ten grondslag liggen, zoals in de ID?
Elke bioloog die ik ken die dergelijke termen gebruikt gebruikt het een om het ander te verklaren.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:43:34 #78
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91650307
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:41 schreef drijfhout het volgende:

[..]
Ja grappig hoor! Je hebt je conclusies dus al paraat voordat je ueberhaupt aan je bronnenonderzoek begint. Op die manier bedrijf je dus nooit wetenschap.
Zoals ik iemand het ooit eens mooi heb zien omschrijven: creationisme / ID is alsof je een pijl in een muur schiet en er vervolgens triomfantelijk een schietschijf omheentekent. Kijk! In één keer in de roos!

Wetenschap begint met waarnemingen en probeert die waarnemingen zo elegant mogelijk te verklaren, resulterend in een theorie. Daarentegen hebben aanhangers van creationisme / ID hun eindconclusie / theorie al paraat en proberen ze vervolgens waarnemingen te vinden die dat idee ondersteunen.

Alleen daarom is het al geen wetenschap.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:46:36 #79
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_91650419
quote:

de manier waarop je de term "theorie" gebruikt, geeft al dan dat je geen flauw benul hebt van hoe de wetenschappelijke methode eigenlijk werkt. dit "evolutie is ook maar een theorie" is net als zijn nog debielere broertje "atheisme is ook een geloof" semantische bullshit. ik ga niet eens de moeite nemen om voor x 276 de wetenschappelijke methode of de burden of evidence uit te leggen. google is je vriend enzo.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:46:46 #80
31101 _Led_
pi_91650427
Misschien moeten we de vraag uit de TT eens verduidelijken door de TS eerst te vragen uit te leggen wat in zijn ogen wetenschap precies inhoudt.
zzz
pi_91650430
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:41 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Heb je wel eens gezien hoe langzaam penguins lopen ?En heb je al eens op Google-maps gekeken hoe ver het is van Turkije (het Ararat-gebergte) naar de zuidpool ?
(Afgezien van het eind wat ze dan nog moeten zwemmen ? :))

Ik zal m'n statement voor jou dus even aanpassen :

[..]

Ik weet dat het een ontzettend stuk is tussen het Ararat gebergte en de zuidpool, maar dat ze er 'even' naar toe zijn gegaan om daar te leven dat is onmogelijk. Zo werkt de natuur niet, nu niet en toen ook niet en als ze daar naar toe zijn gelopen, gefietst of gezwommen dan zou je verwachten dat je fossielen zou vinden en die zijn er niet.
pi_91650437
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:43 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Zoals ik iemand het ooit eens mooi heb zien omschrijven: creationisme / ID is alsof je een pijl in een muur schiet en er vervolgens triomfantelijk een schietschijf omheentekent. Kijk! In één keer in de roos!

Wetenschap begint met waarnemingen en probeert die waarnemingen zo elegant mogelijk te verklaren, resulterend in een theorie. Daarentegen hebben aanhangers van creationisme / ID hun eindconclusie / theorie al paraat en proberen ze vervolgens waarnemingen te vinden die dat idee ondersteunen.

Alleen daarom is het al geen wetenschap.
Ik denk, dat dit ook een beetje het geval is met evolutie.. Ik hoop van niet, maar ik heb het idee van wel.
pi_91650515
Nou, iig bedankt voor de artikelen. :-)
Ik heb weer wat leesvoer voor van het weekend :)
pi_91650524
@ Ts, wat wil je uit dit topic halen. Ik heb namelijk werkelijk geen idee meer

Als je serieus met een kritische houding naar de ET wil kijken en dit gefundeerd en onderbouwd doet kun je hier denk ik een prima discussie bereiken. Op deze manier gaat dat niet lukken.

Je hoeft je echt niet tot in detail in te lezen maar een scherpe vraagstelling en wat nuance zou al een hoop kunnen helpen :)
pi_91650525
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:47 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Ik denk, dat dit ook een beetje het geval is met evolutie.. Ik hoop van niet, maar ik heb het idee van wel.
Omdat je waarschijnlijk (zoals je zelf al zegt) christelijk bent opgevoed en niet wetenschappelijk onderlegd bent.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:49:57 #86
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91650538
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:35 schreef komrad het volgende:

[..]

Ik vrees dat voor een fundamentele discussie over de evolutietheorie eerst een paar basale stappen genomen moeten worden door TS, te beginnen met wat inlees werk. Mag ik 'On the origin of species by means of natural selection' bij ene C. Darwin voorstellen.
Neem dan The Selfish Gene en/of The Blind Watchmaker van Richard Dawkins, want `On the origin of species´ is toch wel taaie stof, ik weet niet of je de TS daaraan wilt blootstellen. ;)

Daarbij is ´On the origin of species´ ook nog een beetje "outdated" het is op zich erg interessant om te lezen, vooral omdat je kan zien hoeveel werk en tijd Darwin heeft gestoken in het ontwikkelen van de theorie, maar de Evolutietheorie bevat tegenwoordig een stuk meer en gaat behoorlijk veel dieper dan toen Darwin "zijn" theorie publiceerde.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:52:35 #87
pi_91650619
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:42 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Ok, ik ben christelijk opgevoed. Dat verklaard waarschijnlijk een hoop :-) Maar, ik probeer wel kritisch te zijn. Daarom zeg ik ook niet gelijk dat ik niet die artikelen wil lezen die niet zijn aangedragen. Juist die ga ik doorlezen. Als er nog meer zijn die ik zeker door moet lezen zie ik die graag.
Alvast bedankt :)
Pak dan meteen "The God Delusion" even mee.
pi_91650652
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:35 schreef komrad het volgende:

[..]

Ik vrees dat voor een fundamentele discussie over de evolutietheorie eerst een paar basale stappen genomen moeten worden door TS, te beginnen met wat inlees werk. Mag ik 'On the origin of species by means of natural selection' bij ene C. Darwin voorstellen.
Ik denk dat dat nogal taaie kost is. Om een up to date idee te krijgen van de evolutietheorie kan ik persoonlijk heel erg Carl Zimmers "Evolutie: triomf van een idee", of Dawkins "An ancestor's tale" aanraden.

Ik ken weinig mensen die Darwins originele werk hebben gelezen. Heb em zelf ook liggen, maar het is niet iets wat je voor je plezier leest, imo.
pi_91650686
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:41 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Nee, zoals ik zei: het wordt gehanteerd om verschillende tijdschalen aan te geven (wel of geen soortvorming). Het is dus een kunstmatige indeling.
pi_91650723
quote:

[..]

Nee. Daar doe je 150 jaar wetenschap schromelijk mee te kort.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:55:45 #91
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91650725
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, zoals ik zei: het wordt gehanteerd om verschillende tijdschalen aan te geven (wel of geen soortvorming). Het is dus een kunstmatige indeling.
OK, dank.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:56:04 #92
31101 _Led_
pi_91650737
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:46 schreef _Led_ het volgende:
Misschien moeten we de vraag uit de TT eens verduidelijken door de TS eerst te vragen uit te leggen wat in zijn ogen wetenschap precies inhoudt.
zzz
pi_91650745
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:49 schreef Semisane het volgende:

[..]

Neem dan The Selfish Gene en/of The Blind Watchmaker van Richard Dawkins, want `On the origin of species´ is toch wel taaie stof, ik weet niet of je de TS daaraan wilt blootstellen. ;)

Daarbij is ´On the origin of species´ ook nog een beetje "outdated" het is op zich erg interessant om te lezen, vooral omdat je kan zien hoeveel werk en tijd Darwin heeft gestoken in het ontwikkelen van de theorie, maar de Evolutietheorie bevat tegenwoordig een stuk meer en gaat behoorlijk veel dieper dan toen Darwin "zijn" theorie publiceerde.
Het boek 'The Greatest Show on Earth' gaat verder dan 'The Origin of Species' en is zeker een aanrader te lezen als je dieper op Evolutie wilt in gaan.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:57:01 #94
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91650765
quote:

[..]

Maar dat "idee" baseer je dus enkel op het feit dat het niet klopt met wat je altijd is voorgehouden. Je hebt geen inhoudelijke argumenten waardoor de evolutietheorie incorrect is.

Sja.

Laat ik het zo stellen: aan de ene kant hebben we een elegante theorie die nog steeds niet gefalsificeerd is, met een enorme berg ondersteunend empirisch bewijs.

Aan de andere kant heb je een boekje met pratende slangen.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:58:16 #95
164607 sc00p
D66-rechter
pi_91650798
Het bewijs voor evolutie is overweldigend, het is een feit.

Alleen onwetenden / mensen die het niet willen geloven denken hierover anders.

Tevens betekend het woord theorie dat het bewezen is, anders zou het een hypothese zijn.
Ik ook, bedankt!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:59:57 #96
31101 _Led_
pi_91650869
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:58 schreef sc00p het volgende:
Het bewijs voor evolutie is overweldigend, het is een feit.

Alleen onwetenden / mensen die het niet willen geloven denken hierover anders.
Och, ik denk dat ook 95% van de mensen die wel de evolutietheorie aanhangen eigenlijk niet op de hoogte zijn van welk bewijs er daadwerkelijk is. Die hebben slechts het idee "dat het bewijs er is".
zzz
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:02:20 #97
pi_91650954
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:49 schreef komrad het volgende:
@ Ts, wat wil je uit dit topic halen. Ik heb namelijk werkelijk geen idee meer

Ik denk dat in veel religies een mechanisme zit waarin jongen/nieuwe gelovigen "de wereld" worden ingestuurd om het geloof te verspreiden. TS is een van de vele (waaronder ook vaak moslims) die Fok! kortstondig bezoeken om met iedere keer dezelfde drogredenen en stropoppen evolutie te bekritiseren.

Meestal zijn deze mensen niet erg goed onderlegd (in iets anders dan hun eigen religie). Zoals ook deze TS, die heel verstandig snel voor eieren kiest voor zijn geld. Meestal duurt het iets langer. Flink bashen en dan is het weer over.

Kleine kans dat TS terugkomt. Het gaat niet om de waarheid, het gaat er om de discussie te winnen (of voor de gelovige: om te testen of het geloof in een vijandige omgeving overeind blijft).
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:04:12 #98
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91651029
quote:

[..]

Wat je eigenlijk zou moeten zeggen is:

quote:
"Ik denk, dat dit ook een beetje het geval is van mijn ongefundeerd mening van evolutie en het gebrek aan mijn kennis daarvan. Ik hoop het niet, maar ik heb het idee van wel"
Je moet begrijpen dat evolutie een wetenschappelijk feit is of wel een geverifieerde observatie, zoals al in dit topic is aangegeven wordt evolutie verklaard door de evolutietheorie.

Je moet om te beginnen de verschillen én verbanden begrijpen tussen feiten, hypothese, wetmatigheden en theorie zoals die binnen de wetenschap worden gebruikt, voordat je de evolutie of de evolutietheorie gaat wegzetten als onzin.

Je gaat die laatste twee namelijk nooit begrijpen als je die eerste 4 niet begrijpt.

Er is een leuk youtube filmpje waarin vrij duidelijk die eerste 4 termen uit de doeken wordt gedaan. Normaal zou ik deze hier posten maar ik zit niet thuis. ;)

Overigens vind ik het wel humor dat dit soort topics altijd beginnen met een tirade tegen de evolutie en nog geen twee paginas verder bind de TS wat in en geeft aan dat hij/zij zich gaat "inlezen" in de materie. :D

[ Bericht 2% gewijzigd door Semisane op 21-01-2011 11:10:02 ]
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:04:34 #99
164607 sc00p
D66-rechter
pi_91651041
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:59 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Och, ik denk dat ook 95% van de mensen die wel de evolutietheorie aanhangen eigenlijk niet op de hoogte zijn van welk bewijs er daadwerkelijk is. Die hebben slechts het idee "dat het bewijs er is".
Dat is een ander verhaal, maar evolutie is en blijft een feit.
Ik ook, bedankt!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:04:47 #100
31101 _Led_
pi_91651048
Deze post van de TS in een ander topic geeft in ieder geval te denken :

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:30 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Whaha Evolutie.... Modern sprookje..
zzz
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:05:51 #101
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91651081
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Het gaat niet om de waarheid, het gaat er om de discussie te winnen (of voor de gelovige: om te testen of het geloof in een vijandige omgeving overeind blijft).
In de VS, waar alles nog net iets gepolariseerder is dan hier, worden scholieren zelfs door religieuze genootschappen geïnstrueerd en getraind in dergelijke tactieken.
pi_91651083
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:58 schreef sc00p het volgende:
Tevens betekend het woord theorie dat het bewezen is, anders zou het een hypothese zijn.
Nee. In de natuurwetenschappen kun je niet "bewijzen".
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:06:27 #103
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91651103
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
O Popper, where art thou.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:08:04 #104
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91651155
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:53 schreef Haushofer het volgende:
Ik ken weinig mensen die Darwins originele werk hebben gelezen. Heb em zelf ook liggen, maar het is niet iets wat je voor je plezier leest, imo.
Nee, je doet het eigenlijk alleen als je echt geinteresseerd ben in Darwin en zijn denkwijze en werkmethodes. Of wel om de man te doorgronden. Er zijn idd een groot aantal modernere boeken die veel begrijpelijker de evolutietheorie bespreken en daarbij relevanter zijn.

Ik ben er wel in begonnen maar, mede door tijdgebrek, nog bij lange na niet doorheen.

Ik geloof dat Midas Dekker het wel heeft gelezen, althans dat zegt hij. ;)
pi_91651174
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is toch dat je het met een x% zekerheidsgraad kunt verklaren. 100% kan nooit, maar bij evolutie mag je spreken over 99.9%?
pi_91651308
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat in veel religies een mechanisme zit waarin jongen/nieuwe gelovigen "de wereld" worden ingestuurd om het geloof te verspreiden. TS is een van de vele (waaronder ook vaak moslims) die Fok! kortstondig bezoeken om met iedere keer dezelfde drogredenen en stropoppen evolutie te bekritiseren.

Meestal zijn deze mensen niet erg goed onderlegd (in iets anders dan hun eigen religie). Zoals ook deze TS, die heel verstandig snel voor eieren kiest voor zijn geld. Meestal duurt het iets langer. Flink bashen en dan is het weer over.

Kleine kans dat TS terugkomt. Het gaat niet om de waarheid, het gaat er om de discussie te winnen (of voor de gelovige: om te testen of het geloof in een vijandige omgeving overeind blijft).
nee, zo ben ik niet. Ben echt geintresseerd maar wel kritisch... Ik ga die boeken die aangeraden zijn zeker wel doorlezen.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:12:56 #107
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91651322
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:08 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Het is toch dat je het met een x% zekerheidsgraad kunt verklaren. 100% kan nooit, maar bij evolutie mag je spreken over 99.9%?
Och, je zou op zn minst kunnen zeggen dat de evolutietheorie, de "theorie" nu wel voorbij is en je mag spreken van een paradigma. :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:13:26 #108
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91651342
quote:

[..]

Nee. Stel dat iemand morgen met een theorie komt die onze waarnemingen nog net iets beter kan verklaren dan de evolutietheorie, net zoals Einstein deed met de Newtoniaanse inzichten, dan zal dat vanaf morgen de meest waarschijnlijke theorie zijn.
pi_91651343
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:04 schreef _Led_ het volgende:
Deze post van de TS in een ander topic geeft in ieder geval te denken :

[..]

Wat betreft mijn post in dat topic. Je hebt gelijk, was nogal kinderachtig. En kortzichtig..
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:13:53 #110
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91651361
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:13 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Wat betreft mijn post in dat topic. Je hebt gelijk, was nogal kinderachtig. En kortzichtig..
Ach, je bent nooit te oud om te leren.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:14:31 #111
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91651384
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:12 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

nee, zo ben ik niet. Ben echt geintresseerd maar wel kritisch... Ik ga die boeken die aangeraden zijn zeker wel doorlezen.
Je mag dan kritisch zijn, enkel jouw kritiek is gevormt door een groot gebrek aan kennis van het onderwerp. Persoonlijk zou ik me dan wat bescheidener opstellen.
pi_91651405
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:13 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ach, je bent nooit te oud om te leren.
Geloof me, ik heb een hekel aan die christenen die denken alles te weten en die gewoon niet verder willen kijken. Dus zo probeer ik me ook niet op te stellen..
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:16:21 #113
31101 _Led_
pi_91651449
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:13 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Fair enough, gebeurt mij ook zo vaak :P

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:15 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Geloof me, ik heb een hekel aan die christenen die denken alles te weten en die gewoon niet verder willen kijken. Dus zo probeer ik me ook niet op te stellen..
Waarvoor hulde ^O^
zzz
  † In Memoriam † vrijdag 21 januari 2011 @ 11:19:17 #114
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_91651565
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:15 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Een hekel vind ik ook weer zo negatief. Ik heb oprecht medelijden met degenen wiens heldere blik op wetenschap en natuur vertroebeld wordt door religieuze indoctrinatie.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_91651576
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:08 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nee, je doet het eigenlijk alleen als je echt geinteresseerd ben in Darwin en zijn denkwijze en werkmethodes. Of wel om de man te doorgronden. Er zijn idd een groot aantal modernere boeken die veel begrijpelijker de evolutietheorie bespreken en daarbij relevanter zijn.

Ik ben er wel in begonnen maar, mede door tijdgebrek, nog bij lange na niet doorheen.

Ik geloof dat Midas Dekker het wel heeft gelezen, althans dat zegt hij. ;)
Ja, maar da's een bioloog :P

Ik heb ook nog nooit echt Einsteins artikelen over relativiteit gelezen. Ten eerste omdat die artikelen simpelweg gedateerd en voor ons doen nogal onzorgvuldig zijn geformuleerd in bepaalde aspecten, ten tweede omdat er veel heldere uiteenzettingen zijn te vinden met de nadruk op didactiek. De originele artikelen lezen is erg nuttig voor het historische besef en wellicht leuk als je veel met het vakgebied bezig bent, maar voor een goed begrip van de relativiteitstheorie zijn er talloze boeken die daarvoor veel handiger zijn.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:54:10 #116
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_91652802
Aanraders voor TS (e.a.)

Neil shubin - Your Inner Fish - http://www.bol.com/nl/p/e(...)006270072/index.html
Richard Dawkins - Greatest show on earth - http://www.bol.com/nl/p/e(...)006462018/index.html
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:46:14 #117
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_91660289
quote:

De evolutie theorie Geloofd dat het zo is gegaan. Maar het is nog nooit bewezen. Alles is gebaseerd op aannames..
Het mooie van wetenschap is dat je die aannames kuntt controleren. En als dan een heleboel van die aannames blijken te kloppen dan kun je dat bewijs noemen.

Snap je dat werkelijk niet?

BTW: evolutie valt niet te ontkennen. We zien het voor onze ogen gebeuren.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 21-01-2011 14:52:22 ]
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:51:12 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_91660500
kan weg, dubbel
pi_91662462
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:49 schreef Semisane het volgende:

[..]

eeuhmm, je hebt denk ik de door mij bedoelde toonzetting (kuch ironie) niet helemaal uit mijn post gehaald :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 16:20:04 #120
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91664641
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 15:33 schreef komrad het volgende:

[..]

eeuhmm, je hebt denk ik de door mij bedoelde toonzetting (kuch ironie) niet helemaal uit mijn post gehaald :)
Waarschijnlijk niet nee, maar ligt dat dan aan mij of aan jou manier van posten. :P
  vrijdag 21 januari 2011 @ 16:24:57 #121
118585 Crutch
pi_91664877
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:20 schreef Semisane het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet nee, maar ligt dat dan aan mij of aan jou manier van posten. :P
VECHTUH VECHTUH!
Je moeder is een hamster
  vrijdag 21 januari 2011 @ 17:25:34 #122
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_91667427
quote:

De evolutie theorie Geloofd dat het zo is gegaan. Maar het is nog nooit bewezen. Alles is gebaseerd op aannames.. Niet op wetenschap.
Het is gebaseerd op observaties. Fossielen kunnen we observeren, DNA kunnen we observeren en vergelijken, anatomie kunnen we observeren en vergelijken, de geografische verspreiding van planten en dieren kunnen we observeren. Deze observaties worden door wetenschappelijke hulpmiddelen geholpen of bevestigt, waaronder radioactief verval (inclusief kalibraties tussen verschillende vervalsnelheden en zelfs boomringen!), platentektoniek, PCR (voor DNA onderzoek), en andere biologische kennis en technologie.

Verder zijn de aannames voor natuurlijke selectie hele simpele en logische voorwaardes, zoals deelnemer ook al gedeeltelijk beschrijft:
- Bepaalde eigenschappen zijn overerfbaar.
- Er is variatie in een soort.
- Door een eindigheid qua resources (bv voedsel) is er concurrentie tussen soortgenoten.
- Individuele organismes met eigenschappen die beter zijn aangepast aan de omgeving hebben een grotere overlevingskans en een grotere kans op nakomelingen.

Met welke aanname ben je het niet eens? En welke observaties en wetenschappelijke methodes ga jij ontkennen op basis van je eigen gevoel?
Géén kloon van tvlxd!
pi_91667758
quote:
Op vrijdag 21 januari 2011 16:20 schreef Semisane het volgende:

gevalletje beetje van allebei ;)

+w

[ Bericht 10% gewijzigd door komrad op 21-01-2011 17:38:46 ]
  vrijdag 21 januari 2011 @ 17:34:36 #124
164607 sc00p
D66-rechter
pi_91667813
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 17:25 schreef Montov het volgende:

[..]

Het is gebaseerd op observaties. Fossielen kunnen we observeren, DNA kunnen we observeren en vergelijken, anatomie kunnen we observeren en vergelijken, de geografische verspreiding van planten en dieren kunnen we observeren. Deze observaties worden door wetenschappelijke hulpmiddelen geholpen of bevestigt, waaronder radioactief verval (inclusief kalibraties tussen verschillende vervalsnelheden en zelfs boomringen!), platentektoniek, PCR (voor DNA onderzoek), en andere biologische kennis en technologie.

Verder zijn de aannames voor natuurlijke selectie hele simpele en logische voorwaardes, zoals deelnemer ook al gedeeltelijk beschrijft:
- Bepaalde eigenschappen zijn overerfbaar.
- Er is variatie in een soort.
- Door een eindigheid qua resources (bv voedsel) is er concurrentie tussen soortgenoten.
- Individuele organismes met eigenschappen die beter zijn aangepast aan de omgeving hebben een grotere overlevingskans en een grotere kans op nakomelingen.

Met welke aanname ben je het niet eens? En welke observaties en wetenschappelijke methodes ga jij ontkennen op basis van je eigen gevoel?
Ik qoute je even zodat hij hem zeker leest.
Ik ook, bedankt!
pi_91668735
quote:

[..]

Hoe wil je dat beoordelen? Je hebt toch geen idee wat je in de toekomst kunt vinden?

Newton zou precies hetzelfde kunnen hebben gezegd in de 17e eeuw, als hij een moderne wetenschapsfilosofie aan zou hangen.
pi_91669443
@Haushofer

Eerder in het topic legde je aan de TS eea uit over theorievorming. In de post zei je ook iets over paradigma's. Een paradigma is populair gesteld (en met weinig nuance) een vruchtbare 'werktheorie'. Ik was in de veronderstelling dat een paradigma ook gekenmerkt wordt door een gebrek aan bewijs danwel wetenschappelijke concensus om het tot theorie te 'benoemen'. Of vergis ik me?
pi_91670255
Hoe ik het begrijp is dat een paradigma een kader is wat min of meer opgebouwd met theorieën die prima te falsificeren zijn. Maar misschien dat ik wat slordig ben met mijn definities hierover :)

In de natuurkunde zou je bijvoorbeeld de kwantumveldentheorie, de unificatie van de speciale relativiteitstheorie met de kwantummechanica, een paradigma kunnen noemen. Vrijwel elke theorie die de wereld in het klein moet beschrijven, is een kwantumveldentheorie, bijvoorbeeld het standaardmodel of snaartheorie.

Dat biedt geen garanties voor de toekomst, natuurlijk :)
pi_91670520
quote:

[..]

En hoe kijk jij dan naar alle verschillende hondenrassen die wij hebben gefokt? Dat is geen misschien geen natuurlijke selectie, maar wel menselijke selectie en het effect is hetzelfde.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 21 januari 2011 @ 18:49:20 #129
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91670729
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 18:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]
En hoe kijk jij dan naar alle verschillende hondenrassen die wij hebben gefokt? Dat is geen misschien geen natuurlijke selectie, maar wel menselijke selectie en het effect is hetzelfde.
Je hoeft voor het bewijs van evolutie niet verder te kijken dan bacteriën die binnen een paar generaties een resistentie tegen een bepaalde soort antibioticum weten te ontwikkelen.

Daar. Evolutie in de praktijk.
pi_91672506
alsjeblieft zeg. 6 pagina's van overwegend kritiek, of mensen die denken het in twee zinnetjes wel duidelijk te kunnen maken.

ik snap dat veel mensen geen zin hebben om een duidelijke uitleg te geven, maar begrijp dan ook dat TS niet overtuigd wordt door twee zinnetjes. TS is zo te zien echt op zoek naar antwoorden, en zolang wij het antwoord in drie zinnen blijven steken komen we nooit verder.

om maar even met koolstofdatering te beginnen:
quote:

om eerst maar even het mechanisme van koolstofdatering uit te leggen:
in de lucht om ons heen, zit koolstof(meestal in de vorm van CO2, koolstof samen met zuurstof.)
deze koolstofatomen bestaan uit 6 protonen, en een aantal neutronen. meestal heeft een koolstofatoom 6 of 7 neutronen. in deze configuraties is het atoom stabiel.
echter, er bestaat ook koolstof met 8 neutronen, koolstof-14 genoemd(naar het aantal protonen+neutronen in de kern). deze atomen zijn niet stabiel, en hebben een halveringstijd van 5730 jaar. dit betekend dat, als je een bergje van koolstof-14 hebt, er na 5730 jaar nog de helft van over is. de andere helft is "vervallen", en in dit geval stikstof-14 geworden. deze halveringstijd is, voor zover bekend, altijd precies gelijk. er is laatst een onderzoek geweest waarin aanwijzingen zijn dat het niet helemaal precies gelijk is, maar dit gaat om minascule schommelingen, van veel minder dan 0.1%, dus als het al veranderd, is dit geheel verwaarloosbaar

nou wil het, dat de verhouding tussen koolstof-14 en stabiele isotopen van koolstof, in de atmosfeer redelijk constant is. dit komt vanwege kosmische straling(en mogelijk andere bronnen), die zorgen dat er precies evenveel koolstof-14 bij komt(door radioactieve reacties van andere atomen) als dat er koolstof-14 vervalt. levende dieren ademen koolstof in en uit, en gebruiken het in hun lichaam.

zodra ze echter dood gaan, stoppen ze met het uitwisselen van koolstof met de buitenlucht. alle koolstof die dus op dat moment in hun lichaam zit, blijft daar ook zitten, en er komt geen nieuwe koolstof-14 bij. vanaf dat moment wordt de hoeveelheid koolstof-14 dus steeds minder. als wij dan na een paar duizend jaar die beesten opgraven, kunnen we de verhouding meten tussen de hoeveelheid koolstof-14, en de stabiele isotopen. als we dan ook nog weten wat de verhouding koolstof-14/stabiele isotopen was toen het dier dood ging, kunnen we met een simpele rekensom bepalen hoe oud het dier is.

dat geeft echter wel gelijk het moeilijke punt aan. de verhouding koolstof-14/stabiele isotopen is namelijk niet altijd constant geweest in de atmosfeer. dit komt doordat er soms meer, en soms minder koolstof-14 aangemaakt wordt, bijvoorbeeld door een hogere activiteit van de zon.
de truc zit hem hier, in het uitvinden van de koolstof-14 concentratie van vroeger.

gelukkig is hier een oplossing voor gevonden. we kunnen namelijk van sommige objecten ook op andere manieren afmeten hoe oud ze zijn. met Dendrochronology , de wetenschap van het meten van de diktes van boomringen, en hieruit afleiden hoe lang geleden de boom gestorven is.
in http://en.wikipedia.org/w(...)#Calibration_methods staan een paar andere methodes.

als we dus weten hoe oud iets is, en we bekijken ook hoeveel c-14 er nog in zit, kunnen we voor dat jaartal aangeven wat de concentratie c-14 was. als we dit vaak genoeg doen, kunnen we een calibratie-grafiek maken, en kunnen we dus alsnog redelijk exact weten hoe oud een dier was toen het stierf. er zijn ondertussen vele grafieken gemaakt, dus onderhand kunnen we met deze dateringsmethode toch erg exact zeggen hoe oud iets is.

kom maar op met je andere vragen, ik heb nog wel wat tijd over tot je overtuigt bent dat de evolutietheorie klopt ;)
pi_91674040
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 18:49 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Je hoeft voor het bewijs van evolutie niet verder te kijken dan bacteriën die binnen een paar generaties een resistentie tegen een bepaalde soort antibioticum weten te ontwikkelen.

Daar. Evolutie in de praktijk.
Hoe meer bewijs hoe beter en de meeste mensen kunnen zich iets beter inleven in de theorie als je bijv. het fokken van honden als voorbeeld gebruikt. Veel mensen kunnen zich nl. wat moeilijk verplaatsen in een bacterie ;)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 21 januari 2011 @ 20:05:18 #132
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91674185
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 20:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]
Hoe meer bewijs hoe beter en de meeste mensen kunnen zich iets beter inleven in de theorie als je bijv. het fokken van honden als voorbeeld gebruikt. Veel mensen kunnen zich nl. wat moeilijk verplaatsen in een bacterie ;)
Ey. Spreek voor jezelf. ;)

Ik gaf 't bacterieel voorbeeld omdat dat voor ons mensen een stuk sneller inzichtelijk is dan bij honden, waar de generaties nu eenmaal gemiddeld genomen wat langer duren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Telecaster op 21-01-2011 20:27:53 ]
pi_91678903
Wat is volgens TS dan een betere theorie dan de evolutietheorie voor het ontstaan en verdere ontwikkeling van het leven op aarde?
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:32:03 #134
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_91709546
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 21:28 schreef Schonedal het volgende:
Wat is volgens TS dan een betere theorie dan de evolutietheorie voor het ontstaan en verdere ontwikkeling van het leven op aarde?
Ik ben ook nieuwsgierig. Tevens moet die theorie alle observaties en kennis die we de afgelopen 150 jaar hebben verzameld staven.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:39:32 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91709844
TS, je zegt moeite te hebben met de evolutietheorie, maar wat is in jouw beleving de evolutietheorie en met welke onderdelen daarvan heb je precies moeite?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:54:54 #136
pi_91710404
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
TS, je zegt moeite te hebben met de evolutietheorie, maar wat is in jouw beleving de evolutietheorie en met welke onderdelen daarvan heb je precies moeite?
Het enige wat mis is met de evolutietheorie is dat het niet garandeert dat ik aanbeden wordt als een Godheid.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 19:11:36 #137
45206 Pietverdriet
pi_91716306
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het enige wat mis is met de evolutietheorie is dat het niet garandeert dat ik aanbeden wordt als een Godheid.
Dan komt omdat je niet rijk of mooi bent.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 19:15:22 #138
pi_91716483
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan komt omdat je niet rijk of mooi bent.
Dat mooi maken we gewoon een dogma van, en dat rijk komt vanzelf met voldoende volgelingen.

Next!
  zaterdag 22 januari 2011 @ 19:21:20 #139
45206 Pietverdriet
pi_91716758
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 19:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat mooi maken we gewoon een dogma van, en dat rijk komt vanzelf met voldoende volgelingen.

Next!
Begin een Religie, The Temple of the Tampeloeris, stel zweefteven ronselen etc
  zondag 23 januari 2011 @ 01:17:26 #140
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_91735098
zweefteven... hmmmmm... :9~
pi_91735658
Kom toch op mensen. De eerste 5 a 6 reacties zijn echt afval. Dit verwacht ik niet van W&T, neem dat gedoe naar GC of zo. Sinds wanneer ontaardt het hier ook in scheldpartijen en ruzie? :N

Maar goed, nu weer OT:

Hoe verklaar je de grote verschillen tussen fossielen van de oermens en die van de moderne mens dan, TS?
Ook tussen flora en fauna?
Wil je zeggen dat er plots van het ene op het andere moment men is veranderd naar een nieuwe lichaam? :/ Dus als voorbeeld op 6 mei 1840 zou je daar koffie staan drinken met je vrouw, en plotseling zou ze een staartbeen groeien? :X :o

Of dat een struisvogel vleugels zou krijgen waarmee hij kan vliegen? Als dat zo was, was het prima. Maar in de werkelijkheid is het niet zo.

Dingen zijn geëvolueerd omdat ze over tijd (meestal behoorlijk veel mensenjaren) veranderd zijn. Dat is dan ook de definitie van evolutie. Het is niks complex, maar simpel. Als dingen veranderen over tijd, dan zeggen we dat ze geëvolueerd zijn. Als dat plotseling gebeurt, dan niet, dat noemen we een spontane proces (weet niet meer de precieze biologische term - sorry, maar iemand mag mij bijvallen ;) ).
pi_91737910
quote:
Waarom is de evolutietheorie "wetenschap"?
Hierom dus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap
pi_91741698
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:12 schreef Kogandozh het volgende:

[..]

Kritisch is altijd wel een grappig concept in dit soort 'discussies'. Je kunt helemaal niet kritisch zijn zonder gedegen kennis van zaken. De OP laat duidelijk zien dat je volstrekt niet weet hoe de wetenschap werkt. Je snapt bijvoorbeeld het concept van een theorie in de wetenschap volstrekt niet. Daarnaast laat de OP ook zien dat je niet weet wat de evolutietheorie inhoudt. De evolutietheorie heeft niets van doen met het 'onstaan van de aarde'. Als je zo weinig van wetenschap begrijpt en ook niet weet wat de evolutietheorie inhoudt, hoe denk je dan kritisch te kunnen kijken naar de vraag of de evolutietheorie wetenschappelijk zou zijn?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_91741901
quote:

Misschien is het nuttig als je de definitie van 'wetenschap' eens opzoekt (en begrippen als hypothese, falsificatie, theorie).
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  zondag 23 januari 2011 @ 12:49:52 #145
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91743524
Ach weet je wat, laat ik nog maar een keertje dit filmpje plaatsen: (Vooral Eugenie C. Scott vind ik het erg begrijpelijk en prettig uitleggen. )

Overigens is de hele serie erg interessant om te zien.
  zondag 23 januari 2011 @ 13:08:05 #146
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_91744487
quote:
6s.gif Op zondag 23 januari 2011 12:49 schreef Semisane het volgende:
Ach weet je wat, laat ik nog maar een keertje dit filmpje plaatsen: (Vooral Eugenie C. Scott vind ik het erg begrijpelijk en prettig uitleggen. )

Overigens is de hele serie erg interessant om te zien.

Eugenie Scott is goed ja. Vooral haar kalme uiteenzetting in deze video is geweldig:
Géén kloon van tvlxd!
pi_91746838
De evolutie theorie staat rechterovereimd met een overweldigende hoeveelheid aan bewijs.

Het vindt nu plaats.
pi_91748635
quote:

[..]

Die termen worden (of werden iig) ook wel door echte wetenschappers gebruikt, maar niet in de strikte zin waarin de yec's ze gebruiken
pi_91821800
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 01:49 schreef vergezocht het volgende:
Als dat plotseling gebeurt, dan niet, dat noemen we een spontane proces (weet niet meer de precieze biologische term - sorry, maar iemand mag mij bijvallen ;) ).
Je bedoelt een mutatie.
In feite is evolutie een serie opeenvolgende kleine mutaties.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 19:15:33 #150
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91860395
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 13:08 schreef Montov het volgende:

[..]

Eugenie Scott is goed ja. Vooral haar kalme uiteenzetting in deze video is geweldig:
Vandaag gekeken, is idd erg goed uit een gezet hoe men creationism op allerlei manieren de klas in willen krijgen in de US of A. Ze is toch wel een erg goede spreker. :)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:13:17 #151
31101 _Led_
pi_91863841
Och, 't lijkt een beetje op programmeren he. Je probeert eens wat, en de goede dingen hou je, de slechte flikker je weg of probeer je op een andere manier :)
zzz
pi_91865283
ook het creationisme is onderhevig aan evolutie
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:41:15 #153
31101 _Led_
pi_91865487
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:37 schreef Mr.44 het volgende:
ook het creationisme is onderhevig aan evolutie
Eerst had God de wereld gemaakt in 6 dagen, na voortschrijdend inzicht dat dat toch niet in een paar dagen gebeurd kon zijn moesten we die dagen in God-tijd interpreteren waar elke dag stond voor 10000 jaar ofzo, toen dat ook niet kon kwamen we uit op de logischere conclusie : als god de wereld en het universum heeft gemaakt, heeft ie dat gedaan door alle benodigde omstandigheden voor het ontstaan van het universum te creeeren.

En dat kun je nooit weerleggen - of bewijzen :)
zzz
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:42:52 #154
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91869189
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:41 schreef _Led_ het volgende:

[..]
Eerst had God de wereld gemaakt in 6 dagen, na voortschrijdend inzicht dat dat toch niet in een paar dagen gebeurd kon zijn moesten we die dagen in God-tijd interpreteren waar elke dag stond voor 10000 jaar ofzo, toen dat ook niet kon kwamen we uit op de logischere conclusie : als god de wereld en het universum heeft gemaakt, heeft ie dat gedaan door alle benodigde omstandigheden voor het ontstaan van het universum te creeeren.

En dat kun je nooit weerleggen - of bewijzen :)
Ach ja:

:)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:40:44 #155
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91877010
Steeds meer biologie/medische wetenschaps studenten op dit forum die niet snappen wat evolutie is. Zorgwekkend.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_91877145
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:40 schreef SpecialK het volgende:
Steeds meer biologie/medische wetenschaps studenten op dit forum die niet snappen wat evolutie is. Zorgwekkend.
zolang ze het maar snappen als ze de opleiding afronden
  woensdag 26 januari 2011 @ 00:03:05 #157
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91878090
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:43 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

zolang ze het maar snappen als ze de opleiding afronden
Maar ja. Cognitieve dissonantie door bijgelovige indoctrinatie is een bitch.
pi_91878126
quote:
pi_91878449
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 00:03 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Maar ja. Cognitieve dissonantie door bijgelovige indoctrinatie is een bitch.
Er zijn er niet veel die dat volhouden
  woensdag 26 januari 2011 @ 00:13:02 #160
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91878525
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 00:11 schreef Mr.44 het volgende:

[..]
Er zijn er niet veel die dat volhouden
Maar degenen die tegen de feitelijke klippen op blijven volharden zijn natuurlijk wel de echte hardliners.
pi_91880237
Cognitieve dissonantie heeft iedereen last van en dan proberen ze dat te reduceren met allerlei drogredenen. Het probleem met gelovigen is dat ze er echt vrede mee hebben en zodra ze dat niet hebben dan vinden ze wel een reden. Hetzelfde voor bijvoorbeeld rokers (ik ben 'slachtoffer' ;))
  woensdag 26 januari 2011 @ 11:20:05 #162
132000 jbo
BrainVoyager
pi_91886726
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 01:16 schreef CoiLive het volgende:
Cognitieve dissonantie heeft iedereen last van en dan proberen ze dat te reduceren met allerlei drogredenen. Het probleem met gelovigen is dat ze er echt vrede mee hebben en zodra ze dat niet hebben dan vinden ze wel een reden. Hetzelfde voor bijvoorbeeld rokers (ik ben 'slachtoffer' ;))
Mede omdat onvoorwaardelijk geloof en het niet in twijfel willen trekken van wat in de bijbel staat, gezien wordt als deugd. Als iets waar je trots op mag zijn.
pi_91888605
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:40 schreef SpecialK het volgende:
Ben blij dat ik mij niet reken tot de huidige generatie 'studenten' :|W
  woensdag 26 januari 2011 @ 12:19:07 #164
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91888828
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:20 schreef jbo het volgende:

[..]
Mede omdat onvoorwaardelijk geloof en het niet in twijfel willen trekken van wat in de bijbel staat, gezien wordt als deugd. Als iets waar je trots op mag zijn.
Sterker nog - hoe meer al die rare verhaaltjes door feitelijke kennis achterhaald worden gemaakt, hoe "waardevoller" het volgens sommige Grote Denkers is om je er desondanks krampachtig aan vast te blijven klampen.

Sja.
  woensdag 26 januari 2011 @ 12:21:41 #165
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91888918
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:12 schreef vergezocht het volgende:

[..]
Ben blij dat ik mij niet reken tot de huidige generatie 'studenten' :|W
Of scholieren, als je je bedenkt dat in sommige scholen bepaalde aspecten van WOII wegens religieuze gevoeligheden al niet meer behandeld kunnen worden in de geschiedenisles.
pi_91889612
Het is, lijkt me, geen toeval dat Richard Dawkins een evolutiebioloog is. Juist hij heeft natuurlijk te maken met aanvallen op zijn vakgebied vanuit de religieuze hoek. En dat zie je vaker: Stephen Hawking, Lawrence Krauss, etc.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 26 januari 2011 @ 15:48:55 #167
132000 jbo
BrainVoyager
pi_91897725
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:41 schreef Molurus het volgende:
Het is, lijkt me, geen toeval dat Richard Dawkins een evolutiebioloog is. Juist hij heeft natuurlijk te maken met aanvallen op zijn vakgebied vanuit de religieuze hoek. En dat zie je vaker: Stephen Hawking, Lawrence Krauss, etc.
Eerder andersom :) Geen toeval dat hij aanvallen krijgt uit de religieuze hoek, omdat hij evolutionair bioloog is.
pi_91902539
Dat bedoelde ik ook eigenlijk. Hij zou niet 's-werelds bekendste atheist zijn als hij niet eerst een evolutiebioloog was. :)
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:13:25 #169
45206 Pietverdriet
pi_91913598
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:21 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Of scholieren, als je je bedenkt dat in sommige scholen bepaalde aspecten van WOII wegens religieuze gevoeligheden al niet meer behandeld kunnen worden in de geschiedenisles.
Dit is in mijn beleving een van de meest schandalige zaken die we in Nederland doen.
Politiek Correct onderwijs.
Het bewijst maar weer eens hoe gruwelijk Politiek Correct zijn is.
  donderdag 27 januari 2011 @ 00:14:09 #170
197394 tha_one
podjandikkie
pi_91924497
Ach, Darwin was zelf volgens de moderne maatstaven een soort van aanhanger van intelligent design. Soms zijn geloven en wetenschap best te combineren door een soort van "doublethink" te gebruiken.
  donderdag 27 januari 2011 @ 06:32:50 #171
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91928591
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 00:14 schreef tha_one het volgende:
Ach, Darwin was zelf volgens de moderne maatstaven een soort van aanhanger van intelligent design. Soms zijn geloven en wetenschap best te combineren door een soort van "doublethink" te gebruiken.
Er zijn zat wetenschappers die gelovig zijn en daar is verder niks mis mee lijkt me, maar je geloof en wetenschap mixen is niet een heel goed idee imho.

En zover ik weet was Darwin nou niet heel erg religieus, ik weet ook niet of je hem een aanhanger van ID kan noemen...zover ik zijn werken heb gelezen houd hij God en zijn werk redelijk gescheiden. Het kenmerk van ID is nou juist dat je deze niet gescheiden houd.
pi_91929159
Darwin worstelde inderdaad met geloof. Dat was echter niet zijn eigen geloof, maar dat van zijn vrouw.
  donderdag 27 januari 2011 @ 09:46:23 #173
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91930754
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 08:06 schreef Molurus het volgende:
Darwin worstelde inderdaad met geloof. Dat was echter niet zijn eigen geloof, maar dat van zijn vrouw.
Het ligt nog net een beetje genuanceerder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin%27s_religious_views
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:01:36 #174
132000 jbo
BrainVoyager
pi_91931181
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 06:32 schreef Semisane het volgende:

[..]

Er zijn zat wetenschappers die gelovig zijn en daar is verder niks mis mee lijkt me, maar je geloof en wetenschap mixen is niet een heel goed idee imho.
Niet om er een bashtopic van te maken, maar als je als wetenschapper een bepaalde religie aanhangt, neem je één van beiden niet serieus. :)
pi_91931320
Die snap ik niet helemaal.
Volgens mij kan je die 2 prima met elkaar combineren. Zolang ze elkaar niet beïnvloeden.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_91931332
[Centraal] Evolutie in het nieuws
Evolutie in het Nieuws #2

@Kogandoz

Evolutie

Wie Darwin denkt, denkt evolutie. Maar wat is evolutie eigenlijk precies? Hoe kwam Darwin aan zijn ideeën? Hoe ziet de evolutie van het leven op aarde er precies uit en hoe zijn we zelf ontstaan? Hoeveel invloed heeft Darwin nog in de moderne wetenschap? Op al deze vragen krijg je antwoord in dit evolutiedossier.

Op 12 februari 2009 was het 200 jaar geleden dat Charles Darwin, ontdekker van de evolutietheorie, werd geboren. Bovendien publiceerde hij zijn invloedrijke werk ‘On the origin of species’ precies 150 jaar geleden. Tijd dus voor een dossier over evolutie. Hierin lees je alles over de man achter de theorie, de evolutie van oersoep tot moderne mens en de invloed van Darwin in de rest van de wetenschap.

Wetenschappers hadden niet altijd zoveel bewondering voor Darwin's evolutietheorie als nu. Toen hij zijn theorie net presenteerde, vonden veel onderzoekers en theologen de gedachte dat mensen zouden afstaan van apen maar aanstootgevend. Nu kunnen we ons dat niet meer goed voorstellen, maar toen was het idee van een Darwinjaar waarschijnlijk net zo raar als het idee dat iemand de evolutie ontkent nu is.

De jonge Darwin
Charles Robert Darwin werd in 1809 geboren in Shrewsbury, vlakbij Birmingham in West-Engeland. Al vanaf het begin las de jonge Darwin boeken over de natuur en hield hij zich bezig met het verzamelen van schelpen, insecten en mineralen. Zijn vader (zelf arts) zag geen toekomst voor zijn zoon als natuurwetenschapper en stuurde Charles daarom op zijn zestiende naar de universiteit van Edinburgh om medicijnen te studeren.

Darwin als jochie van 7 jaar. Zoals je ziet op dit schilderij was hij een grote liefhebber van de natuur.

Na twee jaar verliet Darwin de opleiding. Het belangrijkst dat hij geleerd had, was het opzetten en conserveren van vogels en andere dieren. Volgens zijn vader moest Charles dan maar dominee worden. Daartoe verbleef hij drie jaar op het Christ College van de universiteit van Cambridge, waar alle wetenschappers de natuurlijke theologie (zie kader) aanhingen.

Darwin’s inspiratiebronnen

In de tijd van Darwin geloofden mensen in de westerse wereld dat de aarde enkele duizenden jaren oud is. De planeet wordt bewoond door vormen van leven die onveranderlijk zijn. Dit idee is afkomstig van de filosofen Plato en Aristoteles (427 tot 322 jaar voor Christus), maar werd nog versterkt door het opkomen van de natuurlijke theologie rond 1700. Deze leer gaat er vanuit dat alle levensvormen in één week zijn gemaakt door een Schepper die eerst het heelal creëerde.

Een aantal wetenschappers zag halverwege de zestiende eeuw al barstjes in de natuurlijke theologie theorie. Zo realiseerde de Fransman Georges Cuvier zich dat de geschiedenis van het leven op aarde vastligt in afdrukken in de rotsen (fossielen). Ook ontdekte hij dat hoe dieper de fossielen in de rotsen lagen, hoe ouder ze zijn en hoe minder ze lijken op moderne soorten. Zelfs het uitsterven van soorten behoorde volgens Cuvier tot de mogelijkheden.

Twee Schotse geologen, James Hutton (1726-1797) en Charles Lyell (1797-1875), vormen de belangrijkste inspiratiebron van Darwin. Zij deden de ontdekking dat de aarde verandert door continue, langzame acties en niet door plotselinge gebeurtenissen. Dit betekent niet alleen dat de aarde veel ouder moet zijn dan duizenden jaren, de wetenschappers zagen ook in dat langzame processen op de lange termijn grote verschillen kunnen bewerkstelligen. Natuurlijke theologie zien we tegenwoordig nog terug in stromingen als het creationisme en intelligent design.
(Op de foto: Georges Cuvier)

Meer over creationisme en intelligent design:
Creationisme en evolutie (Kennislinkartikel ism NIBI)
Intelligent Design: oude wijn, nieuwe zakken (Kennislinkartikel)
Scheppingstheorie verdonkeremaant 4,5 miljard jaar (Kennislinkartikel)
Discussie over Intelligent Design en Evolutietheorie (Kennislinkartikel)
Minister ontvangt boek over ID (Kennislinkartikel)
Webquest: Het lagerhuisdebat van het leven (Kennislinkartikel ism NIBI)
Evolutie of Intelligent Design (Kennislinkartikel van Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde)

Op reis met de Beagle
Darwin’s professor in de botanie (John Henslow) introduceerde hem na het behalen van zijn graad bij de kapitein (Robert Fitzroy) van het schip de Beagle. Fitzroy was van plan een reis rond de wereld te maken om de waarheid van natuurlijke theologie te bewijzen. In december 1831 vertrok de Beagle richting Zuid-Amerika. Darwin concentreerde zich tijdens de reis voornamelijk op het verzamelen van planten en dieren. Na bijna vijf jaar varen bestond zijn collectie uit duizenden exemplaren. Hij merkte op dat Zuid-Amerikaanse soorten hele andere eigenschappen hebben dan Europese soorten.

Darwin's reis met de Beagle.

Meer over Darwin:
Charles Darwin schrijft Hugo de Vries (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Alles over Darwin (Engels)
Complete werken van Darwin online (Engels)

De evolutietheorie
Eenmaal weer thuis deed Darwin de ontdekkingen die hem op het spoor van de evolutietheorie zette. Aan zijn collectie van de Galápagos eilanden (vulkanische eilanden 900 km van de westkust van Zuid-Amerika) zag hij dat de meeste soorten die hij daar verzameld had nergens anders ter wereld voorkomen. Toch lijken zij wel een beetje op soorten van het Zuid-Amerikaanse vasteland. Zou het mogelijk zijn dat planten en dieren van de ene plek naar de andere plek verhuizen en zich aanpassen aan hun nieuwe omgeving? Darwin dacht van wel, maar was terughoudend met het introduceren van zijn theorie in de samenleving.

Een van de diersoorten die Darwin op het idee van evolutie brachten, waren de vinken op de Galápagos eilanden. Op het ene eiland zag hij een vink met een scherpe, spitse snavel. Op het andere eiland trof Darwin nagenoeg dezelfde vink aan, maar dan met een stompe snavel. Klaarblijkelijk was er ooit één soort vink, die zich door de verschillende omstandigheden op de beide eilanden net iets anders had ontwikkeld - oftewel: net iets anders was geëvolueerd.

Pas in 1959 publiceerde Darwin zijn ‘On the origin of species’. In dit werk maakte de natuurwetenschapper twee belangrijke punten. Elke soort die op dit moment op aarde leeft, is ontstaan uit een voorouder (met andere woorden: soorten zijn geleidelijk ontstaan). Een groep planten of dieren kan veranderen doordat sommige individuen gunstige eigenschappen hebben en daardoor meer nakomelingen krijgen dan anderen (voortbestaan van de best passende of ook wel survival of the fittest). Dit mechanisme staat bekend als natuurlijke selectie en zorgt er uiteindelijk voor dat soorten aangepast raken aan hun omgeving. De combinatie van deze twee punten vormt de basis van de evolutietheorie.

Geen twee wezens zijn hetzelfde. Dat komt ten eerste natuurlijk doordat we een combinatie zijn van de genen van onze vader en onze moeder. Maar er kan ook nog iets anders gebeuren: per ongeluk verandert een stukje van onze genetische code. Zo'n toevallige verandering noemen we een mutatie. Meestal is die mutatie niet handig of zelfs schadelijk. Dan is de kans niet groot dat hij wordt doorgegeven aan de volgende generatie. Maar als die mutatie er toevallig voor zorgt dat je beter aan je omgeving aangepast bent, dan heb je juist meer kans dat je veel nakomelingen krijgt die ook die mutatie hebben. Gefeliciteerd! Je kinderen zijn zojuist een beetje geëvolueerd.

Meer over evolutie:
Survival of the fittest? (Kennislinkartikel ism NIBI)
Complexe evolutie (Kennislinkartikel)
Wandelen door de evolutie (Kennislinkartikel van Universiteit Leiden)
Natuurlijke selectie onder de loep (Kennislinkartikel ism NIBI)
De buitenaardse blik op evolutie herzien (Kennislinkartikel ism NIBI)
Breaking the law (Kennislinkartikel ism NIBI)
Evolutie op het hoogste niveau: het ontstaan van nieuwe soorten (Kennislinkartikel ism NIBI)
De evolutie van genen (Kennislinkartikel ism NIBI)

Van oersoep tot moderne mens
Darwin stelde dat elke soort is ontstaan uit een voorouder. Dit betekent dat we de stamboom van het leven op aarde moeten kunnen reconstrueren van oersoep tot moderne mens. De aarde ontstond ongeveer 4,5 miljard jaar geleden, maar was toen nog onbewoonbaar. Onze planeet werd gebombardeerd door rotsen, afkomstig van de vorming van de rest van het zonnestelsel. De extreme hitte die hierbij vrijkwam, zorgde ervoor dat zeeën en oceanen niet ontstonden.

Darwin had ongelijk

Darwin dacht dat er één enkele voorouder was. Vanuit deze voorouder – de stam van de ‘tree of life’ - waren alle levende soorten – de takken - ontstaan. Zodra een soort zich splitste in twee nieuwe soorten, kwamen die nooit meer bij elkaar. Op de afbeeldingen zie je een pagina uit zijn notitieboek waarin hij dat idee voor zichzelf op papier zette.

Ondertussen weten we dat dit niet helemaal klopt. Zo wisselen microbes van verschillende soorten links en rechts toch stukjes genetisch materiaal uit. En dat geldt niet alleen voor microben. Ook zoogdieren van twee soorten kunnen DNA uitwisselen. Dat doen ze op de ‘ouderwetse’ manier: door samen kinderen te maken. Zo zijn er aanwijzingen dat de homo erectus en de neanderthalers samen succesvol hybride nakomelingen kregen.

Bron: Why Darwin was wrong about the tree of life (New Scientist, 21-1-2009)

Ongeveer 3,9 miljard jaar geleden was de stenenregen ten einde en koelde de aarde langzaam af naar een temperatuur waarbij vloeibaar water voorkwam. Vlak daarna ontwikkelden zich waarschijnlijk ook de eerste tekenen van leven. Het gaat voornamelijk om eencelligen zonder celkern (prokaryoten) die leven van koolstofdioxide en zuurstof uitstoten in de atmosfeer: cyanobacteriën. 2,7 miljard jaar geleden hadden deze cyanobacteriën zoveel zuurstof geproduceerd dat veel meer levensvormen een kans kregen.

Meer over ontstaan van het leven
De oorsprong van het leven (Kennislinkartikel ism NIBI)
Ontstaan van RNA en DNA (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Het ontstaan van leven in een sodaoceaan (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Zuurstofrijke supercontinenten (Kennislinkartikel)
Het eerste dier op aarde (Kennislinkartikel van Geonieuws)
Proef voor fabriceren van kunstmatig 'eerste leven' mislukt (Kennislinkartikel van Geonieuws)

Al snel ontstonden eencelligen met een celkern (eukaryoten). 1,2 miljard jaar geleden voegden ook de meercelligen zich bij het leven op aarde. Dit gaf aanleiding voor het in gang zetten van de Cambrium explosie (543-510 miljoen jaar geleden) waarin de basis werd gelegd voor het ontstaan van de meeste moderne diergroepen. In de perioden daarna koloniseerden de eerste planten, schimmels en dieren het land. Op de komst van de zoogdieren moeten we wachten tot ongeveer 60 miljoen jaar geleden. Wijzelf zijn pas ontstaan ten tijde van de ijstijden (tussen 1,8 en 0,01 miljoen jaar geleden).

Meer over evolutie van het leven:
De evolutie van het plantenrijk (Kennislinkartikel ism NIBI)
Stamboom van het leven verliest tak (Kennislinkartikel)
Nieuwe overgangsvorm van vis naar landdier (Kennislinkartikel)
Evolutie van vin naar voet (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Een nieuwe ijstijd? (Kennislinkartikel van Universiteit Leiden)
Mitochondriën vertellen over de evolutie (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Het aanpassingsvermogen van zeehonden (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)

Over mensen en apen
Darwin meende dat ook de mens een product is van evolutie. Wij zouden zijn ontstaan uit een aapachtige voorouder. Het belangrijkste kenmerk van de groep apen, mensapen en mensen is de opponeerbare duim. Daarmee hebben soorten uit deze groep als enige de mogelijkheid om met hun duim de topjes van iedere vinger aan te raken. Deze eigenschap is waarschijnlijk ontstaan als aanpassing aan het leven in bomen, maar wordt door de moderne mens benut voor precisie bij het werken met voorwerpen. Mensapen zijn 25 tot 30 miljoen jaar geleden afgesplitst van de oude wereld (Afrika en Azië) apen. Uit DNA-onderzoek blijkt dat mensen het dichtst bij chimpansees en bonobo’s staan (met beide mensapen delen we 98 procent van ons DNA). De laatste gemeenschappelijke voorouder van mensaap en mens leefde waarschijnlijk vijf tot zeven miljoen jaar geleden.

De stamboom van de mensapen. Van de gemeenschappelijke voorouder splitste zich als eerste een aapsoort af, die zich sindsdien heeft ontwikkeld tot orang oetan. De volgende tak is voor de hedendaagse gorilla's. De moderne mens is het meest verwant met de chimpansee en de bonobo. Het is overigens erg waarschijnlijk dat er ooit nog meer mensaapachtige soorten zijn geweest, die ondertussen zijn uitgestorven.

Meer over mensen en apen:
98% aap (Kennislinkartikel)
Notenkrakende gorilla veroorzaakt discussie rond evolutie (Kennislinkartikel)
De mens als foetale aap (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Gezichtsherkenning aap en mens hetzelfde (Kennislinkartikel)
Stenen werktuigen waarschijnlijk niet door de mens uitgevonden (Kennislinkartikel van Geonieuws)
Betty bezit een menselijke gave (Kennislinkartikel ism NIBI)
Evolutie en het ontstaan van de schroevendraaier (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Moleculaire biologie en paleontologie (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Op zoek naar het verschil (Kennislinkartikel van Bionieuws)
Chimpansees gebruiken al lang gereedschap (Kennislinkartikel ism NIBI)

Evolutie van de moderne mens
De oudste mensachtigen behoorden tot de groep van de Australopithecus soorten. Deze groep ontstond vier miljoen jaar geleden en ontwikkelde het lopen op twee voeten. Er waren robuuste Australopithecus met sterke kaken en grote tanden, aangepast aan het eten van hard voedsel. Daarnaast leefden ook dunne, slanke soorten waarvan het gebit voornamelijk zacht voedsel verwerkte. Uit deze laatste groep zijn vermoedelijk de mensachtige soorten van de groep Homo ontstaan. Dit gebeurde ongeveer 2,5 miljoen jaar geleden.

Lucy in the sky with diamonds

Op de afbeelding zie je de reconstructie van een vrouwelijke Australopithecus afarensis. Het meest bekende lid van deze voorouder is waarschijnlijk Lucy. Ze is genoemd naar het Beatlenummer 'Lucy in the sky with diamonds', dat op de avond dat ze werd ontdekt opstond in het kamp van de vinders van haar skelet.

Overigens zijn er wetenschappers, zoals de Amerikaanse archeoloog Lori D. Hager - die betwijfelen of Lucy wel echt een vrouw is. De voornaamste reden om dit aan te nemen is dat ze, hoewel volwassen, toch behoorlijk klein is. Dat past in de theorie dat bij de a. afarensis mannen veel groter en sterker waren dan vrouwen. Helaas zijn er maar een paar exemplaren van a. afarensis gevonden, dus er iets niet veel vergelijkingsmateriaal. Dat maakt de conclusie dat Lucy een vrouw was omdat ze klein was extra dubieus, aldus Hager. Je gebruikt dan namelijk je theorie om dezelfde theorie te bevestigen.

Bij de latere voorouders van de mens - die tot het geslacht homo behoren is het gemakkelijker om te zien of een skelet aan een vrouw toebehoort. Omdat deze vroege mensen al hele grote schedels hebben zijn de heupen van de vrouw breder dan die van de man, zodat ze een baby met een groot hoofd kon baren.

Zo heeft de stamboom van de moderne mens en haar voorouders er waarschijnlijk uitgezien. Het is voor wetenschappers lastig om dit precies te weten, omdat er maar zo weinig skeletten van onze voorouders gevonden zijn. Bovendien zouden er nog best meer mensensoorten geweest kunnen zijn, waarvan de resten (nog) niet zijn gevonden.

Ergens tussen 1,8 en 500.000 jaar geleden was Homo erectus de eerste soort die Afrika verliet en Azië (en waarschijnlijk later ook Europa) koloniseerde. In Europa vormde erectus de voorouder van de Neanderthaler die 200.000 tot 40.000 jaar geleden ontstond. Ook vanuit Afrika ging de evolutie van de mens intussen door. De moderne mens (Homo sapiens) verspreidde zich over de hele wereld door een tweede massale migratie vanuit Afrika, 100.000 jaar geleden. Deze groep verdreef regionale populaties (zoals de Neanderthalers in Europa), zodat uiteindelijk alle mensen van dezelfde voorouder afstammen. Dit scenario staat bekend als de ´Out of Africa´ theorie en wordt onderschreven door het meeste moderne DNA/onderzoek.

De verspreiding van homo sapiens over de planeet. In het rood de homo sapiens, in het geel de neanderthalers en in het groen de vroege homoniden, zoals homo erectus en homo ergaster.

Meer over evolutie van de moderne mens:
Ook Neanderthaler had grote hersenen (Kennislinkartikel)
Rechtshandigheid en taal in de evolutie (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Egyptische grotbewoners (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Schudden aan de menselijke stamboom (Kennislinkartikel ism Marco van Kerkhoven)
Uit eten in de steentijd (Kennsilinkartikel)
Datering van oude fossielen (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Nieuwe prehistorische ‘hobbit’ uit Micronesië (Kennislinkartikel van Geonieuws)
Nieuwe schedel van de Javamens gevonden (Kennislinkartikel van Natuurwetenschap en Techniek)
De prijs van de menselijke evolutie (Kennislinkartikel)
Voorouder mens at al gekookt voedsel (Kennislinkartikel)
Micro-RNA’s maken de mens (Kennislinkartikel van Bionieuws)
Evolutie mens versnelt (Kennislinkartikel)
Oermens wel of géén Afrikaan? (Kennislinkartikel van Universiteit Leiden)
‘Genoom van Nederland’ gekraakt (Kennislinkartikel)

Wetenschap na Darwin
Tegenwoordig weten we dat DNA en genen belangrijk zijn bij het bepalen van evolutie. Darwin besefte wel dat er voor natuurlijke selectie een soort erfelijkheid nodig was, maar had op dat moment nog geen idee hoe dit eruit kon zien. In 1865 publiceerde Gregor Mendel zijn beroemde erfelijkheidswerk. Begin twintigste eeuw werd ingezien dat de natuurlijke selectie van Darwin een genetische basis moest hebben. Alleen de best passende genen worden doorgegeven aan de volgende generatie. Vanaf dat moment kwamen ook termen als ‘kin selection’ (oma investeert in de verzorging van kleinkinderen, omdat een kwart van haar genen daardoor in de populatie blijft) en ‘ the selfish gene’ (evolutie werkt niet ten gunste van het voortbestaan van de soort, maar is slechts gericht op het doorgeven van gunstige genen).

Gelukkig zijn we na Darwin niet opgehouden met nadenken over de evolutie. In deze documentaire legt evolutiebioloog Richard Dawkins - bekend van zijn 'zelfzuchtige genen'-theorie en ook wel Darwin's pitbull genoemd - onder meer uit wat we na Darwin nog allemaal te weten zijn gekomen over de evolutie van de moderne mens.

Ook andere wetenschappelijke vakgebieden maken dankbaar gebruik van Darwin’s werk. Zo is er de sociobiologie dat probeert menselijk gedrag te verklaren aan de hand van evolutie. De astrobiologie kijkt naar de mogelijkheden voor het ontstaan en ontwikkelen van leven op andere planeten. En dan is er nog de evolutionaire geneeskunde. Deze discipline zoekt verklaringen voor het voorkomen van bepaalde moderne ziekten en bestudeert ook de evolutie van allerlei ziekteverwekkende micro-organismen. Kortom 150 jaar na het verschijnen van zijn werk vormt Darwin nog steeds een inspiratiebron voor de moderne wetenschap.

Evolutie en sociobiologie:
Misdaad en menselijke evolutie (Kennislinkartikel van Cicero)
Evolutionaire verklaringen voor menselijk gedrag (I) (Kennislinkartikel ism NIBI)
Evolutionaire verklaringen voor menselijk gedrag (II) (Kennislinkartikel ism NIBI)
Evolutionaire verklaringen voor menselijk gedrag (III) (Kennislinkartikel ism NIBI)

Evolutie en astrobiologie:
Veerpontjes voor leven tussen Mars en aarde (Kennislinkartikel van UvA)
Korstmos overleeft ruimtereis (Kennislinkartikel van ESA)
Leven uit de ruimte (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Koolstofdioxide ontdekt op verre planeet (Kennislinkartikel)
Teken van leven (Kennislinkartikel)

Evolutie en geneeskunde:
Op consult bij dokter Darwin (Kennislinkartikel)
Waarom we nog steeds een blinde darm hebben (Kennislinkartikel van Bionieuws)

Evolutie en psychologie:
Waarom mannen en vrouwen even goed kunnen inparkeren... (Kennislinkartikel)
De evolutie van god
De prijs van menselijke evolutie (Kennislinkartikel)
Jongetjesaap speelt liever met autootjes (Kennislinkartikel)
Uit eten in de steentijd (Kennislinkartikel)

Meer weten over het Darwinjaar en evolutie?
Algemene website over het Darwinjaar 2009
Boeken over de evolutie

(Kennislink)

[ Bericht 0% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 27-01-2011 10:16:01 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:16:11 #177
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91931549
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:01 schreef jbo het volgende:

[..]
Niet om er een bashtopic van te maken, maar als je als wetenschapper een bepaalde religie aanhangt, neem je één van beiden niet serieus. :)
Om PZ Myers maar weer eens aan te halen:
quote:
This does not mean that scientists can't be religious. We can encompass irrational beliefs without regret and without obligationI can, actually, look at my kids in a different way than I would an experimental subject under my microscope. I also do not pretend that I view my children rationally and objectively, untainted by emotion or history, and I'm not ashamed of that at all. So, a scientist should have no problem demanding one standard of logic and evidence in the lab, and dropping that demand when they go to church on Sunday.
(hele artikel)
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:32:07 #178
197394 tha_one
podjandikkie
pi_91931943
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 09:46 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Het ligt nog net een beetje genuanceerder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin%27s_religious_views
Bedankt voor deze link. De volgende quote beschrijft niet het hele artikel, maar ondersteund wel mijn redenatie waarom ik denk dat we tegenwoordig zouden zeggen dat Darwin ID aanhing. In ieder geval rond de tijd dat hij Origin of Species schreef.

quote:
Darwin still believed that God was the ultimate lawgiver
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:35:26 #179
132000 jbo
BrainVoyager
pi_91932019
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:07 schreef PeeJay1980 het volgende:
Die snap ik niet helemaal.
Volgens mij kan je die 2 prima met elkaar combineren. Zolang ze elkaar niet beïnvloeden.
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:16 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Om PZ Myers maar weer eens aan te halen:

[..]

(hele artikel)
Toch blijf ik er bij dat een goed wetenschapper een kritische geest moet hanteren. Niet in het lab voorgekauwde stappen uitvoeren om tot een bevinding te komen, maar kritisch blijven nadenken over waarheidsbevinding.

Nu berust religie zich juist op ongefundeerde aannamen, die toch op zijn minst voor frictie moeten zorgen bij diegenen die zich serieus bezighouden met waarheidsbevinding.
pi_91932250
Dat is helemaal afhankelijk van hoe je religie plaatst denk ik. Geloof in een schepper hoeft niet te betekenen dat je het scheppingsverhaal in de bijbel als de waarheid neemt.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:44:21 #181
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91932261
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:35 schreef jbo het volgende:

[..]Toch blijf ik er bij dat een goed wetenschapper een kritische geest moet hanteren. Niet in het lab voorgekauwde stappen uitvoeren om tot een bevinding te komen, maar kritisch blijven nadenken over waarheidsbevinding.

Nu berust religie zich juist op ongefundeerde aannamen, die toch op zijn minst voor frictie moeten zorgen bij diegenen die zich serieus bezighouden met waarheidsbevinding.
Uiteraard. Maar een kritische geest strekt zich natuurlijk niet uit tot werkelijk elk vlak van je persoonlijkheid - waardering van kunst, of kinderen zoals in de PZ Myersquote, heeft bijvoorbeeld niet zoveel met rationaliteit of waarheidsvinding te maken.

Een andere stukje uit dat artikel:
quote:
Of course, that means the commenter's question above is completely backwards. Atheist scientists are consistent, and don't need to announce whether they are speaking as a scientist or an atheist - those two voices are the same. Religious scientists are the ones who have to be careful, because they are the ones who are living with two very different worldviews. They are also the ones with incentives to blur the boundaries, not just to promote preferred religious ideas with the credibility of science, but because groups like the Templeton Foundation pay hefty bribes to get scientists to cross that line.
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:45:45 #182
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91932304
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:44 schreef PeeJay1980 het volgende:
Dat is helemaal afhankelijk van hoe je religie plaatst denk ik. Geloof in een schepper hoeft niet te betekenen dat je het scheppingsverhaal in de bijbel als de waarheid neemt.
Maar het hele idee van een schepper is natuurlijk al een ongefundeerde, onbewezen en irrationele aanname die de nodige filosofische problemen (waarvan "Wie schiep de schepper?" nog de meest voor de hand liggende is) met zich meebrengt.
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:48:27 #183
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91932378
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:07 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[Centraal] Evolutie in het nieuws
Evolutie in het Nieuws #2

@Kogandoz

Evolutie

(Kennislink)
Goh, ik dacht even dat je tijd te veel had. :D

Wel een mooi stuk. Wellicht iets voor het centrale vraagtopic over Evolutie? :)
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:51:52 #184
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91932469
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:32 schreef tha_one het volgende:

[..]

Bedankt voor deze link. De volgende quote beschrijft niet het hele artikel, maar ondersteund wel mijn redenatie waarom ik denk dat we tegenwoordig zouden zeggen dat Darwin ID aanhing. In ieder geval rond de tijd dat hij Origin of Species schreef.

Dat Darwin tegenwoordig ID zou aanhangen is, imho, gewoon weg niet waar.

Darwin mag dan rond de tijd dat hij Origin of Species geloven dat God de ultieme Lawbringer was, maar binnen zijn theory heeft hij dat nooit aangegeven, hij heeft dus nooit zijn geloof of god gemixt met zijn wetenschap en dat is iets wat ID toch echt specifiek wel doet.

Het blijft koffie dik kijken, maar ik denk dat Darwin zou gruwelen bij zoiets als ID.
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:54:23 #185
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91932551
quote:

[..]
In Darwins tijd en omgeving was openlijk atheisme nou niet bepaald een acceptabele visie.
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:55:26 #186
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91932597
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:01 schreef jbo het volgende:

[..]

Hoef toch niet? Neem Kenneth Miller, dat is één van de vooraanstaande wetenschappers in cel biologie en zegt over zichzelf dat hij Rooms-katholiek is.

Hij is een goed voorbeeld van iemand die zijn geloof kan combineren met zijn wetenschap en is de eerste om aan te geven dat je die twee dus niet moet mixen, maar strikt gescheiden dient te houden.
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:58:31 #187
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91932699
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:54 schreef Telecaster het volgende:

[..]

In Darwins tijd en omgeving was openlijk atheisme nou niet bepaald een acceptabele visie.
Daarbij is ook bekent dat, ook tijdens het schrijven van Origins, hij steeds minder kerkelijk werd en eigenlijk enkel dat volhield omdat zijn vrouw zeer gelovig was.

Hoe dan ook, ook al was hij gelovig, dan nog is de uitspraak dat je hem tegenwoordig ID-er zou noemen misplaatst. Dat is nu ook niet het geval van iemand zoals Kenneth Miller, ik denk dus dat je Darwin eerder met hem kan vergelijken dan met een ID-er.
  donderdag 27 januari 2011 @ 11:01:46 #188
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91932800
quote:
4s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:58 schreef Semisane het volgende:

[..]
Daarbij is ook bekent dat, ook tijdens het schrijven van Origins, hij steeds minder kerkelijk werd en eigenlijk enkel dat volhield omdat zijn vrouw zeer gelovig was.
Darwin is door z'n baanbrekende werk inderdaad stukje bij beetje van z'n geloof gevallen.
quote:
Hoe dan ook, ook al was hij gelovig, dan nog is de uitspraak dat je hem tegenwoordig ID-er zou noemen misplaatst. Dat is nu ook niet het geval van iemand zoals Kenneth Miller, ik denk dus dat je Darwin eerder met hem kan vergelijken dan met een ID-er.
Het is inderdaad net zoiets als Jezus een communist noemen. :)
pi_91934668
quote:

[..]

[..]
ID is meer dan God als alleen "ultimate lawgiver". ID stelt dat een intelligent ontwerper (we noemen het geen God anders klinkt het teveel als religie) ingrijpt bij alle grote evolutionaire stappen.
pi_91934720
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:58 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

ID is meer dan God als alleen "ultimate lawgiver". ID stelt dat een intelligent ontwerper (we noemen het geen God anders klinkt het teveel als religie) ingrijpt bij alle grote evolutionaire stappen.
En wie is deze intelligent designer dan als het geen god is?
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:05:43 #191
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91934888
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:58 schreef Mr.44 het volgende:

[..]
(we noemen het geen God anders klinkt het teveel als religie)
ID *is* religie.

Weliswaar religie met een lachwekkend pseudowetenschappelijk sausje uit retorische overwegingen om het religieuze karakter zoveel mogelijk te verdoezelen, maar niettemin religie.
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:08:16 #192
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_91934972
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:00 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Dat is precies waar de rechter over viel in de zaak Kitzmiller vs. Dover en waarom de ID-ers in de zaak verloren. :)
pi_91934998
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:00 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:05 schreef Telecaster het volgende:

[..]

ID *is* religie.

Weliswaar religie met een lachwekkend pseudowetenschappelijk sausje uit retorische overwegingen om het religieuze karakter zoveel mogelijk te verdoezelen, maar niettemin religie.
moest ik er sarcasme bijzetten
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:09:17 #194
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_91935014
quote:

De wetenschap houdt terdege rekening met God of een"goddelijke interventie". Men heeft namelijk lang niet overal een antwoord op. Het "hoe" wordt steeds duidelijker, het "waarom" is lastiger.

Aan de andere kant, bewijs of zelfs maar aanwijzingen voor het bestaan van een God zijn er niet.
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:09:56 #195
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91935043
quote:
3s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:08 schreef Mr.44 het volgende:

[..]
moest ik er sarcasme bijzetten
Gezien het feit dat het voor twee man niet zo overkwam wellicht een aardig idee.
pi_91935067
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:09 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Gezien het feit dat het voor twee man niet zo overkwam wellicht een aardig idee.
:Y
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:11:19 #197
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91935093
quote:
14s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:08 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat is precies waar de rechter over viel in de zaak Kitzmiller vs. Dover en waarom de ID-ers in de zaak verloren. :)

donderdag 27 januari 2011 @ 12:13:04 #198
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91935154
quote:
14s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:10 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

:Y
Sja. Er lopen hier nu eenmaal genoeg bijgelovigen rond die de zaken die Mr.44 sarcastisch bedoelt oprecht menen...
pi_91935329
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:11 schreef Telecaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Controverse? Sex is toch geen controverse?
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:20:32 #200
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_91935399
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:18 schreef vergezocht het volgende:

[..]

Controverse? Sex is toch geen controverse?
Je bent nog nooit in de VS geweest..? ;)

"Teach the controversy" is een terecht bespotte kreet die door creationisten wordt gebruikt om ID het Amerikaanse onderwijs in te smokkelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')