abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110312871
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 13:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is nu eigenlijk je punt, meth?
Dat er actief, systematisch onderzoek moet zijn. Iets dat tot de verbeelding spreekt. Een ambitieus doel, al is het een 5000 jaren plan. Abiogenesis in het labo bereiken zou ook mooi zijn. Als extraatje.
pi_110313401
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 13:49 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Dat er actief, systematisch onderzoek moet zijn. Iets dat tot de verbeelding spreekt. Een ambitieus doel, al is het een 5000 jaren plan. Abiogenesis in het labo bereiken zou ook mooi zijn. Als extraatje.
maar abiogenese heeft weinig met evolutietheorie te maken

genetische manipulatie van gewassen en dieren.
multiresistente bacteriën
het via lucht overdraagbare vogelgriepvirus wat ze in Nederland hebben uitgevonden
en alles wat met biologie te maken heeft heeft iets te maken met de evolutietheorie
pi_110314445
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 13:20 schreef meth1745 het volgende:
[...]
goed dat je deze vragen stelt! dit zijn zeker interessante vragen, die de wetenschap ook bezig houd.

het is dan ook zeer positief dat er al veel wetenschappers bezig zijn met deze kwesties.
om maar even een paar van je voorbeelden aan te halen:
quote:
Hoe groot is de genetische drift in een bepaalde soort?
Kunnen we voorspellen welke vlindersoorten erop vooruit gaan als we alle huizen geel verven?
voorspellen niet, maar we doen er wel onderzoek naar. om maar even een onderzoek wat wel over vlinders gaat aan te halen: http://nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5EKH35 en http://www.kennislink.nl/publicaties/vlinders-zijn-flexibel (net even gegoogled). oke, dit is niet letterlijk jou vraag, maar er zijn wel degelijk onderzoekers die zich bezig houden met natuurlijke selectie van vlinders.
quote:
Als we binnen honderd jaar een nieuw amfibie willen dat op muren kan kruipen, welke omgeving hebben we dan nodig, en hoeveel soorten padden en kikkers om 80% slaagkans te halen?
die exacte vraag zal niet gesteld zijn in de wetenschap, maar we hebben als mensheid jarenlange ervaring met het fokken van paarden, dieren, koeien. maar ook met de mutatie van planten. kortom, mensen in die branche zouden jou een hoop kunnen vertellen over de waarschijnlijkheid van dit soort mutaties, of mensen aan de faculteit diergeneeskunde van de universiteit.

quote:
Welke mutaties zijn waarschijnlijk, welke onwaarschijnlijk?
http://en.wikipedia.org/w(...)on_of_mutation_types
hebben ze een hele lijst met informatie, en dat is slechts wat op wikipedia komt. loop de universiteitsbieb binnen en ga bij de afdeling biologie zoeken en je komt 1000 onderzoeken over deze onderwerpen tegen.
quote:
Waarom zien we de varieteit in hondenrassen niet bij mensen?
zien we die niet dan?
om te beginnen met huidskleur, daar zit al zat variatie. maar ook lengte:
http://en.wikipedia.org/w(...)ght_around_the_world
van een gemiddelde man in nederland van 1.85m, tot Bolivia waar dat gemiddelde 1.60m is. en dat gaat nog over het landelijk gemidelde. in nederland zijn er al families te vinden met een gemiddelde van 2m, en in een land als bolivia is een familie met 1.5m niet moeilijk te vinden lijkt me.
dan heb je beharing, van mannen die haren over hun hele rug hebben, tot mannen waar bijna niets groeit. verschillen in haarkleur, in vorm van haar (stijl, krullen, etc).
de enige rede dat het bij honden nóg iets extremer is, is omdat we bij honden aan fokken doen, maar we op protesten stuiten als we "de snelste mens" willen creëren door alle olympisch renners verplichten alleen met elkaar kinderen te krijgen.

quote:
Waar zijn de experimenten, het doelgericht muteren van virussen?
zoals de persoon boven me al zei: vogelgriep
http://www.demorgen.be/dm(...)and-exporteren.dhtml
quote:
Wat is de optimale gradiënt van voedingsstoffen, de juiste dosis straling om maximale evolutie in in de petrischaal te bekomen? Als we een bacterie willen die plastic eet, wat is de beste soort om mee te starten?
om maar één voorbeeld te noemen van onderzoek hiernaar: http://en.wikipedia.org/w(...)evolution_experiment
quote:
Kunnen we oude genen heractiveren?
zijn ze aan het onderzoeken: http://www.deondernemer.n(...)mini-dinosaurus.html

kortom, ja. het zijn zeer goede vragen die je stelt, en wetenschappers over de hele wereld houden zich bezig met het zoeken naar antwoorden op zulk soort vragen. dit komt natuurlijk niet dagelijks in het nieuws, dus het is begrijpelijk dat je niet specifiek door had hoeveel onderzoek er al naar gedaan wordt.

en een 5000 jaren plan? met welk doel? is het niet veel beter om, zoals nu al het geval is, in alle richtingen ontwikkelingen te boeken, dan om specifiek de hele biologie in te zetten voor een paar specifieke vragen, en de rest weg te laten?
  zaterdag 14 april 2012 @ 21:13:27 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110326854
Maar goed, is er iemand die van mening is dat evolutie onzin is die me het volgende kan verklaren?
Er zijn in de natuur mutaties, variaties bij soorten.
Ene pad kan daardoor sneller vooruit dan anderen, correct? Hierdoor hebben deze statistisch een betere overlevingskans dan anderen.
Hoe wil je dit accepteren zonder dat dit tot evolutie leidt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 21:16:00 #80
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_110326973
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, is er iemand die van mening is dat evolutie onzin is die me het volgende kan verklaren?
Ene pad kan daardoor sneller vooruit dan anderen, correct? Hierdoor hebben deze statistisch een betere overlevingskans dan anderen.
Zal god niet in grijpen als de ene pad door z'n snelheid te veel voedsel verkrijgt dan de andere? Een soort van goddelijke bijvoeding ofzow? ;)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_110327225
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Meestal zeggen ze dan dat dit alleen tot variatie binnen de soort leidt ('micro-evolutie'). Dat kan volgens hen dus nooit de soortenrijkdom verklaren ('macro-evolutie').
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  zaterdag 14 april 2012 @ 21:21:30 #82
45206 Pietverdriet
pi_110327259
quote:
16s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:16 schreef Semisane het volgende:

[..]

Zal god niet in grijpen als de ene pad door z'n snelheid te veel voedsel verkrijgt dan de andere? Een soort van goddelijke bijvoeding ofzow? ;)
Dat is geen antwoord op mijn vraag, en deze padden bestaan, in australie breiden ze zich uit. De snelste padden verspreiden zich het verst, paren met andere snellere padden en daardoor neemt de snelheid van verspreiding toe.
pi_110327369
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag, en deze padden bestaan, in australie breiden ze zich uit. De snelste padden verspreiden zich het verst, paren met andere snellere padden en daardoor neemt de snelheid van verspreiding toe.
Dat is juist een verklaring op jouw antwoord. Ze erkennen dus evolutie in een soort...
Maar ze erkennen niet dat die evolutie tot een nieuw soort leidt.
Rustig aan.
  zaterdag 14 april 2012 @ 21:24:07 #84
45206 Pietverdriet
pi_110327405
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:20 schreef M.rak het volgende:

[..]

Meestal zeggen ze dan dat dit alleen tot variatie binnen de soort leidt ('micro-evolutie'). Dat kan volgens hen dus nooit de soortenrijkdom verklaren ('macro-evolutie').
Geweldig, de hypocrisie druipt er van af
pi_110327453
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geweldig, de hypocrisie druipt er van af
Leg eens uit?
Rustig aan.
pi_110327920
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:23 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dat is juist een verklaring op jouw antwoord. Ze erkennen dus evolutie in een soort...
Maar ze erkennen niet dat die evolutie tot een nieuw soort leidt.
de creationisten hebben (micro)evolutie tegenwoordig zelfs nodig om de bijbel kloppend te krijgen
aangezien er nooit zoveel diersoorten op de ark pasten als we tegenwoordig kennen :')
pi_110328013
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:35 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

de creationisten hebben (micro)evolutie tegenwoordig zelfs nodig om de bijbel kloppend te krijgen
aangezien er nooit zoveel diersoorten op de ark pasten als we tegenwoordig kennen :')
Hajoh, die konden gewoon over water lopen of vliegen of zwemmen.
En ze hadden windmolens, en dijken.
Rustig aan.
  zondag 15 april 2012 @ 09:40:59 #88
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_110341644
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Uiteraard is het geen antwoord op de vraag, maar daar gaat het bij creationisten niet om. Die verzinnen gewoon mooi kloppende verhaaltjes om recht te lullen wat krom is.

Het "antwoord" wat ik gaf, is iets wat ik van die kant verwacht zeg maar. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')