gefeliciteerdquote:Op donderdag 3 februari 2011 17:51 schreef wil-bert het volgende:
Om drie uur was het dan zover, ik had mijn AVD-examen. Maar goh, wat valt dat examen echt ontzettend mee zeg. Ik moet best in een drukke omgeving examen rijden (Leusden), maar ik heb me voor niks zo zenuwachtig gemaakt want alles ging soepel. Ben ook zonder grote fouten geslaagd!![]()
Het blijkt ook dat mijn instructeur en mijn examinator dikke vrienden zijn, ik zag ze de hele tijd lachen in mijn spiegelHet was ook wel een fijne gast, hij zei bijvoorbeeld dat ik niet zo overdreven moet uitwijken op de provinciale weg, omdat anders er vast wel een keer een Marrokaan met zijn Golf aankomt die tussen mij en de tegenligger door rijdt. Zoiets verwacht je niet van een examinator
Op je 24e pas op een zware motor.quote:
Inderdaadquote:Op donderdag 3 februari 2011 17:54 schreef BasementDweller het volgende:
Ik ga denk ik ook maar dit jaar mijn motorrijbewijs halen, i.v.m. de vernieuwde regelgeving in 2012
bronquote:Nieuwe regels Europees motorrijbewijs
In 2012 worden de nieuwe Europese regels voor het motorrijbewijs van kracht.
* Er komt een categorie lichte motoren (tot 125 cc) bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd 16 jaar. Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk kiezen voor een hogere minimumleeftijd.
* De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is minimaal 2 jaar hoger dan die voor de lichte motorcategorie. Voor de categorie A-onbeperkt geldt dat u minimaal 2 jaar ervaring moet hebben op een motor in de nieuwe categorie A-beperkt (tot 35 kW). In Nederland is dat al het geval.
* Voor de categorie zware motoren gaat een minimumleeftijd van 24 jaar gelden. In Nederland is de minimumleeftijd voor zware motoren nu nog 21 jaar.
Mijne bij 135 ofzo, maarja met mijn eigen motor heb ik wel eens 165 gereden terwijl het volgens die 25kilowatt site 150 is.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:46 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
valt nog mee, mijn CBF250 hield het voor gezien bij 115
Ja, maar dan ga je niet op de 'mijne' rijden.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:31 schreef rene90 het volgende:
[..]
1.90 ongeveer, en ik ga zware motor rijden, geen idee of jij ook zwaar rijdt?
Ik weet eigenlijk niet op hoeveel lessen ik zit.. Ik denk een stuk of 13.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:37 schreef rene90 het volgende:
Dat zal dat er vast niet uitzien als ik daarop rij![]()
Hoeveel lessen zit jij al trouwens? En had jij een pakket genomen?
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:21 schreef Anne het volgende:
Ik zet je er straks, als ik niet meer op mijn telefoon zit, even in.
Klopt wel ongeveer, als ik naar mezelf kijk. Ik ben begonnen als totaal groentje (geen brommer of auto) en heb er nu 16 lessen opzitten, waarvan 3 AVD lessen. Ik kan de meeste oefeningen nu zonder al teveel moeite. Nog een paar lesjes AVB en dan kan het examen aangevraagd worden wat mij betreftquote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:15 schreef Tankiej het volgende:
Mijn instructeur zei dat veel leerlingen toch wel 12 tot 15 lessen hebben voor dat ze het AVB examen gaan doen. Ik doe het sowieso later omdat ik het op een zware motor wil, maar als ik mijn instructeur moet geloven dan is dat heel normaal om het na zo'n 2-3 maanden pas te gaan doen.
Een ruim uur, bij mij.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:34 schreef beantsje het volgende:
En hebben we het dan over lessen van een uur, anderhalf uur of twee uur?
Goede info, bedankt!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:59 schreef beantsje het volgende:
@bascross
vallen hoort er wel een beetje bij, maar dat zijn echt niet allemaal spectaculaire schuivers. De meesten leggen hem hooguit neer tijdens de AVB-lessen, tijdens een langzame oefening. Dat is echt niet spectaculair en heeft geen gevolgen, in de zin van bezeren, blauwe plekken ofzo. Is mijzelf nu 2 x gebeurd; 1 x bijna stilstaand en 1 glijertje bij een snelheid van 15 km/u.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw kunstheup wel of niet kan hebben. maar de impact van zo'n standaardvalletje is minimaal.
Er zijn wel meer motorrijders met een kunstheup.
Het is natuurlijk verstandig om even na te gaan hoe kwetsbaar je nieuwe heup is. Verder zijn er genoeg broeken met protectoren op de heupen, maar het is de vraag of jouw 'lesbroek' dat heeft. In jouw geval zou ik gewoon zelf een broek aanschaffen met (wellicht extra) heupprotectie. Dat scheelt, zeker voor de 'huis, tuin en keukenvalletjes' .
Overigens zal je (als je dat nog niet gedaan hebt) je prothese wel moeten melden bij het CBR wat zal leiden tot een medische keuring. Dit kan een redelijk langdurig verhaal zijn, 2 maand is heel normaal. Als je dus een beetje vlot wilt, zal je daar meteen werk van moeten maken. Zodra je een medische registratie hebt bij het CBR (en dat gebeurt sowieso wanneer je dat bekende roze formuliertje van het gemeentehuis hebt ingevuld), kan je rijschool nl. geen examen meer voor je aanvragen, dat kan pas als je goedgekeurd bent. Je geschiktheidsverklaring blijft een jaar geldig, dus daarna heb je alle tijd nog om je examen te halen.
Ja, en verder? Natuurlijk is motorrijden riskanter dan autorijden.
Ik kies er echter niet voor om zo risicoloos mogelijk te leven, ik kies voor kwaliteit van leven en dat betekent de dingen doen die ik graag wil. En daarbinnen zal ik zeker alles doen om de risico's te beperken maar ik wil niet in mijn manier van leven beperkt worden. Dat er dingen mis kunnen gaan, is inherent aan het leven en dat accepteer ik. Risicoloos leven kan niet. Zelfs thuis in de douchecel glijden mensen soms vreselijk uit...
Tsja, dat kan, en dan haal je je een heel hoop "gezeik" op je hals.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:09 schreef bascross het volgende:
[..]
Goede info, bedankt!
Ik wist trouwens niet dat je dit bij het CBR moest melden, binnenkort dus eens doen.
Overigens hangt het er helemaal van af of je überhaupt beperkingen hebt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:01 schreef Spro het volgende:
[..]
Tsja, dat kan, en dan haal je je een heel hoop "gezeik" op je hals.
Wat je naar eer en geweten moet invullen is dit formulier: http://www.rotterdam.nl/O(...)gen%20Verklaring.pdf
Waarbij mogelijk vraag 9, en zeker vraag 10 voor jou van belang zijn...
Zolang jij normaal kan auto/motor kan rijden zou ik het niet melden. je komt dan in de medische molen van het CBR terecht... en dat blijkt een heel tijdrovende aangelegenheid te zijn...
Zet jezelf er dan ook even bijquote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:21 schreef Anne het volgende:
Ik zet je er straks, als ik niet meer op mijn telefoon zit, even in.
Jouw instructeur is wel heel voorzichtig dan. Ik ben op een maandag begonnen, woensdagmiddag van dezelfde week had ik 12 uur geoefend met de motor in bijzondere verrichtingen .In de namiddag op woensdag mijn AVB gehaald. Nou hoeft het natuurlijk niet in een week, maar als je 4 uur per week lest dan moet je binnen een maand toch wel aan je AVB toe zijn..quote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:15 schreef Tankiej het volgende:
[..]
![]()
Valt me trouwens op als ik in dat lijstje kijk, dat toch wel de helft het AVB een maand na de eerste les heeft gehaald. Ben ik dan zo'n uitzondering die het dan zoveel later doet?
Mijn instructeur zei dat veel leerlingen toch wel 12 tot 15 lessen hebben voor dat ze het AVB examen gaan doen. Ik doe het sowieso later omdat ik het op een zware motor wil, maar als ik mijn instructeur moet geloven dan is dat heel normaal om het na zo'n 2-3 maanden pas te gaan doen.
Doe jullie mam een lol en probeer te laten zien dat je in elk geval goed en veilig leert rijden en ook gaat rijden.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Niet heel gek trouwens, want ze is toen ze 16 was een oudere broer verloren die een motor ongeluk had gehad![]()
Binnenkort maar een proefles aanvragen, ik heb mijn keuze gemaakt. Ben over een kleine 4 maanden 21 dus
Mijn moeder is er ook erg op tegen. Haar broertjes hebben vroeger ook veel motor gereden en zijn verschillende keren onderuit gegaan, nooit dodelijk maar toch.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Niet heel gek trouwens, want ze is toen ze 16 was een oudere broer verloren die een motor ongeluk had gehad![]()
Binnenkort maar een proefles aanvragen, ik heb mijn keuze gemaakt. Ben over een kleine 4 maanden 21 dus
En daar ben ik het dus wel mee eensquote:Leef je om je ouders tevreden te houden, of leef je om jezelf tevreden te houden?
Als je de tijd daarvoor hebt en de instructeur heeft dat, dan is dat is dat natuurlijk perfect! Maar ik loop fulltime stage (8.00 - 16.30) dus ik kan niet een hele week vrij nemen hiervoor. En aangezien ik graag op een zware motor examen wil doen, moet ik sowieso wachten tot april. Elke week een lesje en dan zit ik op 12 lessen tegen de tijd dat ik 21 ben!quote:Op zondag 6 februari 2011 08:54 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Jouw instructeur is wel heel voorzichtig dan. Ik ben op een maandag begonnen, woensdagmiddag van dezelfde week had ik 12 uur geoefend met de motor in bijzondere verrichtingen .In de namiddag op woensdag mijn AVB gehaald. Nou hoeft het natuurlijk niet in een week, maar als je 4 uur per week lest dan moet je binnen een maand toch wel aan je AVB toe zijn..
Zware of lichte motor maakte volgens mijn instructeur geen drol uit en ik kan dat ook wel bevestigen aangezien ik één dag perongeluk op een zware heb gereden terwijl ik voor mijn lichte rijbewijs ging
Ja maargoed, hoe laat je dat zien?quote:Op zondag 6 februari 2011 08:57 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Doe jullie mam een lol en probeer te laten zien dat je in elk geval goed en veilig leert rijden en ook gaat rijden.
Ik sta er allang in johquote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:22 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Zet jezelf er dan ook even bij![]()
Gefeliciteerd voor iedereen die geslaagd is de afgelopen weken![]()
Ik voel de zomer namelijk al weer komen
Ja, klopt, maar ik ga niet zeggen wanneerquote:Op zondag 6 februari 2011 14:19 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je AVD ook al bekend was?
Vindingrijk zijn. Vertel over kijktechnieken die je leert. Doe een geel hesje aan als je bij je ouders langsgaat. Rijd niet vol gas weg bij je oudersquote:Op zondag 6 februari 2011 13:53 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ja maargoed, hoe laat je dat zien?
Die investering dat zit wel goed. Wil circa 7 tot 9 duizend euro uitgeven aan het hele pakket. Dus rijbewijs, motor, kleding, helm etcetera. Een geel hesje heb ik sowieso al wel, goeie tipquote:Op maandag 7 februari 2011 14:46 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Vindingrijk zijn. Vertel over kijktechnieken die je leert. Doe een geel hesje aan als je bij je ouders langsgaat. Rijd niet vol gas weg bij je ouders. Zorg dat je altijd goed beschermd bent, dus doe je pak aan. Laat ook zien dat je investeert in een goed pak en een goede helm etc..~~
Bang dat je dan te zenuwachtig word omdat iedereen weet wanneer je examen hebtquote:Op zondag 6 februari 2011 14:26 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar ik ga niet zeggen wanneer![]()
.
Dat. En ik hoef niet aan iedereen te vertellen dat ik gezakt ben, mocht dat gebeurenquote:Op maandag 7 februari 2011 15:54 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Bang dat je dan te zenuwachtig word omdat iedereen weet wanneer je examen hebt?
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug hadquote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Ja op zo'n soort manier ben ik het ook van plan te doen. Gewoon eerst zo'n soort proefles aanvragen. Dan vertel ik dat ik die aangevragen heb en dat ik basis daarvan ga bepalen of ik mijn rijbewijs wil halen. En dan plan ik dan meteen vervolg lessenquote:Op maandag 7 februari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug hadgewoon, als mededeling
nee, ze waren niet blij, maar inmiddels zijn ze er wel aan gewend
Is dat te doen dan? Die overstap maken, is dat verschil niet dusdanig dat je heel die motor opnieuw moet leren kennen?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:16 schreef Tankiej het volgende:
Dat heb ik ook gedaan, proefles geregeld en de dag ervoor vertelt dat ik een proefles heb![]()
Je kan wel eerder beginnen, als je dat wil tenminste. Dat doe ik ook, eerst gewoon lessen op een lichte motor, als ik 21 ben nog 2 of 3 op een zware motor en dan de examens doen
Ah oké. Ben jij al lang aan het lessen, wanneer word je 21, hoe gaat het met lessen, hoe ver ben je etc?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:50 schreef Tankiej het volgende:
Volgens mijn instructeur is het goed te doen in ieder geval. Het zal wel even wennen zijn natuurlijk, maar ik denk zelf dat het ook wel moet lukken.. Ik ga het er in ieder geval gewoon op wagen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je het helemaal opnieuw moet leren, maar dat je alleen moet wennen aan het meer vermogen
Ah vet relaxt! Ik kan haast niet wachten om te beginnen man. Denk dat ik alvast theorie aan ga vragen zodat ik die alvast binnen heb.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:34 schreef Tankiej het volgende:
Staat in de OP, ik heb 21 januari mijn proefles gehad. Komende donderdag heb ik dus eigenlijk mijn 2e les
Ik word 19 april 21, als ik minimaal elke week les heb ik dan 12-13 lessen gehad. Dus waarschijnlijk heb ik zo'n 15 - 16 lessen voordat ik m'n AVB haal.
De eerste les ging opzich heel erg goed, kreeg ook te horen dat ik de bochten veel beter nam dan een gemiddelde beginner (is al dat scooter rijden toch nog ergens goed voor geweest) en dat hij het ook wel vertrouwd dat ik gewoon elke keer naar het oefenterrein rij de komende lessen. Het is een kleine rijschool, dat wordt dus gewoon op een verlaten industrieterrein gedaan.
Ja dat schakelen heb je zo onder de knie hoor (letterlijk en figuurlijk 'onder de knie').quote:Op maandag 7 februari 2011 20:01 schreef Tankiej het volgende:
Haha, ik heb nu dat ik niet kan wachten tot de volgende les
Komende les maar eens vragen of ik boeken kan lenen voor theorie. Ik heb wel mijn autorijbewijs, dus voor AVB kan ik die gebruiken maar voor AVD moet ik toch echt opnieuw theorie halen jammer genoeg.. Maar dat duurt nog wel even! Zal op z'n vroegst mei/juni worden
Ik heb hiervoor alleen scooter gereden, had verder geen ervaring met schakelen. Maar dat zit er zomaar in
heel goed, wordt erg gewaardeerd door de rijschool als je je theorie al op zak hebt, doen!quote:Op maandag 7 februari 2011 19:48 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ah vet relaxt! Ik kan haast niet wachten om te beginnen man. Denk dat ik alvast theorie aan ga vragen zodat ik die alvast binnen heb.
Trouwens, ik zit net die filmpjes uit de OP te bekijken van het AVB. Denk niet dat ik veel moeite met die dingen zal hebben (gelukkig!). Zo'n 2 jaar schakelbrommer gereden (Aprilia RS) en rijd regelmatig op zondagmiddag op een crossmotor van een vriend (die er 2 heeft gelukkig!).
Kan echt haast niet wachten om te beginnen
er zitten toch wel echte motor vragen bij zoals plaats op de rijbaan enzoquote:Op maandag 7 februari 2011 20:05 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ja dat schakelen heb je zo onder de knie hoor (letterlijk en figuurlijk 'onder de knie').
Die theorie zal toch niet al te moeilijk zijn? Heb al B en C rijbewijs dus de regeltjes ken ik wel. Ik zal voor de zekerheid eens wat oefen examens gaan maken.
Veel plezier alvast met je rijles donderdag, lijkt me gaaf! Les je anderhalf uur of een uurtje?
90% is inderdaad peanuts maar verkijk je er niet op; die laatste 10% zorgt dat het gemiddelde theorie-examen een waar slagveld is. Neem het dus serieus en bereid je terdege voor!quote:Op maandag 7 februari 2011 20:05 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Die theorie zal toch niet al te moeilijk zijn? Heb al B en C rijbewijs dus de regeltjes ken ik wel. Ik zal voor de zekerheid eens wat oefen examens gaan maken.
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:58 schreef luciferist het volgende:
[..]
En druk pas nadat de rode balk loopt
zoals ik al eerder zei bij vraag 33 kwam ik er pas achter...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 17:26 schreef Dekatria het volgende:
[..]ja. Toen ik voor de derde keer m'n theorie deed (toen gehaald
) kon je zo degenen eruit pikken die er voor het eerst waren. Meteen drukken als je denkt dat je het weet is erg gevaarlijk, zeker bij voorangssituaties
neem gewoon de tijd, hij zal toch geen antwoord registreren totdat de balk loopt.
Dat lijkt me niet zo moeilijk toch? Afhankelijk van de situatie ter plekke rijd je links van het midden, in het midden of rechts van het midden van je rijbaan.quote:Op maandag 7 februari 2011 21:27 schreef densmee het volgende:
[..]
er zitten toch wel echte motor vragen bij zoals plaats op de rijbaan enzo
Toch maar even een boek doorspitten. Kan nooit kwaad lijkt me.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo moeilijk toch? Afhankelijk van de situatie ter plekke rijd je links van het midden, in het midden of rechts van het midden van je rijbaan.
Bijvoorbeeld net voor een bocht naar rechts -> links van het midden van je rijbaan.
Zijstraat van rechts -> links van het midden van je rijbaan.
Zoiets?
Right. Eens even aan een maat vragen die zijn A al heeft of ie zijn theorie boek nog heeft, anders bestel ik er wel eentje bij bol.comquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:40 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Toch maar even een boek doorspitten. Kan nooit kwaad lijkt me.
Een hoop is natuurlijk hetzelfde als bij de auto, maar er zitten veel instinkers bij die specifiek over de motor gaan.
1 mm tochquote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:44 schreef beantsje het volgende:
OK, vraag 1: wat is de wettelijke minimumprofieldiepte voor je banden?
(hint: wijkt af van auto)
Daar is een makkelijk ezelsbruggetje voor Rood van rechts en de andere moet dus wit zijn. Eventueel wit met de i van linksquote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen![]()
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Ik herinner me van natuurkunde dat F=mv²/r, m en v blijven constant, v 2x zo groot, dus F 4x zo groot?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen![]()
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Positieve wegverkanting is ook zoiets wat niet in het boek staat - ik heb het nadien echt moet googelenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen![]()
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Ja klopt 4 keer, maar deze vraag heb ik in geen theorieboek gezienquote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:17 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Ik herinner me van natuurkunde dat F=mv²/r, m en v blijven constant, v 2x zo groot, dus F 4x zo groot?
En met die reflectoren ga je toch twijfelen, rood is normaal de kleur van stop/fout/pas op
Of natuurkunde gehad hebbenquote:Op woensdag 9 februari 2011 14:41 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Ja klopt 4 keer, maar deze vraag heb ik in geen theorieboek gezienmoet je toch wel even een paar keer lezen, in die 10 seconden of zo die je hebt
Dat is dus 4x zoals hierboven al staat. Ook weer een makkelijke vraag voor mij, want dit werd ook behandeld bij de theorie van de vrachtauto.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Positieve wegverkanting -> buitenkant van de bocht ligt hoger dan de binnenkantquote:Op woensdag 9 februari 2011 10:11 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Positieve wegverkanting is ook zoiets wat niet in het boek staat - ik heb het nadien echt moet googelen
gefeliciteerd!quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef luciferist het volgende:
Theorie gehaald 4 foutjes, kreeg nog wel commentaar dat ik het alleen moest doen.. Ik had niet eens door wat hij bedoelde maar ik scheen naar de mensen voor mij te kijken..
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef luciferist het volgende:
Theorie gehaald 4 foutjes, kreeg nog wel commentaar dat ik het alleen moest doen.. Ik had niet eens door wat hij bedoelde maar ik scheen naar de mensen voor mij te kijken..
SAY WHAT?quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:20 schreef BasementDweller het volgende:
Omdat 80% zakt, is het verstandig om juist een ander antwoord te kiezen dan degene bij wie je afkijkt.
Heb een theorieboek rijbewijs A gekocht via Bol.com. Dat valt eerdaags wel in de bus, weten mijn ouders meteen hoe de zaken ervoor staanquote:Op maandag 7 februari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug hadgewoon, als mededeling
nee, ze waren niet blij, maar inmiddels zijn ze er wel aan gewend
Goed bezig jongequote:Op donderdag 10 februari 2011 19:30 schreef Tankiej het volgende:
Zo, tweede les gehad! Was leuk
Paar oefeningen gedaan, stapvoetsrijden, langzame slalom en halve draai. De langzame slalom is nog behoorlijk lastig.. De andere twee lukten wel na een paar keer oefenen
bull shit, niets moeilijks aan. Je mag in je handjes knijpen als je hem krijgt ipv de halve draai of achtje bij het cluster langzaam.quote:Op donderdag 10 februari 2011 20:02 schreef Tankiej het volgende:
Ok!
Ja, dat is een oefening. Dan rij je op twee pionnen af, de instructeur/examinator staat bij die pionnen en dan moet je na die pionnen het tempo aanhouden van de instructeur/examinator en aan het einde stoppen bij de 3e pion. En dat is moeilijker dan je denkt!
Met slippende koppeling ja? Waarom niet gewoon enkel op het gas?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:37 schreef beantsje het volgende:
Als je maar vooral recht vooruit blijft kijken en je de motor flink laat janken (dus voldoende gas en slippende koppeling) en trekkend houden, en dan bijremmen met de achterrem om het tempo laag te houden.
Als jij dat het makkelijkst vond.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:29 schreef Anne het volgende:
Ik gaf juist helemaal geen gas.
Dus enkel een slippende koppeling en de achterrem.
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:49 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Als jij dat het makkelijkst vond.
Theorie boek inmiddels binnen, begin volgende week examen reserveren en zodra ik de theorie heb ga ik contact opnemen met de rijschool
Ik weet vrijwel zeker dat ik het zelfstandig wel red. Met zowel brommercertificaat als theorie voor het auto rijbewijs geen moeite gehad om het zelf te lerenquote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:52 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.
@Anne, had je het boek nog gevonden?
Ik moet juist wat gas geven, slippende koppeling en voet op de remquote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:29 schreef Anne het volgende:
Ik gaf juist helemaal geen gas.
Dus enkel een slippende koppeling en de achterrem.
Nope, nog niet. Het zit niet bij mijn spullen, dus ligt waarschijnlijk nog in m'n huis in Duitsland.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:52 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.
@Anne, had je het boek nog gevonden?
Oke tofquote:Op vrijdag 11 februari 2011 20:42 schreef Anne het volgende:
[..]
Nope, nog niet. Het zit niet bij mijn spullen, dus ligt waarschijnlijk nog in m'n huis in Duitsland.
Daar ga ik morgen toevallig even heen.
snelweg+ windkracht 8-9quote:
correct. De voorwaartse kinetische energie corrigeert heel veel. Bij iedere onregelmatigheid op de weg (konijn, gat in de weg, gladheid etc.) en wind, kun je beter (gematigd) gas geven dan op je rem gaan staan.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Als je keiharde windstoten hebt, kan je dan niet van je motor geblazen worden, of blijf je relatief makkelijk in evenwicht vanwege de snelheid?
ik heb nog maar 2 x snelweg gereden. De 1e xstond ik stijf van de adrenaline, dat had ik nu niet, maar vind het nog wel apart hoor. Heb wel beide keren braaf tegen de 130 gereden, dat kost me ook geen moeite. Maar goed, da's dus 2 x 5 minuten. Ik kan me wel voorstellen dat het gauw gaat vervelen, vooral op een naked.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 22:59 schreef motorbloempje het volgende:
gewoon goed tegenhangen
ik vind 't vooral dodelijk saai
eens met HeetBovenquote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Als je keiharde windstoten hebt, kan je dan niet van je motor geblazen worden, of blijf je relatief makkelijk in evenwicht vanwege de snelheid?
niks mis met een beetje regen toch? goede kleding is waterdicht!quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:07 schreef ArnosL het volgende:
Om kwart over 2 rijles en laat het hier nu bijna droog zijn
Ben er vorig jaar toevallig geweest. Je kan wel wat spullen vinden voor een goede prijs als je goed zoekt, maar van wat ik zag vorig jaar was het meeste spul ongeveer dezelfde prijs bij als elk andere motorzaakquote:Op zondag 13 februari 2011 13:20 schreef rene90 het volgende:
Ik heb dinsdags mijn eerste les, wel echt spannend en zin in. Ga denk ik nog naar de motorbeurs om te kijken of ik daar alvast het één en ander kan kopen. Iemand ervaringen daar? Is het soms ook duurder of altijd wel voor een goede prijs.
Ik vind dat zo lekker onderhand, bij stoplichten. Zo snel mogelijk naar de 50. Ook ideaal als je medeleerling die voor je rijdt niet vooruit te branden isquote:Op zaterdag 12 februari 2011 16:28 schreef ArnosL het volgende:
Vandaag trouwens op de zware motor gereden, omdat de L van de lichte motor verdwenen was. Ik kan wel merken dat die wat sneller optrekt
Beter uit je doppen kijken dan hèquote:Op zondag 13 februari 2011 16:27 schreef Anne het volgende:
Ik trap jammer genoeg nog wel in de kutgeintjes.
quote:Op zondag 13 februari 2011 16:30 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Beter uit je doppen kijken dan hè
Ik heb altijd alleen les, dus van medelessers heb ik geen last, wel van een hard optrekkende instructeurquote:Op zondag 13 februari 2011 16:25 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ik vind dat zo lekker onderhand, bij stoplichten. Zo snel mogelijk naar de 50. Ook ideaal als je medeleerling die voor je rijdt niet vooruit te branden is
Vandaag weer gelest, m'n instructeur probeerde me (zo vertelde hij achteraf) op alle mogelijke manieren op het verkeerde been te zetten met een-richtingswegen, doodlopende straten e.d... maar stoicijns als ik klaarbnlijkelijk ben lukte het 'm niet 1 keer me ergens in te laten rijden waar dat niet mocht. "Wat ben je wakker vandaag, ik word er helemaal happy van!"
Kwestie van je ogen openhouden he
Dat is niet handigquote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]![]()
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal
![]()
.
Verder vooruit kijken helpt vaak al erg veelquote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]![]()
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal
![]()
.
Tip van Flip:quote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]![]()
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal
![]()
.
GMTAquote:Op zondag 13 februari 2011 16:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Tip van Flip:
Verder vooruit kijken waardoor je ook eerder kunt beginnen met bepaalde handelingen.
Dan hou je meer tijd over om op de situatie zelf te letten.
En meer tijd geeft jou ook meer rust, lijkt me nuttig dit eens te proberen.
Helaas, dan heeft minstens één van jullie twee toch geen great mind.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik moest google gebruiken voor GMTA
In de regel staan er vóór zulke situaties borden "verboden links (rechts) af te slaan.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:44 schreef Anne het volgende:
Op sommige plekken kun je niet verder vooruit kijken (denk aan een t-splitsing, waar je rechts dus ineens niet in mag, maar wat je van tevoren nog niet kunt zien ivm een haag die er staat), maar het is fijn dat ze deze routes dus al nemen bij het lessen. Dan weet ik tijdens het examen wat ik daar dus precies moet doen. Want het zijn wel behoorlijke 'instinkers'.
Vooruit kijken heb ik verder wel in me.
iig niet over afkortingen nee.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:48 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Helaas, dan heeft minstens één van jullie twee toch geen great mind.
Die staan er idd niet.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:48 schreef vannelle het volgende:
[..]
In de regel staan er vóór zulke situaties borden "verboden links (rechts) af te slaan.
Of een verplichte rijrichting.
Toegegeven, die staan niet overal maar wel enorm vaak en die kunnen je dus helpen bij de situatie verderop.
Echte instinkers dus......quote:Op zondag 13 februari 2011 16:49 schreef Anne het volgende:
[..]
Die staan er idd niet.
Het is ook geen weg die voor iedereen verboden is, volgens mij zelfs enkel voor motoren.
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motorquote:Op zondag 13 februari 2011 16:49 schreef Anne het volgende:
[..]
Die staan er idd niet.
Het is ook geen weg die voor iedereen verboden is, volgens mij zelfs enkel voor motoren.
Die borden bestaan ja, maar buiten het theorieboek heb ik ze eigenlijk nog nergens gezienquote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
http://www.ambcachterveld.nl/uitzet/borden/c/c11.htmquote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
quote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaanquote:Op zondag 13 februari 2011 16:57 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Die borden bestaan ja, maar buiten het theorieboek heb ik ze eigenlijk nog nergens gezien
Maar je mag dan wel met je SUV over dat terrein raggen?quote:Op zondag 13 februari 2011 16:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaan
quote:Op zondag 13 februari 2011 16:59 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Maar je mag dan wel met je SUV over dat terrein raggen?
meer en meer dijkjes krijgen ze ook, wegens de overlast en veel te hard rijden. Ze gooien ze gewoon dichtquote:Op zondag 13 februari 2011 16:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaan
och ja, ik zou het als ik er woonde het ook fucking irritant vinden, al die kolere open uitlaten, asociaal hard rijden..quote:Op zondag 13 februari 2011 20:12 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
meer en meer dijkjes krijgen ze ook, wegens de overlast en veel te hard rijden. Ze gooien ze gewoon dicht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |