Nog geen idee, hebben we het nog niet over gehad. Ik heb ook nog lang niet alle avb oefeningen gedaan, dus dat lijkt mij wel eerst verstandig. Theorie moet ook nog, maar dat maakt niet zoveel uit voor avbquote:Op vrijdag 28 januari 2011 08:08 schreef Anne het volgende:
Al enig idee wanneer je op AVB-examen gaat, ArnosL?
Ik heb mijn 2 lessen voor aankomend weekend afgebeld.
Dan heb ik nog 5 lessen voordat ik op examen mag, leek me wel genoeg namelijk.
Over een weekje ga ik mijn motor die ik ergens gestald had ophalen om hem alvast wat meer in orde te maken, zodat ik er direct op kan rijden zodra ik hopelijk dat roze papiertje binnen heb begin maart.
7 lessen is nog best veel hoor... gaat zeker goedkomen!quote:Op vrijdag 28 januari 2011 19:18 schreef beantsje het volgende:
Nou, ik heb nog 7 lessen in de planning tot mijn examen en ik denk dat ik ze gewoon maar neem want vandaag ging het zo waardeloos....heb 'm neergelegd voor 't stoplicht![]()
![]()
Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik op mijn tandvlees loop wegens familieomstandigheden. Had mijn kop er dus niet zo bij.quote:
ah joh, ik ook vandaagquote:Op vrijdag 28 januari 2011 19:18 schreef beantsje het volgende:
Nou, ik heb nog 7 lessen in de planning tot mijn examen en ik denk dat ik ze gewoon maar neem want vandaag ging het zo waardeloos....heb 'm neergelegd voor 't stoplicht![]()
![]()
Ahquote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:36 schreef beantsje het volgende:
[..]
Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik op mijn tandvlees loop wegens familieomstandigheden. Had mijn kop er dus niet zo bij.
Eerst sloeg ik al een keer zomaar linksaf terwijl dat helemaal niet moest, en ook nog zonder richting aan te geven.
Voor het stoplicht ging een auto wat naar voren en ik dacht'ga even stukje mee' maar dat ging zó langzaam dat ik de balans kwijtraakte, liet de koppeling schieten en ja, toen lag ik.
Toen nog een rotonde met putdeksels waar ik omheen wou en ineens dacht ik 'ik haal het niet' en die heb ik dus echt als een dweil gereden.
Tussenstop gemaakt en instructeur vroeg 'hoe gaat het?' 'Vraag maar niet' zei ik en begon te janken. Lekker genant...
Na een schouderklopje kwam er een afleidingsmanoevre: hij heeft de motor op de grond gelegd en toen kreeg ik eerst een instructie motor overeind zetten. Viel me niet mee, maar het is me gelukt! Vervolgens een leuke toeristische route gemaakt incl. een paar km zandweg.Aan het begin van de zandweg hoorde ik in mijn oor 'en nu een stukje Parijs-Dakar' en hij mocht blij wezen op dat moment dat ik geen terugspreekknop had...maar het viel reuze mee. Was weer een hele nieuwe ervaring. Al met al ging de tweede helft wel een stuk beter dan de eerste helft.
Met de Gs?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:31 schreef motorbloempje het volgende:
oorzaak was overigens een ijsplaatMr.Mo ging ook bijna, maar zag mij al gaan dus kon er nog op tijd omheen
Bij mij brak het rechterstepje af toen ik 'm tijdens een oefening neerlegde. Dat is zwaar irritant terugrijdenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:36 schreef Anne het volgende:
En het is maar goed dat het nu de lesmotor betreft.
Ik heb mijn eigen motor een keer neergelegd, wat resulteerde in;
[ afbeelding ].
putdeksels zijn alleen link met nat weer, cq blaadjes of modder. Als je een brakke band hebt verergert het. Als het helemaal droog is heb je zo goed als net zoveel grip als op asfalt... Maar het is goed dat ze je aanleren ze te ontwijken om zeker te zijn.quote:Op zondag 30 januari 2011 11:07 schreef beantsje het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik nu het verschil weet tussen 'neerleggen' en echt een schuiver maken.
Tijdens mijn AVB-lessen heb ik toch een keer een schuiver gemaakt, waar ik ook best een beetje van geschrokken ben. Toen schuinde ik bij een bocht de motor mooi af, kwam met zo'n schuin voorwiel net over het randje van de pylon die toen weggleed en whoesh....daar ging ik. Spiegel volledig aan gort en het rempedaal volledig dubbelgeklapt. heb me toen ook nog wel bezeerd. Ik was toen ook wel een beetje bang om wéér te vallen. Dat is ook de reden dat ik vrij neurotisch ben wb putdeksels in bochten.
Nu, voor het stoplicht, viel hij gewoon om. Dat gaat nergens over en is alleen maar een kneuzing voor je ego, met alle verkeer om je heen.
Je kent de keukenrol methode niet ??quote:Op zondag 30 januari 2011 20:46 schreef motorbloempje het volgende:
och, ik maakte m'n tank ook wel 's schoon met 'n schuursponsje als ik de vogelpoep die er al maanden op zat er écht niet meer af kreeg zonder
dan spoor ik maar nietmaar 't werkt prima voor me
dan is in elk geval de modder sneller opgedroogd dit sleutelt wel iets makkelijker als dat je heel de tijd in de prut zit te vroetenquote:Op zondag 30 januari 2011 21:09 schreef motorbloempje het volgende:
máár, bij de verhuizing deze zomer gaan we hopelijk wel naar een huis met garagekan kan ik iig warm en droog sleutelen als 't moet
Sleutelen is de enige reden waarvoor ik hem schoon spuit met de hogedrukreinigerquote:Op zondag 30 januari 2011 22:10 schreef densmee het volgende:
[..]
dan is in elk geval de modder sneller opgedroogd dit sleutelt wel iets makkelijker als dat je heel de tijd in de prut zit te vroeten
Wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van je eigen brommer; het gewichtquote:Op woensdag 2 februari 2011 23:32 schreef Miriampje het volgende:
Verdorie, gister mijn eerst valpartij op eigen motor, door de ijzel uitgegleden. Niks bezeerd of beschadigd.
Vandaag weer de motor op, brr.. Vond de weg maar eng vooral rotondes. Hopelijk gaat de schrik snel weg.
Omvallen vond ik trouwens minder erg dan de frustratie dat ik zelf mijn motor niet overeind kreeg... Gvd.
Ze hebben er alles liggen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:12 schreef rene90 het volgende:
zal eens kijken inderdaad, want wil wel op korte termijn gaan lessen. Krijg je dan een motorpak of moet je zelf nog een helm of iets aanschaffen?
Ik denk dat er weinig motors zijn die ik zonder pijn of moeite zelf kan rechtzetten en dat zal voor meer dames hier gelden. Ik kreeg mijn lesmotor zelfs amper op de bok. Mijn eigen motor gaat beter.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van je eigen brommer; het gewicht
Vraag je instrukteur ook om je te leren hoe je een motorfiets weer overeind krijgt als je niet zo sterk bent, daar zijn foefjes voor die je mooi kunt oefenen met je lesmotor
Ik heb even gekeken bij Paul Lam, en ziet er goed uit en is voor mij erg handig in de buurt. Krijg jij nog een gratis rij les of iets als je iemand daar naar toe stuurt?quote:
Nope, niet dat ik weetquote:Op donderdag 3 februari 2011 13:56 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken bij Paul Lam, en ziet er goed uit en is voor mij erg handig in de buurt. Krijg jij nog een gratis rij les of iets als je iemand daar naar toe stuurt?
gefeliciteerdquote:Op donderdag 3 februari 2011 17:51 schreef wil-bert het volgende:
Om drie uur was het dan zover, ik had mijn AVD-examen. Maar goh, wat valt dat examen echt ontzettend mee zeg. Ik moet best in een drukke omgeving examen rijden (Leusden), maar ik heb me voor niks zo zenuwachtig gemaakt want alles ging soepel. Ben ook zonder grote fouten geslaagd!![]()
Het blijkt ook dat mijn instructeur en mijn examinator dikke vrienden zijn, ik zag ze de hele tijd lachen in mijn spiegelHet was ook wel een fijne gast, hij zei bijvoorbeeld dat ik niet zo overdreven moet uitwijken op de provinciale weg, omdat anders er vast wel een keer een Marrokaan met zijn Golf aankomt die tussen mij en de tegenligger door rijdt. Zoiets verwacht je niet van een examinator
Op je 24e pas op een zware motor.quote:
Inderdaadquote:Op donderdag 3 februari 2011 17:54 schreef BasementDweller het volgende:
Ik ga denk ik ook maar dit jaar mijn motorrijbewijs halen, i.v.m. de vernieuwde regelgeving in 2012
bronquote:Nieuwe regels Europees motorrijbewijs
In 2012 worden de nieuwe Europese regels voor het motorrijbewijs van kracht.
* Er komt een categorie lichte motoren (tot 125 cc) bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd 16 jaar. Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk kiezen voor een hogere minimumleeftijd.
* De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is minimaal 2 jaar hoger dan die voor de lichte motorcategorie. Voor de categorie A-onbeperkt geldt dat u minimaal 2 jaar ervaring moet hebben op een motor in de nieuwe categorie A-beperkt (tot 35 kW). In Nederland is dat al het geval.
* Voor de categorie zware motoren gaat een minimumleeftijd van 24 jaar gelden. In Nederland is de minimumleeftijd voor zware motoren nu nog 21 jaar.
Mijne bij 135 ofzo, maarja met mijn eigen motor heb ik wel eens 165 gereden terwijl het volgens die 25kilowatt site 150 is.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:46 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
valt nog mee, mijn CBF250 hield het voor gezien bij 115
Ja, maar dan ga je niet op de 'mijne' rijden.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:31 schreef rene90 het volgende:
[..]
1.90 ongeveer, en ik ga zware motor rijden, geen idee of jij ook zwaar rijdt?
Ik weet eigenlijk niet op hoeveel lessen ik zit.. Ik denk een stuk of 13.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:37 schreef rene90 het volgende:
Dat zal dat er vast niet uitzien als ik daarop rij![]()
Hoeveel lessen zit jij al trouwens? En had jij een pakket genomen?
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:21 schreef Anne het volgende:
Ik zet je er straks, als ik niet meer op mijn telefoon zit, even in.
Klopt wel ongeveer, als ik naar mezelf kijk. Ik ben begonnen als totaal groentje (geen brommer of auto) en heb er nu 16 lessen opzitten, waarvan 3 AVD lessen. Ik kan de meeste oefeningen nu zonder al teveel moeite. Nog een paar lesjes AVB en dan kan het examen aangevraagd worden wat mij betreftquote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:15 schreef Tankiej het volgende:
Mijn instructeur zei dat veel leerlingen toch wel 12 tot 15 lessen hebben voor dat ze het AVB examen gaan doen. Ik doe het sowieso later omdat ik het op een zware motor wil, maar als ik mijn instructeur moet geloven dan is dat heel normaal om het na zo'n 2-3 maanden pas te gaan doen.
Een ruim uur, bij mij.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:34 schreef beantsje het volgende:
En hebben we het dan over lessen van een uur, anderhalf uur of twee uur?
Goede info, bedankt!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:59 schreef beantsje het volgende:
@bascross
vallen hoort er wel een beetje bij, maar dat zijn echt niet allemaal spectaculaire schuivers. De meesten leggen hem hooguit neer tijdens de AVB-lessen, tijdens een langzame oefening. Dat is echt niet spectaculair en heeft geen gevolgen, in de zin van bezeren, blauwe plekken ofzo. Is mijzelf nu 2 x gebeurd; 1 x bijna stilstaand en 1 glijertje bij een snelheid van 15 km/u.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw kunstheup wel of niet kan hebben. maar de impact van zo'n standaardvalletje is minimaal.
Er zijn wel meer motorrijders met een kunstheup.
Het is natuurlijk verstandig om even na te gaan hoe kwetsbaar je nieuwe heup is. Verder zijn er genoeg broeken met protectoren op de heupen, maar het is de vraag of jouw 'lesbroek' dat heeft. In jouw geval zou ik gewoon zelf een broek aanschaffen met (wellicht extra) heupprotectie. Dat scheelt, zeker voor de 'huis, tuin en keukenvalletjes' .
Overigens zal je (als je dat nog niet gedaan hebt) je prothese wel moeten melden bij het CBR wat zal leiden tot een medische keuring. Dit kan een redelijk langdurig verhaal zijn, 2 maand is heel normaal. Als je dus een beetje vlot wilt, zal je daar meteen werk van moeten maken. Zodra je een medische registratie hebt bij het CBR (en dat gebeurt sowieso wanneer je dat bekende roze formuliertje van het gemeentehuis hebt ingevuld), kan je rijschool nl. geen examen meer voor je aanvragen, dat kan pas als je goedgekeurd bent. Je geschiktheidsverklaring blijft een jaar geldig, dus daarna heb je alle tijd nog om je examen te halen.
Ja, en verder? Natuurlijk is motorrijden riskanter dan autorijden.
Ik kies er echter niet voor om zo risicoloos mogelijk te leven, ik kies voor kwaliteit van leven en dat betekent de dingen doen die ik graag wil. En daarbinnen zal ik zeker alles doen om de risico's te beperken maar ik wil niet in mijn manier van leven beperkt worden. Dat er dingen mis kunnen gaan, is inherent aan het leven en dat accepteer ik. Risicoloos leven kan niet. Zelfs thuis in de douchecel glijden mensen soms vreselijk uit...
Tsja, dat kan, en dan haal je je een heel hoop "gezeik" op je hals.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:09 schreef bascross het volgende:
[..]
Goede info, bedankt!
Ik wist trouwens niet dat je dit bij het CBR moest melden, binnenkort dus eens doen.
Overigens hangt het er helemaal van af of je überhaupt beperkingen hebt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:01 schreef Spro het volgende:
[..]
Tsja, dat kan, en dan haal je je een heel hoop "gezeik" op je hals.
Wat je naar eer en geweten moet invullen is dit formulier: http://www.rotterdam.nl/O(...)gen%20Verklaring.pdf
Waarbij mogelijk vraag 9, en zeker vraag 10 voor jou van belang zijn...
Zolang jij normaal kan auto/motor kan rijden zou ik het niet melden. je komt dan in de medische molen van het CBR terecht... en dat blijkt een heel tijdrovende aangelegenheid te zijn...
Zet jezelf er dan ook even bijquote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:21 schreef Anne het volgende:
Ik zet je er straks, als ik niet meer op mijn telefoon zit, even in.
Jouw instructeur is wel heel voorzichtig dan. Ik ben op een maandag begonnen, woensdagmiddag van dezelfde week had ik 12 uur geoefend met de motor in bijzondere verrichtingen .In de namiddag op woensdag mijn AVB gehaald. Nou hoeft het natuurlijk niet in een week, maar als je 4 uur per week lest dan moet je binnen een maand toch wel aan je AVB toe zijn..quote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:15 schreef Tankiej het volgende:
[..]
![]()
Valt me trouwens op als ik in dat lijstje kijk, dat toch wel de helft het AVB een maand na de eerste les heeft gehaald. Ben ik dan zo'n uitzondering die het dan zoveel later doet?
Mijn instructeur zei dat veel leerlingen toch wel 12 tot 15 lessen hebben voor dat ze het AVB examen gaan doen. Ik doe het sowieso later omdat ik het op een zware motor wil, maar als ik mijn instructeur moet geloven dan is dat heel normaal om het na zo'n 2-3 maanden pas te gaan doen.
Doe jullie mam een lol en probeer te laten zien dat je in elk geval goed en veilig leert rijden en ook gaat rijden.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Niet heel gek trouwens, want ze is toen ze 16 was een oudere broer verloren die een motor ongeluk had gehad![]()
Binnenkort maar een proefles aanvragen, ik heb mijn keuze gemaakt. Ben over een kleine 4 maanden 21 dus
Mijn moeder is er ook erg op tegen. Haar broertjes hebben vroeger ook veel motor gereden en zijn verschillende keren onderuit gegaan, nooit dodelijk maar toch.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Niet heel gek trouwens, want ze is toen ze 16 was een oudere broer verloren die een motor ongeluk had gehad![]()
Binnenkort maar een proefles aanvragen, ik heb mijn keuze gemaakt. Ben over een kleine 4 maanden 21 dus
En daar ben ik het dus wel mee eensquote:Leef je om je ouders tevreden te houden, of leef je om jezelf tevreden te houden?
Als je de tijd daarvoor hebt en de instructeur heeft dat, dan is dat is dat natuurlijk perfect! Maar ik loop fulltime stage (8.00 - 16.30) dus ik kan niet een hele week vrij nemen hiervoor. En aangezien ik graag op een zware motor examen wil doen, moet ik sowieso wachten tot april. Elke week een lesje en dan zit ik op 12 lessen tegen de tijd dat ik 21 ben!quote:Op zondag 6 februari 2011 08:54 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Jouw instructeur is wel heel voorzichtig dan. Ik ben op een maandag begonnen, woensdagmiddag van dezelfde week had ik 12 uur geoefend met de motor in bijzondere verrichtingen .In de namiddag op woensdag mijn AVB gehaald. Nou hoeft het natuurlijk niet in een week, maar als je 4 uur per week lest dan moet je binnen een maand toch wel aan je AVB toe zijn..
Zware of lichte motor maakte volgens mijn instructeur geen drol uit en ik kan dat ook wel bevestigen aangezien ik één dag perongeluk op een zware heb gereden terwijl ik voor mijn lichte rijbewijs ging
Ja maargoed, hoe laat je dat zien?quote:Op zondag 6 februari 2011 08:57 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Doe jullie mam een lol en probeer te laten zien dat je in elk geval goed en veilig leert rijden en ook gaat rijden.
Ik sta er allang in johquote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:22 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Zet jezelf er dan ook even bij![]()
Gefeliciteerd voor iedereen die geslaagd is de afgelopen weken![]()
Ik voel de zomer namelijk al weer komen
Ja, klopt, maar ik ga niet zeggen wanneerquote:Op zondag 6 februari 2011 14:19 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je AVD ook al bekend was?
Vindingrijk zijn. Vertel over kijktechnieken die je leert. Doe een geel hesje aan als je bij je ouders langsgaat. Rijd niet vol gas weg bij je oudersquote:Op zondag 6 februari 2011 13:53 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ja maargoed, hoe laat je dat zien?
Die investering dat zit wel goed. Wil circa 7 tot 9 duizend euro uitgeven aan het hele pakket. Dus rijbewijs, motor, kleding, helm etcetera. Een geel hesje heb ik sowieso al wel, goeie tipquote:Op maandag 7 februari 2011 14:46 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Vindingrijk zijn. Vertel over kijktechnieken die je leert. Doe een geel hesje aan als je bij je ouders langsgaat. Rijd niet vol gas weg bij je ouders. Zorg dat je altijd goed beschermd bent, dus doe je pak aan. Laat ook zien dat je investeert in een goed pak en een goede helm etc..~~
Bang dat je dan te zenuwachtig word omdat iedereen weet wanneer je examen hebtquote:Op zondag 6 februari 2011 14:26 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar ik ga niet zeggen wanneer![]()
.
Dat. En ik hoef niet aan iedereen te vertellen dat ik gezakt ben, mocht dat gebeurenquote:Op maandag 7 februari 2011 15:54 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Bang dat je dan te zenuwachtig word omdat iedereen weet wanneer je examen hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |