heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug hadquote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Ja op zo'n soort manier ben ik het ook van plan te doen. Gewoon eerst zo'n soort proefles aanvragen. Dan vertel ik dat ik die aangevragen heb en dat ik basis daarvan ga bepalen of ik mijn rijbewijs wil halen. En dan plan ik dan meteen vervolg lessenquote:Op maandag 7 februari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug hadgewoon, als mededeling
nee, ze waren niet blij, maar inmiddels zijn ze er wel aan gewend
Is dat te doen dan? Die overstap maken, is dat verschil niet dusdanig dat je heel die motor opnieuw moet leren kennen?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:16 schreef Tankiej het volgende:
Dat heb ik ook gedaan, proefles geregeld en de dag ervoor vertelt dat ik een proefles heb![]()
Je kan wel eerder beginnen, als je dat wil tenminste. Dat doe ik ook, eerst gewoon lessen op een lichte motor, als ik 21 ben nog 2 of 3 op een zware motor en dan de examens doen
Ah oké. Ben jij al lang aan het lessen, wanneer word je 21, hoe gaat het met lessen, hoe ver ben je etc?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:50 schreef Tankiej het volgende:
Volgens mijn instructeur is het goed te doen in ieder geval. Het zal wel even wennen zijn natuurlijk, maar ik denk zelf dat het ook wel moet lukken.. Ik ga het er in ieder geval gewoon op wagen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je het helemaal opnieuw moet leren, maar dat je alleen moet wennen aan het meer vermogen
Ah vet relaxt! Ik kan haast niet wachten om te beginnen man. Denk dat ik alvast theorie aan ga vragen zodat ik die alvast binnen heb.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:34 schreef Tankiej het volgende:
Staat in de OP, ik heb 21 januari mijn proefles gehad. Komende donderdag heb ik dus eigenlijk mijn 2e les
Ik word 19 april 21, als ik minimaal elke week les heb ik dan 12-13 lessen gehad. Dus waarschijnlijk heb ik zo'n 15 - 16 lessen voordat ik m'n AVB haal.
De eerste les ging opzich heel erg goed, kreeg ook te horen dat ik de bochten veel beter nam dan een gemiddelde beginner (is al dat scooter rijden toch nog ergens goed voor geweest) en dat hij het ook wel vertrouwd dat ik gewoon elke keer naar het oefenterrein rij de komende lessen. Het is een kleine rijschool, dat wordt dus gewoon op een verlaten industrieterrein gedaan.
Ja dat schakelen heb je zo onder de knie hoor (letterlijk en figuurlijk 'onder de knie').quote:Op maandag 7 februari 2011 20:01 schreef Tankiej het volgende:
Haha, ik heb nu dat ik niet kan wachten tot de volgende les
Komende les maar eens vragen of ik boeken kan lenen voor theorie. Ik heb wel mijn autorijbewijs, dus voor AVB kan ik die gebruiken maar voor AVD moet ik toch echt opnieuw theorie halen jammer genoeg.. Maar dat duurt nog wel even! Zal op z'n vroegst mei/juni worden
Ik heb hiervoor alleen scooter gereden, had verder geen ervaring met schakelen. Maar dat zit er zomaar in
heel goed, wordt erg gewaardeerd door de rijschool als je je theorie al op zak hebt, doen!quote:Op maandag 7 februari 2011 19:48 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ah vet relaxt! Ik kan haast niet wachten om te beginnen man. Denk dat ik alvast theorie aan ga vragen zodat ik die alvast binnen heb.
Trouwens, ik zit net die filmpjes uit de OP te bekijken van het AVB. Denk niet dat ik veel moeite met die dingen zal hebben (gelukkig!). Zo'n 2 jaar schakelbrommer gereden (Aprilia RS) en rijd regelmatig op zondagmiddag op een crossmotor van een vriend (die er 2 heeft gelukkig!).
Kan echt haast niet wachten om te beginnen
er zitten toch wel echte motor vragen bij zoals plaats op de rijbaan enzoquote:Op maandag 7 februari 2011 20:05 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ja dat schakelen heb je zo onder de knie hoor (letterlijk en figuurlijk 'onder de knie').
Die theorie zal toch niet al te moeilijk zijn? Heb al B en C rijbewijs dus de regeltjes ken ik wel. Ik zal voor de zekerheid eens wat oefen examens gaan maken.
Veel plezier alvast met je rijles donderdag, lijkt me gaaf! Les je anderhalf uur of een uurtje?
90% is inderdaad peanuts maar verkijk je er niet op; die laatste 10% zorgt dat het gemiddelde theorie-examen een waar slagveld is. Neem het dus serieus en bereid je terdege voor!quote:Op maandag 7 februari 2011 20:05 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Die theorie zal toch niet al te moeilijk zijn? Heb al B en C rijbewijs dus de regeltjes ken ik wel. Ik zal voor de zekerheid eens wat oefen examens gaan maken.
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:58 schreef luciferist het volgende:
[..]
En druk pas nadat de rode balk loopt
zoals ik al eerder zei bij vraag 33 kwam ik er pas achter...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 17:26 schreef Dekatria het volgende:
[..]ja. Toen ik voor de derde keer m'n theorie deed (toen gehaald
) kon je zo degenen eruit pikken die er voor het eerst waren. Meteen drukken als je denkt dat je het weet is erg gevaarlijk, zeker bij voorangssituaties
neem gewoon de tijd, hij zal toch geen antwoord registreren totdat de balk loopt.
Dat lijkt me niet zo moeilijk toch? Afhankelijk van de situatie ter plekke rijd je links van het midden, in het midden of rechts van het midden van je rijbaan.quote:Op maandag 7 februari 2011 21:27 schreef densmee het volgende:
[..]
er zitten toch wel echte motor vragen bij zoals plaats op de rijbaan enzo
Toch maar even een boek doorspitten. Kan nooit kwaad lijkt me.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo moeilijk toch? Afhankelijk van de situatie ter plekke rijd je links van het midden, in het midden of rechts van het midden van je rijbaan.
Bijvoorbeeld net voor een bocht naar rechts -> links van het midden van je rijbaan.
Zijstraat van rechts -> links van het midden van je rijbaan.
Zoiets?
Right. Eens even aan een maat vragen die zijn A al heeft of ie zijn theorie boek nog heeft, anders bestel ik er wel eentje bij bol.comquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:40 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Toch maar even een boek doorspitten. Kan nooit kwaad lijkt me.
Een hoop is natuurlijk hetzelfde als bij de auto, maar er zitten veel instinkers bij die specifiek over de motor gaan.
1 mm tochquote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:44 schreef beantsje het volgende:
OK, vraag 1: wat is de wettelijke minimumprofieldiepte voor je banden?
(hint: wijkt af van auto)
Daar is een makkelijk ezelsbruggetje voor Rood van rechts en de andere moet dus wit zijn. Eventueel wit met de i van linksquote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen![]()
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Ik herinner me van natuurkunde dat F=mv²/r, m en v blijven constant, v 2x zo groot, dus F 4x zo groot?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen![]()
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Positieve wegverkanting is ook zoiets wat niet in het boek staat - ik heb het nadien echt moet googelenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen![]()
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Ja klopt 4 keer, maar deze vraag heb ik in geen theorieboek gezienquote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:17 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Ik herinner me van natuurkunde dat F=mv²/r, m en v blijven constant, v 2x zo groot, dus F 4x zo groot?
En met die reflectoren ga je toch twijfelen, rood is normaal de kleur van stop/fout/pas op
Of natuurkunde gehad hebbenquote:Op woensdag 9 februari 2011 14:41 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Ja klopt 4 keer, maar deze vraag heb ik in geen theorieboek gezienmoet je toch wel even een paar keer lezen, in die 10 seconden of zo die je hebt
Dat is dus 4x zoals hierboven al staat. Ook weer een makkelijke vraag voor mij, want dit werd ook behandeld bij de theorie van de vrachtauto.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer)
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Positieve wegverkanting -> buitenkant van de bocht ligt hoger dan de binnenkantquote:Op woensdag 9 februari 2011 10:11 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Positieve wegverkanting is ook zoiets wat niet in het boek staat - ik heb het nadien echt moet googelen
gefeliciteerd!quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef luciferist het volgende:
Theorie gehaald 4 foutjes, kreeg nog wel commentaar dat ik het alleen moest doen.. Ik had niet eens door wat hij bedoelde maar ik scheen naar de mensen voor mij te kijken..
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef luciferist het volgende:
Theorie gehaald 4 foutjes, kreeg nog wel commentaar dat ik het alleen moest doen.. Ik had niet eens door wat hij bedoelde maar ik scheen naar de mensen voor mij te kijken..
SAY WHAT?quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:20 schreef BasementDweller het volgende:
Omdat 80% zakt, is het verstandig om juist een ander antwoord te kiezen dan degene bij wie je afkijkt.
Heb een theorieboek rijbewijs A gekocht via Bol.com. Dat valt eerdaags wel in de bus, weten mijn ouders meteen hoe de zaken ervoor staanquote:Op maandag 7 februari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug hadgewoon, als mededeling
nee, ze waren niet blij, maar inmiddels zijn ze er wel aan gewend
Goed bezig jongequote:Op donderdag 10 februari 2011 19:30 schreef Tankiej het volgende:
Zo, tweede les gehad! Was leuk
Paar oefeningen gedaan, stapvoetsrijden, langzame slalom en halve draai. De langzame slalom is nog behoorlijk lastig.. De andere twee lukten wel na een paar keer oefenen
bull shit, niets moeilijks aan. Je mag in je handjes knijpen als je hem krijgt ipv de halve draai of achtje bij het cluster langzaam.quote:Op donderdag 10 februari 2011 20:02 schreef Tankiej het volgende:
Ok!
Ja, dat is een oefening. Dan rij je op twee pionnen af, de instructeur/examinator staat bij die pionnen en dan moet je na die pionnen het tempo aanhouden van de instructeur/examinator en aan het einde stoppen bij de 3e pion. En dat is moeilijker dan je denkt!
Met slippende koppeling ja? Waarom niet gewoon enkel op het gas?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:37 schreef beantsje het volgende:
Als je maar vooral recht vooruit blijft kijken en je de motor flink laat janken (dus voldoende gas en slippende koppeling) en trekkend houden, en dan bijremmen met de achterrem om het tempo laag te houden.
Als jij dat het makkelijkst vond.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:29 schreef Anne het volgende:
Ik gaf juist helemaal geen gas.
Dus enkel een slippende koppeling en de achterrem.
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:49 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Als jij dat het makkelijkst vond.
Theorie boek inmiddels binnen, begin volgende week examen reserveren en zodra ik de theorie heb ga ik contact opnemen met de rijschool
Ik weet vrijwel zeker dat ik het zelfstandig wel red. Met zowel brommercertificaat als theorie voor het auto rijbewijs geen moeite gehad om het zelf te lerenquote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:52 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.
@Anne, had je het boek nog gevonden?
Ik moet juist wat gas geven, slippende koppeling en voet op de remquote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:29 schreef Anne het volgende:
Ik gaf juist helemaal geen gas.
Dus enkel een slippende koppeling en de achterrem.
Nope, nog niet. Het zit niet bij mijn spullen, dus ligt waarschijnlijk nog in m'n huis in Duitsland.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:52 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.
@Anne, had je het boek nog gevonden?
Oke tofquote:Op vrijdag 11 februari 2011 20:42 schreef Anne het volgende:
[..]
Nope, nog niet. Het zit niet bij mijn spullen, dus ligt waarschijnlijk nog in m'n huis in Duitsland.
Daar ga ik morgen toevallig even heen.
snelweg+ windkracht 8-9quote:
correct. De voorwaartse kinetische energie corrigeert heel veel. Bij iedere onregelmatigheid op de weg (konijn, gat in de weg, gladheid etc.) en wind, kun je beter (gematigd) gas geven dan op je rem gaan staan.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Als je keiharde windstoten hebt, kan je dan niet van je motor geblazen worden, of blijf je relatief makkelijk in evenwicht vanwege de snelheid?
ik heb nog maar 2 x snelweg gereden. De 1e xstond ik stijf van de adrenaline, dat had ik nu niet, maar vind het nog wel apart hoor. Heb wel beide keren braaf tegen de 130 gereden, dat kost me ook geen moeite. Maar goed, da's dus 2 x 5 minuten. Ik kan me wel voorstellen dat het gauw gaat vervelen, vooral op een naked.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 22:59 schreef motorbloempje het volgende:
gewoon goed tegenhangen
ik vind 't vooral dodelijk saai
eens met HeetBovenquote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Als je keiharde windstoten hebt, kan je dan niet van je motor geblazen worden, of blijf je relatief makkelijk in evenwicht vanwege de snelheid?
niks mis met een beetje regen toch? goede kleding is waterdicht!quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:07 schreef ArnosL het volgende:
Om kwart over 2 rijles en laat het hier nu bijna droog zijn
Ben er vorig jaar toevallig geweest. Je kan wel wat spullen vinden voor een goede prijs als je goed zoekt, maar van wat ik zag vorig jaar was het meeste spul ongeveer dezelfde prijs bij als elk andere motorzaakquote:Op zondag 13 februari 2011 13:20 schreef rene90 het volgende:
Ik heb dinsdags mijn eerste les, wel echt spannend en zin in. Ga denk ik nog naar de motorbeurs om te kijken of ik daar alvast het één en ander kan kopen. Iemand ervaringen daar? Is het soms ook duurder of altijd wel voor een goede prijs.
Ik vind dat zo lekker onderhand, bij stoplichten. Zo snel mogelijk naar de 50. Ook ideaal als je medeleerling die voor je rijdt niet vooruit te branden isquote:Op zaterdag 12 februari 2011 16:28 schreef ArnosL het volgende:
Vandaag trouwens op de zware motor gereden, omdat de L van de lichte motor verdwenen was. Ik kan wel merken dat die wat sneller optrekt
Beter uit je doppen kijken dan hèquote:Op zondag 13 februari 2011 16:27 schreef Anne het volgende:
Ik trap jammer genoeg nog wel in de kutgeintjes.
quote:Op zondag 13 februari 2011 16:30 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Beter uit je doppen kijken dan hè
Ik heb altijd alleen les, dus van medelessers heb ik geen last, wel van een hard optrekkende instructeurquote:Op zondag 13 februari 2011 16:25 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ik vind dat zo lekker onderhand, bij stoplichten. Zo snel mogelijk naar de 50. Ook ideaal als je medeleerling die voor je rijdt niet vooruit te branden is
Vandaag weer gelest, m'n instructeur probeerde me (zo vertelde hij achteraf) op alle mogelijke manieren op het verkeerde been te zetten met een-richtingswegen, doodlopende straten e.d... maar stoicijns als ik klaarbnlijkelijk ben lukte het 'm niet 1 keer me ergens in te laten rijden waar dat niet mocht. "Wat ben je wakker vandaag, ik word er helemaal happy van!"
Kwestie van je ogen openhouden he
Dat is niet handigquote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]![]()
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal
![]()
.
Verder vooruit kijken helpt vaak al erg veelquote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]![]()
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal
![]()
.
Tip van Flip:quote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]![]()
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal
![]()
.
GMTAquote:Op zondag 13 februari 2011 16:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Tip van Flip:
Verder vooruit kijken waardoor je ook eerder kunt beginnen met bepaalde handelingen.
Dan hou je meer tijd over om op de situatie zelf te letten.
En meer tijd geeft jou ook meer rust, lijkt me nuttig dit eens te proberen.
Helaas, dan heeft minstens één van jullie twee toch geen great mind.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik moest google gebruiken voor GMTA
In de regel staan er vóór zulke situaties borden "verboden links (rechts) af te slaan.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:44 schreef Anne het volgende:
Op sommige plekken kun je niet verder vooruit kijken (denk aan een t-splitsing, waar je rechts dus ineens niet in mag, maar wat je van tevoren nog niet kunt zien ivm een haag die er staat), maar het is fijn dat ze deze routes dus al nemen bij het lessen. Dan weet ik tijdens het examen wat ik daar dus precies moet doen. Want het zijn wel behoorlijke 'instinkers'.
Vooruit kijken heb ik verder wel in me.
iig niet over afkortingen nee.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:48 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Helaas, dan heeft minstens één van jullie twee toch geen great mind.
Die staan er idd niet.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:48 schreef vannelle het volgende:
[..]
In de regel staan er vóór zulke situaties borden "verboden links (rechts) af te slaan.
Of een verplichte rijrichting.
Toegegeven, die staan niet overal maar wel enorm vaak en die kunnen je dus helpen bij de situatie verderop.
Echte instinkers dus......quote:Op zondag 13 februari 2011 16:49 schreef Anne het volgende:
[..]
Die staan er idd niet.
Het is ook geen weg die voor iedereen verboden is, volgens mij zelfs enkel voor motoren.
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motorquote:Op zondag 13 februari 2011 16:49 schreef Anne het volgende:
[..]
Die staan er idd niet.
Het is ook geen weg die voor iedereen verboden is, volgens mij zelfs enkel voor motoren.
Die borden bestaan ja, maar buiten het theorieboek heb ik ze eigenlijk nog nergens gezienquote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
http://www.ambcachterveld.nl/uitzet/borden/c/c11.htmquote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
quote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaanquote:Op zondag 13 februari 2011 16:57 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Die borden bestaan ja, maar buiten het theorieboek heb ik ze eigenlijk nog nergens gezien
Maar je mag dan wel met je SUV over dat terrein raggen?quote:Op zondag 13 februari 2011 16:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaan
quote:Op zondag 13 februari 2011 16:59 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Maar je mag dan wel met je SUV over dat terrein raggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |