OP uit deel 1,quote:Op maandag 10 januari 2011 09:05 schreef Eclaire84 het volgende:
In navolging op Geloof moet worden afgeschaft.
Nee, maar serieus. Is deze stelling absurder dan de stelling van sommige atheisten dat geloof zou moeten worden verboden?
Deze anti-religie atheisten lijken minstens zo radicaal als extremistische gelovigen in hun opvattingen omtrent wat je wel en wat je niet zou mogen geloven of denken.
Zij betichten religieuzen van intolerantie jegens andersdenkenden en geven mede deze grond aan als reden voor een verbod op geloof. Hoe paradoxaal is dat?
Disclaimer: de TT is dus niet letterlijk bedoeld.
Hoe heeft dit met mijn vraag te maken?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Allah de barmhartige vrede zij met hem en Xa1pt is zijn profeet blijkbaar.
Wat ik hiermee wil zeggen? Je weet geen klap van mij, nog van de mensen waar ik mee omga.
Oja ik wil mijn Turkse vrienden uit Istanbul ook nog even toevoegen aan het rijtje.
Wacht even hoor, uit mijn vraag leid je af dat ik me boven jou plaats? Lolwut?quote:Je weet geen klap van de mensen waar ik mee omga en toch stel je je boven hen en mij.
Dat mag maar ik neem je nu helemaal niet meer au sérieux
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe heeft dit met mijn vraag te maken?
[..]
Wacht even hoor, uit mijn vraag leid je af dat ik me boven jou plaats? Lolwut?
Simpel. Je doet een hoop van mijn kennissen af als machtsgeile mannetjes.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, dat handjevol machtsgeile mannetjes. En zij zijn representatief voor de islam omdat ze dat zelluf zeggen? Neem je ze zo serieus, ja?
Aha. Ik had te snel gelezen en dacht dat je doelde op wat dictators die het volk onderdrukken. Mijn excuses.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:48 schreef Daniel1976 het volgende:
Simpel. Je doet een hoop van mijn kennissen af als machtsgeile mannetjes.
Klopt, maar wat ik me dan wel afvraag is: waarom neem je hen - ze houden er kennelijk een nogal fundamentalistische interpretatie op na - wel serieus en een Europese moslim bijvoorbeeld niet?quote:En dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Een slotje van een moderator op een topic wat niet in zijn/haar subforum staat. Er waren 2 vervolgtopics geopen, en eentje is genoeg natuurlijkquote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:50 schreef nostradama het volgende:
wat is een gastslotje? En welke gevolgen heeft dat?
1. Ze zijn met meer dan jij, ze zitten dichter bij de bron dan jij en ze zijn nog niet "verpest" door westers denken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Aha. Ik had te snel gelezen en dacht dat je doelde op wat dictators die het volk onderdrukken. Mijn excuses.
[..]
Klopt, maar wat ik me dan wel afvraag is: waarom neem je hen - ze houden er kennelijk een nogal fundamentalistische interpretatie op na - wel serieus en een Europese moslim bijvoorbeeld niet?
Niet hier.quote:
Welke bron?quote:ze zitten dichter bij de bron
Dat spreekt eerder in hun nadeel. Hoe gematigder en genuanceerder hoe beter, lijkt me.quote:dan jij en ze zijn nog niet "verpest" door westers denken.
Zo bezien ben ik ook een moslim. Al identificeer ik Allah met de werking van de wereld zelf.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:12 schreef Light7 het volgende:
De Islam staat terrorisme niet toe en toont geen enkele vorm van tolerantie jegens terrorisme. Zelfs in de letterlijke betekenis van het woord Islam vinden we verwijzingen naar vrede. Letterlijk betekent Islam namelijk onderwerping of overgave en moslim betekent degene die zich heeft onderworpen. Daarnaast is het woord Islam afgeleid van de stam seleme, wat vrede betekent. In religieus opzicht wordt een moslim dan ook gedefinieerd als iemand die zich vanuit een diepgaand geloof heeft overgegeven aan God en als gevolg daarvan vrede in zichzelf, zijn of haar sociale en natuurlijke omgeving heeft gevonden.
Door moslim te zijn, vormen mensen één geheel met de volmaakte orde in het universum. Volgens de Quran, heeft elke entiteit in het universum zich aan de Wil van God onderworpen door de Goddelijke wetten te volgen die in de natuur en het universum gelden (3:83). Zo volgt de aarde bijvoorbeeld altijd dezelfde baan, die God voor haar bepaald heeft. In die zin, heeft de aarde zich onderworpen aan God. Bedenk hoe bijen altijd honing maken en spinnen hun webben weven. We zouden kunnen zeggen dat zowel de bij als de spin zich hebben onderworpen aan God, door in overeenstemming met hun voorbestemde predispositie te leven. Het zou dan ook niet meer dan billijk zijn om de aarde en de bij moslim te noemen. Wat dat betreft, kan iedereen die zich heeft onderworpen aan God, als moslim beschouwd worden.
Ik waardeer de gematigde Islam wel. Niet dat ik gelovig wordt, want het kan MI ook zonder.quote:Aan de andere kant, is een terrorist iemand die mensen bang maakt, wanorde en chaos veroorzaakt. Hieruit kan worden afgeleid, dat een echte moslim, nooit een terrorist kan zijn en een terrorist geen echte moslim. De woorden moslim en terrorist hebben volkomen tegenovergestel-de betekenissen en kunnen dan ook niet in één adem gebruikt worden.
Helaas gebruiken de media maar al te vaak de term moslim terrorist. Deze term komt voort uit de verkeerde opvatting en het verkeerde beeld dat mensen door eeuwen van verkeerd geïnformeerd te zijn, met de Islam en moslims associëren. We hebben het nooit over Christen terroristen in Ierland of Joodse terroristen in Palestina. Een terrorist is een terrorist. Terrorisme heeft geen religie.
De Islam predikt rechtvaardigheid en instrueert haar volgelingen om volkomen rechtvaardig te zijn. Dit betekent dat het niet is toegestaan een boot vol criminelen te laten zinken, wanneer er ook maar één onschuldige aan boord is. Laat staan dat de onschuldige overboord gegooid zou worden in reactie op de criminelen. De Quran laat ons weten dat het onterecht doden van een enkele persoon, gelijk staat aan het vernietigen van de gehele mensheid (Maidah, 5:32). Daarom is het ondenkbaar en totaal onmogelijk het doden van onschuldige burgers door middel van de Islam of moslims te rechtvaardigen.
Waarom plegen sommige moslims dan toch zelfmoordaanslagen of terroristische daden uit naam van de Islam? Hiervoor bestaan een heleboel oorzaken die hun oorsprong vinden in ingewikkelde politieke en sociale omstandigheden. Ten eerste dient opgemerkt te worden dat deze daden niet representatief zijn voor het gedrag van een gemiddelde moslim. Ze vinden in een klein aantal gebieden in de wereld plaats en komen in de lange geschiedenis van de Islam, pas sinds kort voor. Daden van geweld worden gepleegd door mensen die het slachtoffer zijn van onderdrukking en aanhoudend onrecht of door mensen die de onderdrukking en het onrecht dat hun moslimbroeders en zusters wordt aangedaan niet langer kunnen verdragen. Zonder het te weten, brengenminderheidsorganisaties en individuen hun religie en hun zaak, om de volgende redenen, grote schade toe:
· Daden die op burgers gericht zijn, kunnen nooit door middel van de morele en religieuze principes van de Islam gerechtvaardigd worden.
· Wanneer de tegenpartij wraak neemt, bezorgen dergelijke daden hun eigen volk meer leed.
· Ze verliezen er veel publieke en internationale steun mee, die ze zo hard nodig hebben.
In de hoogtijdagen van de moslimnaties, vormden deze in een groot deel van de wereld een bron van vrede en stabiliteit. Voordat de Islam haar intrede deed, hadden mensen in de tot dan toe bekende wereld, nog nooit in zulke grote getale in een veilige, vreedzame en harmonieuze wereld geleefd. Vanaf het moment dat de laatste moslimstaat, het Ottomaanse Rijk, zijn invloed verloor, heeft de wereld twee wereldoorlogen meegemaakt en zijn de Balkan, het Midden Oosten en andere plaatsen waar de Ottomanen, op basis van de tolerante principes van de Islam eeuwenlang in vrede regeerden, nooit meer hetzelfde geweest. Nog steeds is een groot deel van de onrust in de wereld terug te leiden tot een gebrek aan aanwezigheid en invloed van echte moslims in deze regios.
De Islam heeft eeuwenlang bijgedragen aan wereldvrede en wanneer drie grote problemen aangepakt worden, heeft de Islam zeker de potentie dit ook in de toekomst te doen. Deze problemen zijn gebrek aan onderwijs, armoede en versplintering van de moslimwereld.
Ja maar kijk. Ik ben het helemaal met je eens in dat punt en ik vind dat lovenswaardig, het lijkt mij dat veel bijbel en koran teksten onhoudbaar zijn in het licht van de moderne wetenschap.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:37 schreef Xa1pt het volgende:
Dat spreekt eerder in hun nadeel. Hoe gematigder en genuanceerder hoe beter, lijkt me.
Ja waarom? Volgens de logische wet van oorzaak en gevolg en noodzaak?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zo bezien ben ik ook een moslim. Al identificeer ik Allah met de werking van de wereld zelf.
Hier verschillen we niet van mening. Zoals gezegd, identificeer ik Allah met de werking van de wereld zelf. Dwz dat Allah overbodig is en de Koran geen goddelijk gezag heeft. Maar het is natuurlijk een zienswijze waardoor atheisme en theism heel dicht bij elkaar komen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja waarom? Volgens de logische wet van oorzaak en gevolg en noodzaak?
Hoe zijn we hier en hoe is het allemaal begonnen (schepping oerknal of wat dan ook...) ?
Er moet ergens iets zijn wat dat geïnitieerd heeft.
Maar dit postulaat houdt geen stand. Want volgens diezelfde logica moet er dan weer iets zijn dat god geïnitieerd heeft.
Dat is het argument van de wereld rust op de rug van een grote schildpad, ja maar waar staat die schildpad dan weer op? Op de rug van een volgende schildpad.
Inmiddels werken we in de godsdienst filosofie met waarschijnlijkheidsprincipes en het bestaan van een god of goden is zeer onwaarschijnlijk te noemen.
De poging om de Koran de zien als de letterlijke Waarheid van Allah is idd een zwakte. Dat krijg je nooit rechtgepraat. Christenen deden dat vroeger natuurlijk ook, maar hebben dat pad inmiddels verlaten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:11 schreef nostradama het volgende:
Een Europese Moslim kan dan wel gematigd denken over de Islam, maar het blijft een feit dat het aanmoedigen van vergelding en bestrijden met alle middelen van niet- of andersgelovigen wel degelijk zwart op wit in de Koran staat.
Dan is ofwel de gematige Europese Moslim afvallig van zijn eigen geschriften ofwel zijn de geschriften niet juist. Kies maar en trek je conclussies.
Komt er maar enen tegen die de Koran letterlijk gaat nemen, wat ook de bedoeling is van een religieus geschrift, anders zou het niet opgetekend staan uiteraard.
Dat is helemaal afhankelijk van je interpretatie en heeft weinig met de bijbel of koran van doen. Die tweedeling lijkt me behoorlijk essentieel.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:10 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja maar kijk. Ik ben het helemaal met je eens in dat punt en ik vind dat lovenswaardig, het lijkt mij dat veel bijbel en koran teksten onhoudbaar zijn in het licht van de moderne wetenschap.
Dat kan ook niet anders. Er bestaat niet zoiets als een 'waarachtig geloof' wat gevrijwaard blijft van eigen interpretatie.quote:Maar dan heb je wel je eigen draai aan het geloof gegeven zodra je begint te nuanceren.
Want jij vindt dat zij dat letterlijk moeten nemen?quote:In de bijbel staat bijvoorbeeld: Als je oog je tot zonde leid, steek hem uit, als je rechter hand je tot zonde leid, hak hem af.
Zo vraag ik bijvoorbeeld altijd aan christenen waarom ze hun rechter hand nog niet hebben afgehakt.
Nee, dat dogma hebben gelovigen gemaakt om hun dogma onfeilbaar te maken.quote:Zowel de bijbel als de koran claimen het onfeilbare woord van een onfeilbare almachtige god te zijn.
Zodra je dat moet gaan interpreteren, is het geen onfeilbare god meer. Dan kom je in een hoop filosofische problemen.
Dat laatste is ten zeerste te betwisten. Ik heb daar namelijk bij Christenen nog helemaal niets van gezien. Voor hen is alles wat in de Bijbel staat DE waarheid omdat het Gods woord is. En hoe ze dat weten : wel omdat het in de Bijbel staat. Ze doen eveneens en even erg aan cirkelredeneringen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De poging om de Koran de zien als de letterlijke Waarheid van Allah is idd een zwakte. Dat krijg je nooit rechtgepraat. Christenen deden dat vroeger natuurlijk ook, maar hebben dat pad inmiddels verlaten.
En als er nu eens nooit een begin geweest is en er ook geen einde zal zijn ? Geen ' oerknal ', geen ' schepping '. Dan is er ook geen noodzaak het ' begin' en zijn oorzaak te zoeken. Natuurlijk moeilijk te vatten, maar dat is het ' godsbegrip ' ook niet. Niet zo'n gek idee hoor.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja waarom? Volgens de logische wet van oorzaak en gevolg en noodzaak?
Hoe zijn we hier en hoe is het allemaal begonnen (schepping oerknal of wat dan ook...) ?
Er moet ergens iets zijn wat dat geïnitieerd heeft.
Maar dit postulaat houdt geen stand. Want volgens diezelfde logica moet er dan weer iets zijn dat god geïnitieerd heeft.
Dat is het argument van de wereld rust op de rug van een grote schildpad, ja maar waar staat die schildpad dan weer op? Op de rug van een volgende schildpad.
Inmiddels werken we in de godsdienst filosofie met waarschijnlijkheidsprincipes en het bestaan van een god of goden is zeer onwaarschijnlijk te noemen.
Nee toch, de passages uit de bijbel niet ze niet onderschrijven negeren ze, en de lezen de bijbel steeds meer metaforisch.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:39 schreef nostradama het volgende:
[..]
Dat laatste is ten zeerste te betwisten. Ik heb daar namelijk bij Christenen nog helemaal niets van gezien. Voor hen is alles wat in de Bijbel staat DE waarheid omdat het Gods woord is. En hoe ze dat weten : wel omdat het in de Bijbel staat. Ze doen eveneens en even erg aan cirkelredeneringen.
Idem dito voor de Moslimsquote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat dogma hebben gelovigen gemaakt om hun dogma onfeilbaar te maken.
De bewering dat een Europese moslim ' gematigd' is, is zo ongeveer net zo'n stompzinnige opmerking is als de bewering dat een Duitser gematigd is als hij geen nazi is, maar goed.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:11 schreef nostradama het volgende:
Een Europese Moslim kan dan wel gematigd denken over de Islam, maar het blijft een feit dat het aanmoedigen van vergelding en bestrijden met alle middelen van niet- of andersgelovigen wel degelijk zwart op wit in de Koran staat.
Je kunt de geschriften ook niet zien als een 1-op-1-vertaling naar het hier en nu, en het in een groter perspectief te plaatsen. Dan blijven er meer opties open.quote:Dan is ofwel de gematige Europese Moslim afvallig van zijn eigen geschriften ofwel zijn de geschriften niet juist. Kies maar en trek je conclussies.
quote:Komt er maar enen tegen die de Koran letterlijk gaat nemen, wat ook de bedoeling is van een religieus geschrift, anders zou het niet opgetekend staan uiteraard.
Want moslims zijn geen gelovigen?quote:
quote:dat dogma hebben gelovigen gemaakt om hun dogma onfeilbaar te maken.
ga dan maar eens lezen op forums bij de christenen. Ook hier dus. Hun metaforeren beginnen ze op het ogenblik dat je de tegenstrijdigheden naar voren brengt.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee toch, de passages uit de bijbel niet ze niet onderschrijven negeren ze, en de lezen de bijbel steeds meer metaforisch.
Genoeg christenen die nog maar weinig dingen uit de bijbel letterlijk nemen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:46 schreef nostradama het volgende:
ga dan maar eens lezen op forums bij de christenen. Ook hier dus. Hun metaforeren beginnen ze op het ogenblik dat je de tegenstrijdigheden naar voren brengt.
Kun je daar een % op plakken, of is dat maar een veronderstelling ?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Genoeg christenen die nog maar weinig dingen uit de bijbel letterlijk nemen.
[..]quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]quote:De bewering dat een Europese moslim ' gematigd' is, is zo ongeveer net zo'n stompzinnige opmerking is als de bewering dat een Duitser gematigd is als hij geen nazi is, maar goed.
In een aantal boeken in mijn kast zou ik ook teksten kunnen vinden die als verwerpelijk omschreven kunnen worden, wanneer je ze letterlijk neemt. Iedere krankzinnige gedachte kun je legitimeren.
[..]quote:Je kunt de geschriften ook niet zien als een 1-op-1-vertaling naar het hier en nu, en het in een groter perspectief te plaatsen. Dan blijven er meer opties open.
blijven dromen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Genoeg christenen die nog maar weinig dingen uit de bijbel letterlijk nemen.
Je leest verkeerd.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:53 schreef nostradama het volgende:
Oke je zegt het dus zelf. Er bestaan geen gematigde moslims. Ben ik volledig met je eens.
Ik ben anders maar weinig moslims hier tegengekomen die zich barbaars gedragen.quote:Alle Moslims volgen de Koran letterlijk als het erop aan komt.
Waar in een roman vind je de disclaimer: "dit is een fictief verhaal, neem teksten vooral niet letterlijk"?quote:Waar in de Koran staat er bv. dat je wat er geschreven staat een beetje moet interpreteren?
Het besef dat de koran niet in het jaar 1999 is geschreven bijvoorbeeld.quote:Is er dan een groter perspectief dan de Koran zelf? Welke?
Binnen de EO-kliek vind je tegenwoordig weinig creationisten bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Kun je daar een % op plakken, of is dat maar een veronderstelling ?
[..]quote:
Is dat zo? Hoe moet ik het dan wel lezen?quote:Je leest verkeerd.
[..]quote:Ik ben anders maar weinig moslims hier tegengekomen die zich barbaars gedragen.
Mooie omdraaiïng van wat ik vroeg. Trukken van de zwarte madam, noem ik dat.quote:Waar in een roman vind je de disclaimer: "dit is een fictief verhaal, neem teksten vooral niet letterlijk"?
Staat er in de Koran dan dat je in 1999 de Koran anders moet interpreteren dan oorspronkelijk?quote:Het besef dat de koran niet in het jaar 1999 is geschreven bijvoorbeeld.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:59 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Binnen de EO-kliek vind je tegenwoordig weinig creationisten bijvoorbeeld.
Is dat zo? Waar haal je dat vandaan? Eigen interpretatie of zo? Een gelovige is zo wieso een creatonistquote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:59 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Binnen de EO-kliek vind je tegenwoordig weinig creationisten bijvoorbeeld.
Een fundamentalistische interpretatie is niet het uitgangspunt, maar een uitzondering.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:05 schreef nostradama het volgende:
Is dat zo? Hoe moet ik het dan wel lezen?
En men niet meer onderdrukt wordt.quote:Wat voor een vergelijk is dat nu weer. Misschien omdat ze hier worden aanvaard en men hen een kans heeft om zich te integreren.
Het antwoord daarop moet je in de politieke aspecten zoeken.quote:Wordt een Europeaan in Moslimlanden ook geaccepteerd met zijn hebbelijkheden en culturele gewoontes zoals bv. een vrouw in een kort rokske. Ik zeg maar wat hoor.
Blijkbaar kom je op de een of andere manier aan de veronderstelling dat men de koran dus letterlijk moet nemen. Waar haal je dat vandaan?quote:Mooie omdraaiïng van wat ik vroeg. Trukken van de zwarte madam, noem ik dat.
Wetende dat de koran niet in 1999 is geschreven lijkt me dat tamelijk voor de hand liggend.quote:Staat er in de Koran dan dat je in 1999 de Koran anders moet interpreteren dan oorspronkelijk?
heel mooi. En absoluut het overdenken waard.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:40 schreef ATON het volgende:
[..]
En als er nu eens nooit een begin geweest is en er ook geen einde zal zijn ? Geen ' oerknal ', geen ' schepping '. Dan is er ook geen noodzaak het ' begin' en zijn oorzaak te zoeken. Natuurlijk moeilijk te vatten, maar dat is het ' godsbegrip ' ook niet. Niet zo'n gek idee hoor.
Het is een feit dat er christenen zijn die maar weinig aspecten uit de bijbel letterlijk nemen, een schatting van het aantal zou een veronderstelling zijn.quote:
Nee. Het creationisme is alleen nog een erkend begrip in o.a. de reformatorische hoek.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:07 schreef nostradama het volgende:
[..]
Is dat zo? Waar haal je dat vandaan? Eigen interpretatie of zo? Een gelovige is zo wieso een creatonist
[..]quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:16 schreef Xa1pt het volgende:
prietpraat. De Koran op zich is al fundamentalistischquote:Een fundamentalistische interpretatie is niet het uitgangspunt, maar een uitzondering.
Was er dan een tijd waarop jullie onderdrukt werden hier?quote:En men niet meer onderdrukt wordt.
Opnieuw prietpraat. Het is enkel en alleen te zoeken bij de religie zelf. Want de politiek daar is religie.[..]quote:Het antwoord daarop moet je in de politieke aspecten zoeken.
Moet er dan getwijfeld worden aan Mohammed "zijn" woorden?quote:Blijkbaar kom je op de een of andere manier aan de veronderstelling dat men de koran dus letterlijk moet nemen. Waar haal je dat vandaan?
Eerst leren lezen.quote:Wetende dat de koran niet in 1999 is geschreven lijkt me dat tamelijk voor de hand liggend.
deze stelling is al zo vaak onderuit gehaald. het is niet eens meer grappig om deze belachelijke drogreden nog maar eens van stal te halen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:44 schreef algebra010 het volgende:
De gedachte dat atheïsten per definitie in niks geloven is fout. Het woord zegt het natuurlijk ook al: niet theïstisch.
Tja Nederland staat garant voor nieuwe paddestoel ideëen, dat is zo. Voor de duidelijkheid lees genesis in de Bijbel en dan zal je weten wat een gelovige aanneemt voor waarheid. Als God hemel en aarde heeft geschapen dan is God de creatonist. Of je dat nu graag hoort of niet. Reformatorisch of niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Het creationisme is alleen nog een erkend begrip in o.a. de reformatorische hoek.
een stuk minder zweverig dan het klinkt. de enige concrete reden die wij hebben om te veronderstellen dat er een begin MOET zijn, is omdat alles dat wij kennen een begin heeft. dat is lang geen ijzersterk argument.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:40 schreef ATON het volgende:
[..]
En als er nu eens nooit een begin geweest is en er ook geen einde zal zijn ? Geen ' oerknal ', geen ' schepping '. Dan is er ook geen noodzaak het ' begin' en zijn oorzaak te zoeken. Natuurlijk moeilijk te vatten, maar dat is het ' godsbegrip ' ook niet. Niet zo'n gek idee hoor.
Zou je dat ook zeggen als de koran slechts door een handjevol personen op een doordeweekse avond werd gelezen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:22 schreef nostradama het volgende:
prietpraat. De Koran op zich is al fundamentalistisch
En die vraag is relevant omdat?quote:Was er dan een tijd waarop jullie onderdrukt werden hier?
Die stelling gaat helaas niet op, sinds er ook landen bestaan waar het leeuwendeel van de bevolking moslim is maar toch niet te vergelijken is met een land als Iran.quote:Opnieuw prietpraat. Het is enkel en alleen te zoeken bij de religie zelf. Want de politiek daar is religie.
Nee hoor.quote:Moet er dan getwijfeld worden aan Mohammed "zijn" woorden?
Ik kan de enquete zo gauw niet meer vinden, maar in het licht van het Darwinjaar had de EO een enquete gehouden onder haar leden met de vraag "gelooft u in de evolutietheorie"? Ik geloof dat zo'n 1%a 2% dit bevestigend beantwoordde.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Het creationisme is alleen nog een erkend begrip in o.a. de reformatorische hoek.
Dat is ook wel te begrijpen, omdat de evolutietheorie al snel wordt gezien als tegenhanger van de bijbel door christenen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan de enquete zo gauw niet meer vinden, maar in het licht van het Darwinjaar had de EO een enquete gehouden onder haar leden met de vraag "gelooft u in de evolutietheorie"? Ik geloof dat zo'n 1%a 2% dit bevestigend beantwoordde.
Hm, oké. Die ervaringen zijn anders dan de mijne, maar wellicht dat jij er meer in zit.quote:Ook uit persoonlijke ervaring met bijvoorbeeld evangelische studentenverenigingen weet ik dat het creationisme in enge zin (de evolutietheorie klopt niet, aarde in 6 dagen geschapen, mens is rechtstreeks door God geschapen, etc.) behoorlijk wat aanhang kent onder hun leden.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt hier.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:40 schreef ATON het volgende:
Dat was em inderdaad, metquote:
quote:Dat God evolutie heeft gebruikt, denken maar weinig EO-leden: 1%
Ik ben daar weleens een paar keer geweestquote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:34 schreef Haushofer het volgende:
Nou, het is moeilijk om schattingen te geven, maar ik zou zeggen: ga eens naar een EO-jongerendag![]()
Dat lijkt me triviaal; niets duurt immers oneindig.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:36 schreef Faberyayoast het volgende:
Elk geloof is tijdelijk, weliswaar lange periodes, maar toch tijdelijk..
God wel.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:44 schreef Haushofer het volgende:
Dat lijkt me triviaal; niets duurt immers oneindig.
Ik denk dat ik hem wel snap. Eerst had je niets en toen de oerknal en vervolgens was er de ruimte met planeten, sterren en sterrenstelsels.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt hier.
Juist niet, die stelling is dus compleet onhoudbaar omdat er volgens het principe van oorzakelijke noodzaak dan ook een begin aan god moet zijn. het wie schiep de schepper verhaal.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:06 schreef Rucky het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hem wel snap. Eerst had je niets en toen de oerknal en vervolgens was er de ruimte met planeten, sterren en sterrenstelsels.Als je dat zo leest zou een god een betere verklaring zijn.
Laatst wel een docu gezien dat de oerknal is ontsaan door de botsing van 2 (of meerdere) sterrenstelsels. Dat klonk redelijk aannemelijk.
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:27 schreef Xa1pt het volgende:
door hoevelen of hoeveel keer een boek wordt gelezen speelt geen enkele rol. Het gaat hem over de inhoud van een boek. En de Koran is fundamentalistisch en wakkert haat tegen on- en anders gelovigen aanquote:Zou je dat ook zeggen als de koran slechts door een handjevol personen op een doordeweekse avond werd gelezen?
omdat ze een wedervraag was op jou vraag die ook niet relevant wasquote:En die vraag is relevant omdat?
dus dan is zijn woord waarheid en dient de Koran opgevolgd te worden zoals het geschreven staat met de strijd tegen ongelovigen erbij met gelijk welk middel , dus ook liegen.quote:Nee hoor.
voor het begrip "niets" kan je beter te raden gaan bij het Buddhisme. Dan zul je de posting van Aton beter begrijpen. Althans zoals ik het begrepen heb tenminstequote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:06 schreef Rucky het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hem wel snap. Eerst had je niets en toen de oerknal en vervolgens was er de ruimte met planeten, sterren en sterrenstelsels.Als je dat zo leest zou een god een betere verklaring zijn.
Laatst wel een docu gezien dat de oerknal is ontsaan door de botsing van 2 (of meerdere) sterrenstelsels. Dat klonk redelijk aannemelijk.
Dat zou het niet doen als er maar een handjevol personen was die het boek zou lezen. Dus die stelling is onzin.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:36 schreef nostradama het volgende:
door hoevelen of hoeveel keer een boek wordt gelezen speelt geen enkele rol. Het gaat hem over de inhoud van een boek. En de Koran is fundamentalistisch en wakkert haat tegen on- en anders gelovigen aan
Moslims worden elders nog wel eens onderdrukt, ja. En hier zien we nauwelijks een fundamentalistische islam terug.quote:omdat ze een wedervraag was op jou vraag die ook niet relevant was
Dat is iets cultureels, Sherlock. India is ook geen islamitisch land, toch moet je je er als vrouw niet in bikini wagen.quote:In gelijk welk Moslimland wordt er neer gekeken op vrouw met korte rok of onbedekte haren, blote schouders enz.
Als jij meent dat je rond het jaar 600 leeft en je aangespreken voelt, zeker doen. Ik acht de gemiddelde moslim echter wel in staat e.e.a. te kunnen relativeren.quote:dus dan is zijn woord waarheid en dient de Koran opgevolgd te worden zoals het geschreven staat met de strijd tegen ongelovigen erbij met gelijk welk middel , dus ook liegen.
Dat wel, natuurlijk.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |