quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, het was wel een geduchte macht, met in totaal 2 zwaarden, die ze weliswaar niet eens voor zelfverdediging mochten gebruiken, maar toch....
Lucas 22
38 Ze zeiden: Kijk Heer, hier zijn twee zwaarden. Maar hij zei tegen hen: Genoeg hierover!
Kijk, net jij moet hier komen spreken over " een nog ruimer verband " !!!! En welke vers moeten nu bekijken ? Dit is me nog niet duidelijk wat uw bedoeling is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
En dit is de tekst in een nog ruimer verband, waarin voor degenen die scherp genoeg lezen tussen de regels door wel duidelijk wordt met wat voor een gevaarlijke verzetsbeweging tegen de Romeinse bezetter we hier te maken hebben:
http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10
Misschien wou hij wel zeggen: Ik heb genoeg aan 2 zwaarden. :-)quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:54 schreef nostradama het volgende:
zie je dan zelf de dubbelzinnigheid niet? En of het nu 1 of 10 zwaarden waren speelt geen rol. Een zwaard bijhebben is bewapend zijn. Iets wat door J werd aangeraden om dan af te wijzen?
Zou dat niet eerder veel later geschreven zijn geweest om J als een vredesapostel te kunnen laten doorgaan? Of was hij shizofreen zodat hij steeds opnieuw van rol veranderd en zichzelf steeds tegenspreekt? Gebeurd ook nogal vaak in die evangelies.
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Misschien wou hij wel zeggen: Ik heb genoeg aan 2 zwaarden. :-)
Is dat nu het gevolg van een hersenkramp of gewoon een joekel van een smoes. Haloooo..oo !quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Dat Hij genoeg had aan 2 zwaarden, die niet gebruikt mochten worden, om voor degenen die het nog altijd niet zouden begrijpen duidelijk te maken, dat zelfs als Hij zwaarden had, Hij deze niet zou gebruiken.
Ben je leesblind ? Hier geeft Hij, Jezus, opdracht zijn laatste have en goed te ruilen voor een zwaard. Heb ik niet geschreven hoor! Dat komt van Lukas 22, weet je nog ?quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Dat Hij genoeg had aan 2 zwaarden, die niet gebruikt mochten worden, om voor degenen die het nog altijd niet zouden begrijpen duidelijk te maken, dat zelfs als Hij zwaarden had, Hij deze niet zou gebruiken.
Dat is natuurlijk ook een manier om mensen af te houden van de historische waarheid. Wat houd je dan tegen om de historische waarheid te aanvaarden zoals ze is? Als je geloof zo sterk is mag die waarheid zeker aangetoond en erkent worden. Of is het mogelijk dat door de historische waarheid je geloof eens wat beter onder de loep zou moeten laten nemen en je tot de conclussie zou kunnen komen dat de basis heel erg wankel is.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.
Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
Nou, voor mij hoef je niet te posten op dit lijntje hoor. Waarom woorden letterlijk nemen ? Dat doe ik NIET. Alle woorden zijn door de auteurs van de gospels zelf verzonnen. Welke historicus kan nog woordelijk herhalen wat Napoleon of W.Churchill gezegd heeft op die of die dag en plaats? Waar we wél kunnen bij stil staan zijn uitlatingen die haaks staan op de rest van de handelingen van desbetreffende zoals hierboven Lukas 22. Het begin van deze conversatie staat schijnbaar haaks op de laatste zin. Begin of einde zijn er later aan toegevoegd, dat is duidelijk. Of we zouden er moeten van uitgaan dat Lukas ontoerekeningsvatbaar was. Dat Jezus opdracht gaf aan zijn volgelingen zich te bewapenen klopt niet met het imago van een vredespreker. Is het logisch dat men dit deel van Lukas 22 er nadien aan toegevoegd heeft ? Neen! Het laatste deel van deze conversatie spreekt deel 36-37 tegen en past beter in het imago van vredesstichter, maar... wat voor zin heeft 36-37 er later aan toe te voegen ? Kijk eens naar de lijst van apostelen hun bijnamen: ... Zelotes, ... zonen van de Donder, ..Iskariot. Als we er van uit gaan dat dit bekeerlingen waren, waarom hen dan nog aanwijzen met hun politiek getinte achtergrond ? Als jij dat allemaal zinloos vindt is dit uit te spitten, ok, maar voor mij is dit belangrijk om het welles-nietes spel te doorbreken. Als men kan aantonen dat Abraham nooit bestaan heeft en engelen een recent bedenksel is, vallen toch alle beweringen die daar op steunen toch weg of niet soms.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.
Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
Sorry ATON, maar ga je nu niet enorm kort door de bocht?quote:Ben je leesblind ? Hier geeft Hij, Jezus, opdracht zijn laatste have en goed te ruilen voor een zwaard. Heb ik niet geschreven hoor! Dat komt van Lukas 22, weet je nog ?
36 Hij zeide tot hen: Maar nú, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard. 37 Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde.
Dit geschreven woord, de profetie laat Hij in vervulling gaan. En Hij weet héél goed dat Hij als misdadiger zal berecht worden, als opstandelng tegen de Romeinen. En wat zien we achteraf ? Dat er naast hem nóg ' misdadigers' gekruisigd zijn. Althans misdadigers in de ogen van de Romeinen, maar in weze Zeloten, weerstanders." Want wat over Mij ( de voorspelde Messias, de David-koning ) komt tot een einde ", tot de ontknoping, tijd voor actie. Moeilijk om vatten zo te zien he kleinduimpje ?
Ik begrijp die willekeur inderdaad ook niet helemaalquote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.
Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
Overlees mijn vorige posting dan nog maar eens rustig.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:54 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Sorry ATON, maar ga je nu niet enorm kort door de bocht?
Je zegt zelf dat hij een profetie in vervulling moest laten gaan, door onder de misdadigers gerekend te worden. Ik weet niet precies waar dat in de Bijbel staat, maar zo kun je het ook zien dat de evangelie schrijvers dat stukje tekst vonden en daaromheen een verhaal hebben geschreven (zoals ze bij alle profetieën deden), dit zegt dus weer weinig over de historische Jezus. De evangelieen zijn theologische schrijfsels, vergeet dat niet.
Helemaal geen willekeur. Ofwel gooien we het N.T. in zijn totaal bij het oud papier, ofwel gaan we zoeken naar tegenstrijdigheden, zoals ik heb aangetoond in Lukas 22. Eén vingerafdruk is voldoende om aan te tonen dat persoon X op die plaats geweest is. Zo werkt dat bij forensische wetenschap.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp die willekeur inderdaad ook niet helemaal
Nee zeg, hoe zouden wij de historische methode nou moeten kennen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:10 schreef nostradama het volgende:
Men kent blijkbaar de regels niet waaraan vermelde feiten in geschriften moeten voldoen om als historisch beschouwd te worden
Ik en Haushofer waarschijnlijk ook, kennen de regels.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:57 schreef nostradama het volgende:
Tja Haushofer als je de historische Jezus wilt leren kennen, is het dan ook niet goed om de methode te leren kennen die men hiervoor gebruikt?
Oh ja dan had ik beter gezwegen. Ik wilde enkel helpen gezien Haushofer zei dat hij het niet wist.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik en Haushofer waarschijnlijk ook, kennen de regels.
Maar het resultaat is een waarschijnlijkheid en geen zekerheid.
Laat ik ook even met wat termen strooien;
cognitieve dissonantie, collective story telling.
Erg belangrijk bij het ontstaan van het NT lijkt mij.
Lukas is historisch gezien helemaal niet betrouwbaar, net zo min als heel de bijbel. Begint al bij zijn oorsprong: Deuteronomium en de Mozaïsche wetten, pas geschreven rond 622 v.C. als een samenraapsel van Persische, Assyrische en Babylonische epen. Geantidateerde profetiën allerhande en figuren als Abraham, David, Salomon en Mozes' Exodus, die nooit bestaan hebben zoals ze zijn weergegeven. Een van de vele ' beloofde messiassen ' Jezus, waar men een nieuwe religie aan heeft op gehangen, wat een allegaartje is van de meest populaire religies uit de eerste eeuwen n.C. En toch zijn er sporen die wijzen op een grond van bestaan van deze helden, maar niet van dié grootte en niet in het verhaal wat men kan lezen in de bijbel. In hoever kan men dan waarde hechten aan deze verslagen? Zeer weinig, maar nét genoeg om een historische reconstructie te maken via archeologisch onderzoek. Zo weet men al met absolute zekerheid dat de genocide en veroveringstochten van de held Jozua nooit hebben plaats gevonden. Maar ach, elk volk moet trots kunnen zijn op zijn verleden en zijn herkomst, en als die er niet zijn, verzinnen ze er wel wat. Goed voor het moraal en eenheidsgevoel. Bronnen? Beginnen we al eens met de hele bib. en vul aan met internet, dan komen we al een eindje.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee zeg, hoe zouden wij de historische methode nou moeten kennen.![]()
Ik zie niet in waarom zo'n vers, Lucas 22, historisch betrouwbaar zou moeten zijn.
Ik bedoelde het niet denigrerend.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:44 schreef nostradama het volgende:
Oh ja dan had ik beter gezwegen. Ik wilde enkel helpen gezien Haushofer zei dat hij het niet wist.
Kan je ook wat uitleg geven over jou termen en het belang hiervoor voor het ontstaan van het NT.
Laten we eens on topic beginnen met het begrip ' messias'. Aan jou de vraag: wat was het beeld en de verwachting van een messias voor de joden. ( niet wat de christenen van Paulus en o. er van gemaakt hebben ) Ik hoop dat de vraag duidelijk is: de betekenis MESSIAS en waar die voor stond .quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik bedoelde het niet denigrerend.
Maar die termen waarmee ik smeet, cognitieve dissonantie en collective story telling. Die maken het heel heel heel erg lastig welke tekst uit de bijbel dan ook te vertrouwen.
Als je studies bekijkt naar getuigenverklaringen, dan is het de vraag waarom een getuigenis van een of meerdere personen nog als bewijs kan worden gezien in een rechtbank. Niets zo onbetrouwbaar als de getuigenis van een mens. Niets zo gekleurd als een herinnering.
Nee, het gaat mij nu juist om de mythische jezus, want die is natuurlijk wel verweven met de historische jezus.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Laten we eens on topic beginnen met het begrip ' messias'. Aan jou de vraag: wat was het beeld en de verwachting van een messias voor de joden. ( niet wat de christenen van Paulus en o. er van gemaakt hebben ) Ik hoop dat de vraag duidelijk is: de betekenis MESSIAS en waar die voor stond .
Messias is gewoon de benaming voor een legitiem gezalfde (meshiha) koning of hogepriester (zadok). Na de glorierijke periode onder messias (koning) Josia hebben de joden onder heel wat bezetters geleden en zagen uit naar een herstel, een nieuwe messias zoals in de tijd van Josia. Deze zou vrede brengen door een vrij Gods Rijk ( Israël ) met als einddoel een wereldrijk met de uitverkorenen gods ( de joden ) als voorbeeld. Uiteraard met de joodse godsdienst. Hetzelfde idee wat Mohammed voor ogen had, maar dan voor de arabische stammen. Dus niks mythisch, niks vergever van zonden, niks zoon gods. Dat is er pas later van gemaakt. Het was ook niet Jezus Christus, maar Jezus de christos.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:47 schreef Berjan1986 het volgende:
Messias moet je vooral aards zien, en zeker niet dat god zelf die messias zou zijn.
Ik heb eens gelezen op een Joodse site dat de messias zo ie zo een mens was, en dat hij de gave kreeg van god om vrede te brengen tussen de joden en de volkeren rondom hen.
En hij moest uit het geslacht van david komen, een koningskind zeg maar.
volgens mij is dat de joodse gedachte over de messias.
Nee zeker geen god of deel van god, dat is / was voor de joden onmogelijk.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:47 schreef Berjan1986 het volgende:
Messias moet je vooral aards zien, en zeker niet dat god zelf die messias zou zijn.
En dat heb ik ooit al eens aangehaald, dat gaat vreselijk fout want jezus is geen kind van jozef en dus niet van david, als je de bijbel letterlijk neemt.quote:Ik heb eens gelezen op een Joodse site dat de messias zo ie zo een mens was, en dat hij de gave kreeg van god om vrede te brengen tussen de joden en de volkeren rondom hen.
En hij moest uit het geslacht van david komen, een koningskind zeg maar.
Staat er wél he Daniël. Twee evangelisten beginnen met de stamboom van Jozef. Ook wel stom als die met de zaak niks te maken heeft. :-)quote:En dat heb ik ooit al eens aangehaald, dat gaat vreselijk fout want jezus is geen kind van jozef en dus niet van david, als je de bijbel letterlijk neemt.
Dat kan niet wat maria was door de geilige geest bevlekt en niet door de wichelroede van jozefquote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:56 schreef ATON het volgende:
Daniel 1976 schreef:
[..]
Staat er wél he Daniël. Twee evangelisten beginnen met de stamboom van Jozef. Ook wel stom als die met de zaak niks te maken heeft. :-)
Hahaha, grappig.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:04 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat kan niet wat maria was door de geilige geest bevlekt en niet door de wichelroede van jozefDat staat er ook
Tsja maar het is natuurlijk wel zo, wordt er heel veel moeite gedaan om te bewijzen dat jozef van david af stamt is het kind niet eens van jozef.quote:
Hahaha, ik zal er ' historisch ' vanuit gaan dat het van de geilige geest is. Die stamboom van Jozef was maar een grapje van die evangelisten. Hahaha. Leuk.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:16 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja maar het is natuurlijk wel zo, wordt er heel veel moeite gedaan om te bewijzen dat jozef van david af stamt is het kind niet eens van jozef.
Ik neem aan dat jij er historisch van uit gaat dat het gewoon de zoon is van ene jozef.
Ik zie geen tegenspraak.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Helemaal geen willekeur. Ofwel gooien we het N.T. in zijn totaal bij het oud papier, ofwel gaan we zoeken naar tegenstrijdigheden, zoals ik heb aangetoond in Lukas 22.
.... en toen kwam er een varkentje met een lange snuit,quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:52 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik zie geen tegenspraak.
Ze moesten zich zwaarden kopen, ter onderstreping van de ernst van de situatie, want die was bijzonder groot: hun Meester zou gevangen genomen worden (door een afvaardiging van de hogepriesters en niet van de Romeinen!) en gedood.
Ze komen met 2 zwaarden en die vindt Jezus voldoende.
Vervolgens zeggen alle evangelisten dat er geen zwaard gebruikt mag worden om Jezus te verdedigen tijdens zijn arrestatie.
De zwaarden onderstrepen dus de ernst van de situatie en Jezus maakt tegelijkertijd van deze aanwezigheid van zwaarden gebruik om aanschouwelijk duidelijk te maken dat er geen geweld mag worden toegepast.
Ik vraag me eigenlijk af waarom afgevaardigden van de hogepriesters zwaarden en stokken bij zich hadden. Vooral als Jezus zo vredelievend was, zoals in het NT beweert wordt.quote:Ze moesten zich zwaarden kopen, ter onderstreping van de ernst van de situatie, want die was bijzonder groot: hun Meester zou gevangen genomen worden (door een afvaardiging van de hogepriesters en niet van de Romeinen!) en gedood.
Zeer goeie vraag. En Petrus had zich er blijkbaar op voorzien. :-)quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:21 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af waarom afgevaardigden van de hogepriesters zwaarden en stokken bij zich hadden. Vooral als Jezus zo vredelievend was, zoals in het NT beweert wordt.
Nee hoor, ik ben nooit naar de zondagsschool geweest en ik wist ook nauwelijks, misschien ergens heel vaag, van dit verhaal van die zwaarden af.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:07 schreef nostradama het volgende:
Ja zo werd het je geleerd op school of in de zondagsklas
En blijkbaar is de kennis van de rest van het hele verhaal ook maar " ergens heel vaag " zo te merken.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben nooit naar de zondagsschool geweest en ik wist ook nauwelijks, misschien ergens heel vaag, van dit verhaal van die zwaarden af.
Maar je denkt waarschijnlijk: nu ik toch aan het fantaseren ben, over Jezus als verzetsstrijder tegen de Romeinen en zo, fantaseer ik dit er ook nog maar bij.
Jij kunt beter Nostradama!
Zo'n zaken worden geleerd op school in de goedsdienstles. En er zijn veel gelovigen die naar de zondagsklas gaan voor Bijbelstudie. Dus ja een beetje gefantaseerdquote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben nooit naar de zondagsschool geweest en ik wist ook nauwelijks, misschien ergens heel vaag, van dit verhaal van die zwaarden af.
Maar je denkt waarschijnlijk: nu ik toch aan het fantaseren ben, over Jezus als verzetsstrijder tegen de Romeinen en zo, fantaseer ik dit er ook nog maar bij.
Jij kunt beter Nostradama!
Dat moet je mij niet vragen, maar de hogepriesters. Jezus vroeg zich dat ook af:quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:21 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af waarom afgevaardigden van de hogepriesters zwaarden en stokken bij zich hadden. Vooral als Jezus zo vredelievend was, zoals in het NT beweert wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |